Fremsat den 20. marts 2013 af
miljøministeren (Ida Auken)
Forslag
til
Lov om ændring af
miljømålsloven
(Forenkling af planprocessen for Natura
2000-planer og styrkelse af interessentinddragelse m.v.)
§ 1
I miljømålsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 932 af 24. september 2009, som
ændret bl.a. ved § 9 i lov nr. 1273 af 21. december 2011
og senest ved § 2 i lov nr. 580 af 18. juni 2012, foretages
følgende ændringer:
1. § 37,
stk. 3, ophæves.
2. I
§ 37 a indsættes som 2. pkt.:
»For det enkelte Natura 2000-område
skal handleplanen koordineres og sammenskrives med eventuelt andre
kommunale handleplaner og statslige handleplaner for skovbevoksede,
fredskovspligtige arealer, der udarbejdes efter regler udstedt i
medfør af lov om skove.«
3. § 39, nr. 1, ophæves.
Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 1 og 2.
4. §
40 affattes således:
Ȥ
40. Miljøministeren udarbejder en basisanalyse, som
skal indeholde:
1)
Kortlægning af habitatnaturtyper og levesteder for arter, som
områderne er udpeget for.
2) Vurdering af
tilstand og foreløbig vurdering af trusler.
3) Et
resumé, som på kortbilag angiver beliggenheden af de
kortlagte arealer og tilstanden.
Stk. 2. Basisanalysen
offentliggøres senest samtidig med, at drøftelser med
berørte interessenter indledes, jf. § 42 a.«
5. § 42 affattes således:
Ȥ
42. Indsatsprogrammet udarbejdes på grundlag af
basisanalysen, jf. § 40, og foreliggende
overvågningsdata. Indsatsprogrammet skal indeholde bindende
retningslinjer for de kommunale handleplaner og kan indeholde
konkrete forslag til handleplanerne.«
6. § 42
a affattes således:
Ȥ 42
a. Natura 2000-planen udarbejdes efter forudgående
drøftelse med de berørte statslige, kommunale og
regionale myndigheder og med inddragelse af
nationalparkbestyrelser, foreninger, organisationer og lodsejere,
som har en væsentlig interesse i planen.«
7. I
§ 43, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »indsigelsesfristen« til:
»høringsfristen«.
8. § 43,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Offentliggørelsen skal ske senest 1 år efter
offentliggørelsen af basisanalysen, jf. § 40, stk.
2.«
9. § 43,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Ministeren fastsætter en frist på mindst 12 uger for
indgivelse af høringssvar vedrørende
planforslaget.«
10. § 45,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Hvis det
offentliggjorte forslag til Natura 2000-plan ændres
væsentligt, kan miljøministeren ikke vedtage planen,
før der har været gennemført en ny offentlig
høring over ændringerne. Høringsfristen
fastsættes til mindst 4 uger. § 43, stk. 1, finder
tilsvarende anvendelse. Hvis ændringen er så
omfattende, at der reelt foreligger et nyt forslag til Natura
2000-plan, finder § 43, stk. 1, 3 og 4,
anvendelse.«
11. I
§ 45, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 43, stk. 4,«: »og
fristen i stk. 2,« og »endeligt« udgår.
12. § 46,
stk. 2 og 3, affattes
således:
»Stk. 2.
Indsatsprogrammet kan ændres i planperioden. Ved udarbejdelse
og vedtagelse af ændringer følges proceduren i
§ 43 og § 45, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Ændringer,
som ikke er væsentlige, kan foretages uden høring og
offentliggøres efter vedtagelsen. Offentlig annoncering kan
ske udelukkende digitalt.«
13. § 46
a affattes således:
Ȥ 46
a. Den kommunale handleplan skal indeholde:
1) Prioritering af
kommunalbestyrelsens forventede forvaltningsindsats i planperioden
på baggrund af en opgørelse af behovet for konkrete
forvaltningstiltag.
2) Forventede
initiativer, som kommunalbestyrelsen vil tage for at
gennemføre Natura 2000-planen, herunder en plan for
interessentinddragelse.
3) Oversigt over
fordelingen af indsatsen mellem kommunale myndigheder,
Miljøministeriet og offentlige lodsejere.
Stk. 2.
Handleplanen skal være i overensstemmelse med Natura
2000-planen.
Stk. 3.
Handleplanen skal ikke omfatte offentligt ejede arealer, når
der for sådanne arealer udarbejdes en plan for
forvaltningsindsatsen, der er i overensstemmelse med de fastsatte
mål for naturtilstanden. I disse tilfælde skal
handleplanen ledsages af en beskrivelse af denne
forvaltningsindsats, som tillige indgår i den i stk. 1, nr.
3, nævnte oversigt.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal sikre gennemførelse af en vedtaget
handleplan.
Stk. 5.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om
handleplanens indhold og tilvejebringelse.«
14. § 46
b, stk. 2, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen fastsætter en frist på mindst 8
uger for indgivelse af høringssvar vedrørende
forslaget til handleplan og fremsættelse af indsigelser efter
§ 46, d, stk. 1, og § 46 e, stk. 1.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan ændre en vedtaget handleplan i
planperioden. Kommunalbestyrelsen skal foretage ændringer,
hvis de er nødvendige for at gennemføre en vedtaget
ændring af Natura 2000-planens indsatsprogram, jf. § 46,
stk. 2. Kommunalbestyrelsen offentliggør forslag til
ændring af handleplan efter reglerne i stk. 1, 2.-4. pkt., og
fastsætter en frist på mindst 8 uger for indgivelse af
høringssvar vedrørende forslaget til ændring af
planen og fremsættelse af indsigelser efter § 46, d,
stk. 1, og § 46 e, stk. 1, jf. dog § 46 c, stk.
6.«
15. § 46
c, stk. 2-4, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2. Hvis det
offentliggjorte forslag til handleplan ændres
væsentligt, kan kommunalbestyrelsen ikke vedtage planen,
før der har været gennemført en ny offentlig
høring over ændringerne. Kommunalbestyrelsen
fastsætter en frist på mindst 4 uger for indgivelse af
høringssvar og fremsættelse af indsigelser efter
§ 46, d, stk. 1, og § 46 e, stk. 1. § 46 d og §
46 e finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 3. Hvis
ændringen er så omfattende, at der reelt foreligger et
nyt forslag til handleplan, finder § 46 b, § 46
d og § 46 e anvendelse, og fristen i stk. 1
forlænges med tre måneder.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen sørger efter udløbet af fristen i
stk. 2 og § 46 b, stk. 2, for offentlig annoncering af
den vedtagne handleplan. Offentlig annoncering kan ske udelukkende
digitalt. Ved annoncering skal der gives klagevejledning og
oplysning om klagefrist. Den vedtagne handleplan skal være
offentligt tilgængelig.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan ændre en vedtaget handleplan efter
udløbet af fristen i § 46 b, stk. 3, jf. dog stk. 2 og
3, samt §§ 46 d og 46 e.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen kan vedtage ændringer af en vedtaget
handleplan, som ikke er væsentlige, uden forudgående
offentliggørelse og høring.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen sørger for offentlig annoncering af
ændringer af en vedtaget handleplan vedtaget efter stk. 5 og
6. Stk. 4, 2-4. pkt. finder tilsvarende anvendelse.«
16. I
§ 46 d, stk. 3, ændres
»skal regionsrådet efter anmodning indkalde til
mægling.« til: »forelægges sagen for
miljøministeren, som herefter træffer
afgørelse.«
17. § 46
d, stk. 4, ophæves.
18. I
§ 48 udgår », herunder
vedtagne kommunale handleplaner«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juni 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
| | Almindelige
bemærkninger | | | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | 3. | Lovforslagets hovedindhold | 4. | Forholdet til anden lovgivning | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 7. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 8. | Miljømæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-rettten | 10. | Hørte organisationer | 11. | Sammenfattende skema | | |
|
1.
Indledning
Formålet med lovforslaget er at styrke
interessentinddragelsen og forenkle regler for udarbejdelse af de
statslige Natura 2000-planer og den opfølgende kommunale
indsats, således at hovedvægten bliver lagt på at
fremme og understøtte øget dialog med
interessenterne, herunder private lodsejere. Forslaget hviler i
vidt omfang på Miljøministeriets erfaringer med de
første statslige og kommunale planer og drøftelser
med en række interessenter i relevante fora. Lovforslaget
ændrer ikke ved den overordnede opgavefordeling mellem stat
og kommune.
Miljøministeren agter
efterfølgende at ændre reglerne om Natura
2000-skovplanlægning, som er fastsat i Bekendtgørelse
om tilvejebringelse af Natura 2000-skovplanlægning
(bekendtgørelse nr. 1116 af 25. november 2011),
således at der kommer til at gælde samme regler for
Natura 2000-skovplanlægningen med de evt. modifikationer, der
følger af forholdets natur.
2.
Baggrund
De statslige Natura 2000-planer
fastsætter de langsigtede mål for naturtilstanden i de
internationale naturbeskyttelsesområder og fastsætter
bindende krav til planperiodens indsats, herunder bindende
retningslinjer for kommunalbestyrelsernes opfølgende Natura
2000-handleplaner og den konkrete indsats.
De første statslige Natura 2000-planer
trådte i kraft i december 2011, og de opfølgende
kommunale Natura 2000-handleplaner er for hovedparten endeligt
vedtaget i december 2012. Med planerne gennemføres dele af
Rådets direktiv 92/43/EF af 21. maj 1992 om bevaring af
naturtyper samt vilde dyr og planter (habitatdirektivet) og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30.
november 2009 om beskyttelse af vilde fugle
(fuglebeskyttelsesdirektivet).
