Fremsat den 4. oktober 2012 af
miljøministeren (Ida Auken)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse
(Virksomheders adgang til genbrugspladser
på tværs af kommunegrænser)
§ 1
I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juni 2010, som ændret
senest ved § 4 i lov nr. 580 af 18. juni 2012, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 45, stk. 2, nr. 3,
ændres »pligten til at begrænse denne
adgang,« til: »for virksomheder, der ikke er
hjemmehørende i kommunen, samt om kommunalbestyrelsens pligt
til at begrænse adgangen til genbrugspladser i
kommunen«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning og baggrund
Lovforslaget indeholder forslag til
ændring af lov om miljøbeskyttelse og har til
formål at give virksomheder adgang til de kommunale
genbrugspladser på tværs af kommunegrænser.
Forslaget er omfattet af den politiske aftale
af 1. juli 2011 mellem den daværende VK-regering,
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og
Det Radikale Venstre om etablering af en tilmeldeordning for
virksomheders adgang til genbrugspladsen, hvorefter der bl.a. skal
etableres mulighed for, at kommunerne kan give adgang til
genbrugspladsen for virksomheder beliggende i andre kommuner.
Baggrunden for forslaget er, at virksomheder
med hjemsted i en dansk kommune i dag ikke har adgang til
kommunernes genbrugspladser i de kommuner, hvor virksomhederne ikke
er hjemmehørende. Dette betyder bl.a., at virksomheder, som
foretager arbejde i en anden kommune end egen hjemkommune og gerne
vil gøre brug af en genbrugsplads, er nødsaget til at
transportere affaldet til genbrugspladsen i hjemkommunen frem for
at transportere affaldet til genbrugspladsen i den kommune, hvor
arbejdet udføres. Dette problem gør sig f.eks.
gældende for visse håndværksvirksomheder.
Det foreslås på den baggrund, at
miljøministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
kommunalbestyrelsens pligt til at give virksomheder, der ikke er
hjemmehørende i kommunen, adgang til kommunens
genbrugspladser. Sigtet hermed er således at give de
virksomheder, der ikke er hjemmehørende i kommunen, adgang
til kommunens genbrugspladser på lige fod med de
virksomheder, der er hjemmehørende i kommunen. Dette
gælder både virksomheder med dansk hjemsted og
udenlandske virksomheder uden fast adresse i Danmark.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.1.
Gældende ret
Det følger af den gældende
miljøbeskyttelseslovs § 45, stk. 2, nr. 3, at
miljøministeren fastsætter regler om
kommunalbestyrelsens pligt til at give adgang til genbrugspladser i
kommunen, herunder pligt til at begrænse denne adgang og
foretage brugerundersøgelse.
Det følger endvidere af den
gældende lovs § 48, stk. 1, nr. 1, at
kommunalbestyrelsen skal fastsætte gebyrer til dækning
af udgifter, herunder udgifter efter stk. 8, til
planlægning, etablering, drift og administration af
affaldsordninger.
Bemyndigelsesbestemmelserne er udnyttet til at
fastsætte regler om bl.a. genbrugspladser i den
gældende affaldsbekendtgørelse, jf.
bekendtgørelse nr. 1415 af 12. december 2011 om affald.
Det fremgår af den gældende
affaldsbekendtgørelse, at kommunalbestyrelsen skal sikre
virksomheder hjemmehørende i kommunen adgang til mindst
én genbrugsplads i kommunen. Ordningen giver virksomhederne
adgang til genbrugspladsen med affald, der i karakter svarer til
det affald, husholdninger har adgang med. Genbrugspladsen kan
være en plads, som kommunen eller et kommunalt
fællesskab selv driver, eller en plads, hvor driften er
udliciteret.
Kommunalbestyrelsen skal foretage sin
planlægning med henblik på løbende at kunne
stille kapacitet til rådighed for virksomhederne på
kommunens genbrugspladser. Kommunalbestyrelsen skal dog ikke sikre,
at der til enhver tid er kapacitet på genbrugspladsen til
enhver virksomhed i kommunen (beredskabskapacitet), idet kommunen
ved manglende kapacitet på genbrugspladsen kan henvise til en
anden tilsvarende håndtering, som en anden genbrugsplads
eller en privat virksomhed.
