Fremsat den 20. marts 2013 af
beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
Lønmodtagernes Dyrtidsfond, lov om Ar-bejdsmarkedets
Tillægspension og forskellige andre love
(Ændring af sammensætningen af
bestyrelsen i LD, ATP, AES m.v.)
§ 1
I lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1156 af 3. oktober 2007, som
ændret senest ved § 15 i lov nr. 1287 af 19.
december 2012, foretages følgende ændringer:
1. § 2, stk. 1, nr. 8, affattes
således:
»8) ved
flytning til udlandet for at tage varig bopæl og efter at
have haft ophold i udlandet i 6 måneder,«
2. I
§ 2 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Beløb, der ikke har kunnet udbetales ved
lønmodtagerens død, jf. stk. 2, tilfalder fonden
5 år efter, at lønmodtageren er død.«
3. § 4 affattes således:
Ȥ 4.
Lønmodtagernes Dyrtidsfond ledes af en bestyrelse og en
direktør. Bestyrelsen udpeges af
beskæftigelsesministeren og består af 7 medlemmer. Af
de 7 medlemmer udpeges 4 således:
1) 2 medlemmer
efter indstilling af Landsorganisationen i Danmark.
2) 1 medlem efter
indstilling af Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd.
3) 1 medlem efter
indstilling af Akademikernes Centralorganisation.
Stk. 2. Bestyrelsen
udpeges for 3 år ad gangen og genudpegning kan finde
sted.
Stk. 3. Bestyrelsen
vælger en formand blandt de bestyrelsesmedlemmer, som er
udpeget af beskæftigelsesministeren efter indstilling af
organisationerne, jf. stk. 1, nr. 1-3.
Stk. 4. Bestyrelsen
vælger en næstformand blandt de 3 bestyrelsesmedlemmer,
som er udpeget direkte af beskæftigelsesministeren.
Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren fastsætter vedtægter for
fonden, herunder nærmere regler om udbetalingen af
beløb efter loven samt om information til
lønmodtagerne om beløb, forrentning, omkostninger,
skat m.v.«
4. § 5 affattes således:
Ȥ 5.
Lønmodtagernes Dyrtidsfond kan indgå aftaler om
administration, it-leverancer og formueforvaltningsopgaver med
eksterne leverandører efter regler udstedt i medfør
af § 4 d.«
5. § 11, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Indsigelse mod størrelsen af det udbetalte beløb
eller om manglende modtagelse af det udbetalte beløb kan
ikke fremsættes senere end 3 år efter udbetalingen,
forudsat at lønmodtageren var informeret om, at udbetaling
fandt sted.«
6. I
§ 11 indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Indsigelse mod, at beløb er tilfaldet fonden som
følge af manglende mulighed for udbetaling, jf.
§ 2, stk. 3, og § 3, stk. 1 og 2, kan
ikke fremsættes senere end 3 år efter det tidspunkt,
hvor beløbet er tilfaldet fonden. Såfremt indsigelse
fremsættes inden den nævnte frist, kan beløb,
der er tilfaldet fonden, udbetales til den eller de personer, der
har mistet retten til et beløb, forudsat at den eller de
berettigede kan fremlægge den af Lønmodtagernes
Dyrtidsfond krævede skriftlige dokumentation for retten til
beløbet.«
7. I
§ 14, stk. 1,
ændres »Med bøde eller hæfte straffes,
hvis ikke strengere straf er forskyldt efter anden lovgivning, den,
der som medlem af bestyrelsen eller revisor for fonden« til:
»Med bøde eller fængsel i indtil 4 måneder
straffes, hvis ikke strengere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, den, der som medlem af bestyrelsen, som direktør
eller som revisor for fonden«.
8. I
§ 14, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »der kan medføre tab for
fonden«: »eller lønmodtagerne«.
9. I
§ 14, stk. 2,
indsættes efter »nævnte personer«:
»samt ansatte i fonden«, og »§ 152 og
§ 264 b« ændres til: »§ 152,
jf. § 152 e«.
§ 2
I lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension,
jf. lovbekendtgørelse nr. 942 af 2. oktober 2009, som
ændret bl.a. ved § 11 i lov nr. 579 af 1. juni
2010, § 1 i lov nr. 599 af 14. juni 2011, og senest ved
§ 8 i lov nr. 1380 af 23. december 2012, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, litra c,
ændres »opsigelsesperiode.« til:
»opsigelsesperiode,«.
2. I
§ 2, stk. 1,
indsættes som litra d:
»d) personer,
der er visiteret til beskyttet beskæftigelse med honorering i
form af løn i henhold til § 103, stk. 1, i
lov om social service.«
3. I
§ 14 b indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. En
efterlevende samlever, som opfylder betingelserne i stk. 2,
bortset fra betingelsen om notering i stk. 2, 2. pkt., kan
anmode om at få udbetalt engangsbeløbet i stk. 1,
hvis betingelserne for at kunne blive noteret som samlevende efter
stk. 2 var opfyldt på tidspunktet for
dødsfaldet.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter
stk. 4 og 5.
4. I
§ 21, stk. 2, nr. 1,
ændres »8« til: »10«.
5. § 21, stk. 2, nr. 2,
udgår.
Nr. 3-6 bliver herefter nr. 2-5.
6. I
§ 23, stk. 1, nr. 1,
ændres »3« til: »4«.
7. § 23, stk. 1, nr. 3,
udgår.
Nr. 4-7 bliver herefter nr. 3-6.
§ 3
I lov nr. 106 af 26. februar 2008 om
Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter, som ændret ved lov
nr. 343 af 17. april 2012, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 3, stk. 1, nr. 2,
ændres »Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger« til: »Dansk
Arbejdsgiverforening«.
§ 4
I lov nr. 286 af 24. april 1996 om brug af
helbredsoplysninger m.v. på arbejdsmarkedet foretages
følgende ændring:
1. I
§ 8, stk. 2,
ændres »16 medlemmer« til: »15
medlemmer«, og »og 1 repræsentant for
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgivere«
udgår.
§ 5
I lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 731
af 15. juni 2010, som ændret bl.a. ved § 2 i lov
nr. 1596 af 22. december 2010, § 5 i lov nr. 476 af 30.
maj 2012 og senest ved § 2 i lov nr. 1380 af 23. december
2012, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 34, stk. 2, nr. 1,
ændres »8« til: »9«.
2. § 34, stk. 2, nr. 3,
udgår.
Nr. 4-8 bliver herefter nr. 3-7.
3. I
§ 38, stk. 2, nr. 1,
ændres »5« til: »6«, og
»10« ændres til: »12«.
4. § 38, stk. 2, nr. 3,
udgår.
Nr. 4-9 bliver herefter nr. 3-8.
§ 6
I lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 848 af 7. september 2009, som
ændret senest ved lov nr. 1380 af 23. december 2012,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 61, stk. 3, nr. 1,
ændres »4« til: »5«.
