Fremsat den 13. marts 2013 af
finansministeren (Bjarne Corydon)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Statstidende
(Bemyndigelse til at fastsætte regler
om obligatorisk digital levering af meddelelser til optagelse i
Statstidende)
§ 1
I lov nr. 419 af 31. maj 2000 om Statstidende
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 3 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Finansministeren kan fastsætte regler om, at levering af
meddelelser til optagelse i Statstidende skal ske
digitalt.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2013.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft med de ændringer, som de
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Lovforslaget har til formål at
gøre det muligt for finansministeren at fastsætte
regler om obligatorisk digital levering af meddelelser til
optagelse i Statstidende.
Det fremgår af regeringsgrundlaget Et Danmark, der står sammen (oktober
2011), at det er regeringens mål, at al kommunikation mellem
borgere, virksomheder og det offentlige skal foregå digitalt
inden udgangen af 2015. Det foreliggende lovforslag er et af
elementerne i opnåelsen af dette mål. Med
digitaliseringsstrategien for 2011-2015, som er aftalt mellem
regeringen, regionerne og kommunerne, er der skabt enighed om, at
der for alvor skal sættes skub i at anvende digitalisering
til at forny den offentlige sektor og gøre den mere
effektiv.
Det fremgår også af
digitaliseringsstrategien, at et fortsat fokus på central
koordinering skal sikre, at danskerne oplever, at alle offentlige
myndigheder arbejder effektivt digitalt sammen - herunder bruger
fælles løsninger, undgår dobbeltarbejde og
genbruger de relevante data.
Med vedtagelse af loven skabes der hjemmel
til, at finansministeren efterfølgende kan udstede en
bekendtgørelse, der gør det obligatorisk at levere
meddelelser digitalt til Statstidende.
I forbindelse med forberedelse af
lovforslaget, sendte Digitaliseringsstyrelsen et udkast til
lovforslag i høring i februar 2012. De indkomne
høringssvar var positive over for forslaget. Dog foreslog
Erhvervsstyrelsen, at der indføres en
implementeringsperiode. Dette ønske vil blive
imødekommet i forbindelse med udarbejdelse af
bekendtgørelsen, der efterfølgende skal
fastsætte regler om obligatorisk digital indrykning i
Statstidende.
Digitaliseringsstyrelsen har i forbindelse med
forberedelse af lovforslaget samarbejdet med Domstolsstyrelsen om
en analyse af, hvorvidt retternes systemer kan indrettes
således, at indrykning i Statstidende kan ske automatisk.
2.
Lovforslagets hovedpunkter
I Statstidende optages alle meddelelser, som i
henhold til lovgivningen skal offentliggøres i Statstidende.
Ved en meddelelse forstås eksempelvis meddelelse om dekret i
forbindelse med konkursboer og dødsboproklamaer.
Digital indrykning i Statstidende
foregår via en hjemmeside på internettet, hvor
Statstidende også offentliggøres. Meddelelser kan
indrykkes ved, at indrykkeren bliver oprettet som bruger.
På nuværende tidspunkt kan der
foretages indrykninger i Statstidende på tre måder.
Indrykning kan foretages ved fremsendelse af manuskript til manuel
indtastning, ved indsendelse af elektronisk manuskript fx via email
og ved inddatering via internettet. Ved anvendelse af en af de to
førstnævnte metoder skal redaktionen hos Statstidende
efterfølgende foretage en manuel indtastning af
indrykningerne i systemet. Såfremt der fremover kun kan
indrykkes digitalt, undgår man den manuelle indtastning af
meddelelserne, hvilket vil billiggøre driften af
Statstidende. Siden 2005 er Statstidende kun udkommet elektronisk,
hvorfor en obligatorisk digital indrykning vil betyde, at
Statstidende er fuldt digitaliseret.
