Fremsat den 20. marts 2013 af
forsvarsministeren (Nick Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forsvarets
formål, opgaver og organisation m.v.
(Ændringer om forsvarets uddannelser
og om organiseringen af ledelsen af forsvaret)
§ 1
I lov nr. 122 af 27. februar 2001 om forsvarets
formål, opgaver og organisation m.v., som ændret ved
lov nr. 568 af 9. juni 2006, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 8 indsættes:
Ȥ 8
a. Forsvarsministeren eller den, ministeren bemyndiger
hertil, kan fastsætte regler om forsvarets uddannelser,
herunder om:
1)
Akkreditering.
2) Udbud.
3) Antallet af
uddannelsespladser.
4) Adgang til og
optagelse på uddannelse, jf. § 8 b, stk. 1 og 2.
5) Betaling, jf.
§ 8 b, stk. 3 og 4.
6) Merit.
7)
Mødepligt.
8) Orlov.
9) Prøver,
eksaminer og censur.
10) Klage over
afgørelser i forbindelse med prøver og eksaminer,
herunder om at omprøve og ombedømmelse kan resultere
i en lavere karakter, jf. § 8 c.
11) Tildeling af
grader.
12) Bortvisning og
andre disciplinære foranstaltninger.
§ 8 b. Der
er adgang til forsvarets uddannelser for ansatte på
Forsvarsministeriets område som et led i deres
ansættelse.
Stk. 2. I det omfang der
er ledige pladser, kan andre end ansatte på
Forsvarsministeriets område optages på uddannelserne
efter princippet om frit og lige optag.
Stk. 3. Deltagelse i
uddannelserne for andre end ansatte på Forsvarsministeriets
område er gratis, jf. dog stk. 4.
Stk. 4. Forsvarets
uddannelsesinstitutioner kan for andre end ansatte på
Forsvarsministeriets område, der deltager i uddannelsen som
led i deres ansættelse, opkræve hel eller delvis
betaling for eventuelle merudgifter for forsvaret forbundet med de
pågældendes deltagelse i uddannelsen.
§ 8 c.
Afgørelser truffet af forsvarets uddannelsesinstitutioner
kan ikke påklages til institutionernes overordnede
myndigheder, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Afgørelser vedrørende retlige spørgsmål,
herunder forvaltningsretlige forhold, kan påklages til
Forsvarets Personeltjeneste.
Stk. 3.
Afgørelser truffet af Forsvarets Personeltjeneste efter stk.
2 kan ikke påklages til andre administrative myndigheder. Dog
kan afgørelser, som samtidig er omfattet af lov om
forsvarets personel, påklages i overensstemmelse med denne
lov.«
2.
§ 11 affattes således:
Ȥ
11. Forsvarschefen har efter forsvarsministerens
nærmere bestemmelse kommandoen over hæren,
søværnet og flyvevåbnet.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. august 2013.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets nærmere indhold | | 2.1 | Forsvarets uddannelser | | | 2.1.1. | Gældende
lovgivning | | | 2.1.2. | Baggrund for
gældende lovgivning | | | 2.1.3. | Baggrund for den
foreslåede ordning | | 2.2. | Ledelsen af forsvaret | | | 2.2.1. | Gældende
lovgivning | | | 2.2.2. | Baggrunden for
gældende lovgivning | | | 2.2.3. | Den internationale
udvikling | | | 2.2.4. | Baggrunden for
lovforslaget | | | 2.2.5. | Lovforslagets indhold
og formål | 3. | Konsekvensvurdering | | 3.1. | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | | 3.2. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | | 3.3. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | 3.4. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | | 3.5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | | 3.6. | Miljømæssige
konsekvenser | | 3.7. | Forholdet til EU-retten | | 3.8. | Ligestillingsmæssige
konsekvenser | 4. | Hørte myndigheder | 5. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1.
Indledning
Lovforslaget indebærer, at
forsvarsministeren bemyndiges til at fastsætte regler for
forsvarets uddannelser. Herunder bemyndiges forsvarsministeren til
at udbyde forsvarets uddannelser og til at fastsætte
kriterier for akkreditering af uddannelserne. Forslaget åbner
derved mulighed for, at andre end ansatte på
Forsvarsministeriets område kan optages på forsvarets
uddannelser, og baner vejen for en gradvis akkreditering af
uddannelserne. Baggrunden for denne del af lovforslaget er at
fremme fleksibiliteten og integrationen mellem forsvarets
uddannelser og det øvrige uddannelsessystem.
Med lovforslaget foreslås desuden en
ophævelse af de bestemmelser i forsvarsloven, som omhandler
Forsvarskommandoen, chefen for Forsvarsstaben, Forsvarsstaben samt
forsvarschefens kommando med ansvar over for forsvarsministeren
over organer til støtte for forsvaret. Baggrunden for
forslaget er et ønske fra regeringens side om at
tilvejebringe mulighed for, at forsvarsministeren i videre omfang,
end det er tilfældet med gældende lovgivning,
administrativt kan fastlægge den nærmere organisering
af ledelsen af forsvaret. Dette skal dog ske inden for de rammer og
begrænsninger, der er angivet i dette lovforslag.
2.
Lovforslagets nærmere indhold
2.1.
Forsvarets uddannelser
2.1.1.
Gældende lovgivning
I den gældende lovgivning er forsvarets
uddannelsesvirksomhed ikke reguleret. Der er dermed heller ikke
lovhjemmel til, at forsvaret kan udbyde sine uddannelser til andre
end ansatte på Forsvarsministeriets område, og
gældende ret vedrørende forsvarets uddannelser
forholder sig ikke til muligheden for akkreditering.
2.1.2.
Baggrund for gældende lovgivning
Forsvaret uddanner i vidt omfang egne
militært ansatte medarbejdere på forsvarets egne
uddannelser. Forsvaret har således drevet egen struktureret
uddannelsesvirksomhed i mange år. Forsvarets uddannelser har
eksisteret udelukkende for at opfylde forsvarets behov og har
historisk set ikke i nævneværdigt omfang orienteret sig
i forhold til det øvrige uddannelsessystem.
2.1.3.
Baggrund for den foreslåede ordning
Det fremgår af lov nr. 294 af 27. marts
2007 om akkrediteringsinstitutionen for videregående
uddannelser, at det er et mål, at alle videregående
uddannelser skal leve op til internationale standarder, og at dette
forudsætter systematisk kvalitetssikring. Akkreditering af en
uddannelse indebærer, at en uddannelse generelt anerkendes
på et bestemt niveau - for eksempel som en masteruddannelse.
Akkreditering kan sikre den nødvendige dokumentation og
anerkendelse af de videregående uddannelsers niveau, kvalitet
og relevans.
I foråret 2013 forventes en ny
akkrediteringslov vedtaget. Hvis vedtagelsen medfører
konsekvenser for dette lovforslag, vil forsvarsministeren orientere
Forsvarsudvalget herom.
Formålet med lovforslaget er at
tilnærme forsvarets uddannelser til de civile
uddannelsestilbud. Hensigten med dette er at øge
fleksibiliteten mellem forsvarets uddannelser og det civile
uddannelsessystem bl.a. i form af gradvis akkreditering af en
række af forsvarets uddannelser, og mulighederne for skift
mellem det militære og det civile arbejdsmarked øges
dermed. Akkreditering af en række af forsvarets uddannelser
vil gøre det tydeligt for det civile uddannelsessystem og
for civile arbejdsgivere, hvilket uddannelsesniveau en person har
opnået ved forsvarets uddannelse og derved styrke den
enkeltes muligheder for at skifte mellem det militære og
civile arbejdsmarked. De militært uddannede vil således
bedre kunne anvende deres uddannelsesniveau som fundament for
videreuddannelse i det almindelige videreuddannelsessystem.
Herudover vil arbejdsgivere på det civile arbejdsmarked
nemmere kunne vurdere de kompetencer, som personer, der er uddannet
på forsvarets uddannelser, har, på samme måde som
forsvaret kan vurdere kompetencerne hos civilt uddannede.