2. § 61, stk. 3, nr. 2,
udgår.
Nr. 3-9 bliver herefter nr. 2-8.
§ 7
Loven træder i kraft den 15. maj 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Nærværende lovforslag bygger i
hovedsagen på to henvendelser til
Beskæftigelsesministeriet fra henholdsvis
Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD) om bl.a. en reduktion af
LD?´?s bestyrelse (punkt 2.1. ) og fra Dansk
Arbejdsgiverforening (DA) om integration af Sammenslutningen af
Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA) i DA (punkt 2.2. ).
LD og Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP)
har samtidig fremsat en række ønsker til
ændringer af mere teknisk karakter, som med fordel er
medtaget i dette lovforslag (punkt 2.3. og 2.4. ).
Regeringen ønsker med dette lovforslag at
imødekomme ønskerne fra LD, DA og ATP.
2.
Lovforslagets baggrund og indhold
2.1.
Henvendelse fra LD om forenkling af LD´s bestyrelse
2.1.1.
Gældende ret
Efter gældende regler ledes LD af en
bestyrelse og en direktør. LD´s bestyrelse har siden
etableringen af LD i 1980 bestået af de til enhver tid
udpegede 15 lønmodtagerrepræsentanter i ATP´s
repræsentantskab samt 6 personer udpeget af finansministeren.
Af de 15 lønmodtagerrepræsentanter er 10
repræsentanter indstillet af LO, 3 indstillet af FTF
(Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd), 1 efter indstilling af Lederne og 1 efter
indstilling af AC (Akademikernes Centralorganisation).
Udpegningen til Arbejdsmarkedets
Tillægspensions repræsentantskab foretages af
beskæftigelsesministeren efter indstilling fra de berettigede
organisationer i henhold til Lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension.
Principperne for sammensætningen af
bestyrelsen blev fastsat ved den oprindelige lov om oprettelse af
Lønmodtagernes Dyrtidsfond i 1980. Af bemærkningerne
til daværende lovforslag fremgik det, at den daværende
regering kunne tilslutte sig opfattelsen hos
lønmodtagerrepræsentanterne i bestyrelsen for
Arbejdsmarkedets Tillægspension om, at Lønmodtagernes
Dyrtidsfond som udgangspunkt bør ledes af
lønmodtagernes repræsentanter. Regeringen fandt det
endvidere naturligt og nyttigt, at et mindre antal
repræsentanter for de offentlige interesser også fik
del i fondens ledelse. Der var herved tænkt på bl.a. de
samfundsøkonomiske interesser i fondens virksomhed.
LD´s bestyrelse består således
af 21 personer, heraf en formand som bestyrelsen vælger af
sin midte.
2.1.2. Den
foreslåede ordning
Formanden for LD har den 29. juni 2012 på
LD´s vegne stillet forslag om en reduktion af LD´s
bestyrelse, således at der i stedet for de nuværende 21
bestyrelsesmedlemmer for fremtiden alene er 7 medlemmer i
bestyrelsen. LD får dermed en mindre og mere operationel
bestyrelse. Det er bestyrelsens opfattelse, at det ikke er
hensigtsmæssigt at fortsætte med en bestyrelse
bestående af 21 medlemmer.
LD har samtidig indstillet, at man ophæver
reglen om, at bestyrelsen i LD automatisk består af
lønmodtagerrepræsentanterne i ATP´s
repræsentantskab.
Med dette lovforslag følges indstillingen
fra LD, således at LD´s bestyrelse fremover
består af 7 medlemmer, der er udpeget uafhængigt af
ATP.
Det foreslås videre, at 3 medlemmer af
bestyrelsen udpeges direkte af beskæftigelsesministeren. De 4
øvrige medlemmer findes ved, at to medlemmer udpeges af
beskæftigelsesministeren efter indstilling fra LO og to
medlemmer udpeges efter indstilling fra henholdsvis AC og FTF.
Dermed fastholdes det oprindelige princip om, at
repræsentanter for lønmodtagerne skal lede
Lønmodtagernes Dyrtidsfond, men at bestyrelsen også
skal omfatte repræsentanter for det offentliges interesser.
Reduktionen af bestyrelsens størrelse ændrer ikke ved
det grundlæggende princip for sammensætningen af
bestyrelsen, men gør bestyrelsens arbejde mere effektivt,
samtidig med at der ved at samle udpegningskompetencen hos
beskæftigelsesministeren skabes bedre rammer for at
imødekomme nye kompetencekrav til bestyrelsen.
Endelig foreslås det, at formanden udpeges
blandt de medlemmer, som er udpeget efter indstilling fra de
berettigede organisationer, og at næstformanden udpeges
blandt de medlemmer som er direkte udpeget af
beskæftigelsesministeren.
Med forslaget om at lade formanden udpege blandt
de faglige repræsentanter og næstformanden udpege
blandt de statslige repræsentanter bevarer formandskabet en
balance mellem de to udpegningsgrupper, det vil sige mellem
bestyrelsesmedlemmerne fra lønmodtagerorganisationerne og
bestyrelsesmedlemmerne udpeget direkte af
beskæftigelsesministeren.
Der henvises til § 1, nr. 3.
2.2.
Henvendelse fra DA om integration af SALA i DA
2.2.1.
Gældende ret
Efter gældende ret har SALA været
indstillingsberettiget i en række organer på
Beskæftigelsesministeriets område som fx til
bestyrelsen for ATP og til Arbejdsretten.
2.2.2. Den
foreslåede ordning
SALA og DA indgik den 1. juni 2012 en aftale om,
at SALA pr. 1. juli 2012 blev integreret i DA, hvorved SALA
ophørte som selvstændig hovedorganisation og blev en
del af DA-fællesskabet. SALA er fra samme dato ophørt
som hovedorganisation.
Som følge af den organisationsmæssige
integration overtog DA pr. 1. juli 2012 de eksterne aktiviteter,
repræsentationsposter, udvalgsposter m.v., som SALA hidtil
har varetaget som selvstændig hovedorganisation.
I forlængelse heraf modtog
Beskæftigelsesministeriet henvendelse af 20. juni 2012 fra DA
med forslag om, at SALA?´?s indstillings- og
udpegningskompetence overgik til DA, medmindre helt særlige
forhold gjorde sig gældende.
I overensstemmelse hermed følges DA's
forslag, således at følgende love
konsekvensændres:
- Lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension,
- Lov om
Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter,
- Lov om brug af
helbredsoplysninger på arbejdsmarkedet,
- Lov om ansvaret
for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats og
- Lov om
arbejdsskadesikring.
Der henvises til bemærkninger til
§ 2, nr. 4-7, og §§ 3-6.
2.3.
Øvrige ændringer af teknisk præciserende
karakter fremsat efter ønske fra LD
Udover ændringer i reglerne om
bestyrelsessammensætningen har LD fremsat ønske om en
række mere tekniske ændringer og præciseringer i
loven om Lønmodtagernes Dyrtidsfond.
