Fremsat den 20. marts 2013 af ministeren
for by, bolig og landdistrikter (Carsten Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber
(Udvidelse af sælgerens
oplysningsforpligtelse ved salg af andelsboliger og
indførelse af karensperiode for anvendelse af
valuarvurdering og offentlig vurdering ved
værdiansættelse af foreningens ejendom m.v.)
§ 1
I lov om andelsboligforeninger og andre
boligfællesskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 1716 af
16. december 2010, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 4 b, stk. 3, og § 6 b, stk. 6, 2. pkt., ændres
»§ 6, stk. 7,« til: »§ 6, stk.
10,«.
2. I
§ 5, stk. 2, indsættes efter
litra c:
»Er en andelsboligforening stiftet
ved erhvervelse af en udlejningsejendom, skal værdien af
ejendommen i de første 2 år efter
andelsboligforeningens stiftelse ansættes efter litra
a.«
3. I
§ 5, stk. 10, ændres
»tilskud til etablering af private andelsboliger efter §
160 b, stk. 1, i lov om almene boliger samt støttede private
andelsboliger m.v.,« til: »engangstilskud til
etablering af private andelsboliger efter lov om almene boliger
samt støttede private andelsboliger m.v. i perioden fra 1.
april 2002 til 31. december 2004,«.
4. I
§ 5 indsættes efter stk. 10
som nyt stykke:
»Stk. 11. Er der
ydet støtte fra staten eller kommunen til etablering af en
andelsboligforening, skal størrelsen af den udbetalte
støtte, som efter § 160 k i lov om almene boliger m.v.
kan kræves tilbagebetalt ved salg af andelsboligforeningens
ejendom eller ved sammenlægning med en anden
andelsboligforening, anføres i en note til
årsregnskabet.«
Stk. 11-13 bliver herefter stk. 12-14.
5. § 6,
stk. 1, ophæves, og i stedet indsættes:
»Den, der overdrager en andel i en
andelsboligforening, hvor der til andelen er knyttet retten til
bolig, skal inden aftalens indgåelse udlevere dokumenter og
nøgleoplysninger om andelsboligforeningen og andelsboligen
til erhververen. Overdrageren skal endvidere inden aftalens
indgåelse skriftligt gøre erhververen bekendt med
indholdet af § 5, § 15, stk. 1, og § 16, stk. 1 og
3.
Stk. 2. Ministeren for
by, bolig og landdistrikter fastsætter nærmere regler
om, hvilke dokumenter og nøgleoplysninger overdrageren skal
udlevere til erhververen, formkrav til nøgleoplysningerne,
hvilke nøgleoplysninger, der skal optages som noter til
årsregnskabet, samt om procedure for udarbejdelse af
nøgleoplysningerne.
Stk. 3. Penge- og
realkreditinstitutter, der har indgået aftale om lån og
hertil knyttet finansiel aftale med en andelsboligforening, skal
udlevere informationsmateriale til foreningen med finansielle
nøgleoplysninger.
Stk. 4. Ministeren for
by, bolig og landdistrikter fastsætter efter forhandling med
erhvervs- og vækstministeren nærmere regler om pligten
til at udlevere informationsmateriale.«
Stk. 2-8 bliver herefter stk. 5-11.
6. I
§ 6, stk. 4, der bliver stk. 7,
ændres »stk. 3« til: »stk. 6«.
7. I
§ 6, stk. 8, der bliver stk. 11,
ændres »stk. 7« til: »stk. 10«.
8. I
§ 7 h, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »§ 6, stk. 1«: », og
bestemmelser fastsat i medfør af § 6, stk. 2 og
4«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2014, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 2,
træder i kraft den 1. juli 2013, og har virkning for
andelsboligforeninger, der stiftes efter denne bestemmelses
ikrafttræden.
Stk. 3. § 1, nr. 4,
finder anvendelse på årsregnskaber for
regnskabsår, der begynder den 1. januar 2013 eller
senere.
Stk. 4. § 6, stk.
1, i lov om andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, finder alene
anvendelse på aftaler om overdragelse af andelsboliger, der
indgås efter andelsboligforeningens godkendelse af
årsregnskabet vedrørende det regnskabsår, der
begynder den 1. januar 2013 eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
| | Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning og baggrund | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Udvidelse af sælgerens
oplysningsforpligtelse | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Rapport om andelsboligforeningers
anvendelse af lån med tilknyttede renteswapaftaler | | | 2.1.3. | Lovforslaget | | 2.2. | Oplysningspligt for finansielle
virksomheder | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Lovforslaget | | 2.3. | Karensperiode for anvendelse af
valuarvurdering og offentlig vurdering ved salg af
andelsboliger | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Lovforslaget | | 2.4. | Oplysning om støtte ydet af staten
eller kommunen til etablering af en privat
andelsboligforening | | | 2.4.1. | Gældende ret | | | 2.4.2. | Lovforslaget | 3. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | De administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | De miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema | | | | | | |
|
1.
Indledning og baggrund
Hovedformålet med lovforslaget er at
styrke gennemsigtigheden på andelsboligmarkedet,
således at køber og sælger har det bedst mulige
beslutningsgrundlag, når der handles andelsbolig.
I Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikters
rapport om andelsboligforeningers anvendelse af swaplån fra
august 2012 blev det påpeget, at der overordnet set er behov
for mere gennemsigtighed på andelsboligmarkedet. I rapporten
blev anvendelsen af renteswapaftaler i andelsboligforeninger
undersøgt, såvel som de konsekvenser, aftalerne kan
have for foreningen, den enkelte andelshaver og eventulle
købere. Rapporten viste, at en række andre forhold end
renteswapaftalen også har stor betydning for økonomien
i foreningen, herunder foreningens stiftelsesår, antallet af
lejemål og hensatte vedligeholdelsesmidler.
Regeringen har i december 2012 fastsat nye
administrative regler om risikoklassificering af
udlånsprodukter, der har til formål at sætte
forbrugerne i stand til let og hurtigt at vurdere, om der er
forhold ved et givent lån, som de bør være
særligt opmærksomme på. Reglerne giver
andelsboligforeningerne bedre mulighed for at vurdere de lån,
som de overvejer at optage til dækning af deres
finansieringsbehov.
Dette lovforslag indebærer en
ændring af andelsboligloven, der skærper sælgers
oplysningspligt, så der fremover skal udleveres
nøgleoplysninger om andelsboligforeningen og boligen
før en andelsbolig handles.