Dette er i overensstemmelse med regeringens
ønske om at forbedre overgangene fra én
uddannelsessektor til en anden og at sikre det bedst mulige udbud
af uddannelser på tværs af sektorer. I den
gældende lovgivning er der ikke mulighed for, at forsvaret
kan udbyde uddannelser til andre end forsvarets medarbejdere, da
dette kræver selvstændig lovhjemmel. Med den
foreslåede ordning får forsvaret hjemmel til at udbyde
sine uddannelser også til andre end ansatte på
Forsvarsministeriets område. Forventningen er dog, at dette
udbud til andre end egne ansatte vil få et meget
begrænset omfang, idet det primære formål med
forsvarets uddannelser fortsat vil være uddannelse af egne
ansatte til opfyldelse af forsvarets egne behov for
medarbejderkompetencer.
Forsvaret har gennem et stykke tid arbejdet
med at klargøre forsvarets linjeofficersuddannelser til
akkreditering for at øge sammenligneligheden med civile
videregående uddannelser. De grundlæggende
officersuddannelser er på nuværende tidspunkt
akkrediteret som professionsbacheloruddannelser. Disse uddannelser
vil efter en omlægning søges akkrediteret som
diplomuddannelser. Endvidere er det hensigten - i overensstemmelse
med forarbejderne til såvel lov om erhvervsakademiuddannelser
og professionsbacheloruddannelser som forarbejderne til loven om
akkrediteringsinstitutionen for videregående uddannelser samt
regeringsgrundlaget og Aftale på Forsvarsområdet
2013-2017 - at arbejde hen imod akkreditering af flere af
forsvarets uddannelser. Forsvaret vil desuden søge at
få videreuddannelsen af officerer akkrediteret som en
masteruddannelse. Der er derimod ikke planer om at søge
akkreditering af eller udbud af kandidatuddannelser eller
ph.d.-uddannelser.
Forsvaret har nedsat Forsvarskommandoens
Uddannelsesforum, der har til formål at formalisere,
systematisere og strukturere udviklingen af forsvarets
personeluddannelsesvirksomhed med vægt på
værnsfælles samordning og fastlæggelse af
overordnet progression for de strukturbestemte uddannelser.
Endvidere skal uddannelsesforummet bidrage til en generel
kvalitetssikring af forsvarets uddannelser og sikre aftagernes
indflydelse på uddannelserne.
Forsvarets uddannelser har hidtil dækket
en række såvel militærfaglige som
ikke-militærfaglige fag, f.eks. sprog og matematik. Ved en
omlægning af sine uddannelser vil forsvaret fremover fokusere
på uddannelse inden for det militærfaglige område
frem for at uddanne til kompetencer, som kan erhverves gennem det
øvrige uddannelsessystem. Uddannelserne vil derfor fremover
få en endnu klarere militær profil.
Ved Aftale på Forsvarsområdet
2013-2017 har parterne aftalt at omlægge den nuværende
model for den grundlæggende officersuddannelse.
Forsvarets officersuddannelser vil
således fremover blive tilrettelagt i en struktur, hvor der
uddannes sergenter på en akademiuddannelse, som giver adgang
til en grundlæggende officersuddannelse. Den
grundlæggende officersuddannelse søges akkrediteret
som en diplomuddannelse. På den grundlæggende
officersuddannelse forventes en andel på op mod 2/3 af de
studerende at blive optaget på grundlag af deres
akademiuddannelse, som de har modtaget i forsvarets regi, og en
andel på omkring 1/3 forventes optaget på baggrund af
en relevant bachelor- eller professionsbacheloruddannelse taget i
det civile uddannelsessystem. De studerende optaget på
baggrund af deres civile uddannelse vil blive ansat i forsvaret med
henblik på gennemgang af den grundlæggende
officersuddannelse. Begge typer optagne på
officersuddannelsen vil således være ansatte i
forsvaret under uddannelsen og oppebære løn. På
baggrund af den grundlæggende officersuddannelse kan
studerende optages på forsvarets videreuddannelse af
officerer, som søges akkrediteret som en masteruddannelse og
søges gennemført i et modulariseret
videreuddannelsesforløb.
Der er således en sammenhæng og
progression i forsvarets akkrediteringsbestræbelser, som
tager udgangspunkt i, at kompetencer dokumenteres i henhold til
kvalifikationsrammen for videregående uddannelser. Dette
søges dokumenteret og kvalitetssikret ved, at uddannelsen
opbygges gennem en akkrediteringsprogression, hvor hovedparten af
de studerende som led i deres forudgående ansættelse
ved forsvaret bibringes en akademiuddannelse forud for
påbegyndelsen af den grundlæggende officersuddannelse,
mens den resterende andel optages med baggrund i en
bacheloruddannelse erhvervet uden for forsvaret.
Kun forsvarets egne ansatte - inklusiv de
ovenfor nævnte optagede og ansatte på baggrund af civil
uddannelse - forventes optaget på den grundlæggende
officersuddannelse med henblik på at gennemføre
uddannelsen i sin helhed. Det forventes, at det undtagelsesvis vil
forekomme, at ikke-ansatte deltager i enkeltmoduler/enkelte fag
på uddannelsen. Da uddannelserne på forsvarets
videreuddannelse af officerer i høj grad
tilrettelægges med udgangspunkt i de studerendes
militærfaglige kompetencer og med henblik på at styrke
disse, forventes der kun et stærkt begrænset optag af
ikke-ansatte på forsvarets videreuddannelse af officerer,
hvorimod der i lidt højere grad kan forudses optag af
ikke-ansatte på enkeltmoduler/enkelte fag på denne
uddannelse.
Lovforslaget er udformet som en rammelov,
hvorefter forsvarsministeren - eller den ministeren bemyndiger
hertil - i overensstemmelse med lovforslagets bemærkninger
kan fastsætte nærmere regler for forsvarets
uddannelser. Det er hensigten med lovforslaget at give mulighed for
at skabe et regelsæt efter de samme principper, som findes i
universitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsuddannelser samt lov om erhvervsrettet grunduddannelse
og videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for
voksne med tilhørende bekendtgørelser. Det er
centralt for forsvarets arbejde med at få uddannelser
akkrediteret, at disse uddannelser er sammenlignelige med andre
uddannelser af samme type. Forsvarets akkrediterede uddannelser vil
derfor følge de til enhver tid gældende regler for de
tilsvarende uddannelser i det civile uddannelsessystem.
Forsvarets uddannelsesinstitutioner er
statslige myndigheder, som indgår i det almindelige
myndighedshierarki på Forsvarsministeriets område.
Reguleringen af disse institutioner vil derfor i sagens natur
på visse punkter adskille sig fra reguleringen af
uddannelsesinstitutionerne på det øvrige
uddannelsesområde, hvor institutionerne typisk er selvejende.
Der er derfor ikke på Forsvarsministeriets område behov
for en institutionslovgivning svarende til den, der gælder
for de selvejende uddannelsesinstitutioner. F.eks. vil der i
over-/underordnelsesforholdet ligge en almindelig tilsynspligt hos
overordnede myndigheder i forhold til forsvarets
uddannelsesinstitutioner som underordnede myndigheder. Der vil
endvidere i udgangspunktet være adgang til at påklage
en underordnet myndigheds afgørelser til den overordnede
myndighed. For så vidt angår afgørelser om
faglige spørgsmål er der dog i forslaget indeholdt en
bestemmelse om en begrænsning af denne almene
klageadgang.
2.2.
Ledelsen af forsvaret
Som nævnt ovenfor er formålet med
forslaget om en ændring af § 11 i lov om forsvarets
formål, opgaver og organisation mv. at tilvejebringe mulighed
for, at forsvarsministeren i videre omfang, end det er
tilfældet i dag, administrativt kan fastlægge den
nærmere organisering af ledelsen af forsvaret i lyset af
udviklingen og de deraf følgende krav og behov.
2.2.1.
Gældende lovgivning
Det fremgår af § 11, stk. 1, i den
gældende lov, at »Forsvarschefen har under ansvar over
for forsvarsministeren kommandoen over hæren,
søværnet og flyvevåbnet samt de organer til
støtte for forsvaret, der ikke henhører direkte under
Forsvarsministeriet.« Det fremgår endvidere af §
11, stk. 2, at »Forsvarsstaben bistår forsvarschefen
ved løsningen af de opgaver, der påhviler
denne«, og at »Chefen for Forsvarsstaben er
stedfortræder for forsvarschefen.« Endelig
fremgår det af § 11, stk. 3, at »Forsvarschefen og
Forsvarsstaben udgør Forsvarskommandoen.«
2.2.2.
