Fremsat den 4. oktober 2012 af
miljøministeren (Ida Auken)
Forslag
til
Lov om administration af Den Europæiske
Unions forordninger om handel med træ og træprodukter
med henblik på bekæmpelse af handel med ulovligt
fældet træ1)
§ 1. Miljøministeren
fastsætter de regler, der er nødvendige for
administrationen i Danmark af Den Europæiske Unions
forordninger om handel med træ og træprodukter med
henblik på bekæmpelse af handel med ulovligt
fældet træ.
§ 2. Miljøministeren eller
den, miljøministeren har bemyndiget hertil, har uden
retskendelse og mod forevisning af behørig legitimation
adgang til offentlige og private ejendomme, herunder lokaliteter
der helt eller delvist benyttes erhvervsmæssigt, for at
udøve de beføjelser, der er tillagt dem i
medfør af denne lov og Den Europæiske Unions
forordninger om handel med træ og træprodukter med
henblik på bekæmpelse af handel med ulovligt
fældet træ for at sikre overholdelsen af
forordningerne. Dette gælder dog ikke lokaler, der
udelukkende anvendes til privat bolig. Miljøministeren eller
den, miljøministeren bemyndiger hertil, har på
tilsvarende måde adgang til forretningsbøger, papirer
m.v., herunder også materiale, der opbevares i elektronisk
form, hvis det skønnes nødvendigt.
Stk. 2. Ved tilsyn efter stk. 1
skal den, der er ansvarlig for virksomheden, efter anmodning fra
miljøministeren eller den, miljøministeren har
bemyndiget hertil, yde myndigheden fornøden vejledning og
hjælp.
Stk. 3. Det materiale, der er
nævnt i stk. 1, 3. pkt., skal udleveres af den, der er
ansvarlig for virksomheden, efter anmodning fra
miljøministeren eller den, miljøministeren har
bemyndiget hertil.
Stk. 4. Politiet yder nødvendig
bistand til udøvelsen af beføjelser efter
stk. 1.
§ 3. En virksomhed skal efter
anmodning fra miljøministeren eller den,
miljøministeren har bemyndiget hertil, give alle
oplysninger, herunder om økonomiske og
regnskabsmæssige forhold, som har betydning for tilsynets
gennemførelse, samt vederlagsfrit yde bistand ved tilsyn,
prøveudtagning, kopiering og udlevering af skriftligt
materiale og udskrift af elektroniske data.
Stk. 2. Miljøministeren eller
den, miljøministeren har bemyndiget hertil, kan som led i
tilsynet vederlagsfrit mod kvittering udtage eller
pålægge virksomheden at udtage prøver af
træ og træprodukter.
Stk. 3. Miljøministeren kan
fastsætte regler om, at en virksomhed skal yde
tilsynsmyndigheden bistand ved forsendelse af prøver og
afholde udgifterne herved.
§ 4. Miljøministeren kan
fastsætte regler om gebyrer til hel eller delvis
dækning af myndighedernes omkostninger ved administration og
tilsyn af overholdelsen af Den Europæiske Unions forordninger
om FLEGT-licenser og regler udstedt i medfør af denne lov
vedrørende FLEGT-licensordningen.
§ 5. Miljøministeren kan
fastsætte regler om, at anmeldelser og ansøgninger i
medfør af Den Europæiske Unions forordninger om handel
med træ og træprodukter med henblik på
bekæmpelse af handel med ulovligt fældet træ og
regler udstedt i medfør af denne lov skal indsendes
digitalt, og at kommunikation i forbindelse hermed skal
foregå digitalt.
Stk. 2. Miljøministeren kan
fastsætte regler om, at betalinger i medfør af lovens
regler skal ske digitalt.
§ 6. Miljøministeren kan
bemyndige en under Miljøministeriet oprettet statslig
myndighed eller efter forhandling med vedkommende minister andre
statslige myndigheder til at udøve de beføjelser, der
i denne lov er tillagt ministeren.
Stk. 2. Miljøministeren kan
fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1, herunder at afgørelserne ikke skal kunne
påklages.
Stk. 3. Miljøministeren kan
endvidere efter forhandling med vedkommende minister
fastsætte regler om udøvelsen af de beføjelser,
som en anden statslig myndighed efter forhandling med vedkommende
minister bliver bemyndiget til at udøve efter
stk. 1.
§ 7. Medmindre højere straf
er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den,
der
1) overtræder bestemmelserne i
forordningerne,
2) overtræder § 2,
stk. 2 eller 3, eller
3) undlader at give de oplysninger eller
at afgive prøver, der påkræves efter
§ 3, stk. 1.
Stk. 2. Straffen kan stige til
fængsel i indtil 1 år, hvis overtrædelsen er
begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis
der ved overtrædelsen er
1) voldt skade på de interesser,
som Den Europæiske Unions forordninger om handel med
træ og træprodukter med henblik på
bekæmpelse af handel med ulovligt fældet træ
tilsigter at beskytte eller fremkaldt fare derfor, eller
2) opnået eller tilsigtet en
økonomisk fordel for den pågældende selv eller
andre, herunder ved besparelser.
Stk. 3. I regler, der udstedes i
medfør af loven, kan der fastsættes straf i form af
bøde for overtrædelse af bestemmelser i reglerne. Det
kan endvidere fastsættes, at straffen kan stige til
fængsel i indtil 1 år under de omstændigheder,
der er nævnt i stk. 2.
Stk. 4. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Stk. 5. Sker der ikke konfiskation af
udbytte, som er opnået ved overtrædelsen, skal der ved
udmåling af bøde, herunder tillægsbøde,
tages særligt hensyn til størrelsen af en opnået
eller tilsigtet økonomisk fordel, jf. stk. 2, nr.
2.
§ 8. Loven træder i kraft den
1. januar 2013.
§ 9. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Formål og baggrund
EU har gennem flere år arbejdet for at
bekæmpe ulovlig tømmerhugst gennem regulering af
handel med ulovligt fældet træ og træprodukter. I
2010 blev Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
995/2010 vedtaget, der sammen med Kommissionens forordning nr.