Formålet er at fremhæve de
væsentligste punkter ved foreningens økonomiske
forhold og gøre det lettere for en interesseret køber
at afkode de eventuelle økonomiske risici, der er forbundet
med købet af en andelsbolig i den pågældende
forening. Herved sikres nem adgang til de vigtigste oplysninger for
køber og samtidig et mere gennemsigtigt andelsboligmarked,
da nøgleoplysningerne efter de administrative regler der vil
blive fastsat i bekendtgørelse vil skulle udleveres i et
skema, der giver mulighed for sammenligning af oplysningerne mellem
de enkelte foreninger.
Udover øget gennemsigtighed i
handelssituationen sikrer lovforslaget, at der ikke spekuleres i
værdiansættelsen af andelsboligforeningens ejendom ved
etablering af foreningen. Dette gøres ved at indføre
en karensperiode for anvendelse af valuarvurdering og offentlig
vurdering ved værdiansættelse af foreningens
ejendom.
Der har i de senere år været en
række eksempler på stiftelse af andelsboligforeninger,
hvor købsmaterialet indeholdt en vurdering, som ansatte
værdien af ejendommen til en højere værdi, end
den, lejerne blev tilbudt at overtage ejendommen til. Når
lejere i en udlejningsejendom får tilbudt at købe
ejendommen til en bestemt pris, kan det være vanskeligt for
lejerne at vurdere, om det nu også er den rigtige pris,
ejendommen tilbydes til, og om de budgetter, der er udarbejdet for
en kommende andelsboligforening, vil holde.
Det må forudsættes, at den pris,
lejerne har fået tilbud om at overtage ejendommen til, er den
optimale indikering af værdien af ejendommen. For at beskytte
lejere og andre kommende andelshavere mod at lade sig påvirke
af en vurdering, som ligger over ejendommens reelle værdi,
til at indtræde i en andelsboligforening, foreslås det
som led i regeringens generelle bestræbelser for at
gøre andelsboligmarkedet mere gennemsigtigt, at der i
andelsboligloven indsættes et forbud mod at anvende andre
prisfastsættelser end anskaffelsesprisen ved
prisfastsættelse af ejendommens værdi. Forbuddet skal
gælde i en periode på 2 år efter foreningens
stiftelse og gælder alene for andelsboligforeninger, der
stiftes ved lejernes overtagelse af den udlejningsejendom, som de
bor i.
En række andelsboligforeninger er
etableret med støtte fra staten eller kommunen. Ved salg af
en andelsboligforenings ejendom, kan den ydede støtte
kræves tilbagebetalt, jf. § 160 k i lov om almene
boliger m.v. For at sikre, at foreningens medlemmer og potentielle
købere af andelsboliger er opmærksomme på
tilbagebetalingspligten, indføres der en pligt til at oplyse
om den modtagne støtte i andelsboligforeningens
årsregnskab. Dette vil sikre fuld gennemsigtighed for
foreningens medlemmer og potentielle købere. Samtidig
sikres, at oplysningerne om størrelse af den ydede
støtte bevares efter udamortisering af de støttede
lån.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Udvidelse af sælgerens oplysningsforpligtelse
2.1.1.
Gældende ret
Efter andelsboliglovens § 6, stk. 1, skal
overdrageren udlevere en række dokumenter til erhververen
inden en aftale om overdragelse af en andelsbolig indgås.
Efter bestemmelsen skal overdrageren udlevere foreningens
vedtægter, seneste årsregnskab og budget samt en
opstilling af, hvorledes prisen på andelen beregnes med
specifikation af prisen for andelen, udførte forbedringer og
inventar.
Ministeren for by, bolig og landdistrikter har
i henhold til andelsboliglovens § 7 udarbejdet en vejledende
normalvedtægt for en andelsboligforening, hvoraf det
følger, at erhververen skal have udleveret en række
dokumenter af overdrageren inden aftalens indgåelse.
Normalvedtægten supplerer lovkravet i andelsboliglovens
§ 6, stk. 1, med et krav om udlevering af referatet fra
seneste generalforsamling, herunder seneste ordinære
generalforsamling.
Normalvedtægten er alene vejledende. Der
kan derfor være udarbejdet individuelle vedtægter i de
enkelte foreninger, som kan indeholde yderligere krav om udlevering
af dokumenter ved salg.
2.1.2.
Rapport om andelsboligforeningers anvendelse af lån med
tilknyttede renteswapaftaler
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
afgav i august 2012 en rapport om andelsboligforeningers anvendelse
af lån med tilknyttede renteswapaftaler. Sigtet med rapporten
var at skabe grundlag for en vurdering af behovet for at
iværksætte konkrete initiativer i forhold til
anvendelsen af renteswapaftaler som finansieringsform for
andelsboligforeninger.
I rapporten konkluderes, at renteswapaftaler
ikke nødvendigvis udgør et problem for den veldrevne
andelsboligforening. Endvidere viser rapporten, at det ikke er alle
nødlidende andelsboligforeninger, der har lån med
renteswap, og at der således kan være mange andre
årsager til en trængt økonomi i foreningen.
Renteswappen synes ikke generelt at være årsagen til,
at visse foreninger i dag har økonomiske problemer, men
lån med renteswap kan bidrage til, at det kan blive
vanskeligere at komme ud af disse økonomiske problemer.
Rapporten viste, at der var et behov for mere
gennemsigtighed på andelsboligmarkedet, og at både
købere, sælgere og andelsboligforeninger får
bedre information om særligt økonomien i
andelsboligforeningen.
2.1.3.
Lovforslaget
Med lovforslaget foreslås indført
en pligt for overdrageren af en andelsbolig til inden
indgåelse af en aftale om overdragelse af en andelsbolig at
udlevere nærmere fastsætte nøgleoplysninger til
erhververen.
Det er hensigten med
nøgleoplysningerne, at erhververen får nem og
overskuelig adgang til de mest relevante informationer om
foreningen og andelsboligen, som skal bruges i
købssituationen. Forslaget indebærer, at de vigtigste
nøgle??oplysninger i medfør af de administrative
regler, der forventes fastsat, vil blive trukket ud af de
dokumenter, som overdrageren pålægges at udlevere til
erhververen. Dette vil give erhververen nem og overskuelig adgang
til nogle objektivt sammenlignelige oplysninger, der kan give et
hurtigt og sikkert overblik over de væsentligste
opmærksomhedspunkter vedrørende andelsboligforeningen
og den økonomiske situation i foreningen uden at skulle
søge efter disse i de udleverede dokumenter.
Det foreslås, at bemyndige ministeren
for by, bolig og landdistrikter til i bekendtgørelse at
fastsætte nærmere regler om, hvilke
nøgleoplysninger der skal udleveres, i hvilken form de skal
udleveres og procedure for udarbejdelse og ajourføring af
nøgleoplysningerne, jf. bemærkninger til forslagets
§ 1, nr. 5.
Efter såvel gældende som
foreslåede regler er der krav om, at overdrageren efter
lovens § 6, stk. 1, skal udlevere et årsregnskab til
erhververen inden aftalens indgåelse.
