Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 7. maj 2013
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. marts
2013 og var til 1. behandling den 19. marts 2013. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 1. februar 2013 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 166. Den 13. marts 2013 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et mindretal i
udvalget (S, RV, SF og SIU) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Hvis
ændringsforslaget om deling vedtages indstiller mindretallet
det af ministeren stillede ændringsforslag og de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse.
Et andet
mindretal i udvalget (V, DF, LA og KF) vil stemme for
ændringsforslaget om deling af lovforslaget og for det af
ministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller
de under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL) vil stemme for
ændringsforslaget om deling af lovforslaget og for det af
ministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller
det under B nævnte forslag til vedtagelse og det under A nævnte
lovforslag til forkastelse ved 3.
behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget er imod
at forhøje fartgrænsen for tempo-100 busser til 100
km/t.
Færdselsstyrelsen har tidligere - i
2009 - gjort opmærksom på, at der ikke er
sikkerhedsmæssigt belæg for at hæve
hastighedsgrænsen for busser til 100 km/t. Og der er ikke
sket yderligere tekniske forbedringer af busserne siden 2009,
så hvad det er, der skulle have gjort, at fartgrænsen
nu skal ændres, kan EL ikke få øje på.
EL tror mere på, at det skyldes et
pres fra branchen. Branchen er selvfølgelig ude på at
tjene penge, og det kan da være et ædelt formål
at flytte folk hurtigere. Men hvis det sker på bekostning af
sikkerheden for den enkelte og for færdselssikkerheden i det
hele taget, så synes vi, at det er betænkeligt. Her
bør man ikke ligge under for branchen.
Der er jo en grund til, at Danmark har haft
den meget, meget fine udvikling i færdselssikkerheden, som vi
har haft, og der er efter vores mening ingen grund til på det
her område at efterligne udlandet. Lad os holde fast i de
gode erfaringer og lad os fortsætte den gode udvikling med
det kraftige fald i antal døde og tilskadekomne i
trafikken.
EL er af den opfattelse, at det bør
give anledning til eftertanke, når man sammenligner
standselængden for en bus (med mange passagerer om bord) med
den standselængde, som et lastvognstog har. Hvis begge
kører 80 km/t. , som det er tilfældet i dag, er
bussernes standselængde 19 pct. kortere, men med 100 km/t. er
bussernes standselængde pludselig 23 pct. længere. Det
burde give anledning til, at man stopper op. Vi ved jo, at fart
spiller en stor rolle i forbindelse med færdselsulykker, og
det er jo i høj grad sådan noget som
standselængder, der gør sig gældende dér.
Derfor synes vi, det er fornuftigt at holde standselængderne
på det, de er, og det vil sige beholde de 80 km/t. også
for busserne.
EL bemærker også, at
Færdselsstyrelsen i 2009 udtrykker, at antallet af
hastighedskategorier på motorvejen har betydelig indvirkning
på trafikafviklingen og i forlængelse heraf
selvfølgelig på trafiksikkerheden - en negativ
indvirkning vel at mærke.
Det er også det, politiet gør
opmærksom på i deres høringssvar, nemlig at man
på den her måde vil få flere overhalinger, i og
med at man får flere hastighedskategorier. Og flere
overhalinger er alt andet lige en forøget risiko for
faresituationer og uheld. Det synes vi ikke at der er nogen grund
til at udsætte trafikanter og buspassagerer for. Vi henholder
os til politiets høringssvar, som udtrykker direkte
færdselssikkerhedsmæssige betænkeligheder.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(V, DF, LA og KF):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af færdselsloven. (Tempo 100-busser
på motorvej)« omfattende § 1, nr. 1 og 2, og
§ 2.
B. »Forslag
til lov om ændring af færdselsloven. (Civile
prøvesagkyndige i politiet)« omfattende § 1, nr.
3, og § 2.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
2) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 43, stk. 1,
indsættes i 2. pkt. efter
»hastigheden«: »på motorvej«.
[Præcisering af, at
forøgelsen af den højst tilladte hastighed til 100
km/t. alene gælder ved kørsel på motorvej]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget om deling af
lovforslaget har til formål at udskille forslaget om, at
tempo 100-busser får lov til at køre med højere
hastighed på motorvej, end det er tilladt i dag, idet
forslagsstillerne ikke kan støtte denne del af lovforslaget.
Forslagsstillerne kan derimod støtte den anden del af
regeringens lovforslag, hvor det foreslås at ændre
færdselslovens § 66, stk. 2, så civile
prøvesagkyndige i politiet ligestilles med ledende
køredommere i forsvaret, når det gælder
spørgsmålet om fornyelse af en
kørelærergodkendelse.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås
det præciseret udtrykkeligt i lovteksten, at det kun er ved
kørsel på motorvej, at de busser, der opfylder en
række betingelser for indretning og sikkerhed m.v.
(såkaldte tempo 100-busser), kan køre med op til 100
km/t.
Hvor hastighedsgrænsen på en
motortrafikvej er fastsat til 90 km/t. , er hastighedsgrænsen
for busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg,
fortsat 80 km/t.
Jesper Petersen (S) Julie Skovsby
(S) Mogens Jensen (S) Mette Reissmann (S) Ole Hækkerup (S)
Rasmus Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla
Hersom (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) fmd. Mette Boye (SF) Pernille Skipper
(EL) Frank Aaen (EL) Henning Hyllested (EL) Doris Jakobsen (SIU)
Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Inger Støjberg
(V) Karen Jespersen (V) Jan E. Jørgensen (V) Karsten
Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter
Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Pia Adelsteen (DF) Kim
Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF)
nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 183
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren | 5 | 1. udkast til betænkning |
|