Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling
den 4. juni 2013
Forslag
til
Lov om ændring af forskellige
lovbestemmelser om ansøgninger, anmeldelser, anmodninger,
meddelelser og erklæringer til offentlige myndigheder
(Overgang til obligatorisk digital
selvbetjening for borgere, for så vidt angår
ansøgning om økonomisk fripladstilskud, meddelelse om
valg af læge, ansøgning om navngivning og
navneændring, indgivelse af erklæring om faderskab,
anmeldelse af cykeltyveri m.v.)
Økonomi- og
Indenrigsministeriet
§ 1
I lov om Det Centrale Personregister, jf.
lovbekendtgørelse nr. 5 af 9. januar 2013, som ændret
ved § 10 i lov nr. 494 af 21. maj 2013, foretages
følgende ændringer:
1. § 12, stk. 3, 5. pkt.,
affattes således:
»Kommunalbestyrelsen kan ud over de i 3. pkt.
nævnte tilfælde undlade at afvise en anmeldelse, der
ikke er indgivet ved digital selvbetjening, hvis der ud fra en
samlet økonomisk vurdering er klare fordele for kommunen ved
at modtage anmeldelsen på anden måde end digitalt,
eller hvis det efter sagens karakter er hensigtsmæssigt at
modtage anmeldelsen på anden måde end
digitalt.«
2. I
§ 26, stk. 5,
ændres »§ 12, stk. 3, 4. pkt., og
stk. 4-6« til: »§ 12,
stk. 3-7«.
3. I
§ 28 indsættes som
stk. 2-4:
»Stk. 2.
Anmodning om navne- og adressebeskyttelse skal indgives ved
anvendelse af den digitale løsning, som bopælskommunen
stiller til rådighed (digital selvbetjening). Anmodninger,
der ikke indgives ved digital selvbetjening, afvises af
kommunalbestyrelsen, jf. dog 3. og 5. pkt. Hvis kommunalbestyrelsen
finder, at der foreligger særlige forhold, der gør, at
borgeren ikke må forventes at kunne anvende digital
selvbetjening, skal kommunalbestyrelsen tilbyde, at anmodningen kan
indgives på anden måde end ved digital selvbetjening.
Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at anmodninger, der kan indgives
på anden måde end ved digital selvbetjening, skal
være skriftlige og afgives på en særlig blanket.
Kommunalbestyrelsen kan helt ekstraordinært ud over de i 3.
pkt. nævnte tilfælde undlade at afvise en anmodning,
der ikke er indgivet ved digital selvbetjening, hvis der ud fra en
samlet økonomisk vurdering er klare fordele for kommunen ved
at modtage anmodningen på anden måde end digitalt.
Stk. 3. Anmodning
om navne- og adressebeskyttelse i tilfælde, hvor der
foreligger helt særlige forhold, der berettiger til en
beskyttelse for længere tid end 1 år, jf. stk. 1,
er ikke omfattet af pligten til digital selvbetjening efter
stk. 2.
Stk. 4. En digital
anmodning om navne- og adressebeskyttelse anses for at være
kommet frem, når den er tilgængelig for
kommunalbestyrelsen.«
§ 2
I lov om lån til betaling af ejendomsskat,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1007 af 26. oktober 2009, som
ændret ved lov nr. 1547 af 21. december 2010, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 1
a. Anmodning om lån til betaling af ejendomsskatter
skal indgives til den kommune, hvor ejendommen er beliggende, ved
anvendelse af den digitale løsning, som kommunen stiller til
rådighed (digital selvbetjening). Anmodninger, der ikke
indgives ved digital selvbetjening, afvises af kommunalbestyrelsen,
jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Hvis
kommunalbestyrelsen finder, at der foreligger særlige
forhold, der gør, at borgeren ikke må forventes at
kunne anvende digital selvbetjening, skal kommunalbestyrelsen
tilbyde, at anmodningen kan indgives på anden måde end
ved digital selvbetjening efter stk. 1. Kommunalbestyrelsen
bestemmer, hvordan en anmodning omfattet af 1. pkt. skal indgives,
herunder om den skal indgives mundtligt eller skriftligt.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan helt ekstraordinært ud over de i
stk. 2 nævnte tilfælde undlade at afvise en
anmodning, der ikke er indgivet ved digital selvbetjening, hvis der
ud fra en samlet økonomisk vurdering er klare fordele for
kommunen ved at modtage anmodningen på anden måde end
digitalt.
