Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 28. maj 2013
Forslag
til
Lov om ændring af lov om frikommuner
(Yderligere forsøgsmuligheder for
frikommunerne)
§ 1
I lov nr. 550 af 18. juni 2012 om frikommuner,
som ændret ved § 1 i lov nr. 1289 af 19. december 2012
og § 14 i lov nr. 1380 af 23. december 2012, foretages
følgende ændringer:
1. I
lovens titel indsættes efter
»frikommuner«: »m.v.«
2. I
§ 1 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Forsøg efter §§ 8 og 9 kan uanset stk. 1
gennemføres frem til den 1. juli 2016.«
3. I
§ 2 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Kommuner, der ikke er frikommuner, jf. stk. 1, kan i
samarbejde med en eller flere frikommuner udføre
forsøg efter § 29 a.«
4. I
§ 7 c, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »arbejde for«: »offentlige,
kommunale virksomheder og for«.
5. To
steder i § 7 c, stk. 2,
indsættes efter »som lønnet arbejde i«:
»den offentlige, kommunale virksomhed eller i«.
6. I
§ 7 c, stk. 3,
indsættes efter »om arbejdets art og om,«:
»hvilken offentlig, kommunal virksomhed eller«.
7.
Efter § 7 d indsættes før overskriften
før § 8:
Ȥ 7
e. Kommunalbestyrelsen i en frikommune kan i forbindelse med
ansættelse med løntilskud efter kapitel 12 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats af personer, som er omfattet af
lovens § 2, nr. 2 og 3, træffe beslutning om at
udbetale løntilskud i henhold til lovens § 63,
stk. 2, nr. 1-5, hvis ansættelsen sker i en privat
virksomhed, der med frikommunen har indgået en aftale om et
antal faste pladser til ansættelse af personer med
løntilskud.
Stk. 2.
Løntilskuddet i henhold til stk. 1 administreres og
finansieres fuldt ud af frikommunen.
§ 7
f. Kommunalbestyrelsen i en frikommune kan træffe
beslutning om at fravige § 2 i lov om seniorjob
således, at personer, der opfylder betingelserne i lovens
§ 1, kan tilbydes ansættelse i seniorjob i private
virksomheder.
Stk. 2. Det er
frivilligt for den seniorjobberettigede at tage imod tilbud om et
seniorjob i en privat virksomhed.
Stk. 3.
Ansætter en privat virksomhed en person i seniorjob, modtager
virksomheden tilskuddet efter § 15 i lov om seniorjob.
Tilskuddet udbetales til virksomheden af frikommunen.
Stk. 4. Hvis den
ansatte i seniorjob flytter til en anden kommune, som ikke har
iværksat et sådant forsøg efter stk. 1, har
personen ret til at fortsætte ansættelsen i seniorjob i
den private virksomhed. Tilskuddet til virksomheden, jf.
stk. 3, udbetales af den frikommune, som personen er flyttet
fra.
§ 7 g.
Kommunalbestyrelsen i en frikommune kan træffe
afgørelse om at fravige §§ 19 og 20 i
integrationsloven og kapitel 1-3 i bekendtgørelse om
udarbejdelse af integrationskontrakt og om integrationsprogrammet
efter integrationsloven således, at integrationskontrakten
ikke skal udarbejdes som et særskilt dokument, men i stedet
kan indeholdes i én fælles plan.
Stk. 2. Det indhold, der
efter de fravegne bestemmelser i stk. 1 skal indgå i
integrationskontrakten, skal også indgå i den
fælles plan. De øvrige bestemmelser om formkrav til
integrationskontrakten samt om kontraktens formål og
opfølgning m.v. finder fortsat anvendelse.
Stk. 3. Den fælles
plan efter stk. 1 administreres og finansieres fuldt ud af
frikommunen.«
8.
Efter § 9 c indsættes før overskriften
før § 10:
Ȥ 9
d. Kommunalbestyrelsen i en frikommune kan træffe
beslutning om, at undervisningen på en folkeskole kan gives
på engelsk, jf. dog stk. 2, hvis
1) undervisningen i
alle fag følger folkeskolelovgivningens krav, herunder de
faglige mål,
2) eleverne
undervises på dansk i et sådant omfang, at de kan
aflægge de obligatoriske test og afgangsprøver
på dansk, og
3) lærerne
behersker engelsk på mindst linjefagsniveau.
Stk. 2. Der skal
undervises på dansk i faget dansk.