607/2012 fastsætter krav til overvågningsorganer og til
virksomheder, der bringer træ og træprodukter i
omsætning på det indre marked for første gang,
samt fastsætter krav om sporbarhed for virksomheder i de
efterfølgende omsætningsled. I forlængelse af
disse forordninger, er der udstedt Kommissionens delegerede
forordning (EU) nr. 363/2012 af 23. februar 2012 om procedureregler
for anerkendelse og inddragelse af anerkendelse af
overvågningsorganer i henhold til Europaparlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 995/2010 om fastsættelse af
krav til virksomheder, der bringer træ og træprodukter
i omsætning.
Der er endvidere ved Rådets forordning
(EF) nr. 2173/2005 vedtaget regler om, at træ og
træprodukter, der eksporteres til EU fra lande, med hvilke
EU-kommissionen har indgået frivillige partnerskabsaftaler
(VPA), ved importen til EU skal ledsages af en særlig licens.
Kommissionen har i tilknytning hertil vedtaget
gennemførelsesbestemmelser, jf. Kommissionens forordning
(EF) nr. 1024/2008 af 17. oktober 2008 om fastsættelse af
gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF)
nr. 2173/2005 om indførelse af en FLEGT-licensordning for
import af træ til Det Europæiske Fællesskab.
Lovforslaget har til formål at give
miljøministeren hjemmel til at fastsætte de regler,
der er nødvendige for den løbende udmøntning
og administrationen af disse forordninger.
Forordningerne er direkte anvendelige i
Danmark, jf. EUF-Traktatens art. 288. Det er dog nødvendigt
at fastsætte nationale bestemmelser som supplement til
forordningernes bestemmelser vedrørende administrationen af
disse bestemmelser. Således forudsætter forordningerne
bl.a., at medlemslandene fastsætter sanktioner for
overtrædelse af forordningernes bestemmelser. Da der
forventes en løbende revidering af forordningerne, er
lovforslaget en administrationslov, hvorefter
miljøministeren bemyndiges til at fastsætte de regler,
der er nødvendige for administrationen her i landet af de
omhandlede forordninger.
2.
Gældende ret
Det nuværende retsgrundlag består
af de i afsnit 1 anførte forordninger om handel med
træ og træprodukter med henblik på
bekæmpelse af handel med ulovligt fældet træ.
Forordningerne vedrørende
FLEGT-licensordningen, er trådt i kraft, og der er ved
bekendtgørelse om FLEGT-licensordningen for import af
træ fastsat regler, der muliggør administration af
licensordningen i Danmark.
Tømmerforordningen er trådt i
kraft og finder anvendelse fra den 3. marts 2013.
2.1.
Tømmerforordningerne
Følgende forordninger knytter sig til
administrationen af tømmerforordningerne:
-
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 995/2010 af
20. oktober 2010 om fastsættelse af krav til virksomheder,
der bringer træ og træprodukter i omsætning
(herefter benævnt tømmerforordningen).
- Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) nr. 607/2012 af 6. juli 2012
om de nærmere regler for due diligence-ordningen samt
hyppigheden og arten af det tilsyn med overvågningsorganer,
der skal føres i henhold til Rådets og
Europa-Parlamentets forordning (EU) nr. 995/2010 om
fastsættelse af krav til virksomheder, der bringer træ
og træprodukter i omsætning (herefter benævnt
implementeringsforordningen).
- Kommissionens
delegerede forordning (EU) nr. 363/2012 af 23. februar 2012 om
procedureregler for anerkendelse og inddragelse af anerkendelse af
overvågningsorganer i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 995/2010 om fastsættelse af
krav til virksomheder, der bringer træ og træprodukter
i omsætning.
Forordningerne modvirker handel med ulovligt
fældet træ og træprodukter fremstillet heraf ved
hjælp af tre primære forpligtelser.
Den første forpligtelse er, at det er
forbudt i første led at bringe ulovligt fældet
træ og træprodukter fremstillet heraf i omsætning
på EU-markedet.
Med begrebet »bringe i
omsætning« menes, jf. tømmerforordningens
artikel 2, enhver form for første levering, uanset hvilken
salgsmetode der anvendes, af træ og træprodukter
på det indre marked med henblik på distribution eller
anvendelse som led i erhvervsvirksomhed, mod eller uden
vederlag.
Den anden forpligtelse er, at EU-virksomheder,
der for første gang bringer træprodukter i
omsætning på EU-markedet, skal udvise fornøden
omhu (due diligence) med henblik på at sikre, at træet
kommer fra lovlig skovdrift.
Tømmerforordningen og
implementeringsforordningen fastsætter nærmere krav til
virksomhedernes due diligence ordninger, herunder krav om, hvilke
informationer virksomhederne som minimum skal være i
besiddelse af til brug for at risikovurdere og risikominimere.
Sådanne informationer kan eksempelvis være
produktbeskrivelse, herunder handelsnavnet og produkttypen samt den
almindelige betegnelse for træarten, hugstlandet og, hvor det
er relevant, den fulde videnskabelige betegnelse m.m.
Der er også krav om, hvordan
virksomhederne skal analysere og evaluere risikoen for, at ulovligt
fældet træ eller træprodukter fremstillet heraf
bringes i omsætning. Virksomhederne skal eksempelvis vurdere
sikkerheden for overholdelse af gældende lovgivning ved
import fra det pågældende land.
Når undersøgelserne er afsluttet
og konklusionen er, at risikoen ikke er ubetydelig, er
virksomhederne forpligtet til at gennemføre
risikobegrænsende procedurer. Disse procedurer kan
eksempelvis være krav om yderligere oplysninger eller
dokumentation og/eller krav om ekstern kontrol.
Virksomhederne kan vælge, at udvikle
deres egen due diligence ordning eller anvende en ordning, der er
udviklet af et overvågningsorgan, som er godkendt af
Kommissionen.