Stk. 4. En digital
anmodning anses for at være kommet frem, når den er
tilgængelig for kommunalbestyrelsen.«
Ministeriet for Børn og
Undervisning
§ 3
I dagtilbudsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 668 af 17. juni 2011, som ændret ved § 1 i lov
nr. 275 af 5. april 2011, § 2 i lov nr. 558 af 18. juni
2012, lov nr. 1230 af 18. december 2012 og § 19 i lov nr. 493
af 21. maj 2013, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 43 indsættes før overskriften
før § 44:
Ȥ 43
a. Ansøgning om økonomisk fripladstilskud, jf.
§ 43, stk. 1, nr. 2, skal indgives til
kommunalbestyrelsen ved anvendelse af den digitale løsning,
som kommunen stiller til rådighed (digital selvbetjening).
Ansøgninger, der ikke indgives ved digital selvbetjening,
afvises af kommunalbestyrelsen, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Hvis
kommunalbestyrelsen finder, at der foreligger særlige
forhold, der gør, at borgeren ikke må forventes at
kunne anvende digital selvbetjening, skal kommunalbestyrelsen
tilbyde, at ansøgningen kan indgives på anden
måde end ved digital selvbetjening efter stk. 1.
Kommunalbestyrelsen bestemmer, hvordan en ansøgning omfattet
af 1. pkt. skal indgives, herunder om den skal indgives mundtligt
eller skriftligt.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan helt ekstraordinært ud over de i
stk. 2 nævnte tilfælde undlade at afvise en
ansøgning, der ikke er indgivet ved digital selvbetjening,
hvis der ud fra en samlet økonomisk vurdering er klare
fordele for kommunen ved at modtage ansøgningen på
anden måde end digitalt.
Stk. 4. En digital
ansøgning anses for at være kommet frem, når den
er tilgængelig for kommunalbestyrelsen.«
2.
Efter § 54 indsættes før overskriften
før § 55:
Ȥ 54
a. Ansøgning om optagelse i et fritidshjem efter
§ 52, stk. 2 og 3, skal indgives til
kommunalbestyrelsen ved anvendelse af den digitale løsning,
som kommunen stiller til rådighed (digital selvbetjening). I
tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen har delegeret
optagelseskompetencen til et selvejende eller udliciteret
fritidshjem, jf. § 53, stk. 2, kan
kommunalbestyrelsen efter aftale med fritidshjemmet beslutte, at
ansøgning skal ske digitalt til det enkelte fritidshjem.
Ansøgninger, der ikke indgives ved digital selvbetjening,
afvises af kommunalbestyrelsen, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Hvis
kommunalbestyrelsen finder, at der foreligger særlige
forhold, der gør, at borgeren ikke må forventes at
kunne anvende digital selvbetjening, skal kommunalbestyrelsen
tilbyde, at ansøgningen kan indgives på anden
måde end ved digital selvbetjening efter stk. 1.
Kommunalbestyrelsen bestemmer, hvordan en ansøgning omfattet
af 1. pkt. skal indgives, herunder om den skal indgives mundtligt
eller skriftligt.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan helt ekstraordinært ud over de i
stk. 2 nævnte tilfælde undlade at afvise en
ansøgning, der ikke er indgivet ved digital selvbetjening,
hvis der ud fra en samlet økonomisk vurdering er klare
fordele for kommunen ved at modtage ansøgningen på
anden måde end digitalt.
Stk. 4. En digital
ansøgning anses for at være kommet frem, når den
er tilgængelig for kommunalbestyrelsen.«
3.
Efter § 63 indsættes før overskriften
før § 64:
Ȥ 63
a. Ansøgning om økonomisk fripladstilskud, jf.
§ 63, stk. 1, nr. 2, skal indgives til
kommunalbestyrelsen ved anvendelse af den digitale løsning,
som kommunen stiller til rådighed (digital selvbetjening).
