Fremsat den 13. marts 2013 af
kulturministeren (Marianne Jelved)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed
(Forbud mod fremme af terrorisme i
programvirksomhed m.v.)
§ 1
I lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 988 af 6. oktober 2011, foretages
følgende ændringer:
1. § 39,
stk. 1, ophæves, og i stedet indsættes:
Ȥ
39. Kulturministeren nedsætter et nævn, Radio-
og tv-nævnet, der består af 10 medlemmer, som beskikkes
af ministeren. Ministeren udpeger 8 medlemmer, herunder formand og
næstformand, og Samarbejdsforum for Danske Lytter- og
Seerorganisationer udpeger 1 medlem, og Den Danske Dommerforening
udpeger 1 medlem. De af ministeren udpegede medlemmer skal
repræsentere juridisk, herunder ét medlem med
særlig strafferetlig indsigt, økonomisk/administrativ,
erhvervsmæssig og mediemæssig/kulturel sagkundskab.
Formanden skal være jurist. Nævnet nedsættes for
4 år ad gangen.
Stk. 2. Det medlem, der
er udpeget af Den Danske Dommerforening, og det medlem med
særlig strafferetlig indsigt, der er udpeget af
kulturministeren, deltager alene i nævnets arbejde ved
behandlingen af sager, hvor der vil kunne træffes
afgørelse efter § 50, stk. 1, nr. 1, stk. 2, nr. 1,
eller stk. 3, vedrørende regler som fastsat i medfør
af § 48, 3. pkt. Ved behandlingen af disse sager fungerer det
medlem, der er udpeget af Den Danske Dommerforening, som
nævnets formand, og den af ministeren udpegede formand
fungerer som næstformand.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
2. I
§ 48 indsættes som
2. og 3. pkt.:
»Der kan i forbindelse med fastsættelse
af regler om programvirksomheden fastsættes regler om
beskyttelse af mindreårige. Der kan endvidere
fastsættes regler om, at programmerne ikke på nogen
måde må tilskynde til had på grund af race,
køn, religion, nationalitet eller seksuel observans, ligesom
der kan fastsættes regler om, at programmerne ikke på
nogen måde må fremme terrorisme.«
3.
Efter § 50 indsættes:
Ȥ 50
a. En afgørelse truffet efter § 50,
stk. 1, nr. 1, stk. 2, nr. 1, eller stk. 3, kan af
den, afgørelsen vedrører, forlanges indbragt for
domstolene, hvis afgørelsen vedrører regler som
fastsat i medfør af § 48, 2. eller 3. pkt.
Stk. 2.
Begæring herom skal fremsættes til Radio- og
tv-nævnet inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt
den pågældende. Afgørelsen skal indeholde
oplysninger om adgangen til at kræve domstolsprøvelse
og om fristen herfor. Radio- og tv-nævnet anlægger sag
mod den pågældende i den borgerlige retsplejes
former.
Stk. 3. Retten kan
ved kendelse bestemme, at sagsanlæg har opsættende
virkning. Såfremt Radio- og tv-nævnets afgørelse
opretholdes ved dom, kan der heri bestemmes, at anke ikke har
opsættende virkning.«
4. I
§ 93, stk. 1, nr. 4,
ændres »§ 39, stk. 3« til
»§ 39, stk. 4«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | 1. | Indledning | 2. | Hjemmel til fastsættelse af regler om
forbud mod fremme af terrorisme i programvirksomhed | | 2.1. | Gældende ret | | | 2.1.1. | Radio- og fjernsynslovgivningen | | | 2.1.2. | Radio- og tv-nævnet | | | | 2.1.2.1. | Nævnets opgaver | | | | 2.1.2.2. | Nævnets behandling af klager | | | | 2.1.2.3. | Sager af egen drift | | | | 2.1.2.4. | Påtale, midlertidig og endelig
inddragelse | | | | 2.1.2.5. | Afgørelser om inddragelse af
tilladelse eller indstilling af programvirksomheden på grund
af programindhold | | 2.2. | Kulturministeriets overvejelser og
forslag | | | 2.2.1. | Radio- og tv-nævnets
sammensætning | | | 2.2.2. | Krav til programindholdet | | | 2.2.3. | Domstolsprøvelse | | | 2.2.4. | Forholdet til den Europæiske
Menneskerettighedskonvention | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og
organisationer | 9. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1.
Indledning
Formålet med loven er at sikre, at
radio- og fjernsynsloven rummer mulighed for, at Radio- og
tv-nævnet kan inddrage et radio- eller tv-foretagendes
tilladelse eller kræve et registreret foretagendes eller en
medietjenesteudbyders programvirksomhed indstillet mv., hvis en
radio- eller tv-station med sin programvirksomhed fremmer
terrorisme.
Lovforslaget skal bl.a. ses i lyset af
Københavns Byrets dom af 10. januar 2012, hvor selskaberne
ROJ TV A/S og Mesopotamia Broadcast A/S METV blev fundet skyldige i
overtrædelse af straffelovens § 114 e om fremme af
terrorvirksomhed gennem udsendelsesvirksomheden på tv-kanalen
ROJ TV, der udsendes via satellit fra Danmark. Til trods herfor
kunne selskabet umiddelbart fortsætte sin
udsendelsesvirksomhed i henhold til radio- og fjernsynsloven.
På baggrund af denne dom udtalte
justitsministeren og kulturministeren i fællesskab i en
pressemeddelelse den 11. januar 2012, at »hvis der er et hul
i lovgivningen, skal det naturligvis lukkes. Sammen vil vi derfor
nu i Justitsministeriet og Kulturministeriet sikre, at lovgivningen
på tilstrækkelig vis giver adgang til at skride ind
over for radio- og tv-stationer, som opfordrer til
terrorisme«.
Justitsministeriet og Kulturministeriet har
på denne baggrund vurderet lovgivningen og fundet det
hensigtsmæssigt at foreslå en ændring i radio- og
fjernsynsloven. Det foreslås derfor, at radio- og
fjernsynslovens regler om adgangen til at regulere udøvelse
af programvirksomhed - der i forvejen giver mulighed for at stille
krav til indholdet af programvirksomhed - ændres, så
der fremover er udtrykkelig hjemmel til, at kulturministeren kan
fastsætte regler om, at programmerne ikke på nogen
måde må fremme terrorisme. Dette vil skabe grundlag
for, at Radio- og tv-nævnet i medfør af de
gældende bestemmelser i loven kan inddrage et radio- og
tv-foretagendes tilladelse eller kræve et registreret
foretagendes eller en medietjenesteudbyders programvirksomhed
indstillet mv., hvis en radio- eller tv-station med sin
programvirksomhed fremmer terrorisme.
2. Hjemmel
til fastsættelse af regler om forbud mod fremme af terrorisme
i programvirksomhed
2.1.
Gældende ret
2.1.1.
Radio- og fjernsynslovgivningen
Lov om radio- om fjernsynsvirksomhed
fastsætter nærmere regler for udøvelse af
programvirksomhed, hvorved der efter lovens § 2,
stk. 1, nr. 1-4, forstås:
»1) udsendelse af lyd- og billedprogrammer til
almenheden ved hjælp af radioanlæg,
2) fordeling ved hjælp af
fællesantenneanlæg af lyd- og billedprogrammer, som
ikke tillige udsendes som nævnt i nr. 1,
3) udsendelse af billedprogrammer til almenheden ved
hjælp af øvrige elektroniske kommunikationsnet som
defineret i lov om konkurrence- og forbrugerforhold på
telemarkedet end de i nr. 1 og 2 nævnte og
4) udbud af on demand-audiovisuelle medietjenester,
hvis hovedformål er at udbyde informerende, underholdende
eller oplysende billedprogrammer med eller uden lyd til almenheden
via elektroniske kommunikationsnet som defineret i lov om
konkurrence- og forbrugerforhold på
telemarkedet.«
De on demand-audiovisuelle medietjenester, der
nævnes i § 2, stk. 1, nr. 4, er nu defineret i
lov nr. 169 af 3. marts 2011 om elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester, der har erstattet lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet.
Det er således alene internetradio o.l.
, der ikke er omfattet af loven.
Efter lovens § 47, stk. 1, skal
foretagender, der udøver sådan programvirksomhed ved
hjælp af satellit, fællesantenneanlæg,
jordbaserede digitale tv-sendemuligheder,
kortbølgesendemuligheder eller øvrige elektroniske
kommunikationsnet, og som hører under dansk myndighed, lade
sig registrere hos Radio- og tv-nævnet.
Medietjenesteudbydere, der udbyder on demand-audiovisuel
programvirksomhed omfattet af § 2, stk. 1, nr. 4,
kan dog udøve programvirksomhed uden registrering. Efter 47,
stk. 3, kan kulturministeren fastsætte nærmere
regler om registreringspligten.
Kulturministeren kan efter lovens
§ 48 fastsætte regler om bl.a. indhold i
programvirksomheden. Dette er udnyttet i bekendtgørelse nr.