Kommunalbestyrelsen skal begrænse
virksomhedernes adgang til affald bragt til pladsen i
indregistrerede køretøjer, der vejer op til 3500 kg
eller i en på køretøjet monteret trailer.
Kommunalbestyrelsen skal derudover
begrænse adgangen til at aflevere farligt affald på
genbrugspladser til aflevering af 200 kg farligt affald om
året pr. virksomhed. I opgørelsen af de 200 kg farligt
affald er undtaget bærbare batterier og akkumulatorer, som
defineret i bekendtgørelse nr. 1186 af 7. december 2009 om
batterier og akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer.
Undtaget er også affald af elektrisk og elektronisk udstyr
fra husholdninger omfattet af producentansvar, som defineret i
bekendtgørelse nr. 1296 af 12. december 2011 om
markedsføring af elektrisk og elektronisk udstyr samt
håndtering af affald af elektrisk og elektronisk udstyr.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og
opkræve et gebyr hos de virksomheder, der gør brug af
tilbuddet om at aflevere affald på genbrugspladser. Gebyret
skal indeholde alle omkostninger forbundet med ordningen for
virksomhederne, herunder omkostninger til administration af
ordningen.
Kommunalbestyrelsen fastsætter, om
betalingen for adgangen sker som betaling pr. besøg eller
som betaling af et abonnement eller kombinationer heraf. Uanset
hvilken model der vælges, skilles farligt affald fra det
øvrige affald og afregnes med hensyntagen til dette affalds
behandlingsudgifter.
Det fremgår endvidere af den
gældende affaldsbekendtgørelse, at kommunalbestyrelsen
fastsætter og opkræver et gebyr for adgang til at
aflevere affald på genbrugspladser for udenlandske
virksomheder uden fast adresse i Danmark. Gebyret skal
differentieres, og skal opkræves direkte hos
virksomheden.
2.1.2.
Lovforslaget
Det foreslås, at miljøministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om kommunalbestyrelsens
pligt til at give virksomheder, der ikke er hjemmehørende i
kommunen, adgang til kommunens genbrugspladser. Hensigten hermed
er, at give virksomheder, der ikke er hjemmehørende i
kommunen, adgang til kommunens genbrugspladser på lige fod
med de virksomheder, der er hjemmehørende i kommunen. Dette
gælder både virksomheder med dansk hjemsted og
udenlandske virksomheder uden fast adresse i Danmark.
Kommunalbestyrelsen skal foretage sin
planlægning med henblik på løbende at kunne
stille kapacitet til rådighed for virksomhederne på
kommunens genbrugspladser. Dette kan være en genbrugsplads,
som kommunen eller et kommunalt fællesskab selv driver, eller
en plads, hvor driften er udliciteret. Kommunalbestyrelsen skal dog
ikke sikre, at der til enhver tid er kapacitet på
genbrugspladsen til enhver virksomhed (beredskabskapacitet), idet
kommunen ved manglende kapacitet på genbrugspladsen kan
henvise til en anden tilsvarende håndtering.
Forslaget indebærer, at ministeren i
lighed med den gældende bemyndigelse i § 45,
stk. 2, nr. 3, i forhold til de hjemmehørende
virksomheder, bemyndiges til at fastsætte regler om
kommunalbestyrelsens pligt til at begrænse adgangen for de
ikke-hjemmehørende virksomheders adgang til kommunens
genbrugspladser og foretagelse af brugerundersøgelser.
De virksomheder, der benytter en genbrugsplads
i en kommune, hvor virksomheden ikke er hjemmehørende, vil
blive omfattet af de samme regler om adgang og gebyrer, som
gælder for de virksomheder, som er hjemmehørende i
kommunen. Det samme vil gøre sig gældende for de
udenlandske virksomheder uden fast adresse i Danmark, hvilket
betyder, at der fremover vil være ens regler om gebyr for
virksomheder med dansk hjemsted og for udenlandske virksomheder. Se
om de gældende regler under pkt. 2.1.1. Reglerne vil
fremgå af affaldsbekendtgørelsen.