Baggrunden for gældende lovgivning
Embedet som forsvarschef, Forsvarsstaben og
den nu nedlagte Forsvarsstyrelse blev oprettet ved lov nr. 242 af
27. maj 1950. Ved samme lov blev Krigsministeriet og
Marineministeriet sammenlagt til Forsvarsministeriet.
Forsvarschefen og Forsvarsstyrelsen skulle bistå
forsvarsministeren ved varetagelse af de militære opgaver.
Forsvarschefen fik under ansvar over for forsvarsministeren
ledelsen af det militære forsvar i fred og i krig og ansvaret
for værnenes uddannelse og brugbarhed til forsvar samt for
beredskab og forsvarsplaner. Forsvarsstyrelsen var under
forsvarschefens ledelse og bestod i øvrigt af
værnscheferne og chefen for Forsvarsstaben, som bistod
forsvarschefen. Forsvarschefen blev pålagt at holde
forsvarsministeren underrettet om tilstandene inden for
værnene og om arbejdet i Forsvarsstyrelsen.
Baggrunden for oprettelsen af stillingen som
forsvarschef var dels et ønske om allerede i fredstid at
have en fælles militær chef for forsvaret, dels at
forsvarsministeren kunne støtte sig til en enkelt
militært ansvarlig myndighed for så vidt angik landets
forsvarsforberedelser og ved afgørelser i rent
militære anliggender. Forsvarsstyrelsen skulle sikre
koordination af værnenes virksomhed og planlægning,
samt at værnenes militærfaglige synspunkter blev gjort
gældende i forsvarets ledelse og over for forsvarsministeren
i tilfælde af uenighed. Værnscheferne havde direkte
kommando over værnene og havde over for forsvarschefen ansvar
for disciplin, uddannelse, beredskab, brugbarhed til forsvar mv. I
personelforhold var værnscheferne direkte underlagt
Forsvarsministeriet.
Ved lov nr. 114 af 31. marts 1952 blev loven
ændret for at afspejle etableringen af den fælles
forsvarsstyrke og fælles kommandostruktur i NATO. Det
betød, at forsvarschefens ansvar for ledelsen af det
militære forsvar bortfaldt, og forsvarschefen var
således ansvarlig for værnenes uddannelse, brugbarhed,
beredskab samt national koordination af forsvarsplaner. Under
krigsforhold kunne forsvarsministeren, hvis forholdene gjorde det
ønskeligt, overdrage forsvarschefen at lede militære
styrker af alle værn.
Ved lov nr. 137 af 31. marts 1960 blev
forsvarschefens ansvar begrænset til det samlede
militære forsvarsberedskab og planlægning.
Værnscheferne blev i alle andre forhold, end hvad angik
forsvarsberedskab samt forsvarsplanlægning, gjort direkte
ansvarlige over for forsvarsministeren. Det fremgik, at
forsvarschefen under særlige forhold kunne overdrages den
operative ledelse af danske styrker (inden den forventede
overdragelse til NATO i krigstid). Det blev præciseret, at
forsvarschefen var formand for Forsvarsstyrelsen,
forsvarsministerens øverste militære rådgiver
samt den internationale repræsentant for forsvaret, og at
chefen for Forsvarsstaben var forsvarschefens
stedfortræder.
Forsvarschefens ansvarsområde blev
udvidet væsentligt ved lov nr. 334 af 18. juni 1969, som
etablerede en egentlig enhedsledelse af forsvaret, idet både
den operative ledelse og administrationen af værnene (bortset
fra personelforvaltning) kom under fælles ledelse under
forsvarschefen. Forsvarschefen fik kommando over værnene og
organer til støtte for værnene. De hidtidige
værnskommandoer blev afskaffet, og i stedet oprettedes
Forsvarskommandoen, hvori værnscheferne og
værnsstabene indgik. Værnscheferne var fortsat
ansvarlige over for forsvarsministeren for personelforvaltning.
Forsvarsstyrelsen blev nedlagt og erstattet af
Forsvarsrådet.
Ved lov nr. 214 af 26. april 1973 blev loven
ændret, således at værnscheferne ikke
længere var ansvarlige for forvaltningen af det enkelte
værns personel over for forsvarsministeren, men alene for
uddannelse og inspektionsvirksomhed med ansvar over for
forsvarschefen. Ansvaret for personelforvaltning overgik til
Forsvarsstaben.
Ved lov nr. 230 af 26. maj 1982 blev
stillingerne som værnschefer nedlagt og erstattet af
værnsinspektører, som sammen med værnsstabene
herefter indgik i Forsvarsstaben.
Stillingerne som
værnsinspektører, værnsstabene og
Forsvarsrådet blev nedlagt ved en lovændring i 1990
(Lov nr. 252 af 25. april 1990).
Ved lov nr. 909 af 8. december 1993
lovfæstedes bemyndigelsen til at afgive danske styrker til
indsættelse i internationalt regi i forbindelse med
konfliktforebyggelse, krisestyring eller egentlige
forsvarsmæssige foranstaltninger.
Ved lov nr. 122 af 27. februar 2001
præciseredes det, at forsvarsministeren er højeste
ansvarlige myndighed for »forsvaret« (tidligere lov:
»det militære forsvar«), samt at forsvarschefens
kommando ikke omfatter organer til støtte for forsvaret, som
hører direkte under Forsvarsministeriet.
Ved den seneste lovændring (lov nr. 568
af 9. juni 2006) udgik omtalen af stillingen som chef for
forsvarets operative styrker, som var blevet nedlagt som
følge af ændringer i NATO's kommandostruktur og
beredskab.
I tillæg til de nævnte
lovgivningsmæssige ændringer af indretningen af
ledelsen af forsvaret har der været gennemført
forskellige administrative ændringer af organisationen af
ledelsen af forsvaret uden ændringer af forsvarsloven.
2.2.3. Den
internationale udvikling
Internationalt har den sikkerhedspolitiske
udvikling betydet ændringer og tilpasninger af den nationale
organisering af ledelsen af forsvaret i en række lande. De
fleste NATO-lande, herunder lande der er blandt Danmarks
nærmeste samarbejdspartnere, har i dag en samlet politisk,
civil og militær ledelse af forsvaret.
De valgte modeller minder enten om den
såkaldte »Pentagon-model« (efter den amerikanske
model), hvor den øverste militære og politiske ledelse
er samplaceret, eller også er der tale om forskellige former
for integrerede modeller, hvor der også er en hel eller
delvis organisatorisk sammenlægning. Storbritannien, Norge,
Nederlandene og Tyskland har eksempelvis integrerede modeller, mens
USA og Frankrig har samplacerede modeller.
Der er en klar tendens i retning af yderligere
integration af den øverste politiske, civile og
militære ledelse af forsvaret blandt NATO-landene.
I NATO omfatter den igangværende
reformproces overvejelser om en styrket samarbejdsform mellem den
internationale civile og militære stab i NATO's
hovedkvarter.
2.2.4.
Baggrunden for lovforslaget
Den sikkerhedspolitiske situation gennem de
seneste to årtier har været karakteriseret ved stor
kompleksitet, dynamik og uforudsigelighed med pludselige
ændringer og nye udfordringer. Forsvaret har som konsekvens
heraf løbende et bredt spektrum af opgaver. Det er generelt
vurderingen, at denne situation også vil gøre sig
gældende i fremtiden.
Forsvaret er i takt med denne udvikling og
skiftende regeringers fokus på at føre en aktiv
udenrigs- og sikkerhedspolitik således i stadig stigende grad
blevet et betydningsfuldt og dynamisk sikkerhedspolitisk
instrument. Endvidere indsættes forsvarets kapaciteter typisk
uden for landets grænser i en samtænkt indsats med
ikke-militære kapaciteter - oftest i en multinational
sammenhæng og med kort varsel.
Samlet betyder denne udvikling, at behovet for
løbende politisk/civil/militær kontakt og koordination
i den interne beslutningsproces og styring er langt større
end tidligere. Det gælder både generelt i forbindelse
med deltagelsen i det internationale forsvars- og
sikkerhedspolitiske samarbejde og konkret i forbindelse med det
løbende samarbejde med andre nationale og internationale
aktører. Behovet er særligt udtalt i forbindelse med
internationale indsættelser af danske militære
kapaciteter - både i forbindelse med beslutningen om
udsendelse og løbende under udsendelsesperioden. Konkret er
der behov for hurtigere og hyppigere stillingtagen, og dette
forudsætter en løbende sammenstilling af typisk en
række militære og ikke-militære aspekter i deres
helhed.