Habitatdirektivet og
fuglebeskyttelsesdirektivet indeholder ikke regler om, hvorledes
naturplanlægningen skal tilvejebringes.
Miljømålsloven indeholder procedureregler for Natura
2000-planlægningen.
Miljøministeriets erfaringer med den
første generation af Natura 2000-planer og opfølgende
handleplaner peger på, at der med fordel kan
gennemføres en række ændringer af den omfattende
planproces. Planprocessen har således vist sig at indeholde
unødigt mange led, hvor ressourceindsatsen hos stat,
kommuner og offentligheden ikke står i rimeligt forhold til
udbyttet. Endvidere har den offentlige indkaldelse af forslag mv.
forud for de statslige planers udarbejdelse (idéfasen) skabt
forventninger, som ikke kan indfries. Samtidig viser erfaringerne,
at der er et udtalt ønske hos kommuner, berørte
organisationer og visse lodsejere om en målrettet dialog med
staten om de statslige planer på et tidligere tidspunkt.
Regeringen og Kommunernes Landsforening har i
»Aftale om kommunernes økonomi 2013« udtrykt
enighed om, at Natura 2000-planlægningen i næste
planperiode skal forenkles og tage afsæt i en mål- og
rammestyring af kommunernes indsats. Lovforslaget er udtryk for en
opfølgning af denne aftale og skal ses i sammenhæng
med myndigheders og interessenters erfaringer med de første
statslige og kommunale planer.
3.
Lovforslagets hovedindhold
3.1. De
statslige Natura 2000-planer: Idéfasen erstattes med
målrettet dialog med interessenterne
3.1.1.
Gældende ret
Efter de gældende regler i
miljømålsloven skal der, forinden der udarbejdes
forslag til de statslige Natura 2000-planer, indhentes forslag fra
eksterne interessenter (idéfase). Efter bearbejdning af de
indkomne forslag udarbejdes udkast til Natura 2000-planer.
Udkastet til Natura 2000-planer blev endvidere
sendt i teknisk forhøring i kommunerne. Dette er ikke et
lovkrav for Natura 2000-planerne, men er i 1. planperiode
gennemført i en parallel proces med udkast til vandplanerne,
hvor den tekniske forhøring i kommunerne er
lovfæstet.
3.1.2.
Forslaget
Erfaringer fra udarbejdelsen af første
generation af Natura 2000-planer viser, at der blandt kommuner,
grønne organisationer og erhvervsorganisationer mv. er et
udbredt ønske om justering af interessentinddragelsen i
processen, herunder afskaffelse af idéfasen.
Kommunerne har givet udtryk for, at den
tekniske forhøring er for ressourcekrævende set i
forhold til nytteværdien, og der ønskes generelt
større mulighed for mål- og rammestyring af
planarbejdet.
Det foreslås, at idéfasen
afskaffes og erstattes af en bestemmelse, som fastslår, at
planforslag skal være baseret på basisanalyse og
forudgående dialog med interessenterne. Samtidig er det
hensigten fremover at undlade den tekniske forhøring.
Med lovforslaget lægges op til, at
planprocessen forenkles, samtidig med at interessenternes
inddragelse i forberedelsesfasen styrkes. Der etableres en
målrettet dialog med statslige og kommunale myndigheder,
nationalparkbestyrelser, foreninger, organisationer, statslige og
private lodsejere, som har en væsentlig interesse i de
statslige Natura 2000-planer, hvad enten interessen er knyttet til
erhvervsudøvelse, beskyttelse af natur og miljø eller
væsentlige rekreative interesser. Den målrettede dialog
vil - i modsætning til en offentlig idefase - fokusere
på udarbejdelsen af planforslagene for de enkelte Natura
2000-områder.
En sådan dialog kan i praksis bl.a. tage
udgangspunkt i det etablerede dialogforum Grønt
Fremdriftsforum, som drøfter alle dele af planprocessen, og
i lignende møder afholdt i regi af Naturstyrelsen. Dialogen
vil endvidere finde sted på regionalt niveau i form af
møder og andre initiativer med sigte på direkte at
involvere såvel myndigheder, organisationer og særligt
berørte lodsejere forud for planudarbejdelsen. Denne
fremgangsmåde vil skabe grundlag for forslaget om, at den
efterfølgende høringsperiode over planforslagene kan
forkortes.
Lovforslaget vil effektivere
ressourceanvendelsen i staten, kommuner og hos interessenter ved
forenkling af administrative processer, der er tidskrævende
og har et begrænset udbytte.
Forslaget vurderes at være i
overensstemmelse med Århuskonventionen (bekendtgørelse
nr. 10 af 13. marts 2003 af Århus-konventionen af 25. juni
1998 om adgang til oplysninger, offentlig deltagelse i
beslutningsprocesser samt adgang til klage og
domstolsprøvelse på miljøområdet med
senere ændringer).
I følge denne konvention skal
offentligheden bl.a. inddrages, når der laves planer og
politikker på miljøområdet. Konventionen
indeholder således en generel forpligtelse til, at
myndighederne skal inddrage offentligheden, når der
udarbejdes planer, programmer og politikker på
miljøområdet, hvilket de foreslåede
lovændringer lever op til. Konventionen stiller således
krav om, at offentlighedsprocedurer skal omfatte rimelige
tidsrammer og skal muliggøre effektiv offentlig
deltagelse.
3.2. De
kommunale handleplaner - mere plads til lokal inddragelse
3.2.1.
Gældende ret
Efter de gældende regler skal de
kommunale handleplaner indeholde en prioritering af den forventede
forvaltningsindsats, angive mål og forventet effekt af
indsatsen og oplyse om forventede metoder og forvaltningstiltag.
Forslag til handleplaner vedtages efter en offentlig
høringsfase og inden for nærmere fastsatte
tidsfrister. Såvel miljøministeren som berørte
kommunalbestyrelser kan fremsætte indsigelser mod forslag til
handleplaner.
3.2.2.
Forslaget
Forslaget indebærer en
afbureaukratisering af det kommunale arbejde med
gennemførelse af Natura 2000-planernes indsatsprogram.
Forslaget indebærer, at kravet om kommunal planlægning
fastholdes, men med reduceret omfang og ændret sigte. De
kommunale handleplaner skal således ikke længere
gengive målene for planperioden, da disse er fastlagt i
Natura 2000-planernes indsatsprogram. Der skal heller ikke
redegøres for den forventede, teoretiske naturmæssige
effekt ved indsatsen til fordel for de naturtyper og arter, som
området er udpeget for at beskytte (udpegningsgrundlaget),
men behovet for konkrete forvaltningstiltag skal opgøres.
Den faktiske naturmæssige effekt for naturtyper og arter vil
løbende blive fulgt i det nationale
overvågningsprogram (NOVANA).
Hovedformålet med handleplanerne skal
fremover være at angive behovet for konkrete
forvaltningstiltag og prioriteringen (tidsfølgen) af
indsatsen. Handleplanen skal endvidere indeholde de forventede
initiativer, som kommunalbestyrelsen vil tage for at
gennemføre Natura 2000-planen, herunder i hvilke fora den
lokale dialog (interessentinddragelsen) tænkes
gennemført (f.eks. Det Grønne Råd, direkte
kontakt til lodsejer eller nedsættelse af et særligt
forum). Inddragelsen afstemmes med karakteren af indsatserne.
Herudover er det et hovedsigte at angive opgavefordelingen af
indsatsen mellem evt. flere kommunale myndigheder,
Miljøministeriet og offentlige lodsejere.
Herved bevares forankringen af ansvaret for
gennemførelsen af Natura 2000-planerne på kommunalt
niveau og knyttes til lokal indsigt i, hvordan naturtyper og
levesteder for specifikke arter skal håndteres på
konkrete arealer. Med vedtagelsen af handleplanen forpligter
kommunalbestyrelsen sig overfor borgere, foreninger og staten til
at løfte opgaven.
Udover at sikre gennemførelse af Natura
2000-planerne vil de kommunale handleplaner således afspejle
den inddragelse af lokale interesser, som den enkelte kommune vil
foretage for at sikre lokal forankring og gennemførelse af
de planlagte indsatser.
3.3.
Sammenfatning af den foreslåede dialog og inddragelse i
Natura 2000-planlægningen
Ændringsforslagene bidrager til
større gennemsigtighed og åbenhed i
planlægningen gennem tidlig dialog og inddragelse.
Nationalt niveau
• Emner:
På nationalt niveau diskuteres de tværgående,
overordnende drøftelser (retningslinjer, prioriteringer,
opfølgning). Dvs. alle dele af planprocessen.
• Fora:
Grønt Fremdriftsforum og lignende fora. Møde om den
marine planlægning.
• Tidspunkt:
Før, under og efter udarbejdelse af Natura
2000-planerne.
Regionalt niveau (Naturstyrelsens decentrale
enheder)
• Emner:
Præsentation af basisanalyser og drøftelse af muligt
planindhold.
• Fora:
Naturstyrelsen tager initiativ til møder med relevante
organisationer og kommuner. Konkrete initiativer i forhold til
berørte lodsejere med væsentlige interesser.
• Offentlige
informationsmøder e. lign. om Natura
2000-planlægningen.
• Tidspunkt:
Tidligt i planprocessen før offentliggørelse af
planforslagene.
Lokalt niveau
• Emner:
Handleplaner og (senere) konkrete projekter.
• Fora:
Kommunerne tager initiativer til inddragelse af organisationer og
lodsejere, afpasset lokale behov i lyset af den planlagte
indsats.