Ansøgninger, der ikke indgives ved digital selvbetjening,
afvises af kommunalbestyrelsen, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Hvis
kommunalbestyrelsen finder, at der foreligger særlige
forhold, der gør, at borgeren ikke må forventes at
kunne anvende digital selvbetjening, skal kommunalbestyrelsen
tilbyde, at ansøgningen kan indgives på anden
måde end ved digital selvbetjening efter stk. 1.
Kommunalbestyrelsen bestemmer, hvordan en ansøgning omfattet
af 1. pkt. skal indgives, herunder om den skal indgives mundtligt
eller skriftligt.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan helt ekstraordinært ud over de i
stk. 2 nævnte tilfælde undlade at afvise en
ansøgning, der ikke er indgivet ved digital selvbetjening,
hvis der ud fra en samlet økonomisk vurdering er klare
fordele for kommunen ved at modtage ansøgningen på
anden måde end digitalt.
Stk. 4. En digital
ansøgning anses for at være kommet frem, når den
er tilgængelig for kommunalbestyrelsen.«
§ 4
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 521 af 27. maj 2013, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 50 indsættes i kapitel
8:
Ȥ 50
a. Ansøgning om helt eller delvist økonomisk
fripladstilskud, jf. § 50, stk. 2, skal indgives til
kommunalbestyrelsen ved anvendelse af den digitale løsning,
som kommunen stiller til rådighed (digital selvbetjening).
Ansøgninger, der ikke indgives ved digital selvbetjening,
afvises af kommunalbestyrelsen, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Hvis
kommunalbestyrelsen finder, at der foreligger særlige
forhold, der gør, at borgeren ikke må forventes at
kunne anvende digital selvbetjening, skal kommunalbestyrelsen
tilbyde, at ansøgningen kan indgives på anden
måde end ved digital selvbetjening efter stk. 1.
Kommunalbestyrelsen bestemmer, hvordan en ansøgning omfattet
af 1. pkt. skal indgives, herunder om den skal indgives mundtligt
eller skriftligt.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan helt ekstraordinært ud over de i
stk. 2 nævnte tilfælde undlade at afvise en
ansøgning, der ikke er indgivet ved digital selvbetjening,
hvis der ud fra en samlet økonomisk vurdering er klare
fordele for kommunen ved at modtage ansøgningen på
anden måde end digitalt.
Stk. 4. En digital
ansøgning anses for at være kommet frem, når den
er tilgængelig for kommunalbestyrelsen.«
2. I
§ 51, stk. 6,
indsættes efter »§ 50, stk. 2,«:
»og afgørelser om afvisning af ansøgninger
efter § 50 a, stk. 1, 2. pkt.,«.
Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse
§ 5
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
913 af 13. juli 2010, som ændret senest ved § 2 i lov
nr. 361 af 9. april 2013, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 59 indsættes efter
stk. 1 som nye stykker:
»Stk. 2.
Meddelelse om valg af alment praktiserende læge skal indgives
ved anvendelse af den digitale løsning, som
bopælskommunen stiller til rådighed (digital
selvbetjening). Meddelelser om valg af alment praktiserende
læge, der ikke indgives ved digital selvbetjening, afvises af
kommunalbestyrelsen, jf. dog 3. og 5. pkt. Hvis kommunalbestyrelsen
finder, at der foreligger særlige forhold, der gør, at
borgeren ikke må forventes at kunne anvende digital
selvbetjening, skal kommunalbestyrelsen tilbyde, at meddelelsen kan
indgives på anden måde end ved digital selvbetjening.
Kommunalbestyrelsen bestemmer, hvordan en meddelelse omfattet af 3.
pkt. skal indgives, herunder om den skal indgives mundtligt eller
skriftligt. Kommunalbestyrelsen kan helt ekstraordinært ud
over de i 3. pkt. nævnte tilfælde undlade at afvise en
meddelelse om valg af alment praktiserende læge, der ikke er
indgivet ved digital selvbetjening, hvis der ud fra en samlet
økonomisk vurdering er klare fordele for kommunen ved at
modtage meddelelsen på anden måde end digitalt.
Stk. 3. En digital
meddelelse om valg af alment praktiserende læge anses for at
være kommet frem, når den er tilgængelig for
kommunalbestyrelsen.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter
stk. 4 og 5.
