Fremsat den 13. marts 2013 af
justitsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Tempo 100-busser på motorvej og
civile prøvesagkyndige i politiet)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1055 af 9. november 2012, som senest
ændret ved lov nr. 1389 af 23. december 2012, foretages
følgende ændringer:
1. § 43,
stk. 1, affattes således:
»For busser, hvis tilladte totalvægt
overstiger 3.500 kg, må hastigheden uanset § 42
ikke overstige 80 km i timen. For busser, der opfylder
betingelserne fastsat efter stk. 10, må hastigheden dog ikke
overstige 100 km i timen.«
2. I
§ 43 indsættes som stk. 10:
»Stk. 10.
Transportministeren kan efter forhandling med justitsministeren
fastsætte regler om, hvilke betingelser der skal være
opfyldt, for at en bus må køre med op til 100 km i
timen, jf. stk. 1, 2. pkt.«
3. I
§ 66, stk. 2, nr. 3,
indsættes efter »forsvaret«: »eller som
civil prøvesagkyndig i politiet«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og
baggrund
2. Tempo
100-busser
3. Civile
prøvesagkyndige i politiet
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
7.
Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til
EU-retten
9. Hørte
myndigheder, organisationer mv.
10. Sammenfattende
skema
1. Indledning og
baggrund
Formålet med lovforslaget er
for det første at skabe grundlag for, at busser kan
køre med op til 100 km i timen på motorvej (mod 80 km
i timen i dag), hvis bussen opfylder en række betingelser for
indretning og sikkerhed mv. (såkaldte Tempo 100-busser).
Formålet er for det andet at
ligestille civile prøvesagkyndige i politiet med ledende
køredommere i forsvaret, når det gælder
muligheden for at få en kørelærergodkendelse
fornyet.
2. Tempo
100-busser
2.1.
Det er i færdselslovens § 42, stk. 2, fastsat, at
hastigheden på motorvej ikke må overstige 130 km i
timen. I færdselslovens § 42, stk. 5, er det fastsat, at
der dog for en vejstrækning, hvor det ikke vil være
forsvarligt eller ønskeligt at tillade kørsel med
hastigheder svarende til den generelle hastighedsgrænse, kan
fastsættes en lavere grænse. En sådan lavere
hastighedsgrænse vil være angivet med skilte.
I færdselslovens § 43,
stk. 1, er det fastsat, at for busser, hvis tilladte
totalvægt overstiger 3.500 kg, må hastigheden dog
uanset § 42 aldrig overstige 80 km i timen. Denne
hastighedsgrænse for de omfattede busser gælder
også på motorvej.
En tilsvarende
hastighedsgrænse på 80 km i timen på motorvej
gælder for bl.a. 1) andre biler, hvis tilladte
totalvægt overstiger 3.500 kg (lastbiler), 2) vogntog
bestående af en lastbil eller en bus, hvis tilladte
totalvægt overstiger 3.500 kg, og et registreringspligtigt
påhængskøretøj, samt 3) biler med en
tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg, som har
tilkoblet påhængsvogn, sættevogn eller
registreringspligtigt påhængsredskab, herunder
campingvogn, jf. færdselslovens § 43, stk. 4, jf. stk. 2
og 3.
2.2.
Udviklingen i de senere år er gået i retning af et
højere færdselsmæssigt sikkerhedsniveau,
når det gælder indretningen af busser. En moderne bus
er således typisk udstyret med en lang række
sikkerhedsforanstaltninger, såsom antiblokeringssystem (ABS),
der modvirker udskridning, elektronisk stabilitetssystem (EPS), der
øger bussens stabilitet, friktionsbremser,
laserafstandsmåler, automatisk nedbremsningssystem og
sporassistent.
I fem EU-lande må busser i
dag køre med op til 90 km i timen på motorvej, mens
denne grænse i de resterende EU-lande samt bl.a. Norge (fra
1. januar 2013) Kroatien og Schweiz er mindst 100 km i timen. I
Albanien er grænsen ligesom i Danmark 80 km i timen.