Der er tale om ændringer og
præciseringer, der tydeliggør retstilstanden og
forenkler forvaltningen.
Konkret
foreslås:
- Præcisering
af bestemmelsen i gældende lovs § 2, stk. 1,
nr. 8, om mulighed for udbetaling i forbindelse med flytning,
således at medlemmet i forbindelse med flytningen skal have
haft ophold i udlandet i 6 måneder, før der er tale om
at tage varig bopæl i udlandet i LD-lovens forstand, jf.
forslaget i § 1, nr. 1.
- Præcisering
af retstilstanden i forbindelse med hjemfald til fonden af
medlemsindestående, som det ikke har været muligt at
udbetale til berettigede modtagere, jf. forslaget i § 1,
nr. 2.
- Forenkling af
bestemmelsen om LD's kompetence til at delegere
administrationsopgaver, IT-leverancer og formueforvaltningsopgaver
og præcisering af, at dette skal ske i overensstemmelse med
Finanstilsynets regler herom, jf. forslaget i § 1, nr.
4.
- Præcisering
af bestemmelserne om indsigelse i forbindelse med udbetaling af
indeståendet i LD eller hjemfald til fonden, herunder
fristbestemmelser, jf. forslaget i § 1, nr. 5 og 6.
- Tilpasning af
sanktions- og fortrolighedsbestemmelsen i LD-lovens § 14,
jf. forslaget i § 1, nr. 7-9.
2.4.
Øvrige ændringer medtaget efter henvendelse fra ATP om
præciseringer og justeringer i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension
Efter ønske fra ATP fremsættes
følgende forslag:
- Kodificering af
den eksisterende praksis vedrørende indbetaling af
ATP-bidrag for personer, der er visiteret til beskyttet
beskæftigelse, jf. § 103, stk. 1, i lov om
social service. Der henvises til forslaget i § 2, nr. 1
og 2.
- Ændring af
reglerne om udbetaling af dødsfaldsdækning til
samlevere som følge af den almindelige udvikling i
samfundet, således at den efterlevende samlever får
mulighed for at anmode om dødsfaldsydelse efter
dødsfaldet er sket, selvom de samlevende ikke har noteret
sig hos ATP. Der henvises til forslaget i § 2, nr. 3.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for staten, kommuner og regioner.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke i sig selv administrative
konsekvenser for borgerne. Lovforslaget vil dog medføre en
mindre administrativ besparelse for medlemmerne af
Lønmodtagernes Dyrtidsfond.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte organisationer
Et udkast til lovforslag har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Akademikernes
Centralorganisation (AC), Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP),
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Danske Advokater, Danske Regioner, Den
Danske Dommerforening, Det Faglige Hus, Datatilsynet, DS
Håndværk og Industri, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen,
Finansforbundet, Finanshuset i Fredensborg A/S, Finansiel
Stabilitet A/S, Finansrådet, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening (FA), Forsikring & Pension, Frie
Funktionærer, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Færøernes Hjemmestyre via
Rigsombudsmanden på Færøerne, Grønlands
Hjemmestyre via Rigsombudsmanden i Grønland, Kommunernes
Landsforening (KL), Landsorganisationen i Danmark (LO),
Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), Rigsrevisionen, Lederne,
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO),
Kristelig Fagbevægelse (KRIFA), Kristelig
Arbejdsgiverforening (KA) og Konkurrence - og
Forbrugerstyrelsen.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | Vurdering af lovforslagets
konsekvenser | | | | | Positive konsekvenser / mindre udgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Efter den gældende bestemmelse kan en
lønmodtager få udbetalt sin opsparing i LD før
det fyldte 60. år, såfremt vedkommende bosætter
sig varigt uden for Danmarks grænser. Det har givet anledning
til tvivl, hvornår en flytning til udlandet har en
sådan karakter, at den kan betragtes som varig.
Det foreslås derfor at præcisere
bestemmelsen i § 2, stk. 1, nr. 8, således at
det tydeliggøres, at flytningen skal have en vis varighed,
før et medlem kan anses for at have bosat sig varigt i
udlandet. Bestemmelsen ændres således, at det ved
anmodning om udbetaling på grund af flytning til udlandet
gøres til en betingelse, at vedkommende i forbindelse med
flytningen har haft ophold i udlandet i minimum 6 måneder,
før lønmodtageren kan forlange udbetaling.
Til nr.
2
Med de nuværende bestemmelser for hjemfald i
§ 3, stk. 1 og 2, står sådanne
beløb uforrentet indtil det afdøde medlem ville
være fyldt 75 år, og først på det
tidspunkt kan beløbet tilfalde fonden.
Der kan således gå adskillige
år, inden hjemfald kan gennemføres, hvis det ikke har
været muligt at finde oplysninger om bobehandling eller
arvinger, som kunne give grundlag for udbetaling.
Det foreslås at indsætte en ny
bestemmelse i § 2, stk. 3, vedrørende
hjemfald i det tilfælde, hvor det ikke har været muligt
at udbetale til den afdøde lønmodtagers bo eller
arvinger.
Til nr.
3
Det foreslås at ændre § 4,
således at bestyrelsen reduceres fra nu 21 medlemmer til 7
medlemmer. Lønmodtagerrepræsentanterne bevarer
flertallet i bestyrelsen og formandsposten.
Det foreslås, at næstformanden
vælges blandt de bestyrelsesmedlemmer, der er direkte udpeget
af beskæftigelsesministeren, således at formand og
næstformand tilsammen afspejler bestyrelsens forskellige
kompetencer og baggrunde.
Det foreslås endvidere at samle ansvaret for
udpegning af bestyrelsen i Beskæftigelsesministeriet i stedet
for den ordning, der følger af den gældende
bestemmelse, hvor både Beskæftigelsesministeriet og
Finansministeriet udpeger bestyrelsesmedlemmer. Ved at placere det
samlede ansvar for udpegningen i ét ministerium gives der
bedre rammer for at tage hensyn til kravene til bestyrelsens
samlede kompetence ved udpegning af de enkelte bestyrelsesmedlemmer
og sikre en ligelig kønsmæssig
repræsentation.
Desuden foreslås en nyaffattelse af
bestemmelsen om bemyndigelse til at fastsætte vedtægter
for fonden i forslaget til § 4, stk. 5 (tidligere
stk. 3).
Efter den nugældende § 4,
stk. 3, er LD ikke omfattet af Finanstilsynets
bekendtgørelser om information om livsforsikringsaftaler
eller om god skik og kundeinformation i den finansielle sektor
generelt. LD´s informationspligt er i dag kun reguleret af
bekendtgørelse om puljeinvestering (bekendtgørelse
nr. 436 af 8. juni 1999), som kun berører ca. 12 pct. af
LD´s medlemmer.
Med forslaget præciseres
Beskæftigelsesministeriets mulighed for ved en
bekendtgørelse om vedtægter m.v. at fastsætte
regler om information til lønmodtagerne om beløb,
afkast, omkostninger m.v. svarende til de regler, der gælder
for pensionssektoren i øvrigt.