Årsregnskabet består af
ledelsespåtegning, balance, resultatopgørelse og
noter, herunder om anvendt regnskabspraksis. I dag skal
andelsværdien efter lovens § 6, stk. 5, oplyses som en
note til årsregnskabet. De nye nøgleoplysninger vil
på samme måde skulle fremgå af noter til
årsregnskabet.
Erhvervsstyrelsen har udgivet en vejledning om
årsregnskaber for andelsboligforeninger, der aflægger
årsregnskab efter årsregnskabsloven. Til vejledningen
hører et modelregnskab. Styrelsen har oplyst, at den i
forlængelse af lovforslaget vil opdatere vejledningen
på baggrund af de nye krav til nøgleoplysninger,
således at nøgleoplysningerne vil fremgå af
vejledningen og af modelregnskabet. Vejledningen og modelregnskabet
lægger op til, at årsregnskabet inklusive
nøgleoplysningerne revideres.
Bemyndigelsesbestemmelsen foreslås
på den baggrund formuleret således, at der i
bekendtgørelsen kan fastsættes nærmere regler
om, hvilke af de krævede nøgleoplysninger, der skal
optages som noter til årsregnskabet.
Det er hensigten, at nøgleoplysningerne
skal gives til erhververen på en særlig formular,
godkendt af Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, der
indeholder en skematisk oversigt over nøgleoplysningerne
samt en kort forklaring til erhververen om, hvad
nøgleoplysningerne kan bruges til. Herudover er det
hensigten at fastsætte krav om, at de finansielle
nøgleoplysninger fra penge- og realkreditinstitutterne, jf.
afsnit 2.2. , skal udleveres på et særskilt skema,
godkendt af Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter. Skemaerne
vil blive optaget som bilag til bekendtgørelsen om
nøgle?oplysninger.
Bekendtgørelsen forventes at indeholde
bestemmelser om procedure for udarbejdelse af
nøgleoplysninger og ajourføring af disse, herunder om
rollefordelingen mellem overdrageren og foreningen. I praksis vil
tilvejebringelse af de nødvendige oplysninger for at opfylde
pligten til at udlevere nøgleoplysninger forudsætte
nærmere kendskab til foreningens økonomi,
regnskabsforhold og bagvedliggende dokumenter. Det må
forventes, at overdrageren i langt de fleste tilfælde vil
have brug for hjælp fra foreningens bestyrelse eller
administrator til at fremskaffe de nødvendige oplysninger.
Som supplement til overdragerens pligt til at udlevere
nøgle?oplysninger forventes derfor fastsat regler om, at
andelsboligforeningen skal udarbejde og ajourføre skemaet
med nøgleoplysningerne. Herved sikres ensartede
nøgle?oplysninger, som let kan skaffes af overdrageren i en
handelssituation.
Herudover indeholder lovforslaget en udvidelse
af kravet om overdragerens udlevering af dokumenter i forhold til
den nuværende bestemmelse i andelsboliglovens § 6, stk.
1.
Lovforslaget indebærer, at den
gældende regel i andelsboliglovens § 6, stk. 1, om
pligtmæssig udlevering af dokumenter til erhververen forud
for salg ændres fra en positiv opregning til en bemyndigelse
for ministeren for by, bolig og landdistrikter til i
bekendtgørelse at fastsætte, hvilke dokumenter der
skal udleveres. Udover de eksisterende dokumenter, som overdrageren
skal udlevere i dag, forventes det blandt andet fastsat, at
overdrageren skal udlevere foreningens seneste
generalforsamlingsreferat (og eventuel formandsberetning),
vedligeholdelsesplan, energimærke og eventuelt andre
væsentlige dokumenter.
2.2.
Oplysningspligt for finansielle virksomheder
2.2.1.
Gældende ret
Der findes i dag ikke regler om, at penge- og
realkreditinstitutter årligt skal udlevere en række
finansielle nøgleoplysninger til andelsboligforeninger til
brug for overdragelse af andele i foreningen.
2.2.2.
Lovforslaget
Med lovforslaget foreslås det, at penge-
og realkreditinstitutter, der har indgået aftaler om
lån og eventuelt hertil knyttede finansielle aftaler med en
andelsboligforening, forpligtes til at udlevere
informationsmateriale til foreningen med finansielle
nøgleoplysninger efter nærmere regler fastsat af
ministeren for by, bolig og landdistrikter efter forhandling med
erhvervs- og vækstministeren.
Det er hensigten, at fastsætte
nærmere krav til formen og indholdet af de finansielle
nøgleoplysninger, som penge- og realkreditinstitutterne skal
udlevere til andelsboligforeningerne. Der vil være tale om en
gengivelse af allerede kendte oplysninger i en mere let
tilgængelig form. Der forventes endvidere fastsat regler om,
at penge- og realkreditinstitutterne skal udlevere oplysningerne
årligt til andelsboligforeningerne.
2.3.
Karensperiode for anvendelse af valuarvurdering og offentlig
vurdering ved salg af andelsboliger
2.3.1.
Gældende ret
Private andelsboligforeninger kan enten
stiftes ved, at en andelsboligforening overtager eller selv
står for opførelsen af en nybygget ejendom eller ved,
at andelsboligforeningen køber en eksisterende ejendom. I
sidstnævnte tilfælde vil der typisk være tale om,
at lejerne overtager den ejendom, som de bor til leje i, på
andelsbasis - enten gennem en frivillig overdragelse eller i
medfør af lejelovens regler om tilbudspligt.
Lejerne vil typisk få tilbudt at
overtage ejendommen til markedsprisen eller med andre ord til
handelsværdien som udlejningsejendom, det vil sige, den pris,
en uafhængig tredjemand er villig til at overtage ejendommen
til. Tilbydes lejerne at overtage ejendommen via lejelovens
tilbuds?pligts?regler, er ejeren af ejendommen pålagt at
tilbyde lejerne at overtage den på andelsbasis på samme
vilkår, herunder den samme pris, som ejeren kan dokumentere
at kunne sælge ejendommen for til anden side.
Når andelsboligforeningen er stiftet,
skal prisen ved overdragelse af enkelte andele i
andelsboligforeningen fastsættes i overensstemmelse med
maksimalprisreglerne i andelsboliglovens § 5, herunder
reglerne om fastsættelse af værdien af
andelsboligforeningens ejendom.
Til brug for fastsættelse af prisen for
en andel i andelsboligforeningen kan andelsboligforeningen
ifølge lovens § 5, stk. 2, vælge mellem 3
forskellige metoder for ansættelse af værdien af
ejendommen. Andelsboligforeningen kan vælge at ansætte
værdien ud fra ejendommens anskaffelsespris, den kontante
handelsværdi som udlejningsejendom (valuarvurderingen) eller
på baggrund af den senest ansatte ejendomsværdi efter
lov om vurdering af landets faste ejendomme (den offentlige
vurdering).
