Betænkning afgivet af
Forsvarsudvalget den 28. maj 2013
1. Ændringsforslag
Venstres, Dansk Folkepartis og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget om deling af
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. marts
2013 og var til 1. behandling den 16. april 2013. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Forsvarsudvalget.
Udvalget anmoder om, at lovforslaget henvises til fornyet
udvalgsbehandling mellem 2. og 3. behandling.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
forsvarsministeren sendte den 10. januar 2013 dette udkast til
udvalget, jf. FOU alm. del - bilag 72. Den 5. april 2013 sendte
forsvarsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige henvendelser fra Folk &
Sikkerhed og Jørn Olesen, Frederiksberg.
Forsvarsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Samråd
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til forsvarsministeren til mundtlig
besvarelse. Det ene har ministeren besvaret i et åbent
samråd med udvalget den 23. maj 2013. Det andet
spørgsmål forventes besvaret i et åbent
samråd mellem 2. og 3. behandling.
Forsvarsministeren har efterfølgende
sendt udvalget det talepapir, der lå til grund for
ministerens besvarelse af det første af de 2
samrådsspørgsmål.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 65
spørgsmål til forsvarsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret. 9 af udvalgets
spørgsmål til forsvarsministeren og dennes svar
herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslaget om en deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF, EL, IA og SIU) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse
uændret.
Socialdemokratiets, Det Radikale Venstres,
Socialistisk Folkepartis, Enhedslistens, Inuit Ataqatigiits og
Siumuts medlemmer af udvalget bemærker følgende om
lovforslaget:
1) Flertallet tillægger det
væsentlig betydning, at forsvarschefens grundlæggende
ansvar, opgaver m.v. efter lovforslaget vil være lovbestemte.
Det fremgår således af lovforslaget, at forsvarschefens
kommando over værnene indebærer følgende:
- Forsvarschefen er
den øverste militærfaglige rådgiver i alle
militærfaglige spørgsmål med adgang til at
rådgive forsvarsministeren direkte.
- Forsvarschefen
har over for forsvarsministeren ansvaret for den operative ledelse
af danske styrker - både vær?nsspecifikke og
værnsfælles operative kapaciteter - og dermed en
direkte kommandolinje til underlagte operative enheder.
- Forsvarschefen
har ansvaret for den militærfaglige vurdering af, om
støtten til opstilling, uddannelse og indsættelse af
danske styrker muliggør løsning af nationale og
internationale opgaver.
- Forsvarschefen er
den øverste militære repræsentant
internationalt.
- Forsvarschefen
har en fast stedfortræder og den fornødne
værnsfælles stabsstøtte.
Ændring af disse centrale aspekter af
forsvarschefens opgaver og ansvar m.v. kan dermed kun ændres
i forbindelse med en lovændring. Det afspejler den betydning,
det tillægges, at der også lovgivningsmæssigt er
klarhed om ansvaret for den militærfaglige rådgivning
og for den operative ledelse af danske militære styrker.
2) Lovforslaget indeholder ikke nogen
konkret model for organisering af ledelsen af forsvaret. Forslaget
til ændring af forsvarslovens § 11 er en
bemyndigelsesbestemmelse med henblik på at skabe
fleksibilitet for den til enhver tid siddende forsvarsminister til
at tilpasse organiseringen af forsvarets ledelse til de
løbende behov. Det skal imidlertid ske inden for de
lovbestemte rammer og begrænsninger, som er nævnt
ovenfor.
Dette indebærer, at organiseringen af
ledelsen af forsvaret i øvrigt ikke vil være et
lovgivningsanliggende.
Flertallet finder det helt centralt, at
bemyndigelsen - i lyset af de væsentlige besparelser, som
forsvaret står over for med stillingsnedlæggelser og
afskedigelser ude i strukturen til følge - benyttes til at
sikre, at også forsvarets øverste ledelse bliver
effektiviseret og rationaliseret i lighed med forsvaret i
øvrigt.
I en eventuel integreret model vil alle
nødvendige kompetencer være samlet i en myndighed, og
der vil således hurtigere kunne etableres et samlet og
helhedsorienteret beslutningsgrundlag uden unødigt
dobbeltarbejde. I det omfang en sag kræver koordination, kan
dette også bedre gennemføres i en integreret
model.
Der er ved eventuel etablering af et
integreret departement et betydeligt besparelses- og
effektiviseringspotentiale.
Forsvarsministeren har om en model, hvor
Forsvarskommandoen integreres med Forsvarsministeriets departement,
oplyst, at den øverste ledelse i givet fald vil bestå
af departementschefen samt af forsvarschefen, for så vidt
angår operationer og militærfaglig rådgivning med
direkte adgang til forsvarsministeren. Forsvarsministeren har
endvidere oplyst, at dette i givet fald i et organogram grafisk vil
være illustreret ved en sideordnet placering af
departementschefen og forsvarschefen.
De nuværende og eventuelt sammenlagte
niveau 2-myndigheder vil i en eventuel integreret model referere
til integrerede fagkontorer med både civile og militære
kompetencer, som alt efter sagens karakter vil inddrage andre
kontorer og departementets ledelse (afdelingschefer m.v.,
forsvarschefen og departementschefen) og forsvarsministeren.
