Fremsat den 13. marts 2013 af klima-,
energi- og bygningsminister (Martin Lidegaard)
Forslag
til
Lov om ophævelse af lov om anvendelse af
Christianiaområdet
Lov nr. 399 af 7. juni 1989 om anvendelse af
Christianiaområdet ophæves den 15. juli 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Formålet med ændringen af
christianialoven i 2004 var at sikre, at der kunne ske en udvikling
af Christianiaområdet, og det var hensigten, at der skulle
ske en ændring af ejerskabet til området. Samtidig var
det en forudsætning, at der ikke fremadrettet skulle
være en særlov for området, og der var i den
forbindelse indsat en revisionsbestemmelse i loven med det
formål, at særloven for Christianiaområdet senere
skulle ophæves.
Den 22. juni 2011 blev der indgået en
aftale mellem Christiania og staten om en samlet løsning for
det fremtidige ejerskab på Christianiaområdet. Aftalen
skabte grundlag for, at bygninger og arealer på
Christianiaområdet blev overdraget til Fonden Fristaden
Christiania pr. 1. juli 2012. Derudover er det en del af aftalen,
at fonden skal sørge for genopretning og fremtidig drift og
vedligehold af fæstningsanlægget, der i sin helhed er
fredet som fortidsminde, de få statsbygninger, der forbliver
i statens eje, forsyning, belysning, veje, stier og
fællesarealer på Christianiaområdet, samt
sørge for, at der er en åben og gennemskuelig
boligtildeling på området.
Aftalen indebærer dermed, at lovens
formål om at udvikle Christianiaområdet indenfor
lovgivningens almindelige regler uden særlov, med
huslejebetaling og åben boligtildeling, og med opretning af
de bevaringsværdige bygninger og
fæstningsanlægget, kan gennemføres, og der er
derfor nu grundlag for at ophæve christianialoven som
forudsat ved lovændringen i 2004.
På den baggrund foreslås det, at
christianialoven ophæves pr. 15. juli 2013. Ophævelsen
af loven har som konsekvens, at der sker en normalisering af
Christianiaområdet i den forstand, at der ikke længere
skal gælde lovgivningsmæssige særregler for
anvendelsen af området, så det for fremtiden alene
bliver lovgivningens almindelige regler, der regulerer anvendelsen
af området. Ophævelsen af christianialoven betyder
samtidig, at fæstningsanlægget på
Christianiaområdet vil kunne sælges til andre end en
offentlig myndighed.
Fremadrettet skal Christianiaområdet
være et område i København på lige fod med
andre områder inden for lovgivningens almindelige regler og
inden for rammerne af de aftaler, der er indgået mellem
staten og Fonden Fristaden Christiania. Det betyder ikke, at
Christianiaområdet skal ensrettes med andre byområder.
Det er ikke hensigten med ophævelsen af christianialoven, at
der skal ændres ved, at området fortsat skal være
et grønt og bilfrit kvarter i København, hvor der er
plads til at leve på en anden måde. Den fremtidige
anvendelse af området skal sikre tilgængelighed,
åben adgang for offentligheden, forbedring af friarealer,
miljøhensyn samt beskyttelse af de arkitektoniske og
kulturhistoriske værdier i henhold til gældende regler
og indgåede aftaler.
2.
Hovedpunkterne i lovforslaget
2.1
Gældende ret
Den første christianialov blev vedtaget
i 1989. Formålet med loven var at muliggøre
anvendelsen af Christianiaområdet i overensstemmelse med
miljøministerens planlægning for området og at
sikre, at denne planlægning blev fulgt. Loven havde samtidig
til formål at forhindre ulovligt byggeri.
Før vedtagelsen af christianialoven var
der udarbejdet et landsplandirektiv for Christianiaområdet
(Landsplandirektiv af 17. marts 1989), og i 1991 blev der
udarbejdet en lokalplan for området.
Konkret indebar christianialoven, at den
almindelige lovgivning på en række områder ikke
var gældende for Christianiaområdet, herunder
frednings-, bygnings- og planlægningslovgivningen, og loven
ændrede de sædvanlige plan- og beslutningsmæssige
procedurer for anvendelsen af området.