• Tidspunkt:
Under udarbejdelsen af handleplaner og i forbindelse med
gennemførelse.
3.4. Retlige
spørgsmål mv. i relation til de statslige og kommunale
planer
3.4.1.
Gældende ret
Efter de gældende regler skal der
udarbejdes en basisanalyse forud for udarbejdelse af forslag til
Natura 2000-plan. Basisanalysen indgår som en del af Natura
2000-planen.
Forslag til Natura 2000-planer skal sendes i
høring i mindst 6 måneder.
Efter den gældende bekendtgørelse
nr. 1117 af 25. november 2011 om kommunalbestyrelsernes Natura
2000-handleplaner kan miljøministeren efter forhandling med
de berørte myndigheder bestemme, at en kommunal Natura
2000-handleplan sammen med andre kommunale handleplaner,
tilsvarende planer tilvejebragt efter anden lovgivning og
driftsplaner mv. for offentligt ejede arealer skal indgå i en
sammenfattende plan for et internationalt
naturbeskyttelsesområde.
Efter de gældende regler skal der
foretages en supplerende høring over ændrede forslag
til Natura 2000-planer og kommunale handleplaner.
Der er hjemmel til at foretage ændringer
af Natura 2000-planens indsatsprogram i planperioden.
Efter de gældende regler har
regionsrådene en mæglende rolle i forhold til
kommunerne.
3.4.2.
Forslaget
Det foreslås:
At basisanalysen
er grundlaget for målfastsættelse og indsatsprogram i
de enkelte Natura 2000-planer, men ikke en del af den bindende
Natura 2000-plan. I den konkrete sagsbehandling træffes
afgørelser på baggrund af det til enhver tid bedste
faglige grundlag, hvilket ikke nødvendigvis er
basisanalysen, da denne kun opdateres hvert 6. år.
At
høringsperioden over forslag til Natura 2000-planen
forkortes til mindst 12 uger. Forslaget skal ses på baggrund
af den styrkede dialog forud for høringen over forslag til
Natura 2000-plan og interessenters ønske om, at
planprocessen forkortes tidsmæssigt.
At det indarbejdes
i loven, at de kommunale Natura 2000-handleplaner skal koordineres
indbyrdes og med de statslige handleplaner for fredskovspligtige,
skovbevoksede arealer, der udarbejdes efter regler udstedt i
medfør af skovloven for at den samlede indsats
gennemfører Natura 2000-planen.
At reglerne om
supplerende høringer justeres og suppleres med en
lovfæstet høringsperiode.
At de kommunale handleplaner kan ændres
i planperioden, og
At
regionsrådene ikke længere skal have en mæglende
rolle. Da der ikke synes at være behov for en mægler,
kan myndighedsstrukturen i Natura 2000-planlægningen
forenkles.
3.5.
Sammenfatning af forslag vedr. mål- og rammestyring og
forenkling af Natura 2000-planlægningen
Ændringsforslagene indeholder en
række tiltag, der er i overensstemmelse med »Aftale om
kommunernes økonomi 2013« om, at Natura
2000-planlægningen i næste planperiode skal forenkles
og tage afsæt i en mål- og rammestyring af kommunernes
indsats:
• Kortere
planproces, idet idefase (og teknisk forhøring) afskaffes,
og høringsperioden over den statslige plan forkortes.
•
Længere tid til kommunernes dialog ved at ændre kravene
til indholdet af handleplanerne, således at dialogen kan
strækkes over hele planperioden.
•
Handleplanerne fokuserer på tidsfølge, inddragelse og
opgavefordeling mellem myndigheder/offentlige lodsejere.
• Smidigere
regler som følge af, at ændringer i handleplaner kan
gennemføres også i løbet af planperioden.
•
Basisanalyserne fokuseres på Natura 2000-områderne.
4. Forholdet
til anden lovgivning
Natura 2000-planerne og Natura
2000-handleplanerne vil afhængig af deres konkrete indhold
kunne være omfattet af krav om miljøvurdering
efter lov om miljøvurdering af planer og programmer
(lovbekendtgørelse nr. 936 af 24. september 2009, med
senere ændringer).
Miljøvurderingslovens §
8, stk. 4, fastsætter, at "Hvis der i medfør
af anden lovgivning er fastsat regler om offentlighedens
inddragelse i forbindelse med udarbejdelse af planen eller
programmet, herunder om tidsfrister for indsigelser m.v. mod plan-
eller programforslaget, offentlig bekendtgørelse og
offentlig tilgængelighed af plan- eller programforslag,
finder disse regler anvendelse på såvel plan- eller
programforslaget som den ledsagende miljørapport. "
Det følger heraf, at hvis et
offentliggjort forslag, herunder forslag til ændring af
et offentliggjort forslag, omfattet af miljømålslovens
kapitel 14, ledsages af en miljørapport, finder de af
miljøministeren henholdsvis kommunalbestyrelsen fastsatte
frister for indgivelse af høringssvar ligeledes anvendelse
på den ledsagende miljørapport.
Lovforslaget indebærer således,
at den generelle minimumsfrist i
miljøvurderingslovens § 8, stk. 3, på mindst 8
uger for offentlighedens og myndigheders fremsættelse af
bemærkninger til forslaget og den ledsagende
miljørapport fraviges i de tilfælde, hvor
miljøministeren henholdsvis kommunalbestyrelsen vælger
at fastsætte en kortere frist i forbindelse med en
supplerende høring, som efter forslaget skal være
mindst 4 uger.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
5.1.
Staten
5.1.1.
Afskaffelse af idefase og teknisk forhøring.
Arbejdet med Natura 2000-planerne vurderes at
kunne effektiviseres, hvis idéfase og teknisk
forhøring afskaffes. Den tekniske forhøring er ikke
et lovkrav. Besparelsen skønnes at andrage 2,5 mio. kr.,
ligeligt fordelt på idéfase og teknisk
forhøring. Besparelsen optræder én gang i
perioden til og med 2015, og herefter hvert 6. år.
Staten forventes at skulle anvende de
ressourcer, der spares ved fjernelse af idéfase og teknisk
forhøring, på en målrettet dialog med
forskellige interessenter forud for udarbejdelsen af forslag til
Natura 2000-planer.
5.1.2.
Ændrede regler om supplerende høring over forslag til
statslige Natura 2000-planer
Der er ikke gennemført supplerende
høringer over forslag til statslige Natura 2000-planer for
1. planperiode. Forslaget skønnes at være
udgiftsneutralt.
5.2.
Kommunerne
5.2.1.
Afskaffelse af idefase og teknisk forhøring.
KL opgjorde ved DUT forhandlingerne i 2010, at
kommunerne havde anvendt 36,4 mio. kr. på idéfase og
teknisk forhøring relateret til vandplanerne. KL har ikke
lavet en tilsvarende opgørelse for så vidt angår
Natura 2000-planerne. Det vurderes, at ressourceforbruget i
forbindelse med Natura 2000-planerne ikke har været
ubetydeligt, men dog ikke så stort som på
vandplanområdet. Det skyldes dels karakteren i de indspil,
som kommunerne er kommet med i idéfasen (primært
konkrete projektforslag), dels væsentlige forskelle mellem
vandplanerne og Natura 2000-planerne, for så vidt angår
omfanget af den kommunale opgave i forbindelse med den tekniske
forhøring.
De ressourcer, som fremover frigøres
ved at afskaffe idéfasen og den tekniske forhøring
vedr. Natura 2000-planerne, kan anvendes til målrettet dialog
med Miljøministeriet forud for udarbejdelse af Natura
2000-planerne.
5.2.2.
Ændrede regler om supplerende høring over forslag til
kommunale Natura 2000-handleplaner.
Forslaget vurderes at være
udgiftsneutralt.
5.2.3.
Kommunale handleplaner forenkles.
86 kommuner har for 1. planperiode bidraget
til i alt 208 fælles handleplaner for den del af Natura
2000-området, som ligger inden for kommunegrænsen.
Stort set alle kommuner har bidraget til flere planer. I gennemsnit
har hver kommune bidraget til 4 planer. Der skal udarbejdes
handleplaner hvert 6. år.
Med forenklingsinitiativet forventes
tidsforbruget til løsningen af handleplanopgaven at blive
reduceret, og at der bliver et betydeligt bedre flow i
løsningen af opgaverne. Dialogen om udformningen af
handleplanerne skal fremover i højere grad være
redskab for en forventningsafstemning med organisationer og
lodsejere. Kommunerne får herved mere tid til dialog og lokal
inddragelse, der primært vil være forbundet med de
konkrete projekter, der skal udmønte Natura 2000-planen og
strække sig over hele planperioden. Der henvises til
bemærkningerne til det foreslåede § 1, nr. 13.
Tidsforbruget er dog allerede for 1. planperiode blevet formindsket
som følge af, at Miljøministeriet, Kommunernes
Landsforening og Kommunalteknisk Chefforening har udarbejdet et
kommenteret handleplanparadigme med standardtekstblokke.
Besparelsen vurderes på den baggrund at
udgøre 1 dag pr. handleplan og 5 dage pr. kommune til dialog
og høring om handleplanerne svarende til en besparelse
på 2,1 mio. kr. i 2016 og herefter hvert 6. år.
Det er usikkert, i hvilket omfang den
forudsatte prioritering af dialog og lokal inddragelse i
forbindelse med udarbejdelsen af handleplanerne vil indebære
et øget ressourceforbrug i kommunerne. Det skønnes,
at et evt. merforbrug som minimum opvejes af besparelsen som
følge af forenklingen af handleplanerne, idet dialog og
lokal inddragelse primært vil være forbundet med de
konkrete projekter, der skal udmønte Natura 2000- planen og
strække sig over hele planperioden.