Bl.a. på den baggrund har
Danske Busvognmænd fremsat ønske om, at det også
bliver muligt for busser at køre 100 km i timen på
danske motorveje, hvis busserne opfylder tilsvarende
sikkerhedskrav.
Justitsministeriet har i
forlængelse heraf med Transportministeriet overvejet, om det
er færdselssikkerhedsmæssigt hensigtsmæssigt og
forsvarligt at hæve den højest tilladte hastighed
på motorveje eller dele af det danske motorvejsnet til 100 km
i timen for visse busser, som opfylder særlige betingelser
(Tempo 100-busser).
Det er i den forbindelse
Transportministeriets vurdering, at motorvejsnettet i Danmark -
på samme måde som i andre europæiske lande -
generelt er udformet på en sådan måde, at det som
udgangspunkt vil være fornuftigt at tillade nutidens Tempo
100-busser at køre med op til 100 km i timen på
motorvejene, medmindre der lokalt er fastsat - og ved skiltning
angivet - en lavere højest tilladt hastighed end 100 km i
timen.
På den baggrund finder
Justitsministeriet og Transportministeriet, at der bør
skabes grundlag for, at busser kan køre med op til 100 km i
timen på motorveje, hvis busserne opfylder ovennævnte
betingelser.
Justitsministeriet har i
tilknytning hertil lagt vægt på, at Tempo 100-busser -
som andre busser - kun vil kunne føres af personer, som er i
besiddelse af kørekort til bus, og som således har
gennemgået en særlig køreuddannelse om
førelse af sådanne motorkøretøjer.
Justitsministeriet har desuden lagt vægt på, at Tempo
100-busser - i modsætning til f.eks. biler med tilkoblet
påhængsvogn, sættevogn mv., hvor
hastighedsgrænsen på motorvej i dag også er 80 km
i timen, jf. pkt. 2.1 ovenfor - navnlig må forventes
ført i erhvervsmæssig sammenhæng, således
at der i almindelighed i praksis må forventes at være
tale om erfarne chauffører.
Hertil kommer, at en ændring
af hastighedsgrænsen for busser vil kunne være med til
at forbedre buspassagerers mobilitet og styrke busselskabers
konkurrenceevne i forhold til andre transportformer.
For busser i Tyskland gælder
der - under visse betingelser - en særlig
hastighedsgrænse på 100 km i timen på motorvej.
For tyske busser, der er registreret første gang den 8.
december 2007 eller senere, gælder reglerne i "Strassen Verkehrs Ordnung" (StVO) § 18,
afsnit 5, stk. 3 (et forenklet sæt regler). De tyske
delstater kan have forskellige ordninger for godkendelse af Tempo
100-busser, der er registreret før den 8. december 2007. Det
foreslås i den forbindelse, at der under den danske ordning
anvendes de samme krav, som anvendes i delstaten
Schleswig-Holstein, jf. herom nærmere nedenfor under pkt.
2.3. En bus vil således kunne anvendes til Tempo
100-kørsel i Danmark, hvis bussen er Tempo 100-godkendt hos
en synsvirksomhed i f.eks. Danmark eller Tyskland.
2.3.
Kørsel med op til 100 km i timen vil som nævnt under
pkt. 2.2 forudsætte, at bussen opfylder en række
tekniske krav til sikkerhed, indretning, udformning mv., som det
foreslås, at transportministeren fastsætter efter
forhandling med justitsministeren.