I 2004 blev christianialoven væsentligt
revideret. Baggrunden for revisionen var, at den i loven tilsigtede
udvikling for området ikke var blevet opnået, og at den
ønskede udvikling ikke kunne baseres på Christianias
daværende organisering.
Ændringen af christianialoven
betød en genindtræden af den almindelige lovgivning
på Christianiaområdet, herunder frednings-, bygnings-
og planlægningslovgivningen, samt ophør af den
kollektive brugsret til området.
Den gældende christianialov har til
formål at muliggøre en udvikling af
Christianiaområdet som et bæredygtigt kvarter i
København, at ændre ejerskabet til området og
dermed afvikle den nuværende Christianiaordning. Derudover
fastslår christianialoven, at der skal ske en nærmere
defineret udvikling af de tre forskellige delområder, som
loven opdeler Christianiaområdet i. Endelig indeholder loven
særlige regler om, at anvendelse af området
kræver tilladelse fra staten, og lovens tilladelsessystem er
med til at bevirke, at loven stadig har karakter af en særlov
for Christianiaområdet.
Målet for udviklingen af
Christianiaområdet er efter lovændringen i 2004, at
området fortsat skal være et grønt og bilfrit
kvarter i København, hvor der er plads til at leve på
en anden måde, men indenfor lovgivningens almindelige regler
uden særlov, med huslejebetaling og åben
boligtildeling, med opretning af de bevaringsværdige
bygninger og med opretning og sikring af
fæstningsanlægget som et åbent, rekreativt
område for christianitter, københavnere og den
øvrige befolkning.
I 2004-loven er der indsat en
revisionsbestemmelse med det formål, at særloven for
Christianiaområdet senere ophæves.
22.
juni-aftalen
Den 22. juni 2011 indgik Christiania og staten
en aftale om det fremtidige ejerskab til Christianiaområdet.
Aftalen udmønter lovens formål ved, at bygninger og
arealer på Christianiaområdet overdrages til en fond,
Fonden Fristaden Christiania.
Fonden har købt hele den del af
Christianiaområdet, der er beliggende udenfor
fortidsmindeafgrænsningen, og lejet bygninger og arealer
på fortidsmindet. Efter overdragelsen til fonden 1. juli 2012
er ca. 7,3 hektar ud af ca. 32 hektar overdraget til fonden til
eje, mens den resterende del fortsat er i statsligt eje. Fonden er
ansvarlig for genopretning og vedligeholdelse af
fæstningsanlægget, de statsbygninger, der forbliver i
statens eje, forsyning, belysning, veje, stier og
fællesarealer, samt for at sikre en åben og
gennemskuelig boligtildeling. Udover de aftaler, der er
indgået med fonden, har staten udlejet enkelte jordarealer
direkte til beboerne på de pågældende arealer
(kaldet privatister).
22. juni-aftalen indebærer, at lovens
formål om ændring af ejerskabet til området og om
udvikling af området indenfor lovgivningens almindelige
regler uden særlov, med huslejebetaling og åben
boligtildeling, og med opretning af de bevaringsværdige
bygninger og fæstningsanlægget kan opfyldes.
22. juni-aftalen er udmøntet i konkrete
aftaler mellem Fonden Fristaden Christiania og staten. Der er
indgået købsaftaler, der regulerer de ejendomme,
fonden har købt af staten, og der er indgået
lejeaftaler for de bygninger og den jord, fonden lejer af staten.
Fonden har købt al jord og alle bygninger uden for
fortidsmindeafgrænsningen. Fonden har endvidere købt
et antal bygninger på fortidsmindet og lejet jorden under
disse, ligesom fonden har lejet jorden under alle selvbyggerhuse
på fortidsmindet. Fonden har endvidere lejet et antal
bygninger på fortidsmindet. Købs- og lejeaftalerne
regulerer de fremtidige ejer- og lejeforhold mellem Fonden
Fristaden Christiania og staten, herunder men ikke begrænset
til spørgsmålet om anvendelse, udlejning, videresalg,
betalinger, mislighold og opsigelse. Der er herudover indgået
aftale om Fonden Fristaden Christianias forpligtelser til
renovering, drift og vedligeholdelse af fortidsmindet, de
statsbygninger, der udlejes til fonden, infrastruktur, belysning,
forsyning, samt boligtildeling og privatister.
