Betænkning afgivet af Kulturudvalget
den 22. maj 2013
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. marts
2013 og var til 1. behandling den 2. april 2013. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
kulturministeren sendte den 20. september 2012 dette udkast til
udvalget, jf. (folketingsåret 2011-12) KUU alm. del - bilag
244. Den 13. marts 2013 sendte kulturministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 21
spørgsmål til kulturministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret. 12 af udvalgets
spørgsmål og kulturministerens svar herpå er
optrykt som bilag 2 til betænkningen.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og LA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti bakker op om vedtagelsen af lovforslaget,
selv om partierne som udgangspunkt hellere havde set en ren
domstolsforankret praksis som en række
høringsaktører, herunder Radio- og tv-nævnet,
Institut for Menneskerettigheder m.fl., også fremhævede
i forbindelse med den første høringsrunde. V, DF og
KF anerkender dog, at der er huller i den nuværende
lovgivning for så vidt angår at sikre konsistens
såvel som hurtighed i frakendelsen af sendetilladelser.
Derfor hilser V, DF og KF det også velkommen, at lovforslaget
betyder, at der nu langt hurtigere kan skrides ind over for
tv-kanaler og radiostationer, der ikke fuldt og helt lever op til
den danske lovgivning, herunder bestemmelserne i radio- og
tv-loven.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti er grundlæggende skeptiske over for
at udvide kompetencerne for Radio- og tv-nævnet for så
vidt angår at fratage radio-tv-foretagender deres
sendetilladelse, hvis de bevidst og med en redaktionel linje
fremmer terrorisme, fordi det kan betyde et indgreb i
ytringsfriheden og en begrænsning af den redaktionelle
frihed, hvis tolkningen af begrebet »fremme af
terrorisme« bliver for bredt. V, DF og KF er dog i
løbet af lovbehandlingen blevet betrygget i, at der
også fra kulturministerens side er fuldt fokus på den
balancegang. Det fremgår af svar på spm. 1 og spm. 9,
høringsnotatets side 8-9, og svar på spm 11, at der
ikke forventes flere sager end i dag trods udvidelsen af § 48.
Partierne beklager dog, at der, som det fremgår af svaret
på spm. 17 og 18, ikke er sikret en økonomisk sikring,
herunder til sagsomkostningerne, såfremt en
efterfølgende domstolsprøvelse viser, at nævnet
helt eller delvis har truffet en forkert beslutning efter rettens
afgørelse.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti hilser det også velkommen, at der i
sager vedrørende § 48 sikres en stærkere juridisk
sammensætning af Radio- og tv-nævnet. Det giver
også en styrket kvalitet i behandlingen af alle sager om
tilskyndelse til had på grund af race, køn, religion,
nationalitet eller seksuel observans, som nævnet også
tidligere har haft kompetence til at behandle.
Selv om lovforslaget lukker en række
lovmæssige huller, så vil der fortsat være
problemer, ikke mindst for så vidt angår radio- eller
tv-medier, der udsender fra internettet. De foretagender vil heller
ikke fremover være omfattet af loven, og det betyder, at et
foretagende, der frakendes sendetilladelsen, umiddelbart
efterfølgende vil kunne fortsætte fra internettet. Det
har også været tilfældet i en række
tidligere sager, hvor der nu sendes fra internettet. Lovforslaget
håndterer dog et af de problemer, der har været i
forbindelse med tildelingen af sendetilladelser, henholdsvis
overvågning og fratagelse af sendetilladelser, og det er den
hastighed, hvormed det sker, som tæller i favør for
lovforslaget, og som gør, at Venstre, Dansk Folkeparti og
Det Konservative Folkeparti stemmer for lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (EL og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Flemming Møller Mortensen
(S) fmd. Jan Johansen (S) Benny
Engelbrecht (S) Leif Lahn Jensen (S) Troels Ravn (S) Mogens Jensen
(S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Marlene Borst Hansen (RV)
Lone Loklindt (RV) Zenia Stampe (RV) Pernille Vigsø Bagge
(SF) Ole Sohn (SF) Jonas Dahl (SF) Rosa Lund (EL) Jørgen
Arbo-Bæhr (EL) Kim Andersen (V) Martin Geertsen (V) nfmd. Eva Kjer Hansen (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) Ellen Trane
Nørby (V) Eyvind Vesselbo (V) Alex Ahrendtsen (DF) Morten