Forslaget kan medføre, at nogle af de
virksomheder, som i dag afleverer deres genanvendelige
erhvervsaffald til en privat indsamlingsvirksomhed eller et privat
genanvendelsesanlæg, fremover i stedet vælger at
aflevere deres erhvervsaffald på en genbrugsplads. Dette kan
f.eks. være tilfældet, hvor en
håndværksvirksomhed foretager arbejde i en anden
kommune end hjemkommunen. Virksomhederne formodes dog fortsat at
ville benytte indsamlingsvirksomhederne eller
genanvendelsesanlæggene ved større mængder
erhvervsaffald, idet mængden af affald, som må bringes
til genbrugspladsen, er begrænset af reglerne om bl.a.
køretøjer, mv. Se om de gældende
begrænsninger for adgangen til genbrugspladsen under punkt
2.1.1.
Forslaget kan derudover medføre, at
nogle kommuners genbrugspladser vil blive benyttet mere end andre
kommuners genbrugspladser, eksempelvis pga. beliggenhed, hvilke
affaldsfraktioner, som kan modtages eller lavere gebyrer hos den
pågældende genbrugsplads. Færre brugere blandt
virksomheder til at betale de brugerfinansierede gebyrer kan
endvidere medføre, at gebyrer på de genbrugspladser,
som bliver benyttet mindre, kan risikere at blive højere end
andre genbrugspladsers gebyrer, fordi tidligere stordriftsfordele
bliver reduceret, eller at tilbuddet begrænses.
Lovforslaget kan endelig have udbudsretlige
konsekvenser, i det omfang kommunalbestyrelsen har udbudt driften
af genbrugspladsen, såfremt ændringerne i den udbudte
opgave må betragtes som væsentlige. Det vil være
en konkret vurdering i det enkelte tilfælde, hvorvidt
lovændringen vil medføre et krav om fornyet udbud af
opgaven.
Det foreslås, at lovforslaget
sættes i kraft med virkning fra den 1. januar 2013 i
overensstemmelse med den politiske aftale, hvori det fremgår,
at der senest den 1. januar 2013 skal skabes mulighed for
virksomhedernes adgang til genbrugspladser på tværs af
kommunegrænser.
3. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske konsekvenser for det offentlige, idet
virksomhederne betaler gebyr for brug af genbrugspladsen, og derfor
kommer til at dække eventuelle ekstra omkostninger.
Lovforslaget kan imidlertid have
administrative konsekvenser for den enkelte kommune, i det omfang
kommunalbestyrelsen har udbudt driften af genbrugspladsen, og
ændringerne i den udbudte opgave må betragtes som
væsentlige. Det vil imidlertid være en konkret
vurdering i det enkelte tilfælde, hvorvidt lovændringen
vil medføre et krav om fornyet udbud af opgaven.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget skønnes at have positive
økonomiske konsekvenser for de virksomheder, som
ønsker at anvende en genbrugsplads i en anden kommune end
den kommune, hvor virksomheden er hjemmehørende. Dette kan
f.eks. være en virksomhed, som udfører arbejde i en
anden kommune end hjemkommunen, og som tidligere kørte
affaldet til genbrugspladsen i hjemkommunen, og som nu kan aflevere
affaldet på genbrugspladsen i den kommune, hvor arbejdet
udføres.
Dog kan private indsamlingsvirksomheder og
private genanvendelsesanlæg miste en andel af affaldet,
såfremt nogle virksomheder, som tidligere har valgt at
aflevere affaldet til en indsamlingsvirksomhed eller et
genanvendelsesanlæg i den kommune, hvor arbejdet
udføres, i stedet vælger at aflevere affaldet til en
genbrugsplads. Det vurderes imidlertid, at det er begrænset,
hvor meget virksomhederne har benyttet indsamlingsvirksomhederne og
genanvendelsesanlæggende i forbindelse med det affald, som
normalt ville blive bragt til genbrugspladsen, og at virksomhederne
i forbindelse med større mængder affald, fortsat vil
bruge indsamlingsvirksomhederne og genanvendelsesanlæggene,
idet mængden af affald, som må bringes til
genbrugspladsen er begrænset af reglerne om
køretøjer, mv.