Til nr.
4
Efter den gældende bestemmelse i
§ 5, stk. 1, kan LD´s bestyrelse varetage sine
opgaver med bistand i fornødent omfang af administrationen
af ATP, ligesom LD's bestyrelse i henhold til den gældende
bestemmelse i § 5, stk. 2, i fornødent omfang
kan indgå aftaler om administrationsopgaver, it-leverancer og
formueforvaltningsopgaver med andre leverandører.
LD gennemførte i 2008 et offentligt udbud
og indgik efterfølgende kontrakter med private selskaber om
leverance af ydelser, der indtil da havde ligget hos ATP. LD har
ikke siden 2010 haft opgaver henlagt til ATP.
Med den foreslåede ændring af
§ 5 fjernes muligheden for at henlægge opgaver
vedrørende udbetaling til ATP uden et offentligt udbud, og
det bliver præciseret, at delegation og udlicitering af
væsentlige aktiviteter, herunder også aktiviteter, der
ikke er underlagt Finanstilsynets tilsyn, skal ske i
overensstemmelse med lovens § 4 d. Efter § 4 d kan
Erhvervs- og Vækstministeren fastsætte nærmere
regler vedrørende outsourcing af opgaver i LD. Bemyndigelsen
er bl.a. udnyttet ved Finanstilsynets udstedelse
af bekendtgørelse nr. 1304 af 25. november 2010 om
outsourcing af væsentlige aktivitetsområder i LD.
Til nr.
5
Efter den gældende bestemmelse er der alene
fastsat en frist vedrørende indsigelser om størrelsen
af det udbetalte beløb og således ikke en frist for
indsigelse mod, at udbetalte beløb ikke er modtaget.
Det foreslås at præcisere
§ 11, stk. 2, således at lønmodtageren
afskæres fra at gøre indsigelse mod størrelsen
af det udbetalte beløb og mod manglende modtagelse af
udbetalingen 3 år efter, at udbetaling har fundet sted. Dog
suspenderes fristen, såfremt den berettigede modtager ikke
var informeret om, at udbetaling ville finde sted, og at
ukendskabet til udbetalingen ikke kan tilskrives modtagerens egne
forhold. Præciseringen kan fx få betydning i
situationer, hvor udbetaling er sket med check.
Til nr.
6
Der findes ingen lovgivning, der giver mulighed
for at gøre indsigelse mod, at medlemmets indestående
i fonden er tilfaldet fonden ved hjemfald.
Der foreslås indsat et nyt stk. 3 i
§ 11 med sigte på at fastsætte en frist for
indsigelse i de tilfælde, hvor indestående, der ikke
har kunnet udbetales, er tilfaldet fonden.
LD får i tilknytning hertil mulighed for at
udbetale indeståender, der er hjemfaldet til fonden,
såfremt indsigelse fremsættes inden den nævnte
frist, og såfremt den eller de berettigede kan
fremlægge den af Lønmodtagernes Dyrtidsfond
krævede skriftlige dokumentation for retten til
beløbet.
Til nr.
7
Efter den nugældende bestemmelse er der en
forskel mellem den personkreds, der er omfattet af fortrolighed og
kan pålægges en sanktion i form af bøde eller
fængsel i indtil 4 måneder i henholdsvis LD og ATP.
Det følger af bemærkningerne til
hovedloven om etablering af LD fra 1980 (lovforslag nr. 7 af 9.
januar 1980 om Lønmodtagernes Dyrtidsfond), at det har
været hensigten med bestemmelsen i lovens § 14, at
denne bestemmelse svarer til lignende bestemmelser i lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Imidlertid er udformningen af § 14 ikke
i overensstemmelse hermed, bl.a. er direktøren i LD efter de
gældende regler ikke omfattet af sanktionsbestemmelsen i
§ 14, stk. 1.
Det foreslås derfor at ændre
bestemmelsen i § 14 i LD-loven således, at
bestemmelsen kommer til at svare til den tilsvarende bestemmelse i
lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension § 32
vedrørende fortrolighed og sanktionsmuligheder.
Bestemmelsen i stk. 1, vil således
fremover udtrykkeligt omfatte direktøren i
Lønmodtagernes Dyrtidsfond, og denne vil som en konsekvens
heraf også blive omfattet af fortrolighedsbestemmelsen i den
gældende lovs § 14, stk. 2, som henviser til
personkredsen i § 14, stk. 1.
I forslaget er den nuværende formulering om
hæftestraf desuden erstattet med fængsel i indtil 4
måneder. Forslaget er en konsekvens af, at
hæftestraffen blev afskaffet, også i
særlovgivningen, ved lov nr. 433 af 31. maj 2000. Med
forslaget bringes formuleringen vedrørende strafferammen i
overensstemmelse med de almindelige regler.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til nærværende lovforslags
§ 1, nr. 9, om fortrolighed.
Til nr.
8
Efter § 14, stk. 1, nr. 3, i den
gældende lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, kan straf
ifaldes ved grovere adfærd, der kan medføre tab for
fonden.
Det foreslås at præcisere bestemmelsen
således, at den også omfatter situationer, hvor en
sådan adfærd kan medføre tab for
lønmodtagerne, selv om Lønmodtagernes Dyrtidsfond som
helhed ikke væsentligt berøres økonomisk af
denne adfærd. Med den nugældende bestemmelse kan der
opstå tvivl om, hvorvidt der kan ifaldes straf, hvis
lønmodtagerne, der har båret tabet, ikke har rejst
krav over for Lønmodtagernes Dyrtidsfond. Den enkelte
lønmodtager har krav på sin forholdsmæssige
andel af fondens formue. Fondens afkast tilskrives løbende
forholdsmæssigt, og omkostninger ved fondens drift
fratrækkes indeståendet. Hvis forsømmelighed
eller skødesløshed påfører fonden tab,
vil et sådant tab fragå lønmodtagernes
indeståender forholdsmæssigt. Selv om der samlet set
kunne tænkes at være tale om et stort beløb, vil
den enkeltes andel heraf være af beskeden størrelse.
Det er derfor tvivlsomt, om grupper af lønmodtagere vil
rejse erstatningskrav mod fonden, og rejses der ikke
erstatningskrav mod fonden, kan det med den nuværende
formulering af bestemmelsen give anledning til tvivl, hvorvidt et
sådant krav kan gøres gældende over for den/de
ledende personer. Den foreslåede ændring tager
sigte på at fjerne denne tvivl.
Med ændringen vil bestemmelsen i
øvrigt komme til at svare til den tilsvarende bestemmelse i
lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Til nr.
9
Efter den nugældende bestemmelse er der en
forskel mellem den personkreds, der er omfattet af
fortrolighedsbestemmelserne i henholdsvis LD-loven og
ATP-loven.