100 af 28. januar 2010 om programvirksomhed på grundlag af
registrering samt on demand-audiovisuel programvirksomhed.
Bekendtgørelsen indeholder en række formkrav til
registreringerne, krav til programvirksomheden - i alt
væsentligt implementeringer af internationale forpligtelser -
samt regler for Radio- og tv-nævnets tilsyn med overholdelsen
af bekendtgørelsen.
Det fremgår af bekendtgørelsens
§ 6, stk. 3, at: »Programmerne må ikke på nogen måde
tilskynde til had på grund af race, køn, religion,
nationalitet eller seksuel observans.«
Bestemmelsen har baggrund i direktivet om
audiovisuelle medietjenester (AVMS-direktivet), 2010/13/EU, artikel
6: »Medlemsstaterne sikrer ved passende
midler, at audiovisuelle medietjenester fra tjenesteudbydere under
deres jurisdiktion ikke på nogen måde tilskynder til
had på grund af race, køn, religion eller
nationalitet.« Bestemmelsen er en videreførelse
fra det tidligere tv-direktiv 89/552/EØF. Eftersom
direktivet er et minimumsdirektiv, er Danmark ikke afskåret
fra at indføre yderligere regulering, jf. også
tilføjelsen af »seksuel observans« i den danske
bestemmelse.
Det fremgår af bekendtgørelsens
§ 6, stk. 1, at: »Registrerede foretagender, der udøver radio-
eller fjernsynsvirksomhed, må ikke udsende programmer, som i
alvorlig grad kan skade mindreåriges fysiske, psykiske eller
moralske udvikling, herunder navnlig programmer, som indeholder
pornografi eller umotiveret vold.«
Endvidere fremgår det af § 6,
stk. 2, at: »Andre programmer, som
kan skade mindreåriges fysiske, psykiske eller moralske
udvikling, må ikke sendes, medmindre det ved valget af
sendetidspunkt eller ved tekniske foranstaltninger sikres, at
mindreårige i udsendelsesområdet normalt ikke ser eller
hører udsendelserne. Når programmerne udsendes i ukodet form, skal
der forud for dem gives en akustisk advarsel, eller de skal under
hele deres varighed være markeret med et visuelt
symbol.«
Bestemmelserne i § 6, stk. 1 og
2, har ligeledes baggrund i direktivet om audiovisuelle
medietjenester, idet følgende fremgår af artikel 27.1:
»Medlemsstaterne træffer passende
foranstaltninger for at sikre, at tv-spredningsforetagender, som
hører under deres jurisdiktion, ikke udsender programmer,
som i alvorlig grad kan skade mindreåriges fysiske, psykiske
eller moralske udvikling, herunder navnlig programmer, som
indeholder pornografi og umotiveret vold.«
Ifølge artikel 27.2 skal: »De i
stk. 1 omhandlede foranstaltninger (skal) også finde
anvendelse på andre programmer, som kan skade
mindreåriges fysiske, psykiske eller moralske udvikling,
medmindre det ved valget af sendetidspunkt eller ved tekniske
foranstaltninger sikres, at mindreårige i
udsendelsesområdet normalt ikke ser eller hører
udsendelserne.« Og ifølge artikel 27.3:
»Når sådanne programmer
udsendes i ukodet form, skal medlemsstaterne sikre, at der forud
for dem gives en akustisk advarsel, eller at de under hele deres
varighed er markeret med et visuelt symbol.«
2.1.2.
Radio- og tv-nævnet
2.1.2.1.
Nævnets opgaver
I medfør af radio- og fjernsynslovens
§ 39 nedsætter kulturministeren et Radio- og
tv-nævn, som varetager en række opgaver på radio-
og tv-området, jf. nedenfor. Nævnet består af 8
medlemmer, som beskikkes af ministeren for en periode på 4
år. Ministeren udpeger 7 af medlemmerne, herunder formand,
der skal være jurist, og næstformand, mens
Samarbejdsforum for Danske Lytter- og Seerorganisationer udpeger
det 8. medlem. Det fremgår endvidere af loven, at de af
ministeren udpegede medlemmer skal repræsentere juridisk,
økonomisk/administrativ, erhvervsmæssig og
mediemæssig/kulturel sagkundskab. Formålet med de i
loven oplistede kompetencekrav er at sikre, at nævnet har de
kompetencer, der er nødvendige for at kunne varetage
nævnets forskelligartede opgaver.
Der er fastsat nærmere retningslinjer
for Radio- og tv-nævnets arbejde i bekendtgørelse nr.
199 af 9. marts 2011 om Radio- og tv-nævnets
forretningsorden.
Radio- og tv-nævnet varetager i
medfør af lovens §§ 40-44b en række
opgaver på radio- og tv-området og skal herefter bl.a.
føre tilsyn med programvirksomhed omfattet af lovens
§ 2, stk. 1, som udøves på grundlag af
tilladelse eller registrering mv.
Radio- og tv-nævnet påtaler som
led i sit tilsyn med registrerede foretagender bl.a.
overtrædelser af loven og bestemmelser fastsat efter loven,
jf. lovens § 42, nr. 3. Nævnet kan i den
forbindelse træffe afgørelse om midlertidig eller
endelig indstilling af programvirksomhed, jf. lovens
§ 50, stk. 2, der har følgende ordlyd:
»Stk. 2. Radio- og tv-nævnet kan træffe
afgørelse om midlertidig eller endelig indstilling af
programvirksomhed efter § 47, stk. 1, 1. pkt., hvis
det registrerede foretagende
1) overtræder loven eller bestemmelser fastsat
efter loven, såfremt en overtrædelse er grov, eller
overtrædelser er ofte gentagne, eller
2) tilsidesætter § 87 eller
pålæg, der er meddelt efter denne bestemmelse,
eller
3) tilsidesætter pålæg meddelt efter
§ 88.«
I henhold til lovens § 50,
stk. 1, nr. 1, har Radio- og tv-nævnet tilsvarende
beføjelser over for indehavere af tilladelse til
programvirksomhed, idet nævnet har mulighed for at inddrage
tilladelser, hvis indehaveren overtræder loven eller
bestemmelser fastsat efter loven, såfremt en
overtrædelse er grov, eller overtrædelser er ofte
gentagne, eller hvis tilladelseshaveren tilsidesætter
§ 87 eller pålæg, der er meddelt efter denne
bestemmelse, eller tilsidesætter pålæg meddelt
efter § 88. Herudover kan nævnet inddrage en
tilladelse, hvis tilladelseshaveren overtræder de
vilkår, som programtilladelsen er meddelt på.
Radio- og tv-nævnet kan endvidere i
forhold til on demand-audiovisuel programvirksomhed - der er
omfattet af § 2, stk. 1, nr. 4, og udøves
uden registrering, jf. § 47, stk. 1, 2. pkt. -
træffe afgørelse om midlertidig eller endelig
indstilling af programvirksomheden, hvis medietjenesteudbyderen
groft eller gentagne gange overtræder loven eller
bestemmelser fastsat i medfør af loven, jf. lovens
§ 50, stk. 3.
Radio- og tv-nævnet kan således
træffe afgørelse om både midlertidig og endelig
indstilling af et registreret foretagendes og af en
medietjenesteudbyders programvirksomhed samt om såvel
midlertidig som endelig inddragelse af en programtilladelse. Det er
dog en forudsætning herfor, at en overtrædelse er grov,
eller at overtrædelser er ofte gentagne, medmindre der er
tale om en tilsidesættelse af § 87 eller af
pålæg, der er meddelt i henhold til § 87
eller § 88, eller hvis en tilladelseshaver
overtræder de vilkår, som programtilladelsen er meddelt
på.
En afgørelse fra Radio- og
tv-nævnet kan ikke indbringes for nogen højere
administrativ myndighed, men kan af den, som har en retlig
interesse i afgørelsen, indbringes for domstolene.
Indbringelsen sker ved, at der i en civil retssag udtages
stævning mod nævnet.
2.1.2.2.
Nævnets behandling af klager
Radio- og tv-nævnet monitorerer som
udgangspunkt ikke radio- og tv-foretagender og
medietjenesteudbydernes programmer. Nævnets behandling af
sager om overtrædelse af radio- og fjernsynslovgivningen
baserer sig således primært på klager.
Nævnet kan dog også tage sager op af egen drift, jf.
§ 5 i bekendtgørelse nr. 199 af 9. marts 2011 om
forretningsorden for Radio- og tv-nævnet og nærmere
nedenfor.
Det fremgår af forretningsordenens
§ 6, stk. 1, at en klage skal være modtaget i
Radio- og tv-nævnet senest 3 måneder efter, at det
forhold, der har givet anledning til klagen, er indtruffet.
Nævnet kan i særlige tilfælde fravige fristen.
Klager over indhold af reklameindslag skal dog være modtaget
senest 4 uger efter, at indslaget er udsendt, jf. § 6,
stk. 2.
