Fremsat den 20. marts 2013 af
beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om barseludligning for selvstændigt
erhvervsdrivende
Anvendelsesområde
§ 1. Loven finder anvendelse for
selvstændigt erhvervsdrivende.
Stk. 2.
Som selvstændigt erhvervsdrivende regnes personer, der af
SKAT er registrerede som udøvere af selvstændig
erhvervsmæssig virksomhed eller honorarmodtagere med
B-indkomst.
Stk. 3.
Fysiske personer, der ejer et vedvarende energi-anlæg, jf.
ligningslovens § 8 P, er undtaget fra lovens
anvendelsesområde. Personer, der i en
forældrekøbssituation er udlejer af en bolig og som
alene af denne grund er registreret som udøvere af
selvstændig erhvervsmæssig virksomhed, er ligeledes
undtaget fra lovens anvendelsesområde.
Bidrag
§ 2. Selvstændigt erhvervsdrivende
i aldersgruppen 18-64 år betaler et årligt bidrag til
barseludligningsordningen, jf. dog stk. 4.
Stk. 2.
Fuldt bidrag udgør 328 kr. årligt. Bidraget
fastsættes forholdsmæssigt på følgende
måde:
1) En selvstændigt
erhvervsdrivende betaler fuldt bidrag til
barseludligningsordningen, hvis der ikke er indbetalt ATP-bidrag
for den pågældende som lønmodtager.
2) En selvstændigt
erhvervsdrivende betaler et forholdsmæssigt beregnet bidrag
til barseludligningsordningen, hvis der er indbetalt delvist
ATP-bidrag for den pågældende som
lønmodtager.
Stk. 3.
Bidrag under 30 kr. opkræves ikke.
Stk. 4.
Undtaget fra bidragspligt er selvstændigt erhvervsdrivende
for hvem, der indbetales fuldt ATP-bidrag som
lønmodtagere,
Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om beregning af bidrag og opkrævningen heraf.
Kompensation
§ 3. En selvstændigt
erhvervsdrivende kan modtage kompensation i forbindelse med
graviditet, fødsel og adoption, når
1) den selvstændigt
erhvervsdrivende efter barselloven har ret til barseldagpenge som
selvstændigt erhvervsdrivende ved helt eller delvist
fravær i virksomheden på grund af graviditet,
fødsel og adoption,
2) den selvstændigt
erhvervsdrivende har anmodet Udbetaling Danmark om barseldagpenge,
og
3) den arbejdsfortjeneste, der ligger
til grund for beregningen af dagpenge efter barselloven overstiger
højeste barseldagpengesats.
§ 4. Kompensationen udgør
forskellen mellem det maksimale beløb, der udbetales pr. uge
i barseldagpenge til en selvstændigt erhvervsdrivende efter
barselloven, og den selvstændigt erhvervsdrivendes
arbejdsfortjeneste, der ligger til grund for beregningen af
barseldagpenge, inden for et fastsat ugentligt kroneloft, jf. stk.
2. Kompensationen udbetales i en nærmere fastsat
kompensationsperiode.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om kroneloftet og kompensationsperioden.
Stk. 3.
Kompensationen udbetales bagud. Udbetalingerne sker efter lov om
offentlige betalinger m.v. eller regler fastsat i medfør
heraf.
Administration
§ 5. Arbejdsmarkedets
Tillægspension administrerer barseludligningsordningen for
selvstændigt erhvervsdrivende.
§ 6. Arbejdsmarkedets
Tillægspension kan indhente relevante oplysninger hos en
selvstændigt erhvervsdrivende, offentlige registre m.v. til
brug for administration af barseludligningordningen, herunder
afgrænsning af kredsen af bidragspligtige selvstændigt
erhvervsdrivende, beregning af størrelsen af bidrag og
kompensation, fastsættelse af længden af
kompensationsperioden, opkrævning af bidrag samt udbetaling
af kompensation.
Stk. 2.
Den selvstændigt erhvervsdrivende skal efter anmodning fra
Arbejdsmarkedets Tillægspension udlevere alle oplysninger,
som er relevante for administration af
barseludligningsordningen.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om indhentning og udlevering af oplysninger, jf. stk. 1 og
2.
Tilsyn og
kontrol
§ 7. Beskæftigelsesministeren
fastsætter regler om kontrol med administration af
barseludligningsordningen, herunder om kontrol med indbetalinger
til og udbetalinger fra ordningen. Der kan ske samkøring af
oplysninger i elektroniske registre til kontrolformål.
§ 8. Har den selvstændigt
erhvervsdrivende til Udbetaling Danmark eller SKAT givet urigtige
oplysninger eller undladt at give oplysninger af betydning for
udbetaling af kompensation, bortfalder kompensationen helt eller
delvist, og den uberettiget udbetalte kompensation skal
tilbagebetales. Har de afgivne oplysninger betydning for beregning
af bidragets størrelse, kan det manglende beløb
kræves efterbetalt.
Stk. 2.
Der er udpantningsret for de i stk. 1 og § 2 nævnte
beløb og renter heraf.
Stk. 3.
Arbejdsmarkedets Tillægspension kan give henstand med
indbetaling og eftergive bidrag og renter heraf.
Stk. 4.
Sker indbetaling af bidrag ikke rettidigt, skal den
selvstændigt erhvervsdrivende betale renter med 1½
pct. for hver påbegyndt måned fra forfaldsdato.