På det operative område vil der være en
uændret direkte kommandolinje fra forsvarschefen til
underlagte operative enheder.
Forsvarsministeren har tilkendegivet at
ville drøfte et konkret forslag til en ændret
organisering af ledelsen af forsvaret med Folketingets partier.
Forsvarsministeren har endvidere oplyst, at han også fremover
- forud for væsentlige ændringer af organiseringen af
ledelsen af forsvaret - vil drøfte konkrete forslag med
Folketingets partier.
Flertallet forudsætter, at
auditørkorpsets uafhængighed i forhold til forsvaret
opretholdes i mindst samme omfang som i dag.
3) Flertallet tillægger det
afgørende betydning, at der - hvis Forsvarskommandoen
nedlægges som styrelse og integreres i Forsvarsministeriet -
fortsat vil være en adgang for Folketingets medlemmer til at
blive bekendt med forsvarschefens militærfaglige
rådgivning til forsvarsministeren.
Forsvarsministeren har erklæret sig
indstillet på at finde en model herfor og har i den
forbindelse fremlagt et notat af 27. maj 2013 (L 200 - bilag 10) om
Folketingets adgang til indsigt i den militærfaglige
rådgivning ved integration af Forsvarskommandoen og
Forsvarsministeriets departement. Notatet er optrykt som bilag 3
til betænkningen og har dermed samme status som
betænkningen selv.
Flertallet kan tilslutte sig denne model.
Ved eventuel etablering af et integreret departement vil der hermed
være skabt en retstilstand, hvorefter forsvarsministeren er
forpligtet til at give medlemmer af Folketinget indsigt i den
militære rådgivning efter notatets bestemmelser.
Flertallet understreger det
ønskelige i, at forsvarschefen i sin endelige
militærfaglige rådgivning, jf. det omtalte notat,
overvejer at omtale umiddelbart underliggende myndigheders
militærfaglige vurdering, hvor denne måtte afvige
væsentligt.
4) Flertallet kan i øvrigt i det
hele støtte den del af lovforslaget, der vedrører
forsvarets uddannelser.
Et mindretal i
udvalget (V, DF og KF) indstiller det under A nævnte
lovforslag til vedtagelse
uændret. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget er enige om, at en
aktivistisk dansk udenrigspolitik forudsætter et
militært forsvar af høj kvalitet - mindst på
niveau med det nuværende.
Da lovforslaget undergraver forsvarets
kvalitet, kan V, DF og KF ikke støtte forslaget, som det
foreligger. Det er særdeles uacceptabelt, at der gives
forsvarsministeren en så vidtgående bemyndigelse som
den, der foreslås etableret i lovforslagets ændring af
forsvarslovens § 11, og som vil betyde, at forsvarsministeren
administrativt kan fastlægge forsvarschefens ansvar og
placering.
Dette ansvar og forsvarschefens virke skal
være stadfæstet ved lov, således at der er en
tilstrækkelig demokratisk kontrol hermed fra Folketingets
side. Der er i dansk forsvarspolitik tradition for brede politiske
aftaler om forsvarets indretning. Dette lovforslag bryder markant
med denne tradition. V, DF og KF er tilhængere af
aftaletraditionen og de brede forsvarsforlig og ønsker
derfor kun at støtte et lovforslag af så
vidtgående betydning som dette, hvis der på
forhånd er enighed om det i forligskredsen. Det er ikke
tilfældet med dette lovforslag.
V, DF og KF tager det som en
forudsætning, at såfremt forsvarsministeren alligevel
vælger at benytte den bemyndigelse, som lovforslaget giver
mulighed for, er V, DF og KF af den opfattelse, at det kræver
enighed om anvendelsen af bemyndigelsen blandt forligspartierne bag
den eksisterende forsvarsaftale. Såfremt forsvarsministeren
udnytter sin bemyndigelse i lovforslaget sammen med Enhedslisten
uden om den eksisterede forsvarsforligskreds, er partierne af den
opfattelse, at der tale om et brud på det eksisterende
forsvarsforlig.
Som det desuden allerede er fremgået
af den offentlige debat og af de svar, der er afgivet til
Forsvarsudvalget fra forsvarsministeren under udvalgsbehandlingen
af lovforslaget, vil en sammensmeltning af Forsvarsstaben og
Forsvarsministeriets departement betyde, at Folketinget og den
danske offentlighed ikke længere får aktindsigt i den
militærfaglige rådgivning. Det vil altså sige en
markant svækkelse af den demokratiske kontrol.
Ydermere vil denne sammenblanding af
politiske og militærfaglige råd betyde, at Folketinget
og offentligheden ikke længere kan være sikre på
at få de rent militærfaglige råd, men derimod en
politisk renset udgave af disse. Det er hverken befolkningen,
forsvaret eller Folketinget som demokratisk kontrollør tjent
med.
Partierne er af den klare opfattelse, at
der er behov for, at forsvarschefen besidder den kompetence, der er
nødvendig for at lede, udvikle og indsætte de
militære kapaciteter. Forsvarschefen skal derfor have fuld
kommando over de operative myndigheder, Forsvarets
Materieltjeneste, Forsvarets Personeltjeneste og
Forsvarsakademiet.