På nuværende tidspunkt foretages
ca. 32 pct. af alle indrykninger i Statstidende digitalt, mens 68
pct. kræver efterfølgende manuel indtastning hos
Statstidendes redaktion. Borgere står for en meget
begrænset del af indrykningerne i Statstidende, men de
borgere, der har brug for assistance til at anvende digitale
løsninger, kan gratis få hjælp af Statstidendes
brugerservice.
Statstidende.dk indeholder offentlige
meddelelser med retsvirkning (juridiske konsekvenser) for borgere,
virksomheder og myndigheder. Det er fx dødsboproklamaer,
konkurser, tvangsauktioner og gældssaneringer.
Informationsleverandørerne til Statstidende er i høj
grad domstolene, advokater og offentlige institutioner. Ved
dødsboskiftesager er det dog arvingerne, der har ansvaret
for at indrykke proklama. Der indrykkes ca. 40.000 proklamaer om
året.
Skifteretten har tilsynspligt med, at proklama
er indrykket, og skal sikre sig dette. I praksis indrykker mange
retter for borgerne ved, at de sender en udfyldt formular pr.
fax.
Der er ca. 15.000 indrykninger i forbindelse
med insolvensskiftesager. Retterne står for indrykningerne i
disse sager.
Der er i alt ca. 74.000 indrykninger i
Statstidende pr. år. En analyse foretaget af
Digitaliseringsstyrelsen og Domstolsstyrelsen har vist, at det vil
være muligt at foretage en ændring i retternes system
således, at data kan overføres til digital indrykning
i Statstidende. Denne ændring vil blive iværksat, hvis
der er flertal for lovforslaget.
Lovforslaget lægger op til, at
finansministeren kan udstede en bekendtgørelse, der
gør det obligatorisk at indrykke digitalt i Statstidende.
Dette vil enten kunne ske via online indtastning eller via
system-til-system løsninger fra fx retternes fagsystemer.
Dermed skabes der mulighed for at private firmaer, offentlige
institutioner og borgere lettere kan indrykke meddelelser i
Statstidende, samtidig med at kvaliteten af indholdet i
Statstidende øges, fordi risikoen for fejl ved manuel
indtastning fjernes. Lovforslaget medfører ligeledes en
effektivisering af sagsgangen for Statstidende redaktionen og
dermed en billigere drift.
Det forventes, at bekendtgørelsen
udstedes i slutningen af 2013, og at der vil være en
implementeringsperiode, således at de virksomheder, der ikke
indrykker digitalt i dag, har mulighed for administrativt at
tilpasse sig de nye regler. Det forventes, at ministeren med
bekendtgørelsen overvejer muligheden for undtagelse fra
kravet om digitale indrykninger i Statstidende.
3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Indførelse af obligatorisk digital
indrykning i Statstidende vil betyde, at det manuelle arbejde
udover korrekturlæsning i Statstidende redaktion forsvinder.
Statstidendes redaktion er udliciteret til et privat firma. Det
indgår i aftalen, at prisen for driften af Statstidende er
afhængig af, om der skal foretages manuelle indtastninger af
meddelelser, eller om indrykninger kun foregår digitalt.
Når alle indrykninger foregår digitalt, vil der derfor
være en besparelse på driften, der vil betyde lavere
priser for indrykninger i Statstidende, hvor en del af
indrykningerne foretages af offentlige institutioner. På den
redaktionelle drift af Statstidende kan der årligt spares
600.000 kr. på grundudgiften. Derudover kan spares 65 kr. pr.
manuel indrykning, hvis der indføres udelukkende digital
indrykning. Der er i alt ca. 74.000 indrykninger i Statstidende pr.
år. På nuværende tidspunkt foretages ca. 32 pct.
af alle indrykninger i Statstidende digitalt, mens 68 pct.
kræver efterfølgende manuel indtastning hos
Statstidendes redaktion.
Det fremgår af bemærkningerne til
lov om Statstidende, at Statstidende økonomisk skal hvile i
sig selv, og indtægterne fra Statstidende, der i høj
grad stammer fra pligtmæssige meddelelser, hvilket vil sige
meddelelser, som ifølge lovgivningen skal
offentliggøres, ikke må anvendes til andre
formål end drift og videreudvikling af det elektroniske
Statstidende. En besparelse opnået ved overgangen til digital
indrykning vil således resultere i lavere priser for
indrykninger.