Klager modtages i praksis fra seere og
lyttere, herunder også fra konkurrenter, eksempelvis
konkurrerende radio- og tv-foretagender og medietjenesteudbydere
eller virksomheder, der f.eks. klager over en konkurrents
reklamer.
Klagefristen på 3 måneder
hænger sammen med den pligt, radio- og tv-foretagender og
medietjenesteudbyderne har i henhold til radio- og fjernsynslovens
§ 87 til at optage og opbevare udsendelser i 3
måneder samt efter påkrav fra nævnet aflevere
udsendelserne. Hvis behandlingen af en sag gør det
nødvendigt, kan det pålægges en station at
opbevare programmer i mere end 3 måneder.
Der er en række konkrete eksempler
på, at nævnet har pålagt en station at opbevare
programmer i mere end 3 måneder i forbindelse med
behandlingen af konkrete sager. De nærmere regler om
optagelse og opbevaring mv. findes i bekendtgørelse nr. 607
af 20. juni 2005 om optagelse, opbevaring og aflevering af radio-
og fjernsynsprogrammer.
2.1.2.3.
Sager af egen drift
Radio- og tv-nævnet kan også tage
sager op af egen drift. Det kan eksempelvis være sager, som
har haft pressens bevågenhed, således at nævnet
på den måde er blevet gjort opmærksom på
mulige lovovertrædelser mv. Når nævnet tager en
sag op af egen drift, indkaldes programmer fra stationen, enten
således at nævnet på forhånd beslutter sig
for at indkalde programmer dækkende eksempelvis 3 døgn
tilfældigt valgt af nævnet inden for de seneste 3
måneder, eller at nævnet udbeder sig programoversigter
over de seneste 3 måneder og herefter vælger
programmer. En tredje mulighed er, at nævnet - hvilket dog
kun sker sjældent - udbeder sig alle programmer udsendt i de
seneste 3 måneder.
Endvidere tager nævnet sager op af egen
drift på stikprøvebasis, bl.a. med henblik på at
kontrollere overholdelse af lovgivningen inden for et bestemt
område. Dette har særligt været aktuelt i
relation til lokale/regionale radio- og fjernsynsstationer, der
modtager økonomisk tilskud i henhold til radio- og
fjernsynslovens § 43.
2.1.2.4.
Påtale, midlertidig og endelig inddragelse
Som anført ovenfor kan Radio- og
tv-nævnets tilsyn med radio- og fjernsynsforetagender
føre til påtale, jf. radio- og fjernsynslovens
§ 42, nr. 3, eller midlertidig eller endelig inddragelse
af tilladelsen/indstilling af programvirksomheden, jf. radio- og
fjernsynslovens § 42, nr. 4 og 5, jf. § 50,
stk. 1 og 2, og § 42 a, stk. 2, jf.
§ 50, stk. 3. I tilskudssager kan nævnet
også indstille udbetaling af tilskud og/eller kræve
tilbagebetaling.
Ved førstegangsovertrædelser
giver Radio- og tv-nævnet - dog beroende på en konkret
vurdering af overtrædelsens karakter - som udgangspunkt alene
en påtale. Inddragelsessanktionerne har imidlertid
gentagelsesvirkning, idet Radio- og tv-nævnets praksis er at
sanktionere overtrædelser med stigende alvorlighed/strenghed.
Hvis stationen fortsætter sin overtrædelse, kan der
blive tale om midlertidig inddragelse og herefter endelige
inddragelse/indstilling af programvirksomheden. Eventuelt vil
nævnet først foretage en midlertidig inddragelse af en
kortere varighed og herefter i en længere periode. Også
varigheden af den midlertidige inddragelse/indstilling beror
på en konkret vurdering. Den korteste varighed af en
midlertidig inddragelse har været 1 time, hvor nævnet
inddrog en kommerciel tv-stations tilladelse 1 time i primetime
lørdag aften og pålagde stationen over for seerne at
oplyse, at stationen ikke sendte, fordi nævnet havde
inddraget tilladelsen. Midlertidig inddragelse har i Radio- og
tv-nævnets hidtidige sager været af en varighed
på 1 til 3 måneder, idet overtrædelsens grovhed
også er af betydning for dette forhold.
Uanset den beskrevne praksis vil
overtrædelser af radio- og fjernsynslovgivningen også
kunne sanktioneres med endelig inddragelse i meget grove
førstegangstilfælde.
2.1.2.5.
Afgørelser om inddragelse af tilladelse eller indstilling af
programvirksomheden på grund af programindhold
Radio- og tv-nævnet har i fire sager,
afgjort i 2005, 2007, 2008 og 2012, bl.a. taget stilling til, om
den kurdiske tv-station ROJ TV overtrådte forbuddet mod
tilskyndelse til had, som det er formuleret i den nuværende
bekendtgørelses § 6, stk. 3. Nævnet
fandt ikke, at det var tilfældet, og lagde i den forbindelse
som hovedbegrundelse i alle fire sager vægt på, at der
ved »tilskyndelse til had« måtte forstås
direkte opfordringer, som tv-stationen selv var ansvarlig for og
afsender af, og at videregivelse af oplysninger ikke i sig selv var
omfattet af forbuddet.
Ud over afgørelserne vedrørende
ROJ TV kan nævnes to sager, hvor Radio- og tv-nævnet
har skullet overveje et påbud om sendestop på grund af
forbud mod visse typer af indhold. De to sager vedrører
henholdsvis Radio Oasen, der helt åbenlyst havde en nazistisk
profil, og Radio Holger, der blev beskyldt for racistisk
programindhold. Der var i begge tilfælde tale om
programtilladelser udstedt af Radio- og tv-nævnet og ikke
blot registreringer. Denne formelle forskel har dog ingen betydning
i relation til den materielle bedømmelse, der skal foretages
af programindholdet.
Den nynazistiske Radio Oasen fik i 2002
inddraget programtilladelsen midlertidigt pga. racistiske ytringer,
men beholdt sin programtilladelse, indtil radioen selv valgte at
indstille virksomheden, idet den efter det oplyste i dag sendes som
internetradio. Det bemærkes, at internetradio efter radio- og
fjernsynslovgivningen ikke skal registreres, og at Radio- og
tv-nævnet ikke er tilsynsmyndighed herfor.
Radio Holger fik i 2005 inddraget
programtilladelsen i 3 måneder på grund af
overtrædelse af forbuddet mod at sende programmer, der
opfordrer til had på grund af bl.a. race, nationalitet eller
religion. I 2006 fik radioen inddraget sin programtilladelse
endeligt, fordi stationen ikke indleverede kopi af udsendte
programmer som krævet af Radio- og tv-nævnet i
forbindelse med endnu en sag om programmer med opfordring til had.
Programtilladelsen blev i denne sag således ikke inddraget
på baggrund af en materiel bedømmelse af
programindholdet, men på baggrund af manglende overholdelse
af formelle regler. Radio Holger har ikke fået en ny
programtilladelse og fungerer efter det oplyste i dag som
internetradio, som nævnet som nævnt ikke er
tilsynsmyndighed for.
Radio- og tv-nævnets sparsomme praksis
på området - belyst ved de nævnte sager - kan
sammenfattes til, at nævnet har grebet ind, når det er
radioernes redaktionelle budskaber, der kan kritiseres, og ikke
udtalelser, som stammer fra medvirkende personer, der er
uafhængige af redaktionen. Desuden følger det af
nævnets praksis, at der indledes med advarsler, herefter kan
følge påbud om midlertidig sendeophør og kun i
de groveste tilfælde påbud om endeligt ophør,
jf. herved nævnets beføjelser i medfør af
radio- og fjernsynslovens § 50, stk. 1, nr. 1,
stk. 2, nr. 1, og stk. 3, til at træffe
afgørelse om midlertidig eller endelige indstilling af
registreret programvirksomhed, hvis det registrerede foretagende
overtræder de her relevante regler groft eller ofte gentagne
gange.
Det er i den forbindelse afgørende for
Radio- og tv-nævnet, om en overtrædelse er en
konsekvens af overordnede, generelle redaktionelle beslutninger,
så der kan siges at være tale om en redaktionel linje,
eller om stationen blot formidler budskabet/synspunktet og dermed
ikke giver udtryk for stationens egen holdning.
2.2.
Kulturministeriets overvejelser og forslag
2.2.1.
Radio- og tv-nævnets sammensætning
Radio- og tv-nævnet varetager, som
nævnt ovenfor i afsnit 2.1.2, en række forskelligartede
opgaver på radio- og tv-området. Dette
forudsætter, at nævnet besidder sagkundskab inden for
flere områder, hvilket er afspejlet i sammensætningen
af nævnet, der består af både juridisk,
økonomisk/administrativ, erhvervsmæssig og
mediemæssig/kulturel sagkundskab.