Moderniseringen af forsvarets
øverste ledelse må ske med respekt for de resultater,
der er opnået. På den ene side skal de unikke
kompetencer, der er indeholdt i forsvarschefens helhedsansvar,
fastholdes, og på den anden side skal der gennemføres
rationaliseringer og effektiviseringer ved øget integration
af en række stabsstøttefunktioner, især mellem
departementet og Forsvarsstaben. Det er dog også V's, DF's og
KF's vurdering, at Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste
på sigt skal organiseres i et tværministerielt regi og
dermed udskilles fra forsvarets opgaveportefølje.
V, DF og KF er enige om, at der er en
værdi i at fastholde en organisatorisk opdeling af den
militære ledelsesfunktion og den politiske ministerbetjening.
Begge funktioner er vigtige, men væsensforskellige, og en
opdeling vil tillige styrke åbenheden og gennemsigtigheden
til gavn for demokratiet. Partierne er enige om, at der er behov
for en mere smidig koordination mellem Forsvarskommandoen og
departementet og vil derfor som udgangspunkt foreslå en
samplacering.
Desuden er V, DF og KF enige om det
politiske mål, at der også skal ske en
rationalisering af toppen af forsvaret med et antal
årsværk svarende til niveauet for rationalisering
blandt resten af forsvarets ansatte. Denne rationalisering skal ske
under hensyntagen til forsvarets effektivitet og
forsvarschefens helhedsansvar for de operative kapaciteter.
En forsvarslov, der ikke sikrer den
militærfaglige sammenhæng, vil over tid kunne
medføre alvorlige brister i den operative
opgaveløsning og ultimativt forøge risikoen for det
indsatte personel. V, DF og KF noterer endvidere, at disse
synspunkter også fremgår meget klart af en lang
række af høringssvarene til lovforslaget. På
denne baggrund kan partierne ikke støtte det samlede
lovforslag.
Partierne støtter den del af
lovforslaget, der omhandler forsvarets uddannelser, men mener ikke,
at uddannelsesbestemmelserne hører hjemme i en overordnet
lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v. - og
slet ikke i et kapitel om forsvarets opgaver. Det er lovteknisk
makværk at indføre detaljerede uddannelsesbestemmelser
i denne grundlæggende lov, der omhandler andre og meget mere
overordnede forhold. Bestemmelserne hører naturligt og
hensigtsmæssigt hjemme i lov om forsvarets personel og
bør indarbejdes heri. Det er næppe vanskeligt at
gøre det, og hvis ministeren finder det nødvendigt at
signalere, at personelloven rækker ud over forsvarets
personel, må lovens titel ændres til f.eks. lov om
forsvarets personel og forsvarets uddannelser m.v. Det kan samtidig
i et nyt stykke i lovens § 1 om lovens område
ubesværet og på passende vis anføres, at
uddannelsesbestemmelserne også rækker ud over
forsvarets eget personel, ligesom uddannelsesbestemmelserne kan
indføjes et passende sted senere i lovteksten.
Da der imidlertid ikke synes at være
politisk flertal for en flytning af uddannelsesbestemmelserne til
den korrekte lov, personelloven, og da V, DF og KF samtidig noterer
sig, at det ikke har nogen retlige konsekvenser, om
ændringerne foretages i forsvarsloven eller i personelloven,
foreslås lovforslaget delt i to dele, således at de
partier, der ikke kan stemme for lovforslaget i sin helhed,
kan stemme for uddannelsesbestemmelser og imod
bemyndigelsesbestemmelsen om forsvarets ledelse.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse
uændret. Mindretallet vil ved 3. behandling stemme
hverken for eller imod det under B nævnte lovforslag.
Liberal Alliances medlem af udvalget
ønsker, at forsvarets organisering skal hvile på
så bredt et mandat som overhovedet muligt, og LA finder det
eksempelvis ikke hensigtsmæssigt, at forsvarsministeren alene
kan gennemtvinge en nedlæggelse af Forsvarskommandoen. LA ser
gerne, at sådanne beslutninger bliver taget af den kreds, som
sædvanligvis står bag de indgåede forsvarsforlig.
Samtidig udtrykker LA forståelse for, at der er brug for
modernisering af forsvarets topniveau, og at der også her
må findes de nødvendige besparelser.
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal (V,
DF og KF), tiltrådt af et flertal
(det øvrige udvalg):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om forsvarets formål, opgaver
og organisation m.v. (Ændringer vedrørende forsvarets
uddannelser)« omfattende § 1, nr. 1, og §§ 2
og 3.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om forsvarets formål, opgaver
og organisation m.v. (Ændringer af organiseringen af ledelsen
af forsvaret)« omfattende § 1, nr. 2, og §§ 2
og 3.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås
en opdeling af lovforslaget i to dele, således at den ene del
omfatter bestemmelserne, der vedrører forsvarets
uddannelser, og den anden del omfatter de bestemmelser i
lovforslaget, der vedrører forsvarets ledelse. Baggrunden
for opdelingen er, at forslagsstillerne kan støtte den del
af lovforslaget, der vedrører forsvarets uddannelser, men
ikke den del, der handler om forsvarets ledelse, og en opdeling af
lovforslaget vil gøre det muligt at stemme for
uddannelsesdelen og imod ledelsesdelen.