2. I
§ 160 indsættes som
stk. 2 og 3:
»Stk. 2.
Ansøgning om begravelseshjælp skal indgives ved
anvendelse af den digitale løsning, som bopælskommunen
stiller til rådighed (digital selvbetjening).
Ansøgninger, der ikke indgives ved digital selvbetjening,
afvises af kommunalbestyrelsen, jf. dog 3. og 5. pkt. Hvis
kommunalbestyrelsen finder, at der foreligger særlige
forhold, der gør, at borgeren ikke må forventes at
kunne anvende digital selvbetjening, skal kommunalbestyrelsen
tilbyde, at ansøgningen kan indgives på anden
måde end ved digital selvbetjening. Kommunalbestyrelsen
bestemmer, hvordan en ansøgning omfattet af 3. pkt. skal
indgives, herunder om den skal indgives mundtligt eller skriftligt.
Kommunalbestyrelsen kan helt ekstraordinært ud over de i 3.
pkt. nævnte tilfælde undlade at afvise en
ansøgning, der ikke er indgivet ved digital selvbetjening,
hvis der ud fra en samlet økonomisk vurdering er klare
fordele for kommunen ved at modtage ansøgningen på
anden måde end digitalt.
Stk. 3. En digital
ansøgning om begravelseshjælp anses for at være
kommet frem, når den er tilgængelig for
kommunalbestyrelsen.«
Miljøministeriet
§ 6
I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juni 2010, som ændret
bl.a. ved § 6 i lov nr. 553 af 1. juni 2011 og senest ved
lov nr. 491 af 21. maj 2013, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 17 indsættes:
Ȥ 17
a. Enhver, der konstaterer forekomst af rotter, skal straks
anmelde dette til kommunalbestyrelsen.
Stk. 2. Anmeldelse
af forekomst af rotter skal ske ved anvendelse af den digitale
løsning, som kommunen stiller til rådighed (digital
selvbetjening). Anmeldelser, der ikke indgives ved digital
selvbetjening, afvises af kommunalbestyrelsen, jf. dog 3. og 5.
pkt. Hvis kommunalbestyrelsen finder, at der foreligger
særlige forhold, der gør, at borgeren ikke må
forventes at kunne anvende digital selvbetjening, skal
kommunalbestyrelsen tilbyde, at anmeldelsen kan indgives på
anden måde end ved digital selvbetjening efter 1. pkt.
Kommunalbestyrelsen bestemmer, hvordan en anmeldelse omfattet af 3.
pkt. skal indgives, herunder om den skal indgives mundtligt eller
skriftligt. Kommunalbestyrelsen kan ud over de i 3. pkt.
nævnte tilfælde undlade at afvise en anmeldelse, der
ikke er indgivet ved digital selvbetjening, hvis der ud fra en
samlet økonomisk vurdering er klare fordele for kommunen ved
at modtage anmeldelsen på anden måde end digitalt,
eller hvis det efter sagens karakter er hensigtsmæssigt at
modtage anmeldelsen på anden måde end digitalt.
Stk. 3. En digital
anmeldelse af forekomst af rotter anses for at være kommet
frem, når den er tilgængelig for
kommunalbestyrelsen.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter stk. 2 kan ikke
påklages til anden administrativ myndighed.«
2. I
§ 110, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »§ 15 b, stk. 2,«:
»§ 17 a, stk. 1,«.
Ministeriet for Ligestilling og
Kirke
§ 7
I lov om begravelse og ligbrænding, jf.
lovbekendtgørelse nr. 665 af 16. juni 2010, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 5 indsættes:
Ȥ 5
a. Anmodning om foretagelse af begravelse eller
ligbrænding skal ske ved anvendelse af den digitale
løsning, som Ministeriet for Ligestilling og Kirke stiller
til rådighed (digital selvbetjening). Anmodninger, der ikke
indgives ved digital selvbetjening, afvises af
begravelsesmyndigheden, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Hvis
begravelsesmyndigheden finder, at der foreligger særlige
forhold, der gør, at borgeren ikke må forventes at
kunne anvende digital selvbetjening, skal begravelsesmyndigheden
tilbyde, at anmodningen kan indgives på anden måde end
ved digital selvbetjening efter stk. 1. Begravelsesmyndigheden
bestemmer, hvordan en anmodning omfattet af 1. pkt. skal indgives,
herunder om den skal indgives mundtligt eller skriftligt.