Der er fastsat nærmere krav til og
procedurer for en due diligence ordning, som er udviklet af et
overvågningsorgan, jf. Kommissionens delegerede forordning
(EU) nr. 363/2012 af 23. februar 2012 om procedureregler for
anerkendelse og inddragelse af anerkendelse af
overvågningsorganer i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 995/2010 om fastsættelse af
krav til virksomheder, der bringer træ og træprodukter
i omsætning.
Der skal føres en risikobaseret kontrol
med, om virksomhedernes due diligence ordning er
tilstrækkelig.
Den tredje forpligtelse er, at virksomheder i
alle handelsled skal føre fortegnelser over virksomhedernes
leverandører og kunder, men ikke den endelige forbruger.
Baggrunden for denne forpligtelse er, at træprodukter skal
kunne spores.
Denne forpligtelse betyder, at virksomheder
gennem hele forsyningskæden skal kunne identificere de
virksomheder, som har leveret træet og træprodukterne,
og hvor det er relevant, de virksomheder, som de har leveret
træet og træprodukterne til.
2.2. FLEGT-
licensordningen
Der er fastlagt nærmere regler om
FLEGT-licensordningen i:
- Rådets
forordning (EF) nr. 2173/2005 af 20. december 2005 om
indførelse af en FLEGT-licensordning for import af træ
til Det Europæiske Fællesskab (herefter benævnt
licensforordningen).
- Kommissionens
forordning (EF) nr. 1024/2008 af 17. oktober 2008 om
fastsættelse af gennemførelsesbestemmelser til
Rådets forordning (EF) nr. 2173/2005 om indførelse af
en FLEGT-licensordning for import af træ til Det
Europæiske Fællesskab.
FLEGT-licensordningen fastlægger
rammerne for import af visse træ og træprodukter fra
lande, der har indgået frivillige partnerskabsaftaler med EU.
Import til EU af træ og træprodukter omfattet af en
partnerskabsaftale er forbudt, medmindre forsendelsen ledsages af
en FLEGT-licens. Forordningen fastlægger, at en FLEGT-licens
for hver forsendelse skal være til rådighed for den
kompetente myndighed samtidig med toldangivelsen for den
pågældende forsendelse med henblik på overgang
til fri omsætning i EU. De kompetente myndigheder registrerer
den oprindelige FLEGT-licens sammen med den tilsvarende
toldangivelse.
Miljøministeren har allerede med
bekendtgørelsen om FLEGT-licensordning for import af
træ fastsat de regler, der er nødvendige for
administrationen af FLEGT-licensforordningerne.
Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i
naturbeskyttelsesloven. Med dette lovforslag, vil der kunne
fastsættes et samlet grundlag for administrationen af
forordningerne.
3.
Lovforslagets indhold
Det er hensigten med lovforslaget, at det skal
kunne fastsætte et samlet grundlag for administration af
tømmerforordningerne og forordningerne vedrørende
FLEGT-licensordningen.
Lovforslaget overordnede formål er at
sikre en effektiv håndhævelse og administration af
forordningerne vedrørende handel med træ og
træprodukter med henblik på bekæmpelse af handel
med ulovligt fældet træ. Lovforslaget indeholder derfor
en række bestemmelser, der alle skal bidrage til, at et
sådant effektivt tilsyn muliggøres.
3.1.
Miljøministerens administration og tilsyn
Den foreslåede § 1 bemyndiger
miljøministeren til at fastsætte de regler, der er
nødvendige for administrationen i Danmark af Den
Europæiske Unions forordninger om handel med træ og
træprodukter med henblik på bekæmpelse af handel
med ulovligt fældet træ. Der vil f.eks. være tale
om regler, der angiver, hvilken myndighed der fører tilsyn
med forordningernes overholdelse samt, hvordan dette tilsyn
udøves. Der vil derudover være tale om regler
vedrørende virksomhedernes indsendelse af FLEGT-licenser
m.v.
Det er hensigten, at en stor del af de
opgaver, der foreslås tillagt miljøministeren,
delegeres til Naturstyrelsen. Det kan imidlertid være
hensigtsmæssigt, at andre myndigheder kan udføre
opgaver på Miljøministeriets vegne, hvorfor dette
også fremgår af lovforslaget. Naturstyrelsen
samarbejder således allerede med SKAT i forbindelse med
FLEGT-licensordningen, hvor SKAT står for licenskontrol ved
import.
3.2. Regler
vedrørende tilsynets gennemførelse
For at sikre et effektivt tilsyn med
forordningernes overholdelse, er der behov for, at
tilsynsmyndigheden i forbindelse med tilsyn kan få adgang til
at besigtige ejendomme og lokaler. Det foreslås derfor, at
miljøministeren eller den, miljøministeren har
bemyndiget hertil, har adgang til offentlige og private ejendomme
uden retskendelse for at foretage undersøgelser for at
sikre, at forordningerne overholdes. Retten til adgang uden
retskendelse vil alene omfatte ejendomme og lokaliteter, herunder
udendørs arealer og lokaler, der helt eller delvis benyttes
erhvervsmæssigt. Tilsyn af lokaler, der udelukkende anvendes
til privat bolig, må ske under iagttagelse af retsplejelovens
regler herom. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne
til lovforslagets § 2.
I forbindelse med tilsynsbesøg kan der
endvidere opstå behov for verifikation af og dokumentation
for oplysninger, der fremlægges. Det foreslås derfor,
at miljøministeren eller den, miljøministeren har
bemyndiget hertil, har adgang til at efterse
forretningsbøger, -papirer m.v., herunder også
materiale, der opbevares i elektronisk form, hvis det
skønnes nødvendigt.
Tømmerforordningerne opstiller en
række krav til den dokumentation, virksomhederne skal
være i besiddelse af. Det er f.eks. oplysninger om produktets
handelsnavn, produkttype, træets oprindelse og den
almindelige betegnelse for træarten m.m. Det kan i visse
tilfælde vise sig nødvendigt at verificere disse
oplysninger ved at udtage prøver af det
pågældende parti. Sort og oprindelse af træ kan
være vanskelig at verificere, specielt når der er tale
om forarbejdede produkter. Derfor er det vigtigt, at
tilsynsmyndigheden har mulighed for at skaffe vareprøver,
ikke mindst i tilfælde, hvor der kan være mistanke om
omgåelse af reglerne. Verifikation kan efterfølgende
ske ved at sende prøver til fageksperter eller analyse. Det
foreslås derfor, at virksomhederne efter anmodning fra
tilsynsmyndigheden vederlagsfrit skal yde bistand ved tilsyn,
prøveudtagning m.v. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets §§ 2 og
3.