Kulturministeriet har imidlertid i forbindelse
med overvejelserne om de foreslåede ændringer i
§ 48 i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed generelt
overvejet behovet for at udvide den juridiske sagkundskab
særligt i de sager, hvor nævnet skal træffe
afgørelse om overtrædelse af regler, som
fastsætter, at programmer ikke må tilskynde til had
på grund af race, køn, religion, nationalitet eller
seksuel observans, samt regler om, at programmer ikke på
nogen måde fremme terrorisme, jf. den foreslåede
bestemmelse i § 48, 3. pkt. Henset til karakteren af
disse afgørelser og de retlige overvejelser, der er
forbundet med vurderingen af, om sådanne regler er
overtrådt, finder Kulturministeriet det
hensigtsmæssigt, at nævnet tilføres yderligere
juridisk sagkundskab ved behandlingen af disse særlige
sager.
Det foreslås derfor, at radio- og
fjernsynslovens § 39, stk. 1, om udpegningen af
medlemmer til Radio og tv-nævnet ændres således,
at nævnet udvides med yderligere to medlemmer, hvoraf det ene
skal være en byretsdommer, som udpeges af Den Danske
Dommerforening, og det andet, som udpeges af kulturministeren, skal
besidde særlig strafferetlig indsigt. Det forudsættes
herved, at det sidstnævnte medlem skal være
universitetsansat jurist med speciale i strafferet eller have en
tilsvarende særlig indsigt i strafferet. Disse to medlemmer
skal indtræde i nævnet ved behandling af sager, hvor
der vil kunne træffes afgørelse efter § 50,
stk. 1, nr. 1, stk. 2, nr. 1, eller stk. 3,
vedrørende regler fastsat efter lovens § 48, 3.
pkt. Dommeren fungerer som formand for nævnet i behandlingen
af disse sager, mens den af ministeren udpegede formand viger sit
sæde og i stedet fungerer som næstformand, jf. den
foreslåede bestemmelse i lovens § 39, stk. 2.
Hvis lovforslaget vedtages, vil Kulturministeriet ændre
bekendtgørelse nr. 199 af 9. marts 2011 om forretningsorden
for Radio- og tv-nævnet for at sikre, at forretningsordnen
afspejler den nye sammensætning af nævnet og
nævnets nye arbejdsformer.
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1 til nr. 4.
2.2.2. Krav
til programindholdet
Radio- og fjernsynslovgivningen indeholder
ikke hjemmel til at fastsætte regler, hvorefter Radio- og
tv-nævnet kan inddrage programtilladelser eller bestemme, at
programvirksomhed skal indstilles, selv om en radio- eller
tv-station med sin programvirksomhed fremmer terrorisme. Som det
fremgår af justitsministeren og kulturministerens
fælles pressemeddelelse af 11. januar 2012, er det
ministrenes intention at sikre, »at lovgivningen på
tilstrækkelig vis giver adgang til at skride ind overfor
radio- og tv-stationer, som opfordrer til terrorisme«, jf.
punkt 1 ovenfor.
Det foreslås derfor, at radio- og
fjernsynslovens hjemmelsbestemmelse om adgangen til at regulere
udøvelse af programvirksomhed - der i forvejen giver
mulighed for at stille krav til indholdet af programvirksomhed -
ændres, så der fremover er udtrykkelig hjemmel til, at
kulturministeren kan fastsætte regler om, at programmerne
ikke på nogen måde må fremme terrorisme. Det
foreslås derfor, at det i lovens § 48
præciseres, at kulturministeren i medfør af
bestemmelsen også kan fastsætte regler om, at
programmerne ikke må have en sådan karakter.
Hvis lovforslaget vedtages, vil
Kulturministeriet i overensstemmelse hermed ændre den
ovennævnte bekendtgørelse nr. 100 af 28. januar 2010
om programvirksomhed på grundlag af registrering samt on
demand-audiovisuel programvirksomhed, således at dette krav
også kommer til at fremgå af
bekendtgørelsen.
Det foreslås samtidig, at det i
bestemmelsen i lovens § 48 ligeledes kommer til at
fremgå eksplicit, at der også kan fastsættes
regler om - hvilket det allerede gør efter gældende
ret, jf. pkt. 2.1.1 ovenfor - at programmerne ikke på nogen
måde må tilskynde til had på grund af race,
køn, religion, nationalitet eller seksuel observans, og at
der også kan fastsættes regler om beskyttelse af
mindreårige.
Radio- og tv-nævnet kan efter de
gældende regler bl.a. træffe afgørelse om
midlertidig eller endelig inddragelse af en tilladelse eller
indstilling af programvirksomhed, hvis tilladelseshaveren, det
registrerede foretagende eller medietjenesteudbyderen
overtræder loven eller bestemmelser fastsat efter loven,
såfremt en overtrædelse er grov, eller
overtrædelser er ofte gentagne. Med forslaget gives der
således også nævnet mulighed for at inddrage en
programtilladelse eller give pålæg om midlertidig eller
endelig indstilling af programvirksomheden, hvis en
tilladelseshaver, et registreret foretagende eller en
medietjenesteudbyder i sin programvirksomhed groft eller gentagne
gange har udøvet programvirksomhed, der fremmer terrorisme.
Det må dog forudsættes, i lyset af den alvorlige
karakter, sager om fremme af terror har, at Radio- og
tv-nævnet i sin praksis vil vælge allerede ved en
førstegangsovertrædelse at inddrage tilladelsen eller
kræve et radio- eller fjernsynsforetagendes programvirksomhed
midlertidigt indstillet.
Udtrykket »fremmer terrorisme«
omfatter programvirksomhed, hvorved et radio- eller
fjernsynsforetagende realiserer eller medvirker til, at en person,
gruppe eller sammenslutning udøver terrorhandlinger eller
støttehandlinger til forberedelse af terrorisme, jf. herved
straffelovens §§ 114 - 114 d (jf. eventuelt
straffelovens § 23). Det vil f.eks. kunne være
tilfældet, hvis en tv-station afholder en tv-transmitteret
pengeindsamling til fordel for en organisation, der udøver
terrorhandlinger. Det vil endvidere kunne være
tilfældet, hvis programvirksomheden hjælper personer
eller grupper med at hverve eller træne andre til at
begå terrorisme, eller hvis programvirksomheden på en
egnet måde giver råd om, hvordan en konkret
terrorhandling planlægges eller udføres.
Med udtrykket »fremmer terrorisme«
sigtes endvidere til programvirksomhed, der på anden
måde »fremmer« terrorvirksomhed, jf. herved
straffelovens § 114 e. Efter § 114 e straffes
den, som i øvrigt fremmer virksomheden for en person, gruppe
eller sammenslutning, der begår eller har til hensigt at
begå handlinger omfattet af §§ 114 - 114 d.
Udtrykket omfatter dermed programvirksomhed, der er egnet til at
støtte virksomheden for en person, gruppe eller
sammenslutning, som begår eller har til hensigt at begå
terrorisme samt programvirksomhed, som er egnet til at hjælpe
personer eller grupper med at finansiere terrorisme eller hverve
eller træne andre til at begå terrorisme.
Det følger af det anførte, at
det ikke er et krav for, at en programvirksomhed kan anses for at
fremme terrorisme, at støtten kan henføres til en
konkret terrorhandling. I denne henseende er den foreslåede
bestemmelse i lov om radio og fjernsynsvirksomhed § 48,
3. pkt., bredere end den almindelige medvirkensregel i
straffelovens § 23. Udtrykket »fremmer«
går imidlertid ikke videre, end hvad der følger af
udtrykket »tilskyndelse, råd eller dåd« i
straffelovens § 23. Dette svarer til, hvad der
gælder for anvendelsen af straffelovens § 114
e.
Det fremgår af forarbejderne til
straffelovens § 114 e, at rene sympatitilkendegivelser i
forhold til sådanne personer, grupper eller sammenslutninger
ikke udgør en støtte, der er omfattet af
bestemmelsen. Udtrykket »fremmer terrorisme« omfatter
således ikke programvirksomhed, der alene indeholder
sådanne rene sympatitilkendegivelser.
Som det fremgår, omfatter udtrykket
»fremmer terrorisme« både realisering af og
støtte til den samme form for handlinger mv., som er
kriminaliserede i straffelovens §§ 114 - 114 d (jf.
eventuelt straffelovens § 23), og som er genstand for den
udvidede medvirkensregel i straffelovens § 114 e. Dette
betyder imidlertid ikke, at en eventuel afgørelse fra Radio-
og tv-nævnet om, at en radio- eller tv-station skal indstille
sin programvirksomhed, fordi stationen har overtrådt regler
fastsat af kulturministeren om, at programmer ikke på nogen
måde må fremme terrorisme, samtidig er en
afgørelse om, at den pågældende station har
overtrådt straffelovens bestemmelser om terrorisme. En
sådan afgørelse kan således kun træffes af
domstolene efter en selvstændig proces i overensstemmelse med
reglerne i retsplejeloven.