§ 9. Beskæftigelsesministeren
fastsætter regler om udarbejdelse af årsregnskab for
indbetalinger til og udbetalinger fra barseludligningsordningen, og
om at årsregnskabet er offentligt tilgængeligt.
Klageadgang
§ 10. Klager over Arbejdsmarkedets
Tillægspensions afgørelser efter denne lov eller
regler fastsat i medfør af loven kan inden for en frist
på 4 uger fra den dag, hvor afgørelsen er meddelt
klageren, indbringes for det ankenævn, der er nedsat i
henhold til lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Straf
§ 11. Medmindre strengere straf er
forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der
afgiver urigtige eller vildledende oplysninger eller undlader at
afgive oplysninger, som har betydning for indbetaling af bidrag,
jf. § 2, og udbetaling af kompensation, jf. § 3.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5.
Ikrafttræden og overgangsbestemmelse
§ 12. Loven træder i kraft den 1.
januar 2014.
Stk. 2.
Første opkrævning af bidrag sker pr. 1. september 2015
på baggrund af SKAT's oplysninger om selvstændigt
erhvervsdrivende for indkomståret 2014.
Stk. 3.
Der kan udbetales kompensation til selvstændigt
erhvervsdrivende, der efter den 30. september 2015 påbegynder
orlov i forbindelse med et barns fødsel eller adoption.
Udbetaling af kompensation kan tidligst ske den 1. oktober
2015.
Ophævelse af populærtitel i lov om
barseludligning på det private arbejdsmarked
(barseludligningsloven)
§ 13. I lov om barseludligning på
det private arbejdsmarked (barseludligningsloven), jf. lov nr. 417
af 8. maj 2006, som ændret ved lov nr. 288 af 29. marts 2010,
lov nr. 598 af 14. juni 2011, § 16 i lov nr. 326 af 11. april
2012, lov nr. 529 af 11. juni 2012 og § 6 i lov nr. 1347 af
21. december 2012, foretages følgende ændring:
1.
Lovens titel affattes således:
»Lov om barseludligning på det private
arbejdsmarked«.
§ 14. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Der er behov for at styrke kvinders incitament
til at blive selvstændigt erhvervsdrivende samt forbedre
lønkompensationen i forbindelse med barselorlov for
både mænd og kvinder, der er selvstændigt
erhvervsdrivende. Formålet med dette lovforslag er
således at indføre en obligatorisk
barseludligningsordning for selvstændigt erhvervsdrivende for
at fremme ligestilling mellem mænd og kvinder.
Det er et centralt udgangspunkt, at ordningen
så vidt muligt skal stille lønmodtagere og
selvstændigt erhvervsdrivende lige i forhold til den sociale
sikring i forbindelse med graviditet, fødsel og adoption, og
at ordningen i videst muligt omfang skal svare til de ordninger,
der er etableret for det private arbejdsmarked.
I 2006 blev der indført en
barseludligningsordning på det private arbejdsmarked, som
alle private arbejdsgivere skal bidrage til for at fordele
udgifterne til løn under barselorlov. Arbejdsgiverne skal
bidrage til ordningen, selv om de ikke udbetaler løn under
barselorlov, og selv om de ikke har medarbejdere ansat, som er
på barselorlov. Arbejdsgivere, der udbetaler løn under
barsel-/forældreorlov kan få refusion fra denne
barseludligningsordning.
Med lovforslaget foreslås indført
en obligatorisk barseludligningsordning, som finansieres af bidrag
fra personer, der udøver selvstændig
erhvervsvirksomhed. Ordningen vil samtidig betyde, at
selvstændigt erhvervsdrivende, der er berettigede til
barseldagpenge som selvstændigt erhvervsdrivende, fremover
kan få udbetalt en kompensation udover barseldagpenge, hvis
den arbejdsfortjeneste, der ligger til grund for beregningen af
barseldagpenge, overstiger højeste barseldagpengesats.
Ordningen indføres for at
imødekomme et behov hos selvstændigt erhvervsdrivende
for at få kompensation, lige som private arbejdsgivere
får lønrefusion for de ansatte, der får udbetalt
løn under barsel.
2.
Baggrunden for lovforslaget
Regeringen har i regeringsgrundlaget
tilkendegivet, at man vil etablere en barseludligningsordning for
selvstændigt erhvervsdrivende.
3.
Gældende ret
En selvstændigt erhvervsdrivende har ret
til barseldagpenge, hvis den pågældende inden for de
sidste 12 måneder har udøvet selvstændig
erhvervsvirksomhed i væsentligt omfang i mindst 6
måneder, heraf den seneste måned før
fraværsperioden. At udøve selvstændig
erhvervsvirksomhed i væsentligt omfang vil i forhold til
barselloven sige, at den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid
udgør mindst halvdelen af den normale
overenskomstmæssige ugentlige arbejdstid, svarende til mindst
18½ time ugentligt i virksomheden. Beregningen af
størrelsen af den selvstændigt erhvervsdrivendes
barseldagpenge foretages på grundlag af arbejdsfortjenesten
ved virksomheden, som dokumenteres ved årsopgørelsen
for det seneste regnskabsår. Den selvstændigt
erhvervsdrivende kan modtage fulde barseldagpenge, når den
pågældende er på barsel fuld tid, eller halve
barseldagpenge, hvis den pågældende vælger at
arbejde op til maksimalt halv tid i erhvervsvirksomheden under
barslen. Barseldagpenge efter barselloven kan maksimalt
udgøre kr. 4.005 pr. uge (2013).
