Fremsat den 4. oktober 2012 af
miljøministeren (Ida Auken)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse
(Ændring af
godtgørelsesordningen i forbindelse med boringer)
§ 1
I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juni 2010, som ændret
bl.a. ved § 6 i lov nr. 553 af 1. juni 2011 og senest ved
lov nr. 580 af 18. juni 2012, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 21 b, stk. 1,
ændres »et vandindvindingsanlæg« til:
»en boring«, og i § 21
b, stk. 2, ændres
»vandindvindingsanlægget« til:
»boringen«.
2. § 64 c, stk. 1 og 2, affattes
således:
»Almene vandforsyningsanlæg udbetaler
en årlig godtgørelse på 429 kr. per boring til
den grundejer, som omfattes af § 21 b. Godtgørelse
udbetales til ejere af grunde, hvorpå en boring er
beliggende. Ejes den pågældende grund af et alment
vandforsyningsanlæg, udbetales godtgørelsen til den
grundejer, som ejer den største del af det areal, der
omgiver vandforsyningsanlæggets grund inden for en radius
på 25 meter fra boringen.
Stk. 2. Den
grundejer, som er omfattet af § 21 b og som i forbindelse
med rådighedsindskrænkninger allerede har modtaget
erstatning herfor, er ikke berettiget til en årlig
godtgørelse efter stk. 1.«
3. I
§ 64 c, stk. 3, 2. pkt.
ændres »vandindvindingsanlæg« til:
»boringer«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2013.
Stk. 2. Krav, der
er fremsat før lovens ikrafttræden, behandles efter de
hidtil gældende regler.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger til
lovforslaget
| | 1. | Indledning | 2. | Gældende
ret | 3. | Lovforslagets
udformning | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte myndigheder
og organisationer | 10. | Sammenfattende
skema |
|
1.
Indledning
Med vedtagelse af lov nr. 553 af 1. juni 2011
om ændring af lov om naturbeskyttelse, lov om
planlægning, lov om vandløb og forskellige andre love
(Grøn Vækst) blev der i miljøbeskyttelseslovens
§ 21 b indført et forbud mod erhvervsmæssig
og offentlig anvendelse af pesticider, gødskning og dyrkning
inden for en beskyttelseszone på 25 meter omkring boringer,
der indvinder vand til almene vandforsyningsanlæg.
Samtidig blev der i
miljøbeskyttelseslovens § 64 c indført en
lovbestemt og standardiseret godtgørelse (429 kr.
årligt) til dækning af det tab, som følger af
forbuddet i § 21 b. Det fremgår af forarbejderne
til loven (lovforslag L165 samling 2010-2011), at kun den ejer af
en grund, der er omfattet af § 21 b, og som har en boring
på sin grund, har krav på godtgørelse i henhold
til § 64 c.
Efter lovens vedtagelse blev
Miljøministeriet opmærksom på, at
vandforsyningsselskaberne ved ca. 50 % af boringerne har
opkøbt det areal, hvorpå boringen er beliggende.
Ejere af grunde, der omgiver det areal,
hvorpå boringen er beliggende, har således efter
gældende ret ikke krav på godtgørelse efter
§ 64 c.
Med lovforslaget indføres der mulighed
for, at ejeren af størstedelen af den grund, som er omfattet
af miljøbeskyttelseslovens beskyttelseszone på 25
meter omkring boringer, der indvinder vand til almene
vandforsyningsanlæg, får krav på
godtgørelse i de tilfælde, hvor et
vandforsyningsselskab har opkøbt det areal, hvorpå
boringen er beliggende. Godtgørelsesreglerne bliver hermed
bragt i overensstemmelse med intentionen med lovændringen i
2011.
Herudover indebærer lovforslaget, at der
foretages en række sproglige præciseringer i
§ 21 b samt § 64 c.
2.
Gældende ret
Efter miljøbeskyttelseslovens
§ 21 b, stk. 1, må der ikke inden for en
radius af 25 meter fra et vandforsyningsanlæg, der indvinder
grundvand til almene vandforsyningsanlæg foretages anvendelse
af pesticider, dyrkning og gødskning til
erhvervsmæssige og offentlige formål.
I § 21 b, stk. 2,
fastsættes det, at 25 meters beskyttelseszonen ikke
gælder i en situation, hvor en kommunalbestyrelse efter
§ 24, stk. 1, har udstedt et påbud eller
nedlagt et forbud, som er gældende længere væk
end 10 meter fra vandindvindingsanlægget, og som
indebærer en tilsvarende rådighedsindskrænkning,
hvilket i praksis fortolkes som et påbud eller forbud, der
som minimum indebærer et forbud mod anvendelse af
pesticider.