Stk. 3.
Begravelsesmyndigheden kan helt ekstraordinært ud over de i
stk. 2 nævnte tilfælde undlade at afvise en
anmodning, der ikke er indgivet ved digital selvbetjening, hvis der
ud fra en samlet økonomisk vurdering er klare fordele for
begravelsesmyndigheden ved at modtage anmodningen på anden
måde end digitalt.
Stk. 4. En digital
meddelelse anses for at være kommet frem, når den er
tilgængelig for begravelsesmyndigheden.«
Social- og
Integrationsministeriet
§ 8
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 810 af 19. juli 2012, som ændret
senest ved lov nr. 496 af 21. maj 2013, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 112 indsættes før overskriften
før § 113:
Ȥ 112
a. Ansøgning om støtte til hjælpemidler,
jf. § 112, skal indgives til kommunalbestyrelsen ved
anvendelse af den digitale løsning, som kommunalbestyrelsen
stiller til rådighed (digital selvbetjening).
Ansøgninger, der ikke indgives ved digital selvbetjening,
afvises af kommunalbestyrelsen, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Hvis der
foreligger særlige forhold, der gør, at borgeren ikke
må forventes at kunne anvende digital selvbetjening, skal
kommunalbestyrelsen tilbyde, at ansøgningen kan indgives
på anden måde end ved digital selvbetjening efter
stk. 1. Kommunalbestyrelsen bestemmer, hvordan en
ansøgning omfattet af 1. pkt. skal indgives, herunder om den
skal indgives mundtligt eller skriftligt.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan helt ekstraordinært ud over de i
stk. 2 nævnte tilfælde undlade at afvise en
ansøgning, der ikke er indgivet ved digital selvbetjening,
hvis der ud fra en samlet økonomisk vurdering er klare
fordele for kommunalbestyrelsen ved at modtage ansøgningen
på anden måde end digitalt.
Stk. 4. En digital
ansøgning anses for at være kommet frem, når den
er tilgængelig for kommunalbestyrelsen.«
§ 9
I lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1052 af 12.
november 2012, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 58 c indsættes i kapitel 5 a:
Ȥ 58
d. Ansøgning om prøvelse af
ægteskabsbetingelserne skal indgives til den myndighed, som
efter § 13, stk. 1, skal prøve
ægteskabsbetingelserne, ved anvendelse af den digitale
løsning, som myndigheden stiller til rådighed (digital
selvbetjening). Ansøgninger, der ikke indgives ved digital
selvbetjening, afvises af myndigheden, jf. dog stk. 2 og
3.
Stk. 2. Hvis der
foreligger særlige forhold, der gør, at borgeren ikke
må forventes at kunne anvende digital selvbetjening, skal
myndigheden tilbyde, at ansøgningen kan indgives på
anden måde end ved digital selvbetjening efter stk. 1.
Myndigheden bestemmer, hvordan en ansøgning omfattet af 1.
pkt. skal indgives, herunder om den skal indgives mundtligt eller
skriftligt.
Stk. 3. Myndigheden
kan helt ekstraordinært ud over de i stk. 2 nævnte
tilfælde undlade at afvise en ansøgning, der ikke er
indgivet ved digital selvbetjening, hvis der ud fra en samlet
økonomisk vurdering er klare fordele for myndigheden ved at
modtage ansøgningen på anden måde end
digitalt.
Stk. 4. En digital
ansøgning anses for at være kommet frem, når den
er tilgængelig for myndigheden.«
§ 10
I navneloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
392 af 1. maj 2012, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 16 indsættes:
Ȥ 16
a. Ansøgning om navngivning og navneændring,
jf. § 16, stk. 1, skal indgives til
personregisterføreren ved anvendelse af den digitale
løsning, som Ministeriet for Ligestilling og Kirke stiller
til rådighed (digital selvbetjening). Ansøgninger, der
ikke indgives ved digital selvbetjening, afvises af
personregisterføreren, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Hvis der
foreligger særlige forhold, der gør, at borgeren ikke
må forventes at kunne anvende digital selvbetjening, skal
personregisterføreren tilbyde, at ansøgningen kan
indgives på anden måde end ved digital selvbetjening
efter stk. 1. Personregisterføreren bestemmer, hvordan
en ansøgning omfattet af 1. pkt. skal indgives, herunder om
den skal indgives mundtligt eller skriftligt.