Der findes i dag ikke en
barseludligningsordning for selvstændigt erhvervsdrivende. En
selvstændigt erhvervsdrivende kan derfor ikke få
kompensation, der er større end de maksimale dagpenge, som
den pågældende har ret til efter barsellovens regler,
uanset hvor stor arbejdsfortjenesten ved erhvervsvirksomheden
er.
På det private arbejdsmarked blev der i
2006 indført en obligatorisk barseludligningsordning.
Ordningen sikrer, at private arbejdsgivere, som udbetaler
løn under barselorlov til deres medarbejdere, udover
refusion efter barselloven, får refusion fra ordningen op til
et kroneloft for lønudgiften. Derved sikres en udligning af
barselomkostningen mellem arbejdsgivere med mange kvindelige
ansatte og arbejdsgivere med mange mandlige ansatte.
4.
Lovforslagets indhold
Etablering af en obligatorisk
barseludligningsordning for selvstændigt erhvervsdrivende
skal sikre selvstændigt erhvervsdrivende mulighed for
kompensation i forbindelse med barselorlov ud over det, der
allerede dækkes af de almindelige barseldagpenge.
Det foreslås, at
barseludligningsordningen for selvstændigt erhvervsdrivende i
videst muligt omfang svarer til den lovbaserede
barseludligningsordning for det private arbejdsmarked. Derfor er
det udgangspunktet, at relevante ændringer i
sidstnævnte ordning vil få betydning for
barseludligningsordningen for selvstændigt
erhvervsdrivende.
Det foreslås, at den bidragspligtige
kreds afgrænses til selvstændigt erhvervsdrivende i
alderen 18-64 år. Undtaget fra bidragspligt er
selvstændigt erhvervsdrivende, for hvem der er indbetalt
fuldt ATP-bidrag som lønmodtager. Dette betyder, at
ordningen målrettes mere præcist mod personer, for hvem
indtægt af selvstændig erhvervsvirksomhed m.v. er en
væsentlig del af det økonomiske grundlag. Den
bidragspligtige kreds skønnes at udgøre knap 212.000
personer, hvoraf knap 150.000 er fuldtidsbeskæftigede.
Bidraget fastsættes
forholdsmæssigt i forhold til eventuelt indbetalt ATP-bidrag
for den selvstændigt erhvervsdrivende som lønmodtager.
ATP-bidraget anvendes, fordi selvstændigt erhvervsdrivende
ofte har beskæftigelse som lønmodtager ved siden af,
og bidragets størrelse bør afhænge af graden af
selvstændig erhvervsvirksomhed. Fuldtidsbidraget til
barseludligningsordningen udgør efter lovforslaget 328 kr.
årligt. Der er ca. 62.000 selvstændigt erhvervsdrivende
i den bidragspligtige kategori, som også har
lønmodtagerbeskæftigelse.
Det foreslås, at kompensationen svarer
til den refusion, som private arbejdsgivere modtager, når en
medarbejder får udbetalt løn under barselorlov. Da
barseludligningsordningen for selvstændigt erhvervsdrivende
følger udviklingen i den lovbaserede ordning på det
private arbejdsmarked, vil længden af kompensationsperioden
og kroneloftet svare til det, der gælder for det private
arbejdsmarked.
Det er ikke en betingelse for modtagelse af
kompensation, at der er indbetalt bidrag til ordningen. Udbetaling
af kompensation vil være knyttet til udbetaling af
barseldagpenge fra Udbetaling Danmark, og vil ske automatisk.
Ordningen foreslås administreret af
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), som i forvejen
administrerer Barsel.dk og Udbetaling Danmark.
Forslaget indebærer et meget tæt
samspil med Udbetaling Danmark. Det skyldes, at den
selvstændigt erhvervsdrivende skal anmode Udbetaling Danmark
om barseldagpenge, og at Udbetaling Danmark i den forbindelse
modtager de nødvendige oplysninger. Samme oplysninger
lægges til grund, når der udbetales kompensation fra
barseludligningsordningen. Ved anmodning afgives blandt andet
oplysninger om omfanget af arbejdet i virksomheden og angivelse af
barselperioden.
Lovforslaget vurderes at have positive
ligestillingsmæssige konsekvenser, idet formålet
med lovforslaget er at forbedre de økonomiske vilkår
for selvstændige på barselorlov. Da flest kvinder i
disse år tager barselorlov, vil en barseludligningsordning
for selvstændigt erhvervsdrivende styrke kvinders incitament
til at blive iværksættere. Samtidig tilskyndes mandlige
selvstændigt erhvervsdrivende til at tage mere orlov end
tilfældet er i dag.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige.
6.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget vil medføre mindre
økonomiske konsekvenser for selvstændigt
erhvervsdrivende i form af et årligt fuldtidsbidrag på
328 kr. Eneste administrative konsekvens er, at den
selvstændigt erhvervsdrivende én gang om året
skal foretage indbetaling af bidrag til ordningen.