Efter § 64 c, stk. 1, udbetaler
almene vandforsyningsanlæg en årlig godtgørelse
på 429 kr. per vandindvindingsanlæg til den grundejer,
som omfattes af § 21 b. Det fremgår af
forarbejderne til loven (lovforslag L 165 samling 2010-2011), at
kun den ejer af en grund, der er omfattet af § 21 b, og
som har en boring på sin grund, har krav på
godtgørelse i henhold til § 64 c.
I § 64 c, stk. 2,
fastsættes det, at den grundejer, der er omfattet af
§ 21 b, og som i forbindelse med en frivillig aftale om
en tilsvarende rådighedsindskrænkning allerede har
modtaget erstatning herfor, ikke er berettiget til en årlig
godtgørelse efter stk. 1.
I § 64 c, stk. 3 og
stk. 4, er det fastsat nærmere om udbetalingen af
godtgørelsen. Det følger heraf, at ansøgning
om godtgørelse for kalenderåret 2012 senest 1.
september 2012 skal fremsættes over for det almene
vandforsyningsanlæg, som ejer boringen. Kravet skal
fremsættes skriftligt og skal indeholde en angivelse af navn,
adresse, ejerlav, matrikelnummer og antallet af
vandindvindingsanlæg, der er omfattet af § 21 b.
Satsen reguleres årligt med den i de successivt
offentliggjorte forslag til finanslov fastsatte sats for det
generelle pris- og lønindeks med niveaukorrektion.
Regulering efter 1. pkt. foretages første gang med virkning
for 2012.
3.
Lovforslagets udformning
Lovforslaget indebærer, at det
præciseres i lovteksten, at det som udgangspunkt kun er ejere
af grunde, hvorpå en boring er beliggende, der har krav
på godtgørelse, hvilket er i overensstemmelse med de
kriterier, som godtgørelsesordningen efter gældende
ret bliver administreret efter. Som en undtagelse hertil
foreslås det, at det i de tilfælde, hvor boringen er
beliggende på en grund ejet af et alment
vandforsyningsanlæg, udbetales godtgørelsen til den
grundejer, som ejer den største del af det areal, der
omgiver vandforsyningsanlæggets areal inden for en radius
på 25 meter fra boringen.
Lovforslaget indebærer endvidere, at
begrebet »vandindvindingsanlæg« ændres til
»boring«.
Et vandindvindingsanlæg kan bestå
af flere boringer og tekniske installationer, såsom
rør og selve vandværket. Med præciseringen
gøres det klart, at beskyttelsen gælder den enkelte
boring. Det foreslås ligeledes, at det præciseres, at
der betales godtgørelse per boring.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige udover de
konsekvenser, der fulgte af lovændringen fra 2011.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
I forbindelse med lovændringen i 2011,
blev det lagt til grund, at der vil være 5000 boringer, hvor
en grundejer kunne ansøge om godtgørelse.
Såfremt der skete udbetaling til samtlige 5000 boringer ville
den samlede årlige økonomiske godtgørelse
beløbe sig på 2,145 mio. Det antages, at der efter
gældende ret er 2000 boringer, hvor grundejere ikke har
kunnet gøre på godtgørelse som følge, at
vandselskaberne har opkøbt, det areal, hvorpå boringen
er beliggende. Dette har betydet, at der i 2012 er udbetalt 858.000
kr. mindre end forudsat i forbindelse med lovændringen i
2011.
Det skønnes, at lovforslaget - i
overensstemmelse med intentionen med lovændringen fra 2011 -
vil indebære at antallet af grundejere, der får krav
på godtgørelse vil stige med ca. 2000.
Godtgørelse til disse ca. 2000 grundejere skal som den
øvrige godtgørelse betales af
vandforsyningsselskaberne, hvilket også fremgår af
lovændringen fra 2011.
Lovforslaget har således ikke yderligere
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet udover de konsekvenser, der fulgte af
lovændringen fra 2011.
6.
Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgere.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU retlige
aspekter.
9.
Hørte myndigheder og organisationer mv.