Det er hensigten, at disse
forskrifter i det hele vil blive baseret på de krav, der
gælder for godkendelse af Tempo 100-busser i den tyske
delstat Schleswig-Holstein. Disse krav, som skal opfyldes, for at
busser i dag til syn i Danmark kan godkendes til at kunne
køre Tempo 100-kørsel i Tyskland, fremgår af
afsnit 19.02 i Trafikstyrelsens Vejledning af 19. januar 2013 om
syn af køretøjer. Hvis lovforslaget vedtages, vil det
i en bekendtgørelse blive fastsat, at de betingelser, der er
fastsat i det nævnte afsnit i vejledningen, vil skulle
opfyldes for, at en bus kan køre Tempo 100-kørsel i
Danmark. Bekendtgørelsens regler vil efterfølgende
kunne ændres, hvis der opstår behov herfor.
Hvis en dansk ordning med Tempo
100-busser baseres på de regler, som gælder for busser,
der ønskes godkendt til Tempo 100-kørsel i Tyskland,
er det underordnet, om en dansk bus opnår sin Tempo
100-godkendelse i Danmark eller i Tyskland. Derved opnås der,
at allerede godkendte Tempo 100-busser straks fra ordningens
indførelse uden yderligere syn vil kunne anvendes til Tempo
100-kørsel i Danmark.
I Schleswig-Holstein gælder
der forskellige regler alt efter, om en bus er indregistreret
første gang før eller efter 8. december 2007, idet
man fra den dato i Tyskland valgte at lade dokumentation for
EF-godkendelse eller opfyldelse af direktiv 2001/85/EF
(busdirektivet) være tilstrækkelig for opfyldelse af de
væsentligste tekniske krav. Dette er derfor også
afspejlet i det ovenfor nævnte afsnit i Trafikstyrelsens
vejledning.
De krav, som busser vil skulle
opfylde, for at de kan godkendes til Tempo 100-kørsel i
Danmark, vil på denne baggrund - med afsæt i de
gældende forskifter - bl.a. være følgende:
a. For busser indregistreret
første gang den 8. december 2007 eller
senere:
a) Bussen skal
være uden tilkoblet
påhængskøretøj.
b) Bussen skal
være indrettet som turistbus til transport af siddende
passagerer i rejsestole.
c) Der skal
være godkendte sikkerhedsseler ved alle pladser, herunder ved
kørestolspladser, såfremt der kan transporteres
passagerer i kørestole.
d) Bussen skal
være udstyret med en fartbegrænser, så bussen
maksimalt kan køre 100 km/t.
e) Bussen skal
enten opfylde kravene i busdirektivet dokumenteret via CoC-dokument
eller fabrikanterklæring eller være godkendt, jf. den
tyske ordning i StVO § 18, afsnit 5, stk. 3, om Tempo
100-kørsel i Tyskland, jf. ovenfor under pkt. 2.2.
f) Dæk
på forakslen må ikke have opskåret
mønster.
b. For busser, der er
indregistreret første gang, før
den 8. december 2007:
a) Bussen skal have
en særlig Tempo 100-godkendelse ved syn.
b) Der betales for
godkendelsen samt fornyelse af godkendelsen. Godkendelsen er
højst gyldig i tre år, men skal årligt
forlænges ved en synsvirksomhed for at bevare sin gyldighed.
Godkendelsen kan efter tre år fornyes.
Det forudsættes med
lovforslaget, at transportministeren (Trafikstyrelsen) - med
afsæt i en vurdering af, hvad der er
færdselssikkerhedsmæssigt hensigtsmæssigt og
forsvarligt - i en bekendtgørelse vil fastsætte
nærmere regler om, at busser indregistreret første
gang den 8. december 2007 eller senere vil skulle opfylde de
ovenfor under a nævnte krav. Tilsvarende vil det i en
bekendtgørelse blive fastsat, hvilke særlige tekniske
krav en bus indregistreret første gang før den 8.
december 2007 skal opfylde for at kunne opnå Tempo
100-godkendelse ved syn. Der vil herunder blive fastsat detaljerede
krav til sådanne bussers vægt, dimensioner,
motoreffekt, bærende elementer, karrosseri, opbygning, indre
indretning, udsyn, særligt udstyr og stabilitet i
tilfælde af punktering.