Stk. 3. Eleverne
på en skole i en frikommune, hvor kommunalbestyrelsen har
godkendt forsøg med undervisning på engelsk, skal have
mulighed for at vælge folkeskolens almindelige, dansksprogede
undervisningstilbud på skolen.
§ 9
e. Børne- og undervisningsministeren kan godkende
frikommuneforsøg, hvorefter kommunalbestyrelsen i en
frikommune kan tilbyde forældre med børn i en
daginstitution efter dagtilbudslovens § 19,
stk. 2-4, køb af kommunalt eller privat arrangeret
pasning i daginstitutionens lokaler ud over den åbningstid i
den enkelte daginstitution, som følger af frikommunens
forsyningsforpligtelse, jf. dagtilbudslovens § 4.
Kommunalt eller privat arrangeret pasning efter 1. pkt. kan dagligt
maksimalt udgøre 30 minutter før og 30 minutter efter
åbningstiden og skal placeres i direkte tilknytning til
åbningstiden i den enkelte daginstitution, hvor der etableres
pasning efter 1. pkt.
Stk. 2. Kommunalt
eller privat arrangeret pasning i daginstitutionens lokaler efter
stk. 1 er bortset fra reglerne om tilskud til dagtilbud og
forældrenes egenbetaling i dagtilbudslovens kapitel 5 og
reglerne om finansiering af administrati?on i dagtilbudslovens
§ 98, stk. 1, omfattet af de regler, som er
gældende for daginstitutioner efter § 19,
stk. 2-4, i dagtilbudsloven.
Stk. 3. De enkelte
forældre med børn i en daginstitution afholder
udgiften til den kommunalt eller privat arrangerede pasning efter
stk. 1.
Stk. 4.
Godkendelsen efter stk. 1 er bl.a. betinget af, at
kommunalbestyrelsen i frikommunen redegør for, hvorledes
ordningen tilrettelægges, således at følgende
principper overholdes:
1) Prisen på
tilkøbsydelsen skal afspejle de gennemsnitlige langsigtede
omkostninger ved at producere og levere tilkøbsydelsen.
2)
Konkurrenceforvridende effekter og krydssubsidiering må ikke
forekomme.
3)
Kommunalbestyrelsen må ikke opnå en økonomisk
fortjeneste på tilkøbsydelser eller opkræve en
lavere pris, end omkostningerne til produktion og levering af
tilkøbsydelserne kan begrunde.
4)
Tilkøbsydelser er ydelser, som ikke må erstatte de
ydelser, borgeren ellers ville være berettiget til efter
dagtilbudsloven eller anden lovgivning.«
9.
Efter § 11 indsættes:
Ȥ 11
a. Erhvervs- og vækstministeren kan godkende
frikommuneforsøg, hvorefter kommunalbestyrelsen i en
frikommune kan tilbyde trådløs internetadgang på
udvalgte steder af relevans for turister og andre besøgende
i frikommunen.
Stk. 2. Godkendelse
efter stk. 1 er bl.a. betinget af, at kommunalbestyrelsen
redegør for, hvorledes ordningen tilrettelægges,
således at følgende principper overholdes:
1)
Konkurrenceforvridende effekter skal begrænses.
2) Internetadgangen
stilles til rådighed gratis eller mod en begrænset
brugerbetaling.
§ 11
b. Erhvervs- og vækstministeren kan godkende
frikommuneforsøg, hvorefter kommunalbestyrelsen i en
frikommune gives adgang til at gennemføre
erhvervsudviklingsaktiviteter for iværksættere i en
afgrænset periode, herunder at stille lokaler gratis til
rådighed. Hermed fraviges § 13, stk. 2, 1.
pkt., jf. § 9, stk. 4 og 6, i lov om erhvervsfremme
om, at kommunernes erhvervsudviklingsaktiviteter ikke må
virke konkurrenceforvridende i forhold til det private
erhvervsliv.
§ 11
c. Erhvervs- og vækstministeren kan godkende
frikommuneforsøg, hvorefter kommunalbestyrelsen i en
frikommune kan stille krav om, at borgere betaler med
betalingsinstrumenter i borgerservice. Hermed fraviges
§ 56 i lov om betalingstjenester og elektroniske penge,
§ 8, stk. 2, i lov om Danmarks Nationalbank og
§ 4, stk. 1, i møntloven om, at
betalingsmodtager er forpligtet til at modtage kontant betaling,
for så vidt angår modtagelse af kontantbetaling i
borgerservice.
Stk. 2. Godkendelse
efter stk. 1 er betinget af, at kommunalbestyrelsen i
frikommunen stiller alternative betalingsmuligheder til
rådighed for borgere, der ikke har adgang til et
betalingsinstrument, og at borgerne ikke herved
påføres væsentlige meromkostninger.«
10.