I 2010 var der ca. 16.000 selvstændigt
erhvervsdrivende kvinder i den fødedygtige alder (17-49
år) med en indtægt som selvstændigt
erhvervsdrivende, der var højere end eller svarende til
barseldagpengemaksimum. Det anslås, at ca. 750
selvstændigt erhvervsdrivende kvinder hvert år vil
gå på barsel fra denne gruppe. Hertil kommer
kompensationsberettigede selvstændigt erhvervsdrivende
fædre. Det skønnes, at ca. 2.500 mænd vil
benytte sig af en barseludligningsordning for selvstændigt
erhvervsdrivende.
På den baggrund skønnes det, at
den gennemsnitlige kompensationsudgift pr. selvstændigt
erhvervsdrivende (omregnet til fuldtidsbeskæftigede) vil
være i størrelsesordenen 31.000 kroner om året
pr. kvinde, der modtager kompensation, og 6.000 kroner pr. mand,
der modtager kompensation baseret på erfaringer fra
Barsel.dk. Forskellen skyldes, at kvinders barselperioder generelt
er betydeligt længere end mænds.
Den samlede kompensationsudgift skønnes
herefter med betydelig forsigtighed at være i
størrelsesordenen 35-40 mio. kr. om året, hvis det
forudsættes, at selvstændigt erhvervsdrivende og
arbejdsgivere gennemsnitligt kompenseres i samme omfang. Det
skønnes, at der vil være administrationsomkostninger
på ca. 15 mio. kr. årligt ved at drive ordningen.
Desuden skønnes det, at der vil være
udviklingsomkostninger på ca. 21 mio. kr., for hvilke staten
garanterer.
Etablering af en barseludligningsordning for
selvstændigt erhvervsdrivende kan på længere sigt
medføre, at flere vil være berettiget til
kompensation, idet det kan tilskynde flere kvinder til at blive
selvstændigt erhvervsdrivende.
7.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
8.
Forslagets miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.
10.
Høring
Udkast til lovforslag har været sendt
til høring hos Advokatrådet, Akademikernes
Centralorganisation (AC), Arbejdsløshedskassen ASE,
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), Business Danmark,
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Det Faglige Hus, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Journalistforbund (DJ), Dansk
Kvindesamfund, Danske Advokater, Danske Regioner, Den Danske
Dommerforening, Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Frie
Funktionærer, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Håndværksrådet,
Ingeniørforeningen (IDA), Institut for Menneskerettigheder
(IMR), Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO),
Kommunernes Landsforening (KL), Kristelig Arbejdsgiverforening
(KA), Kristelig Fagbevægelse (KRIFA), Kvinderådet,
KVINFO, Landsorganisationen i Danmark (LO), Lederne,
Producentforeningen og Sundhedskartellet.
| | | 11. Sammenfattende skema med vurdering af lovforslagets
konsekvenser | | Positive konsekvenser / mindre
udgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen udgifter for det offentlige, men en
garantistillelse på op til 21 mio. kr. for ATPs udlæg
såfremt lovgivningen skulle ændres, inden
udviklingsomkostningerne er finansieret. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Der er tale om en omfordeling mellem
selvstændigt erhvervsdrivende, der samlet set vurderes til at
have begrænsede økonomiske konsekvenser. Udover
omfordelingen inden for ordningen vil der være
administrations- og etableringsomkostninger. | 35-40 mio. kr. om året i omfordeling
inden for ordningen. 15 mio. kr. årligt i
administrationsomkostninger ved at drive ordningen. 21 mio. kr. i alt i
udviklingsomkostninger. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Mindre administrative konsekvenser for de
berørte virksomheder | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at der etableres en
obligatorisk barseludligningsordning for selvstændigt
erhvervsdrivende på samme måde som for arbejdsgivere
på det private arbejdsmarked.
Det foreslås i stk. 2, at
selvstændigt erhvervsdrivende defineres som personer, der af
SKAT er registreret som udøvere af selvstændig
erhvervsmæssig virksomhed eller honorarmodtagere med
B-indkomst. Denne definition af selvstændigt erhvervsdrivende
finder alene anvendelse i henhold til denne lov eller regler
fastsat i medfør heraf. Definitionen af selvstændigt
erhvervsdrivende kan således være afgrænset
på en anden måde i anden lovgivning.
Honorarmodtagere med B-indkomst er i
udgangspunktet karakteriseret ved, at de ikke er
underlagt en instruktionsbeføjelse, og derfor falder uden
for lønmodtagerbegrebet, men heller ikke har nogen
økonomisk risiko, og derved falder uden for SKATs begreb
"udøver af selvstændig erhvervsvirksomhed" set i
skattemæssig sammenhæng. Honorarer, som hverken er
optjent som led i tjenesteforhold eller selvstændig
erhvervsvirksomhed, udbetales som udgangspunkt som B-indkomst.
Honorarmodtagere med B-indkomst kan fx være personer, der
arbejder som freelancere uden at befinde sig i et
ansættelsesforhold til en arbejdsgiver.
Personer, der udøver
ikke-erhvervsmæssig virksomhed, herunder hobbyvirksomhed, er
ikke omfattet af den obligatoriske barseludligningsordning.
Ikke alle udøvere af
erhvervsmæssig virksomhed i henhold til skattelovgivningen er
imidlertid i målgruppen for en barseludligningsordning for
selvstændigt erhvervsdrivende. Det foreslås derfor i
stk. 3, at fysiske personer, der ejer et vedvarende
energi-anlæg, jf. ligningslovens § 8 P, er undtaget fra
lovens anvendelsesområde.