2.4.
Der er i dag registreret ca. 2.600 busser over 3.500 kg i Danmark
til buskørsel. En stor del af disse busser må antages
allerede at være godkendt som Tempo 100-busser for at kunne
køre efter reglerne herom i Tyskland, og de vil fra lovens
ikrafttræden uden yderligere godkendelse kunne køre
Tempo 100-kørsel i Danmark. Det må antages, at langt
de fleste turistbusser vil kunne opnå en Tempo
100-godkendelse. Det gælder dog ikke busser med
ligge-sæder.
Det forventes ikke, at antallet af
årlige syn af danske busser ændres, da busser i
forvejen skal synes hvert år, men synet skal udvides med en
Tempo 100-kontrol for de busser, der ikke i dag er godkendt
sådan. Det foreslås med den danske ordning, at alle
busser med Tempo 100-godkendelse registreres med en sådan
godkendelse i Køretøjsregisteret.
2.5.
På den baggrund foreslås det, at færdselslovens
§ 43, stk. 1, ændres, så den højest
tilladte hastighed for busser, hvis tilladte totalvægt
overstiger 3.500 kg, hvis bussen opfylder en række
nærmere betingelser til sikkerhedsudstyr mv. fastsat efter
den foreslåede bestemmelse i § 43, stk. 10, ændres
fra 80 til 100 km i timen.
Der foreslås samtidig indsat
en ny bestemmelse i færdselslovens § 43 (som stk. 10),
hvorefter transportministeren efter forhandling med
justitsministeren kan fastsætte regler om, hvilke betingelser
der skal være opfyldt, for at en bus kan godkendes til
kørsel med op til 100 km i timen (Tempo 100-kørsel).
Det forudsættes som nævnt, at der med hjemmel i denne
bestemmelse i givet fald vil blive fastsat sådanne
betingelser, som er beskrevet ovenfor under pkt. 2.3.
Bekendtgørelsen
forudsættes desuden at indeholde regler om, i hvilket omfang
busser synet i udlandet vil kunne køre Tempo
100-kørsel i Danmark. Det er hensigten, at busser fra andre
EU-lande, som er synet til at overholde samme regler, som
fastsættes for Tempo 100-kørsel i Danmark, vil kunne
køre Tempo 100-kørsel i Danmark. Der vil i den
forbindelse også blive fastsat nærmere krav til den
dokumentation herfor, som skal medbringes under kørslen i
Danmark.
Bekendtgørelsen
forudsættes endelig - i det omfang det skønnes
nødvendigt af hensyn til færdselssikkerheden eller
politiets håndhævelse af hastighedsgrænserne for
de pågældende busser på motorvej - at indeholde
regler om markering af Tempo 100-busser.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, og bemærkningerne
hertil.
3. Civile
prøvesagkyndige i politiet
3.1.
Det følger af færdselslovens § 66, stk. 1, at
enhver, der er fyldt 21 år, i de sidste 3 år
jævnligt har ført bil, henholdsvis motorcykel, har
gennemgået en godkendt kørelæreruddannelse, har
bestået en prøve for kørelærere og ikke
har udvist et forhold, der omfattes af straffelovens
§ 78, stk. 2, har ret til at opnå godkendelse
som kørelærer. I straffelovens § 78, stk. 2, er
det fastsat, at den, der er dømt for strafbart forhold, dog
kan udelukkes fra at udøve virksomhed, som kræver en
særlig offentlig autorisation eller godkendelse, hvis det
udviste forhold begrunder en nærliggende fare for misbrug af
stillingen eller hvervet.