Efter § 23 indsættes:
Ȥ 23
a. Miljøministeren kan godkende
frikommuneforsøg, hvorefter kommunalbestyrelsen i en
frikommune kan undlade at træffe afgørelse om
dispensation fra § 3 i naturbeskyttelsesloven, jf.
§ 65, stk. 3, i naturbeskyttelsesloven, når
frikommunen udarbejder en pleje- og udviklingsplan
vedrørende et af frikommunen ejet naturområde,
der er omfattet af § 3 i naturbeskyttelsesloven.
Stk. 2.
Miljøministeren kan ved godkendelsen af et
frikommuneforsøg efter stk. 1 stille krav til
tilblivelsen og indholdet af pleje- og udviklingsplanerne.
Stk. 3.
Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke naturområder,
der er beliggende inden for et internationalt
naturbeskyttelsesområde.«
11. I
§ 25 ændres »i
§ 15« til: »i § 15 og
§ 16«.
12. I
§ 25 indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Ministeren for sundhed og forebyggelse kan godkende
frikommuneforsøg, hvorefter § 15 og § 16
i sundhedsloven kan fraviges i forbindelse med forebyggende
sundhedsydelser efter sundhedslovens kapitel 36 til børn og
unge i den undervisningspligtige alder.«
13.
Efter § 26 indsættes før overskriften
før § 27:
Ȥ 26
a. Kommunalbestyrelsen i en frikommune kan stille krav om,
at alment praktiserende læger skal videregive oplysninger om
henvisninger i henhold til § 140 a, stk. 1, i
sundhedsloven om vederlagsfri fysioterapi til frikommunen.
§ 26
b. En frikommune kan indgå et partnerskab på
tværs af sektorer og områder inden for samme sektor om
et samlet behandlingsforløb for personer med bopæl i
frikommunen, som er i størst risiko for at ende på
varig forsørgelse eller blive genindlagt flere gange.
Frikommunen tilbyder i den forbindelse en samtale til de relevante
borgere med henblik på udarbejdelse af en plan for et samlet
behandlingsforløb. Samtalen har til formål at
understøtte den pågældende frikommunes
muligheder for at lave forsøg med nye samarbejdsmodeller med
øget fokus på, hvordan tidlig indsats og inddragelse
af borgeren kan bidrage til at skabe et mere sammenhængende
patientforløb.
Stk. 2. Til brug
for en frikommunes fastlæggelse af, hvilke af kommunens
borgere der skal tilbydes en samtale om et samlet
behandlingsforløb i medfør af stk. 1,
videregiver en sundhedsperson de nødvendige oplysninger om
borgerens helbredsmæssige forhold, øvrige rent private
forhold og andre fortrolige oplysninger til frikommunen.
Tilsvarende kan der til brug for det angivne formål inden for
den pågældende frikommune i nødvendigt omfang
videregives oplysninger af den nævnte karakter. Frikommunen
fastsætter kriterier til fastlæggelse af, hvilke typer
af oplysninger der betragtes som nødvendige. Der skal
indhentes samtykke fra den berørte borger i forbindelse med
den i stk. 1 nævnte samtale.«
14.
Efter § 27 indsættes efter overskriften før
§ 28:
Ȥ 27
a. Social- og integrationsministeren kan godkende
frikommuneforsøg, hvorefter kommunalbestyrelsen i en
frikommune kan
1) fastsætte
en fast takststruktur til udmåling af kontant tilskud til
borgerstyret personlig assistance efter §§ 95 og 96
i lov om social service,
2) stille krav om,
at alle foreninger og private virksomheder, som varetager
arbejdsgiveransvaret efter §§ 95 og 96 i lov om
social service, skal være kommunalt godkendt, og
3) bestemme, at
tilskuddet efter §§ 95 og 96 i lov om soci?al
service skal overføres til en kommunalt godkendt forening
eller privat virksomhed, der herefter er arbejdsgiver for
hjælperne.
Stk. 2.
Godkendelsen af frikommuneforsøg efter stk. 1 er bl.a.
betinget af, at kommunalbestyrelsen redegør for, hvorledes
forsøgsordningen tilrettelægges, og at det sikres, at
borgeren, når arbejdsgiveransvaret varetages af en privat
virksomhed eller forening, som minimum har to godkendte
leverandører at vælge imellem.
Stk. 3.
