Betænkning afgivet af
Kommunaludvalget den 16. maj 2013
1. Ændringsforslag
Der er stillet 15 ændringsforslag til
lovforslaget.
Økonomi- og indenrigsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 2, 6, 10 og 14. Enhedslistens
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, 3-5,
7-9, 11-13 og 15.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. marts
2013 og var til 1. behandling den 5. april 2013. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Kommunaludvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
økonomi- og indenrigsministeren sendte den 13. februar 2013
dette udkast til udvalget, jf. KOU alm. del - bilag 45. Den 20.
marts 2013 sendte økonomi- og indenrigsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget, og den
27. marts 2013 sendte økonomi- og indenrigsministeren et
supplerende høringsnotat.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6
spørgsmål til økonomi- og indenrigsministeren
og 1 spørgsmål til ministeren for by, bolig og
landdistrikter til skriftlig besvarelse, som disse har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og KF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
økonomi- og indenrigsministerens stillede
ændringsforslag.
Venstres medlemmer af udvalget mener, at
forslaget om at give yderligere lovhjemmel til 27 forsøg i
de ni udvalgte frikommuner, som ikke kan imødekommes efter
de nugældende regler, er en god idé. V har siden
frikommuneforsøgets begyndelse været varme
tilhængere af frikommuner, og derfor støtter V
også dette lovforslag.
Lovforslaget giver hjemmel til en
række nye forsøg i frikommunerne. V er kritiske over
for enkelte af projekterne i lovforslaget, men ønsker
på trods heraf at give alle projekterne en chance for at
bevise deres værd.
V understreger, at det er vigtigt, at
forsøget med frikommunerne bliver så ambitiøst
og ubureaukratisk som overhovedet muligt. Med forsøget
får forsøgskommunerne en unik mulighed for at gå
nye veje, men de skal samtidig også vise, at de kan skabe nye
løsninger, der kommer hele den kommunale sektor til gavn. V
mener, at forsøget kan være med til at øge
kvaliteten af den offentlige sektor i Danmark.
V opfordrer regeringen til hurtigst muligt
at begynde udbredelsen af de forsøg, der bevisligt har en
positiv effekt, til landes øvrige kommuner. V opfordrer
dermed til, at man allerede nu bør plukke de
lavthængende frugter og indføre de succesrige tiltag,
så de kan blive til gavn for borgerne i alle landets
kommuner.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Hvis de af mindretallet stillede
ændringsforslag forkastes, vil mindretallet dog stemme imod
lovforslaget ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Det Konservative Folkepartis medlem af
udvalget kan ikke støtte lovforslaget i sin nuværende
form, hvor et af frikommuneforsøgene lægger op til, at
en kommunal sagsbehandler kan indhente en borgers
helbredsmæssige og andre fortrolige oplysninger hos en
læge eller anden sundhedsperson uden samtykke fra den
pågældende borger. Det er ikke fordi, at KF er imod
frikommuneforsøgene. Tværtimod. KF mener, at
lovforslaget overordnet set er udmærket, og vi støtter
tanken om og ideerne med frikommuneforsøg. Det er positivt,
at der er ni frikommuner, der her får lov til at
iværksætte mange nye forsøg, hvor de bl.a.
får lempet regler og vedtægter og afprøvet nye
måder at gøre tingene på. Det giver mening, det
er der fornuft i, og det bakker KF op om. Det er godt, at man har
modet til at tænke nyt og anderledes og gøre tingene
lettere, enklere og billigere til gavn for både kommune og
borgere.
Men KF kan ikke tilslutte sig et
forsøg, der kan medføre brud på retssikkerheden
for det enkelte menneske. Som bl.a. også Lægeforeningen
har gjort opmærksom på, bryder man et
grundlæggende princip ved ikke at indhente borgerens
samtykke, når borgerens fortrolige oplysninger videregives.
Det mener KF er for vidtgående, det er vi imod, og derfor kan
vi ikke støtte lovforslaget, ligesom vi ikke kan
støtte frikommuneforsøg, som forværrer
konkurrencemulighederne for det private erhvervsliv over for det
offentlige.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL):
1) Nr.
4-6 udgår.
[Dagpenge- og
efterlønsmodtageres mulighed for at udføre
frivillige, ulønnede aktiviteter for offentlige virksomheder
i kommunalt regi, der udfører sociale tjenesteydelser,
udgår]
Af økonomi- og
indenrigsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af KF):
2) I
nr. 7 indsættes efter § 7 f
som ny paragraf:
Ȥ 7 g.