Det er i færdselslovens
§ 66, stk. 2, fastsat, at en godkendelse som
kørerlærer gælder i fem år, dog
højst så længe den pågældende har
kørekort. Godkendelsen kan fornys, hvis indehaveren stadig i
de sidste 3 år jævnligt har ført bil,
henholdsvis motorcykel og ikke har udvist et forhold, der omfattes
af straffelovens § 78, stk. 2. En fornyelse
kræver desuden efter § 66, stk. 2, at indehaveren
godtgør i den forløbne periode jævnligt at have
drevet teoretisk og praktisk undervisning som
kørelærer og indstillet elever til prøve (nr.
1), jævnligt at have drevet teoretisk og praktisk
undervisning af kørelæreraspiranter og indstillet
aspiranter til prøve (nr. 2) eller jævnligt at have
virket som ledende køredommer i forsvaret (nr. 3). Det
følger af § 66, stk. 3, at hvis disse betingelser for
fornyelse af en godkendelse ikke er opfyldt, skal indehaveren
bestå en ny kørelærerprøve for at
opnå godkendelse.
Bestemmelsen i færdselslovens
§ 66, stk. 2, nr. 3, blev indsat ved lov nr. 317 af 17. maj
1995 for at sikre, at kørelærere, der tager
ansættelse som ledende køredommere i forsvaret, kan
bevare deres kørelærergodkendelse under
ansættelsen.
3.2.
Siden 2009 har politiet i praksis ansat civile
prøvesagkyndige til at varetage politiets afholdelse af
teoriprøver og praktiske prøver i forbindelse med
ansøgninger om kørekort. Som civil
prøvesagkyndig ansættes bl.a. personer, som er
godkendte kørelærere. De opgaver, der varetages af
civile prøvesagkyndige, svarer i vidt omfang til dem, der
varetages af ledende køredommere i forsvaret.
Rigspolitiet vurderer
således, at de arbejdsopgaver, som varetages af henholdsvis
civile prøvesagkyndige og ledende køredommere, er
sammenfaldende, idet de ledende køredommere dog også
har nogle ledelsesmæssige funktioner. Rigspolitiet vurderer
derfor, at civile prøvesagkyndige bør have samme
mulighed som ledende køredommere for at få fornyet
deres kørelærergodkendelse.
Justitsministeriet foreslår
på den baggrund, at færdselslovens § 66,
stk. 2, ændres, så civile prøvesagkyndige i
politiet ligestilles med ledende køredommere i forsvaret,
når det gælder spørgsmålet om fornyelse af
en kørelærergodkendelse.
Der henvises herom nærmere
til lovforslagets § 1, nr. 3, og bemærkningerne
hertil.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen
økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser af betydning for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser af betydning for erhvervslivet.
Lovforslaget vurderes at have visse
positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, idet
busvognmænd, som har busser, der godkendes som Tempo
100-busser, vil kunne drive deres virksomhed mere effektivt som
følge af forhøjelsen af den højest tilladte
hastighed på motorvej for disse busser fra 80 til 100 km i
timen.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
9. Hørte
myndigheder, organisationer mv.
Lovforslaget har været sendt
i høring hos:
Advokatrådet, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Dansk Kørelærer-Union, Dansk
Køreskole Forening, Dansk Sidevogns Klub, Dansk Transport og
Logistik (DTL), Danske Advokater, Danske Kørelæreres
Landsforbund, Danske Busvognmænd, Danske Regioner,
Datatilsynet, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, DTU Transport,
Fagligt Fælles Forbund (3F), Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere (FDM), Foreningen
af Offentlige Anklagere, Foreningen for Trafikofre, Foreningen Liv
og Trafik, Frie Danske Lastbilvognmænd, Institut for
Menneskerettigheder, International Transport Danmark, KL
(Kommunernes Landsforening), Køreprøvesagkyndiges
Landsforening, Politiforbundet i Danmark, samtlige byretter, Vestre
Landsret, Østre Landsret, Retssikkerhedsfonden,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet og Rådet for Sikker Trafik.
| 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen af betydning. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Mere effektiv drift for
busvognmænd. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen af betydning. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1 og 2
Det foreslås med
ændringen af færdselslovens § 43, stk. 1, at den højest tilladte
hastighed som udgangspunkt skal være 100 km i timen ved
kørsel på motorvej for busser, der opfylder en
række betingelser vedrørende sikkerhedsudstyr mv.