Forslaget vurderes samlet set at være udgiftsneutralt.
5.3.
Regionerne
Forenklingen af plankonceptet vil kun
medføre en lille besparelse i regionerne, som efter det
eksisterende plankoncept har til opgave at foretage koordinering af
kommunernes bidrag til idéfasen, som foreslås
afskaffet. Regionerne skal endvidere efter de gældende regler
være mægler i tilfælde af tvist om de
opfølgende kommunale planer. Også denne opgave
bortfalder efter lovforslaget. Der har hidtil ikke været
behov for mægling. Forslaget vurderes at være
udgiftsneutralt.
6.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forenklingen af plankonceptet vil
indebære en administrativ lettelse for erhvervslivets
organisationer og deres medlemmer. Erhvervenes organisationer vil
opnå administrative lettelser i dialogen med
Miljøministeriet ved en mere målrettet dialog med
Miljøministeriet. Organisationerne vil kunne målrette
deres ressourcer til dialogen med Miljøministeriet om de
statslige planer forud for den offentlige høring over
planforslagene, og ressourceforbruget i forbindelse med
høringen over de kommunale handleplaner må ligeledes
forventes at blive lettet.
Endvidere forventes kortere
sagsbehandlingstider i sager, hvor habitatvurderinger skal
foretages.
7.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forenklingen af planprocessen forventes at
medføre lettelser for borgerne og de frivillige
organisationer, i det omfang de involveres i
planlægningen.
8.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget understøtter
gennemførelsen af indsatsen i Natura 2000-områderne
ved at opprioritere dialog og lokal inddragelse. En øget
dialog med interessenter forventes at medføre en
større forståelse for den besluttede indsats og dermed
lette gennemførelse af Natura 2000-planer og kommunale
handleplaner.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget kan gennemføres inden for
rammerne af habitatdirektivet (Rådets direktiv
92/43/EØF om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og
planter med senere ændringer) og fuglebeskyttelsesdirektivet
(Europa-parlamentets og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30.
november 2009 om beskyttelse af vilde fugle).
10.
Hørte organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har været sendt
i høring hos:
Bæredygtigt Landbrug, Danmarks
Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Sportsfiskerforbund, Dansk Botanisk Forening, Dansk Entomologisk
Forening, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Skovforening, Dansk
Vand- og Spildevandsforening, DCE - Nationalt Center for
Miljø og Energi, Det Økologiske Råd, Foreningen
af Naturfredningsnævnsformænd i Danmark, Foreningen af
miljø-, plan- og naturmedarbejdere i kommunerne, ENVINA,
Foreningen af Rådgivende Ingeniører,
Friluftsrådet, Foreningen af Vandværker i DK, Green
Network, Greenpeace Danmark, HedeDanmark, Kommunernes
Landsforening, Kommunalteknisk Chefforening, Kyst, Land &
Fjord, Landbrug og Fødevarer, Verdens Skove,
Skovdyrkerforeningerne, Skov & Landskab, Københavns
Universitet, Småskovdyrkerforeningen, WWF, Økologisk
Landsforening.
| | | 11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Afskaffelse af idefasen og forenkling af
de kommunale handleplaner forventes at medføre reduceret
tidsforbrug og dermed besparelser i kommunerne hvert 6.
år. Bortfaldet af regionernes koordinerende
rolle og afskaffelse af deres mæglende rolle forventes at
medføre en lille besparelse hvert 6. år. | Øget dialog mellem stat og kommuner
indbyrdes og med interessenter forventes at medføre et
øget ressourceforbrug i stat og kommuner hvert 6.
år | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Afskaffelse af idefasen forventes at
medføre administrative lettelser i stat og kommune. Øget dialog mellem stat og kommuner
indbyrdes og med interessenter forventes at medføre
administrative lettelser i det opfølgende arbejde i stat og
kommune. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forenklingen og fokuseringen af
planprocessen forventes at medføre et mindre
ressourceforbrug i erhvervslivet. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Forenklingen og fokuseringen af
planprocessen forventes at indebære administrative lettelser
for erhvervslivet. | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Forenklingen af planprocessen forventes at
medføre lettelser for borgere og frivillige
organisationer. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Lovforslaget understøtter
gennemførelsen af indsatsen i Natura 2000-områderne
ved at opprioritere dialog og lokal inddragelse. En øget
dialog med interessenter forventes at medføre en
større forståelse for den besluttede indsats og dermed
lette gennemførelse af Natura 2000-planer og kommunale
handleplaner. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget kan gennemføres inden
for rammerne af habitatdirektivet og
fuglebeskyttelsesdirektivet. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
(§ 37, stk. 3)
Som en konsekvens af det foreslåede
§ 1, nr. 6 (§ 42 a) foreslås, at bestemmelsen
om, at Natura-2000 planen udarbejdes efter forudgående
drøftelse med berørte statslige myndigheder,
ophæves. Bestemmelsen foreslås indarbejdet i den
nyaffattede § 42 a.
Forslaget er en følge af, at alle
lovens bestemmelser om naturplanlægningens tilvejebringelse
foreslås samlet under denne overskrift.
Der henvises til det foreslåede
§ 1, nr. 6 (§ 42 a) om styrket
interessentinddragelse forud for udarbejdelsen af forslag til
Natura 2000-planer.
Til nr. 2
(§ 37 a)
Erfaringerne fra de første handleplaner
har vist, at de kommunale handleplaner med fordel kan forenkles.
Der henvises til det foreslåede § 1, nr. 13 (§
46 a).
Erfaringerne fra de første handleplaner
har endvidere vist, at anvendelsen af et fælles paradigme og
udarbejdelse af kommunale handleplaner og statslige
skovhandleplaner, der er koordinerede og samlet i en handleplan for
hvert Natura 2000-område, er en klar fordel. Ensartet
opbygning af planer øger overskueligheden for såvel
myndighederne selv som for andre interessenter betydeligt, og
koordinerede handleplaner skaber bl.a. klarhed over
ansvarsfordelingen mellem stat og kommune til gavn for alle parter.
Det vil være hensigtsmæssigt, at de involverede
myndigheder sender forslag til handleplaner i høring
samtidig med henblik på sammenfaldende høringsfrister,
ligesom det bør tilstræbes, at
offentliggørelsen af de endelige handleplaner sker samtidig,
således at klagefristen udløber samtidig.
Det foreslås derfor, at det
lovfæstes, at handleplanen for det enkelte Natura
2000-område skal koordineres med eventuelt andre kommunale
handleplaner og statslige handleplaner for skovbevoksede,
fredskovspligtige arealer, der udarbejdes efter regler udstedt i
medfør af lov om skove, således at der foreligger en
sammenskrevet handleplan for Natura 2000-området.
Handleplanerne skal fortsat ikke omfatte
offentligt ejede arealer, når der for sådanne arealer
udarbejdes en plan for forvaltningsindsatsen, der er i
overensstemmelse med de fastsatte mål for naturtilstanden,
jf. § 46 a, stk. 3.
Til nr. 3
(§ 39)
Efter de gældende regler består en
Natura 2000-plan af en basisanalyse, målsætninger for
naturtilstanden og et indsatsprogram.
Efter den foreslåede § 39 skal
Natura 2000-planen indeholde mål og indsatsprogram.
Basisanalysen vil efter forslaget ikke
længere være en del af den bindende Natura 2000-plan.
Basisanalysen indeholder faktuelle oplysninger og er grundlaget for
målfastsættelse og indsatsprogram i de enkelte Natura
2000-planer, jf. §§ 41 og 42, men ikke en del af den
retlige regulering.
Basisanalyserne indgår endvidere i
grundlaget for Miljøministeriets dialog med interessenter,
jf. det foreslåede § 1, nr. 6 (§ 42 a) om
styrket interessentinddragelse forud for udarbejdelsen af forslag
til Natura 2000-planer.
Til nr. 4
(§ 40)
Den forslåede § 40 indeholder
uændrede bestemmelser om basisanalysens indhold samt forslag
til tidspunktet for basisanalysens offentliggørelse.
Det er ikke et krav, at der forud en ny
planperiode udarbejdes en ny fuld basisanalyse. Det kan være
tilstrækkeligt at revidere en tidligere basisanalyse.
Basisanalyserne i Natura 2000-planerne i 1.
planperiode omfatter en bredere vurdering af naturtilstand og
negative påvirkninger i Natura 2000-områderne, end hvad
der direkte relaterer sig til Natura 2000-forpligtelserne. Dette
har bl.a. historiske årsager, da grundlaget for
basisanalyserne er udarbejdet af amterne, der havde planansvaret
før kommunalreformen i 2007 og forud for
gennemførelsen af det statslige overvågningsprogram
NOVANA. Dette bidrager til en vis uklarhed i sammenhængen
mellem basisanalyser og de mål og indsatser, der er fastlagt
i Natura 2000-planerne, og medfører et unødigt
ressourceforbrug i stat og kommuner, blandt andet i forbindelse med
sagsbehandling af konkrete sager i Natura 2000-områder, hvor
basisanalysens vurderinger skal tages i betragtning.
Naturstyrelsen har derfor til hensigt fremover
at præcisere basisanalyserne, der ligger til grund for Natura
2000-planerne. Basisanalyserne offentliggøres efter
lovforslaget forud for den lovfæstede dialog om Natura
2000-planens indhold og dermed forud for udarbejdelse af forslag
til Natura 2000-plan.