Godkendelsen efter stk. 1, nr. 2, er desuden betinget af, at
private virksomheder eller foreninger, der godkendes som
leverandører af borgerstyret personlig assistance, under
iagttagelse af ansættelsesretlige regler forpligtes til at
ansætte hjælpere, der hidtil har været ansat
direkte af borgeren eller af en nærtstående.
§ 27
b. Social- og integrationsministeren kan godkende
frikommuneforsøg, hvorefter kommunalbestyrelsen i en
frikommune på baggrund af standardiserede forud fastsatte
kriterier kan anvende digital sagsbehandling ved
imødekommelse af ansøgninger om bevilling af
midlertidige ydelser efter § 83 i lov om social
service.
Stk. 2.
Godkendelsen efter stk. 1 er betinget af, at
kommunalbestyrelsen redegør for, hvordan den digitale
sagsbehandlingsproces tilrettelægges. Det
forudsættes,
1) at borgere, som
ikke kan eller har meget svært ved at benytte digitale medier
til at ansøge om hjælp, får den fornødne
hjælp til den digitale selvbetjening eller mulighed for at
ansøge ad anden vej, og
2) at borgere, der
ansøger via det digitale ansøgningsskema, får
mulighed for at angive andre behov end de behov, der på
forhånd er defineret i ansøgningsskemaet, og at
kommunalbestyrelsen følger op på disse borgeres
angivelse heraf for at sikre en helhedsorienteret vurdering af
borgerens behov, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område.
§ 27
c. Social- og integrationsministeren kan godkende
frikommuneforsøg, hvorefter kommunalbestyrelsen i en
frikommune som led i at understøtte det rehabiliterende
formål med hjælp efter §§ 83 og 86 i lov
om social service kan fravige kravet i samme lovs § 89,
stk. 1, om, at ansøgeren skriftligt skal oplyses om,
hvilken hjælp der er bevilget, samt kravet om, at
ansøgeren skal have en ny skriftlig oplysning ved
ændringer i hjælpen, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. I
forbindelse med en afgørelse om hjælp efter
§§ 83 og 86 i lov om social service skal
kommunalbestyrelsen i stedet skriftligt beskrive borgerens konkrete
udviklingsmål, og hvordan det sikres, at de opstillede
udviklingsmål nås. Løbende tilpasninger i
hjælpen, der er nødvendige for at nå borgerens
udviklingsmål, kan ske uden fornyet afgørelse.
Såfremt udviklingsmålet for borgeren ændrer sig,
forudsætter det en ny afgørelse.
Stk. 3.
Godkendelsen efter stk. 1 er betinget af, at
kommunalbestyrelsen redegør for,
1) hvordan borgeren
inddrages i fastlæggelsen af egne udviklingsmål,
2) hvordan og inden
for hvilken tidsramme der følges op på indsatsen og
opfyldelsen af de fastsatte udviklingsmål for borgeren,
og
3) hvordan det
sikres, at borgeren ved en eventuel klage over afgørelsen
efter stk. 2 kan få de fornødne oplysninger om
mål for og indhold og omfang af den hjælp, der er
truffet afgørelse om.
§ 27
d. Social- og integrationsministeren kan godkende
frikommuneforsøg, hvorefter kommunalbestyrelsen i en
frikommune som et fast årligt tilskud kan tildele
støtte til parykker og brystproteser efter § 112 i
lov om social service.
Stk. 2.
Godkendelsen efter stk. 1 er betinget af, at
kommunalbestyrelsen redegør for, hvorledes
forsøgsordningen tilrettelægges, herunder hvordan det
årlige tilskud beregnes.
§ 27
e. Social- og integrationsministeren kan godkende
frikommuneforsøg, hvorefter kommunalbestyrelsen i
frikommunen kan træffe afgørelse om, at beboere i
botilbud til længerevarende ophold, jf. § 108 i lov
om social service, skal fraflytte botilbuddet i tilfælde,
hvor
1)
kommunalbestyrelsen i frikommunen selv har pligt til at yde
hjælp til borgeren, jf. § 9, stk. 1 og 7, i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område, og
2)
kommunalbestyrelsen i frikommunen selv er driftsherre for det
pågældende botilbud.
Stk. 2. En
afgørelse om fraflytning efter stk. 1
forudsætter,
1) at beboerens
behov for pleje og støtte m.v. efter lov om social service
ikke længere varetages mest hensigtsmæssigt i det
pågældende botilbud,
2) at
kommunalbestyrelsen i frikommunen forgæves har forsøgt
at motivere borgeren til at flytte til en anden bolig,
3) at
kommunalbestyrelsen i frikommunen vurderer, at beboeren vil have
mere gavn af et andet tilbud, herunder et andet botilbud, jf.