3f, Advokatrådet, Agrotech, Akademiet
for de tekniske videnskaber Altox, Arbejdstilsynet, Astma-Allergi
Forbundet, Bekæmpelsesmiddelrådets medlemmer,
Beskæftigelsesministeriet, Biodynamisk
Forbrugersammenslutning, Branchearbejdsmiljørådet,
Jord til Bord, Brancheudvalgetfor Frø, Bæredygtigt
Landbrug, Centralorganisationen af industriansatte i Danmark,
Danfoil A/S, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk
Akvakultur, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Biavlerforening,
Dansk Energi Brancheforening, Dansk Erhverv.dk, Dansk Gartneri,
Dansk Union, Dansk Industri, Dansk Juletræsdyrkerforening,
Dansk Maskinhandlerforening, Dansk Ornitoloigisk Forening, Dansk
Pelsdyravlerforening, Dansk Planteværn, Dansk Skovforening,
Dansk Vand- og Spildevandsforening, Danske Maskinstationer og
Entreprenører, Danske Regioner, Danske Svineproducenter, Det
Danske Fjerkræråd, Det Jordbrugsvidenskabelige
Fakultet, Det økologiske Råd, Det Økonomiske
Råd, DHI, DMU, DONG, Dyrenes Beskyttelse, Erhvervs- og
Vækstministeriet, Eurofins Danmark, Eurolab,
Finansministeriet, FORCE Technology, Foreningen af Bioteknologiske
Industrier i Danmark, Foreningen af danske biologer, Foreningen af
Danske Brøndborere, Foreningen af miljø-, plan- og
naturmedarbejdere i kommuner (ENVINA), Foreningen af
rådgivende ingeniører, Foreningen af vandværker
i Danmark, Foreningen for Danmarks Farve- og Lakindustri,
Foreningen Private Golfbaner, Forskningscentret for Skov- og
Landskab, Forsvarsministeriet, Frederiksberg Kommune,
Friluftsrådet, FTF, Fødevareinstitutet,
Fødevarestyrelsen, Fødevareøkonomisk Institut,
Gartneri-, Land-, og Skovbrugets Arbejdsgivere, GEUS, Giftlinjen,
Bispebjerg Hospital, Green Network, Greenpeace, GTS (Godkendt
Teknologisk Service), Hedeselskabet, HSE Bureau Veritas,
Håndværksrådet, Informationscenter for
Miljø og Sundhed, Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Kort
og Matrikelstyrelsen, KU Life, Kulturministeriet, Københavns
kommune, Københavns Universitet, Landbrug &
Fødevarer, Landsforeningen Økologisk Jordbrug, LO,
Ministeriet for By, Bolig- og Landdistrikter, Ministeriet for
Børn og Undervisning, Ministeriet for Forskning, Innovation
og Videregående Uddannelser, Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og fiskeri, Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse, Mortalin, Natur- og Miljøklagenævnet,
NaturErhvervstyrelsen, Orbicon, RUC (Roskilde Universitet),
Scan-Agro, Skatteministeriet, Social- og Integrationsministeriet,
Spildevandsteknisk Forening, Statsministeriet, Syddansk
Universitet, Teknologirådet, Teknologisk Institut,
Trafikstyrelsen, Transportministeriet, Udenrigsministeriet,
Verdensnaturfonden, Videncentret for Landbrug, Økologisk
Landsforening, Økologisk Rådgivning Gefion,
Økonomi- og Indenrigsministeriet, Ålborg Universitet,
Aarhus Universitet.
| | | 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1.
Det præciseres, at beskyttelseszonen
gælder om de enkelte boringer, der indvinder vand til et
alment vandforsyningsanlæg. På samme måde
foreslås det, at der ydes godtgørelse per boring og
ikke per vandindvindingsanlæg.
Til nr.
2.
Det præciseres, at godtgørelsen
ydes per boring. Lovforslaget præciserer, at det som
udgangspunkt er en betingelse for at kunne søge om
godtgørelse, at grundejeren har boringen på sin grund.
Den gældende retstilstand opretholdes med hensyn til de
situationer, hvor en ejer af en ejendom har én eller flere
boringer på sin ejendom tæt på skel, og hvor 25
meters beskyttelseszonen berører en naboejendom. I dette
tilfælde vil det alene være den grundejer, som har en
boring beliggende på sin ejendom, der har mulighed for at
opnå godtgørelse. Dog undtager lovforslaget
udtrykkeligt den situation, hvor et vandforsyningsselskab har
opkøbt det areal, hvorpå boringen er beliggende. I en
sådan situation vil den grundejer, der ejer den
største del af det areal, der er omfattet af 25 meters
beskyttelseszonen, kunne gøre krav på
godtgørelse.
I det tilfælde, hvor boringen f.eks. er
beliggende ved skel, og vandforsyningen har opkøbt et areal
på 10 meter omkring boringen, vil 25 meters zonen ofte
omfatte mere end én grund. I en sådan situation
udbetales godtgørelsen til den grundejer, som ejer den
største del af det areal, der omgiver
vandforsyningsanlæggets grund inden for en radius på 25
meter fra boringen. Eventuelle øvrige lodsejere vil ikke
være berettiget til godtgørelse.