Annette Lind (S) nfmd. Bjarne Laustsen (S) Jacob
Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S) Karin Gaardsted (S) Trine
Bramsen (S) Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Nadeem
Farooq (RV) Ole Sohn (SF) Jonas Dahl (SF) Nikolaj Villumsen (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Sara Olsvig (IA) Doris Jakobsen
(SIU) Gitte Lillelund Bech (V) Jakob Ellemann-Jensen (V) Peter Juel
Jensen (V) Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)
Karsten Nonbo (V) fmd. Troels
Lund Poulsen (V) Hans Christian Thoning (V) Marie Krarup (DF)
Martin Henriksen (DF) Søren Espersen (DF) Hans Kristian
Skibby (DF) Villum Christensen (LA) Lene Espersen (KF)
Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 200
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Kommenteret høringsoversigt samt
høringssvar, fra forsvarsministeren | 2 | Henvendelse af 11/4-13 fra Jørn
Olesen, Frederiksberg | 3 | Henvendelse af 15/4-13 fra Folk &
Sikkerhed | 4 | Kopi til orientering af tidligere modtagne
henvendelser fra pensioneret kontreadmiral Jørn Olesen vedr.
L 200 | 5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 6 | Ændret tidspunkt for
betænkningsafgivelse | 7 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 8 | 1. udkast til betænkning | 9 | 2. udkast til betænkning | 10 | Notat om indsigt i den
militærfaglige rådgivning fra forsvarsministeren | 11 | Talepapir fra samrådet d. 23/5-13 om
samrådsspørgsmål A fra forsvarsministeren |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 200
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. , om ministeren vil tilsende udvalget
den rapport fra 2003 om samling af forsvarets militære og
politiske ledelse, som omtales i Berlingske 11/4-13 i artiklen
»Ministerium afviste fusion med militær ledelse«,
til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelse af
11/4-13 fra Jørn Olesen, Frederiksberg, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvorfor ministeren
fremsætter en bemyndighedslov i stedet for blot at
foreslå en ændring af forsvarsloven, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag om deling af lovforslaget, hvorved
lovforslaget deles, således at den del, der omhandler
uddannelse i forsvaret, udskilles til en særlig B-del, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvor forsvarschefen fortsat vil
have helhedsansvar i forhold til militærrådgivning,
hvis lovforslaget vedtages som fremsat, til forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at der intet er i lovforslaget, der har relevans for forholdet
mellem forsvarets niveau 1- og niveau 2-myndigheder, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvilke områder der i dag
hører under forsvarschefens område, som fremadrettet i
ministerens integration ønskes flyttet fra forsvarschefens
helhedsansvar, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. , om det er korrekt, at der ingen
økonomiske eller personelmæssige konsekvenser er af en
ændret struktur i forsvarets øverste ledelse, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. , om ministeren deler HOD's og HKKF's
bekymring vedrørende soldaternes sikkerhed, såfremt
forsvarschefens helhedsansvar reduceres, og i benægtende fald
om ministeren veil redegøre for, hvorledes dette sikres, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, hvorledes ministeren ser
forsvarschefens fremtidige placering organisatorisk, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, hvordan ministeren helt
præcis har tænkt sig at udfylde den bemyndigelse, der
foreslås indført i § 11, til forsvarsministeren,
og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvilke regler aktindsigt for
offentligheden der vil være gældende i forhold til
lovforslaget, såfremt forslaget vedtages i den form,
lovforslaget er fremsat i, til forsvarsministeren, og ministerens
svar herpå | 13 | Spm. om, hvornår forsvarschefen
fremlægger sin analyse om en vær?nsfælles
kommando, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm. , om en eventuel vedtagelse af
lovforslaget vil kræve en ny placering af
Forsvarsministeriet, og hvad de økonomiske konsekvenser ved
en sådan flytning til en ny placering i givet fald vil
være, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 15 | Spm. om, hvilken rolle forsvarschefen er
tiltænkt, såfremt lovforslaget vedtages, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvordan begrebet kommando skal
opfattes i L 200, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm. om, hvorfor ministeren mener, at det
er tiden at foreslå så potentielt omfattende
ændringer i forsvarets øverste ledelse, når der
samtidig pågår et analysearbejde, som kan betyde, at
der skal etableres en værnsfælles kommando, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om, hvordan ministeren helt
præcist har tænkt sig at udfylde den bemyndigelse, der
foreslås indført i § 11, til forsvarsministeren,
og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om, hvilken organisatorisk placering
ministeren har tænkt sig, forsvarschefen skal have i forhold
til departementschefen, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 20 | Spm. , om ministeren vil give tilsagn over
for udvalget om, at ministeren vil forelægge den endelige
organisering af forsvarets ledelse til godkendelse hos de partier i
Folketinget, der stemmer for lovforslaget, inden organiseringen
træder i kraft, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 21 | Spm. om, hvordan den militærfaglige
rådgivning, som forsvarschefen giver ministeren og
Folketinget, vil blive påvirket af dette lovforslag, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 22 | Spm. om, hvorfor det er fundet
hensigtsmæssigt at lade forslag om forsvarets uddannelser
indgå i et lovforslag sammen med forslag om ændringer i
forsvarets ledelse, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 23 | Spm. om konkrete eksempler på,
hvilke behov der ikke kan dækkes inden for gældende lov
i forbindelse med indsættelse af danske styrker i
internationale operationer, til forsvarsministeren, og ministerens
svar herpå | 24 | Spm. om, hvilke ansvarsområder