Det bemærkes i forlængelse heraf,
at det allerede efter gældende ret vil kunne forekomme, at
Radio- og tv-nævnet i en afgørelse vurderer, at en
radio- eller tv-station har overtrådt regler for
programvirksomhed, som samtidig efter omstændighederne vil
kunne indebære en overtrædelse af straffeloven. Det
følger således af de gældende regler på
radio- og tv-området, at programmer ikke på nogen
måde må tilskynde til had på grund af race,
køn, religion, nationalitet eller seksuel observans. Et
program, der tilskynder til had på grund af f.eks. race, vil
efter omstændighederne samtidig være en
overtrædelse af straffelovens § 266 b. Efter denne
bestemmelse straffes den, der offentligt eller med forsæt til
udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden
meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes
eller nedværdiges på grund af race, hudfarve, nationale
eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering.
Det kan forekomme, at der forud for, at
nævnet tager stilling til, om en radio- eller tv-station har
overtrådt forbuddet mod at fremme terrorisme, er afsagt en
fældende straffedom i anledning af den samme
programvirksomhed, som indgår i nævnets sag. Dette er
imidlertid hverken en nødvendig eller tilstrækkelig
betingelse for, at nævnet kan træffe afgørelse
om, at en radio- eller tv-station skal indstille sin
programvirksomhed. Det må imidlertid antages, at en eventuel
dom i en straffesag mod en station, hvorved stationen straffes for
overtrædelse af f.eks. straffelovens § 114 e, vil
have en væsentlig betydning for nævnets
afgørelse i en sag vedrørende stationens eventuelle
overtrædelse af radio- og fjernsynslovgivningen, herunder for
om overtrædelsen må betragtes som grov.
Radio- og tv-nævnet vil i sin
sagsbehandling endvidere kunne lægge vægt på
såvel faktiske omstændigheder og vidneudsagn, der
måtte fremkomme under straffesagen, som domstolenes retlige
kvalificering.
Det vil fortsat være en
forudsætning for anvendelse af Radio- og tv-nævnets
sanktionsmuligheder, at en overtrædelse må anses for at
være en konsekvens af overordnede, generelle redaktionelle
beslutninger, så der kan siges at være tale om en
redaktionel linje, og at stationen således ikke blot
videreformidler budskabet, jf. pkt. 2.1.2 ovenfor. Visning af et
eller flere programmer, der efter sit indhold videreformidler et
budskab, der er egnet til at fremme terrorisme, er således
ikke i sig selv tilstrækkeligt til, at Radio- og
tv-nævnet kan kræve det pågældende radio-
og fjernsynsforetagendes programvirksomhed indstillet. Et radio- og
fjernsynsforetagende vil derfor også fremover have mulighed
for i eksempelvis nyheds- eller dokumentarudsendelser at vise
programmer, hvor f.eks. medlemmer af en terrorgruppe opfordrer til,
at folk begår terrorhandlinger eller tilslutter sig en
gruppe, der udøver terrorvirksomhed, uden at risikere at
måtte indstille programvirksomheden. Er visningen imidlertid
en konsekvens af foretagendets redaktionelle linje, vil Radio- og
tv-nævnet kunne bringe sanktionerne i anvendelse. I praksis
vil det kun undtagelsesvist ud fra en bedømmelse
af et enkelt program kunne statueres, at der er tale om en
redaktionel linje. Nævnets afgørelse i konkrete sager
vil således som udgangspunkt basere sig på
flere programmer eller på flere visninger af samme
program. Er der eksempelvis tale om gentagne visninger af en
terrorgruppes opfordringer til at tilslutte sig gruppen som led i
eller i forbindelse med en mere forherligende dækning af
terrorisme, kan dette indikere, at der er tale om en redaktionel
linje fra fjernsynsforetagendes side, hvilket kan medføre,
at Radio- og tv-nævnet træffer afgørelse om, at
foretagendet skal indstille programvirksomheden. Det må i den
forbindelse som nævnt ovenfor forudsættes, at Radio- og
tv-nævnet, allerede første gang der i konkrete sager
konstateres fremme af terror som konsekvens af en redaktionel
linje, kan vælge at inddrage en tilladelse eller kræve
et radio- eller fjernsynsforetagendes eller en
medietjenesteudbyders programvirksomhed midlertidigt
indstillet.
2.2.3.
Domstolsprøvelse
Som anført under pkt. 2.1.1 ovenfor kan
en afgørelse fra Radio- og tv-nævnet efter
gældende ret indbringes for domstolene af den, som har en
retlig interesse i afgørelsen. Indbringelsen sker ved, at
der i en civil retssag udtages stævning mod nævnet.
Kulturministeriet finder, at der henset til
den indgribende karakter, en afgørelse om ikke at kunne
udøve programvirksomhed kan have, bør etableres en
særlig adgang til domstolsprøvelse af sådanne
afgørelser, hvis afgørelserne er begrundet i
indholdet af programmerne. De samme hensyn ses imidlertid ikke at
foreligge i situationer, hvor sådanne afgørelser er
begrundet i andre forhold, f.eks. at et tidligere meddelt
påbud ikke er overholdt, eller at kravene til reklamers
placering i programfladen er overtrådt.
Det foreslås derfor, at en
afgørelse truffet efter § 50, stk. 1, nr. 1,
stk. 2, nr. 1, eller stk. 3, om midlertidig eller endelig
inddragelse af programtilladelse eller indstilling af
programvirksomhed af den, afgørelsen vedrører, kan
forlanges indbragt for domstolene, hvis afgørelsen
vedrører regler som nævnt i den foreslåede
§ 48, 2. eller 3. pkt. Det gælder således
afgørelser om, hvorvidt reglerne om beskyttelse af
mindreårige er overtrådt, om programmerne må
anses for at tilskynde til had på grund af race, køn,
religion, nationalitet eller seksuel observans, eller om
programmerne må anses for at fremme terrorisme.
Denne særlige adgang til
domstolsprøvelse består i, at den
pågældende blot skal begære sagen indbragt for
retten og således ikke er nødt til selv at udtage
stævning i sagen.
En begæring herom skal efter forslaget
fremsættes inden 4 uger efter, at afgørelsen er
meddelt den pågældende. Overholdes fristen, vil Radio-
og tv-nævnet herefter anlægge sag mod den
pågældende i den borgerlige retsplejes former.
Overholdes fristen ikke, vil den pågældende selv kunne
anlægge sag mod Radio- og tv-nævnet på
sædvanlig vis ved i en civil retssag at udtage stævning
mod nævnet, jf. også pkt. 2.1.1 ovenfor.
Ligeledes vil også nævnets
øvrige afgørelser, som ikke er omfattet af den
foreslåede særlige adgang til domstolsprøvelse,
fortsat kunne prøves ved domstolene på sædvanlig
vis.
Efter almindelige forvaltningsretlige
grundsætninger vil Radio- og tv-nævnet efter
omstændighederne kunne genoptage en sag, hvori nævnet
har truffet afgørelse om inddragelse af en tilladelse eller
om midlertidig eller endelig indstilling af programvirksomheden,
f.eks. fordi der fremkommer væsentlige, nye oplysninger i
sagen. Det gælder også, selv om nævnets
afgørelse i mellemtiden måtte være blevet
opretholdt ved en domstolsprøvelse. Et eventuelt afslag
på at genoptage en sådan sag vil ikke være
omfattet af de foreslåede regler om særlig adgang til
domstolsprøvelse, men vil kunne domstolsprøves
på sædvanlig vis.
2.2.4.
Forholdet til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
Den foreslåede ændring
indebærer som nævnt, at Radio- og tv-nævnet
fremover vil have mulighed for at inddrage en programtilladelse
eller give pålæg om midlertidig eller endelig
indstilling af programvirksomheden, hvis et registreret foretagende
i sin programvirksomhed groft eller gentagne gange har
udøvet programvirksomhed, der fremmer terrorisme. Som
ligeledes nævnt ovenfor vil det fortsat være en
forudsætning for anvendelsen af Radio- og tv-nævnets
sanktionsmulighed, at en overtrædelse må anses for at
være en konsekvens af overordnede, generelle redaktionelle
beslutninger, så der kan siges at være tale om en
redaktionel linje, og at stationen således ikke blot
videreformidler budskabet.
En inddragelse af en programtilladelse eller
pålæg om midlertidig eller endelig indstilling af
programvirksomheden vil udgøre et indgreb i ytringsfriheden
efter Den Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK)
artikel 10, hvorefter enhver har ret til ytringsfrihed. Denne ret
omfatter meningsfrihed og frihed til at modtage eller meddele
oplysninger eller tanker, uden indblanding fra offentlig myndighed
og uden hensyn til landegrænser. Denne artikel forhindrer
ikke stater i at kræve, at radio-, fjernsyns- eller
filmforetagender kun må drives i henhold til bevilling. Der
kan alene gøres indgreb i ytringsfriheden, hvis de er
foreskrevet ved lov og er nødvendige i et demokratisk
samfund af hensyn til bl.a. den nationale sikkerhed, territoriale
integritet eller offentlige tryghed, eller for at forebygge uorden
eller forbrydelse.