Hertil kommer, at der for den offentlige
sektor generelt er væsentligt øget fokus på
yderligere at effektivisere ressourceudnyttelsen og
opgavevaretagelsen, herunder gennem løbende
organisationsudvikling.
Det er på den baggrund regeringens
opfattelse, at den nuværende organisering af ledelsen af
forsvaret generelt ikke længere i tilstrækkelig
høj grad tilfredsstiller de aktuelle behov, som bl.a. er
affødt af den ovenfor beskrevne udvikling.
Regeringen har - som led i sit generelle
ønske om at modernisere ledelsen af forsvaret - fået
udarbejdet en redegørelse, som opstiller mulige modeller for
en grundlæggende ændret struktur af ledelsen af
forsvaret.
Redegørelsen opstiller tre modeller.
Den første model indebærer ændringer af
departementets og Forsvarskommandoens interne organisation,
opgavefordeling og arbejdsgange, herunder tættere indbyrdes
samarbejde. Den anden model indebærer ud over disse
ændringer en samplacering af departementet og
Forsvarskommandoen. Den tredje model indebærer en integration
af den politiske/civile og militære ledelse i
Forsvarsministeriets departement og en nedlæggelse af
Forsvarskommandoen.
Modeller, som knytter forsvarschefen
tættere til departementet og den politiske og civile ledelse,
kan generelt være vanskelige at realisere inden for rammerne
af gældende lovgivning. Særligt modeller, som
indebærer integration og dermed nedlæggelse af
Forsvarskommandoen, forudsætter en ændring af
forsvarsloven.
2.2.5.
Lovforslagets indhold og formål
Med lovforslaget foreslås
ophævelse af gældende lovs § 11, stk. 2 og 3, samt
ændring af lovens § 11, stk. 1.
Det fremgår som nævnt ovenfor af
gældende lovs § 11, stk. 2, at »Forsvarsstaben
bistår forsvarschefen ved løsningen af de opgaver, der
påhviler denne«, og at »Chefen for Forsvarsstaben
er stedfortræder for forsvarschefen.« Endvidere
fremgår det af lovens § 11, stk. 3, at
»Forsvarschefen og Forsvarsstaben udgør
Forsvarskommandoen.«
Ophævelse af gældende lovs §
11, stk. 2 og 3, vil indebære, at Forsvarskommandoen,
Forsvarsstaben og chefen for Forsvarsstaben samt dennes funktion
som forsvarschefens stedfortræder ikke længere vil
være lovbestemt.
§ 11, stk. 1, lyder således:
»Forsvarschefen har under ansvar over for forsvarsministeren
kommandoen over hæren, søværnet og
flyvevåbnet samt de organer til støtte for forsvaret,
der ikke henhører direkte under
Forsvarsministeriet.«
Lovforslaget lægger op til at opretholde
en særlig bestemmelse om stillingen som forsvarschef og i
tilknytning hertil angive centrale aspekter af forsvarschefens
ansvar, opgaver mv.
Det foreslås således, at § 11
får følgende ordlyd: »Forsvarschefen har efter
forsvarsministerens nærmere bestemmelse kommandoen over
hæren, søværnet og flyvevåbnet.«
Lovforslaget indebærer dermed, at der -
uanset organiseringen af ledelsen af forsvaret i øvrigt -
til enhver tid fortsat skal være en forsvarschef, og at denne
er den øverste militære embedsmand.
Lovforslagets § 11 fastholder
således, at forsvarschefen som hidtil er den øverste
militære rådgiver i alle militærfaglige
spørgsmål, herunder i relation til operationer, og at
forsvarschefen fortsat kan give sin militærfaglige
rådgivning direkte til forsvarsministeren.
Forsvarschefen har endvidere uændret den
operative ledelse af danske militære styrker.
Samtidig bevares bestemmelsen i § 12 i
den gældende lov, hvorefter forsvarschefen efter bemyndigelse
fra forsvarsministeren kan delegere dele af sin kommando over
militære styrker, der indsættes i opgaver
internationalt eller i NATO, til henholdsvis chefen for den
pågældende styrke og NATO's øverstkommanderende
for de fælles forsvarsstyrker.
I øvrigt ligger det fortsat i
stillingen som forsvarschef, at vedkommende er den øverste
militære repræsentant for forsvaret, herunder
internationalt. Forsvarschefen er således Danmarks
repræsentant i NATO's Militærkomité og
repræsenterer Danmark i forhold til andre landes
militære chefer.
Endelig forudsættes det, at
forsvarschefen også fremover skal have den fornødne
værnsfælles stabsstøtte og en fast
stedfortræder.
En ændring af disse centrale forhold
vedrørende forsvarschefens ansvar, opgaver mv. kan
således ikke ske uden i forbindelse med en
lovændring.
Inden for disse rammer og begrænsninger
giver lovforslaget adgang til, at forsvarsministeren kan
fastlægge den nærmere organisering af ledelsen af
forsvaret.
En vedtagelse af lovforslaget vil
således muliggøre, at organiseringen af ledelsen af
forsvaret løbende tilpasses de aktuelle behov. Modsat vil en
vedtagelse af lovforslaget ikke i sig selv indebære, at den
nuværende organisering skal ændres.
3.
Konsekvensvurdering
3.1.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Forsvarets økonomi fastsættes i
forsvarsforliget. Lovforslaget skønnes ikke direkte at have
økonomiske konsekvenser for det offentlige af betydning. Ved
akkreditering af forsvarets uddannelser vil forsvaret fortsat
afholde udgiften til sine uddannelser inden for eget budget,
herunder med mulighed for indtægtsdækket virksomhed,
dvs. at akkreditering ikke vil medføre merudgifter i det
ordinære uddannelsessystem. Det skal dog bemærkes, at
det fremgår af Aftale på forsvarsområdet
2013-2017 af 30. november 2012, at der vil blive foretaget en
rammeoverførsel til Finanslovens § 19. Ministeriet for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser vedr.
sergentelevers overgang til SU på i størrelsesordenen
25 mio. kr. årligt.
3.2.
Administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget indeholder ikke umiddelbart
administrative konsekvenser af større betydning for det
offentlige.
3.3.
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget indeholder ikke økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
3.4.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget indeholder ikke administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
3.5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indeholder ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
3.6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen
miljømæssige konsekvenser.
3.7.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige
konsekvenser.
3.8.
Ligestillingsmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
ligestillingsmæssige konsekvenser.
4.
Hørte myndigheder
Et udkast til lovforslag har været sendt til høring
hos:
Grønlands Selvstyre, Grønlands
Repræsentation i Danmark, Rigsombudsmanden i Grønland,
Det Færøske Landsstyre, Rigsombudsmanden på
Færøerne, Center for Militære Studier,
Københavns Universitet, Dansk Institut for Internationale
Studier, Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet,
Institut for Menneskerettigheder, Center for War Studies, Syddansk
Universitet, Institut for Samfund og Globalisering (ISG), Roskilde
Universitet, School of Business and Social Sciences, Aarhus
Universitet, Advokatrådet, Kammeradvokaten, Amnesty
International, Care, Caritas, Dansk Flygtningehjælp,
Folkekirkens Nødhjælp, Fagbevægelsens
Ulandssekretariat, FN Forbundet, IBIS, Læger Uden
Grænser, Mellemfolkeligt Samvirke, Røde Kors,
Erhvervsstyrelsen, Rigsrevisionen, Folketingets Ombudsmand, Ace
Denmark, Danmarks Evalueringsinstitut, Offentlige Ansattes
Organisationer, FTF, Landsorganisationen i Danmark (LO),
Centralorganisationen af 2010 (CO10), Akademikernes
Centralorganisation, Lærernes Centralorganisation,
Hærens konstabel- og korporalforening, Centralforeningen for
stampersonel, Hovedorganisationen af officerer i Danmark,
Hovedorganisationen for Personel af Reserven i Danmark,
Ingeniørforeningen (IDA), Dansk Journalistforbund,
HK/Danmark, Folk & Sikkerhed, Forsvarets Civiletat,
Forsvarsarbejdernes Landsorganisation, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Regioner, Kommunernes
Landsforening, Danske Handicaporganisationer, Dansk Handicap
Forbund, Det Centrale Handicapråd, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Universiteter,
Professionshøjskolernes Rektorkollegium, Rådet for
Erhvervsakademiuddannelser og Professionsuddannelser, Danmarks
Journalisthøjskole.
| | | 5. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgift | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Lovforslaget skønnes ikke direkte at
have økonomiske konsekvenser for det offentlige af
betydning. | Lovforslaget skønnes ikke direkte at
have økonomiske konsekvenser for det offentlige af
betydning. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Lovforslaget indeholder ikke umiddelbart
administrative konsekvenser af større betydning for det
offentlige. | Lovforslaget indeholder ikke umiddelbart
administrative konsekvenser af større betydning for det
offentlige. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgeren | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Ligestillingsmæssige
konsekvenser | Ingen | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til nr. 1
(§ 8 a)
Bestemmelsen er ny. Forsvaret har hidtil
uddannet egne ansatte som et led i deres ansættelsesforhold.