Derudover kan virksomhedernes frie valg med
hensyn til hvilken genbrugsplads, de benytter, betyde, at de
genbrugspladser, som på baggrund af lovforslaget bruges af
færre virksomheder, kan få højere gebyrer, og
dermed blive dyrere.
Lovforslaget kan endelig have
økonomiske konsekvenser i det omfang kommunalbestyrelsen har
udbudt driften af genbrugspladsen til en privat virksomhed, og
ændringerne i den udbudte opgave må betragtes som
væsentlige. Det vil imidlertid være en konkret
vurdering i det enkelte tilfælde, hvorvidt lovændringen
vil medføre et krav om fornyet udbud af opgaven.
5. De
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget skønnes at have positive
miljømæssige konsekvenser i de tilfælde, hvor
transport med affald kan forkortes. Dette vil f.eks. ske, når
virksomheder ønsker at gøre brug af en genbrugsplads,
og ikke længere behøver at transportere affaldet til
genbrugspladsen i hjemkommunen, men eksempelvis kan transportere
affaldet til genbrugspladsen i den kommune, hvor arbejdet
udføres.
7. Forholdet
til EU-retten
Forslaget om virksomheders adgang til
genbrugspladser på tværs af kommunegrænser
vurderes at ligge inden for rammerne af direktiv 2006/123/EF om
tjenesteydelser i det indre marked, idet virksomheder med dansk
hjemsted og udenlandske virksomheder uden fast adresse i Danmark
sidestilles. Dette betyder bl.a., at regler om gebyr for adgang til
genbrugspladser for virksomheder med dansk hjemsted og for
udenlandske virksomheder uden fast adresse i Danmark fremover vil
være de samme.
Lovforslaget indeholder derudover ingen
EU-retlige aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har været sendt i
høring hos:
Advokatsamfundet, affald danmark, Akademiet
for de tekniske videnskaber, Anvendt KommunalForskning,
Arbejdsbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdstilsynet,
Beredskabsstyrelsen, Beskæftigelsesministeriet,
Boligselskabernes Landsforening, Bryggeriforeningen, CONCITO,
Copenhagen Resource Institute, Coop Danmark, Dakofa, Danmarks
Meteorologiske Institut, Danmarks Miljøundersøgelser,
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Statistik, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Dansk Standard, Dansk Transport og Logistik (DTL),
Danske Regioner, DANVA, Det Økologiske Råd, De
Samvirkende Købmænd, Digitaliseringsstyrelsen, DONG
Energy, DPA (Dansk ProducentAnsvar), elretur, Energistyrelsen,
Emballageindustrien, Embedslægeforeningen, EnviNa, Erhvervs-
og Vækstministeriet, Erhvervsstyrelsen, Fagligt Fælles
Forbund (3F), Finansministeriet, Finansrådet,
Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen, Foreningen af Kommunale
Tekniske Chefer, Foreningen af Rådgivende Ingeniører,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Forsikring og Pension,
Forsvarsministeriet, Forsvarets Bygnings- og
Etablissementstjeneste, Friluftsrådet,
Fødevarestyrelsen, Genvindingsindustrien, GEUS, Godkendt
Teknologisk Service (GTS), Greenpeace, Hedeselskabet,
Håndværksrådet, Informationscenter for
Miljø & Sundhed, Ingeniørforeningen i Danmark
(IDA), Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Klima-, Energi- og
Bygningsministeriet, Kommunekemi A/S, Kommunernes Landsforening,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kulturministeriet,
Kystdirektoratet, Landbrug & Fødevarer, Landbrugsraadet,
Landsorganisationen i Danmark, Lægeforeningen,
Miljøbevægelsen NOAH, Ministeriet for By, Bolig og
Landdistrikter, Ministeriet for Børn og Undervisning,
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående
Uddannelser, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Moderniseringsstyrelsen,
Plastindustrien, RenoSam, Rigsrevisionen, Skatteministeriet,
Social- og Integrationsministeriet, Statsministeriet, Teknologisk
Institut, Transportministeriet, Udenrigsministeriet,
Undervisningsministeriet, WWF Verdensnaturfonden, Erhvervs- og
Vækstministeriet samt Økonomi- og
Indenrigsministeriet.
| | | 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Det skal vurderes i hvert enkelt
tilfælde, om en udliciteret genbrugsplads skal i udbud.