Det bemærkes, at ligningslovens § 8
P, stk. 5, er ophævet ved L 1390 af 23. december 2012. Ved
ophævelsen af ligningslovens § 8 P, stk. 5, er den
generelle mulighed for, at ejere af vedvarende energi-anlæg
kan opgøre den skattepligtige indkomst af det vedvarende
energi-anlæg efter de regler, der gælder for
erhvervsdrivende, fjernet.
Ændringen har alene virkning for ejere
af vedvarende energi-anlæg, der fra den 20. november 2012 har
indgået en bindende aftale om opsætning af
anlægget. Ejere af eksisterende anlæg vil fortsat kunne
opgøre den skattepligtige indkomst efter de regler, der
gælder for erhvervsdrivende, så længe de ejer
dette anlæg. Dette gælder dog kun i det nuværende
anlægs levetid. Hvis det eksisterende anlæg skiftes ud
med et nyt anlæg, kan de erhvervsmæssige skatteregler
ikke anvendes på det nye anlæg.
Det foreslås endvidere, at personer, der
i en forældrekøbssituation er udlejer af en bolig, og
derfor af skattetekniske årsager er registreret som
udøvere af selvstændig erhvervsmæssig
virksomhed, undtages fra lovens anvendelsesområde. Ved
forældrekøb forstås udlejning, hvor
udlejer/ejer og lejer er nærtstående, dvs. at
selvstændig erhvervsvirksomhed i form af udlejning af fast
ejendom til nærtstående er undtaget fra lovens
anvendelsesområde.
Baggrunden er, at de to persongrupper falder
uden for lovens målgruppe. Personer, som er registeret som
udøvere af selvstændig erhvervsmæssig virksomhed
både som følge af de aktiviteter, der er beskrevet
ovenfor, og fordi de driver erhvervsmæssig virksomhed, er
ikke undtaget fra lovens anvendelsesområde.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at
selvstændigt erhvervsdrivende i aldersgruppen 18-64 år
betaler et årligt bidrag til ordningen, jf. dog stk. 4.
Personer over 64 år er således undtaget fra lovens
anvendelsesområde. En del personer over 64 år - i alt
ca. 73.000 - har indtægter fra erhvervsmæssig
virksomhed i større eller mindre omfang. Typisk er der tale
om beskedne indtægter og for langt hovedparten, er der tale
om indtægter, der supplerer folkepension og anden pension.
Hertil kommer, at det vil være meget vanskeligt at beregne
bidrag for de over 64-årige, fordi der ikke betales
ATP-bidrag af folkepension. Det er på denne baggrund
besluttet at undtage de over 64-årige i en
barseludligningsordning for selvstændigt erhvervsdrivende. Af
samme grund er det umiddelbart nødvendigt at indføre
en nedre aldersafgrænsning på 16 eller 18 år. En
nedre aldersgrænse på 18 år forekommer
nærliggende, fordi personer under 18 år ikke kan
modtage barseldagpenge.
Beregningsperioden er et fuldt
kalenderår.
Bidraget er beregnet således, at
bidraget dækker de faktiske omkostninger, som er knyttet til
barseludligningsordningen. Omkostningerne til
barseludligningsordningen afhænger af længden af
kompensationsperioden, antallet af selvstændigt
erhvervsdrivende omfattet af barseludligningsordningen og antallet
af fædre og mødre, der går på barselorlov.
Dertil kommer omkostninger til etablering, administration,
evaluering og kontrol. Det forudsættes, at alle omkostninger
til etablering, administration og kontrol afholdes af bidragene fra
de omfattede selvstændigt erhvervsdrivende.
Ordningen skal hvile i sig selv, således
at udgifterne modsvarer de faktiske omkostninger. Det er ikke
hensigten at spare midler op i ordningen. Der vil dog af
likviditetsmæssige hensyn være behov for en
økonomisk buffer af en vis størrelse.
Etableringsomkostningerne afskrives over en 5-årig
periode.
Efter forslagets stk. 2 udgør
fuldtidsbidraget for en selvstændigt erhvervsdrivende
årligt 328 kr. Bidraget fastsættes
forholdsmæssigt i forhold til et eventuelt indbetalt
ATP-bidrag som lønmodtager.
Det foreslås i stk. 3, at bidrag under
30 kr. ikke opkræves. Det vurderes, at det ikke er rentabelt
at opkræve beløb under 30 kr., da
administrationsomkostningerne må antages at være
uforholdsmæssig store.
Det foreslås i stk. 4, at en
selvstændigt erhvervsdrivende undtages fra bidragspligten,
hvis der er indbetalt fuldt ATP-bidrag for den
pågældende i forbindelse med dennes beskæftigelse
som lønmodtager. Fuldt ATP-bidrag betales for
ugelønnede lønmodtagere, der er beskæftiget
mindst 27 timer ugentligt. For 14-dages lønnede betales der
fuldt ATP-bidrag ved mindst 54 timer i en 14-dages periode og for
månedslønnede ved mindst 117 timer om måneden.
Begrundelsen herfor er, at det lægges til grund, at omfanget
af en selvstændigt erhvervsdrivendes erhvervsmæssige
virksomhed er relativt beskedent, hvis denne fx sideløbende
arbejder mindst 27 timer ugentligt som lønmodtager.