Det foreslås, at ændre bestemmelsen i
§ 14 stk. 2, i LD-loven, således at det
udtrykkeligt fremgår, at også ansatte i LD er omfattet
af krav om fortrolighed over for uvedkommende, svarende til
§ 32 i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Til § 2
Til nr. 1
og 2
Det følger af gældende ret, at
kommunerne i forbindelse med visitation og tildeling af beskyttet
beskæftigelse, jf. lov om social service
§§ 103 - 106 (lovbekendtgørelse nr. 810 af
19. juli 2012), skal tage direkte stilling til, om der er tale om
en arbejdsmæssig indsats, der står mål med
betalingen.
Det følger af bekendtgørelse nr. 483
af 19. maj 2011, jf. lov om social service § 105,
stk. 2, at kommunen skal fastsætte lønnen for
personer i beskyttet beskæftigelse, således at personen
honoreres i forhold til indsats. Der sondres i
bekendtgørelsen mellem tilfælde, hvor den løn,
der betales til personen i beskyttet beskæftigelse står
mål med udførelsen af en specifik indsats, jf.
§ 1, nr. 1, og tilfælde, hvor indsatsen ikke
står mål med den udbetalte løn, jf.
§ 1, nr. 2 og 3.
Det følger af praksis, at alene gruppen af
personer i beskyttet beskæftigelse, der honoreres efter deres
faktuelle indsats, er omfattet af lønmodtagerbegrebet i lov
om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Formålet med forslaget er at præcisere
ATP-loven i overensstemmelse med praksis, således at det
fremgår, at personer, der af en kommune er visiteret til
arbejde i beskyttet beskæftigelse med honorering i form af
løn i henhold til § 1, nr. 1, i
bekendtgørelse nr. 483 af 19. maj 2011, jf. lov om social
service § 105, stk. 2, er omfattet af ATP-lovens
medlemskreds.
Forslaget bygger på en
praksisundersøgelse gennemført i et samarbejde mellem
Beskæftigelsesministeriet, Social- og
Integrationsministeriet, ATP og KL.
Til nr.
3
Efter gældende ret kan en efterlevende
samlever efter et afdødt medlem af ATP-ordningen opnå
ret til et engangsbeløb, jf. § 14 b, stk. 2,
i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, hvis
følgende krav er opfyldt:
- de samlevende har
haft fælles bopæl de seneste to år forud for
dødsfaldet,
- de samlevende har
kunnet indgå ægteskab eller registreret partnerskab med
hinanden i denne periode, og
- de samlevende har
noteret hinanden hos ATP som samlevende.
Til efterlevende ægtefæller eller
samlevere, der opfylder ovenstående krav, vil der
således automatisk ske udbetaling af engangsbeløbet
på nu 50.000 kr. ved medlemmets død.
Den nuværende regel om udbetaling til en
efterlevende samlever blev indført i 2001. Tendensen i
samfundet går mod, at flere og flere par lever sammen uden at
indgå ægteskab eller registreret partnerskab. Disse par
glemmer ofte at notere hinanden hos ATP som samlevende og går
således glip af muligheden for at få udbetalt en
engangsydelse, hvis en af dem dør.
For at imødekomme disse samlevende par
foreslår ATP en justering af reglen, således at den
nuværende mulighed for at notere hinanden suppleres med en
mulighed for, at den efterlevende samlever efter anmodning kan
få engangsbeløbet udbetalt, hvis kravene i
§ 14 b, stk. 2, for at kunne være blevet
noteret hos ATP som samlevende var opfyldt på tidspunktet for
dødsfaldet.
Den efterlevende samlever skal udfylde en
anmodning om udbetaling af dødsfaldsydelsen. Anmodningen
skal være ledsaget af en tro- og love-erklæring om, at
parret har levet i et ægteskabslignende forhold de seneste to
år før dødsfaldet, og at de i denne periode har
kunnet indgå ægteskab eller registreret partnerskab med
hinanden.
I de tilfælde hvor de samlevende har
fælles bopæl i Danmark på tidspunktet for
dødsfaldet og har eller har haft fælles barn, kan ATP
via oplysningerne i CPR-registeret kontrollere, om betingelserne
for at få udbetalt en dødsfaldsydelse er opfyldt. I
disse sager kan kravet om anmodning og tro- og loveerklæring
fraviges. ATP vil i disse sager kunne udbetale automatisk,
når ATP modtager meddelelsen om medlemmets død fra
CPR-registeret.
Til nr.
4-5
Forslaget er en konsekvensændring som
følge af, at SALA er ophørt som selvstændig
arbejdsgiverorganisation og dens hidtidige aktiviteter er
overgået til DA.
Det foreslås, at retten for SALA til at
indstille 2 arbejdsgiverrepræsentanter til ATP´s
repræsentantskab ophæves, da SALA ikke længere
eksisterer som selvstændig hovedorganisation.
Det foreslås, at DA overtager denne
indstillingsret, således at DA indstiller 10
repræsentanter til ATP´s repræsentantskab mod i
dag 8 repræsentanter.
Der henvises til de almindelige bemærkninger
i afsnit 2.2.
Til nr.
6-7
Forslaget er en konsekvensændring som
følge af, at SALA er ophørt som selvstændig
arbejdsgiverorganisation og dens hidtidige aktiviteter er
overgået til DA.
Det foreslås, at retten for SALA til at
indstille 1 medlem af ATP´s bestyrelse ophæves, da SALA
ikke længere eksisterer som selvstændig
hovedorganisation.
Det foreslås, at DA overtager denne
indstillingsret, således at DA indstiller 4 medlemmer til
ATP´s bestyrelse mod i dag 3 medlemmer.
Der henvises til de almindelige bemærkninger
i afsnit 2.2.
Til § 3
Til nr.
1
Forslaget er en konsekvensændring som
følge af, at SALA er ophørt som selvstændig
arbejdsgiverorganisation og dets hidtidige aktiviteter er
overgået til DA.
Det foreslås, at retten for SALA til i
fællesskab med Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) at
indstille ét ordinært medlem og 4 suppleanter til
Arbejdsretten ophæves, da SALA ikke længere eksisterer
som selvstændig hovedorganisation.
Det foreslås, at DA overtager denne
indstillingsret i fællesskab med FA, således at DA
herefter i fællesskab med FA kan indstille ét
ordinært medlem og 4 suppleanter til Arbejdsretten.
Forslaget berører ikke DA's
indstillingsret efter den gældende lovs § 3, stk. 1, nr.
1, hvorefter DA indstiller 3 ordinære medlemmer og 6
suppleanter.
Der henvises til de almindelige bemærkninger
i afsnit 2.2.
Til § 4
Til nr.
1
Forslaget er en konsekvensændring som
følge af, at SALA er ophørt som selvstændig
arbejdsgiverorganisation og dets hidtidige aktiviteter er
overgået til DA.