Lovforslaget medfører imidlertid ikke i sig selv, at pladsen
skal i udbud. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Det bliver billigere i forhold til
transport og tid for virksomheder, som ønsker at anvende en
genbrugsplads, at de kan anvende den nærmeste genbrugsplads,
fremfor at skulle transportere affaldet til genbrugspladsen i deres
hjemkommune. | Indsamlingsvirksomheder og
genanvendelsesanlæg kan risikere, at de fravælges pga.
frit valg i forhold til genbrugspladser. ? Virksomheder, som anvender genbrugspladser
med få brugere, kan risikere at skulle betale højere
gebyrer. Det skal vurderes i hvert enkelt
tilfælde, om en udliciteret genbrugsplads skal i udbud.
Lovforslaget medfører imidlertid ikke i sig selv, at pladsen
skal i udbud. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Der vil være en kortere transport
med affald til genbrugspladser i de tilfælde, hvor en
virksomhed vælger at bruge den nærmeste genbrugsplads
frem for f.eks. en genbrugsplads i hjemkommunen. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget om virksomheders adgang til
genbrugspladser på tværs af kommunegrænser
vurderes at ligge inden for rammerne af direktiv 2006/123/EF om
tjenesteydelser i det indre marked, idet virksomheder med dansk
hjemsted og udenlandske virksomheder uden fast adresse i Danmark
sidestilles. Dette betyder bl.a., at regler om gebyr for
virksomheder med dansk hjemsted og udenlandske virksomheder uden
fast adresse i Danmark fremover vil være de samme. Lovforslaget indeholder derudover ingen
EU-retlige aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Den foreslåede ændring af den
gældende bemyndigelsesbestemmelse i § 45,
stk. 2, nr. 3, udvider bemyndigelsen for ministeren til
også at fastsætte regler om kommunalbestyrelsens pligt
til at give virksomheder, som ikke er hjemmehørende i
kommunen, adgang til genbrugspladser i kommunen mod betaling samt
til at begrænse denne adgang og foretage
brugerundersøgelser.
Den foreslåede ændring
indebærer, at kommunalbestyrelsen fremover skal sikre adgang
til genbrugspladser i kommunen for virksomheder, der ikke har
hjemsted i kommunen, på samme vilkår, som de, der
gælder for virksomheder, som er hjemmehørende i
kommunen. Bestemmelsen omfatter både virksomheder med dansk
hjemsted og udenlandske virksomheder uden fast adresse i
Danmark.
Virksomheder, der benytter en genbrugsplads i
en kommune, hvor virksomheden ikke er hjemmehørende vil
blive omfattet af de samme regler om adgang og gebyrer og
brugerundersøgelser, som gælder for de virksomheder,
som er hjemmehørende i kommunen. Det samme vil gøre
sig gældende for de udenlandske virksomheder uden fast
adresse i Danmark. Se om de gældende regler under pkt. 2.1.1.
Reglerne herom vil fremgå af
affaldsbekendtgørelsen.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2013.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juni 2010, som ændret
senest ved § 4 i lov nr. 580 af 18. juni 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | § 45. | | | Stk. 1.
…. | | | Stk. 2.
Miljøministeren fastsætter regler om kommunale
affaldsordninger, herunder om | | | 1) kommunalbestyrelsens pligt til at anvise
behandlingsmuligheder for affald, | | | 2) kommunalbestyrelsens pligt til at
forestå indsamling og behandling af affald, | | | 3) kommunalbestyrelsens pligt til at give
adgang til genbrugspladser i kommunen, herunder pligten til at
begrænse denne adgang, og foretage brugerundersøgelser
og 4) borgeres, grundejeres og virksomheders
pligt til at benytte kommunale affaldsordninger. | | 1. I § 45, stk. 2, nr. 3,
ændres »pligten til at begrænse denne
adgang,« til: »for virksomheder, der ikke er
hjemmehørende i kommunen, samt om kommunalbestyrelsens pligt
til at begrænse adgangen til genbrugspladser i
kommunen«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2013. |
|