forsvarschefen ikke fremadrettet vil beholde som styrelseschef,
når bemyndigelsen iværksættes, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 25 | Spm. , om niveau 2-myndighederne kan
fastholdes uændret uanset ændring af forholdet mellem
niveau 0 og 1, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 26 | Spm. , om ministeren vil fremlægge
en konkret model for, hvorledes den demokratiske kontrol kan
fastholdes uændret, til forsvarsministeren, og ministerens
svar herpå | 27 | Spm. om oversendelse af et
organisationsdiagram, der viser, hvilke underliggende myndigheder
der henhører under henholdsvis forsvarschefen og
departementschefen, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 28 | Spm. om, hvilke områder
forsvarschefen ikke behøver at være styrelseschef for
- uden at dette berører den militærfaglige
rådgivning, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 29 | Spm. om udviklingen i antallet af ansatte
i henholdsvis Forsvarskommandoen og departementet de sidste 3
år, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 30 | Spm. om at uddybe, hvad der menes med
»klarhed om ansvaret for den militære rådgivning
for den operative ledelse af de danske militære
styrker«, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 31 | Spm. om at fremsende: 1) de nationale
definitioner på »fuld kommando«,
»kommando«, »operativ ledelse« og
»taktisk ledelse« (som alle fire er veldefinerede
begreber) og 2) de samme definitioner i NATO-regi, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 32 | Spm. om at fremsende en nærmere
redegørelse for den samlede organisation af forsvarets
ledelse, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 33 | Spm. om at be- eller afkræfte, at
NIV 2 skal henføres til departementet, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 34 | Spm. om at definere, hvad der er
»militærfaglige spørgsmål«, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 35 | Spm. om, hvad departementets rolle - og
dermed departementchefens rolle - er, for så vidt
angår. materiel og personel, til forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå | 36 | Spm. om, hvis departementchefen ikke kan
være et led i den operative kommandostruktur, hvor så,
til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 37 | Spm. , om man kan tale om »operativ
ledelse« uden at tale om »vær?nsfælles
kommando«, eller om ministeren, mener at disse to
hænger sammen, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 38 | Spm. om, hvornår ministeren agter at
orientere Folketinget om den model, som ministeren beskriver
på side 2, andet afsnit, til forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå | 39 | Spm. , om ministeren planlægger at
etablere en værnsfælles kommando, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 40 | Spm. om, hvornår ministeren
forventer at udmønte bemyndigelsen i lovforslaget,
såfremt lovforslaget vedtages, til forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå | 41 | Spm. om de økonomiske konsekvenser
af en vedtagelse af lovforslaget, såfremt ministeren udnytter
bemyndigelsen, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 42 | Spm. om, hvornår ministeren agter at
drøfte en konkret model for omorganisering af ledelsen af
forsvaret, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 43 | Spm. om, hvornår ministeren vil
fremlægge den bebudede model vedrørende aktindsigt,
til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 44 | Spm. om en liste med beskrivelse af de
seneste ca. ti tilfælde, hvor der er givet aktindsigt efter
offentlighedsloven i militærfaglig rådgivning fra
Forsvarskommandoen til Forsvarsministeriets departement, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 45 | Spm. om en liste med de tilfælde,
hvor der inden for den seneste treårsperiode er givet afslag
på aktindsigt i militærfaglig rådgivning fra
Forsvarskommandoen til Forsvarsministeriets departement med
henvisning til den nugældende offentlighedslovs § 13,
til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 46 | Spm. om en definering af begrebet
»militærfaglig rådgivning« i den betydning,
der bruges, når der tales om rådgivning fra
Forsvarskommandoen til Forsvarsministeriets departement, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 47 | Spm. om de gældende regler for
afklassificering, der i dag gør det muligt at give
aktindsigt i tidligere klassificerede dokumenter efter en
nærmere fastsat periode, til forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå | 48 | Spm. om indførelse af en praksis,
så en borger eller journalist, der har fået afslag
på aktindsigt i et dokument med henvisning til, at det var
klassificeret, informeres, når dokumentet er afklassificeret
og dermed tilgængeligt, til forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå | 49 | Spm. , om en sammenlægning af
Forsvarskommandoen og Forsvarsministeriets departement vil
medføre begrænsninger i muligheden for aktindsigt i
aftaler mellem forsvaret og et flyselskab, der transporterer danske
soldater til et missionsområde, til forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå | 50 | Spm. , om ikkeansatte studerende, der
deltager i moduler/fag på forsvarets uddannelser, skal betale
for uddannelsen, eller om finansieringen sker via
Uddannelsesministeriet, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 51 | Spm. om tilrettelæggelsen af
kriterierne for optag for ikke-ansatte studerende på
forsvarets uddannelser, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 52 | Spm. om, hvordan klageadgangen for en
kadet, elev eller studerende på forsvarets uddannelser
ændrer sig med denne lovændring i forhold til
gældende regler i dag, til forsvarsministeren, og ministerens
svar herpå | 53 | Spm. om, hvordan en kadet, elev eller
studerende på forsvarets uddannelser med denne
lovændring kan klage over uddannelsesmæssige ting, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 54 | Spm. om ministerens tilkendegivelse om at
finde en model for Folketingets adgang til at blive bekendt med
forsvarschefens militærfaglige rådgivning ved evt.