Stk. 3.
Personregisterføreren kan helt ekstraordinært ud over
de i stk. 2 nævnte tilfælde undlade at afvise en
ansøgning, der ikke er indgivet ved digital selvbetjening,
hvis der ud fra en samlet økonomisk vurdering er klare
fordele for personregisterføreren ved at modtage
ansøgningen på anden måde end digitalt.
Stk. 4. En digital
ansøgning anses for at være kommet frem, når den
er tilgængelig for personregisterføreren.«
§ 11
I børneloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1047 af 8. november 2012, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 33 indsættes:
Ȥ 33
a. Erklæring efter § 2, stk. 1, skal
indgives til personregisterføreren ved anvendelse af den
digitale løsning, som Ministeriet for Ligestilling og Kirke
stiller til rådighed (digital selvbetjening).
Erklæringer, der ikke indgives ved digital selvbetjening,
afvises af personregisterføreren, jf. dog stk. 2 og
3.
Stk. 2. Hvis der
foreligger særlige forhold, der gør, at borgerne ikke
må forventes at kunne anvende digital selvbetjening, skal
personregisterføreren tilbyde, at erklæringen kan
indgives på anden måde end ved digital selvbetjening
efter stk. 1. Personregisterføreren bestemmer, hvordan
en erklæring omfattet af 1. pkt. skal indgives, herunder om
den skal indgives mundtligt eller skriftligt.
Stk. 3.
Personregisterføreren kan helt ekstraordinært ud over
de i stk. 2 nævnte tilfælde undlade at afvise en
erklæring, der ikke er indgivet ved digital selvbetjening,
hvis der ud fra en samlet økonomisk vurdering er klare
fordele for personregisterføreren ved at modtage
erklæringen på anden måde end digitalt.
Stk. 4. En digital
erklæring anses for at være kommet frem, når den
er tilgængelig for personregisterføreren.«
Justitsministeriet
§ 12
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1008 af 24. oktober 2012, som ændret senest ved § 2
i lov nr. 429 af 1. maj 2013, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 742 indsættes:
Ȥ 742
a. Anmeldelse efter § 742, stk. 1, der alene
vedrører tyveri af cykler og brugstyveri af cykler, skal
indgives til politiet ved anvendelse af den digitale
løsning, som politiet stiller til rådighed (digital
selvbetjening).«
2.
Efter § 749 indsættes i kapitel 67:
Ȥ 749
a. Anmeldelse af tyveri af cykler og brugstyveri af cykler,
der ikke indgives ved digital selvbetjening som foreskrevet i
§ 742 a, afvises af politiet, jf. dog stk. 2 og 3.
§ 749, stk. 3, finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 2. Hvis
politiet finder, at der foreligger særlige forhold, der
gør, at borgeren ikke må forventes at kunne anvende
digital selvbetjening, skal politiet tilbyde, at anmeldelsen kan
indgives på anden måde end ved digital
selvbetjening.
Stk. 3. Politiet
kan ud over de i stk. 2 nævnte tilfælde undlade at
afvise en anmeldelse, der ikke er indgivet ved digital
selvbetjening, hvis der ud fra en samlet økonomisk vurdering
er klare fordele for politiet ved at modtage anmeldelsen på
anden måde end digitalt, eller hvis det efter sagens karakter
er hensigtsmæssigt at modtage anmeldelsen på anden
måde end digitalt.«
§ 13
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1055 af 9. november 2012, som
ændret senest ved lov nr. 1389 af 23. december 2012,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 56 a indsættes:
Ȥ 56
b. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at
ansøgning om kørekort skal indgives ved anvendelse af
en digital løsning, som kommunen stiller til rådighed
(digital selvbetjening). Tilsvarende gælder for materiale,
der skal vedlægges en ansøgning om
kørekort.«
§ 14
I lov om pas til danske statsborgere m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 900 af 8. september 2008, som
ændret ved § 1 i lov nr. 613 af 14. juni 2011,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 1
a. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at
ansøgning om pas skal indgives ved anvendelse af den
digitale løsning, som pasmyndigheden anviser (digital
selvbetjening). Tilsvarende gælder for materiale, herunder
foto, der skal vedlægges en ansøgning om
pas.«
Kulturministeriet
§ 15
I lov om Statens Kunstfond, jf.