Det følger af Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols praksis, at medierne nyder en
særlig beskyttelse som »offentlighedens
vagthund«, men også at medierne har en særlig
forpligtelse til at handle i god tro og tilvejebringe præcis
og pålidelig information. Staterne har således normalt
en meget begrænset skønsmargin ved indgreb i
mediernes ytringsfrihed.
Det følger imidlertid af domstolens
praksis, at visse ytringer falder uden for beskyttelsen i EMRK
artikel 10. Dette gør sig bl.a. gældende, hvor der
opfordres til vold, jf. f.eks. dom af 22. april 2008 i Yalçin Küçük mod Tyrkiet
(no. 3), præmis 58,
og dom af 8. juli 1999 i Sürek mod
Tyrkiet (no. 3),
præmis 40, hvor ytringer, der opfordrede til vold og
væbnet kamp, ikke var omfattet af beskyttelsen i artikel 10.
Som nævnt vil lovforslaget indebære, at Radio- og
tv-nævnet vil have mulighed for at gribe ind over for et
registreret foretagende, der i sin programvirksomhed groft eller
gentagne gange har udøvet programvirksomhed, der fremmer
terrorisme. På baggrund af Menneskerettighedsdomstolens
praksis vil en sådan programvirksomhed efter
Kulturministeriets opfattelse ikke være beskyttet af EMRK
artikel 10.
Efter domstolens praksis kan den blotte
videreformidling af et budskab imidlertid ikke i almindelighed
begrunde et indgreb i ytringsfriheden, jf. hertil Storkammerets dom
af 23. september 1994 i Jersild mod
Danmark og Storkammerets dom af 17. december 2004 i Pedersen og Baadsgaard mod Danmark. Som
nævnt giver lovforslaget ikke mulighed for, at Radio- og
tv-nævnet kan gribe ind over for en radio- eller tv-station,
som blot videreformilder et budskab.
Kulturministeriet finder på denne
baggrund, at lovforslaget er i overensstemmelse med EMRK artikel
10.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner
og regioner
Lovforslaget har alene begrænsede
økonomiske og administrative konsekvenser for staten, idet
yderligere to medlemmer af Radio- og tv-nævnet skal udpeges
og vederlægges.
Lovforslaget vil ikke have økonomiske
eller administrative konsekvenser for kommuner eller regioner.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget vil ikke have økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet af
betydning.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Forslaget er i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2010/13/EU af 10.
marts 2010 om audiovisuelle medietjenester, som er en kodificering
af Rådets direktiv 89/552/EØF om samordning af visse
love og administrative bestemmelser i medlemsstaterne
vedrørende udøvelse af tv-spredningsvirksomhed, som
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
97/36/EF, der indeholder minimumsbestemmelser for medlemsstaternes
forpligtelser til at opstille krav til bl.a. foretagender, der
udøver programvirksomhed ved hjælp af satellit,
fællesantenneanlæg, jordbaserede digitale
tv-sendemuligheder, kortbølgesendemuligheder eller
øvrige elektroniske kommunikationsnet.
På området findes en dom i en
præjudiciel sag afsagt af EU-Domstolen den 22. september
2011, de forenede sager C-244/10 og C-245/10 (endnu ikke trykt i
Sml. ), i to sager anlagt af Mesopotamia Broadcast A/S METV og ROJ
TV A/S mod Forbundsrepublikken Tyskland. Dommen omhandler
fortolkningen af direktivets artikel 22 a, ifølge hvilken
medlemsstaterne skal sørge for, at udsendelserne ikke
på nogen måde tilskynder til had på grund af
race, køn, religion eller nationalitet.
Ifølge dommen skal direktivets artikel
22 a fortolkes således, at faktiske omstændigheder som
de i de tyske sager foreliggende, der er omfattet af en bestemmelse
i national ret om forbud mod tilsidesættelse af tanken om
mellemfolkelig forståelse, skal anses for at være
omfattet af begrebet »tilskyndelse til had på grund af
race, køn, religion eller nationalitet«. Direktivets
artikel 22 a er ikke til hinder for, at en medlemsstat på
grundlag af generel lovgivning, såsom Gesetz zur Regelung des
öffentlichen Vereinsrechts (lov om foreninger) af 5. august
1964, som ændret ved artikel 6 i lov af 21. december 2007,
træffer foranstaltninger over for et
tv-spredningsforetagende, der er etableret i en anden medlemsstat,
med den begrundelse, at dette foretagendes virksomhed og
formål er i strid med forbuddet mod tilsidesættelse af
tanken om mellemfolkelig forståelse, forudsat at disse
foranstaltninger ikke forhindrer selve retransmissionen på
modtagermedlemsstatens område af fjernsynsudsendelser, der
sendes af dette foretagende fra en anden medlemsstat, hvilket det
tilkommer den nationale ret at efterprøve.
Eftersom der i direktivet er tale om
minimumsbestemmelser, er der intet til hinder for, at Danmark
opstiller strengere krav til programvirksomheden end forudsat i
direktivet. Som det også fremgår af den nævnte
dom fra EU-Domstolen, kan de strengere krav også
håndhæves over for tv-stationer, der er
hjemmehørende i andre medlemsstater, men dette betyder dog
ikke, at Danmark må hindre retransmission af udsendelser fra
tv-stationer, der hører under andre EU-landes jurisdiktion,
med den begrundelse, at udsendelserne indeholder programmer, der er
i strid med en eventuel strengere dansk lovgivning.
8.
Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har været sendt
i høring hos:
Det Danske Filminstitut, Domstolsstyrelsen,
Forbrugerombudsmanden, Erhvervsstyrelsen, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Sundhedsstyrelsen, Radio- og tv-nævnet,
Rigsrevisionen, Kulturstyrelsen, Medierådet for Børn
og Unge, Teleklagenævnet, Østre Landsret, Venstre
Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Procesbevillingsnævnet, Rigsadvokaten, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Advokatrådet, Landsforeningen af beskikkede advokater,
Amnesty International, Institut for Menneskerettigheder,
Retspolitisk forening, Retssikkerhedsfonden, Aller Press A/S,
Berlingske Media, Bonnier Publications A/S, Dansk
Annoncørforening (DAF), Dansk Journalistforbund, Danske
Mediers Forum, Danske Reklame- og Relationsbureauers
Brancheforening, Egmont Koncernkommunikation, Jyllandsposten,
Danske Medier, Politiken, Boxer TV A/S. , Canal Digital Danmark
A/S, Dk4, DR, Fællesrådet for tv-sendesamvirker i
Danmark (FTVS), I/S DIGI-TV, METV - Mesopotamia TV, MTG A/S,
Viasat, SBS TV A/S, SBS-Net, Stofa A/S, Teracom, TV Midt Vest, TV
SYD, TV 2 Sport A/S, TV 2/Bornholm, TV 2/DANMARK A/S, TV 2/FYN, TV
2/Lorry, TV 2/Nord, TV 2/Øst, TV 2/Østjylland, TV 3
A/S, Kanal Hovedstaden, Kanal 23, YOUSEE, Gold FM/Klassisk FM ApS,
Radio 100FM, Radio 2, Radio Nova FM, Radio Pop FM, Radio 24Syv, New
Radio, SBS Radio A/S, Brancheforum Digitale Medier c/o BFE,
Danmarks Lokal-Tv Forening, Dansk Student Tv Forening, Den Kristne
Producentkomité, DILEM (Danske Idebaserede Lokale
Elektroniske Medier), Forenede Danske Antenneanlæg, KOMM,
Samarbejdsforum for Danske Lytter- og Seer organisationer (SLS),
SAML (Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet), Sendesamvirket
i København, SLRTV, 3, TDC, Telenor, Telia Danmark, WAOO,
Dansk Blindesamfund, Danske Døves Landsforbund, Danske
Handicaporganisationer, Det Centrale Handicapråd,
Høreforeningen, Copy-Dan, GRAMEX, KODA, UBOD,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BFE, Boligselskabernes
Landsforening, Bryggeriforeningen, Dansk Erhverv, Dansk Industri,
Dansk IT, Danske Advokater, Danske Filminstruktører, Danske
Regioner, Foreningen af Danske Medier, Forbrugerrådet,
HORESTA, IT-Branchen, ITEK, Kommunernes Landsforening (KL),
Landsorganisationen i Danmark (LO), Producentforeningen,
Advokatfirma Lassen Ricard, Dantoto Racing Live.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | Samlet vurdering af
konsekvenserne af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser / mindre forbrug | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for staten af betydning. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet af betydning. | Administrative konsekvenser for
borgere | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget er i overensstemmelse med
Europa-Parlamentet og Rådets direktiv nr. 2010/13/EU af 10.
marts 2010 om audiovisuelle medietjenester. Området er
endvidere behandlet af EU Domstolen i en afgørelse fra
september 2011 (forenede sager C244/10 og C-245/10) i en tysk
præjudiciel sag mellem den tyske stat og Mesopotamia
Broadcast A/S, METV og ROJ TV A/S. Afgørelsen fastslog, at
direktivets ikke er til hinder for, at en medlemsstat på
grundlag af generel lovgivning træffer foranstaltninger over
for et tv-spredningsforetagende, der er etableret i en anden
medlemsstat, med den begrundelse, at dette foretagendes virksomhed
og formål er i strid med forbuddet mod tilsidesættelse
af tanken om mellemfolkelig forståelse, forudsat at disse
foranstaltninger ikke forhindrer selve retransmissionen på
modtagermedlemsstatens område af fjernsynsudsendelser, der
sendes af dette foretagende fra en anden medlemsstat. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
(§ 39)
Til stk.