Kommunalbestyrelsen i en frikommune kan træffe
afgørelse om at fravige §§ 19 og 20 i
integrationsloven og kapitel 1-3 i bekendtgørelse om
udarbejdelse af integrationskontrakt og om integrationsprogrammet
efter integrationsloven således, at integrationskontrakten
ikke skal udarbejdes som et særskilt dokument, men i stedet
kan indeholdes i én fælles plan.
Stk. 2. Det indhold, der
efter de fravegne bestemmelser i stk. 1 skal indgå i
integrationskontrakten, skal også indgå i den
fælles plan. De øvrige bestemmelser om formkrav til
integrationskontrakten samt om kontraktens formål og
opfølgning m.v. finder fortsat anvendelse.
Stk. 3. Den fælles
plan efter stk. 1 administreres og finansieres fuldt ud af
frikommunen.«
[Tilføjelse af ny
forsøgshjemmel]
Af et mindretal
(EL):
3) I
nr. 8 udgår § 9 e.
[Tilkøb af pasning ud over
normal åbningstid i dagtilbud udgår]
4) I
nr. 9 udgår § 11 c.
[Kontant betaling skal fortsat
være muligt i Borgerservice]
5) I
nr. 14 udgår § 27 a.
[Ændringer vedrørende
borgerstyret personlig assistance (BPA) udgår]
Af økonomi- og
indenrigsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af KF):
6) I
det under nr. 14 foreslåede § 27 a, stk. 3, ændres »der
i dag er ansat direkte hos borgeren og af en
nærtstående« til: »der hidtil har
været ansat direkte af borgeren eller af en
nærtstående«.
[Lovteknisk rettelse]
Af et mindretal
(EL):
7) I
nr. 14 udgår § 27 b.
[Digital sagsbehandling om
midlertidige § 83-ydelser udgår]
8) I
nr. 14 udgår § 27 c.
[Fravigelsesmulighed for visse af
servicelovskrav ved opstilling af udviklingsmål for
behandling udgår]
9) I
nr. 14 udgår § 27 e.
[Tvungen fraflytning fra botilbud
udgår]
Af økonomi- og
indenrigsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af KF):
10) I
den under nr. 14 foreslåede § 27 e affattes stk. 2, nr. 7 og 8, således:
»7) at
kommunalbestyrelsen i frikommunen tilbyder at afholde beboerens
flytteudgifter, herunder udgifter til et eventuelt indskud,
depositum og forudbetalt leje i boligen, flytning af møbler
og en sådan indretning af boligen, at den svarer til
indretningen i det fraflyttede botilbud, og
8) at flytningen
til anden bolig, jf. nr. 5, ikke medfører øgede
boligomkostninger for borgeren i boperioden, og at udlejeren
tilbagebetaler indskuddet med fradrag af foretagen modregning efter
reglerne i kapitel 9 i lov om leje af almene boliger til
kommunalbestyrelsen eller depositum og forudbetalt leje med fradrag
af foretagen modregning for lejerens forpligtelser over for
udlejer, herunder for eventuelle udgifter til det lejedes
kontraktmæssige istandsættelse, til frikommunen,
når lejeforholdet om den anviste bolig
ophører.«
[Lovteknisk rettelse]
Af et mindretal
(EL):
11) I
nr. 15 udgår § 29 c.
[Tvungen fraflytning fra almen
plejebolig udgår]
12) I
nr. 15 udgår §§ 29 d og 29
f.
[Obligatorisk digital selvbetjening
udgår]
13) I
nr. 15 udgår § 29 e.
[Mulig fritagelse for
ligestillingsredegørelser udgår]
Af økonomi- og
indenrigsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af KF):
14) I
det under nr. 15 foreslåede § 29 f, stk. 2, 1. pkt., ændres
»ansøgninger, anmeldelser, indberetninger mv.«
til: »ansøgninger, meddelelser, anmeldelser,
indberetninger m.v.«
[Lovteknisk rettelse]
Til § 2
Af et mindretal
(EL):
15) Stk.