§§ 107 og 108 i lov om social service, en almen
plejebolig, jf. § 105 i lov om almene boliger m.v., eller
et andet lejemål inden for lokalområdet samt anden
hjælp og støtte, jf. lov om social service,
4) at en anden
borger, som kommunalbestyrelsen i frikommunen har pligt til at yde
hjælp, jf. § 9, stk. 1 og 7, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
står på venteliste til det pågældende
botilbud, jf. § 108 i lov om social service,
5) at
kommunalbestyrelsen i frikommunen anviser beboeren en anden bolig i
et andet botilbud, jf. §§ 107 og 108 i lov om social
service, en almen plejebolig, jf. § 105 i lov om almene
boliger m.v., eller yder støtte til indflytning i et andet
lejemål i lokalområdet,
6) at den anden
bolig, jf. nr. 5, er egnet til beboerens husstand, hvis beboeren
ønsker, at en ægtefælle, en samlever eller
børn fortsat skal indgå i husstanden,
7) at
kommunalbestyrelsen i frikommunen tilbyder at afholde beboerens
flytteudgifter, herunder udgifter til et eventuelt indskud,
depositum og forudbetalt leje i boligen, flytning af møbler
og en sådan indretning af boligen, at den svarer til
indretningen i det fraflyttede botilbud, og
8) at flytningen
til anden bolig, jf. nr. 5, ikke medfører øgede
boligomkostninger for borgeren i boperioden, og at udlejeren
tilbagebetaler indskuddet med fradrag af foretagen modregning efter
reglerne i kapitel 9 i lov om leje af almene boliger til
kommunalbestyrelsen eller depositum og forudbetalt leje med fradrag
af foretagen modregning for lejerens forpligtelser over for
udlejer, herunder for eventuelle udgifter til det lejedes
kontraktmæssige istandsættelse, til frikommunen,
når lejeforholdet om den anviste bolig ophører.
Stk. 3. Social- og
integrationsministeren kan godkende frikommuneforsøg,
hvorefter kommunalbestyrelsen i frikommunen kan træffe
afgørelse om, at ægtefæller eller samlevere til
afdøde personer skal fraflytte den tidligere fælles
bolig i et botilbud, jf. § 108 i lov om social service,
som frikommunen er driftsherre for. Afgørelse om fraflytning
forudsætter,
1) at
kommunalbestyrelsen i frikommunen forgæves har forsøgt
at motivere den pågældende til at flytte,
2) at
kommunalbestyrelsen i frikommunen vurderer, at den
pågældende ikke har behov for det
pågældende botilbud, og
3) at
kommunalbestyrelsen i frikommunen opfylder betingelserne i
stk. 2, nr. 4 og 5, nr. 6, for så vidt angår
børn, og nr. 7 og 8.
Stk. 4. Det skal
fremgå af beboerens boligdokument, at frikommunen kan
træffe afgørelse om fraflytning, jf. stk. 1 og 2.
Vilkåret skal i forbindelse med visitationen gøres
klart over for borgeren og være fremhævet i
boligdokumentet tillige med en beskrivelse af kriterier for, hvilke
elementer der indgår i vurderingen af, hvornår beboeren
ikke længere har gavn af tilbuddet. Kommunalbestyrelsen i
frikommunen skal orientere og inddrage en eventuel værge.
Kommunalbestyrelsen i frikommunen skal inddrage og orientere
pårørende, hvis beboeren ønsker det.
Stk. 5.
Opsigelsesvarslet, jf. stk. 1 og 3, er 6 måneder til den
første hverdag i en måned, der ikke er dagen
før en helligdag.
Stk. 6.
Afgørelsen efter stk. 1 og 3 skal indeholde
1) begrundelse for,
at beboeren ikke længere vurderes at have gavn af
botilbuddet,
2) oplysning om, at
kommunalbestyrelsen i frikommunen senest 3 måneder før
opsigelsesperiodens udløb, jf. stk. 5, træffer
afgørelse om, hvilken anden bolig borgeren visiteres eller
anvises til, jf. stk. 3, nr. 3, og
3) oplysninger om
beslutninger om den konkrete indsats, som iværksættes,
og formålet hermed, jf. § 3, stk. 2, i lov om social
service, og om indsatsen i og vilkårene for tilbuddet.
Stk. 7.
Afgørelsen efter stk. 1 og 3 kan påklages til det
sociale nævn efter reglerne i kapitel 10 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område.