Det foreslås, at retten for SALA til at
indstille en repræsentant i Helbredsoplysningsrådet
udgår, da SALA ikke længere eksisterer som
selvstændig hovedorganisation, og at rådet består
herefter af 15 medlemmer.
Der henvises til de almindelige bemærkninger
i afsnit 2.2.
Til § 5
Til nr.
1-2
Forslaget er en konsekvensændring som
følge af, at SALA er ophørt som selvstændig
arbejdsgiverorganisation og dets hidtidige aktiviteter er
overgået til DA.
Det foreslås, at retten for SALA til at
indstille 1 medlem af Beskæftigelsesrådet
ophæves, da SALA ikke længere eksisterer som
selvstændig hovedorganisation.
Det foreslås, at DA overtager denne
indstillingsret, således at DA indstiller 9 medlemmer til
Beskæftigelsesrådet mod i dag 8 medlemmer.
Der henvises til de almindelige bemærkninger
i afsnit 2.2.
Til nr.
3-4
Forslaget er en konsekvensændring som
følge af, at SALA er ophørt som selvstændig
arbejdsgiverorganisation og dets hidtidige aktiviteter er
overgået til DA.
Det foreslås, at retten for SALA til at
indstille 1 medlem af de regionale beskæftigelsesråd,
dog 2 i beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og
Sjælland, ophæves, da SALA ikke længere
eksisterer som selvstændig hovedorganisation.
Det foreslås, at DA overtager denne
indstillingsret, således at DA indstiller 6 medlemmer til det
regionale beskæftigelsesråd i
beskæftigelsesregionen, dog 12 i beskæftigelsesregionen
for Hovedstaden og Sjælland, mod i dag 5 medlemmer til
beskæftigelsesrådet i regionen, dog 10 i
beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og Sjælland.
Der henvises til de almindelige bemærkninger
i afsnit 2.2.
Til § 6
Til nr.
1-2
Forslaget er en konsekvensændring som
følge af, at SALA er ophørt som selvstændig
arbejdsgiverorganisation og dets hidtidige aktiviteter er
overgået til DA.
Det foreslås, at retten for SALA til at
indstille 1 medlem af Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring (AES)
ophæves, da SALA ikke længere eksisterer som
selvstændig hovedorganisation.
Det foreslås, at DA overtager denne
indstillingsret, således at DA indstiller 5 medlemmer af AES
mod i dag 4 medlemmer af AES.
Der henvises til de almindelige bemærkninger
i afsnit 2.2.
Til § 7
Loven træder i kraft 15. maj 2013. Lovens
ikrafttræden indebærer, at udpegninger til LD's
bestyrelse efter de hidtil gældende regler, jf. § 4
i LD-loven, bortfalder, og at der skal foretages nyudpegning efter
de nye regler, jf. nærværende forslags § 1,
nr. 3.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | Bekendtgørelse nr. 1156 af 3. oktober
2007 af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond | | I lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1156 af 3. oktober 2007, som
ændret senest ved § 15 i lov nr. 1287 af 19. december
2012, foretages følgende ændringer: | § 2. … | | | 8) ved flytning til udlandet for at tage
varig bopæl der, | | 1. § 2, stk. 1, nr. 8, affattes
således: »8) ved flytning til udlandet for at
tage varig bopæl og efter at have haft ophold i udlandet i 6
måneder,« | | | | | | 2. I § 2 indsættes som stk. 3: »Stk. 3. Beløb, der ikke
har kunnet udbetales ved lønmodtageren død, jf.
stk. 2, tilfalder fonden 5 år efter, at
lønmodtageren er død.« | | | | § 4.
Lønmodtagernes Dyrtidsfond ledes af en bestyrelse og en
direktør. Bestyrelsen består af 21 medlemmer, hvoraf
de 15 er de til enhver tid værende
lønmodtagerrepræsentanter i repræsentantskabet
for Arbejdsmarkedets Tillægspension, medens 6 udpeges af
finansministeren for 3 år ad gangen. Af de af
finansministeren udpegede medlemmer udpeges 1 medlem efter
indstilling af statsrevisorerne. Stk. 2.
Bestyrelsen vælger en formand af sin midte. Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter vedtægter for
fonden, herunder nærmere regler om udbetalingen af
beløb efter loven. | | 3. § 4 affattes således: »§ 4. Lønmodtagernes
Dyrtidsfond ledes af en bestyrelse og en direktør.
Bestyrelsen udpeges af beskæftigelsesministeren og
består af 7 medlemmer. De 4 medlemmer udpeges
således: 1) 2 medlemmer efter indstilling af
Landsorganisationen i Danmark. 2) 1 medlem efter indstilling af FTF
(Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd). 3) 1 medlem efter indstilling af
Akademikernes Centralorganisation. Stk. 2.
Bestyrelsen udpeges for 3 år ad gangen og genudpegning kan
finde sted. Stk. 3.
Bestyrelsen vælger en formand blandt de bestyrelsesmedlemmer,
som er udpeget af beskæftigelsesministeren efter indstilling
af organisationerne, jf. stk. 1, nr. 1-3. | | | Stk. 4.
Bestyrelsen vælger en næstformand, blandt de 3
bestyrelsesmedlemmer som er udpeget direkte af
beskæftigelsesministeren. | | | Stk. 5. Beskæftigelsesministeren
fastsætter vedtægter for fonden, herunder nærmere
regler om udbetalingen af beløb efter loven samt om
information til lønmodtagerne om beløb, forrentning,
omkostninger, skat m.v.« | | | | § 5.
Bestyrelsen for Lønmodtagernes Dyrtidsfond varetager sine
opgaver efter denne lov med bistand i fornødent omfang af
administrationen af Arbejdsmarkedets Tillægspension efter
nærmere aftale mellem fondens bestyrelse og bestyrelsen for
Arbejdsmarkedet Tillægspension, herunder om betaling til
Arbejdsmarkedets Tillægspension for
administrationsomkostninger. Stk. 2.
Bestyrelsen for Lønmodtagernes Dyrtidsfond kan i
fornødent omfang indgå aftaler om
administrationsopgaver, it-leverancer og formueforvaltningsopgaver
med andre leverandører. | | 4. § 5 affattes således: »§ 5. Lønmodtagernes
Dyrtidsfond kan indgå aftaler om administration,
it-leverancer og formueforvaltningsopgaver med eksterne
leverandører efter regler udstedt i medfør af
§ 4 d.« | | | | § 11. … Stk. 2.