3 og 4 udgår.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1, 3-5, 7-9, 11-13
og 15
Enhedslisten har følgende generelle
bemærkninger til ændringsforslagene: Enhedslisten er
tilhænger af kommmunalt selvstyre og af, at der kan
foranstaltes forsøg i udvalgte kommuner. Men vi er
modstandere af forsøg, der indskrænker borgernes
retssikkerhed, og som sætter grundlæggende principper
for den fælles velfærd under pres. Derfor
foreslår vi, at følgende forsøg udgår af
lovforslaget, og vores stilling til lovforslaget vil være
betinget af, om disse ændringsforslag bliver vedtaget.
Ad nr. 1
Enhedslisten ønsker at sikre, at der
ikke tillades et frikommuneforsøg, hvor dagpenge- og
efterlønsmodtagere udfører frivilligt, ulønnet
arbejde for virksomheder i kommunalt regi og dermed kan medvirke
til at fortrænge ordinært ansatte. Det vil gå ud
over faglighed og kvalitet. Det vil gå ud over
forsyningssikkerheden, idet de frivillige ikke kan
pålægges opgaver, ikke må levere ydelser, som det
offentlige kan visiteres til, og ikke kan erstatte det offentliges
omsorgsforpligtelser. Hvis det alligevel sker, at de frivillige
overskrider disse grænser, så kan det stille dem i en
ansvarspådragende situation. Endelig vil forsøget
understøtte den forkerte tendens, vi allerede ser, hvor
kommunerne selv organiserer egne »kommunefrivillige« i
stedet for at samarbejde med de frivilliges organisationer,
så det frivillige arbejde sker efter klare retningslinjer og
aftaler.
Ad nr. 3
Ændringsforslaget vil sikre, at der
ikke tillades et frikommuneforsøg, hvor en kommune kan
tilbyde forældre at købe pasning af deres børn
ud over normal åbningstid i den enkelte daginstitution. Det
er en glidebane med forældretilkøbsydelser, som i sin
yderste konsekvens betyder, at kun de, der har råd, kan
købe sig til sådanne tilkøbsydelser.
Lovforslaget åbner faktisk for en yderligere brugerbetaling
på området.
Ad nr. 4
Ændringsforslaget vil sikre, at en
kommunal borgerservice fortsat skal kunne tage imod kontant
betaling fra en borger. Der skal dermed ikke tillades et
frikommuneforsøg, som afskaffer kontantkasser i
borgerservice og alene muliggør betaling med
betalingskort/netbank. Der er mennesker, som ikke har adgang til
betalingskort og netbank, da de ikke kan få en
lønkonto. Lovforslaget pålægger ganske vist
kommunerne at oprette andre betalingsformer til disse borgere, men
det er en ganske overflødig ekstra administration frem for
blot at fortsætte, som det er i dag. Lovforslaget siger
ganske vist, at der ikke må påføres de
pågældende »væsentlige«
meromkostninger. Enhedslisten mener, det er helt urimeligt, at
denne gruppe borgere i det hele taget påføres
meromkostninger som følge af forsøget.
Ad nr. 5
Ændringsforslaget vil sikre, at der
ikke tillades et frikommuneforsøg, der ændrer
administrationen af borgerstyret personlig assistance (BPA),
så en kommune har lov til at flytte arbejdsgiveransvaret fra
borgeren til en forening eller privat virksomhed. Enhedslisten vil
sikre, at borgere, som har behov for at ansætte
hjælpere, ikke skal opleve en indskrænkning i deres
selvbestemmelsesret, men det er ikke desto mindre, hvad
lovforslaget lægger op til. Endelig skal det bemærkes,
at Social- og Integrationsministeriet overvejer en ændring af
reglerne på BPA-området. Også på den
baggrund virker det helt overflødigt at
iværksætte forsøg på dette
område.
Ad nr. 7
Ændringsforslaget vil sikre, at der
ikke tillades et frikommuneforsøg, hvor borgerne tvinges til
digitalt at ansøge om midlertidige ydelser efter
servicelovens § 83, og hvor meddelelse om afgørelsen
til borgeren også sker digitalt. Der er f.eks. stadig op imod
400.000 borgere over 65 år, der aldrig har anvendt
inernettet. Enhedslisten er principielt modstandere af at
indføre obligatorisk digital selvbetjening. Vi finder
endvidere, at de alternative løsninger, der ifølge
lovforslaget skal gives til de borgere, der ikke kan benytte sig af
obligatorisk digital selvbetjening, er overflødigt
bureaukrati og ekstraomkostning frem for at fortsætte med den
nuværende ordning, hvor myndighederne kommunikerer skriftligt
med de pågældende borgere.