Bestemmelsen lovfæster tilrettelæggelsen af
uddannelserne og giver derved forsvarsministeren mulighed for at
udbyde forsvarets uddannelser også til andre end ansatte
på Forsvarsministeriets område og fastsætte
lovhjemlede regler for uddannelserne, som kan finde anvendelse
også på andre end ansatte på Forsvarsministeriets
område. Med lovforslaget sker ingen ændring i
forsvarets mulighed for at uddanne egne ansatte som hidtil.
Forsvarets grundlæggende
officersuddannelser er akkrediteret som
professionsbacheloruddannelser. Danmarks Evalueringsinstitut har
allerede i en rapport fra 2003 bl.a. konkluderet, at forsvarets
nuværende Videreuddannelsestrin I og II for linjeofficerer
stort set ækvivalerede uddannelser på henholdsvis
diplom- og masterniveau. Der arbejdes i forlængelse heraf og
i overensstemmelse med regeringsgrundlaget og Aftale på
Forsvarsområdet 2013-2017 fortsat hen imod en løbende
akkreditering af flere af forsvarets uddannelser. Forsvaret
arbejder på at søge den nye grundlæggende
officersuddannelse akkrediteret som en diplomuddannelse og på
at søge forsvarets videregående uddannelse af
officerer akkrediteret som en masteruddannelse. Der er derimod
ingen planer om at søge uddannelser hos forsvaret
akkrediteret som kandidat- eller ph.d.-uddannelser.
Det fremgår af lov nr. 294 af 27. marts
2007 § 12, stk. 4, at Akkrediteringsrådet efter aftale
mellem ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (nu
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser) og vedkommende minister kan akkreditere uddannelser
under andre ministre og private lønnede uddannelser, der
gennemføres hos en arbejdsgiver som led i et
ansættelsesforhold. Det fremgår endvidere af
bestemmelsen, at vedkommende minister kan fastsætte
nærmere regler for akkreditering samt kriterier for kvalitet
og relevans. Det fremgår derudover af lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser §
17, at undervisningsministeren (nu ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser) kan tillade, at
uddannelser på andre ministerområder akkrediteres efter
reglerne i lovens kapitel 4. Herudover fremgår det af lov om
erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne § 11, stk. 4, at
undervisningsministeren (nu ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser) efter aftale med den
pågældende minister kan godkende, at videregående
uddannelser, som andre ministre har fastsat regler om, indgår
som regulerede forløb i videreuddannelsessystemet. I
forbindelse med akkrediteringen af forsvarets grundlæggende
officersuddannelser som professionsbacheloruddannelser blev
kriterierne fastsat på Undervisningsministeriets område
anvendt. For at opnå den bedst mulige sammenlignelighed
mellem forsvarets uddannelser og det øvrige
uddannelsessystems uddannelser vil forsvarsministeren
fastsætte, at de kriterier, som allerede er fastsat for
tilsvarende uddannelser på Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelsers område i
overensstemmelse med kvalifikationsrammen for videregående
uddannelser, også fremover skal anvendes ved akkreditering af
forsvarets uddannelser.
Såfremt en ny akkrediteringslov som
forventet vedtages i foråret 2013, og dette medfører
konsekvenser for dette lovforslag, vil forsvarsministeren orientere
Forsvarsudvalget herom.
Den foreslåede bestemmelse vil give
forsvarsministeren bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om forsvarets uddannelser. Der vil for
uddannelserne bl.a. kunne fastsættes regler om formål
med uddannelserne, varighed, struktur, læringsudbytte,
målbeskrivelser af fag, ECTS-points for uddannelser og
fordelingen af disse på uddannelsernes dele, regler om
obligatoriske fag for uddannelserne og for valgfag. Der vil
endvidere kunne fastsættes regler om studieordning,
studienævn, akkreditering, udbud, fastsættelse af
antallet af uddannelsespladser, herunder pladser der udbydes til
andre end ansatte på Forsvarsministeriets område og
adgang til og optagelse på uddannelser eller dele af
uddannelser. Herudover vil der kunne fastsættes regler om den
betegnelse, uddannelserne giver ret til, tildeling af grader,
betaling, mødepligt, prøver, eksamen, censur,
klageregler, orlov, merit og disciplinære foranstaltninger
mv. Det er centralt for forsvarets arbejde med at få
uddannelser akkrediteret, at disse uddannelser er sammenlignelige
med andre uddannelser af samme type. Forsvarets akkrediterede
uddannelser vil derfor følge de til enhver tid
gældende regler for de tilsvarende uddannelser i det civile
uddannelsessystem. Det gælder også reglerne om
forskningsbasering og forskningstilknytning.
Forsvarsministeren kan bemyndige andre til at fastsætte
bestemmelserne på sine vegne.
Forsvaret er for øjeblikket i gang med
en nyordning af sine uddannelser. Dette vil bl.a. medføre,
at uddannelserne fremover i endnu højere grad vil fokusere
på uddannelse i militære kompetencer og
færdigheder, mens øvrige kompetencer og
færdigheder, der kan opnås gennem det civile
uddannelsessystem, i større grad forventes tilført
gennem optagelse på forsvarets uddannelser og i den
forbindelse ansættelse af studerende, der allerede har en
civil uddannelse. Denne nyordning vil endvidere medføre et
behov for at søge forsvarets grundlæggende
officersuddannelse akkrediteret på ny, idet de
nuværende grundlæggende officersuddannelser er
akkrediteret som professionsbacheloruddannelser, og den forventede
nye grundlæggende officersuddannelse vil blive søgt
akkrediteret som en diplomuddannelse.
Forsvarsministeren kan med hjemmel i den
foreslåede bestemmelse fastsætte kriterier for
akkreditering i overensstemmelse med den eksisterende og forventede
nye akkrediteringslov. Ministeren vil i den forbindelse
fastsætte kriterier i overensstemmelse med de tilsvarende
typer af uddannelser inden for det civile uddannelsessystem af
hensyn til sammenligneligheden. Kriterierne vil således blive
fastsat i overensstemmelse med kvalifikationsrammen for
videregående uddannelser. Forsvarets akkrediterede
uddannelser vil endvidere følge de til enhver tid
gældende regler for de tilsvarende uddannelser i det civile
uddannelsessystem.
Forsvarsministeren kan med hjemmel i den
foreslåede bestemmelse fastsætte procedurer for
akkrediteringsprocessen, herunder at uddannelsesinstitutionerne
ikke selvstændigt kan afgøre, om ansøgninger om
akkreditering af uddannelser skal fremsendes til
Akkrediteringsinstitutionen, men at de skal godkendes af
forsvarsministeren inden fremsendelse.
Den foreslåede lovændring vil give
forsvarets uddannelsesinstitutioner mulighed for at udbyde
akademiuddannelse, diplomuddannelse og masteruddannelse samt
eventuelt professionsbacheloruddannelse - i det omfang forsvarets
uddannelser opnår og bevarer akkreditering som sådanne.