2.3.2.
Lovforslaget
Med lovforslaget foreslås, at de
andelsboligforeninger, der stiftes ved erhvervelse af en
udlejningsejendom, i en periode på 2 år efter
foreningens stiftelse alene kan værdiansætte
andelsboligforeningens ejendom til den pris, andelsboligforeningen
har betalt for ejendommen. Forslaget omfatter ikke nybyggede
andelsboligforeninger, da der ikke i forhold til disse vurderes at
være samme spekulationsmuligheder.
Herved afskæres muligheden for i
forbindelse med stiftelsen at anvende en valuarvurdering eller den
offentlige ejendomsvurdering. Forslaget har til formål at
beskytte lejerne i en privat udlejningsejendom mod at lade sig
påvirke af udsigten til urealistisk høje
spekulationsgevinster ved indtræden i en andelsboligforening,
der stiftes i ejendommen.
Der er således set eksempler på,
at lejerne forud for eller som led i, at de tilbydes at købe
ejendommen, får udleveret enten en valuarvurdering eller den
seneste offentlige ejendomsvurdering for ejendommen - vurderinger,
som i nogle tilfælde angiveligt har ligget en del over den
pris, som lejerne rent faktisk har fået tilbudt at
købe ejendommen til.
Dette synes i nogle tilfælde at have
ført til, at nogle af de kommende andelshavere har
været villige til at betale en forholdsvis høj pris
for ejendommen, idet de som følge af denne vurdering har
ladet sig overbevise om, at der kan være udsigt til at
oppebære en økonomisk gevinst ved videresalg af
andelen i andelsboligforeningen.
Tilstedeværelsen af en vurdering, som
overstiger den pris, ejendommen tilbydes til, udgør
også en risiko for, at de budgetter, som laves for en
fremtidig andelsboligforening, bliver urealistiske. Vurderingen kan
f.eks. indebære, at der budgetteres med for høje
indtægter ved salg af de lejligheder, der ved
andelsboligforeningens stiftelse ikke sælges, men fortsat
bebos af lejere.
Som udgangspunkt burde der i praksis ikke
kunne forekomme nævneværdige forskelle i den faktiske
handelspris for ejendommen og en vurdering af denne i de
første år efter andelsboligforeningens stiftelse.
Der kan herved blandt andet henvises til den
vejledning om vurdering af andelsboligforeningers ejendomme efter
andelsboliglovens § 5, stk. 2, litra b, som Dansk
Ejendomsmæglerforening har udarbejdet til sine medlemmer. Det
fremgår af vejledningen, at "Såfremt man som
ejendomsmægler bliver bedt om at vurdere en ejendom, som
indenfor kortere tid - formentlig 1-2 år - er blevet handlet
f.eks. i forbindelse med, at lejerne har overtaget den i henhold
til reglerne om tilbudspligt, jf. lejelovens §§ 100 ff. ,
er værdiansættelsen på ejendommen som
udgangspunkt den pris, den netop er blevet handlet til. Der findes
ikke nogen mere nøjagtig prisindikering end netop den pris
parterne i en fri og uafhængig handel er blevet enige om.
".
Det skal bemærkes, at hverken
forekomsten af en valuarvurdering eller den seneste offentlige
vurdering indebærer nogen garanti for, at de enkelte andele i
andelsboligforeningen rent faktisk vil kunne sælges til de
maksimalpriser, der vil kunne beregnes med udgangspunkt i
vurderingen.
Det foreslås, at karensperioden skal
være 2 år. Perioden er fastsat i en afvejning af
henholdsvis hensynet til at udelukke spekulation i andelsboligen og
hensynet til mobiliteten på boligmarkedet. Hvis der
fastsættes en længere periode, vil der kunne
opstå et så stort spænd mellem anskaffelsesprisen
og de faktiske handelspriser for sådanne ejendomme, at det
vil kunne påvirke handelen med boligerne i den
pågældende andelsboligforening. Endvidere kan der ved
en længere periode opstå risiko for, at
andelsboligforeningerne for at undgå fald i
andelsværdierne vil udskyde gennemførelsen af
større renoveringer af ejendommen i de første
år efter stiftelsen.
Værdien af de enkelte andele i de af
forslaget omfattede andelsboligforeninger, vil på den
baggrund som udgangspunkt ikke ændre sig indenfor
2-årsperioden. Dog vil værdien af andelene i
andelsboligforeningen i perioden stige i takt med, at der afdrages
på andelsboligforeningens lån, eller at der
udføres forbedringer på ejendommen.
2.4.
Oplysning om støtte ydet af staten eller kommunen til
etablering af en privat andelsboligforening
2.4.1.
Gældende ret
I henhold til § 160 k i lov om almene
boliger m.v. kan støtte ydet til etablering af
andelsboligforeningen kræves tilbagebetalt, hvis
andelsboligforeningen opløses. I andelsboligloven findes der
ingen bestemmelser, der sikrer, at tilbagebetalingskravet er kendt
for foreningens medlemmer og potentielle erhververe.
2.4.2.
Lovforslaget
Med lovforslaget foreslås indført
en bestemmelse om, at der skal optages en note i
andelsboligforeningens årsregnskab, hvoraf det skal
fremgå, hvilket støttebeløb
andelsboligforeningen har modtaget fra staten eller kommunen ved
foreningens etablering. Dette støttebeløb kan
kræves tilbagebetalt ved helt eller delvist salg af
andelsboligforeningens ejendom eller ved sammenlægning med en
anden andelsboligforening. På den måde gives en bedre
information til andelsboligforeningens medlemmer og potentielle
erhververe. Derudover sikres oplysningerne om
tilbagebetalingskravet, når det støttede lån til
etableringen af andelsboligforeningen er udamortiseret.
3. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget medfører ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget vil medføre en
forpligtelse for penge- og realkreditinstitutter til at udlevere
oplysninger om lån og hertil knyttede finansielle aftaler til
en andelsboligforening. Da der er tale om gengivelse af allerede
kendte oplysninger i en anden form, forventes de foreslåede
ændringer ikke at have nævneværdige
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Lovforslagets bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om nøgleoplysninger
tænkes udnyttet til i bekendtgørelse at
fastsætte nærmere regler om hvilke
nøgleoplysninger, der skal optages som noter til
andelsboligforeningernes årsregnskaber. Denne opgave vil
blive varetaget af de revisorer, der reviderer
andelsboligforeningernes årsregnskaber. Der findes allerede i
dag krav om, at årsregnskaberne skal indeholde en note om
andelsværdien. Det vurderes, at langt de fleste revisorer
følger Erhvervsstyrelsens vejledning om årsregnskaber
for andelsboligforeninger, som indeholder anbefalinger om
nøgletal i årsregnskaberne. Da der kun forventes at
blive stillet krav om få yderligere nøgleoplysninger,
vurderes de nye regler ikke at indebære
nævneværdige byrder for revisorerne.