(Tempo 100-busser). For øvrige busser fastholdes
hastighedsgrænsen på 80 km i timen.
Der vil fortsat kunne
fastsættes en lavere hastighedsgrænse på en
motorvejsstrækning, hvor det ikke vil være forsvarligt
eller ønskeligt at tillade kørsel med hastigheder
svarende til den generelle hastighedsgrænse, jf.
færdselslovens § 42, stk. 5 (som ikke foreslås
ændret).
Ved Tempo 100-busser forstås
busser, som opfylder betingelserne herfor fastsat af
transportministeren efter forhandling med justitsministeren.
Der foreslås derfor samtidig
indsat en ny bestemmelse i færdselslovens § 43, stk. 10, hvorefter transportministeren efter
forhandling med justitsministeren kan fastsætte regler om,
hvilke betingelser der skal være opfyldt, for at en bus kan
godkendes til kørsel med op til 100 km i timen (Tempo
100-kørsel).
Der vil med hjemmel i denne
bestemmelse i en bekendtgørelse blive fastsat sådanne
betingelser, som er beskrevet ovenfor under pkt. 2.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Bekendtgørelsen
forudsættes desuden at indeholde regler om, i hvilket omfang
busser synet i udlandet vil kunne køre Tempo
100-kørsel i Danmark.
Bekendtgørelsen
forudsættes endelig at komme til at indeholde regler om
markering af Tempo 100-busser, i det omfang dette er
nødvendigt af hensyn til færdselssikkerheden eller
politiets håndhævelse af hastighedsgrænserne for
de pågældende busser på motorvej, samt regler om
registrering af godkendelse til Tempo 100-kørsel i
Køretøjsregisteret.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det foreslås, at personer,
som har en godkendelse som kørelærer, og som
jævnligt har virket som civil prøvesagkyndig i
politiet, skal kunne få deres
kørelærergodkendelse fornyet.
En
kørelærergodkendelse gælder i 5 år, og
fornyelse af godkendelsen kræver efter færdselslovens
§ 66, stk. 2, bl.a., at vedkommende i den forløbne
periode jævnligt enten har drevet teoretisk og praktisk
undervisning som kørelærer og indstillet elever til
prøve (nr. 1), eller har drevet teoretisk og praktisk
undervisning af kørelæreraspiranter og indstillet
aspiranter til prøve (nr. 2), eller har virket som ledende
køredommer i forsvaret (nr. 3).
Med den foreslåede
ændring ligestilles civile prøvesagkyndige i politiet
med ledende køredommere i forsvaret, når det
gælder muligheden for fornyelse af en
kørelærergodkendelse.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. juli 2013.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1055 af 9. november 2012, som senest
ændret ved lov nr. 1389 af 23. december 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | § 42.
[…] Stk. 2.
På motorveje må hastigheden ikke overstige 130 km i
timen. Stk. 3.
[…] Stk. 4.