lovbekendtgørelse nr. 78 af 14. januar 2011, som
ændret ved § 12 i lov nr. 458 af 8. maj 2013, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 2 indsættes:
Ȥ 2
a. Ansøgning om tilskud fra Statens Kunstfond skal
indgives ved anvendelse af den digitale løsning, som Statens
Kunstfond stiller til rådighed (digital selvbetjening).
Ansøgninger, der ikke indgives ved digital selvbetjening,
afvises af Statens Kunstfond, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Hvis
Statens Kunstfond finder, at der foreligger særlige forhold,
der gør, at borgeren ikke må forventes at kunne
anvende digital selvbetjening, skal Statens Kunstfond tilbyde, at
ansøgningen kan indgives på anden måde end ved
digital selvbetjening efter stk. 1. Statens Kunstfond
bestemmer, hvordan en ansøgning omfattet af 1. pkt. skal
indgives, herunder om den skal indgives mundtligt eller
skriftligt.
Stk. 3. Statens
Kunstfond kan helt ekstraordinært ud over de i stk. 2,
1. pkt., nævnte tilfælde undlade at afvise en
ansøgning, der ikke er indgivet ved digital selvbetjening,
hvis der ud fra en samlet økonomisk vurdering er klare
fordele for Statens Kunstfond ved at modtage ansøgningen
på anden måde end digitalt.
Stk. 4. En digital
ansøgning anses for at være kommet frem, når den
er tilgængelig for Statens Kunstfond.«
§ 16
I lov om Statens Kunstråd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 79 af 14. januar 2011, som
ændret ved § 12 i lov nr. 458 af 8. maj 2013, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 11 indsættes i kapitel
4:
Ȥ 11
a. Ansøgning om tilskud fra Statens Kunstråd
skal indgives ved anvendelse af den digitale løsning, som
Statens Kunstråd stiller til rådighed (digital
selvbetjening). Ansøgninger, der ikke indgives ved digital
selvbetjening, afvises af Statens Kunstråd, jf. dog
stk. 2 og 3.
Stk. 2. Hvis
Statens Kunstråd finder, at der foreligger særlige
forhold, der gør, at borgeren ikke må forventes at
kunne anvende digital selvbetjening, skal Statens Kunstråd
tilbyde, at ansøgningen kan indgives på anden
måde end ved digital selvbetjening efter stk. 1. Statens
Kunstråd bestemmer, hvordan en ansøgning omfattet af
1. pkt. skal indgives, herunder om den skal indgives mundtligt
eller skriftligt.
Stk. 3. Statens
Kunstråd kan helt ekstraordinært ud over de i
stk. 2, 1. pkt., nævnte tilfælde undlade at afvise
en ansøgning, der ikke indgives ved digital selvbetjening,
hvis der ud fra en samlet økonomisk vurdering er klare
fordele for Statens Kunstråd ved at modtage
ansøgningen på anden måde end digitalt.
Stk. 4. En digital
ansøgning anses for at være kommet frem, når den
er tilgængelig for Statens Kunstråd.«
§ 17
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. december 2013.
Stk. 2. Loven
finder alene anvendelse for ansøgninger, anmeldelser,
anmodninger, meddelelser og erklæringer, der indgives efter
lovens ikrafttræden.
§ 18
Justitsministeren kan fastsætte regler om, at
ansøgning om straffeattest til privat brug skal indgives ved
anvendelse af den digitale løsning, som politiet stiller til
rådighed (digital selvbetjening).
§ 19
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2.
§§ 9, 11 og 14 kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Stk. 3.
§§ 1, 9, 10, 11 og 14 kan ved kongelig anordning
helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.