5. De
administrative konsekvenser for borgerne
Overdrageren af en andelsbolig vil blive
pålagt en mindre byrde ved at skulle udlevere enkelte
yderligere dokumenter samt nøgleoplysninger til erhververen
vedrørende andelsboligforeningen forud for et salg.
Da der allerede i gældende lovgivning er
krav om udlevering af visse dokumenter, vurderes det ikke at have
nævneværdige administrative konsekvenser for
overdrageren, at der tilføjes enkelte yderligere dokumenter
til forpligtelsen. Hertil kommer, at de nye krav vil blive
udmøntet, så det er enkelt for overdrageren at
få adgang til de nye oplysninger, der skal udleveres. Da der
samtidig er tale om oplysninger om centrale økonomiske
forhold, der må antages i forvejen at blive efterspurgt i de
fleste salgssituationer, vurderes de nye krav samlet ikke at
medføre væsentlig byrder, idet det i mange
tilfælde vil blive lettere for overdrageren at efterkomme
erhververens ønske om yderligere oplysninger.
Andelsboligforeningerne vil opleve byrder ved
at skulle udarbejde og ajourføre nøgleoplysningerne.
Arbejdet med at indsamle og udarbejde oplysningerne vil dog
være størst første gang, hvorefter der vurderes
blot at være tale om en årlig ajourføring.
Kravet vurderes ikke at udvide en veldreven forenings byrder
nævneværdigt, da den i forvejen må forventes at
være involveret fra salg til salg.
6. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har været i
høring hos følgende organisationer og myndigheder
m.v.:
Advokatrådet, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Boligselskabernes Landsforening, BOSAM, Danmarks
Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening,
Danske Arkitekt?virksomheder, Danske Boligadvokater, Danske
Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Danske
Udlejere, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Ejendomsforeningen Danmark,
Ejerlejlighedernes Landsforening, Finansrådet,
Forbrugerrådet, Foreningen Danske Revisorer, FSR - danske
revisorer, Grundejernes Investeringsfond, Kommunekredit,
Kommunernes Landsforening, Lejernes Landsorganisation i Danmark,
Organisationen af Selvejende Institutioner, Praktiserende
Arkitekters Råd, Præsidenten for Vestre Landsret,
Præsidenten for Østre Landsret, Realkreditforeningen
og Realkreditrådet.
| | | | | | 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Da der er tale om gengivelse af allerede
kendte oplysninger i en anden form, forventes de foreslåede
ændringer ikke at have nævneværdige
administrative konsekvenser. Kravet om at nøgleoplysninger skal
optages som noter til andelsboligforeningernes årsregnskaber,
vurderes ikke at indebære nævneværdige byrder for
revisorerne, idet der vil være tale om et mindre supplement
til allerede gældende regler. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Kravet om at overdrageren af en
andelsbolig vil blive pålagt at udlevere flere dokumenter
samt nøgleoplysninger forud for et salg, vurderes samlet
ikke at medføre væsentlige byrder, idet dette blot er
et supplement til allerede gældende krav. Andelsboligforeninger vil opleve mindre
byrder ved at skulle udarbejde og ajourføre
nøgleoplysningerne. Det vil imidlertid primært
være første gang og efterfølgende blot
årlig ajourføring. | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
og nr. 6-8
Ændringerne er en konsekvens af
forslagets § 1, nr. 5, hvor den gældende bestemmelse i
andelsboliglovens § 6, stk. 1, foreslås erstattet af
§ 6, stk. 1-4.
Til nr.
2
I andelsboliglovens § 5 er fastsat regler
om, hvordan prisen for en andel i en andelsboligforening
fastsættes. I § 5, stk. 2, er nærmere regler om,
hvordan værdien af en andelsboligforenings ejendom kan
indgå i prisen. Værdien af ejendommen kan efter
foreningens eget valg ansættes til en af 3 mulige
værdier - anskaffelsesprisen, den kontante handelsværdi
som udlejningsejendom (valuarvurderingen) eller den seneste
offentlige vurdering.
Det foreslås, at det ikke længere
skal være muligt at ansætte værdien af ejendommen
til den kontante handelsværdi som udlejningsejendom
(valuarvurderingen) eller efter den offentlige vurdering i de
første 2 år efter en andelsboligforenings stiftelse.
Forslaget gælder alene i forhold til andelsboligforeninger,
der stiftes ved erhvervelse af en udlejningsejendom.
Det betyder, at man i disse
andelsboligforeninger tidligst kan anvende en valuarvurdering eller
den offentlige vurdering i forbindelse med prisfastsættelsen
af andele i foreningen ved overdragelser af andele, der finder sted
senere end 2 år efter foreningens stiftelse.
En andelsboligforening anses normalt for
stiftet på tidspunktet for afholdelse af den stiftende
generalforsamling.
Til nr.
3
Den gældende bestemmelse i
andelsboliglovens § 5, stk. 10, foreslås omformuleret,
da § 160 b i lov om almene boliger, som der henvises til i den
gældende andelsboliglov, er ophævet. Det er ikke
hensigtsmæssigt, at der i loven henvises til en ikke
eksisterende lovbestemmelse. Da denne bestemmelse vedrørte
tilsagn til engangstilskud afgivet i perioden 1. april 2002 til 31.
december 2004, er der i stedet henvist direkte hertil. Der
ændres ikke ved bestemmelsen om beregningen af
andelsboligforeningens formue, og ændringen har derfor alene
teknisk karakter. Da alle engangstilskud er udbetalt med udgangen
af 2011, er bestemmelsen allerede effektueret i
årsregnskaberne for de andelsboligforeninger, der har
modtaget et engangstilskud.
Til nr.
4
Det følger af § 160 k i lov om
almene boliger m.v., at støtte ydet til etablering af
andelsboligforeningen kan kræves helt eller delvist
tilbagebetalt efter Statens Administrations nærmere
bestemmelse, hvis der sker et helt eller delvist salg af en
andelsboligforenings ejendom. Det samme gælder, hvis
foreningen sammenlægges med en anden andelsboligforening. Det
påhviler andelsboligforeningen at underrette Statens
Administration om salget eller sammenlægningen.