Det foreslås i stk. 5, at
beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler for beregning af bidragsstørrelse og
opkrævningen af bidrag. Beregning og opkrævning af
bidrag hos den enkelte selvstændigt erhvervsdrivende skal
foregå på den administrativt mest enkle måde.
Til § 3
Det foreslås, at en selvstændigt
erhvervsdrivende skal opfylde tre betingelser for at opnå ret
til kompensation efter barseludligningsordningen.
For det første er det en betingelse, at
den pågældende efter barsellovens regler har ret til
barseldagpenge som selvstændigt erhvervsdrivende ved helt
eller delvist fravær i virksomheden på grund af
graviditet, fødsel eller adoption. Det er ligeledes en
betingelse, at den pågældende har anmodet Udbetaling
Danmark om barseldagpenge. Endelig er det en betingelse, at den
pågældende har en arbejdsfortjeneste ved virksomheden,
som overstiger højeste barseldagpengesats.
Det foreslås således, at
betingelserne for ret til kompensation knyttes til den
selvstændigt erhvervsdrivendes ret til barseldagpenge efter
barselloven.
Som dokumentationsgrundlag for en
selvstændigt erhvervsdrivendes arbejdsfortjeneste ved
virksomheden anvendes årsopgørelsen for det seneste
regnskabsår. Der tages udgangspunkt i oplysningerne om
overskud af virksomhed herunder overskud af udlejningsejendom og
indtægter ved bortforpagtning. Renteindtægter, der
vedrører virksomheden, og indtægt overført til
medarbejdende ægtefælle fratrækkes. Renteudgifter
vedrørende virksomheden, den selvstændigt
erhvervsdrivendes egne syge- og barseldagpenge og
henlæggelser til investeringsfond lægges til, jf.
barselbekendtgørelsens § 22, stk. 1.
Der kan udbetales kompensation til en
selvstændigt erhvervsdrivende i perioder, hvor den
pågældende vælger at have fuldt fravær fra
virksomheden under barslen og dermed modtager fulde barseldagpenge.
Der kan ligeledes udbetales kompensation i perioder, hvor den
pågældende vælger at arbejde op til maksimalt
halvdelen af tiden i virksomheden og dermed modtager halve
barseldagpenge.
Det foreslås, at kompensationen
udbetales automatisk til den selvstændigt erhvervsdrivende,
da barseludligningsordningen modtager alle nødvendige
oplysninger fra Udbetaling Danmark fra behandlingen af den
pågældendes barseldagpengesag. Den selvstændigt
erhvervsdrivende skal således ikke ansøge om
udbetaling af kompensation, idet denne vil blive beregnet og
udbetalt automatisk fra barseludligningsordningen. Dette svarer til
den tilsvarende ordning for arbejdsgivere på det private
arbejdsmarked.
Til § 4
Det foreslås i stk. 1, at kompensationen
udgør forskellen mellem de udbetalte barseldagpenge pr. uge
og den selvstændigt erhvervsdrivendes arbejdsfortjeneste ved
virksomheden, der ligger til grund for beregningen af
barseldagpenge, inden for et fast ugentligt kroneloft, ligesom det
kendes i den lovbaserede barseludligningsordning på det
private arbejdsmarked (Barsel.dk), hvor der dog er tale om et
timeloft. Niveauet for den ugentlige kompensation vil svare til
niveauet for refusion i ordningen for arbejdsgivere på det
private arbejdsmarked.
Kompensationen foreslås beregnet
på grundlag af oplysninger indhentet af Udbetaling Danmark i
forbindelse med ansøgning om barseldagpenge som
selvstændigt erhvervsdrivende. Ved fastsættelse af
dagpengenes størrelse anvender Udbetaling Danmark
oplysninger fra ansøgers årsopgørelse om
arbejdsfortjenesten i virksomheden.
Efter forslagets stk. 2, fastsætter
beskæftigelsesministeren kroneloftet og længden af den
periode, hvor den selvstændigt erhvervsdrivende er berettiget
til kompensation. Det er forudsat, at kroneloftet og
kompensationsperiodens længde fastsættes i
overensstemmelse med kroneloftet og refusionsperioden i lov om
barseludligning for det private arbejdsmarked.
Det foreslås i stk. 3, at kompensationen
udbetales bagud til den selvstændigt erhvervsdrivende. Det
foreslås, at udbetaling af kompensation sker efter lov om
offentlige betalinger m.v. eller regler fastsat i medfør
heraf.
Til § 5
Det foreslås, at Arbejdsmarkedets
Tillægspension (ATP) administrerer ordningen. ATP
administrerer allerede i dag den lovbaserede
barseludligningsordning på det private arbejdsmarked
(Barsel.dk). Baggrunden for, at administrationen af
barseludligningsordningen for selvstændigt erhvervsdrivende
også tillægges ATP, er, at ATP via Udbetaling Danmark
allerede er i besiddelse af de data, der er nødvendige for
at udbetale kompensation. Desuden kan ATP fastsætte bidragets
størrelse på baggrund af oplysninger om indbetalt
ATP-bidrag.