Marinus (DF) Karin Nødgaard (DF) Pia Kjærsgaard (DF)
Simon Emil Ammitzbøll (LA) Lars Barfoed (KF) Brian Mikkelsen
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 185
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra kulturministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 185
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvilke konsekvenser
lovændringen vil have for ytringsfriheden, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå | 2 | MFU spm. om yderligere juridisk
sagkundskab i sager vedrørende overtrædelse af §
48, til kulturministeren, og ministerens svar herpå | 3 | MFU spm. om forståelse af
bemærkningerne til lovforslaget, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | MFU spm. om, hvilken betydning en
straffedom for overtrædelse af terrorbestemmelserne efter
lovforslaget skal tillægges i Radio- og tv-nævnets
afgørelser, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | MFU spm. om, hvordan opfordring til had
efter gældende praksis i Radio- og tv-nævnet skal
forstås, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | MFU spm. , om det er muligt for Radio- og
tv-nævnet at fratage et medie sendetilladelsen, hvis der
opfordres til terrorisme, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | MFU spm. om at redegøre for Radio-
og tv-nævnets afgørelser i forbindelse med
tv-stationen ROJ TV, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | MFU spm. om, hvordan lovforslaget
harmonerer med grundlovens bestemmelser om forbud mod
singulær lovgivning, til kulturministeren, og ministerens
svar herpå | 9 | MFU spm. om at blive frataget
sendetilladelsen, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | MFU spm. om mediernes dækning af
konflikter i verden fra begge sider, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, hvor mange sager årligt
ministeren forventer, at det udvidede nævn skal behandle, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om eksempler på, hvilke
førstegangsovertrædelser der kan medføre en
frakendelse af sendetilladelsen, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå | 13 | Spm. om eksempler på, hvilke typer
programmer der understøtter en redaktionel linje og ikke
blot en nyheds- eller dokumentarvinkling af en problemstilling, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om, hvilken beslutning der
vægtes højest af en nævnsfrakendelse af en
sendetilladelse og en strafferetslig afgørelse af samme
forhold, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå | 15 | Spm. om, hvor mange sager
vedrørende had der forventes behandlet årligt, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om at sikre, at tv- og
radioforetagender fremover opbevarer deres programmer, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå | 17 | Spm. om, hvem der skal betale de retlige
omkostninger i de sager, hvor en afgørelse fra nævnet
inden for den 4-ugersfrist ønskes prøvet ved
domstolene, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå | 18 | Spm. om, hvem der afholder udgifter til
domstolsprøvelse, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå | 19 | Spm. om, hvad der konkret menes med
»i den borgerlige retsplejes former« omtalt i
lovforslagets bemærkninger, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå | 20 | Spm. , om de forskelle, der er i listerne
over terrororganisationer i EU, USA og andre dele af verden, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå | 21 | Spm. om at redegøre for de sager,
hvor penge er indefrosset fra amerikansk side, fordi amerikanerne
opfattede bestillingerne som støtte til terror, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål og
kulturministerens svar herpå
Spørgsmålene og kulturministerens svar herpå
er optrykt efter ønske fra V, DF og KF.
Spørgsmål 3:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan
bemærkningerne til lovforslaget skal forstås, når
en sendetilladelse ifølge bemærkningerne på den
ene side bør fratages allerede i
førstegangstilfælde og på den anden side ikke
bør fratages, med mindre der er tale om programmer og
opfordringer, der afspejler en redaktionel linje, samt at det
ifølge bemærkningerne kun i undtagelsestilfælde
vil kunne være tale om, at et enkeltprogram fører til,
at der er tale om en redaktionel linje.
