Skriftlig fremsættelse (13. marts
2013)
Erhvervs- og
Vækstministeren (Annette Vilhelmsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
konkurrenceloven (Gebyr for anmeldelse af fusioner)
(Lovforslag nr. L 184)
Lovforslaget har til formål at
tilvejebringe det fornødne finansielle grundlag for den
styrkelse af fusionskontrollen, som Folketinget vedtog i 2010.
Styrkelsen skete ved en nedsættelse af de
omsætningsgrænser, som er afgørende for, om en
fusion skal anmeldes til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Ressourcetrækket på
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til behandling af de yderligere
fusionsanmeldelser blev i perioden 2010 - 2012 finansieret gennem
en midlertidig bevilling på 11 mio. kr. årligt fra
globaliseringsreserven. Denne reserve udløb med udgangen af
2012, og med vedtagelsen af finansloven 2013 er det forudsat, at
opgaven med den udvidede fusionskontrol fremover skal
gebyrfinansieres.
Ved en forenklet anmeldelse foreslås
et gebyr på 50.000 kr. Ved forenklede anmeldelser skal der
indgives færre oplysninger til Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen end ved en almindelig anmeldelse.
Sagsbehandlingen af forenklede anmeldelser er som udgangspunkt
hurtigere, og derfor bør gebyret være lavere end
gebyret for en almindelig anmeldelse.
For en almindelig anmeldelse foreslås
et gebyr på 0,015 procent af de fusionerede virksomheders
samlede omsætning i Danmark, dog maks. 1,5 mio. kr.
Et omsætningsbaseret gebyr ligger i
naturlig forlængelse af de kriterier, der ligger til grund
for fusionskontrollen, idet det netop er virksomhedernes
omsætning, der afgør, hvorvidt en fusion skal
anmeldes.
Overgrænsen på 1,5 mio. kr.
foreslås, for at det ikke af økonomiske grunde bliver
prohibitivt for virksomheder at fusionere.
Baseret på antallet af hidtidige
anmeldelser og virksomhedernes omsætning vil disse gebyrer
kunne skabe det finansielle grundlag for, at fusionskontrollen kan
fortsætte som hidtil.
Hvis det under behandlingen af en forenklet
anmeldelse viser sig, at fusionen kræver større
undersøgelse, foreslås det, at Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen kan kræve en almindelig anmeldelse
indsendt samt betaling af det resterende beløb for en
almindelig anmeldelse. Klager en virksomhed til
Konkurrenceankenævnet over, at der skal indgives en
almindelig anmeldelse, foreslås det, at fristerne for
behandlingen af fusionen afbrydes, indtil ankenævnet har
truffet afgørelse.
Det foreslås videre, at fristerne for
styrelsens behandling af en anmeldt fusion først begynder at
løbe, når gebyret er indbetalt. Virkningerne af en
manglende betaling af et gebyr trods påkrav foreslås at
være, at fusionen ikke kan betragtes som anmeldt med deraf
følgende eventuel risiko for pålæggelse af
bøder. Et allerede betalt gebyr tilbagebetales som
udgangspunkt ikke, medmindre der foreligger særlige
forhold.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.