Basisanalyser, der fokuserer på Natura
2000-forpligtelserne og Natura 2000-planlægningen, vil lette
kommunernes, Naturstyrelsens og andre myndigheders arbejde med
afgørelser, klager osv., da de vil give en samlet og enklere
fremstilling af tilstand og negative påvirkninger. Ensartede
og enklere basisanalyser vil være lettere at overskue for
organisationer og borgere og skabe sammenhæng mellem
basisanalyse, mål og indsats. Enklere basisanalyser kan
således give enklere Natura 2000-planer.
I den konkrete sagsbehandling træffes
afgørelser på baggrund af det til enhver tid bedste
faglige grundlag, hvilket ikke nødvendigvis er
basisanalysen, da denne kun opdateres hvert 6. år.
Naturstyrelsen vil udarbejde basisanalyserne
efter internt fastlagte retningslinjer.
Til nr. 5
(§ 42)
Forslaget er en konsekvens af det
foreslåede § 1, nr. 6 (§ 42 a), der
indebærer, at indsatsprogrammet ikke længere skal
udarbejdes på baggrund af forslag modtaget i idefasen, som
foreslås afskaffet.
Det er hensigten, at de statslige Natura
2000-planer fremover vil lægge hovedvægten på
mål- og rammestyring af den kommunale indsats, således
at kommunalbestyrelserne får et større råderum
til at fastlægge den konkrete indsats under respekt af de
mål og den indsats, som er fastlagt i de bindende statslige
planer. De statslige indsatsprogrammer vil således gå
mindre i detaljen og lægge hovedvægten på
overordnede krav til planperiodens indsats.
De statslige Natura 2000-planer kan fortsat
indeholde konkrete krav til de kommunale handleplaner, f.eks. hvis
det er nødvendigt for at efterleve en dom fra EU-Domstolen
eller undgå en sag ved denne domstol.
Det foreslås endvidere præciseret,
at Natura 2000-planens indsatsprogram er bindende. Forslaget
ændrer ikke retstilstanden, jf. § 48.
Der henvises i øvrigt til
Folketingstidende 2004-05, 2. samling, side 3650-3651.
Til nr. 6
(§ 42 a)
Efter de gældende regler i § 37
udarbejdes Natura 2000-planen efter forudgående
drøftelse med berørte statslige myndigheder. Det vil
fortsat være retstilstanden. Den hidtidige arbejdsdeling
mellem de statslige myndigheder vil ligeledes være
uændret, idet miljøministeren fortsat har
initiativpligten, hvis internationale
naturbeskyttelsesområder ikke har gunstig bevaringsstatus, og
de relevante ministerier vil blive inddraget i forberedelsen af
Natura 2000-planerne, i det omfang disse berører de
pågældende ministeriers ressort.
Efter de gældende regler i § 42 a
skal der, forinden der udarbejdes forslag til Natura 2000-planer,
indhentes forslag fra eksterne interessenter (idéfase).
Efter bearbejdning af de indkomne forslag udarbejdes udkast til
Natura 2000-planer.
Erfaringer fra 1. planperiode viser et bredt
ønske blandt kommuner, grønne organisationer og
erhvervsorganisationer om justering af interessentinddragelsen i
processen. Idéfasen har i omverdenen skabt frustrationer i
form af forventninger, der ikke kan indfries, og ikke
tilført viden/idéer, som har kunnet anvendes ved
udformningen af de statslige planer.
Miljøministeriet har for 1. planperiode
gennemført en teknisk forhøring af udkast til Natura
2000-planer i en parallel proces til udkast til vandplaner, hvor en
sådan forhøring er et lovkrav. Kommunernes
Landsforening har givet udtryk for, at den tekniske
forhøring over udkast til Natura 2000-planer er for
ressourcekrævende set i forhold til nytteværdien.
På den baggrund foreslås det, at
idéfasen og den tekniske forhøring erstattes af en
målrettet dialog med kommuner, nationalparkbestyrelser,
foreninger, organisationer og statslige og private lodsejere, som
har en væsentlig interesse i de statslige Natura 2000-planer,
hvad enten interessen er knyttet til erhvervsudøvelse,
beskyttelse af natur og miljø eller væsentlige
rekreative interesser.
En sådan dialog om de statslige planer
kan i praksis bl.a. tage udgangspunkt i det etablerede dialogforum
Grønt Fremdriftsforum og i større dialogmøder
om enkeltemner.
I forhold til de enkelte Natura
2000-områder vil Naturstyrelsens decentrale enheder tage
initiativ til møder med relevante organisationer og
kommuner, hvor basisanalyser præsenteres og muligt
planindhold drøftes. Med hensyn til kredsen af
organisationer vil Naturstyrelsen tage udgangspunkt i den kreds,
som i dag er repræsenteret i vand- og naturrådene.
Det er endvidere tanken - med udgangspunkt i
de lokale forhold og ønsker - at afprøve forskellige
dialogformer i de enkelte Natura 2000-områder, f.eks.
inddragelse af Naturstyrelsens Brugerråd eller tilsvarende,
oprettelse af lokale Natura 2000-projektgrupper til forberedelse af
konkrete projekter og lignende initiativer, som staten er ansvarlig
for. For så vidt angår de marine Natura
2000-områder, indkaldes til et »Blåt
møde« på nationalt niveau om den marine
planlægning med berørte organisationer og foreninger.
Det overordnede formål er at opnå bedre inddragelse i
planlægningen på en for alle parter mindre
ressourcekrævende måde.
I forbindelse med planens udarbejdelse
påhviler der en pligt for Miljøministeriet til at
inddrage og kommunikere med den enkelte lodsejer med
væsentlige interesser, der vil kunne berøres af et
eller flere elementer i planlægningen for et Natura
2000-område. Sådanne væsentlige interesser
må antages at foreligge, når planlægningen
væsentligt kan berøre lodsejeres mulige
erhvervsudøvelse, herunder økonomiske udnyttelse og
retlige råden over ejendommen.
Disse forpligtelser vil således skulle
iagttages navnlig i forhold til ejere af erhvervsejendomme til
jordbrug, som ejer et Natura 2000-område, eller hvor Natura
2000-området ejes af få lodsejere, samt lodsejere der
ejer store andele af et givent Natura 2000-område.
Herudover vil forpligtelserne omfatte ejere af
erhvervsejendomme til jordbrug med mere end 50 ha kortlagte
habitatnaturtyper eller kortlagte levesteder for arter indenfor et
Natura 2000-område, der er omfattet af planlægningen
efter denne lov. Det samme gælder ejere af erhvervsejendomme
til jordbrug, der ejer et stort areal inden for et Natura
2000-område.
Indgår større regionale projekter
som et muligt element i planlægningen kontakter
Miljøministeriet områdets berørte lodsejere,
som har væsentlige interesser, der vil kunne blive
berørt af sådanne projekter.
Derudover vil ministeriet arrangere offentlige
informationsmøder eller tage andre initiativer med henblik
på at informere om Natura 2000-planlægningen.
Med disse tiltag opnås det at forenkle
plankonceptet, forkorte planprocessen og reducere
ressourceanvendelsen på administrative processer, der er
tidskrævende og har et begrænset udbytte.
Den styrkede dialog skal endvidere sikre, at
bidrag fra blandt andet myndigheder, interesseorganisationer samt
berørte lodsejere, som har væsentlige interesser, der
kan blive berørt af planlægningen, kan indgå
tidligt i arbejdet med udarbejdelse af planforslag.
I forbindelse med planlægningen
forudsættes Miljøministeriet således at give
lodsejere af privatejede arealer mulighed for at bidrage til eller
blive informeret om den statslige planlægning på et
tidligt tidspunkt, hvis en senere konkret indsats kan involvere
privatejede arealer, uanset at de senere inddrages i konkrete
projekter, der skal realisere Natura 2000-planen. Det skal
også ses i lyset af, at den konkrete indsats i 1. planperiode
helt overvejende forventes udmøntet ved frivillige
aftaler.
Til nr. 7
(§ 43, stk. 1)
Det forslås, at sprogbrugen
præciseres således, at »indsigelsesfristen«
erstattes af »høringsfristen«.
Forslaget indebærer ingen
realitetsændring, men reflekterer, at der som i dag ikke kan
gøres indsigelse mod et statsligt planforslag med den
retsvirkning, at det ikke kan vedtages, før der er
opnået enighed om det.
Til nr. 8
(§ 43, stk. 2)
Efter de gældende regler skal forslag
til Natura 2000-planer offentliggøres samtidig med
offentliggørelsen af forslag til vandplaner. Med forslaget
er dette ikke længere et krav, men det foreslås, at
forslag til Natura 2000-planer skal offentliggøres senest et
år efter, at basisanalyserne er offentliggjort.
Til nr. 9
(§ 43, stk. 4)
Det foreslås, at sprogbrugen
præciseres således, at udtrykket »fremsætte
indsigelser« erstattes af udtrykket »indgivelse af
høringssvar«.
Forslaget indebærer ingen
realitetsændring, men reflekterer, at der som i dag ikke kan
gøres indsigelse mod et statsligt planforslag med den
retsvirkning, at det ikke kan vedtages, før der er
opnået enighed om det.
Det foreslås, at den nuværende
høringsperiode på mindst 6 måneder over forslag
til Natura 2000-plan forkortes til mindst 12 uger. Forslaget skal
ses på baggrund af den styrkede dialog forud for
høringen over forslag til Natura 2000-plan og interessenters
ønske om, at planprocessen forkortes tidsmæssigt,
bl.a. for at bevare momentum i forhold til lodsejere og lokale
foreninger. Endvidere vil en forkortelse af høringsperioden
have den positive konsekvens, at den offentlige høring over
forslag til de opfølgende kommunale handleplaner, der efter
de gældende regler skal vedtages senest 6 måneder efter
Natura 2000-planen er vedtaget, fremover ikke vil falde i en
sommerferieperiode.