Tilbagebetalingskravet påhviler de andelshavere, der er
medlemmer af andelsboligforeningen ved salget. Med det
foreslåede nye § 5, stk. 11, indføres et krav om,
at den hidtil modtagne støtte til etableringen af
andelsboligforeningen, skal anføres i en note til
andelsboligforeningens årsregnskab. Kravet omfatter alle
andelsboligforeninger, der har modtaget støtte til
etablering fra staten eller kommunen, og omfatter alle former for
støtte, hvad enten der er tale om løbende
udbetalinger af støtten eller engangstilskud. Herved sikres
andelshavere og potentielle andelsboligkøbere oplysninger om
størrelsen af tilbagebetalingskravet. Samtidig sikres, at
oplysningerne om den ydede støtte bevares efter, at de
støttede lån er udamortiseret.
Til nr.
5
I den gældende § 6, stk. 1, er det
fastsat, at overdrager til erhverver, inden aftale om overdragelse
af en andelsbolig indgås, skal udlevere foreningens
vedtægter, seneste årsregnskab og budget samt en
opstilling af, hvorledes prisen på andelen beregnes med
specifikation af prisen for andelen, udførte forbedringer og
inventar.
Med ændringen af § 6, stk. 1, foreslås den
gældende regel om pligtmæssig udlevering af dokumenter
ændret fra en positiv opregning til en bemyndigelse for
ministeren for by, bolig og landdistrikter til i
bekendtgørelse at fastsætte, hvilke dokumenter der
skal udleveres. Udover de dokumenter, som overdrageren skal
udlevere i dag, forventes det blandt andet fastsat, at overdrageren
skal udlevere foreningens seneste generalforsamlingsreferat (og
eventuel formandsberetning), vedligeholdelsesplan,
energimærke og eventuelt andre væsentlige
dokumenter.
Det foreslås endvidere som noget nyt, at
overdrageren af en andelsbolig forpligtes til inden indgåelse
af en aftale om overdragelse af en andelsbolig at udlevere
nøgleoplysninger om andelsboligforeningen og boligen til
erhverver.
Bestemmelsen i § 6,
stk. 2, indeholder en bemyndigelse til ministeren for by,
bolig og landdistrikter til i bekendtgørelse at
fastsætte nærmere regler om hvilke
nøgleoplysninger, der skal udleveres, i hvilken form de skal
udleveres og procedure for udarbejdelse og ajourføring af
nøgleoplysningerne.
Bemyndigelsesbestemmelsen tænkes
udnyttet til i bekendtgørelse at fastsætte
nærmere regler om, hvilke af de krævede
nøgleoplysninger, der skal optages som noter til
årsregnskabet. Det forventes fastsat, at
andelsboligforeningerne som udgangspunkt årligt udarbejder et
af Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter godkendt skema med
nøgleoplysninger på baggrund af oplysninger fra
seneste godkendte regnskab. Foreningerne skal oplyse, om der er
sket væsentlige ændringer i nøgleoplysningerne
siden årsregnskabet blev udarbejdet, f.eks. om der er optaget
nye lån, afdraget ekstraordinært på gælden
eller indgået nye forpligtelser vedrørende
større renoverings-/vedligeholdelsesarbejder.
Erhvervsstyrelsens regnskabsvejledning fra
december 2010 vil blive revideret, således at de nye krav til
nøgle?oplysninger, der skal optages som noter til
regnskabet, fremgår af denne. Dette vil sikre et ensartet
grundlag for udarbejdelsen af nøgleoplysningerne, da
grundlaget herfor således vil være underlagt
revisionen.
De nøgleoplysninger, som erhververen
skal have udleveret, forventes inddelt i en række overordnede
kategorier: stamoplysninger om andelsboligforeningen og
andelsboligen, drifts- og erhvervsoplysninger, byggetekniske
oplysninger og finansielle oplysninger.
Stamoplysningerne skal sikre identifikation af
den pågældende andelsboligforening samt give
erhververen de mest grundlæggende oplysninger om foreningen
og boligen. Det er hensigten, at stamoplysningerne skal omfatte
f.eks. ejendomsoplysninger, vurderingsprincip, maksimalpris og
fordelingstal.
Drifts- og erhvervsoplysningerne skal sikre
erhververen større klarhed over konsekvenserne af, at man
ved køb af en andelsbolig samtidig bliver medlem af en
forening, der i fællesskab ejer og driver den
pågældende ejendom. Under drifts- og
erhvervsoplysninger kan medtages nøgleoplysninger som f.eks.
boligafgift, lejeindtægter og andelsværdi pr.
andelsbolig-m², angivelse af hæftelsesforhold og om der
er tomme bolig- eller erhvervslejemål i foreningen.
Byggetekniske oplysninger er vigtige for at
vurdere, hvilken stand andelsboligforeningens ejendom er i, samt om
foreningen har en plan for løbende vedligehold, herunder en
plan for finansiering heraf. Oplysningerne kan f.eks. omfatte
foreningens bindende beslutninger om større
vedligeholdelses- eller renoveringsarbejder.
Under finansielle oplysninger er det hensigten
at anføre oplysninger om f.eks. foreningens samlede
gæld, lånetyper i foreningen og afdrag på
foreningens prioritetsgæld i seneste regnskabsår. Dette
skal ses i sammenhæng med den foreslåede bestemmelse i
§ 6, stk. 3.
Med den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 3, forpligtes penge- og
realkreditinstitutter, der har indgået aftaler om lån
og eventuelt hertil knyttede finansielle aftaler med en
andelsboligforening, til at udlevere informationsmateriale til
foreningen med finansielle nøgleoplysninger. Som eksempel
på hertil knyttede finansielle aftaler kan nævnes
aftaler om en renteswap.
Bestemmelsen i § 6,
stk. 4, indeholder en bemyndigelse til ministeren for by,
bolig og landdistrikter til efter forhandling med erhvervs- og
vækstministeren at fastsætte regler om penge- og
realkreditinstitutternes pligt til at udlevere
informationsmateriale. Det er hensigten, at fastsætte
nærmere krav til indholdet af de finansielle
nøgleoplysninger, herunder f.eks. at de skal indeholde
oplysninger om afdragsprofil og rente- og formueusikkerhed for de
lån, som penge- og realkreditinstitutterne har ydet til de
enkelte andelsboligforeninger. Der forventes endvidere fastsat
regler om, at penge- og realkreditinstitutterne årligt skal
udlevere disse oplysninger til andelsboligforeningerne.
Der forventes i bekendtgørelse fastsat
særlige formkrav, herunder at oplysningerne skal udleveres i
et særskilt skema. De finansielle nøgleoplysninger
skal supplere de nøgleop?lysningsskemaer, som
andelsboligforeningerne skal udarbejde. Det forventes fastsat i
bekendtgørelse, at overdrageren skal udlevere de finansielle
nøgleoplysninger fra penge- og realkreditinstitutterne til
erhververen forud for indgåelse af aftale om overdragelse af
en andelsbolig sammen med det af andelsboligforeningen udarbejdede
nøgleoplysningsskema.