Udveksling og videregivelse af oplysninger
mellem myndigheder i forbindelse med tilsyn m.v. vil ske inden for
rammerne af persondatalovens og forvaltningslovens regler
herom.
Det følger af forvaltningslovens
§ 31, at en forvaltningsmyndighed, i det omfang den er
berettiget til at videregive en oplysning, skal videregive den
på begæring af en anden forvaltningsmyndighed, hvis den
er af betydning for myndighedens virksomhed eller for en
afgørelse, som myndigheden skal træffe.
Det foreslås derudover, at
overtrædelser af forordningerne eller den foreslåede
§ 2, stk. 2 eller 3, samt § 3,
stk. 1, kan straffes med bøde eller i særlige
tilfælde med fængsel i indtil 1 år. Der henvises
i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets
§ 7.
3.3.
Gebyr
Muligheden for at opkræve gebyr for
tilsyn foreslås begrænset til gebyr for myndighedernes
behandling af FLEGT-licenser. Det vil løbende blive
evalueret, om der er behov for gebyrdækning af
FLEGT-licensordningen, men det er på nuværende
tidspunkt ikke hensigten at opkræve gebyr. Der gives i dette
lovforslag ikke mulighed for at fastsætte regler om
gebyrdækning vedrørende Tømmerforordningen.
3.4. Digital
kommunikation
Et af målene med den
fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015 er, at
kommunikation mellem borgere/virksomheder og offentlige myndigheder
skal foregå digitalt.
Med henblik på at udmønte
digitaliseringsstrategien foreslås det derfor, at
miljøministeren får mulighed for at fastsætte
regler om, at anmeldelser og ansøgninger i forbindelse med
loven og forordningerne skal indsendes digitalt, og at
efterfølgende kommunikation i forbindelse hermed skal
foregå digitalt. Det foreslås endvidere, at der kan
fastsættes regler om, at betalinger skal ske digitalt - dette
vil hovedsageligt vedrøre betaling af eventuelle
gebyrer.
Det er hensigten, at der først vil
blive stillet krav om digital kommunikation, når det er
hensigtsmæssigt og den fornødne teknologi er til
stede. Der vil derudover kunne fastsættes særlige
undtagelsesregler for virksomheder, der ikke er IT-parate.
Indførelse af obligatorisk digital kommunikation
tænkes i øvrigt at blive ledsaget af information til
relevante brugere.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 5.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget i sig selv medfører ikke
økonomiske konsekvenser for det offentlige, idet det alene
skal muliggøre administration af allerede gældende
forordninger. Der vil dog være økonomiske og
administrative konsekvenser forbundet med at administrere og
håndhæve de i forordningerne fastsatte regler.
De økonomiske konsekvenser for staten
hidrører i det væsentligste fra det fysiske tilsyn
på virksomheder, som forordningerne pålægger
myndighederne at gennemføre. En stikprøvekontrol, der
udgøres af en anmeldeordning i forhold til skovejere, og et
antal temabaserede virksomhedskontroller, vurderes årligt at
udgøre en omkostning på ca. kr. 2 - 2,5 millioner. En
omkostning i denne størrelsesorden vil kunne dækkes
inden for de eksisterende økonomiske rammer.
Hertil kommer omkostninger forbundet med bl.a.
opbygning af tilsynssystem, opfølgning på
tilsynsresultater, indberetning til Kommissionen m.v. Det vurderes,
at der fra 2012 til og med 2014 vil være startomkostninger
på i alt ca. kr. 2,2 millioner. Samlet administration af
forordningerne forventes herefter årligt at udgøre ca.
kr. 0,6 million årligt. Dette finansieres ligeledes inden for
den eksisterende ramme.
Omkostningerne i forbindelse med kontrol af
FLEGT-licenser efter de nuværende regler forventes at
være begrænsede, og der er derfor p.t. ikke behov for
at opkræve gebyr til hel eller delvis dækning af selve
licenskontrollen. Omkostningerne vil afhænge af antallet af
licenser, og da der endnu ikke er træ og produkter heraf, der
følges af licenser, er det ikke muligt præcist at give
et bud på omkostningerne. Det vil, når ordningen har
fungeret i en periode, blive vurderet om der skal indføres
gebyrer på licenskontrollen.
De administrative konsekvenser for det
offentlige består i det væsentligste af etablering og
løbende drift af kontrollen med forordningernes
bestemmelser. Derudover er der ingen øgede administrative
forpligtigelser som følge af forslaget.
Lovforslaget vil ikke have økonomiske
eller administrative konsekvenser for kommuner og regioner.
5. De
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget lægger ikke op til
øgede administrative byrder for erhvervslivet som f.eks.
løbende indberetningsforpligtigelser, krav om anmeldelser
o.lign. Imidlertid må der forventes administrative byrder for
erhvervet, dog under bagatelgrænsen, i forbindelse med
myndighedernes gennemførelse af tilsyn på den enkelte
virksomhed.
Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
har vurderet, at det ikke er relevant at lave en separat vurdering
af lovforslagets eventuelle administrative konsekvenser.
Tilbage i 2008 vurderede Kommissionen, at de
årlige økonomiske omkostninger for erhvervet i EU i
forbindelse med Tømmerforordningerne ville blive ca. kr. 120
millioner. Fordelt efter BNP svarer dette til ca. kr. 2 millioner
årligt for danske virksomheder. Det er vurderingen, at
Kommissionens beregninger fortsat gælder for
Tømmerforordningerne. Der indføres ikke gebyrer for
kontrol med overholdelsen af Tømmerforordningen.