Tidsforløbet for planprocessen for 2.
planperiode (2016 - 2021)
vil herefter være:
• December
2013: Basisanalyse offentliggøres, og dialog indledes.
• December
2014: Forslag til Natura 2000-planer offentliggøres.
Høringsfrist mindst 12 uger.
• Omkring
oktober 2015: De endelige Natura 2000-planer offentliggøres
senest 6 måneder efter høringsfristens
udløb.
• Omkring
april 2016: Forslag til kommunale handleplaner vedtages og
offentliggøres senest 6 måneder efter de statslige
Natura 2000-planer er offentliggjort. Høringsfristen er
mindst 8 uger.
• Omkring
oktober 2016: De endelige handleplaner vedtages og
offentliggøres senest et år efter
offentliggørelsen af de statslige Natura 2000-planer.
Til nr. 10
(§ 45, stk. 2)
Forslaget indebærer, at de
gældende regler om supplerende høring erstattes af en
pligt til at gennemføre en ny høring på mindst
4 uger, hvis det offentliggjorte forslag til Natura 2000-plan
ændres væsentligt. Høringspligten
vedrører kun ændringsforslag til Natura 2000-plan for
det pågældende Natura 2000-område.
Ved væsentlige ændringer
forstås ændringer, der kan have væsentlig
betydning for miljøet, herunder for de naturtyper eller
arter, som områderne er udpeget for at beskytte, eller
rekreative interesser, eller væsentlige, negative
økonomiske eller administrative konsekvenser for andre
myndigheder eller borgere end dem, der ved høringssvar har
foranlediget ændringen.
Herved sikres, at såvel lodsejere som
andre interessenter kan indgive høringssvar i forhold til
ændringer, der må antages at kunne berøre
væsentlige interesser. Forslaget fastsætter ikke en
pligt til partshøring.
Øvrige ændringer, dvs.
ændringer, som ikke er væsentlige, kan vedtages uden
yderligere offentlig høring.
Hvis ændringen er så omfattende,
at der reelt foreligger et nyt forslag til Natura 2000-plan, skal
de gældende procedurer i § 43 fortsat
følges. Det vil for eksempel være tilfældet,
hvis der i planen foretages omfattende omprioriteringer i forhold
til den indsats, der var anført i forslaget.
Til nr. 11
(§ 45, stk. 3, 1. pkt)
Forslaget er en konsekvens af det
foreslåede § 1, nr. 10 og pålægger
miljøministeren at offentliggøre den endeligt
vedtagne Natura 2000-plan efter udløbet af
høringsfrister. Udtrykket »den endelige vedtagne
Natura 2000-plan« foreslås erstattet med »den
vedtagne Natura 2000-plan«. Der er tale om en lovteknisk
ændring.
Til nr. 12
(§ 46, stk. 2 og 3)
Forslagene indebærer, at der bliver
udtrykkelig hjemmel til at foretage ændringer, som ikke er
væsentlige, herunder rettelser af mindre fejl i en Natura
2000-plans indsatsprogram, f.eks. kortfejl, tastefejl o.lign. ,
uden at reglerne om høring skal finde anvendelse.
Det foreslås, at sådanne
ændringer offentliggøres, og at det kan ske digitalt,
således som det også er tilfældet med vedtagne
planer.
Med hensyn til definitionen af
væsentlige ændringer henvises til bemærkningerne
til det foreslåede § 1, nr. 10.
Forslaget indebærer, at den
gældende stk. 3, ophæves. Der er alene tale om en
lovteknisk ændring. Den gældende stk. 3,
fastslår, at ændringer af indsatsprogrammet har
retsvirkning som indsatsprogram, jf. § 48. Det er vurderingen,
at bestemmelsen er overflødig og derfor bør
ophæves. Det er således ikke tilsigtet, at forslaget
skal indebære ændringer af retstilstanden.
Til nr. 13
(§ 46 a)
Stk. 1
Efter de gældende regler skal de
kommunale handleplaner indeholde en prioritering af den forventede
forvaltningsindsats, angive mål og forventet effekt af
indsatsen og oplyse om forventede metoder og forvaltningstiltag.
Forslag til handleplaner vedtages efter en offentlig
høringsfase og inden for nærmere fastsatte
tidsfrister. Såvel miljøministeren som andre
berørte kommunalbestyrelser kan fremsætte indsigelser
mod forslag til handleplaner.
Forslaget indebærer en
afbureaukratisering af det kommunale arbejde med
gennemførelse af Natura 2000-planernes indsatsprogram.
Forslaget indebærer, at kravet om kommunal planlægning
fastholdes, men med reduceret omfang og ændret sigte. De
kommunale handleplaner skal således ikke længere
gengive målene for planperioden, da disse er fastlagt i
Natura 2000-planernes indsatsprogram. Der skal heller ikke
redegøres for den forventede, teoretiske naturmæssige
effekt ved indsatsen til fordel for de naturtyper og arter, som
området er udpeget for at beskytte (udpegningsgrundlaget),
men behovet for konkrete forvaltningstiltag skal opgøres.
Den faktiske naturmæssige effekt for naturtyper og arter vil
løbende blive fulgt i det nationale
overvågningsprogram (NOVANA).
Handleplanen skal fremover angive behovet for
konkrete forvaltningstiltag og prioriteringen (tidsfølgen)
af indsatsen. Handleplanen skal endvidere indeholde forventede
initiativer, som kommunalbestyrelsen vil tage for at
gennemføre Natura 2000-planen, herunder i hvilke fora den
lokale dialog tænkes gennemført (f.eks. Det
Grønne Råd, direkte kontakt til lodsejer eller
nedsættelse af et særligt forum)
(interessentinddragelse). Endelig skal handleplanen indeholde en
oversigt over fordelingen af indsatsen mellem evt. flere kommunale
myndigheder, Miljøministeriet, som har myndighedsansvaret
for de skovbevoksede, fredskovspligtige arealer, og offentlige
lodsejere (opgavefordeling). De enkelte Natura 2000-områder
strækker således ofte hen over flere
kommunegrænser og indeholder tit såvel offentligt ejede
som privatejede arealer.
Formålet med denne ændring er at
bevare forankringen af ansvaret for gennemførelsen af Natura
2000-planerne på kommunalt niveau og give bedre tid til at
inddrage lokal viden, herunder lokal indsigt i, hvordan naturtyper
og levesteder for specifikke arter skal håndteres i et givent
område, og kendskab til de lokale ejendomsforhold i
forbindelse med selve opfølgningen. Med vedtagelsen af
handleplanen forpligter kommunalbestyrelsen sig overfor borgere,
foreninger og staten til at løfte opgaven.
De kommunale handleplaner vil afspejle den
lokale udmøntning af Natura 2000-planen og den
interesseinddragelse af organisationer og lodsejere, som den
enkelte kommune vil foretage for at sikre lokal forankring og
gennemførelse af indsatserne. Det forudsættes
således, at kommunalbestyrelserne tilrettelægger en
transparent og involverende proces for opfølgningen på
Natura 2000-planen. Lodsejerne inddrages direkte i
planlægningen af konkrete projekter, der skal realisere
Natura 2000-planen.
Handleplanerne skaber den nødvendige
platform for at gennemføre en koordineret og samlet Natura
2000-planlægning på tværs af myndigheds- og
ejergrænser.
Miljøministeren bevarer sin
indsigelsesret over for de kommunale handleplaner, jf. § 46
e.
Stk. 2.
Efter de gældende regler må
handleplanen ikke stride mod retningslinjer fastsat i en Natura
2000-plan. Det foreslås præciseret, at handleplanen
skal være i overensstemmelse med Natura 2000-planen.
Forslaget ændrer ikke retstilstanden.
Stk. 3 og
4.
Bestemmelserne er uændret i forhold til
de gældende bestemmelser.
Der henvises i øvrigt til
Folketingstidende 2004-05, 2. samling, side 3651-3652.
Stk. 5.
Miljøministeren kan delegere
kompetencen efter stk. 5 til at fastsætte nærmere
regler om handleplanens indhold og tilvejebringelse og andre regler
om Natura 2000-planlægningen til Naturstyrelsen.
Til nr. 14
(§ 46 b, stk. 2 og 3)
Det forslås, at sprogbrugen i stk. 2
præciseres således, at »fremsættelse af
indsigelser« udelukkende anvendes i forhold til kommunale og
statslige indsigelser efter § 46 d, stk. 1 og § 46 e,
stk. 1, mens der i øvrigt anvendes udtrykket
»indgivelse af høringssvar«.
Forslaget indebærer ingen
realitetsændring, men reflekterer, at der som i dag kun i de
nævnte tilfælde kan gøres indsigelse mod
planforslag med den retsvirkning, at det ikke kan vedtages,
før der er opnået enighed om det, eller
miljøministeren har truffet en afgørelse, jf. §
46 d, stk.3, og § 46 e, stk. 2.
Det foreslås endvidere i et nyt stk. 3,
at kommunalbestyrelsen får særskilt hjemmel til at
udarbejde ændringer af handleplanen i planperioden,
også hvor kommunalbestyrelsen ikke er forpligtet hertil som
følge af ændringer af Natura 2000-planens
indsatsprogram, jf. § 46, b, stk. 1.