Den nærmere fastsættelse af
kravene til, hvilke nøgle?oplysninger der skal medtages i
bekendtgørelsen, vil blive fastsat af Ministeriet for By,
Bolig og Landdistrikter efter en nærmere drøftelse med
interessenterne på andelsboligområdet.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2014. Ikrafttrædelsestidspunktet er valgt
for at sikre, at bestemmelserne om overdragers udvidede
oplysningspligt ved salg af en andelsbolig kommer til at
gælde for salg baseret på andelsboligforeningernes
regnskaber for 2013. Herved sikres et ensartet grundlag for
fremskaffelse af de væsentlige økonomiske
nøgleoplysninger.
I stk. 2
foreslås det, at karensperioden for anvendelse af
valuarvurdering og offentlig vurdering ved stiftelse af
andelsboligforeninger i tidligere udlejningsejendomme træder
i kraft den 1. juli 2013. Den foreslåede karensperiode vil
gælde for andelsboligforeninger, der stiftes efter den 30.
juni 2013.
I stk. 3
foreslås det, at optagelse af en note i årsregnskabet
om modtaget tilskud fra staten eller kommunen til etablering af
private andelsboliger sker i årsregnskaber, der
vedrører regnskabsår, der begynder den 1. januar 2013
eller senere. Der vil i efteråret 2013 blive foretaget en
revision af Erhvervsstyrelsens vejledning om årsregnskaber
for andelsboligforeninger, der aflægger regnskab efter
årsregnskabsloven. Notebestemmelsen vil indgå i denne
revision.
I stk. 4
foreslås det, at overdragerens udvidede oplysningspligt alene
finder anvendelse på aftaler om overdragelse af
andelsboliger, der indgås efter der i den
pågældende andelsboligforening foreligger et godkendt
regnskab for 2013.
For at sikre et ensartet grundlag for
fremskaffelse af de væsentlige økonomiske
nøgleoplysninger indeholder lovforslaget bestemmelser om, at
visse nøgleoplysninger vil skulle optages som noter til
årsregnskaberne. Der vil i efteråret 2013 blive
foretaget en revision af Erhvervsstyrelsens vejledning om
årsregnskaber for andelsboligforeninger, der aflægger
årsregnskab efter årsregnskabsloven. En revideret
vejledning forventes udstedt med udgangen af 2013. Dette betyder,
at andelsboligforeningernes regnskaber for 2013, der godkendes
på generalforsamlinger i 2014, indeholder de
væsentligste nøgleoplysninger, der skal danne grundlag
for opfyldelse af overdragers oplysningspligt.
De nye regler om overdragers oplysningspligt
foreslås derfor alene anvendt på aftaler om
overdragelse, der indgås på et tidspunkt, hvor der
foreligger et godkendt regnskab vedrørende det
regnskabsår, der begynder den 1. januar 2013 eller senere.
Dette indebærer, at en sælger, der i 2014 indgår
en aftale om overdragelse, hvor der endnu ikke foreligger et
godkendt regnskab vedrørende det regnskabsår, der
begynder den 1. januar 2013, vil skulle følge de hidtil
gældende regler om oplysningspligt. Overdrageren skal
således alene udlevere foreningens vedtægter, seneste
årsregnskab og budget samt en opstilling af, hvorledes prisen
på andelen beregnes med specifikation af prisen for andelen,
udførte forbedringer og inventar.
Bestemmelsen i stk. 4 indebærer, at de
nye regler om penge- og realkreditinstitutters forpligtelse til at
udlevere finansielle nøgleoplysninger finder anvendelse fra
lovens ikrafttræden den 1. januar 2014. Det er hensigten i
bekendtgørelse at fastsætte regler om, at penge- og
realkreditinstitutterne udleverer finansielle
nøgleoplysninger første gang til
andelsboligforeningerne primo januar 2014.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om andelsboligforeninger og andre
boligfællesskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 1716 af
16. december 2010, foretages følgende ændringer: | | | | § 4
b. . . . Stk. 3. Ud over
de tilgodehavender, der er nævnt i § 6, stk. 7, kan
foreningen hos den fraflyttede andelshaver til skade for den, der
ved aftale har fået pant eller foretaget udlæg i
andelen, fradrage den forholdsmæssige andel af lån som
nævnt i stk. 1, jf. dog stk. 4. | | 1. I § 4 b, stk. 3, og § 6 b, stk. 6, 2. pkt., ændres
»§ 6, stk. 7,« til: »§ 6, stk.
10,«. | | | | § 6
b. . . . Stk. 6.
Andelsboligforeningen kan modregne sine rimelige udgifter ved
salget i overdragelsessummen. § 6, stk. 7, finder tilsvarende
anvendelse. | | | | | | §
5. . . . Stk. 2. Ved
opgørelsen af foreningens formue ansættes ejendommen
til en af følgende værdier, der ikke må
overskrides ved opgørelsen af værdien af andelen i
foreningens formue: | | 2. I § 5, stk. 2, indsættes efter litra
c: »Er en andelsboligforening stiftet ved
erhvervelse af en udlejningsejendom, skal værdien af
ejendommen i de første 2 år efter
andelsboligforeningens stiftelse ansættes efter litra
a.« | a) | Anskaffelsesprisen. | | | b) | Den kontante handelsværdi som
udlejningsejendom. Vurderingen skal foretages af en
statsautoriseret ejendomsmægler, der er valuar. Vurderingen
må ikke være mere end 18 måneder gammel. | | | c) | Den senest ansatte ejendomsværdi
med eventuelle reguleringer efter § 3 A i lov om vurdering af
landets faste ejendomme. | | | | | | §
5. . . . Stk. 10. Er der
ydet tilskud til etablering af private andelsboliger efter §
160 b, stk. 1, i lov om almene boliger samt støttede private
andelsboliger m.v., skal tilskuddet ved beregning af foreningens
formue optages som en passivpost, der nedtrappes med en tiendedel
af tilskuddets størrelse, første gang et år
efter udbetaling af tilskuddet, og indtil hele tilskuddet er
medtaget i formueopgørelsen. | | 3. I § 5, stk. 10, ændres
»tilskud til etablering af private andelsboliger efter §
160 b, stk. 1, i lov om almene boliger samt støttede private
andelsboliger m.v.,« til: »engangstilskud til
etablering af private andelsboliger efter lov om almene boliger
samt støttede private andelsboliger m.v. i perioden fra 1.
april 2002 til 31. december 2004,«. | | | | | | 4. I § 5 indsættes efter stk. 10 som
nyt stykke: »Stk. 11.
