Fremsat den 20. marts 2013 af ministeren
for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fremstilling,
præsentation og salg af tobaksvarer1)
(Forbud mod salg af løs snus og
lignende tobaksprodukter i Danmark)
§ 1
I lov om fremstilling, præsentation og salg
af tobaksvarer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 21.
oktober 2008, foretages følgende ændring:
1.
§ 19 affattes således:
Ȥ 19. Detailsalg af tobak, der
indtages oralt, og som ikke er bestemt til at ryges eller tygges,
er ikke tilladt på det danske marked.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2014.
Stk. 2. For tobaksvarer,
der er fremstillet eller importeret inden lovens
ikrafttræden, finder § 1, nr. 1, anvendelse fra den 1.
juli 2014.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Lovforslaget indeholder et forbud mod salg af
snus i løs vægt og lignende tobaksprodukter, der er
bestemt til oral indtagelse, og som ikke er bestemt til at ryges
eller tygges.
Lov om fremstilling, præsentation og
salg af tobaksvarer (tobaksvareloven) er en implementering af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/37/EF af 5. juni
2001 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og
administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og
salg af tobaksvarer (tobaksvaredirektivet).
Europa-Kommissionen har med
åbningsskrivelse af 21. juni 2012 indledt en
traktatkrænkelsessag mod Danmark, fordi salg af løs
snus er tilladt i Danmark. Europa-Kommissionen har den 25. oktober
2012 sendt en begrundet udtalelse til Danmark.
Europa-Kommissionen er af den opfattelse, at
tobaksvaredirektivet forbyder salg af snus, dvs. fint malet eller
fintskåret tobak, der sælges i løs vægt
eller i form af små portionsbreve og er bestemt til
indtagelse ved, at det anbringes mellem tandkødet og
læben og hverken tygges eller ryges. Det er dog tilladt at
sælge snus i Sverige, idet Sverige fik en særordning i
forbindelse med Sveriges tiltrædelse af EU, jf.
tobaksvaredirektivets artikel 8.
For at bringe den danske retstilstand i
overensstemmelse med tobaksvaredirektivet foreslås det, at
salg af enhver form for snus, der er bestemt til oral indtagelse,
og som hverken er bestemt til at ryges eller tygges, forbydes.
2.
Lovforslagets hovedpunkter
2.1.
Gældende ret
Tobaksvareloven er en implementering af
tobaksvaredirektivet. Det fremgår af § 19 i lov om
fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1022 af 21. oktober 2008, at salg af
pulveriseret tobak i form af snus pakket i porøse
portionsbreve eller lignende til indlægning i mundhulen ikke
er tilladt. Forbuddet retter sig mod detailsalg. Salg af løs
snus, skråtobak og anden røgfri tobak er ikke forbudt
i medfør af dansk lovgivning.
Af artikel 8 i tobaksvaredirektivet
fremgår, at "medlemsstaterne forbyder markedsføring af
tobak, som indtages oralt, jf. dog artikel 151 i akten
vedrørende Østrigs, Finlands og Sveriges
tiltrædelse". Det fremgår af artikel 151, at Sverige
fik en undtagelse fra forbuddet i artikel 8. Oral tobak er i
direktivets artikel 2, nr. 4, defineret som "varer, der er bestemt
til oral indtagelse, med undtagelse af varer bestemt til at ryges
eller tygges, og som helt eller delvist består af tobak i
form af pulver eller fine partikler eller enhver kombination af
disse former - navnlig varer i portionsbreve eller porøse
breve - eller i en form, der minder om et levnedsmiddel. "
Ifølge Europa-Kommissionen er der ikke
andre undtagelser fra forbuddet mod tobaksvarer, som indtages
oralt, jf. artikel 8 og artikel 2, nr. 4, i tobaksvaredirektivet,
end varer bestemt til at ryges eller tygges. Tobaksvaredirektivet
indeholder således efter Europa-Kommissionens opfattelse et
forbud mod salg af snus - uanset indpakning - i EU med undtagelse
af Sverige. Europa-Kommissionen har på den baggrund
tilkendegivet, at det manglende forbud mod salg af løs snus
i Danmark anses for at være i strid med
tobaksvaredirektivet.
2.2.
Overvejelser og forslag
Regeringen ønsker at bringe den danske
retstilstand i overensstemmelse med tobaksvaredirektivets artikel
8, jf. artikel 2, nr. 4. På denne baggrund foreslås, at
detailsalg af alle former for tobaksvarer, der indtages oralt, med
undtagelse af varer bestemt til at ryges eller tygges,
forbydes.
Forslaget indebærer, at detailsalg af
enhver form for snus, dvs. fint malet eller fintskåret tobak,
der er bestemt til indtagelse ved, at det anbringes mellem
tandkødet og læben, forbydes, mens engrossalg med
henblik på eksport fortsat vil være tilladt. Med
lovforslaget vil skråtobak og andre former for røgfri
tobak, bestemt til at tygges, fortsat være tilladt at bringe
i omsætning på det danske marked.
3. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget skønnes at have meget
begrænsede økonomiske konsekvenser for det offentlige
i form af et lavere provenu i den udstrækning, det samlede
salg af løs snus i Danmark ikke erstattes af salg af andre
tobaksprodukter. Det bemærkes hertil, at det ifølge
den seneste rygevaneundersøgelse foretaget af Epinion for
Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse,
Hjerteforeningen og Danmarks Lungeforening er en meget lille del af
befolkningen over 15 år - mindre end 0,5 procent - som
benytter snus. Det er mindre end 0,1 procent, der er daglige
brugere.
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for det offentlige. De kontrolmæssige opgaver i
relation til lov om fremstilling, præsentation og salg af
tobaksvarer forudsættes løst inden for bestående
ressourcemæssige rammer.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget kan have økonomiske
konsekvenser for tobaksindustrien i den udstrækning, det
samlede salg af snus i Danmark ikke erstattes af salg af andre
tobaksprodukter. Det bemærkes hertil, at det ifølge
den seneste rygevaneundersøgelse foretaget af Epinion for
Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse,
Hjerteforeningen og Danmarks Lungeforening er en meget lille del af
befolkningen over 15 år - mindre end 0,5 procent - som
benytter snus. Det er mindre end 0,1 procent, der er daglige
brugere.
5. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen konsekvenser for
miljøet.
6. De
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Forholdet
til EU-retten
Forslaget om ændring af tobaksvareloven
er medtaget for at sikre overensstemmelse mellem dansk lovgivning
og tobaksvaredirektivet.
8.
Udtalelser over lovforslaget
Et udkast til lovforslag har været i
høring hos følgende myndigheder, organisationer
m.v.:
Astma- og Allergi Forbundet, British American
Tobacco, Børnesagen, Coop Danmark, Danmarks Lungeforening,
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Danske Regioner, Dansk Erhverv,
Dansk Supermarked, Dansk Sygeplejeråd, De Samvirkende
Købmænd, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet,
Hjerteforeningen, HK Handel, Hotel-, restaurant- og turisterhvervet
(HORESTA), Komiteen for Sundhedsoplysning, KL, Kræftens
Bekæmpelse, Lægeforeningen, Nærbutikkernes
Landsforening, Phillip Morris ApS og Tobaksindustrien.
| | | 9. Sammenfattende skema. | | | | | | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ikke nævneværdige
konsekvenser | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Begrænsede økonomiske
konsekvenser i form af et lavere provenu i den udstrækning,
det samlede salg af løs snus ikke erstattes af salg af andre
tobaksprodukter. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen | Lovforslaget kan have økonomiske
konsekvenser for tobaksindustrien i den udstrækning, det
samlede salg af løs snus ikke erstattes af salg af andre
tobaksprodukter. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget om ændring af
tobaksvareloven er medtaget for at sikre overensstemmelse mellem
loven og tobaksvaredirektivet. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Bestemmelsen indeholder et forbud mod at
bringe tobak til oral indtagelse i omsætning til detailhandel
og forbrugere på det danske marked, idet tobaksvarer, der er
bestemt til at ryges eller tygges, dog er undtaget fra forbuddet i
stk. 1. Det vil f.eks. sige, at detailsalg af snus, der
sælges i løs vægt eller i form af små
portionsbreve og er bestemt til indtagelse ved, at det anbringes
mellem tandkødet og læben og hverken tygges eller
ryges, er forbudt. Skråtobak og andre former for
røgfri tobaksvarer, der er bestemt til at tygges, kan
fortsat bringes i omsætning på det danske marked
(detailsalg og engrossalg).
Bestemmelsen omfatter udelukkende
markedsføring i Danmark af enhver form for snus, der er
bestemt til oral indtagelse, og som hverken ryges eller tygges. Det
indebærer, at det fortsat er tilladt at producere og
distribuere alle former for snus bestemt til oral indtagelse, og
som hverken ryges eller tygges, med henblik på detailsalg i
udlandet. Det vil sige, at engrossalg i Danmark af løs og
portionspakket snus fortsat vil være tilladt.
Til § 2
Bestemmelsen fastlægger lovens
ikrafttrædelsestidspunkt til den 1. januar 2014.
For at muliggøre afsætning af
lagre og varebeholdninger foreslås i stk. 2 en overgangsbestemmelse der tillader,
at pakker med snus i løs vægt og lignende
tobaksprodukter, som ikke er i overensstemmelse med loven, jf.
§ 19, kan sælges på det danske marked til og med
den 30. juni 2014. Det vil dog være en forudsætning, at
sådanne tobaksprodukter ville kunne være bragt i
omsætning på det danske marked i henhold til den
lovgivning, som var gældende til og med den 31. december
2013.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I lov om fremstilling, præsentation og
salg af tobaksvarer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 21.
oktober 2008, foretages følgende ændring: | | | | | | 1. § 19 affattes således: | § 19. Salg af
pulveriseret tobak i form af snus pakket i porøse
portionsbreve eller lignende til indlægning i mundhulen er
ikke tilladt. | | Ȥ 19.
Detailsalg af tobak, der indtages oralt, og som ikke er bestemt til
at ryges eller tygges, er ikke tilladt på det danske
marked.« | | | |
|
Officielle noter
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2001/37/EF af 5. juni 2001 om indbyrdes tilnærmelse
af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om
fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer (EF-Tidende
2001 nr. L 194 side 26).