Det vurderes, at FLEGT-licenserne vil
indgå på linje med øvrige handelsdokumenter, der
følger varerne og derfor ikke vil betyde væsentlige
økonomiske og administrative konsekvenser.
Det er vurderingen, at indsatsen mod ulovligt
fældet træ vil medføre mere lige
konkurrencevilkår for de virksomheder, der allerede nu
gør en indsats for at sikre lovligheden af det træ og
de træprodukter, de bringer i omsætning.
6. De
administrative konsekvenser for borgerne
Der er ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. De
miljømæssige konsekvenser
Forordningerne gælder for såvel
skovbrug som virksomheder og omfatter også ulovligt
fældet træ og træprodukter heraf fra lande
udenfor EU.
Ulovlig skovhugst er et globalt problem med
omfattende negative økonomiske, miljømæssige og
samfundsmæssige konsekvenser.
Ulovlig skovhugst medfører
væsentlige miljøforringelser en række steder
verden over. Det medfører f.eks. øget risiko for
erosion og oversvømmelse og skader på den biologiske
mangfoldighed. Dertil kommer globale miljøeffekter, som
også rammer Danmark, først og fremmest i form af
øget udslip af CO2 og dermed
øget global opvarmning pga. afskovning og forarmelse af
skove. Lovforslaget skal derfor medvirke til at bekæmpe
handel med ulovligt fældet træ.
8. Forholdet
til EU-retten
Forordningerne om handel med træ og
træprodukter med henblik på bekæmpelse af handel
med ulovligt fældet træ er direkte anvendelige i
Danmark. Det er dog nødvendigt at udstede nationale
bestemmelser til brug for administrationen af forordningernes
bestemmelser. Ved lovforslaget bemyndiges miljøministeren
til at fastsætte disse administrative bestemmelser.
Der henvises i øvrigt til gennemgangen
af forordningerne ovenfor i afsnit 2.
9.
Høring
Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder, organisationer
m.v.:
3F - Fagligt Fælles Forbund, 92-gruppen,
Advokatrådet/Advokatsamfundet, Affald Danmark, Akademiet for
de tekniske videnskaber, Anvendt Kommunal Forskning (AKF),
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arkitektforeningen,
Beskæftigelsesministeriet,
Branchearbejdsmiljørådet Jord til Bord,
Brancheforeningen SPT, Bryggeriforeningen, Byggesocietetet,
Campingrådet, Centralorganisationen af industriansatte i
Danmark (CO-industri), Centralorganisationernes, Fællesudvalg
(CFU), Coop Danmark, DAKOFA (Dansk Kompetencecenter for Affald),
Danmarks Apotekerforening, Danmarks Cykel Union, Danmarks
Fiskeriforening, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks
Jægerforbund, Danmarks Miljøundersøgelser
(DMU), Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening,
Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Statistik, Danmarks
Turistråd (nu Visit Denmark), Danmarks
Vindmølleforening, Dansk Akvakultur, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Botanisk Forening, Dansk Byggeri, Dansk
Camping Union, Dansk Cyklist Forbund, Dansk Energi, Dansk Energi
Brancheforening, Dansk Entomologisk Forening, Dansk Erhverv, Dansk
ErhvervsFremme, Dansk Fjernvarme, Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk
Fåreavl, Dansk Gartneri, Dansk Handel og Service, Dansk
Industri, Dansk Journalistforbund, Dansk Kano og Kajak Forbund,
Dansk Juletræsdyrkerforening, Dansk Land- og Strandjagt,
Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Metal, Dansk Ornitologisk
Forening, Dansk Pelsdyravlerforening, Dansk Planteværn, Dansk
Producentansvarssystem (DPA-System), Dansk Retspolitisk Forening,
Dansk Sejlunion, Dansk Skovforening, Dansk Solvarme Forening, Dansk
Sportsdykker Forbund, Dansk Standard, Dansk Transport og Logistik,
Dansk Træforening, Dansk Træinformation, Dansk Vand- og
Spildevandsforening, Dansk Vandrelaug, Danske Advokater, Danske
Anlægsgartnere, Danske Dagblades Forening, Danske
Handicaporganisationer, Danske Havne, Danske Maritime, Danske
Maskinstationer og Entreprenører, Danske Mediers Forum,
Danske Møbelhandlere, Danske Overfladebehandlere, Danske
Regioner, Danske Råstoffer, Danske Specialmedier, Danske
Speditører, De Danske Skytteforeninger, DELTA, De
Samvirkende Købmænd, Det Biovidenskabelige Fakultet,
Det Økologiske Råd, DHI, Dyrenes Beskyttelse, DI, DONG
Energy, Ellen Margrethe Basse, Aarhus Universitet, Elretur,
Emballageindustrien, Energinet.dk, Energi- og olieforum.dk,
Energistyrelsen, EnviNa, Erhvervs- og Vækstministeriet,
Erhvervsstyrelsen, Ferskvandsfiskeriforeningen, Finansministeriet,
Finansrådet, Forbrugerrådet, FORCE Technology,
Foreningen af Bioteknologiske Industrier i Danmark, Foreningen af
Byplanlæggere (FAB), Foreningen af Danske Biologer,
Foreningen af Danske Brøndborere, Foreningen af Danske
Interaktive Medier (FDIM), Foreningen af Danske
Kraftvarmeværker, Foreningen af Danske Privathavne,
Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark, Foreningen af
Lystbådehavne i Danmark, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Foreningen af Vandværker i Danmark,
Foreningen Bæredygtige Byer og Bygninger, Foreningen Dansk
Møbelindustri, Foreningen Digitale Publicister, Foreningen
Ugeaviserne, Forsvarsministeriet, Friluftsrådet,
Fritidshusejernes Landsforening, FSR - Danske Revisorer, GARANT,
Genvindingsindustrien, Godkendt teknologisk Service (GTS), Grafisk
Arbejdsgiverforening, Green Network, Greenpeace Danmark,
Grønne Familier, HedeDanmark, Helle Tegner Anker,
Justitsministeriet, Københavns Universitet, HK Kommunal,
HORESTA, Håndværksrådet, IKEA,
Ingeniørforeningen IDA, International Transport Danmark