Klagen har opsættende virkning. Kommunalbestyrelsens
genvurdering skal foreligge inden 4 uger fra sagens modtagelse i
frikommunen. En ægtefælle, en pårørende,
en værge eller en anden repræsentant for den person,
som afgørelsen vedrører, jf. stk. 1 og 3, kan
klage over frikommunens afgørelse, når den person, som
afgørelsen vedrører, ikke selv er i stand til at
klage.«
15.
Efter § 29 indsættes i kapitel
3:
Ȥ 29
a. Der kan etableres et fælleskommunalt callcenter,
som yder service til personer med bopæl i de kommuner, der
deltager i det fælleskommunale callcenter.
Stk. 2. Det
fælleskommunale callcenter har til brug for varetagelsen af
den i stk. 1 nævnte service adgang til de deltagende
kommuners elektroniske dokumenthåndteringssystemer.
Ministeren for by, bolig
og landdistrikters område
§ 29
b. Ministeren for by, bolig og landdistrikter kan godkende
frikommuneforsøg, hvorefter kommunalbestyrelsen i en
frikommune efter aftale med almene boligorganisationer kan
tilvejebringe lokaler til botilbud efter § 107 i lov om
social service i eksisterende afdelinger med familieboliger uden at
opfylde kravet i § 163, stk. 2, i lov om almene
boliger m.v. om at udskille de nævnte lokaler som en
selvstændig afdeling.
Stk. 2. Lokalerne
nævnt i stk. 1 lejes af frikommunen efter reglerne i
erhvervslejeloven. Uanset 1. pkt. skal lejen dog mindst svare til
balancelejen med tillæg af den ydelsesstøtte, der
ville være ydet, hvis lokalerne var udlejet som almene
boliger.
Stk. 3.
Lejeforholdet ophører senest ved udløbet af
forsøgsperioden. Inden udløbet af
forsøgsperioden aftaler kommunalbestyrelsen og udlejeren, om
beboeren skal have ret til at blive boende som lejer enten på
almindelige vilkår, jf. lov om leje af almene boliger, eller
efter reglerne om udslusningsboliger i § 63 i lov om
almene boliger m.v., jf. § 4, stk. 3, i lov om leje
af almene boliger. Hvis der ikke opnås enighed mellem
frikommunen og udlejeren, skal beboeren flytte, og frikommunen skal
tilbyde beboeren et andet botilbud.
§ 29
c. Kommunalbestyrelsen i en frikommune kan træffe
afgørelse om, at en lejer af en almen plejebolig ikke har
behov for at bo i den pågældende bolig.
Kommunalbestyrelsen kan træffe en sådan
afgørelse, når kommunalbestyrelsen efter en konkret
vurdering har fastslået, at
1) lejerens behov
for pleje og støtte ikke længere varetages mest
hensigtsmæssigt i den pågældende bolig,
2) en efterlevende
ægtefælle eller en efterlevende samlever ikke har behov
for en plejebolig eller
3) en efterlevende
ægtefælle eller en efterlevende samlever, som har behov
for en plejebolig, bor i en bolig, der er egnet til to
personer.
Stk. 2. Kun lejere,
som kommunalbestyrelsen i frikommunen selv har pligt til at yde
hjælp, jf. § 9, stk. 1 og 7, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
er omfattet af stk. 1.
Stk. 3.
Klageadgangen i § 58 c i lov om almene boliger m.v.
finder tilsvarende anvendelse på afgørelser efter
stk. 1. Kommunalbestyrelsens genvurdering af sagen, jf.
§ 66 i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område, skal foreligge inden 4 uger fra sagens
modtagelse i frikommunen.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan på grundlag af en afgørelse
efter stk. 1 opsige en lejeaftale om en kommunalt ejet almen
plejebolig. Kommunalbestyrelsen kan endvidere på samme
grundlag stille krav om, at en almen
boligorganisati?on, en selvejende almen
ældreboliginstitution og en region opsiger en lejeaftale om
en almen plejebolig beliggende i en frikommune. Kommunalbestyrelsen
sender kopi af kravet til lejeren.
Stk. 5.
Opsigelsesvarslet ved opsigelse efter stk. 4 er mindst 6
måneder til den første hverdag i en måned, der
ikke er dagen før en helligdag.