integration af Forsvarskommandoen og Forsvarsministeriets
departement, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 55 | Spm. , om ministeren vil være
indstillet på at evaluere en eventuel ny organisering af
ledelsen af forsvaret, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 56 | Spm. , om der efter en integration af
Forsvarskommandoen og Forsvarsministeriets departement fortsat vil
være adgang i det hidtidige omfang til oplysninger fra
underlagte myndigheder, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 57 | Spm. om, på hvilke af forsvarets
uddannelser det i praksis kan komme på tale, at studerende
uden ansættelse i forsvaret optages, til forsvarsministeren,
og ministerens svar herpå | 58 | Spm. om, hvordan fordelingen forventes at
være blandt de ikke forsvarsansatte studerende, der optages
på forsvarets uddannelser, mellem personer, der får
eventuelle uddannelsesudgifter betalt af deres arbejdsgiver, og
personer, der selv vil skulle finansiere eventuelle udgifter til
studierejser, ekskursioner og eksamination, til forsvarsministeren,
og ministerens svar herpå | 59 | Spm. , om studerende på forsvarets
uddannelser, der ikke er ansat i forsvaret og ikke får
udgifter i forbindelse med uddannelsen betalt af en arbejdsgiver,
vil have mulighed for at få finansieret eventuelle udgifter
til studierejser, ekskursioner og eksamination fra anden side, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 60 | Spm. , om ministeren kan nævne andre
eksempler på uddannelser, hvor studerende mødes med
lignende krav som dem, der stilles til ikkeansatte studerende ved
forsvarets uddannelser om betaling for studierejser, ekskursioner
og eksamination, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 61 | Spm. , om ministeren vil være
indstillet på efter en 2-årig periode at foretage en
evaluering af erfaringerne med optagelse af ikke-forsvarsansatte
studerende på forsvarets uddannelser, til forsvarsministeren,
og ministerens svar herpå | 62 | Spm. om, hvorvidt den mulighed for indsigt
i militærfaglig rådgivning, der beskrives i L 200 -
bilag 10, åbner for en højere grad af åbenhed og
indsigt i forhold til den aktindsigt, der fremgår af §
29, stk. 1 i L 144, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 63 | Spm. om, hvorledes en ren
militærfaglig rådgivning kan fastholdes og
underlægges demokratisk kontrol, til forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå | 64 | Spm. om, hvordan det forholder sig med
hensyn til offentlighedens (pressens og borgernes) adgang til at
få indsigt i den militærfaglige rådgivning, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 65 | Spm. om, hvorvidt den i L 200 - bilag 10
nævnte adgang til at blive orienteret om forsvarschefens
militærfaglige rådgivning er uafhængig af, hvem
der har taget initiativ til rådgivningen, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L 200
Samråds-spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm. om en uddybelse af de
mest betydningsfulde dele for forsvarets fremtid i lovforslaget,
til forsvarsministeren | B | Samrådsspm. om en redegørelse
for den kommunikation, der har været mellem
Forsvarsministeriet og Forsvarskommandoen, om udarbejdelsen af
lovforslaget, til forsvarsministeren |
|
Bilag 2
9 af udvalgets spørgsmål
til forsvarsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålene og svarene er
optrykt efter ønske fra S, RV, SF, EL, IA og SIU.
Spørgsmål 46:
Ministeren bedes definere begrebet
»militærfaglig rådgivning« i den betydning,
der bruges, når der tales om rådgivning fra
Forsvarskommandoen til Forsvarsministeriets departement, og - med
brug af konkrete eksempler - foretage en afgrænsning i
forhold til andre typer rådgivning, eksempelvis
økonomisk, ju?rid?isk/folkeretlig eller politisk
rådgivning.
Svar:
Den militærfaglige rådgivning
omfatter spørgsmål, hvis besvarelse som udgangspunkt
forudsætter en militærfaglig uddannelse og
erfaring.
Det handler grundlæggende om
spørgsmål i relation til militære kapaciteters
brugbarhed og deres operative anvendelse.
I forhold til militære kapaciteters
brugbarhed er der behov for militærfaglig rådgivning i
politiske beslutninger om udviklingen af forsvarets kapaciteter i
forhold til forventede fremtidige opgaver og herunder om kravene
til materiel, våben, personel og uddannelse m.v.