(ITD), Journalisthøjskolen, Kalk- og
Teglværksforeningen, Kjeld Bülow, KL, Klima-, Energi- og
Bygningsministeriet, Kolonihaveforbundet, Kommunalteknisk
Chefforening, Kommunekemi A/S, Konpa, Kystdirektoratet, Kyst, Land
& Fjord, Københavns Universitet, Kulturministeriet,
Landdistrikternes Fællesråd, LandBoUngdom, Landbrug
& Fødevarer, Landsforeningen af Danske
Mælkeproducenter, Landsforeningen Levende Hav,
Landsforeningen Praktisk Økologi, LO (Landsorganisationen i
Danmark), Lægeforeningen, Lægemiddelindustriforeningen
(LIF), Mejeriforeningen, Miljøpartiet de Grønne,
Mærsk Olie & Gas A/S, Møbel+Interiør
Brancheforening, Nationalpark Thy, sekretariatet, Nationalpark Mols
Bjerge, sekretariatet, Nationalpark Vadehavet, sekretariatet, Natur
og Ungdom, NOAH, Novo Nordisk A/S, NSOC-D, Ministeriet for By,
Bolig og Landdistrikter, Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående uddannelser, Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Ligestilling og Kirke,
Orbicon, Parcelhusejernes Landsforening, Peter Pagh,
København Universitet, Plastindustrien, Pressens
Fællesindkøb, Realkreditforeningen, RenoSam, ReturBat,
RUC (Roskilde Universitetscenter), Skatteministeriet, SKI,
Skovdyrkerforeningerne, Småskovsforeningen Danmark,
Statsministeriet, Syddansk Universitet, Teknologirådet,
Teknologisk Institut, Transportministeriet, Træets
Arbejdsgivere, Trælasthandlerunionen (TUN),
Udenrigsministeriet, Uniscrap, Verdens Skove, WWF -
Verdensnaturfonden, Økologisk Landsforening, Økonomi-
og Indenrigsministeriet, Ålborg Portland, Aalborg Universitet
og Aarhus Universitet.
| | | 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | Ingen | - Opstartsomkostninger på ca. 2,2
millioner kr. 2012-2014 (indenfor eksisterende ramme) - Løbende administration og fysisk
tilsyn ca. kr. 2,5 - 3,0 millioner kr. årlig merudgift | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Mere lige konkurrencevilkår | Forventet ca. kr. 2 millioner pr.
år | Miljømæssige
konsekvenser | Reduceret CO2-udslip, reduceret afskovning og
forarmelse af skove og skader på den biologiske
mangfoldighed | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget er en følge af, at der
er vedtaget en række forordninger om handel med træ og
træprodukter med henblik på bekæmpelse af handel
med ulovligt fældet træ | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede § 1 bemyndiger
miljøministeren til at fastsætte de regler, der er
nødvendige for administrationen i Danmark af Den
Europæiske Unions forordninger om handel med træ og
træprodukter med henblik på bekæmpelse af handel
med ulovligt fældet træ. Hjemlen omfatter alene
forordninger, der vedrører hugst, oprindelse og handel med
træ og træprodukter og ikke eksempelvis lovligheden af
indholdsstoffer i træ og træprodukter som eksempelvis
lim, farvestoffer, imprægneringsmidler m.m. Der henvises i
øvrigt til opgørelsen over de nugældende
forordninger på området i de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.
Lovforslaget samler den danske administration
af EU-regulering vedrørende omsætning af træ og
træprodukter med henblik på bekæmpelse af handel
med ulovligt fældet træ. Reglerne, der muliggør
administrationen af FLEGT-licensforordningen, vil dermed
fremadrettet blive reguleret ved en bekendtgørelse udstedt
med hjemmel i denne lov og ikke som nu efter en
bekendtgørelse udstedt med hjemmel i
naturbeskyttelsesloven.
Hjemlen forventes blandt andet brugt til at
bestemme, at det er Naturstyrelsen, der er tilsynsmyndighed i
henhold til forordningerne og eksempelvis som led i tilsynsarbejdet
kan meddele påbud mv. om overholdelse af forordningerne og
denne lov. Derudover vil hjemlen kunne bruges til f.eks. at
fastsætte de nærmere regler om virksomhedernes
indsendelse af FLEGT-licenser m.v.
Til § 2
Den foreslåede § 2
fastsætter, at miljøministeren eller den,
miljøministeren har bemyndiget hertil, uden retskendelse har
adgang til offentlige og private ejendomme, herunder lokaliteter,
der helt eller delvist benyttes erhvervsmæssigt, for at
udøve de beføjelser, der er tillagt dem i
medfør af denne lov og forordningerne.
Hvis en repræsentant for virksomheden er
til stede ved tilsynet, skal tilsynsmyndigheden forevise
behørig legitimation.
Muligheden for at få adgang til de
nødvendige ejendomme er et vigtigt led i udøvelsen af
det tilsyn, som i forordningerne forudsættes
gennemført, jf. tømmerforordningens artikel 10, stk.
2. Beføjelsen vil blive udnyttet i forbindelse med
myndighedstilsyn og forventes primært at blive udnyttet til
at få adgang til skovarealer, virksomhedernes lagre og
kontorer. Der vil være tale om risikobaseret
stikprøvekontrol.
Bestemmelsen giver kun hjemmel til at
besigtige udendørs arealer, der anvendes
erhvervsmæssigt samt lokaler, der helt eller delvis
udgør eller anvendes som forretningslokaler, hvorimod tilsyn
af lokaler, der udelukkende anvendes til privat bolig må ske
efter retsplejelovens regler herom.
Lov om retssikkerhed ved forvaltningens
anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter skal iagttages ved
tilsynsbesøg, f.eks. reglerne om varsling.
Ved tilsyn af arealer, der ikke er omfattet af
lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb
og oplysningspligter skal der, så vidt det er muligt, gives
forudgående besked om tilsynet. Udover hvor forudgående
besked ikke kan gives af praktiske grunde, kan forudgående
besked undlades, hvor øjemedet med tilsynet ville
forspildes, hvis et sådant varsel blev givet.