Til nr.
3
Det fremgår af den gældende
§ 64 c, stk. 2, at den grundejer, som i forbindelse
med en frivillig aftale om en rådighedsindskrænkning
har modtaget kompensation, ikke har krav på
godtgørelse efter § 64 c, stk. 1.
Lovforslaget indebærer, at også
den grundejer, der er blevet pålagt
rådighedsindskrænkninger i medfør af
§ 24 eller § 26 a og har fået erstatning
ikke har krav på godtgørelse efter § 64 c,
stk. 1. Herved afskæres muligheden for, at en grundejer
opnår godtgørelse to gange.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at loven
træder i kraft den 1. januar 2013.
I stk. 2 foreslås det, at krav, der
er fremsat før lovens ikrafttræden, behandles efter de
hidtil gældende regler. Dette indebærer, at krav for
kalenderåret 2013, der bliver fremsat overfor et
vandforsyningsselskab efter den 1. januar 2013, skal behandles i
henhold til de foreslåede bestemmelser, efter lovens
ikrafttræden.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 879 af 28. juni 2010, som ændret
bl.a. ved § 6 i lov nr. 553 af 1. juni 2011 og senest ved
lov nr. 446 af 23. maj 2012, foretages følgende
ændringer: | | | | § 21 b.
Anvendelse af pesticider, dyrkning og gødskning til
erhvervsmæssige og offentlige formål må ikke
foretages inden for en radius på 25 meter fra et
vandindvindingsanlæg, der indvinder grundvand til almene
vandforsyningsanlæg. | | 1. I § 21 b, stk. 1, ændres
»et vandindvindingsanlæg« til: »en
boring«, og i § 21 b,
stk. 2, ændres
»vandindvindingsanlægget« til:
»boringen«. | Stk. 2.
Stk. 1 finder ikke anvendelse, såfremt
kommunalbestyrelsen efter § 24, stk. 1, har udstedt
et påbud eller nedlagt et forbud, som er gældende
længere væk end 10 meter fra
vandindvindingsanlægget, og som indebærer en
tilsvarende rådighedsindskrænkning som efter
stk. 1. | | | | | | § 64
c. Almene vandforsyningsanlæg udbetaler en årlig
godtgørelse på 429 kr. per vandindvindingsanlæg
til den grundejer, som omfattes af § 21 b. Stk. 2. Den
grundejer, der omfattes af § 21 b, og som i forbindelse
med en frivillig aftale om tilsvarende
rådighedsindskrænkning allerede har modtaget en
kompensation herfor, er ikke berettiget til en årlig
godtgørelse efter stk. 1. | | 2.
§ 64 c, stk. 1 og 2, affattes således: »Almene vandforsyningsanlæg
udbetaler en årlig godtgørelse på 429 kr. per
boring til den grundejer, som omfattes af § 21 b.
Godtgørelse udbetales til ejere af grunde, hvorpå en
boring er beliggende. Ejes den pågældende grund af et
alment vandforsyningsanlæg, udbetales godtgørelsen til
den grundejer, som ejer den største del af det areal, der
omgiver vandforsyningsanlæggets grund inden for en radius
på 25 meter fra boringen. | | | Stk. 2. Den
grundejer, som er omfattet af § 21 b og som i forbindelse
med rådighedsindskrænkninger allerede har modtaget
erstatning herfor, er ikke berettiget til en årlig
godtgørelse efter stk. 1«. | | | | Stk. 3.
Udbetalingen forudsætter, at den, der omfattes af
stk. 1, senest den 1. september har fremsat krav om
godtgørelse over for det almene vandforsyningsanlæg.
Kravet skal fremsættes skriftligt og skal indeholde en
angivelse af navn, adresse, ejerlav, matrikelnummer og antallet af
vandindvindingsanlæg, der er omfattet af § 21
b. Stk. 4.
Satsen i stk. 1 reguleres årligt med den i de successivt
offentliggjorte forslag til finanslov fastsatte sats for det
generelle pris- og lønindeks med niveaukorrektion.
Regulering efter 1. pkt. foretages første gang med virkning
for 2012. | | 3. I § 64 c, stk. 3, 2. pkt.
ændres »vandindvindingsanlæg« til:
»boringer«. | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2013. | | | Stk. 2.
Krav, der er fremsat før lovens ikrafttræden,
behandles efter de hidtil gældende regler. |
|