Forsvarets uddannelsesinstitutioner vil ikke komme til at udbyde
universitetsbacheloruddannelser, kandidatuddannelser,
ph.d.-uddannelser eller doktorgrader. Ikke alle forsvarets
uddannelser vil blive udbudt til ikke-ansatte. For
nærværende planlægges det således alene at
udbyde eventuel overskudskapacitet på forsvarets nye
grundlæggende officersuddannelse, der søges
akkrediteret som diplomuddannelse, og på forsvarets
videreuddannelse af officerer, der søges akkrediteret som
masteruddannelse, eller dele heraf i form af enkelte fag eller
moduler til andre end ansatte.
Antallet af uddannelsespladser vil blive
fastsat løbende ud fra forsvarets behov for uddannelse af
egne ansatte. I det omfang der måtte konstateres
overskudskapacitet på uddannelserne, kan institutionerne
udbyde pladser på uddannelserne eller dele af uddannelserne
til andre end ansatte på Forsvarsministeriets område
efter principperne om frit og lige optag. Kun forsvarets egne
ansatte forventes optaget på den grundlæggende
officersuddannelse med henblik på at gennemføre
uddannelsen i sin helhed. Det forventes, at det undtagelsesvis vil
forekomme, at ikke-ansatte deltager i enkeltmoduler/enkelte fag
på uddannelsen. Da uddannelserne på forsvarets
videreuddannelse af officerer i høj grad
tilrettelægges med udgangspunkt i de studerendes
militærfaglige kompetencer og med henblik på at styrke
disse, forventes der kun et stærkt begrænset optag af
ikke-ansatte på forsvaret videreuddannelse af officerer,
hvorimod der i lidt højere grad kan forudses optag af
ikke-ansatte på enkeltmoduler/enkelte fag i denne uddannelse.
Samlet set forventes optaget af andre end ansatte på
Forsvarsministeriets område derfor at være meget
begrænset.
Forsvarsministeren kan i medfør af den
foreslåede bestemmelse fastsætte objektive kriterier
for adgang til uddannelserne og for optagelse på
uddannelserne. Adgangskriterier vil bl.a. kunne omfatte krav til
uddannelsesniveau, f.eks at der kræves en uddannelse på
niveau 6 såsom en bachelor- eller diplomuddannelse for at
få adgang til en videregående officersuddannelse
på masterniveau. De vil endvidere kunne omfatte angivelse af,
hvilke fagområder der findes relevante som basis for
optagelse, f.eks. samfundsvidenskabelige uddannelser,
økonomiuddannelser, merkantile uddannelser, tekniske
uddannelser, IT-uddannelser, humanistiske uddannelser,
søfartsuddannelser, pædagogiske uddannelser,
sundhedsuddannelser og ledelsesuddannelser og eventuelle krav til
praktisk erfaring. Der vil endvidere kunne stilles krav om, at
studerende skal kunne sikkerhedsgodkendes, og at den enkelte
således giver samtykke til at undergå
sikkerhedsgodkendelse for at få adgang.
Optagelseskriterierne vil bygge på
princippet om frit og lige optag, således at der ved
overskydende uddannelseskapacitet, som forsvaret måtte
vælge at udbyde til eksterne ansøgere, tilsikres, at
alle ansøgere behandles efter samme retningslinjer med
henblik på at udvælge og optage de bedst egnede
kandidater. Kriterierne for udvælgelse kan - udover
uddannelsesniveau og uddannelsesretning - f.eks. være
eksamensresultater eller joberfaring. Selve udvælgelsen vil
dog altid bero på et skøn, og der vil herunder kunne
gennemføres udvælgelsessamtaler samt testforløb
for at understøtte afgørelsen.
For andre studerende end ansatte på
Forsvarsministeriets område vil der efter den
foreslåede bestemmelse skulle fastsættes regler om
betaling i overensstemmelse med lovforslagets § 8 b, stk. 3 og
4. Forsvarets uddannelsesinstitutioner vil afholde de
grundomkostninger, som er forbundet med uddannelserne, henset til
at det primære formål med uddannelserne er uddannelse
af egne ansatte, og at langt den overvejende andel af studerende
vil være egne ansatte. De ikke-ansatte studerende vil
således ikke blive afkrævet betaling for almindelig
undervisning, hvis disse udgifter uanset de ikke-ansatte
studerendes tilstedeværelse på uddannelsen alligevel
skulle have været afholdt af uddannelsesinstitutionen.
Ikke-ansatte studerende vil alene kunne afkræves betaling af
de meromkostninger, deres deltagelse på uddannelsen,
eksamination og anden bedømmelse, tildeling af grader eller
øvrige forhold afstedkommer for uddannelsesinstitutionerne
efter principperne for indtægtsdækket virksomhed. Der
kan i den sammenhæng f.eks. være tale om udgifter til
studierejser, ekskursioner, honorering af arbejdstid særskilt
afsat til bedømmelse og eksamination af ikke-ansatte. Der
kan i øvrigt henvises til bemærkningerne til den
foreslåede § 8 b.
Kompetencen til at træffe
afgørelser om merit til de studerende for tidligere
gennemført uddannelse ligger ved uddannelsesinstitutionerne
selv. Institutionerne vil bl.a. til det formål nedsætte
studienævn. Der vil ikke være adgang til at
påklage afgørelserne, for så vidt angår
deres faglige indhold, jf. den foreslåede § 8 c, men
alene være klageadgang for retlige spørgsmål. Se
om dette bemærkningerne til den foreslåede § 8
c.
Visse moduler på nogle af forsvarets
uddannelser vil indeholde en del eller fuldstændig
selvstudium, mens andre moduler vil indeholde krav om
tilstedeværelse i varierende omfang. Et sådant krav om
tilstedeværelse kan f.eks. være begrundet i den valgte
undervisningsmetode. Forsvarets uddannelser har således
hidtil og vil formentlig fremover i varierende omfang benytte sig
af aktionslæring i en såkaldt
»syndikatramme«. Denne undervisningsmetode
forudsætter en høj grad af inddragelse og engagement
fra de studerende for derved at nyttiggøre de studerendes
forskellige uddannelsesmæssige og arbejdsmæssige
baggrunde og perspektiver i relation til det gennemgåede
stof. Denne undervisningsform er således sårbar over
for fravær fra de studerendes side, da hver enkelt
studerendes manglende deltagelse vil påvirke de øvrige
studerendes udbytte negativt. Herudover vil fraværende
studerende heller ikke opnå den tilsigtede læring.
Dette er ikke ensbetydende med, at der skal stilles krav om 100
procent tilstedeværelse, men det kan være
nødvendigt at stille krav til de studerendes
tilstedeværelse og engagement i et omfang, som
understøtter det enkelte fag/moduls undervisningsmetode.
Studerende, der samtidig er ansatte inden for Forsvarsministeriets
område, kan kræves tilstede som et led i
ansættelsesforholdet, ledelsesretten og
instruktionsbeføjelsen, men for ikke-ansatte studerende
etableres der med den foreslåede bestemmelse lovhjemmel til
at kræve tilsvarende tilstedeværelse af hensyn til
undervisningsformen. Der vil i forlængelse heraf kunne
fastsættes regler om omfanget af krav om
tilstedeværelse, muligheder for dispensation fra kravet samt
konsekvenser for de studerende, som ikke opfylder
tilstedeværelseskravene, herunder eventuelle muligheder for
at nægte studerende at gå til eksamen i det
pågældende fag eller eventuel mulighed for at bortvise
studerende.
For studerende, som samtidig er ansatte
på Forsvarsministeriets område, vil
spørgsmålet om orlov primært være
reguleret ansættelsesretligt, dog således at
afgørelser herom træffes under inddragelse af bl.a. de
krav, uddannelsen stiller til tilstedeværelse. For
ikke-ansatte skal der med hjemmel i loven fastsættes
bestemmelser om adgangen til orlov. Disse bestemmelser vil
også skulle tage afsæt i de krav, uddannelsen stiller,
for at den enkelte kan gennemføre uddannelsen og kan
gå til eksamen, samt de krav, uddannelsen stiller til de
studerendes tilstedeværelse af hensyn til undervisningsformen
som omtalt ovenfor.
Vedrørende eksamen og eventuelle andre
prøver vil forsvarets uddannelsesinstitutioner skulle
følge de samme regler som det civile uddannelsessystem
på samme typer uddannelser, herunder om fastsættelse af
antal prøveforsøg samt muligheden for
omprøvning.