Stk. 6. Opsigelse
efter stk. 4 kan kun ske, når kommunalbestyrelsen
samtidig anviser lejeren en anden og passende bolig i
lokalområdet. Boligen må ikke have højere
lejeniveau end den opsagte bolig. Opsigelse på grundlag af en
afgørelse efter stk. 1, nr. 3, kan alene ske i
tilfælde, hvor der i den pågældende frikommune er
et aktuelt behov for den pågældende boligtype til
frikommunens egne borgere, hvor lejeren anvises en plejebolig i
samme boligafdeling, og hvor lejeren ikke har behov for de
eventuelle særlige hjælpemidler og redskaber, som er
installeret i boligen. Kommunalbestyrelsen skal samtidig med
opsigelsen efter stk. 4 tilbyde at dække lejerens
rimelige og dokumenterede flytteudgifter og at betale forskellen
mellem beboerindskuddet eller depositummet og den forudbetalte leje
i den anviste bolig og det indskud, der tilbagebetales lejeren i
forbindelse med fraflytningen af den opsagte bolig. Når
lejeforholdet vedrørende den anviste bolig ophører,
tilbagebetaler udlejeren indskuddet med fradrag af foretagen
modregning efter reglerne i kapitel 9 i lov om leje af almene
boliger eller depositummet og den forudbetalte leje med fradrag af
foretagen modregning for lejerens forpligtelser over for udlejeren,
herunder eventuelle udgifter til det lejedes kontraktmæssige
istandsættelse, til kommunalbestyrelsen. Der skal dog
højst ske tilbagebetaling af et beløb, der svarer til
det beløb, som kommunalbestyrelsen betalte ved
indflytningen. Kommunalbestyrelsen skal endvidere tilbyde at betale
lejerens udgifter til indretning af den anviste bolig.
Stk. 7.
Lejeforholdet er kun omfattet af opsigelsesretten efter
stk. 4, hvis det fremgår af lejeaftalen, at opsigelse
kan ske efter denne bestemmelse.
§ 29
d. Ministeren for by, bolig og landdistrikter kan godkende
frikommuneforsøg, hvorefter kommunalbestyrelsen i en
frikommune ved brug af digitale løsninger kan meddele ejere
af ejendomme ændringer i ejendommens registrering i Bygnings-
og Boligregistret (BBR).
Stk. 2. Hvis
kommunalbestyrelsen finder, at der foreligger særlige
forhold, der gør, at ejeren ikke må forventes at kunne
modtage den digitalt fremsendte meddelelse, skal
kommunalbestyrelsen sikre, at ejeren kan modtage meddelelsen
på anden måde end ved brug af digital kommunikation
efter stk. 1.
Stk. 3. En digital
meddelelse anses for at være kommet frem, når den er
tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
Ministeren for
ligestilling og kirkes område
§ 29
e. Kommunalbestyrelsen i en frikommune kan træffe
beslutning om at undlade at udarbejde
ligestillingsredegørelser til ministeren for ligestilling og
kirke, jf. § 5 a i lov om ligestilling af kvinder og
mænd, i 2013 og 2015.
Stk. 2. En
kommunalbestyrelse, der undlader at udarbejde
ligestillingsredegørelser i medfør af stk. 1,
skal indsende frikommunens egne eventuelle redegørelser m.v.
om ligestilling til ministeren for ligestilling og kirke til
orientering.
Tværgående
forsøg
§ 29
f. Vedkommende minister og økonomi- og
indenrigsministeren kan godkende frikommuneforsøg, hvorefter
kommunalbestyrelsen i en frikommune kan indføre obligatorisk
digital selvbetjening på de serviceområder inden for
den pågældende ministers område, som frikommunen
udvælger.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen i en frikommune kan fastsætte, at
ansøgninger, meddelelser, anmeldelser, indberetninger m.v.
på serviceområder godkendt efter stk. 1 skal
indgives til kommunalbestyrelsen ved anvendelse af den digitale
løsning, som frikommunen stiller til rådighed (digital
selvbetjening). Ansøgninger, meddelelser, anmeldelser,
indberetninger m.v., der ikke indgives ved digital selvbetjening,
afvises af kommunalbestyrelsen, jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 3. Hvis
kommunalbestyrelsen i en frikommune finder, at der foreligger
særlige forhold, der gør, at borgeren ikke må
forventes at kunne anvende den digitale
selvbetjeningsløsning, skal kommunalbestyrelsen tilbyde, at
ansøgningen, meddelelsen, anmeldelsen, indberetningen m.v.
kan indgives på anden måde end ved digital
selvbetjening efter stk. 2. Kommunalbestyrelsen bestemmer,
hvordan en ansøgning, meddelelse, anmeldelse, indberetning
m.v. omfattet af 1. pkt. skal indgives, herunder om den skal
indgives mundtligt eller skriftligt.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen i en frikommune kan helt ekstraordinært
ud over i de i stk. 3 nævnte tilfælde undlade at
afvise en ansøgning, meddelelse, anmeldelse, indberetning
m.v., der ikke er indgivet ved digital selvbetjening, hvis der ud
fra en samlet økonomisk vurdering er klare økonomiske
fordele for frikommunen ved at modtage ansøgningen,
meddelelsen, anmeldelsen, indberetningen m.v. på anden
måde end digitalt.