1
Det foreslås, at radio- og
fjernsynslovens § 39, stk. 1, om udpegningen af
Radio og tv-nævnet ændres således, at
nævnet udvides med yderligere to medlemmer, hvoraf det ene
skal være en byretsdommer, som udpeges af Den Danske
Dommerforening og det andet, som udpeges af kulturministeren, skal
besidde særlig strafferetlig indsigt. Det forudsættes
herved, at det sidstnævnte medlem skal være
universitetsansat jurist med speciale i strafferet eller have en
tilsvarende særlig indsigt i strafferet.
Der henvises til Folketingstidende 2000-01,
Till. A, s. 2089 ff, og Folketingstidende 2006-07, Till. A, s. 2311
ff.
Til stk.
2
Henset til karakteren af afgørelser om
overtrædelse af regler, som fastsætter, at programmer
ikke må tilskynde til had på grund af race, køn,
religion, nationalitet eller seksuel observans, samt regler om, at
programmer ikke på nogen måde fremme terrorisme, jf.
den foreslåede bestemmelse i § 48, 3. pkt. (se de
særlige bemærkninger til nr. 5), og de retlige
overvejelser, der er forbundet med vurderingen af, om sådanne
regler er overtrådt, finder Kulturministeriet det
hensigtsmæssigt, at nævnet tilføres yderligere
juridisk sagkundskab ved behandlingen af disse særlige
sager.
De sager, hvor nævnet skal sættes
i den udvidede formation, er følgende:
- Sager, hvor der
efter lovens § 50, stk. 1, nr. 1, vil kunne
træffes afgørelse om midlertidig eller endelig
inddragelse af programtilladelse, som følge af indehaverens
grove eller ofte gentagne overtrædelse af regler om, at
programmerne ikke på nogen måde må tilskynde til
had på grund af race, køn, religion, nationalitet
eller seksuel observans, eller regler om, at programmerne ikke
på nogen måde må fremme terrorisme, fastsat i
medfør af det foreslåede § 48, 3. pkt.
- Sager, hvor der
efter lovens § 50, stk. 2, nr. 1, vil kunne
træffes afgørelse om midlertidig eller endelig
indstilling af programvirksomhed, som følge af et
registreret foretagendes grove eller ofte gentagne
overtrædelse af regler om, at programmerne ikke på
nogen måde må tilskynde til had på grund af race,
køn, religion, nationalitet eller seksuel observans, eller
regler om, at programmerne ikke på nogen måde må
fremme terrorisme, fastsat i medfør af det foreslåede
§ 48, 3. pkt.
- Sager, hvor der
efter lovens § 50, stk. 3, vil kunne træffes
afgørelse om midlertidig eller endelig indstilling af
programvirksomhed, som følge af visse medietjenesteudbyderes
grove eller ofte gentagne overtrædelser af regler om, at
programmerne ikke på nogen måde må tilskynde til
had på grund af race, køn, religion, nationalitet
eller seksuel observans, eller regler om, at programmerne ikke
på nogen måde må fremme terrorisme, fastsat i
medfør af det foreslåede § 48, 3. pkt.
I sager, hvor nævnet sættes i den
udvidede formation, vil dommeren fungere som formand for
nævnet, og den af kulturministeren udpegede formand vil
fungere som næstformand. Heraf følger, at den af
ministeren udpegede næstformand ved behandlingen af
sådanne sager vil fungere som almindeligt medlem.
I tilfælde af overvejelser om
gennemførelse af undersøgelser af egen drift og ved
behandling af klager over, at konkrete programmer i strid med
reglerne herom tilskynder til had på grund af race,
køn, religion, nationalitet eller seksuel observans eller
fremmer terrorisme, vil nævnets sagsbehandling således
skulle tilrettelægges af dommeren i egenskab af formand for
nævnet i sådanne sager.
At der skal være tale om, at der
»vil kunne træffes
afgørelse«, indebærer ikke, at
nævnet alene skal styrkes med en dommer og en jurist med
særlig indsigt i strafferet i sager, hvor der rent faktisk
træffes afgørelse om inddragelse/?indstilling.
Tværtimod vil nævnet skulle sættes i den udvidede
formation i alle sager, hvor der kan
foreligge en overtrædelse af regler fastsat i medfør
af lovens § 48, 3. pkt., og hvor det kan komme på tale at træffe en
afgørelse om midlertidig eller endelig
inddragelse/indstilling. Vurderingen af, om der konkret er grundlag
for at træffe en sådan afgørelse, vil
således skulle foretages af det udvidede nævn med
dommeren som formand.
I sager om overtrædelse af regler
fastsat i medfør af lovens § 48, 3. pkt., hvor det
udvidede nævn konkret vurderer, at der ikke er grundlag for
midlertidigt eller endeligt at inddrage en
programtilladelse/indstille programvirksomhed, vil det udvidede
nævn inden for rammerne af nævnets almindelige
kompetence kunne træffe afgørelse om andre sanktioner
såsom påtale.
Til nr. 2
(§ 48)
Det foreslås, at det i lovens
§ 48, hvorefter kulturministeren kan fastsætte
regler om programvirksomheden for radio- og tv-foretagender og
øvrige medietjenesteudbydere, der udøver
programvirksomhed på grundlag af en dansk tilladelse eller
registrering, tilføjes, at der kan fastsættes regler
til beskyttelse af mindreårige, at der kan fastsættes
regler om, at programmerne ikke på nogen måde må
tilskynde til had på grund af race, køn religion,
nationalitet eller seksuel observans, samt at der kan
fastsættes regler om, at programmerne ikke på nogen
måde må fremme terrorisme.
Der er allerede i bekendtgørelsen om
programvirksomhed på grundlag af registrering samt on demand
audiovisuel programvirksomhed fastsat regler om, at registrerede
foretagender ikke må udsende programmer, som i alvorlig grad
kan skade mindreåriges fysiske, psykiske eller moralske
udvikling, herunder navnlig programmer, som indeholder pornografi
eller umotiveret vold. Der er endvidere fastsat regler om, at
registrerede foretagender, der udøver radio- eller
fjernsynsvirksomhed heller ikke må udsende andre programmer,
som kan skade mindreåriges fysiske, psykiske eller moralske
udvikling, medmindre det ved valget af sendetidspunkt eller ved
tekniske foranstaltninger sikres, at mindreårige i
udsendelsesområdet normalt ikke ser eller hører
udsendelserne. Når programmerne udsendes i ukodet form, skal
der forud for dem gives en akustisk advarsel, eller de skal under
hele deres varighed være markeret med et visuelt symbol.
Endelig er der fastsat regler om, at programmerne ikke må
tilskynde til had på grund af race, køn, religion,
nationalitet eller seksuel observans. Tilsvarende regler er fastsat
for udbydere af on demand-audiovisuelle medietjenester.
Bekendtgørelsen vil blive ændret, således at der
i tilføjelse til ovenstående fastsættes, at
registrerede foretagender og udbydere af on demand-audiovisuelle
medietjenester ikke må udsende programmer eller stille
programmer til rådighed, der fremmer terrorisme.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.1.
i de almindelige bemærkninger.
Om baggrund for og Kulturministeriets
overvejelser i forhold til bestemmelsen henvises i øvrigt
til afsnit 2.2.2 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
(ny § 50a)
Kulturministeriet finder, som nævnt i
afsnit 2.2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at der
henset til den indgribende karakter, en afgørelse om ikke
kunne udøve programvirksomhed kan have, bør etableres
en særlig adgang til domstolsprøvelse af en
sådan afgørelse, hvis afgørelsen er begrundet i
indholdet af programvirksomheden.
Bestemmelsens stk. 1 fastsætter derfor,
at afgørelse om inddragelse af programtilladelse eller
indstilling af programvirksomhed truffet i medfør af radio-
og fjernsynslovens § 50, stk. 1, nr. 1, stk. 2, nr. 1, eller
stk. 3, kan forlanges indbragt for domstolene, hvis
afgørelsen vedrører regler som nævnt i den
foreslåede § 48, 2. og 3. pkt.