I forbindelse med eksaminer og andre
prøver anvender forsvaret både sit eget censorkorps og
eksterne censorer, alt efter hvilket fag eksamenen eller
prøven drejer sig om.
Vedrørende regler om klager fra de
studerende kan uddannelsesstedernes afgørelser, jf. den
foreslåede § 8 c, kun påklages, for så vidt
angår retlige forhold. Ved bekendtgørelse kan det
nærmere fastsættes, hvad der menes med retlige
henholdsvis øvrige forhold. Der kan i øvrigt henvises
til bemærkningerne til den foreslåede § 8 c.
I det omfang forsvarets uddannelser
opnår akkreditering, vil studerende, der har
gennemført uddannelserne, modtage den relevante grad fra
uddannelsesinstitutionen. Det er således en
forudsætning for tildeling af master-, erhvervsakademi-,
professionsbachelor-, akademi-, og diplomgrader, at forsvarets
uddannelser er positivt akkrediteret hos
Akkrediteringsrådet som sådanne uddannelser efter
samme kvalitetskriterier, som gælder for de tilsvarende
uddannelser i det almindelige civile uddannelsessystem. Det er
endvidere en forudsætning, at forsvarets uddannelser
følger de samme uddannelsesrammer og -bestemmelser som de
tilsvarende uddannelser i det almindelige civile system.
For studerende, som samtidig er ansatte
på Forsvarsministeriets område, kan der træffes
eventuelle disciplinære foranstaltninger som et led i
ansættelsen, hvorimod dette ikke gælder for studerende,
som ikke følger uddannelsen som et led i deres
ansættelse. Der kan derfor fastsættes regler om
disciplinære foranstaltninger med hjemmel i denne lov,
herunder regler om tildeling af irettesættelse, bortvisning
fra eksamen eller tidsbegrænset eller permanent bortvisning
fra uddannelsen.
I takt med at forsvarets uddannelser bliver
akkrediteret og udbudt, vil der blive udstedt de relevante
bekendtgørelser mv. for uddannelserne.
Bekendtgørelser forventes udstedt af Forsvarsministeriets
underliggende myndigheder efter forsvarsministerens
bemyndigelse.
Til nr. 1
(§ 8 b)
Bestemmelsen er ny. Bestemmelsen
medfører ikke en ændring i forsvarets mulighed for at
uddanne egne ansatte som hidtil. Det er således også
fortsat forsvaret som arbejdsgiver, der som et led i ledelsesretten
beslutter, hvilke af forsvarets ansatte, herunder ansatte på
orlov, der skal optages på forsvarets uddannelser og
hvornår.
Forsvarets uddannelser er opstået ud fra
behovet for at uddanne egne ansatte, idet det civile
uddannelsessystem traditionelt og fortsat ikke uddanner i
militære kompetencer. Forsvaret er derfor afhængig af
selv at uddanne et tilstrækkeligt antal af egne ansatte til
at besætte de stillinger i organisationen, som kræver
særlig militær uddannelse. Forsvarets uddannelser vil
fremover i endnu højere grad fokusere på uddannelse
inden for militære fagområder, mens øvrige
kompetencer og færdigheder, der kan opnås gennem det
civile uddannelsessystem, i større grad vil blive forventet
tilført gennem optagelse på forsvarets uddannelser og
samtidig ansættelse af studerende, der allerede har en civil
uddannelse.
Samtidig søges det med lovforslaget at
øge muligheden for fleksibilitet og øget integration
af forsvarets uddannelser i det øvrige uddannelsessystem,
således at såvel forsvarets ansatte som andre kan tage
dele af deres uddannelse på forsvarets
uddannelsesinstitutioner og dele af deres uddannelse på
civile uddannelsesinstitutioner.
Bestemmelsen har til hensigt at sikre en
balance således, at begge disse hensyn tilgodeses bedst
muligt.
Kun forsvarets egne ansatte forventes optaget
på den grundlæggende officersuddannelse med henblik
på at gennemføre uddannelsen i sin helhed. Det
forventes, at det undtagelsesvis vil forekomme, at ikke-ansatte
deltager i enkeltmoduler/enkelte fag på uddannelsen. Da
uddannelserne på forsvarets videreuddannelse af officerer i
høj grad tilrettelægges med udgangspunkt i de
studerendes militærfaglige kompetencer og med henblik
på at styrke disse, forventes der kun et stærkt
begrænset optag af ikke-ansatte på forsvarets
videreuddannelse af officerer, hvorimod der i lidt højere
grad kan forudses optag af ikke-ansatte på enkeltfag/-moduler
i denne uddannelse.
Forsvaret uddanner i alt overvejende grad selv
sine militært ansatte inden for sit eget uddannelsessystem.
Uddannelse, herunder fastsættelsen af antallet af elever og
studerende, sker ud fra en vurdering af forsvarets behov som
arbejdsgiver. Forsvaret afholder udgiften til sine uddannelser fra
sit eget budget og modtager således ikke særskilte
midler fra finansloven til dækning af udgifter til uddannelse
af forsvarets ansatte. Ved udbud af forsvarets uddannelser til
andre end forsvarets ansatte dækkes ekstraudgifterne
forbundet hermed således heller ikke særskilt via
finansloven. Det fremgår eksplicit af Aftale på
Forsvarsområdet 2013-2017, at den påtænkte nye
model for officersuddannelserne ikke vil indebære, at
eleverne mv. på forsvarets uddannelser vil modtage
eksempelvis løntabsgodtgørelse, taxametermidler mv.
fra det ordinære uddannelsessystem. De ansatte på
officersuddannelserne vil derimod oppebære løn, mens
de uddanner sig.
For at sikre at forsvarets budget omvendt ikke
anvendes til formål, som ikke vedrører forsvaret,
gives forsvarsministeren mulighed for at opkræve hel eller
delvis betaling for uddannelse af andre end ansatte på
Forsvarsministeriets område for merudgifter for forsvaret
forbundet med de pågældendes deltagelse på
forsvarets uddannelser efter principperne for
indtægtsdækket virksomhed. Dette gælder for
såvel danske som udenlandske elever og studerende. Forsvarets
uddannelsesinstitutioner vil fortsat afholde de grundomkostninger,
som er forbundet med uddannelserne, henset til at det primære
formål med uddannelserne er uddannelse af egne ansatte, og at
langt den overvejende andel af de studerende vil være egne
ansatte. De ikke-ansatte studerende vil således ikke blive
afkrævet betaling af en del af udgifterne til almindelig
undervisning, hvis disse udgifter - uanset de ikke-ansatte
studerendes tilstedeværelse på uddannelsen - alligevel
skulle have været afholdt af uddannelsesinstitutionen.
Ikke-ansatte studerende vil dog kunne afkræves betaling af de
meromkostninger, deres deltagelse på, gennemførelse af
eller afslutning af uddannelsen, deltagelse i eksamination og anden
bedømmelse, tildeling af grader eller øvrige forhold
afstedkommer for uddannelsesinstitutionerne. Der kan i den
sammenhæng f.eks. være tale om udgifter til
studierejser, ekskursioner, honorering af arbejdstid særskilt
afsat til bedømmelse og eksamination af ikke-ansatte.
Der vil således ikke blive
opkrævet betaling for uddannelsen fra ansatte på
Forsvarsministeriets område, som følger uddannelsen
som et led i ansættelsesforholdet. I den særlige
situation, hvor en person ansat på Forsvarsministeriets
område ønsker at tage en hel eller en del af en af
forsvarets uddannelser, uden at dette sker som et led i
ansættelsen, vil pågældende ikke være at
betragte som »ansat« i bestemmelsens forstand. Der vil
derfor kunne opkræves betaling fra pågældende
på lige vilkår med andre ikke-ansatte.