Ved ændringer følges
offentlighedsproceduren i § 46 b, stk. 1, 2-4. pkt., og
kommunalbestyrelsen fastsætter en høringsfrist
på 8 uger.
Til nr. 15
(§ 46 c, stk. 2-7)
De foreslåede bestemmelser i stk. 2 - 4
indebærer ændringer af de gældende regler om
supplerende høring over ændringer af forslag til
handleplaner. Ændringerne svarer til de foreslåede
ændringer af reglerne om supplerende høring over
ændringer til forslag til Natura 2000-planer, herunder at der
ikke fastsættes pligt til partshøring. Der henvises
til bemærkningerne til de foreslåede § 1, nr.
10 og nr. 11.
Den foreslåede bestemmelse i det nye
stk. 5 præciserer kommunalbestyrelsens kompetence til at
vedtage ændringer af handleplanen i planperioden.
Efter den foreslåede bestemmelse i nyt
stk. 6 kan ændringer, som ikke er væsentlige, vedtages
uden forudgående høring. Dvs. at ændringer som
kommunalbestyrelsen kunne have foretaget i forslag til handleplan
uden ny høring, også kan vedtages uden høring,
hvis de foretages efter planens vedtagelse, jf. den
foreslåede stk. 2. Der henvises til bemærkningerne til
det tilsvarende forslag vedrørende ændringer af
forslag til Natura 2000-planer (§ 1, nr. 10) og
ændringer af det vedtagne indsatsprogram (§ 1, nr.
12). Ændringer offentliggøres efterfølgende,
jf. nyt stk. 7.
Forslaget indebærer, at den
gældende stk. 4 ophæves. Efter den gældende stk.
4 er kommunalbestyrelserne forpligtet til at sende vedtagne
handleplaner til miljøministeren. Der er tale om
afbureaukratisering.
Til nr. 16
og 17 (§ 46 d, stk. 3 og 4)
Efter de gældende regler har
regionsrådet efter anmodning en mæglende rolle, hvis
der ikke kan opnås enighed blandt de berørte
kommunalbestyrelser om den nærmere udformning af handleplanen
for det konkrete Natura 2000-område. Hvis der ikke kan
opnås enighed, skal regionsrådet forelægge sagen
for miljøministeren, som herefter træffer
afgørelse. Der har ikke været behov for mægling
i forbindelse med den 1. generation Natura 2000-planer.
Det foreslås, at en evt. uenighed
forelægges direkte for miljøministeren til
afgørelse.
Til nr.
18
Det foreslås, at tilføjelsen
»herunder vedtagne kommunale handleplaner« udgår,
idet tilføjelsen kan misforstås. Kun
kommunalbestyrelsen er bundet af den vedtagne kommunale handleplan,
som fastlægger den indsats, som den pågældende
kommune har forpligtet sig at iværksatte for at
gennemføre Natura 2000-planen. Forslaget ændrer ikke
retstilstanden.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juni 2013.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
lov | | Lovforslaget | | | | § 37.
Miljøministeren udsteder en Natura 2000-plan for de
internationale naturbeskyttelsesområder. Planen kan opdeles
efter geografiske områder. Stk. 2.
Stk. 1 omfatter ikke arealer, der er omfattet af reglerne i
lov om skove om Natura 2000-skovplaner. | | | Stk. 3.
Natura 2000-planen udarbejdes efter forudgående
drøftelse med berørte statslige myndigheder. | | 1. § 37, stk. 3, ophæves. | | | | | | 2. I § 37 a indsættes som 2. pkt.: | § 37 a.
Kommunalbestyrelsen udarbejder en handleplan, jf.
§§ 46 a-46 e, til gennemførelse af Natura
2000-planen inden for kommunens geografiske område på
land og for den kystnære del af vanddistriktet. | | »For det enkelte Natura
2000-område skal handleplanen koordineres og sammenskrives
med eventuelt andre kommunale handleplaner og statslige
handleplaner for skovbevoksede, fredskovspligtige arealer, der
udarbejdes efter regler udstedt i medfør af lov om
skove.« | | | | § 39.
Natura 2000-planen skal indeholde: 1) En basisanalyse, jf.
§ 40. 2) Mål for naturtilstanden i
internationale naturbeskyttelsesområder, jf.
§ 41. 3) Et indsatsprogram, jf.
§ 42. | | 3. § 39, nr. 1, ophæves. Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 1 og 2. | | | | | | 4. § 40 affattes således: | § 40.
Basisanalysen skal indeholde: 1) Kortlægning af habitatnaturtyper
og levesteder for arter, som områderne er udpeget for. 2) Vurdering af tilstand og
foreløbig vurdering af trusler. 3) Et resumé, som på
kortbilag angiver beliggenheden af de kortlagte arealer og
tilstanden. | | Ȥ 40.
Miljøministeren udarbejder en basisanalyse, som skal
indeholde: 1) Kortlægning af habitatnaturtyper
og levesteder for arter, som områderne er udpeget for. 2) Vurdering af tilstand og
foreløbig vurdering af trusler. 3) Et resumé, som på
kortbilag angiver beliggenheden af de kortlagte arealer og
tilstanden. Stk. 2.
Basisanalysen offentliggøres senest samtidig med, at
drøftelser med berørte interessenter indledes, jf.
§ 42 a.« | | | | | | 5. § 42 affattes således: | § 42.
Indsatsprogrammet, der udarbejdes på grundlag af
basisanalysen, foreliggende overvågningsdata og forslag m.v.,
jf. § 42 a, indeholder retningslinjer for
kommunalbestyrelsernes handleplaner. Indsatsprogrammet kan
indeholde konkrete forslag til handleplanerne. | | Ȥ 42.
Indsatsprogrammet udarbejdes på grundlag af basisanalysen,
jf. § 40, og foreliggende overvågningsdata.
Indsatsprogrammet skal indeholde bindende retningslinjer for de
kommunale handleplaner og kan indeholde konkrete forslag til
handleplanerne.« | | | | | | 6. § 42 a affattes således: | § 42 a.
Forud for udarbejdelse og revision af Natura 2000-planen indkalder
miljøministeren ved offentlig annoncering og med en frist
på mindst seks måneder forslag m.v. Samtidig
offentliggøres resumé af basisanalysen. Offentlig
annoncering kan ske udelukkende digitalt. Stk. 2.
Ministeren fremsender de indkomne forslag m.v. til
regionsrådet, som koordinerer forslag m.v. fra
kommunalbestyrelserne i regionen. De koordinerede forslag sendes
til ministeren inden otte uger efter modtagelsen. | | Ȥ 42
a. Natura 2000-planen udarbejdes efter forudgående
drøftelse med de berørte statslige, kommunale og
regionale myndigheder og med inddragelse af
nationalparkbestyrelser, foreninger, organisationer og lodsejere,
som har en væsentlig interesse i planen.« | | | | § 43.
Miljøministeren offentliggør ved annoncering et
forslag til Natura 2000-plan. Offentlig annoncering kan ske
udelukkende digitalt. Ved annonceringen oplyser ministeren om
indsigelsesfristen, jf. stk. 4. Forslaget skal være
offentligt tilgængeligt. | | 7. I § 43, stk. 1, 3. pkt., ændres
»indsigelsesfristen« til:
»høringsfristen«. ? ? 8. § 43, stk. 2, affattes
således: | Stk. 2.
Offentliggørelsen skal ske samtidig med
offentliggørelsen af forslag til vandplan, jf.
§ 29, stk. 2, nr. 3. | | »Stk. 2.
Offentliggørelsen skal ske senest 1 år efter
offentliggørelsen af basisanalysen, jf. § 40, stk.
2.« | Stk. 3.
Samtidig med offentliggørelsen efter stk. 1 sendes
forslag til Natura 2000-plan til statslige, regionale og kommunale
myndigheder, hvis interesser berøres af forslaget. | | 9. § 43, stk. 4, affattes
således: | Stk. 4.
Ministeren fastsætter en frist på mindst seks
måneder for fremsættelse af indsigelser mod
planforslaget. | | »Stk. 4. Ministeren
fastsætter en frist på mindst 12 uger for indgivelse af
høringssvar vedrørende planforslaget.« | | | | § 45.
Efter udløbet af fristen i § 43, stk. 4,
vedtager miljøministeren Natura 2000-planen endeligt. | | 10. § 45, stk. 2, affattes
således: | Stk. 2.
Hvis der i forbindelse med det endelige forslag til Natura
2000-plan foretages ændringer af det offentliggjorte forslag,
som på væsentlig måde berører andre
myndigheder eller borgere end dem, der ved indsigelse har
foranlediget ændringen, kan vedtagelsen af Natura 2000-planen
ikke ske, før de pågældende har haft lejlighed
til at udtale sig. Ministeren fastsætter en frist herfor.
Hvis ændringen er så omfattende, at der reelt
foreligger et nyt forslag til Natura 2000-plan, skal procedurerne i
§ 43 følges. | | »Stk. 2.
Hvis det offentliggjorte forslag til Natura 2000-plan ændres
væsentligt, kan miljøministeren ikke vedtage planen,
før der har været gennemført en offentlig ny
høring over ændringerne. Høringsfristen
fastsættes til mindst 4 uger. § 43, stk. 1, finder
tilsvarende anvendelse. Hvis ændringen er så
omfattende, at der reelt foreligger et nyt forslag til Natura
2000-plan, finder § 43, stk. 1, 3 og 4,
anvendelse.« | Stk. 3.