Svar:
Som beskrevet i afsnit 2.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger er det en forudsætning for
anvendelse af Radio- og tv-nævnets sanktionsmuligheder, at en
overtrædelse af reglerne i radio- og fjernsynslovgivningen
anses for at være en konsekvens af overordnede redaktionelle
beslutninger, så der kan siges at være tale om en
redaktionel linje. Det vil i praksis kun undtagelsesvis ud fra
bedømmelsen af et enkelt program kunne statueres, at der er
tale om en redaktionel linje. Det kan imidlertid ikke udelukkes, at
der kan forekomme tilfælde, hvor et enkelt program, der
fremmer terrorisme, vil kunne anses som en konsekvens af en
overordnet redaktionel linje. Det kunne f.eks. være
tilfældet, hvis en tv-station afholder en tv-transmitteret
indsamling til fordel for en organisation, der udøver
terrorhandlinger.
Vurderer Radio- og tv-nævnet - på
baggrund af et eller flere programmer - at et radio- og
tv-foretagende som konsekvens af en redaktionel linje har
overtrådt reglerne om eksempelvis fremme af terrorisme,
opstår spørgsmålet om, hvilken sanktion dette
skal medføre.
Med lovforslaget gives Radio- og
tv-nævnet mulighed for at inddrage en programtilladelse eller
give pålæg om midlertidig eller endelig indstilling af
programvirksomheden, hvis en tilladelseshaver, et registreret
foretagende eller en medietjenesteudbyder i sin programvirksomhed
groft eller gentagne gange har udøvet programvirksomhed, der
fremmer terrorisme. Tilsvarende sanktionsmuligheder gælder
også i forbindelse med sager om tilskyndelse til had eller
overtrædelse af bestemmelser om beskyttelse af
mindreårige. Ved førstegangsovertrædelser giver
nævnet som udgangspunkt - dog beroende på en konkret
vurdering - alene en påtale. Når det må
forudsættes, at Radio- og tv-nævnet i sager om fremme
af terrorvirksomhed i sin praksis vil vælge at inddrage
sendetilladelsen eller at kræve et radio- eller
fjernsynsforetagendes programvirksomhed midlertidigt indstillet
allerede ved en førstegangsovertrædelse, skyldes det
som anført i bemærkningerne den alvorlige karakter,
sager om fremme af terror har.
Udtrykket
»førstegangsovertrædelse« sigter
således til det tilfælde, hvor Radio- og
tv-nævnet - på baggrund af et eller flere programmer -
har vurderet, at et radio- og tv-foretagende som konsekvens af en
redaktionel linje har overtrådt reglerne første gang
(i modsætning til gentagelsestilfælde, det vil sige
tilfælde, hvor reglerne på ny overtrædes som
konsekvens af en redaktionel linje) og ikke til
spørgsmålet om, hvorvidt en sådan
overtrædelse i sig selv er baseret på et eller flere
programmer.
Spørgsmål 4:
Ministeren bedes redegøre nærmere
for, hvilken betydning en straffedom for overtrædelse af
terrorbestemmelserne efter lovforslaget skal tillægges i
Radio- og tv-nævnets afgørelser. I denne forbindelse
bedes ministeren ligeledes redegøre for, hvordan
nævnet bør tillægge en eventuel straffedom
vægt i sager, hvor nævnet ikke finder, at der er tale
om en redaktionel linje, men blot et eller flere programmer.
Svar:
Det er en forudsætning for, at Radio- og
tv-nævnets sanktionsmuligheder kan anvendes, at Radio- og
tv-nævnet anser en overtrædelse for at være en
konsekvens af overordnede, generelle redaktionelle beslutninger,
så der kan siges at være tale om en redaktionel linje,
jf. ovenstående svar på spørgsmål 3.
Som det fremgår af afsnit 2.2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger vil en straffedom i
anledning af samme programvirksomhed, som indgår i
nævnets sag, hverken være en nødvendig eller
tilstrækkelig betingelse for, at nævnet kan
træffe afgørelse om, at et radio- eller
fjernsynsforetagende skal indstille sin programvirksomhed.
Det må imidlertid antages, at en
eventuel dom i en straffesag mod et radio- eller
fjernsynsforetagende, hvorved foretagendet straffes for
overtrædelse af f.eks. straffelovens § 114 e, vil have
en væsentlig betydning for nævnets afgørelse i
sagen vedrørende foretagendets eventuelle overtrædelse
af radio- og fjernsynslovgivningen, herunder for vurderingen af
overtrædelsens grovhed. Nævnet vil endvidere i sin
sagsbehandling kunne lægge vægt på såvel
faktiske omstændigheder og vidneudsagn, der måtte
være fremkommet under straffesagen, som på domstolenes
retlige kvalificering.