Ved digital indrykning i Statstidende bliver
der mulighed for lettere og mere effektive arbejdsgange hos de
private firmaer, offentlige institutioner og borgere, der indrykker
meddelelser i Statstidende samtidig med, at kvaliteten af indholdet
i Statstidende øges, fordi risikoen for fejl ved manuel
indtastning fjernes.
Forslaget medfører en mindre
systemtilpasning i retternes it-systemer, så indrykning i
Statstidende fremover kan ske digitalt. Omkostningerne hertil
afholdes af Statstidende, mens udgifterne til driften afholdes af
Domstolsstyrelsen.
For retterne, hvor mange foretager
ikke-elektroniske indrykninger, skal indrykningspraksis
ændres. Digitaliseringsstyrelsen har i samarbejde med
Domstolsstyrelsen analyseret området, og der arbejdes nu
på en løsning, hvor data fra domstolenes it-systemer
kan overføres direkte til Statstidende, så
indrykninger fra retterne kan automatiseres.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Den estimerede besparelse på driften af
Statstidende som følge af digitaliseringen er i
størrelsesordenen 35 pct. og vil medføre tilsvarende
lavere priser for indrykninger i Statstidende, hvilket også
vil komme de dele af erhvervslivet, som foretager indrykninger i
Statstidende, til gode.
De dele af erhvervslivet, som foretager
ikke-digitale indrykninger i Statstidende, kan omlægge deres
indrykningspraksis til digitale arbejdsgange. Statstidendes
brugerservice vil være behjælpelig overfor de
virksomheder, som har brug for hjælp til at foretage digital
indrykning, ligesom der vil blive sikret en implementeringsperiode,
før digital indrykning bliver gjort obligatorisk.
Ved digital indrykning i Statstidende bliver
der mulighed for lettere og mere effektive arbejdsgange hos de
private firmaer, der indrykker meddelelser i Statstidende, samtidig
med at kvaliteten af indholdet i Statstidende øges, fordi
risikoen for fejl ved manuel indtastning fjernes.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
I de tilfælde, hvor der efter et
dødsfald og i forbindelse med skifteretten behandling af
sagen, skal indrykkes dødsproklama i Statstidende, er det
arvingerne, der har pligt til at indrykke meddelelsen i
Statstidende. I praksis er det ofte skifteretterne, der indrykker
meddelelsen med efterladtes underskrift på indrykningen.
Retterne har tilsynspligt og skal sikre, at proklama bliver
indrykket. Digitaliseringsstyrelsen har i samarbejde med
Domstolsstyrelsen analyseret området og arbejder på en
løsning, hvor indrykningen sker direkte fra retternes
fagsystemer. I de få tilfælde, hvor borgerne selv skal
indrykke, vil de skulle indrykke meddelelser til Statstidende
digitalt. Statstidendes brugerservice vil dog være
behjælpelige over for borgere, der har behov for assistance
til at foretage digitale indrykninger.
Som det er gældende for virksomheder og
offentlige myndigheder, der indrykker meddelelser i Statstidende,
bliver det også lettere for borgerne at indrykke
meddelelser.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har været i
høring hos:Advokatrådet, Advokatsamfundet,
Ankestyrelsen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Dansk
Blindesamfund, Dansk Byggeri, Dansk ejendomsmæglerforening,
Dansk Industri, Danske Advokater, Danske Handicaporganisationer,
Danske Pengeinstitutters Forening, Danske Regioner, Datatilsynet,
Den Danske Dommerforening, Det centrale handicapråd, Det
kongelige bibliotek, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen, Finansrådet - Danske
Pengeinstitutters forening, Finanstilsynet, Forbrugerombudsmanden,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede
revisorer, KL, Rigsrevisionen, Statens Arkiver.