I forhold til den operative anvendelse er der
brug for militærfaglig rådgivning i forhold til mulige
styrkebidrag med tilhørende forudsætninger og
konsekvenser på det militære område og eventuelle
anbefalinger på den baggrund. Forudsætninger og
konsekvenser kan f.eks. være behovet for støtte,
enhedens egnethed til at løse den pågældende
opgave eller behovet for at justere et andet styrkebidrag til en
igangværende operation, hvis et bestemt styrkebidrag
udsendes. Det omfatter også f.eks. militærfaglige
synspunkter på mulighederne for at samarbejde med andre
landes militære styrker ved forskellige typer bidrag samt
nationale militærfaglige vurderinger i relation til den
pågældende operation og forskellige styrkebidrags
væsentlighed for opgaveløsningen.
Den militærfaglige rådgivning kan
også relatere sig til mere strategiske spørgsmål
i forhold til krisestyring, våbenkontrol og internationalt
samarbejde på det forsvars- og sikkerhedspolitiske
område.
De politiske aspekter - nationalt og
internationalt - samt bredere økonomiske aspekter og
juridisk ekspertise tilføres i departementet i lighed med
koordinationen med øvrige nationale og internationale
aktører.
Spørgsmål 48:
Vil ministeren tage initiativ til at
indføre en praksis, så en borger eller journalist, der
har fået afslag på aktindsigt i et dokument med
henvisning til, at det var klassificeret, på
Forsvarsministeriets eller forsvarets initiativ informeres,
når dokumentet er afklassificeret og dermed
tilgængeligt?
Svar:
Som det fremgår af den samtidige
besvarelse af spørgsmål 47 er der pligt til
jævnligt at gennemgå tidligere udfærdigede
klassificerede informationer med henblik på at
nedklassificere eller afklassificere disse, i det omfang de hensyn,
der betingede klassifikationsgraden, ikke længere er til
stede. Jeg er positivt indstillet på at indføre en
ordning som nævnt i spørgsmålet på
Forsvarsministeriets område og vil underrette udvalget om
ordningens nærmere indhold.
Spørgsmål 49:
Vil en sammenlægning af
Forsvarskommandoen og Forsvarsministeriets departement
medføre begrænsninger i muligheden for aktindsigt i
aftaler mellem forsvaret og et flyselskab, der transporterer danske
soldater til et missionsområde (f.eks. Small Planet Airlines)
i forhold til de i dag eksisterende muligheder?
Svar:
En sådan sammenlægning vil ikke
medføre begrænsninger i adgangen til aktindsigt efter
offentlighedsloven i de i spørgsmålet nævnte
aftaler.
Spørgsmål 54:
Ministeren tilkendegav under samrådet
den 23. maj 2013 i Forsvarsudvalget at være indstillet
på at finde en model for Folketingets adgang til at blive
bekendt med forsvarschefens militærfaglige rådgivning
ved evt. integration af Forsvarskommandoen og Forsvarsministeriets
departement. Vil denne adgang også omfatte
offentligheden?
Svar:
Materiale, som oversendes til Folketingets
udvalg, vil i henhold til Folketingets forretningsorden og
Folketingets regler for adgang til folketingsudvalgenes materialer
og udvalgsaktdatabase bliver offentliggjort (og dermed
tilgængelig for offentligheden, herunder pressen) på
Folketingets hjemmeside, medmindre fortrolighed er et vilkår
ved oversendelsen. Med dette forbehold kan spørgsmålet
således besvares bekræftende.
Spørgsmål 55:
Vil ministeren være indstillet på
at evaluere en eventuel ny organisering af ledelsen af forsvaret
f.eks. 2 år efter gennemførelsen af en evt.
organisationsændring?
Svar:
Det er min opfattelse, at det vil være
både naturligt og hensigtsmæssigt at evaluere en
eventuel ny organisering efter f.eks. 2 år, så ja - det
vil jeg være indstillet på.
Spørgsmål 56:
Vil der efter en eventuel integration af
Forsvarskommandoen og Forsvarsministeriets departement fortsat
være adgang i det hidtidige omfang til oplysninger fra
underlagte myndigheder om f.eks. antallet af tilbageholdte i en
international operation, antallet af episoder hvor udsendte danske
soldater overværer overgreb mod lokale, aftaler med eksterne
leverandører som f.eks. aftalen med Small Planet Airlines og
lignende oplysninger?
Svar:
Jeg kan bekræfte, at der - efter en
eventuel integration af Forsvarskommandoen og Forsvarsministeriets
departement - vil være adgang til oplysninger af den i
spørgsmålet nævnte karakter fra underlagte
myndigheder i det hidtidige omfang.
Spørgsmål 61:
Vil ministeren være indstillet på
efter en toårig periode at foretage en evaluering af
erfaringerne med optagelse af ikke-forsvarsansatte studerende
på forsvarets uddannelser - herunder af, hvorvidt
forudsætningerne omkring de studerendes eventuelle udgifter i
forbindelse med uddannelserne har vist sig at holde?
Svar:
Jeg er positivt indstillet over for at
foretage evaluering af forudsætninger og forløb
vedrørende optagelse af ikke-ansatte studerende. Som det
fremgår af lovforslagets bemærkninger, forventes
ikke-ansatte studerende ikke optaget på den
grundlæggende officersuddannelse med henblik på at
gennemgå hele uddannelsen, og de forventes kun
undtagelsesvist optaget på enkelte fag eller moduler på
denne uddannelse. Om forsvarets videreuddannelse af officerer
fremgår det af bemærkningerne, at der kun forventes et
stærkt begrænset optag af ikke-ansatte på hele
uddannelsen, hvorimod der i lidt højere grad kan forudses
optag af ikke-ansatte på enkelte fag eller moduler på
denne uddannelse.