Der foreslås, at miljøministeren
gives hjemmel til at efterse forretningsbøger, -papirer
m.v., herunder også materiale, der opbevares i elektronisk
form, hvis det skønnes nødvendigt. Det kan f.eks.
være, hvis der er behov for nærmere at vurdere
validitet og indhold af handelsdokumenter o.lign. til
efterprøvelse af virksomhedens due diligence ordning.
Tilsvarende kan det være aktuelt i forbindelse med kontrol af
sammenhæng mellem dokumentation og fysisk oplagrede varer
omfattet af tømmerforordningen. Det kan også
være aktuelt i forbindelse med tilbagesporing til et led i
handelskæden, hvor forordningsbestemmelserne ikke er
overholdt.
De foreslåede regler i § 2,
stk. 2 og 3, skal medvirke til at sikre, at tilsyn kan
gennemføres smidigt og uden unødigt at forlænge
tilsynsmyndighedens tidsforbrug til gennemførelse af sine
opgaver. Udlevering af materiale kan både ske på stedet
og ved forsendelse.
Med begrebet virksomhed menes enhver
erhvervsmæssig aktivitet, herunder forhandlere af træ
og træprodukter, overvågningsorganer og skovbrugere.
Der er således tale om en bredere forståelse end
definitionen af begrebet virksomhed i artikel 2 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 995/2010 af
20. oktober 2010 om fastsættelse af krav til virksomheder,
der bringer træ og træprodukter i omsætning.
Med den foreslåede bestemmelse i
stk. 4, fastsættes det, at politiet kan yde bistand i
forbindelse med udøvelse af beføjelser efter
stk. 1.
Til § 3
Den foreslåede § 3 omhandler
virksomhedens pligt til at give oplysninger m.v. efter anmodning
fra miljøministeren eller den, miljøministeren har
bemyndiget hertil.
Forordningerne opstiller en række krav
til den dokumentation, virksomhederne skal være i besiddelse
af eksempelvis handelsnavnet og produkttypen, den almindelige
betegnelse for træarten m.m. Der er dog ikke krav til, i
hvilken form denne dokumentation skal opbevares. Lovforslaget
sikrer derfor, at myndighederne kan få adgang til den
information, uanset form, der fremgår af forordningerne og
således skønnes nødvendig for at kunne
gennemføre tilsynet.
Det kan i visse tilfælde vise sig
nødvendigt at udtage prøver af partier for ved
nærmere undersøgelse at fastslå, om partiet er i
overensstemmelse med dokumentoplysningerne. Sort og oprindelse kan
være vanskelig at verificere, specielt når der er tale
om forarbejdede produkter. Derfor er det vigtigt, at
tilsynsmyndigheden har mulighed for at skaffe vareprøver,
ikke mindst i tilfælde, hvor der kan være mistanke om
omgåelse af reglerne. Verifikation kan efterfølgende
ske ved at sende prøver til fageksperter eller analyse.
Udviklingen indenfor DNA og isotop-analyser til at fastslå et
træ eller et træprodukts oprindelse går hurtigt,
hvilket yderligere gør det relevant, at lovforslaget
fremadrettet hjemler muligheden for prøveudtagning.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 3, stk. 3, bemyndiger miljøministeren til
at fastsætte regler om, at en virksomhed skal yde
tilsynsmyndigheden bistand til forsendelse af prøver og
afholde udgifterne herved. Dette skyldes bl.a., at virksomhederne
er de bedst egnede til at skaffe den rette transportform til den
type produkter, de forhandler, ofte har egne logistikafdelinger og
generelt har indrettet sig med henblik på sikker transport af
deres produkter.
I § 10 i lov om retssikkerhed ved
forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter er
der fastsat regler om retten til ikke at inkriminere sig selv
m.v.
Til § 4
Den foreslåede § 4 bemyndiger
miljøministeren til at fastsætte regler om
opkrævning af gebyrer i forbindelse med administration og
tilsyn med FLEGT-licenser.
Det drejer sig om Rådets forordning (EF)
nr. 2173/2005 af 20. december 2005 om indførelse af en
FLEGT-licensordning for import af træ til Det
Europæiske Fællesskab samt Kommissionens forordning
(EF) nr. 1024/2008 af 17. oktober 2008 om fastsættelse af
gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF)
nr. 2173/2005 om indførelse af en FLEGT-licensordning for
import af træ til Det Europæiske Fællesskab.
Muligheden for at opkræve gebyr for
tilsyn foreslås begrænset til gebyr for myndighedernes
behandling af FLEGT-licenser. Det vil løbende blive
evalueret, om der er behov for gebyrdækning af
FLEGT-licensordningen, men det er på nuværende
tidspunkt ikke hensigten at opkræve gebyr. Der gives i dette
lovforslag ikke mulighed for at fastsætte regler om
gebyrdækning vedrørende tømmerforordningen.
Der kan ikke med hjemmel i bestemmelsen
fastsættes gebyrer, der dækker mere end omkostningerne
ved administration og tilsyn med overholdelsen af forordningerne
vedrørende FLEGT-licensordningen.
Til § 5
Den foreslåede § 5 bemyndiger
miljøministeren til at fastsætte regler om, at
anmeldelser og ansøgninger i medfør af Den
Europæiske Unions forordninger om handel med træ og
træprodukter med henblik på bekæmpelse af handel
med ulovligt fældet træ og regler udstedt i
medfør loven skal indsendes digitalt, og at kommunikation i
forbindelse hermed skal foregå digitalt. Dette er på
linje med målet om digital forvaltning.
Hjemlen vil først blive udnyttet,
når det er hensigtsmæssigt og den fornødne
teknologi er til stede, og der kan fastsættes særlige
undtagelsesregler for virksomheder, der ikke er IT-parate.
Indførelse af obligatorisk digital kommunikation vil i
øvrigt blive ledsaget af information til relevante
brugere.