Spørgsmål 6:
Ministeren bedes redegøre for, om det
efter gældende ret ikke allerede er muligt for Radio- og
tv-nævnet at fratage et medie sendetilladelsen, hvis der
opfordres til terrorisme, jf. bestemmelsen om opfordring til
had.
Svar:
Efter den gældende radio- og
fjernsynslovgivning er det muligt for Radio- og tv-nævnet at
træffe afgørelse om indstilling af et radio- eller
tv-foretagendes sendetilladelse, hvis foretagendet overtræder
regler for programvirksomhedens indhold fastsat i medfør af
radio- og fjernsynslovens § 48. Der er fastsat sådanne
regler i bekendtgørelse nr. 100 af 28. januar 2010 om
programvirksomhed på grundlag af registrering samt on
demand-audiovisuel virksomhed. Det følger af denne
bekendtgørelses § 6, stk. 3, at programmer ikke
på nogen måde må tilskynde til had på grund
af race, køn, religion, nationalitet eller seksuel
observans.
Den foreslåede adgang til at
fastsætte regler om, at programvirksomhed ikke på nogen
måde må fremme terrorisme, sigter i modsætning
til bekendtgørelsens § 6, stk. 3, på at hindre
»fremme af terrorisme«, hvilket omfatter en række
af de handlinger m.v., som er kriminaliseret i straffelovens
kapitel 13 om bl.a. terrorisme, og som ikke nødvendigvis
samtidig vil indebære en tilskyndelse til had. Det kan
imidlertid ikke udelukkes, at der kan forekomme konkrete sager om
programvirksomhed, der på én og samme gang tilskynder
til had på grund af race, køn, religion, nationalitet
eller seksuel observans og fremmer terrorisme.
Spørgsmål 8:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan
lovforslaget harmonerer med grundlovens bestemmelser om forbud mod
singulær lovgivning.
Svar:
Det antages, at der med
spørgsmålet sigtes til, om lovforslaget rejser
spørgsmål i forhold til grundlovens § 3, der har
følgende ordlyd:
Ȥ 3. Den lovgivende magt er hos
kongen og Folketinget i forening. Den udøvende magt er hos
kongen. Den dømmende magt er hos domstolene«
Det er indgående drøftet i den
statsretlige litteratur, om bestemmelsen i grundlovens § 3
sætter grænser for, om der kan lovgives om
enkeltpersoners konkrete retsforhold (såkaldt singulær
lovgivning), uden at den lovgivende magts udnyttelse af
lovgivningskompetencen kommer i konflikt med den udøvende og
den dømmende magts beføjelser. Der kan i den
forbindelse bl.a. henvises til Poul Andersen, Dansk
Statsforfatningsret (1954), side 307 ff. , Max Sørensen,
Statsforfatningsret, 2. udgave ved
Peter Germer (1973), side 199 f. , Alf Ross, Dansk
statsforfatningsret, 3. udgave ved Ole Espersen (1980), side 236
ff. , Henrik Zahle, Dansk forfatningsret 1, Institutioner og
regulering, 3. udgave (2001), side 246 ff. , Jørgen Steen
Sørensen i Danmarks Riges Grundlov med kommentarer
(redigeret af Henrik Zahle), 2. udgave (2006), side 133 f. , Peter
Germer, Statsforfatningsret, 5. udgave (2012), side 95 ff. , og
Jørgen Albæk Jensen i Dansk Statsret, 2012, side 134
f. Der kan i øvrigt også henvises til
Justitsministeriets vejledning om lovkvalitet (juni 2005), side 38,
som bl.a. indeholder en beskrivelse af de retspolitiske
overvejelser, som singulær lovgivning kan give anledning
til.
Lovforslaget er efter Justitsministeriets
opfattelse ikke udtryk for singulær lovgivning, da der er
tale om en generel regulering, som vil gælde for alle radio-
og tv-stationer. Det forhold, at lovforslaget - ifølge pkt.