Ad nr. 8
Ændringsforslaget vil sikre, at der
ikke tillades et frikommuneforsøg, hvor en kommune kan
undlade at oplyse borgeren skriftligt om den hjælp samt
eventuelt ændring af den hjælp, der er bevilget i
forbindelse med afgørelser om hjælp efter § 83 og
§ 86 i lov om social service, og i stedet kan nøjes med
skriftligt at have beskrevet borgerens udviklingsmål, og
hvordan disse nås. Det er til skade for borgerens
retssikkerhed, at borgeren ikke får en skriftlig oplysning
om, hvilken hjælp borgeren er berettiget til.
Ad nr. 9 og 11
Ændringsforslaget vil sikre, at en
kommune ikke kan tvinge borgere til at flytte fra en bolig, hvis
deres behov ændrer sig og en anden borger står på
venteliste for at få tilbud om boligen. Det er indgribende og
uværdigt at tvinge borgere til at flytte fra en bolig, som de
er glade for, fordi det er mere rentabelt for kommunen.
Ændringsforslaget vil desuden sikre, at en kommune ikke kan
tvinge efterlevende ægtefæller at flytte fra et
botilbud/bolig, selv om de f.eks. har ret til at overtage
boligen.
Ad nr. 12
Ændringsforslaget vil sikre, at en
kommune ikke kan indføre tvungen digital selvbetjening
på udvalgte serviceområder som f.eks. i forbindelse med
at give oplysninger til Bygnings- og Boligregistret (BBR).
Enhedslistens ændringsforslag vil også sikre, at
kommuner ikke kan indføre obligatorisk digital selvbetjening
hurtigere og på flere områder end i regeringens
generelle indfasning af digitaliseringsstrategien. Enhedslisten er
principielt imod obligatorisk digital selvbetjening. Vi finder
endvidere, at de alternative løsninger, der ifølge
lovforslaget skal gives til de borgere, der ikke kan benytte sig af
obligatorisk digital selvbetjening, er overflødigt
bureaukrati og ekstraomkostning frem for at fortsætte med den
nuværende ordning, hvor myndighederne kommunikerer skriftligt
med de pågældende borgere.
Ad nr. 13
Ændringsforslaget vil sikre, at en
kommune ikke kan undlade at udarbejde en
ligestillingsredegørelse til Ministeriet for Ligestilling og
Kirke i 2013 og 2015, men i stedet kan indsende deres eventuelle
egne redegørelser, statistikker og lign. Det er vigtigt at
fastholde fokus på ligestillingsområdet bl.a. med
sammenlignelige redegørelser på tværs af
kommunerne.
Ad nr. 15
Der er tale om konsekvensændringer
som følge af ændringsforslag nr. 9 og 11.
Til nr. 2
Efter gældende regler skal
kommunalbestyrelsen inden 1 måned efter at have overtaget
ansvaret for en udlænding omfattet af integrationslovens
integrationsprogram for flygtninge og familiesammenførte
udlændinge udarbejde en integrationskontrakt. Kontrakten skal
være skriftlig og skal underskrives af både
udlændingen og kommunen Den skal udarbejdes på baggrund
af en samlet vurdering af den enkelte udlændings situation og
behov, med henblik på at udlændingen hurtigst muligt
opnår ordinær beskæftigelse.
Integrationskontrakten indeholder
oplysninger om udlændingens beskæftigelses- eller
uddannelsesmål og fastlægger indholdet af de
aktiviteter, der skal sikre, at de opstillede mål opfyldes
m.v.
Det skal endvidere fremgå af
kontrakten, hvilke sanktioner der efter lovgivningen gælder
over for udlændingen, hvis den pågældende uden
rimelig grund afviser at tage imod arbejde, eller hvis den
pågældende uden rimelig grund udebliver fra eller
afviser en aktivitet fastsat i kontrakten.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen
i en frikommune kan beslutte, at integrationskontrakten ikke skal
udarbejdes som et særskilt dokument, men i stedet kan
indeholdes i én fælles plan. Forslaget går
således alene ud på at ændre formkravet til
integrationskontrakten fra at skulle være en særskilt
indgået kontrakt til i stedet at kunne indeholdes i én
fælles plan. Alle øvrige bestemmelser om
integrationskontraktens indhold, formål, opfølgning og
øvrige formkrav m.v. skal fortsat opfyldes efter
gældende regler.