Til § 6
Efter lovforslagets § 3 ydes der fra
barseludligningsordningen kompensation på baggrund af den
selvstændigt erhvervsdrivendes anmodning til Udbetaling
Danmark om barseldagpenge ved graviditet, fødsel eller
adoption. For at undgå at belaste den selvstændigt
erhvervsdrivende med administrative byrder, foreslås det at
anvende de oplysninger, som gives til Udbetaling Danmark i
forbindelse med anmodning om barseldagpenge. Oplysningerne, som
afgives til Udbetaling Danmark, er tilstrækkelige for ATP i
forbindelse med kompensationsudbetalingen. Det er således
hensigten at overføre oplysninger om overskud og honorar,
terminsdato m.v. fra Udbetaling Danmark til ATP, når den
selvstændigt erhvervsdrivende anmoder Udbetaling Danmark om
barseldagpenge. ATP udbetaler herefter kompensation til den
selvstændigt erhvervsdrivende fra barseludligningsordningen,
såfremt den selvstændigt erhvervsdrivende lever op til
kriterierne for dette. Med hensyn til muligheder for at videregive
oplysninger, som er hentet fra Det Centrale Personregister,
følger det af CPR-loven, at dette kan ske ved lov eller
bestemmelser, der er fastsat i henhold til lov.
Det foreslås således i stk. 1, at
ATP kan indhente oplysninger til brug for administration af
ordningen. Det er en forudsætning for administrationen af
barseludligningsordningen, at der indhentes oplysninger hos
selvstændigt erhvervsdrivende, offentlige registre og
e-indkomstregistret m.v., herunder afgrænsning af kredsen af
bidragspligtige selvstændigt erhvervsdrivende, beregning af
størrelsen af bidrag og opkrævning af bidrag.
Tilsvarende skal der indhentes oplysninger til brug for beregningen
af kompensation, fastsættelse af længden af
kompensationsperioden samt udbetaling af kompensation. Indhentning
af oplysninger fra selvstændigt erhvervsdrivende vil i videst
muligt omfang søges begrænset. Oplysningerne vil
primært skulle hentes fra eksisterende registre,
således at de selvstændigt erhvervsdrivende ikke
behøver at indberette de samme oplysninger til flere
myndigheder.
Det foreslås i stk. 2, at
selvstændigt erhvervsdrivende har pligt til at udlevere
oplysninger, som er relevante for administrationen af
barseludligningsordningen for selvstændigt erhvervsdrivende.
Udleveringen sker efter anmodning fra ATP.
Det foreslås i stk. 3, at
beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om hvilke oplysninger, der udveksles og til hvilket
formål. Udveksling af oplysninger i henhold til loven mellem
offentlige og private institutioner forudsættes at ske inden
for rammerne af lov om behandling af personoplysninger
(persondataloven). Bemyndigelserne vil blive udmøntet i en
administrationsbekendtgørelse.
Til § 7
Det foreslås, at
beskæftigelsesministeren fastsætter regler om kontrol
af de oplysninger, som har været lagt til grund for bidrag
til og kompensation fra barseludligningsordningen. Samkøring
af elektroniske registre til kontrolformål skal ske i henhold
til de retningslinjer, der er fastsat herom i lov om behandling af
personoplysninger (persondataloven), og forudsætter, at den
selvstændigt erhvervsdrivende er orienteret om, at de afgivne
oplysninger vil blive anvendt til dette formål.
På bidragssiden vil der være tale
om at sammenholde de indberettede oplysninger om CPR-nummer. med
ATP's registre.
På kompensationssiden vil der være
kontrol af, at kompensationsperioden ikke overstiger maksimum for
ordningen.
Bestemmelsen svarer indholdsmæssigt til
bestemmelsen om tilsyn og kontrol i lov om barseludligning på
det private arbejdsmarked.
Til § 8
Det foreslås i stk. 1, at kompensation,
som uberettiget er modtaget, bortfalder helt eller delvist. Der
skal ske tilbagebetaling i de tilfælde, hvor den
selvstændigt erhvervsdrivende til Udbetaling Danmark har
afgivet urigtige oplysninger eller undladt at meddele oplysninger
af betydning for udbetaling af kompensationen.
Såfremt de afgivne oplysninger har haft
betydning for beregning af størrelsen af bidraget,
således at den bidragspligtige selvstændigt
erhvervsdrivende ikke har betalt bidrag eller betalt for lidt i
bidrag til barseludligningsordningen, kan det manglende
beløb kræves efterbetalt.
Det foreslås i stk. 2, at der bliver
udpantningsret for betalingsforpligtelser i henhold til loven.
Adgangen til at fastsætte bestemmelser
om udpantningsret er hjemlet i lov om udpantning og om udlæg
uden grundlag af dom eller forlig, jf. lovbekendtgørelse nr.
774 af 18. november 1986. Det fremgår af denne lovs § 1,
stk. 1, nr. 1, at kravet skal være hjemlet ved lov og
opkræves af en offentlig myndighed. Ved for sen indbetaling
gives der med bestemmelsen i stk. 2 mulighed for udpantning for det
skyldige beløb. Tillige er der udpantningsret for
uberettiget modtagne ydelser og for manglende indbetaling af
bidrag, jf. stk. 1, samt renter af disse beløb. Det vil
være i de tilfælde, hvor den selvstændigt
erhvervsdrivende enten uberettiget har modtaget for meget i
kompensation eller har afgivet urigtige oplysninger eller fortiet
oplysninger, således at der er indbetalt for lidt i
bidrag.