1 i de almindelige bemærkninger - bl.a. skal ses i lyset af,
at selskaberne ROJ TV A/S og Mesopotamia Broadcast A/S METV blev
fundet skyldige i overtrædelse af straffelovens § 114 e
om fremme af terrorvirksomhed ved Københavns Byrets dom af
10. januar 2012, samtidig med at selskaberne umiddelbart kunne
fortsætte deres udsendelsesvirksomhed i henhold til radio- og
fjernsynsloven, ændrer ikke herved.
Det bemærkes i den forbindelse, at det
fremgår af de specielle bemærkninger til lovforslagets
§ 2, at Radio- og tv-nævnet ved vurderingen af, om en
radio- eller tv-station overtræder den nye regel, der agtes
indsat i bekendtgørelse om programvirksomhed på
grundlag af registrering samt on demand-audiovisuel
programvirksomhed, hvorefter programmerne ikke på nogen
måde må fremme terrorisme, alene vil kunne lægge
vægt på indhold af programmer, som sendes efter denne
nye regels ikrafttræden.
Spørgsmål 9:
Ministeren bedes redegøre for, om
ministeren finder det hensigtsmæssigt, hvis danske medier for
fremtiden skal frygte, at de kan blive frataget sendetilladelsen,
hvis deres nyhedsdækning bliver ensidig, samt hvordan
ministeren mener, at dette harmonerer med pressefriheden og
ytringsfriheden.
Svar:
For så vidt angår mediernes rolle
i et demokratisk samfund henvises til besvarelsen af
spørgsmål 10 nedenfor.
For så vidt angår ytringsfriheden
henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 1, der har
følgende ordlyd:
»Spørgsmålet om
lovforslagets forhold til den europæiske
menneskerettighedskonvention er nærmere behandlet under pkt.
2.2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Som det
fremgår heraf, er det Kulturministeriets vurdering, at
lovforslaget er i overensstemmelse med EMRK art. 10 om
ytringsfrihed. Justitsministeriet kan tilslutte sig denne
vurdering.
Der henvises i øvrigt til det
oversendte kommenterede høringsnotat, side 8-9.«
Spørgsmål 11:
Vil ministeren som opfølgning på
svaret på spm. 2 redegøre for, hvor mange sager
årligt ministeren forventer, at det udvidede nævn skal
behandle?
Svar:
De sager, som det udvidede nævn efter en
lovændring vil skulle behandle, er sager om
overtrædelse af regler, der fastsætter, at programmer
ikke må tilskynde til had på grund af race, køn,
religion, nationalitet eller seksuel observans samt nye regler om,
at programmer ikke på nogen måde må fremme
terrorisme. Eftersom der er tale om en udvidelse af det
gældende forbud mod at tilskynde til had til også at
gælde fremme af terrorisme, er det vanskeligt med sikkerhed
at bedømme, hvor mange sager det udvidede nævn skal
behandle.
Som det fremgår af bemærkningerne
til lovforslaget, har nævnet kun behandlet et ganske
begrænset antal sager om tilskyndelse til had. Af de få
sager, som nævnet har behandlet, udgør sagerne om ROJ
TV og andre kanaler, der indehaves af Mesopotamia Broadcast A/S,
størsteparten. Nævnet har, som oplyst i svaret
på spørgsmål 7, i en 8-årig periode fra
2005 til 2012 behandlet fire sager om Mesopotamia Broadcast A/S'
stationers overtrædelse af forbuddet mod opfordring til had.
I samme periode har nævnet behandlet en sag, hvor Radio
Holgers tilladelse blev inddraget i 3 måneder på grund
af overtrædelse af forbuddet mod opfordring til had. Endnu en
sag om Radio Holgers overtrædelse af forbuddet blev ikke
gennemført, fordi radioen fik inddraget sin tilladelse
endeligt på grund af manglende indlevering af programmer, som
nævnet havde krævet.
Radio- og tv-nævnet har således i
gennemsnit behandlet under en sag om året om tilskyndelse til
had. Der er ingen indikationer på, at antallet af sager ville
have været større, hvis der udover forbuddet mod
opfordring til had havde været et forbud mod terrorisme i
programvirksomheden. Der forventes derfor et tilsvarende fremtidigt
niveau for antallet af sager, der skal behandles af det udvidede
nævn.