Indsigelse mod størrelsen af det udbetalte beløb kan
ikke fremsættes 3 år efter udbetalingen. | | 5. § 11, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2. Indsigelse mod
størrelsen af det udbetalte beløb eller om manglende
modtagelse af det udbetalte beløb kan ikke fremsættes
senere end 3 år efter udbetalingen, forudsat at
lønmodtageren var informeret om, at udbetaling fandt
sted«. | | | | | | 6. I § 11 indsættes som stk. 3: »Stk. 3. Indsigelse mod, at
beløb er tilfaldet fonden som følge af manglende
mulighed for udbetaling, jf. § 2, stk. 3, og
§ 3, stk. 1 og 2, kan ikke fremsættes senere
end 3 år efter det tidspunkt, hvor beløbet er
tilfaldet fonden. Såfremt indsigelse fremsættes inden
den nævnte frist, kan beløb, der er tilfaldet fonden,
udbetales til den eller de personer, der har mistet retten til et
beløb, forudsat at den eller de berettigede kan
fremlægge den af Lønmodtagernes Dyrtidsfond
krævede skriftlige dokumentation for retten til
beløbet.« | | | | § 14.
Med bøde eller hæfte straffes, hvis ikke strengere
straf er forskyldt efter anden lovgivning, den, der som medlem af
bestyrelsen eller revisor for fonden | | 7. I § 14, stk. 1, ændres »Med
bøde eller hæfte straffes, hvis ikke strengere straf
er forskyldt efter anden lovgivning, den, der som medlem af
bestyrelsen eller revisor for fonden« til: »Med
bøde eller fængsel i indtil 4 måneder straffes,
hvis ikke strengere straf er forskyldt efter anden lovgivning, den,
der som medlem af bestyrelsen, som direktør eller som
revisor for fonden«. | 1) undlader at opfylde de pligter, der
påhviler ham efter loven, | | | 2) giver urigtige eller vildledende
oplysninger til arbejdsministeren eller andre offentlige
myndigheder om forhold, der vedrører fonden, | | | 3) gør sig skyldig i grov eller
oftere gentagen forsømmelse eller
skødesløshed, der kan medføre tab for
fonden. | | 8. I § 14, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »der kan medføre tab for
fonden«: »eller lønmodtagerne«. | Stk. 2. De
i stk. 1 nævnte personer er under ansvar efter borgerlig
straffelov § 152 og § 264 b forpligtet til over
for uvedkommende at hemmeligholde, hvad de gennem deres virksomhed
bliver vidende om. | | 9. I § 14, stk. 2, indsættes
efter » nævnte personer«: »samt ansatte i
fonden«, og »§ 152 og § 264
b« ændres til: »§ 152, jf.
§ 152 e«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension, jf. lovbekendtgørelse nr. 942 af 2.
oktober 2009, som ændret bl.a. ved § 11 i lov nr. 579 af
1. juni 2010, § 1 i lov nr. 599 af 14. juni 2011, og senest
ved § 8 i lov nr. 1380 af 23. december 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | § 2.
Medlemmer af Arbejdsmarkedets Tillægspension er, jf. dog
§ 3, | | | a) lønmodtagere i alderen 16-66
år, jf. dog § 15, stk. 6, der er
beskæftiget her i landet, eller som udsendes til et andet
land for den danske stat, danske virksomheder og institutioner samt
på danske skibe, | | | b) personer, der oppebærer
rådighedsløn eller ventepenge i henhold til lov om
tjenestemænd i staten, folkeskolen og folkekirken eller i
henhold til de kommunale tjenestemandsregulativer eller
reglementer, | | | c) personer, der er opsagt, og som
oppebærer løn i en opsigelsesperiode. | | 1. I § 2, stk. 1, litra c,
ændres »opsigelsesperiode.« til:
»opsigelsesperiode,«. | | | | | | 2. I § 2, stk. 1, indsættes
som nyt litra d: »d) personer, der er visiteret til
beskyttet beskæftigelse med honorering i form af løn i
henhold til § 103, stk. 1 i lov om social
service.« | | | | § 14
b. … Stk. 3.
Ydelse efter stk. 1 kan udbetales til en efterlevende efter et
medlem, der har været medlem af
tillægspensionsordningen i sammenlagt mindst 2 år, og
som derudover har betalt bidrag svarende til 2 årsbidrag i
henhold til § 4 a eller § 15,
stk. 1. Stk. 4.
Beløbet i stk. 1 kan reguleres af bestyrelsen for
Arbejdsmarkedets Tillægspension. | | 3. I § 14 b indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke: »Stk. 3. En efterlevende samlever,
som opfylder betingelserne i stk. 2, kan anmode om at få
udbetalt engangsbeløbet i stk. 1, hvis betingelserne
for at kunne blive noteret som samlevende efter stk. 2 var
opfyldt på tidspunktet for dødsfaldet.« Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4
og 5. | | | | § 21.
Repræsentantskabet består af 15
arbejdsgiverrepræsentanter og 15
lønmodtagerrepræsentanter samt en formand. | | | Stk. 2.
Arbejdsgiverrepræsentanterne udpeges således, jf.
§ 25: | | | 1) 8 efter indstilling af Dansk
Arbejdsgiverforening. | | 4. I § 21, stk. 2, nr. 1,
ændres »8« til: »10«. | 2) 2 efter indstilling af Sammenslutningen
af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger. | | 5. § 21, stk. 2, nr. 2,
udgår. Nr. 3-6 bliver herefter nr. 2-5. | 3) 1 efter indstilling af
finansministeren. | | | 4) 1 efter indstilling af Danske
Regioner. | | | 5) 2 efter indstilling af Kommunernes
Landsforening. | | | 6) 1 efter indstilling af Finanssektorens
Arbejdsgiverforening. | | | | | | § 23.
Bestyrelsen består af formanden for repræsentantskabet
som formand og 12 andre medlemmer, der vælges blandt
repræsentantskabets medlemmer, og som udpeges således,
jf. § 25: | | | 1) 3 efter indstilling af Dansk
Arbejdsgiverforening. | | 6. I § 23, stk. 1, nr. 1,
ændres »3« til: »4«. | 2) 1 efter indstilling af Danske Regioner
og Kommunernes Landsforening i fællesskab. | | | 3) 1 efter indstilling af Sammenslutningen
af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger. | | 7. § 23, stk. 1, nr. 3,
udgår. Nr. 4-7 bliver herefter nr. 3-6. | 4) 1 efter indstilling af
finansministeren. | | | 5) 3 efter indstilling af
Landsorganisationen i Danmark. | | | 6) 2 efter indstilling af
repræsentantskabets lønmodtagerrepræsentanter
repræsenterende lønmodtagere ansat i stat og
kommuner. | | | 7) 1 efter indstilling af
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd og Ledernes Hovedorganisation i
fællesskab. | | | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om Arbejdsretten og faglige
voldgiftsretter, jf. lovbekendtgørelse nr. 106 af 26.
februar 2008 som senest ændret ved lov nr. 343 af 17. april
2012 foretages følgende ændring: | | | | § 3.