Det foreslås endvidere i stk. 3, at ATP
kan give henstand med betaling samt eftergive bidrag og renter
heraf. Bestemmelsen tænkes anvendt i de tilfælde, hvor
særlige økonomiske forhold hos den selvstændigt
erhvervsdrivende bevirker, at det vil være
hensigtsmæssigt enten at give henstand eller eftergive
skyldige bidragsindbetalinger. Det kan eksempelvis være i
forbindelse med rekonstruktion eller konkurs.
Det foreslås i stk. 4, at den
selvstændigt erhvervsdrivende skal betale renter med
1½ pct. for hver påbegyndt måned fra
forfaldsdato, såfremt den selvstændigt erhvervsdrivende
ikke indbetaler bidrag rettidigt. Rentesatsen afviger fra
rentelovens bestemmelser herom. Bestemmelsen svarer til ATP-lovens
§ 17, stk. 3. Eftersom det er hensigten, at ATP skal
administrere den lovbaserede ordning, vil det være mest
hensigtsmæssigt, at rentebestemmelsen følger
eksisterende ordninger, som administreres af ATP.
Bestemmelsen svarer til bestemmelsen om
urigtige oplysninger i lov om barseludligning på det private
arbejdsmarked.
Til § 9
Det foreslås, at
beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte
regler om udarbejdelse af årsregnskab for
barseludligningsordningen for
selvstændigt erhvervsdrivende. Bestemmelsen skal ses i lyset
af, at ordningen skal være udgiftsneutral for staten, og at
det er ministeren, som skal påse, at der er balance i
indbetalinger og udbetalinger. Det er ATP, der som administrator af
ordningen, er forpligtet til at udarbejde årsregnskabet. For
at skabe åbenhed omkring ordningen foreslås det, at der
tillige fastsættes regler om, at årsregnskabet er
offentligt tilgængeligt. Bestemmelsen svarer til bestemmelsen
om årsregnskab i lov om barseludligning på det private
arbejdsmarked.
Til § 10
Det foreslås, at klager over ATP's
afgørelser efter denne lov eller regler fastsat i
medfør af loven inden for en frist på 4 uger fra den
dag, hvor afgørelsen er meddelt, kan indbringes for ATP's
Ankenævn, jf. lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Klageadgangen omfatter afgørelser om beregning og
opkrævning af den selvstændigt erhvervsdrivendes
bidrag, afgørelser om udbetaling af kompensation og evt.
tilbagebetaling af for meget udbetalt kompensation.
De klageberettigede vil være de
selvstændigt erhvervsdrivende, der efter denne lov indbetaler
bidrag eller modtager kompensation.
Bestemmelsen svarer til bestemmelsen om
klageadgang i lov om barseludligning på det private
arbejdsmarked.
Til § 11
Efter bestemmelserne i stk. 1 kan der straffes
med bøde, såfremt en selvstændigt
erhvervsdrivende afgiver urigtige eller vildledende oplysninger,
eller hvis den selvstændigt erhvervsdrivende undlader at
meddele oplysninger, som har betydning for indbetaling af bidrag,
jf. § 2, eller udbetaling af kompensation, jf. § 3.
Det er hensigten at sikre, at udbetalinger fra
og indbetalinger til den lovbaserede ordning sker på et
korrekt grundlag.
Endvidere kan selskaber m.v. (juridiske
personer) efter bestemmelsen i stk. 2 pålægges
strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5.
Til § 12
Det forventes, at ordningen kan træde i
kraft den 1. januar 2014, og at første opkrævning af
bidrag vil ske på baggrund af SKATs oplysninger om
selvstændigt erhvervsdrivende for indkomståret 2014.
Disse oplysninger vil først kunne videregives af SKAT til
ATP i juli 2015, hvorefter bidraget kan beregnes og opkræves.
ATP vil herefter opkræve første bidrag
vedrørende 2014 med forfaldsdato den 1. september 2015.
Kompensationen udbetales til selvstændigt erhvervsdrivende,
der efter den 30. september 2015 påbegynder orlov i
forbindelse med et barns fødsel eller adoption.
Påbegyndt udskudt orlov efter barsellovens regler om
udskydelse af orlov, vil derimod ikke berettige til kompensation
fra ordningen.
Udbetaling af kompensation kan tidligst ske
den 1. oktober 2015.
Ved etablering af barseludligningsordningen
for selvstændigt erhvervsdrivende vil der blive lagt
vægt på, at ordningen bliver administrativt enkel, og
at den ikke må medføre væsentlige administrative
omkostninger for den enkelte selvstændigt
erhvervsdrivende.
Til § 13
Lov om barselsudligning på det private
arbejdsmarked, jf. lov nr. 417 af 8. maj 2006 med senere
ændringer, indeholder i dag populærtitlen
»barseludligningsloven«. Da dette lovforslag etablerer
endnu en lovbaseret barseludligningsordning kan det give anledning
til tvivl om, hvilken lov, der henvises til, når der henvises
til populærtitlen »barseludligningsloven«.
For at undgå forveksling mellem de to
regelsæt, der regulerer lovbaserede
barseludligningsordninger, foreslås det derfor, at titlen i
lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked
(barseludligningsloven) ændres således, at
populærtitlen (barseludligningsloven) udgår.
Til § 14
Efter bestemmelsen i § 14 finder loven
ikke anvendelse i Færøerne og Grønland.