Licensforordningen indeholder bestemmelser om,
at FLEGT-licenser skal fremsendes til myndighederne i forbindelse
med import af træ og træprodukter omfattet af
forordningen. Dette kan principielt betragtes som en anmeldelse af
import eller en ansøgning, idet myndighederne vil
kontrollere gyldigheden af licensen i forbindelse med importen.
Såfremt licensen ikke er gyldig vil dette blive meddelt til
importøren og importen kan ikke gennemføres.
Forordningen åbner også mulighed for at dette kan ske
digitalt.
Den foreslåede § 5,
stk. 2, bemyndiger miljøministeren til at
fastsætte regler om, at betalinger af f.eks. eventuelle
fremtidige gebyrer, jf. § 4, skal ske digitalt.
Til § 6
Den foreslåede § 6,
stk. 1, bemyndiger miljøministeren til at delegere sine
beføjelser efter lovforslaget til en styrelse inden for
Miljøministeriet. Bestemmelsen er i lighed med tilsvarende
bestemmelser i Miljøministeriets lovgivning neutral med
hensyn til, hvilke myndigheder inden for ministeriet, som
ministeren kan delegere kompetencen til.
Det er tanken, at en stor del af de opgaver,
der efter lovforslaget er tillagt miljøministeren, delegeres
til Naturstyrelsen. Det kan imidlertid være
hensigtsmæssigt, at andre myndigheder efter forhandling med
vedkommende minister, kan udføre opgaver på
Miljøministeriets vegne, hvorfor dette også
fremgår af lovforslaget. Naturstyrelsen samarbejder allerede
med SKAT i forbindelse med Licensforordningen, hvor SKAT står
for licenskontrol ved import.
Den foreslåede § 6,
stk. 2, bemyndiger miljøministeren til at
fastsætte regler om klageadgang, herunder regler, der
afskærer denne. En lignende bestemmelse er indsat i en lang
række af love inden for Miljøministeriets
ressortområde. Adgangen til at afskære klageadgang vil
alene omfatte de tilfælde, hvor ministeren har delegeret sine
beføjelser efter loven til en anden statslig myndighed. Der
vil fortsat være adgang til domstolsprøvelse af
forvaltningsafgørelser. En tilsvarende ordning findes f.eks.
på den eksisterende ordning vedr. FLEGT-licenser, jf.
bekendtgørelse om FLEGT-licensordningen for import af
træ samt på området vedrørende handel med
truede dyre- og plantearter (CITES), jf. bekendtgørelse om
beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handlen
hermed.
Til § 7
Den foreslåede § 7 omhandler
regler om straf i form af bøde eller fængsel i indtil
1 år ved overtrædelse af bestemmelserne i
forordningerne, loven og bestemmelser udstedt i medfør af
loven.
Den foreslåede § 7,
stk. 1, omhandler straf med bøde af den, der
overtræder bestemmelserne i forordninger, overtræder
§ 2, stk. 2 eller 3, eller undlader at give de
oplysninger eller at afgive prøver, der påkræves
efter § 3, stk. 1.
Den foreslåede § 7,
stk. 2, omhandler fængsel i indtil 1 år, hvis
overtrædelsen er begået forsætlig eller ved grov
uagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen er voldt skade
på de interesser, som forordningerne tilsigter at beskytte
eller fremkaldt fare derfor eller opnået eller tilsigtet en
økonomisk fordel for den pågældende selv eller
andre, herunder ved besparelser.
De interesser, som forordningerne tilsiger at
beskytte, er eksempelvis lovligheden af træ og
træprodukter, bevarelse af biologisk mangfoldighed og
økosystemfunktion, beskyttelse af klimasystemet og
oprindelige folks rettigheder samt bekæmpelse af
korruption.
Den foreslåede § 7,
stk. 3, omhandler straf af overtrædelser af regler, der
udstedes i medfør af loven.
Den foreslåede § 7,
stk. 4, omhandler straf af selskaber m.v. (juridiske
personer).
Den foreslåede § 7,
stk. 5, omhandler forhold, hvor der ikke sker konfiskation af
udbytte, som er opnået ved overtrædelsen. Ved
sådanne forhold skal der ved udmåling af bøde,
herunder tillægsbøde, tages særligt hensyn til
størrelsen af en opnået eller tilsigtet
økonomisk fordel.
Det fremgår i forordningerne, at
medlemslandene fastsætter sanktioner for overtrædelse
af forordningernes bestemmelser.
Den foreslåede bestemmelse svarer i sit
indhold til straffebestemmelserne for overtrædelse af
FLEGT-bekendtgørelsen.
Til § 8
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2013.
Til § 9
Det foreslås, at loven ikke finder
anvendelse for Færøerne og Grønland.
Officielle noter
1) Loven indeholder bestemmelser, der
er nødvendige for anvendelsen af følgende
forordninger:
Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 995/2010 af 20. oktober 2010 om fastsættelse af krav
til virksomheder, der bringer træ og træprodukter i
omsætning, Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
nr. 607/2012 af 6. juli 2012 om de nærmere regler for due
diligence-ordningen samt hyppigheden og arten af det tilsyn med
overvågningsorganer, der skal føres i henhold til
Rådets og Europa-Parlamentets forordning (EU) nr. 995/2010 om
fastsættelse af krav til virksomheder, der bringer træ
og træprodukter i omsætning, Kommissionens delegerede
forordning (EU) nr. 363/2012 af 23. februar 2012 om procedureregler
for anerkendelse og inddragelse af anerkendelse af
overvågningsorganer i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 995/2010 om fastsættelse af
krav til virksomheder, der bringer træ og træprodukter
i omsætning, Rådets forordning (EF) nr. 2173/2005 af
20. december 2005 om indførelse af en FLEGT-licensordning
for import af træ til Det Europæiske Fællesskab
og Kommissionens forordning (EF) nr. 1024/2008 af 17. oktober 2008
om fastsættelse af gennemførelsesbestemmelser til
Rådets forordning (EF) nr. 2173/2005 om indførelse af
en FLEGT-licensordning for import af træ til Det
Europæiske Fællesskab.