Stk. 5. En digital
ansøgning, meddelelse, anmeldelse, indberetning m.v. anses
for at være kommet frem, når den er tilgængelig
for frikommunen.
§ 29
g. Kommunalbestyrelsen i en frikommune kan træffe
afgørelse om, at en person, hvis sygedagpenge ophører
i medfør af §§ 24 eller 25 i
sygedagpengeloven eller efter §§ 27 eller 29 i
sygedagpengeloven, er berettiget til en kommunal ydelse fra
frikommunen i tilfælde, hvor der på grund af alvorlig
sygdom er usikkerhed om den pågældendes mulighed for at
vende tilbage til arbejdsmarkedet.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen fastsætter de nærmere betingelser
for, hvornår ydelsen kan udbetales. Bevillingen af ydelsen
efter stk. 1 administreres og finansieres fuldt ud af
frikommunen.
Stk. 3.
Udbetalingen af ydelsen udelukker ikke, at personen kan anses for
at være omfattet af § 2, nr. 10, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsens afgørelse efter denne bestemmelse kan
ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
§ 29
h. Kommunalbestyrelsen i en frikommune kan træffe
afgørelse om, at frikommunen i forbindelse med en
uddannelsesaftale i henhold til lov om erhvervsuddannelser i
særlige tilfælde kan yde tilskud til lønnen
under praktik.
Stk. 2. Det er en
betingelse for et tilskud efter stk. 1, at personen, som
ansættes i henhold til uddannelsesaftalen,
1) har
gennemført et eller flere grundforløb i henhold til
lov om erhvervsuddannelser,
2) på grund
af særlige forhold har brug for særlig hjælp til
at få en elevplads,
3) har modtaget
kontanthjælp i en sammenhængende periode på mere
end 6 måneder efter afsluttet grundforløb,
4) ikke har
indgået en uddannelsesaftale i henhold til lov om
erhvervsuddannelser og
5) er under 25
år ved indgåelsen af uddannelsesaftalen.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen fastsætter de nærmere betingelser
for, hvornår tilskuddet efter stk. 1 kan bevilges.
Bevillingen af tilskuddet efter stk. 1 administreres og
finansieres fuldt ud af frikommunen.
Stk. 4. Tilskuddet
i henhold til stk. 1 kan højst udgøre et
beløb svarende til arbejdsgiverens samlede
lønudgifter i forbindelse med elevens ansættelse.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsens afgørelse efter denne bestemmelse kan
ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
§ 29
i. Kommunalbestyrelsen i en frikommune kan træffe
afgørelse om, at selvstændige
iværksættere, som har bopæl i frikommunen og
efter den 1. juli 2013 får tildelt cvr-nummer for at drive
egen selvstændig virksomhed som hovedbeskæftigelse, kan
tilbydes at deltage i et særligt
iværksætterforløb af op til 12 ugers varighed.
Bevillingen af et iværksætterforløb efter 1.
pkt. administreres og finansieres fuldt ud af frikommunen.
Stk. 2. Det er en
betingelse for etablering af et
iværksætterforløb, at forløbet
tilrettelægges individuelt. Kommunalbestyrelsen
fastsætter de nærmere betingelser for, hvornår
iværksætterforløbene efter stk. 1 kan
bevilges.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsens afgørelse efter denne bestemmelse kan
ikke indbringes for anden administrativ myndighed.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2013.
Stk. 2.
Forsøg efter § 9 d, som indsat ved denne lovs
§ 1, nr. 8, kan uanset § 1 i lov om frikommuner
have virkning til den 1. juli 2016.
Stk. 3.
§ 27 e, som indsat ved denne lovs § 1, nr. 14,
finder alene anvendelse for borgere, der visiteres til et
længerevarende botilbud, jf. § 108 i lov om social
service, og deres ægtefæller, samlevere eller
børn efter lovens ikrafttræden.
Stk. 4.
§ 29 c, som indsat ved denne lovs § 1, nr. 15,
finder alene anvendelse på lejeaftaler, som indgås
efter lovens ikrafttræden.