Spørgsmål 12:
Vil ministeren som opfølgning på
svaret på spm. 3 give eksempler på, hvilke
førstegangsovertrædelser der kan medføre en
frakendelse af sendetilladelsen?
Svar:
Som nævnt i besvarelsen af
spørgsmål 3 gives Radio- og tv-nævnet med
lovforslaget mulighed for at inddrage en programtilladelse eller
give pålæg om midlertidig eller endelig indstilling af
programvirksomheden, hvis en tilladelseshaver, et registreret
foretagende eller en medietjenesteudbyder i sin programvirksomhed
groft eller gentagne gange har udøvet programvirksomhed, der
fremmer terrorisme.
Hvilken specifik sanktion, der skal
fastsættes i en konkret sag om fremme af terrorisme,
afgøres af Radio- og tv-nævnet på grundlag af
sagens omstændigheder. Som det fremgår af lovforslagets
almindelige bemærkninger, må det forudsættes i
lyset af den alvorlige karakter, sager om fremme af terrorisme har,
at Radio- og tv-nævnet i sager om fremme af terrorvirksomhed
i praksis vil vælge at inddrage sendetilladelsen eller
kræve programvirksomheden midlertidigt indstillet allerede
ved en førstegangsovertrædelse. Dette gælder
således for alle førstegangsovertrædelser om
fremme af terrorisme.
Spørgsmål 16:
Vil ministeren som opfølgning på
svaret på spm. 7 redegøre for, hvordan ministeren vil
sikre, at tv- og radioforetagender fremover opbevarer deres
programmer, alternativt at styrelsen sikrer opbevaring,
således at det kan vurderes, om gældende regler er
overtrådt?
Svar:
Ifølge radio- og fjernsynsloven skal
radio- og fjernsynsforetagender, der udøver
programvirksomhed i henhold til loven, optage og i tre
måneder opbevare alle programmer efter regler, der er fastsat
af kulturministeren. Hvis et radio- og fjernsynsforetagende ikke
lever op til kravet, har Radio- og tv-nævnet mulighed for at
sanktionere undladelsen. Således fik Mesopotamia Broadcast
A/S, der bl.a. udsender ROJ TV, i 2012 påbud om midlertidigt
ophør af programvirksomheden på alle sine tv-kanaler i
2 måneder på grund af manglende optagelse og opbevaring
af samtlige programmer. Tilsidesættelse af kravet om
optagelse og opbevaring af alle programmer kan allerede ved
førstegangsovertrædelser medføre endelig
inddragelse af tilladelsen eller påbud om endelig indstilling
af programvirksomheden ligesom et foretagende, der overtræder
bestemmelsen, kan straffes med bøde. Nævnet har kun
haft anledning til at sanktionere overtrædelse af kravet
ganske få gange, og der er på den baggrund ikke planer
om at skærpe reglerne om optagelse og opbevaring af
programmer.
Spørgsmål 17:
Vil ministeren redegøre for, hvem der
skal betale de retlige omkostninger, herunder udgifter til
advokatbistand, hvor en afgørelse fra nævnet inden for
den 4 ugers frist ønskes prøvet ved domstolene?
Svar:
Efter gældende ret kan en
afgørelse fra Radio- og tv-nævnet indbringes for
domstolene af den, som har en retlig interesse i afgørelsen.
Hvis en afgørelse indbringes for domstolene, behandles sagen
efter retsplejelovens regler om civile søgsmål. Det
følger bl.a. af retsplejelovens bestemmelser, at den tabende
part skal erstatte modparten de udgifter, retssagen har
påført modparten, medmindre parterne har aftalt andet,
eller andet fastsættes af retten.
Med lovforslaget fastsættes en
særlig adgang til domstolsprøvelse af Radio- og
tv-nævnets afgørelser om, hvorvidt reglerne om
beskyttelse af mindreårige er overtrådt, om
programmerne må anses for at tilskynde til had på grund
af race, køn, religion, nationalitet eller seksuel
observans, eller om programmerne må anses for at fremme
terrorisme. Den særlige adgang består i, at den, som
har retlig interesse i afgørelsen, inden 4 uger efter at
afgørelsen er meddelt den pågældende, kan
begære sagen indbragt for domstolene af Radio- og
tv-nævnet, og således ikke er nødt til selv at
udtage stævning i sagen.