Henset til hvornår den nye
officersuddannelsesmodel forventes at blive taget i brug, og henset
til at der ikke forventes et særligt stort optag af
ikke-ansatte på den grundlæggende officersuddannelse,
forekommer det mest relevant at evaluere på de ikke-ansattes
deltagelse, når uddannelsesmodellen er gennemført i
sin helhed med mindst ét hold studerende.
Dette forventes som nævnt at være
ultimo 2017, hvorefter evaluering kan finde sted primo 2018.
Spørgsmål 62:
Under henvisning til »Notat om
Folketingets adgang til indsigt i den militærfaglige
rådgivning ved integration af Forsvarskommandoen og
Forsvarsministeriets departement« af 27. maj 2013, jf. L 200
- bilag 10, ønskes oplyst, hvorvidt den mulighed for indsigt
i militærfaglig rådgivning, der beskrives i notatet,
åbner for en højere grad af åbenhed og indsigt i
forhold til den aktindsigt, der fremgår af § 29, stk. 1
i L 144 (regeringens forslag til lov om offentlighed i
forvaltningen), hvorefter der er aktindsigt i »interne
faglige vurderinger i endelig form«. Såfremt det
nævnte notat giver mulighed for en højere grad af
åbenhed og indsigt end reglerne i L 144, ønskes
rækkevidden af denne belyst ved eksempler.
Svar:
Den i notatet beskrevne ordning om indsigt i
den militærfaglige rådgivning vil give en videre adgang
til indsigt end den adgang til aktindsigt, der følger af
§ 29, stk. 1, i det af justitsministeren fremsatte forslag til
en ny offentlighedslov (L 144). Som anført i notatet vil der
gives Folketinget adgang til skriftligt som led i den
parlamentariske kontrol at blive orienteret om forsvarschefens
endelige militærfaglige rådgivning til
forsvarsministeren i en lang række tilfælde som
beskrevet i notatet. Det vil f.eks. kunne dreje sig om anskaffelse
af en ny pansret mandskabsvogn, danske bidrag til eventuelle nye
FN-operationer og spørgsmålet om eventuelle
sammenlægninger af de nuværende niveau-2 myndigheder.
Afgrænsningen vil ikke blive fortolket restriktivt.
Hvis der er tilslutning til ordningen, og
notatet optrykkes som bilag til udvalgets betænkning, vil der
være tale om en retstilstand, som forsvarsministeren er
forpligtet - også retligt - til at overholde.
Spørgsmål 65:
Ministeren bedes oplyse, hvorvidt den i
notatet af 27. maj 2013 (L 200 - bilag 10) nævnte adgang til
at blive orienteret om forsvarschefens militærfaglige
rådgivning er uafhængig af, hvem der har taget
initiativ til rådgivningen.
Svar:
Jeg kan bekræfte, at den i notatet af
27. maj 2013 nævnte ordning er uafhængig af, hvem der
har taget initiativ til forsvarschefens militærfaglige
rådgivning.
Bilag 3
Notat fra forsvarsministeren om
indsigt i den militærfaglige rådgivning
Notatet er optrykt efter ønske fra S,
RV, SF, EL, IA og SIU.
NOTAT om Folketingets adgang til
indsigt i den militærfaglige rådgivning ved en
integration af Forsvarskommandoen og Forsvarsministeriets
departement | 27. maj 2013 |
|
Forsvarschefens ansvar for den
militærfaglige rådgivning til forsvarsministeren vil i
medfør af det fremsatte lovforslag (L 200) uændret
være lovbestemt. Lovforslaget giver mulighed for at tilpasse
organiseringen af ledelsen af forsvaret og herunder for at
integrere den øverste politiske/civile/militære
ledelse. Integration vil i givet fald betyde, at Forsvarskommandoen
nedlægges som styrelse og integreres i Forsvarsministeriets
departement.
Forsvarsministeriet er ved en sådan
integration indstillet på at give Folketinget adgang til som
led i den parlamentariske kontrol at blive skriftligt orienteret om
forsvarschefens endelige militærfaglige rådgivning til
forsvarsministeren i forbindelse med beslutningsforslag om
udsendelse af danske styrkebidrag, ved besvarelse af
spørgsmål i forhold til igangværende operationer
og generelt i relation til beslutninger om mere væsentlige
ændringer i den operative og støttende struktur og
beslutninger af større betydning for forsvaret, herunder
vedrørende materielanskaffelser og personelforhold m.v.
I det omfang hensynet til statens sikkerhed,
herunder sikkerheden for udsendte styrker, hensynet til rigets
forsvar eller hensynet til Danmarks udenrigspolitiske interesser
m.v. tilsiger fortrolighed omkring den militærfaglige
rådgivning, vil fortroligheden kunne være et
vilkår ved besvarelsen eller sikres ved, at der alene gives
adgang til at gennemlæse rådgivningen.