Ud over integrationskontrakten kan den
fælles plan også indeholde:
- en jobplan
- en
uddannelsesplan inden for rammerne af vejledningsloven og
- en
opfølgningsplan efter sygedagpengeloven, hvis dette er
muligt som følge af en forsøgsbestemmelse herom i
medfør af § 80 i sygedagpengeloven, f.eks. som led i
frikommuneforsøg.
Som følge af § 4 i
bekendtgørelse om frikommuneforsøg på
beskæftigelses- og sygedagpengeområdet vil en
integrati?onskontrakt altid kunne kombineres med en jobplan ved
udarbejdelse af én fælles plan.
Kombineres integrationskontrakten og/eller
jobplanen med en uddannelsesplan i én fælles plan,
skal uddannelsesplanen udarbejdes inden for rammerne af
vejledningsloven.
For så vidt angår en eventuel
kombination med en opfølgningsplan efter sygedagpengeloven,
bemærkes det, at frikommunerne har mulighed for at lave
forsøg med udarbejdelse af en opfølgningsplan i
sygedagpengesager, jf. §§ 13 og 18 i den gældende
bekendtgørelse om frikommuneforsøg på
beskæftigelses- og sygedagpengeområdet. Den
fælles plan skal i alle tilfælde administreres og
finansieres fuldt ud af frikommunen.
Det er endvidere en forudsætning for
iværksættelse af et frikommuneforsøg med
én fælles plan, at der som udgangspunkt ikke behandles
følsomme personoplysninger, herunder helbredsoplysninger,
uden personens samtykke. Det er ligeledes en forudsætning, at
frikommunen selv finansierer og udvikler en it-løsning, og
at it-løsningen bl.a. tager højde for, at der fortsat
skal indberettes data om den aktive indsats i henhold til
bekendtgørelse om det fælles datagrundlag og
statistiske datavarehus for beskæftigelsesindsatsen, herunder
oplysninger om tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, selv om kommunen er undtaget fra
kravet om planer.
Til nr. 6, 10 og 14
Der er tale om lovtekniske rettelser.
Simon Kollerup (S) Annette Lind
(S) Jan Johansen (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Lennart
Damsbo-Andersen (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) Liv Holm
Andersen (RV) Marlene Borst Hansen (RV) fmd. Nadeem Farooq (RV) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Pernille Vigsø Bagge (SF) Lars Dohn (EL) Rosa
Lund (EL) Finn Sørensen (EL) Erling Bonnesen (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Martin Geertsen (V) Jacob Jensen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Sophie Løhde (V) Anni Matthiesen (V)
Hans Christian Thoning (V) Morten Marinus (DF) Mikkel Dencker (DF)
Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Leif
Mikkelsen (LA) Mike Legarth (KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 188
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 2 | Høringssvar og høringsnotat,
fra økonomi- og indenrigsministeren | 3 | Supplerende høringsnotat, fra
økonomi- og indenrigsministeren | 4 | Oversigt over
forsøgsbestemmelserne, fra økonomi- og
indenrigsministeren | 5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 6 | 1. udkast til betænkning | 7 | Ændringsforslag, fra økonomi-
og indenrigsministeren | 8 | 2. udkast til betænkning | 9 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 188
Spm.nr. | Titel | 1 | MFU spm. , om ministrene vil
redegøre for lovforslagets konsekvenser for vilkårene
for og udviklingen i landdistrikter og på øerne, til
økonomi- og indenrigsministeren og ministeren for by, bolig
og landdistrikter, og ministrenes svar herpå | 2 | MFU spm. om høringssvarene og
bekymringerne fra handicaporganisationerne heriblandt
Landsforeningen LEV, Danske Handicaporganisationer m.fl., til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | MFU spm. , om frikommuneforsøget
legaliserer tvangsflytninger, og om det er i overensstemmelse med
loven om magtanvendelse, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 4 | MFU spm. om, hvordan
frikommuneforsøget omkring tvangsflytninger af beboere i
botilbud adskiller sig fra de muligheder, som kommunerne allerede
har i dag via servicelovens § 129, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | MFU spm. , om lovforslagets § 27 e om
flytning af borgere i botilbud lever op til grundlovens § 71,
hvoraf det fremgår, at den personlige frihed er
ukrænkelig, til økonomi- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | MFU spm. om, hvorvidt forslaget om
flytning af borgere i botilbud er i strid med artikel 19, litra a,
i FN's handicapkonvention, som flere organisationer har
påpeget, til økonomi- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå |
|