Er der ydet støtte fra staten eller kommunen til etablering
af en andelsboligforening, skal størrelsen af den udbetalte
støtte, som efter § 160 k i lov om almene boliger m.v.
kan kræves tilbagebetalt ved salg af andelsboligforeningens
ejendom eller ved sammenlægning med en anden
andelsboligforening, anføres i en note til
årsregnskabet.« Stk. 11-13 bliver herefter stk. 12-14. | | | | § 6. Den, der
overdrager en andel i en andelsboligforening, hvor der til andelen
er knyttet retten til bolig, skal inden aftalens indgåelse
til erhververen udlevere et eksemplar af andelsboligforeningens
vedtægter, andelsboligforeningens seneste årsregnskab
og budget samt en opstilling af, hvorledes prisen beregnes, med
specifikation af prisen for andelen, udførte forbedringer og
inventar. Overdrageren skal endvidere inden aftalens
indgåelse skriftligt gøre erhververen bekendt med
indholdet af § 5, § 15, stk. 1, og § 16, stk. 1 og
3. Stk. 2.
Erhververen skal godkendes af bestyrelsen for
andelsboligforeningen. Stk. 3. Aftalen
skal forelægges bestyrelsen til godkendelse. Bestyrelsen kan
forlange den aftalte pris nedsat og en eventuel overpris
tilbagebetalt, såfremt prisen overstiger, hvad der er
tilladt. Stk. 4. Er der i
forbindelse med overdragelsen indgået nogen anden retshandel,
finder reglen i stk. 3 tilsvarende anvendelse. Stk. 5.
Bestyrelsen skal som note til årsregnskabet oplyse andelens
værdi på statusdagen, beregnet i overensstemmelse med
§ 5, samt eventuelle vedtægtsbestemmelser om
prisfastsættelsen. Stk. 6. Har
foreningen optaget indekslån eller særskilt
realkreditlån, hvortil der ydes enten afdragsbidrag,
ydelsesstøtte eller ydelsesbidrag, der svarer til den
samlede ydelse, i medfør af lov om sanering, lov om
byfornyelse eller lov om byfornyelse og boligforbedring, skal
bestyrelsen i en note til årsregnskabet oplyse
størrelsen af lån, hvortil der ydes den nævnte
støtte, samt at dette ikke indgår i opgørelsen
efter § 5 af andelenes værdi. | | 5. § 6, stk. 1, ophæves, og i stedet
indsættes: »Den, der overdrager en andel i en
andelsboligforening, hvor der til andelen er knyttet retten til
bolig, skal inden aftalens indgåelse udlevere dokumenter og
nøgleoplysninger om andelsboligforeningen og andelsboligen
til erhververen. Overdrageren skal endvidere inden aftalens
indgåelse skriftligt gøre erhververen bekendt med
indholdet af § 5, § 15, stk. 1, og § 16, stk. 1 og
3. Stk. 2.
Ministeren for by, bolig og landdistrikter fastsætter
nærmere regler om, hvilke dokumenter og
nøgleoplysninger overdrageren skal udlevere til erhververen,
formkrav til nøgleoplysningerne, hvilke
nøgleoplysninger, der skal optages som noter til
årsregnskabet, samt om procedure for udarbejdelse af
nøgleoplysningerne. Stk. 3. Penge-
og realkreditinstitutter, der har indgået aftale om lån
og hertil knyttet finansiel aftale med en andelsboligforening, skal
udlevere informationsmateriale til foreningen med finansielle
nøgleoplysninger. Stk. 4.
Ministeren for by, bolig og landdistrikter fastsætter efter
forhandling med erhvervs- og vækstministeren nærmere
regler om pligten til at udlevere
informationsmateriale.« Stk. 2-8 bliver herefter stk. 5-11. | Stk. 7.
Overdragelsessummen indbetales til foreningen, som efter fradrag af
sine tilgodehavender hos den fraflyttede andelshaver udbetaler
resten til den fraflyttede andelshaver og eventuelle andre
rettighedshavere. Inden afregning efter 1. pkt. skal
andelsboligforeningen undersøge, om der i andelsboligbogen
er tinglyst rettigheder over andelen. Dette gælder dog ikke,
hvis foreningen ikke har afgivet erklæring efter § 4 a
vedrørende den pågældende andel. Til skade for
den, der ved aftale har fået pant i andelen, kan foreningen
kun fradrage sådanne tilgodehavender hos den fraflyttede
andelshaver, der udspringer af dennes medlemskab af foreningen, og
for så vidt angår løbende betalinger kun i
indtil 1 år fra forfaldsdagen for de enkelte betalinger,
medmindre foreningen inden fristens udløb har indledt og
uden ugrundet ophold fremmet retsforfølgning eller
eksklusion. | | 6. I § 6, stk. 4, der bliver stk. 7,
ændres »stk. 3« til: »stk. 6«. | Stk. 8. Selv om
det er aftalt, at gælden i henhold til et pantebrev i andelen
ikke kan forlanges betalt ved ejerskifte, kan foreningen i
forbindelse med overdragelsen kræve, at overdragelsessummen
helt eller delvis indbetales til foreningen, medmindre den
krævede indbetaling er unødvendig, for at foreningen
kan få dækket krav som anført i stk. 7. | | 7. I § 6, stk. 8, der bliver stk. 11,
ændres »stk. 7« til: »stk. 10«. | | | | § 7 h.
Bestyrelsen for andelsboligforeningen skal underrette
kommunalbestyrelsen senest 2 uger efter, at bestyrelsen har
modtaget en meddelelse om eller på et andet grundlag bliver
bekendt med, at en andelsbolig, der er omfattet af den kommunale
anvisningsret, skal afhændes. Underretningen skal indeholde
de oplysninger, som fremgår af § 6, stk. 1.
Trækkes tilbudet om salg tilbage, overføres
kommunalbestyrelsens anvisningsret til den næste bolig i
foreningen, som skal overdrages. | | 8. I § 7 h, stk. 1, 2. pkt., indsættes
efter »§ 6, stk. 1«: », og bestemmelser
fastsat i medfør af § 6, stk. 2 og 4«. | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2014, jf. dog stk. 2. Stk. 2. §
1, nr. 2, træder i kraft den 1. juli 2013, og har virkning
for andelsboligforeninger, der stiftes efter denne bestemmelses
ikrafttræden. Stk. 3. §
1, nr. 4, finder anvendelse på årsregnskaber for
regnskabsår, der begynder den 1. januar 2013 eller
senere. Stk. 4. §
6, stk. 1, i lov om andelsboligforeninger og andre
boligfællesskaber, som affattet ved denne lovs § 1, nr.
5, finder alene anvendelse på aftaler om overdragelse af
andelsboliger, der indgås efter andelsboligforeningens
godkendelse af årsregnskabet vedrørende det
regnskabsår, der begynder den 1. januar 2013 eller
senere. | | | | | | |
|