Lovforslagets bestemmelser om særlig
adgang til domstolsprøvelse fastsætter imidlertid ikke
regler om betaling af sagsomkostninger i de sager, der er omfattet
af denne adgang. Fordelingen af sagsomkostninger vil således
også i disse sager følge af retsplejelovens
almindelige regler om civile søgsmål.
Spørgsmål 18:
Vil ministeren redegøre for, hvem der
afholder udgifter til domstolsprøvelse såvel som
betaler og udmønter kompensation for tab, såfremt
Radio- og tv-nævnet taber en sag om frakendelse af
sendetilladelsen ved domstolene?
Svar:
Med hensyn til spørgsmålet om
afholdelse af omkostninger ved domstolsprøvelse henvises til
besvarelsen af spørgsmål 17.
Radio- og fjernsynslovningen indeholder ikke
særlige regler om kompensation for eventuelle
økonomiske tab som følge af, at et radio- eller
fjernsynsforetagendets programvirksomhed i en periode har
været indstillet i medfør af en
nævnsafgørelse, som efterfølgende er blevet
omgjort ved domstolene. Et foretagende, som har lidt et
økonomisk tab, må således gøre krav
gældende efter de almindelige erstatningsretlige regler.
Spørgsmål 20
Vil ministeren som opfølgning på
svaret på spm. 10 forholde sig til de forskelle, der er i
listerne over terrororganisationer i EU, USA og andre dele af
verden, herunder hvilke organisationer, som ikke optræder
på den europæiske liste, men som alligevel vil blive
opfattet som terrororganisationer?
Svar
Som det fremgår af afsnit 2.2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger, omfatter udtrykket
»fremmer terrorisme« realisering af og støtte
til den samme form for handlinger m.v., som er kriminaliserede i
straffelovens §§ 114-114 d (jf. eventuelt straffelovens
§ 23), og som er genstand for den udvidede medvirkensregel i
straffelovens § 114 e.
Hvorvidt en bestemt organisation kan anses for
en terrororganisation omfattet af straffelovens bestemmelser om
terrorisme beror på en selvstændig retlig vurdering af
det fremlagte bevismateriale i sagen. Det forhold, at en
organisation er optaget på f.eks. EU's lister over
terrororganisationer, er derfor ikke i sig selv ensbetydende med,
at der er tale om en terrororganisation omfattet af straffelovens
bestemmelser.
Tilsvarende vil Radio- og tv-nævnet
skulle foretage en selvstændig vurdering af en eventuel
overtrædelse af forbuddet mod at fremme terrorisme fastsat i
medfør af de foreslåede regler i radio- og
fjernsynsloven. Som det fremgår af afsnit 2.2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger og den samtidige
besvarelse af spørgsmål 14, må det antages, at
en eventuel dom i en straffesag om terrorisme vil have
væsentlig betydning for nævnets afgørelse.
Spørgsmål 21:
Vil ministeren som opfølgning på
svaret på spm. 10 redegøre for de sager, der har
været - om så vel en person, der har importeret cigarer
fra Cuba, som en kvinde, der har importeret kjoler fra Pakistan, og
hvor begge har fået deres penge indefrosset fra amerikansk
side, fordi amerikanerne opfattede bestillingerne som støtte
til terror, og hvordan dækningen af disse og/eller lignende
sager vil blive vurderet efter vedtagelsen af lovforslaget?
Svar:
Med lovforslaget indføres en
udtrykkelig hjemmel til, at kulturministeren kan fastsætte
regler om, at radio- og fjernsynsforetagenders programvirksomhed
ikke på nogen måde må fremme terrorisme.
Der vil med lovforslaget ikke ske nogen
begrænsning af radio- og tv-foretagenders almindelige adgang
til at behandle terrorrelaterede emner og begivenheder, og
lovforslaget vil således heller ikke begrænse mediernes
muligheder for at dække sådanne sager, som er
nævnt i spørgsmålet.
Lovforslaget angår i øvrigt ikke
spørgsmålet om indefrysning af midler til finansiering
af terrorisme.