Ministeren sørger efter udløbet af fristen i
§ 43, stk. 4, for offentlig annoncering af den
endeligt vedtagne Natura 2000-plan. Offentlig annoncering kan ske
udelukkende digitalt. Ved annonceringen skal der gives
klagevejledning og oplysning om klagefrist. Planen sendes samtidig
til de regionale, kommunale og statslige myndigheder, hvis
interesser berøres. | | 11. I § 45, stk. 3, 1. pkt. indsættes
efter »§ 43, stk. 4,«: »og fristen i stk.
2,« og »endeligt« udgår. | | | | § 46.
Miljøministeren reviderer Natura 2000-planen hvert sjette
år. | | 12. § 46, stk. 2 og 3, affattes således: | Stk. 2. Der
kan udarbejdes ændringer af indsatsprogrammet i planperioden.
Ved udarbejdelse og vedtagelse af ændringer følges
proceduren i § 43 og § 45. Stk. 3.
Ændringer af indsatsprogrammet har retsvirkning som
indsatsprogram, jf. § 48. | | »Stk. 2. Indsatsprogrammet kan
ændres i planperioden. Ved udarbejdelse og vedtagelse af
ændringer følges proceduren i § 43 og
§ 45, jf. dog stk. 3. Stk. 3.
Ændringer, som ikke er væsentlige, kan foretages uden
høring og offentliggøres efter vedtagelsen. Offentlig
annoncering kan ske udelukkende digitalt.« | | | | | | 13. 46 a affattes således: | § 46 a.
Den kommunale handleplan skal for nærmere afgrænsede
lokaliteter, internationale naturbeskyttelsesområder eller
naturtyper og arter indeholde: 1) Prioritering af kommunalbestyrelsens
forventede forvaltningsindsats i planperioden. 2) Angivelse af mål og forventet
effekt for de enkelte aktiviteter. 3) Forventede metoder og forvaltningstiltag,
som kommunalbestyrelsen vil tage i anvendelse for at forbedre
naturtilstanden eller fastholde gunstig bevaringsstatus. Stk. 2.
Handleplanen må ikke stride imod retningslinjer fastsat i en
Natura 2000-plan. Stk. 3.
Handleplanen skal ikke omfatte offentligt ejede arealer, når
der for sådanne arealer foreligger en plan for
forvaltningsindsatsen, der er i overensstemmelse med de fastsatte
mål for naturtilstanden. I disse tilfælde skal
handleplanen ledsages af en beskrivelse af denne
forvaltningsindsats. Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal sikre gennemførelse af en vedtaget
handleplan. Stk. 5.
Miljøministeren skal fastsætte nærmere regler om
handleplanens indhold og tilvejebringelse. | | Ȥ 46
a. Den kommunale handleplan skal indeholde: 1) Prioritering af kommunalbestyrelsens
forventede forvaltningsindsats i planperioden på baggrund af
en opgørelse af behovet for konkrete
forvaltningstiltag. 2) Forventede initiativer, som
kommunalbestyrelsen vil tage for at gennemføre Natura 2000-planen, herunder en plan for
interessentinddragelse. 3) Oversigt over fordelingen af indsatsen
mellem kommunale myndigheder, Miljøministeriet og offentlige
lodsejere. Stk. 2. Handleplanen skal være
i overensstemmelse med Natura 2000-planen. Stk. 3.
Handleplanen skal ikke omfatte offentligt ejede arealer, når
der for sådanne arealer udarbejdes en plan for
forvaltningsindsatsen, der er i overensstemmelse med de fastsatte
mål for naturtilstanden. I disse tilfælde skal
handleplanen ledsages af en beskrivelse af denne
forvaltningsindsats, som tillige indgår i den i stk. 1, nr.
3, nævnte oversigt. Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal sikre gennemførelse af en vedtaget
handleplan. Stk. 5.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om
handleplanens indhold og tilvejebringelse.« | | | | § 46 b.
Kommunalbestyrelsen vedtager senest seks måneder efter Natura
2000-planens offentliggørelse, jf. § 45,
stk. 3, eller offentliggørelse af en ændring
efter § 46, stk. 2, et forslag til en handleplan,
herunder ændring af handleplan. Offentlig annoncering kan ske
udelukkende digitalt. Kommunalbestyrelsen annoncerer forslaget
offentligt og oplyser om fristen efter stk. 2. Forslaget skal
være offentlig tilgængeligt. | | | | | 14. § 46 b, stk. 2, ophæves, og i
stedet indsættes: | | | »Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen fastsætter en frist på mindst 8
uger for indgivelse af høringssvar vedrørende
forslaget til handleplan og fremsættelse af indsigelser efter
§ 46, d, stk. 1, og § 46 e, stk. 1. Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan ændre en vedtaget handleplan i
planperioden. Kommunalbestyrelsen skal foretage ændringer,
hvis de er nødvendige for at gennemføre en vedtaget
ændring af Natura 2000-planens indsatsprogram, jf. § 46,
stk. 2. Kommunalbestyrelsen offentliggør forslag til
ændring af handleplan efter reglerne i stk. 1, 2.-4. pkt., og
fastsætter en frist på mindst 8 uger for indgivelse af
høringssvar vedrørende forslaget til ændring af
planen og fremsættelse af indsigelser efter § 46, d,
stk. 1, og § 46 e, stk. 1, jf. dog § 46 c, stk. 6.
« | | | | § 46 c.
Kommunalbestyrelsen vedtager senest et år efter Natura
2000-planens offentliggørelse den endelige handleplan. | | 15. § 46 c, stk. 2-4, ophæves, og i
stedet indsættes: | Stk. 2.
Hvis der i forbindelse med udarbejdelse af det endelige forslag til
handleplan foretages ændringer af det offentliggjorte
forslag, som på væsentlig måde berører
andre myndigheder eller borgere end dem, der ved indsigelse har
foranlediget ændringen, kan vedtagelse af handleplanen ikke
ske, før de pågældende har haft lejlighed til at
udtale sig. Kommunalbestyrelsen fastsætter en frist herfor.
Hvis ændringen er så omfattende, at der reelt
foreligger et nyt forslag til handleplan, skal procedurerne i
§ 46 a, § 46 b, § 46 d og
§ 46 e følges, og fristen i stk. 1
forlænges med tre måneder. | | »Stk. 2.
Hvis det offentliggjorte forslag til handleplan ændres
væsentligt, kan kommunalbestyrelsen ikke vedtage planen,
før der har været gennemført en offentlig ny
høring over ændringerne. Kommunalbestyrelsen
fastsætter en frist på mindst 4 uger for indgivelse af
høringssvar og fremsættelse af indsigelser efter
§ 46, d, stk. 1, og § 46 e, stk. 1. § 46 d og §
46 e finder tilsvarende anvendelse. | Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen sørger for offentlig annoncering af den
vedtagne handleplan. Offentlig annoncering kan ske udelukkende
digitalt. Ved annoncering skal der gives klagevejledning og
oplysning om klagefrist. Den endeligt vedtagne handleplan skal
være offentligt tilgængelig. | | Stk. 3. Hvis
ændringen er så omfattende, at der reelt foreligger et
nyt forslag til handleplan, finder § 46 b, § 46
d og § 46 e anvendelse, og fristen i stk. 1
forlænges med tre måneder. | Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen sender den vedtagne handleplan til
miljøministeren. | | Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen sørger efter udløbet af fristen i
stk. 2, og § 46 b, stk. 2, for offentlig annoncering af den
vedtagne handleplan. Offentlig annoncering kan ske udelukkende
digitalt. Ved annoncering skal der gives klagevejledning og
oplysning om klagefrist. Den vedtagne handleplan skal være
offentligt tilgængelig. | | | Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan ændre en vedtaget handleplan efter
udløbet af fristen i § 46 b, stk. 3, jf. dog stk. 2 og
3, samt §§ 46 d og 46 e. Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen kan vedtage ændringer af en
vedtaget handleplan, som ikke er væsentlige, uden
forudgående offentliggørelse og høring. Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen sørger for offentlig annoncering af
ændringer af en vedtaget handleplan vedtaget efter stk. 5 og
6. Stk. 4, 2-4. pkt. finder tilsvarende anvendelse.« | | | | § 46 d.
Et forslag til handleplan kan ikke vedtages, hvis andre
berørte kommunalbestyrelser har modsat sig dette skriftligt
over for kommunalbestyrelsen inden udløbet af fristen efter
§ 46 b, stk. 2. Forslaget kan herefter først
vedtages, når der er opnået enighed mellem parterne om
de nødvendige ændringer. | | | Stk. 2. En
indsigelse efter stk. 1 skal være begrundet. | | | Stk. 3.
Såfremt der ikke kan opnås enighed blandt de
berørte kommunalbestyrelser, jf. stk. 1, om den
nærmere udformning af handleplanen for det konkrete Natura
2000-område, jf. § 46 a, skal regionsrådet
efter anmodning indkalde til mægling. | | 16. I § 46 d, stk. 3, ændres »skal
regionsrådet efter anmodning indkalde til
mægling.« til: »forelægges sagen for
miljøministeren, som herefter træffer
afgørelse.« | Stk. 4.
Såfremt der ikke kan opnås enighed, skal
regionsrådet forelægge sagen for
miljøministeren, som herefter træffer
afgørelse. | | 17. § 46 d, stk. 4, ophæves. | | | | § 48.
Regionsråd, kommunalbestyrelser og statslige myndigheder er
ved udøvelse af beføjelser i medfør af
lovgivningen bundet af en vedtaget Natura 2000-plan, herunder
vedtagne kommunale handleplaner. | | 18. I § 48 udgår », herunder
vedtagne kommunale handleplaner«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juni
2013. |
|