Det følger af stk. 2 i bestemmelsen, at
et radio- fjernsynsforetagende, der ønsker en
afgørelse truffet af Radio- og tv-nævnet indbragt for
retten i medfør af stk. 1, skal fremsætte
begæring herom til Radio- og tv-nævnet inden 4 uger
efter, at foretagendet er meddelt indholdet af afgørelsen.
Afgørelsen skal indeholde oplysninger om adgangen til at
kræve domstolsprøvelse og om fristen herfor. Radio- og
tv-nævnet skal herefter anlægge sag mod det
pågældende radio- eller fjernsynsforetagende i den
borgerlige retsplejes former, jf. reglerne herom i
retsplejeloven.
Indbringelse af Radio- og tv-nævnets
afgørelser for domstolene har ikke opsættende
virkning. Det følger dog af det foreslåede stk. 3, 1.
pkt., at retten kan bestemme, at indbringelse har opsættende
virkning. Efter retsplejelovens § 480, stk. 1, kan domme
fuldbyrdes, når fuldbyrdelsesfristen er udløbet,
medmindre dommen forinden er anket. Det fremgår endvidere af
retsplejelovens § 480, stk. 2, at det i dommen kan bestemmes,
at dommen skal kunne fuldbyrdes, selvom der ankes inden
fuldbyrdelsesfristens udløb. Det foreslås i
overensstemmelse hermed, at det af stk. 3, 2. pkt. udtrykkeligt
kommer til at fremgå, at retten, hvis den opretholder Radio-
og tv-nævnets afgørelse, i dommen kan bestemme at anke
ikke har opsættende virkning.
Til nr. 4
(§ 93)
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af, at radio- og fjernsynslovens § 39,
stk. 3, med denne lovs § 1, nr. 1, bliver
§ 39, stk. 4.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2013.
Der vil ved vurderingen af, om en radio- eller
tv-station overtræder den nye regel, der agtes indsat i
bekendtgørelse om programvirksomhed på grundlag af
registrering samt on demand-audiovisuel programvirksomhed,
hvorefter programmerne ikke på nogen måde må
fremme terrorisme, alene kunne lægges vægt på
indhold af programmer, som sendes efter denne nye regels
ikrafttræden. Det vil endvidere blive afspejlet i
bekendtgørelsen. Den nye regel i bekendtgørelsen
forventes at træde i kraft på samme tidspunkt, som der
lægges op til, at loven skal træde i kraft.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 988 af 6. oktober 2011, foretages
følgende ændringer: | | | | Kapitel 7 | | | | | | Radio- og tv-nævnet | | | | | | § 39.
Kulturministeren nedsætter et nævn, Radio- og
tv-nævnet, der består af 8 medlemmer, som beskikkes af
ministeren. Ministeren udpeger 7 medlemmer, herunder formand og
næstformand, og Samarbejdsforum for Danske Lytter- og
Seerorganisationer udpeger 1 medlem. De af ministeren udpegede
medlemmer skal repræsentere juridisk,
økonomisk/administrativ, erhvervsmæssig og
mediemæssig/kulturel sagkundskab. Formanden skal være
jurist. Nævnet nedsættes for 4 år ad
gangen. Stk. 2.
Ministeren kan efter indhentet udtalelse fra nævnet
fastsætte en forretningsorden for dette. Det kan i
forretningsordenen fastsættes, at nævnet kan oprette
underudvalg, som kan træffe endelig afgørelse i sager
på vegne af nævnet. Stk. 3.
Radio- og tv-foretagender og øvrige medietjenesteudbydere,
der er omfattet af Radio- og tv-nævnets virksomhed, er
forpligtet til at meddele nævnet de oplysninger, udlevere de
dokumenter m.v. og afgive de skriftlige udtalelser, som forlanges
af nævnet. Nævnet kan fastsætte en frist for
afgivelsen af sådanne oplysninger m.v. | | 1. § 39, stk. 1, ophæves, og i stedet
indsættes: »§ 39. Kulturministeren
nedsætter et nævn, Radio- og tv-nævnet, der
består af 10 medlemmer, som beskikkes af ministeren.
Ministeren udpeger 8 medlemmer, herunder formand og
næstformand, og Samarbejdsforum for Danske Lytter- og
Seerorganisationer udpeger 1 medlem, og Den Danske Dommerforening
udpeger 1 medlem. De af ministeren udpegede medlemmer skal
repræsentere juridisk, herunder ét medlem med
særlig strafferetlig indsigt, økonomisk/administrativ,
erhvervsmæssig og mediemæssig/kulturel sagkundskab.
Formanden skal være jurist. Nævnet nedsættes for
4 år ad gangen. Stk. 2. Det
medlem, der er udpeget af Den Danske Dommerforening, og det medlem
med særlig strafferetlig indsigt, der er udpeget af
kulturministeren, deltager alene i nævnets arbejde ved
behandlingen af sager, hvor der vil kunne træffes
afgørelse efter § 50, stk. 1, nr. 1, stk. 2, nr. 1,
eller stk. 3, vedrørende regler som fastsat i medfør
af § 48, 3. pkt. Ved behandlingen af disse sager fungerer det
medlem, der er udpeget af Den Danske Dommerforening, som
nævnets formand, og den af ministeren udpegede formand
fungerer som næstformand.« Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4. | | | | Kapitel 8 | | | | | | Programvirksomhed på grundlag
af tilladelse og registrering samt on demand-audiovisuel
programvirksomhed | | | | | | § 48.
Kulturministeren kan fastsætte regler om programvirksomhed,
herunder regler om indhold i programvirksomheden, regler om fremme
af programmer af europæisk oprindelse og regler om, hvordan
programvirksomheden stilles til rådighed. | | 2. I § 48 indsættes som 2. og 3. pkt.: »Der kan i forbindelse med
fastsættelse af regler om programvirksomheden
fastsættes regler om beskyttelse af mindreårige. Der
kan endvidere fastsættes regler om, at programmerne ikke
på nogen måde må tilskynde til had på grund
af race, køn, religion, nationalitet eller seksuel
observans, ligesom der kan fastsættes regler om, at
programmerne ikke på nogen måde må fremme
terrorisme.« | | | | | | 3. Efter
§ 50 indsættes: | | | »§ 50a. En afgørelse
truffet efter § 50, stk. 1, nr. 1, stk. 2, nr.
1, eller stk. 3, kan af den, afgørelsen
vedrører, forlanges indbragt for domstolene, hvis
afgørelsen vedrører regler som fastsat i
medfør af § 48, 2. eller 3. pkt. | | | Stk. 2.
Begæring herom skal fremsættes til Radio- og
tv-nævnet inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt
den pågældende. Afgørelsen skal indeholde
oplysninger om adgangen til at kræve domstolsprøvelse
og om fristen herfor. Radio- og tv-nævnet anlægger sag
mod den pågældende i den borgerlige retsplejes
former. | | | Stk. 3.
Retten kan ved kendelse bestemme, at sagsanlæg har
opsættende virkning. Såfremt Radio- og tv-nævnets
afgørelse opretholdes ved dom, kan der heri bestemmes, at
anke ikke har opsættende virkning.« | | | | § 93.
Med bøde straffes den, der | | | 1) udøver programvirksomhed i strid
med § 1, | | | 2) distribuerer lyd- eller billedprogrammer
i strid med § 3, | | | 3) overtræder § 6,
stk. 1, | | | 4) tilsidesætter anmodninger fremsat
af Radio- og tv-nævnet i medfør af § 39,
stk. 3, | | 4. I § 93, stk. 1, nr. 4,
ændres »§ 39, stk. 3« til
»§ 39, stk. 4«. | 5) tilsidesætter en afgørelse i
henhold til § 44, | | | 6) undlader at lade sig registrere i
overensstemmelse med § 47, stk. 1, | | | 7) tilsidesætter en afgørelse
om indstilling af programvirksomheden efter § 42, nr. 5,
§ 42 a, stk. 2, eller § 50, stk. 2
eller 3, | | | 8) i gentagne eller grovere tilfælde
overtræder § 70, stk. 1, 1. pkt., eller
forskrifter udstedt i medfør af § 70, stk. 1,
3. pkt., | | | 9) overtræder § 70,
stk. 1, 2. pkt., | | | 10) overtræder § 85 a,
stk. 1, | | | 11) overtræder § 87 eller
pålæg udstedt i medfør af denne
bestemmelse, | | | 12) overtræder § 90,
stk. 2, | | | 13) undlader at give adgang til korte uddrag
i henhold til § 90, stk. 3, eller | | | 14) overtræder § 90,
stk. 4. | | | Stk. 2. I
forskrifter, der udstedes efter § 6, stk. 2,
§ 7, § 77, § 85, § 85 a,
§ 88 og § 90, stk. 1 og 5, kan der
fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
bestemmelser i forskrifterne. | | | Stk. 3. Der
kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. | | | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2013. |
|