Skriftlig fremsættelse (13. marts
2013)
Ministeren for
ligestilling og kirke (Manu Sareen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
menighedsråd (Bedre samarbejdsmuligheder, lempelse af
udvalgsstrukturen, nye regler om fælles
menighedsråd, forenkling af arbejdsgange m.v.)
(Lovforslag nr. L 182)
Lov om menighedsråd
(menighedsrådsloven) gennemgik senest i 1994 en omfattende
revision i forbindelse med vedtagelsen af en ny
menighedsrådslov. Ministeriet for Ligestilling og Kirke har
sammen med Landsforeningen af Menighedsråd derfor fundet det
relevant, at der nu foretages en gennemgang af loven, hvilket
afspejles i lovforslaget.
Hovedformålet med lovforslaget er
således at forenkle og tydeliggøre bestemmelserne i
menighedsrådsloven for derved at sikre, at rammerne for
menighedsrådenes arbejde er enkle og dermed gør det
lettere for menighedsrådene at varetage det daglige arbejde i
rådet.
Inden for de seneste år er det blevet
mere og mere udbredt, at menighedsråd ønsker at
samarbejde om en række forskellige forhold. Sådanne
samarbejdsaftaler forudsætter ofte, at der skal udarbejdes en
særlig formaliseret vedtægt. Nogle menighedsråd
oplever dette som udtryk for overflødigt bureaukrati.
Med lovforslaget lægges der op til en
udvidelse af de tilfælde, hvor menighedsråd kan
samarbejde uden, at dette forudsætter en vedtægt. Dette
gælder herefter samarbejde om enkeltstående opgaver som
eksempelvis afholdelse af en koncert m.v. og samarbejder om
oprettelse af et fælles abonnement for flere
menighedsråd m.v. Endvidere er det formålet med
lovforslaget, at det ikke længere er nødvendigt at
søge dispensation hos Ministeriet for Ligestilling og Kirke,
såfremt to eller flere menighedsråd ønsker at
nedsætte et fælles udvalg i forbindelse med
samarbejdet, herunder udvalg som tillægges kompetence i
forhold til personalet på vegne af menighedsrådene.
Samtidig lempes der med lovforslaget
på udvalgsstrukturen, sådan at menighedsråd med
fem valgte medlemmer - dvs. menighedsråd i sogne med
færre end 1.000 folkekirkemedlemmer - kan beslutte, at der
ikke skal nedsættes et stående kirke- og
kirkegårdsudvalg. Udvalgets opgaver varetages i givet fald af
menighedsrådet.
Det er videre formålet med
lovforslaget, at oprettelse af fælles menighedsråd ikke
længere skal være geografisk afgrænset til
pastoratet, men at det skal være muligt for
menighedsråd at oprette fælles menighedsråd
på tværs af pastorater uden forudgående
dispensation. Det er dog en forudsætning, at der er tale om
menighedsråd i samme provsti.
Lovforslaget præciserer endvidere, at
der i de tilfælde, hvor der er oprettet fælles
menighedsråd, alene skal vælges én
repræsentant for de ansatte og konstituerede
kirkefunktionærer for samtlige menighedsrådskredse.
Da der ikke længere er forskel i
længden på funktionsperioden for henholdsvis formand,
næstformand samt enkeltmandsposterne, lægges der med
lovforslaget op til en sammenskrivning af bestemmelserne herom. Der
foretages ikke med lovforslaget ændring i, til hvilke
enkeltmandsposter menighedsråd skal foretage valg.
Endelig foretages der med lovforslaget en
række ændringer, som betyder, at menighedsrådet
kan vælge at orientere om, hvem der er valgt til
menighedsrådet, og om tid og sted for menighedsrådets
møder m.v. på sognets hjemmeside. Menighedsrådet
får også mulighed for at beslutte, at sagsmateriale
alene skal sendes elektronisk til rådets medlemmer. Disse
forslag medfører en forenkling af arbejdsgangen i
menighedsrådet samtidig med, at det fastholdes, at
interesserede borgere i sognet kan gøre sig bekendt med
menighedsrådets arbejde.
Endelig er det formålet med
lovforslaget at foretage sproglige korrektioner for derved at give
loven et mere nutidigt sprog.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg
indstille dette til velvillig behandling i det høje
Ting.