Betænkning afgivet af
Ligestillingsudvalget den 28. november 2012
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2012 og var til 1.
behandling den 23. oktober 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Ligestillingsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og ministeren for ligestilling
og kirke sendte den 29. juni 2012 dette udkast til udvalget, jf.
folketingsåret 2011-12, LIU alm. del - bilag 63. Den 3.
oktober 2012 sendte ministeren for ligestilling og kirke de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til ministeren
for ligestilling og kirke til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, RV, SF
og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener imidlertid, det er
ærgerligt, at regeringen ikke har villet tage stilling til,
hvornår der skal være opnået ligestilling i
statslige virksomheder og institutioner. Enhedslisten havde gerne
set, at regeringen havde sat en skæringsdato for at kunne
vurdere, om det er den rigtige vej at gå.
Et mindretal i udvalget (V, DF, LA
og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
er generelt enige i, at mere mangfoldighed, herunder en mere
ligelig kønsfordeling på ledelsesgangene og i
bestyrelseslokalerne, vil være til gavn for danske
virksomheder og institutioner. V og KF ønsker dog ikke at
pålægge private virksomheder yderligere administrative
byrder. V og KF støtter derfor initiativer, der sikrer
fremdrift i virksomhedernes kønsfordeling gennem
virksomhedernes egen aktive medvirken og frivillige
initiativer.
Venstre og Det Konservative Folkeparti finder det bekymrende,
at det i en række af høringssvarene vurderes, at
arbejdsbyrden i forbindelse med virksomhedernes udarbejdelse af
måltal, politikker og redegørelser vil være
betydeligt større, end regeringen estimerer i lovforslagets
bemærkninger. De to partier mener generelt, at flere byrder
og mere bureaukrati risikerer at forringe de danske virksomheders
konkurrenceevne yderligere i en tid, hvor der skal arbejdes for
vækst og arbejdspladser. V og KF finder derfor ikke, at de
ligestillingsmæssige resultater, der forventes af
lovforslaget, opvejer de byrder, der pålægges de danske
virksomheder.
V og KF mener, at den nuværende regel i
årsregnskabslovens § 99 a, der forpligter de 1.100
største virksomheder til at redegøre for deres
samfundsansvar i deres årsrapporter (CSR), kan rumme
muligheden for, at de virksomheder, der vil, kan redegøre
for deres arbejde for en mere ligelig kønsfordeling i
ledelse og bestyrelse. V og KF finder, at denne mulighed giver de
1.100 største virksomheder den tilstrækkelige
fleksibilitet til at kunne prioritere deres interesser med deres
virksomhedsstrategi. De to partier finder desuden, at der allerede
findes tilstrækkelige regler i ligestillingsloven, der tager
hånd om udfordringen, for så vidt angår statsligt
ejede virksomheder og institutioner.
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
mener derfor ikke, at der er tilstrækkeligt tungtvejende
grunde til, at Folketinget skal pålægge private
virksomheder og statslige virksomheder og institutioner krav om
måltal, politikker og redegørelser om opfyldelse af
deres arbejde for en mere ligelig kønsfordeling i ledelser
og bestyrelser.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke støtte
lovforslaget, da loven fratager ejere af virksomheder retten til
selv at vælge deres bestyrelse. Samtidig pålægges
virksomhederne at opstille måltal, lave politik på
området og lave indberetninger. Dansk Folkeparti
ønsker ikke at pålægge virksomhederne
dette.
DF er imod kvoter for det underrepræsenterede køn
og anser det ikke for at være ligestilling. Kvinder og
mænd i Danmark har samme muligheder, hvilket er ligestilling.
Derfor mener DF, at kvinder og mænds forskellige valg skal
respekteres, da de ikke nødvendigvis, på trods af ens
muligheder, foretager de samme valg i forhold til karriere.
Liberal Alliances medlem af udvalget kan ikke støtte
lovforslaget, der bl.a. pålægger alle statslige
institutioner og virksomheder at opstille måltal for antallet
af det underrepræsenterede køn i deres bestyrelser og
andre ledelsesorganer, samt at statslige institutioner og
virksomheder med 50 eller flere medarbejdere pålægger
at udarbejde en politik for at øge antallet af det
underrepræsenterede køn i deres øvrige
ledelsesniveauer. Liberal Alliance finder, at lovforslaget vil
medføre mere offentligt bureaukrati, og at det ikke vil
medvirke positivt på kvinders muligheder i livet.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Prehn (S) Trine Bramsen (S) Troels
Ravn (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Sofie
Carsten Nielsen (RV) nfmd. Zenia
Stampe (RV) Andreas Steenberg (RV) Pernille Vigsø Bagge (SF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Stine
Brix (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Louise Schack Elholm
(V) Karen Ellemann (V) Jane Heitmann (V) Henrik Høegh (V)
Lykke Friis (V) Mads Rørvig (V) Inger Støjberg (V)
Fatma Øktem (V) Pia Adelsteen (DF) Liselott Blixt (DF)
Martin Henriksen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Merete Riisager
(LA) fmd. Mai Henriksen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 2
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra ministeren for ligestilling og kirke |
2 | Materiale fra teknisk gennemgang den 11.
oktober 2012 |
3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 2
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvilke konsekvenser det vil have,
hvis en statslig institution eller virksomhed ikke opnår den
anbefalede sammensætning af kvinder og mænd på
40/60 eller 1/3 målsætningen, til ministeren for
ligestilling og kirke, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om at redegøre for den
nuværende fordeling af kvinder og mænd i de
øverste ledelsesorganer i de 50 største offentlige
institutioner og virksomheder, som er omfattet af lovforslaget, til
ministeren for ligestilling og kirke, og ministerens svar
herpå |
| |