[…] Stk. 5. For
en vejstrækning, hvor det ikke vil være forsvarligt
eller ønskeligt at tillade kørsel med hastigheder
svarende til den generelle hastighedsgrænse, kan der
fastsættes en lavere grænse. I tættere bebygget
område kan der på tilsvarende måde
fastsættes en lavere hastighedsgrænse for et
nærmere afgrænset område. | | | | | | | | | | | 1. § 43, stk. 1, affattes
således: | § 43. For
busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, må
hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 80 km i
timen. Stk. 2. For
andre biler, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg
(lastbiler), og for vogntog bestående af en lastbil eller en
bus, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, og et
registreringspligtigt påhængskøretøj
må hastigheden på andre veje end motorveje uanset
§ 42 aldrig overstige 70 km i timen. I tættere
bebygget område må hastigheden ikke overstige 50 km i
timen, uanset om der er fastsat en højere lokal
hastighedsgrænse. Stk. 3. For
biler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg
må hastigheden på andre veje end motorveje uanset
§ 42 aldrig overstige 70 km i timen, hvis der er
tilkoblet påhængsvogn, sættevogn eller
registreringspligtigt påhængsredskab, herunder
campingvogn. Tilsvarende gælder for motorcykel, hvis der er
tilkoblet påhængsvogn eller registreringspligtigt
påhængsredskab. Stk. 4. For de i stk. 2 og 3
nævnte køretøjer må hastigheden på
motorveje uanset § 42 aldrig overstige 80 km i
timen. | | »For busser, hvis tilladte
totalvægt overstiger 3.500 kg, må hastigheden uanset
§ 42 ikke overstige 80 km i timen. For busser, der
opfylder betingelserne fastsat efter stk. 10,, må hastigheden
dog ikke overstige 100 km i timen.« | Stk. 5.
[…] | | | Stk. 6.
[…] | | | Stk. 7.
[…] | | | Stk. 8.
Justitsministeren kan efter forhandling med transportministeren,
hvor forholdene taler herfor, fastsætte en højere
hastighedsgrænse end de i stk. 1-5 nævnte,
gældende for særlige køretøjstyper,
såfremt færdselssikkerhedsmæssige eller
køretøjstekniske grunde ikke taler derimod. | | | Stk. 9.
Uanset bestemmelserne i stk. 4 kan justitsministeren efter
forhandling med transportministeren træffe bestemmelse om
udførelse af forsøg med højere hastigheder
på motorveje for de i stk. 2 og 3 nævnte
køretøjer. | | | | | | 2. I § 43 indsættes som stk. 10: | | | »Stk. 10.
Transportministeren kan efter forhandling med justitsministeren
fastsætte regler om, hvilke betingelser der skal være
opfyldt, for at en bus må køre med op til 100 km i
timen, jf. stk. 1, 2. pkt.« | | | | | | | § 66. Ret til
at opnå godkendelse som kørelærer har enhver,
der: | | | 1) | er fyldt 21 år, | | | 2) | i de sidste 3 år jævnligt
har ført bil, henholdsvis motorcykel, | 3) | har gennemgået en godkendt
kørelæreruddannelse, | 4) | har bestået en prøve for
kørelærere og | 5) | ikke har udvist et forhold, der omfattes
af straffelovens § 78, stk. 2. | Stk. 2.
Godkendelsen gælder i 5 år, dog højst så
længe den pågældende har kørekort.
Godkendelsen kan fornys, såfremt indehaveren stadig opfylder
betingelserne i stk. 1, nr. 2 og 5, og godtgør i den
forløbne periode | | | 1) | jævnligt at have drevet teoretisk
og praktisk undervisning som kørelærer og indstillet
elever til prøve eller | | 2) | jævnligt at have drevet teoretisk
og praktisk undervisning af kørelæreraspiranter og
indstillet aspiranter til prøve eller | | 3) | jævnligt at have virket som
ledende køredommer i forsvaret | 3. I § 66, stk. 2, nr. 3, indsættes
efter »forsvaret«: »eller som civil
prøvesagkyndig i politiet« | Stk. 3. Hvis
betingelserne i stk. 2, nr. 1-3, for fornyelse af en godkendelse
ikke er opfyldt, skal indehaveren bestå en ny
kørelærerprøve for at opnå
godkendelse. Stk. 4.
Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om supplerende
efteruddannelse som betingelse for fornyelse af godkendelsen som
kørelærer. Stk. 5.
Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om
kørelæreruddannelsen, om prøven, om meddelelse
af godkendelsen og om kørelærernes virksomhed. | | | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2013. |
|