Til nr. 1
(§ 8 c)
Bestemmelsen er ny. Forsvarets
uddannelsesinstitutioner er statslige myndigheder, der indgår
i det almindelige myndighedshierarki på Forsvarsministeriets
område. Uden lovgivning på området er
udgangspunktet således, at afgørelser kan
påklages til højere myndighed. Hensigten med
bestemmelsen er delvist at afskære klageadgangen,
således at alene klager over retlige spørgsmål,
herunder forvaltningsretlige forhold, kan påklages til andre
myndigheder end uddannelsesinstitutionen. Dette skyldes, at
øvrige myndigheder ikke kan antages at besidde
forudsætningerne for at bedømme klager over faglige
spørgsmål og anden faktisk forvaltningsvirksomhed
på uddannelsesinstitutionerne, herunder udøve faglige,
kvalifikationsmæssige eller uddannelsesmæssige
skøn som eksempelvis udmåling af karakterer. Klager
kategoriseres således almindeligvis ved en opdeling i retlige
klager og klager over afgørelser, der er truffet på
grundlag af et uddannelsesfagligt skøn. Retlige klager
defineres almindeligvis som klager, der afgøres ud fra en
juridisk vurdering. Klager af denne type kan vedrøre
spørgsmål om, hvorvidt institutionen har fulgt
reglerne for uddannelsen, regler i forvaltningsloven eller
forvaltningsretlige principper. Det fremgår af det
nuværende bestemmelsesgrundlag for officersuddannelserne
(Forsvarskommandobestemmelse 180-2, punkt 15), at såfremt en
kadet, elev eller studerende har klager i forbindelse med eksamen,
følges de i Undervisningsministeriets bekendtgørelse
nr. 1016 af 24. august 2010 angivne regler. Det fremgår
endvidere af den foreslåede § 8 a, at forsvarsministeren
kan fastsætte nærmere regler om bl.a. klager.
Bestemmelsen i stk. 2 om, at klager over
retlige spørgsmål skal indgives til Forsvarets
Personeltjeneste, har til hensigt at sikre, at klager over retlige
spørgsmål behandles ved en myndighed, der har den
fornødne juridiske ekspertise og kapacitet til at
håndtere dem. Klageadgangen for Forsvarets Personeltjenestes
afgørelser i medfør af stk. 2 er af samme grund
afskåret. Dette gælder, uanset om klager er ansat i
forsvaret eller ikke.
Det følger af lov om forsvarets
personel § 13 a, at Forsvarets Personeltjenestes
afgørelser i sager om afsked, sager om erstatning og
godtgørelse i forbindelse med personskade, sager om
erstatning for manglende opfyldelse af tjenestepligt og sager om
aktindsigt i ansættelses- og personalesager kan
påklages til forsvarsministeren. Det fremgår endvidere,
at andre afgørelser truffet af Forsvarets Personeltjeneste i
ansættelses- og personalesager ikke kan påklages til
forsvarsministeren. Den foreslåede bestemmelses stk. 3 har
til formål at sikre, at afgørelser truffet af
Forsvarets Personeltjeneste i medfør af den foreslåede
bestemmelses stk. 2, som samtidig er afgørelser omfattet af
lov om forsvarets personel § 13 a, fortsat vil kunne
påklages til forsvarsministeren i overensstemmelse
hermed.
Til nr. 2
(§ 11)
Om forsvarschefens ansvar, opgaver mv. henvises der til
bemærkningerne ovenfor under pkt. 2.2.5.
Forsvarschefens uændrede operative
ledelse af danske militære styrker omfatter såvel
værnsspecifikke som værnsfælles operative
kapaciteter.
Bestemmelsen i gældende lov om
forsvarschefens kommando over organer til støtte for
forsvaret, som ikke henhører direkte under
Forsvarsministeriet, foreslås udeladt af lovteksten.
En lang række støttende
myndigheder er i dag henlagt under Forsvarskommandoen, og
forsvarschefen har som styrelseschef myndighedsansvaret over disse.
Det omfatter Forsvarets Materieltjeneste, Forsvarets
Personeltjeneste, Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste,
Forsvarsakademiet, Forsvarets Sundhedstjeneste, Veterancentret,
Forsvarets Regnskabstjeneste, Forsvarets Koncernfælles
Informatiktjeneste, Forsvarets Center for Digital Forvaltning og
Uddannelse samt Forsvarets Center for Arbejdsmiljø. Flere af
disse 10 organer (de koncernfælles funktionelle tjenester)
støtter både forsvarets myndigheder og andre
myndigheder på Forsvarsministeriets område.
Det er en del af den politiske aftale på
forsvarsområdet for 2013-2017, at mulighederne for at
sammenlægge en række af disse støttende
myndigheder skal analyseres. Den foreslåede bestemmelse
betyder, at forsvarschefens kommando over organer til støtte
for forsvaret, som ikke henhører direkte under
Forsvarsministeriet, ikke længere vil være
lovbestemt.
Forsvarschefens ansvar som den øverste
militærfaglige rådgiver og ansvaret for den operative
ledelse af danske styrker indebærer selvsagt også et
ansvar for den militærfaglige vurdering af, om støtten
til opstilling, uddannelse og indsættelse af danske
militære styrker muliggør, at disse kan løse
forudsete og pålagte opgaver. Det gælder ikke mindst i
forbindelse med nationale og internationale operationer.
Sammenfattende giver bestemmelsen
således forsvarsministeren mulighed for - inden for de rammer
og begrænsninger, der er nævnt ovenfor og under pkt.
2.2.5. - at kunne bestemme, at forsvarschefen, forsvarschefens
stedfortræder og den fornødne værnsfælles
støtte kan samplaceres med Forsvarsministeriets departement
eller - i forbindelse med en nedlæggelse af
Forsvarskommandoen - integreres i Forsvarsministeriets
departement.
Til § 2
I bestemmelsen foreslås, at loven
træder i kraft den 1. august 2013.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører forholdet til
Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 8 a.
Forsvarsministeren eller den, ministeren bemyndiger hertil, kan
fastsætte regler om forsvarets uddannelser, herunder
om: | | | 1) | Akkreditering. | | | 2) | Udbud. | | | 3) | Antallet af studiepladser. | | | 4) | Adgang til og optagelse på
uddannelse, jf. § 8 b, stk. 1 og 2. | | | 5) | Betaling, jf. § 8 b, stk. 3 og
4. | | | 6) | Merit. | | | 7) | Mødepligt. | | | 8) | Orlov. | | | 9) | Prøver, eksaminer og censur. | | | 10) | Klage over afgørelser i forbindelse
med prøver og eksaminer, herunder om at omprøve og
ombedømmelse kan resultere i en lavere karakter, jf. §
8 c. | | | 11) | Tildeling af grader | | | 12) | Bortvisning og andre disciplinære
foranstaltninger over for elever og studerende. | | | | | | | § 8 b. Der er
adgang til forsvarets uddannelser for ansatte på
Forsvarsministeriets område. | | | Stk. 2. I det
omfang der er ledige pladser, kan andre end ansatte på
Forsvarsministeriets område optages på
uddannelserne. | | | Stk. 3.
Deltagelse i uddannelserne for andre end ansatte på
Forsvarsministeriets område er i udgangspunktet gratis, jf.
dog stk. 4. | | | Stk. 4.
Forsvarets uddannelsesinstitutioner kan for andre end ansatte
på Forsvarsministeriets område opkræve hel eller
delvis betaling for eventuelle merudgifter for forsvaret forbundet
med de pågældendes deltagelse i uddannelsen. | | | | | | § 8 c.
Afgørelser truffet af forsvarets uddannelsesinstitutioner
kan ikke påklages til institutionernes overordnede
myndigheder, jf. dog stk. 2. | | | Stk. 2.
Afgørelser vedrørende retlige spørgsmål,
herunder forvaltningsretlige forhold, kan påklages til
Forsvarets Personeltjeneste. | | | Stk. 3.
Afgørelser truffet af Forsvarets Personeltjeneste efter stk.
2 kan ikke påklages. Dog kan afgørelser, som samtidig
er omfattet af lov om forsvarets personel, påklages i
overensstemmelse med denne lov. | | | | § 11.
Forsvarschefen har under ansvar over for forsvarsministeren
kommandoen over hæren, søværnet og
flyvevåbnet samt de organer til støtte for forsvaret,
der ikke henhører direkte under Forsvarsministeriet. | | § 11.
Forsvarschefen har efter forsvarsministerens nærmere
bestemmelse kommandoen over hæren, søværnet og
flyvevåbnet. | Stk. 2.
Forsvarsstaben bistår forsvarschefen ved løsning af de
opgaver, der påhviler denne. Chefen for Forsvarsstaben er
stedfortræder for forsvarschefen. | | | Stk. 3.
Forsvarschefen og Forsvarsstaben udgør
Forsvarskommandoen. | | | | | |
|