Rettens ordinære dommere og suppleanter beskikkes af
beskæftigelsesministeren efter indstilling fra
følgende organisationer og myndigheder: | | | 1) 3 ordinære medlemmer og 6
suppleanter indstilles af Dansk Arbejdsgiverforening. | | | 2) 1 ordinært medlem og 4
suppleanter indstilles af Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger og Finanssektorens Arbejdsgiverforening i
fællesskab. | | 1. I § 3, stk. 1, nr. 2,
ændres »Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger« til: »Dansk
Arbejdsgiverforening«. | 3) 2 ordinære medlemmer og 4
suppleanter indstilles af Finansministeriet, Danske Regioner og KL
i fællesskab. | | | 4) 4 ordinære medlemmer og 10
suppleanter indstilles af Landsorganisationen i Danmark. | | | 5) 2 ordinære medlemmer og 7
suppleanter indstilles af FTF, Akademikernes Centralorganisation og
Ledernes Hovedorganisation i fællesskab. | | | | | | | | § 4 | | | | | | I lov om brug af helbredsoplysninger m.v.
på arbejdsmarkedet, jf. lov nr. 286 af 24. april 1996
foretages følgende ændring: | | | | § 8. … | | | Stk. 2.
Arbejdsministeren udpeger rådets formand. Rådet
består herudover af 16 medlemmer, der udpeges af
arbejdsministeren efter indstilling fra følgende myndigheder
og organisationer: | | 1. I § 8, stk. 2, ændres
»16 medlemmer« til: »15 medlemmer«, og
»og 1 repræsentant for Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgivere« udgår. | 1 repræsentant for
Arbejdsministeriet, | | | 1 repræsentant for
Arbejdsmiljøinstituttet, | | | 1 repræsentant for Det Etiske
Råd, | | | 1 repræsentant for Direktoratet for
Arbejdstilsynet, | | | 1 repræsentant for
Erhvervsministeriet, | | | 1 repræsentant for Den almindelige
danske Lægeforening, | | | 1 repræsentant for
Justitsministeriet, | | | 1 repræsentant for
Sundhedsstyrelsen, | | | 1 repræsentant for Akademikernes
Centralorganisation, | | | 1 repræsentant for
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, | | | 1 repræsentant for Ledernes
Hovedorganisation, | | | 1 repræsentant for Landsorganisationen
i Danmark, | | | 1 repræsentant for Dansk
Arbejdsgiverforening, | | | 1 repræsentant for Finansministeriet,
Kommunernes Landsforening og Amtsrådsforeningen i Danmark i
forening, | | | 1 repræsentant for Finanssektorens
Arbejdsgiverforening og | | | 1 repræsentant for Sammenslutningen af
Landbrugets Arbejdsgivere. | | | | | | | | § 5 | | | | | | I lov om ansvaret for og styringen af den
aktive beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse
nr. 731 af 15. juni 2010, som ændret bl.a. ved § 2
i lov nr. 1596 af 22. december 2010, § 5 i lov nr. 476 af
30. maj 2012 og senest ved § 2 i lov nr. 1380 af 23.
december 2012, foretages følgende ændringer: | | | | § 34.
Beskæftigelsesrådet består af en formand og 25
andre medlemmer. | | | Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren udpeger, bortset fra formanden,
medlemmerne af Beskæftigelsesrådet efter indstilling
fra de i rådet repræsenterede organisationer og
myndigheder således: | | | 1) 8 fra Dansk Arbejdsgiverforening, | | 1. I § 34, stk. 2, nr. 1,
ændres »8« til: »9«. | 2) 8 fra Landsorganisationen i
Danmark, | | | 3) 1 fra Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, | | 2. § 34, stk. 2, nr. 3,
udgår. Nr. 4-8 bliver herefter nr. 3-7. | 4) 1 fra Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, | | | 5) 1 fra Akademikernes
Centralorganisation, | | | 6) 1 fra Ledernes Hovedorganisation, | | | 7) 4 fra KL (Kommunernes Landsforening)
og | | | 8) 1 fra De Samvirkende
Invalideorganisationer. | | | | | | § 38.
Det regionale beskæftigelsesråd består af en
formand og 21 andre medlemmer, dog 42 i
beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og
Sjælland. | | | Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren udpeger, bortset fra formanden,
medlemmerne af rådet efter indstilling fra de i rådet
repræsenterede organisationer og myndigheder
således: | | | 1) 5 fra Dansk Arbejdsgiverforening, dog
10 i beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og
Sjælland, | | 3. I § 38, stk. 2, nr. 1,
ændres »5« til: »6«, og
»10« ændres til: »12«. | 2) 5 fra Landsorganisationen i Danmark,
dog 10 i beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og
Sjælland, | | | 3) 1 fra Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, dog 2 i beskæftigelsesregionen for
Hovedstaden og Sjælland, | | 4. § 38, stk. 2, nr. 3,
udgår. Nr. 4-9 bliver herefter nr. 3-8. | 4) 1 fra Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, dog 2 i
beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og
Sjælland, | | | 5) 1 fra Akademikernes
Centralorganisation, dog 2 i beskæftigelsesregionen for
Hovedstaden og Sjælland, | | | 6) 1 fra Ledernes Hovedorganisation, dog 2
i beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og
Sjælland, | | | 7) 5 fra kommunerne beliggende i
beskæftigelsesregionen i forening, dog 10 fra kommunerne
beliggende i beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og
Sjælland i forening, | | | 8) 1 fra De Samvirkende
Invalideorganisationer, dog 2 i beskæftigelsesregionen for
Hovedstaden og Sjælland, og | | | 9) 1 fra regionsrådet, dog 1 fra
hver af de to regionsråd i beskæftigelsesregionen for
Hovedstaden og Sjælland. | | | | | | | | § 6 | | | | | | I lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 848 af 7. september 2009, som
ændret senest ved lov nr. 1380 af 23. december 2012,
foretages følgende ændringer: | | | | § 61.
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring er en selvejende
institution. | | | Stk. 2.
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring har til opgave at | | | 1) beregne og opkræve bidrag til at
finansiere udgifter ved erhvervssygdomme og | | 1. I § 61, stk. 3, nr. 1,
ændres »4« til: »5«. | 2) udbetale erstatning m.v. til
tilskadekomne eller deres efterladte. | | | Stk. 3.
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring ledes af en direktør
og en bestyrelse, der består af en formand og 20 andre
medlemmer. Heraf udpeges | | | 1) 4 medlemmer af Dansk
Arbejdsgiverforening, | | | 2) 1 medlem af Sammenslutningen af
Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, | | 2. § 61, stk. 3, nr. 2,
udgår. Nr. 3-9 bliver herefter nr. 2-8. | 3) 1 medlem af finansministeren, | | | 4) 2 medlemmer af KL (Kommunernes
Landsforening) og regionsrådene i forening, | | | 5) 1 medlem af Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, | | | 6) 1 medlem af Ledernes
Hovedorganisation, | | | 7) 7 medlemmer af Landsorganisationen i
Danmark, | | | 8) 2 medlemmer af Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd og | | | 9) 1 medlem af Akademikernes
Centralorganisation. | | | Udpegning af medlemmer sker efter reglerne i
lov om ligestilling af kvinder og mænd. | | | | | | | | § 7 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 15. maj 2013. |
|