| | | 9. Sammenfatning af konsekvenserne af
lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser | Negative konsekvenser | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Billigere drift af Statstidende Lavere
indrykningspriser | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ved digital indrykning i Statstidende
bliver der mulighed for lettere og mere effektive arbejdsgange hos
offentlige institutioner, der indrykker meddelelser i Statstidende,
samtidig med at kvaliteten af indholdet i Statstidende
øges. | Forslaget medfører en mindre
systemtilpasning i retternes it-systemer, så indrykning i
Statstidende fremover kan ske digitalt. Omkostningerne hertil
afholdes af Statstidende, mens udgifterne til driften afholdes af
Domstolsstyrelsen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lavere indrykningspriser | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ved digital indrykning i Statstidende
bliver der mulighed for lettere og mere effektive arbejdsgange ved
indrykning i Statstidende. | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgere | Som det er gældende for virksomheder
og offentlige myndigheder, der indrykker meddelelser i
Statstidende, bliver det også lettere for borgerne at
indrykke meddelelser. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen | Ingen | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1:
Det foreslås, at finansministeren
får hjemmel til at udstede en bekendtgørelse, der
gør det obligatorisk at indrykke digitalt i
Statstidende.
Det er således hensigten, at en
virksomhed, offentlig myndighed eller borger, der skal indrykke
meddelelse i Statstidende, kun kan indrykke meddelelsen
digitalt.
Det foreslås, at ministeren kan
fastsætte regler om, at digital indrykning skal ske ved at
bruge de dertil indrettede systemer fx online indtastning eller
system-til-system løsninger fra fx retternes
fagsystemer.
Det forventes, at ministeren med
bekendtgørelsen overvejer muligheden for undtagelse fra
kravet om brugen af de dertil indrettede systemer til digitale
indrykninger i Statstidende.
Der vil ligesom i dag være mulighed for
at hente hjælp til indrykning hos Statstidendes
borgerservice.
Til § 2
Loven foreslås at træde i kraft
den 1. juli 2013.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke gælder
for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvist kan sættes i kraft med de
ændringer, som de færøske og grønlandske
forhold tilsiger. Det skal dog bemærkes, at
Færøerne og Grønland på nuværende
tidspunkt ikke har et Statstidende, som loven kan gælde
for.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | § 3 I Statstidende optages alle meddelelser, som
i henhold til lovgivningen skal offentliggøres i
Statstidende. Stk. 2.
Forskningsministeren kan efter aftale med vedkommende minister
fastsætte regler om, at meddelelser, som efter lovgivningen
skal offentliggøres, uden at det i lovgivningen
kræves, at offentliggørelse skal ske i Statstidende,
skal optages i Statstidende. Offentliggørelsen skal opfylde
særlovgivningens krav hertil. | | 1. I § 3 indsættes som stk. 6: »Stk. 6. Finansministeren kan
fastsætte regler om, at levering af meddelelser optagelse i
Statstidende skal ske digitalt.« | Stk. 3.
Forskningsministeren fastsætter regler om, hvilke andre
meddelelser der kan optages i Statstidende. | | | Stk. 4.
Forskningsministeren kan efter aftale med vedkommende minister
fastsætte regler om, at den, der får optaget en
meddelelse i Statstidende, jf. stk. 1 og 2, skal meddele
Statstidende personnummer henholdsvis virksomhedsnummer på
den, som meddelelsen vedrører. | | | Stk. 5.
Forskningsministeren kan efter aftale med vedkommende minister
fastsætte regler om, at meddelelser, som efter lovgivningen
skal offentliggøres, og hvor det i lovgivningen er
foreskrevet, at offentliggørelsen skal ske på en
bestemt måde, skal offentliggøres gennem det samme
tekniske rammesystem som Statstidende. Offentliggørelsen
skal opfylde særlovgivningens krav hertil. | | | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2013. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft med de
ændringer, som de færøske og grønlandske
forhold tilsiger. |
|