2.2 Den
ordning, som lovforslaget lægger op til
Lovgivning
Lovforslaget lægger op til, at
christianialoven ophæves, hvorefter lovens særskilte
tilladelsessystem i forhold til brug af bygninger og arealer, og
opførsel, nedrivning og forandring af byggeri mv. vil
ophøre. Der vil herefter ikke længere skulle
søges om forvaltningsretlig tilladelse efter
christianialoven til at bo eller drive virksomhed på
området, eller til opførsel, nedrivning og forandring
af byggeri m.v. Der vil dog, som det har været
tilfældet siden ændringen af christianialoven i 2004,
skulle søges tilladelse til ændringer, herunder
opførelse eller afvikling af byggeri, anlægsarbejder
mv. hos de sædvanlige myndigheder. Herudover er staten
fortsat ejer af fortidsmindet på Christianiaområdet.
Det betyder, at staten som ejer på privatretligt grundlag
skal tillade eventuelle forandringer.
Eksisterende
sager
Efter christianialoven kræver det
tilladelse at opføre byggeri og nedrive byggeri, placere
genstande, udføre anlægsarbejder mv. Såfremt der
ikke indhentes tilladelse forud for, at et byggeri mv.
igangsættes, rejser Bygningsstyrelsen en sag
vedrørende byggeriet. Ifølge en opgørelse pr.
15. januar 2013 var der ca. 45 større og mindre sager om
ulovligt byggeri mv. efter christianialoven. Hvis loven
ophæves, bortfalder disse sager den dag, loven træder i
kraft, således at de ikke længere kan forfølges
administrativt efter christianialoven. Nogle af disse sager kan
omfatte byggeri mv., som også har krævet tilladelse
eller dispensation efter bygnings-, naturbeskyttelses- og/eller
fredningslovgivningen.
I sager om bestående ulovligt byggeri
mv., hvor de relevante myndigheder efter ophævelse af
christianialoven vurderer, at der skal genrejses sager om
lovliggørelse efter anden lovgivning, vil der blive givet
meddelelse til adressaterne for påbuddet. For at sikre bedst
mulig oplysning af sagerne og for at sikre effektiv sagsbehandling
vil der indenfor de regler, der gælder herfor, blive
videregivet oplysninger fra Bygningsstyrelsen til relevante
myndigheder i forbindelse med, at loven ophæves.
Det følger endvidere af den lejeaftale,
Fonden Fristaden Christiania har indgået med staten, at
fonden påtager sig ansvaret for, at påbud, der er givet
før ejendommen blev udlejet til fonden, efterkommes senest
et år efter overdragelsen. Såfremt der er påbud,
der ikke er efterkommet senest 1. juli 2013, kan staten hæve
lejeaftalen for de pågældende arealer, og det er
således muligt efter ophævelse af loven at
forfølge sagerne på civilretligt grundlag. Byggeri,
der er opført uden tilladelse efter fondens overtagelse, kan
forfølges i medfør af lejeaftalerne, hvorefter fonden
misligholder lejeaftalen, såfremt der opføres ulovligt
byggeri. Dette sker uafhængigt af christianialoven og er
således også muligt efter ophævelse af loven.
Mulighed for
frasalg af fortidsmindet
Ved Lov nr. 431 af 9. juni 2004 om
ændring af lov om anvendelse af Christianiaområdet blev
det bestemt, at den del af området, der var fredet som
fortidsminde (selve fæstningsanlægget), alene kunne
overdrages til en anden ejer i sin helhed. Baggrunden for dette
var, at fredningslovgivningen med lovændringen igen var i
kraft, og der derfor i medfør af den daværende
naturbeskyttelseslov, nu museumsloven, ikke kunne foretages
udstykning, matrikulering eller arealoverførsel, der
fastlægger skel gennem området, medmindre der er givet
dispensation hertil.
Det følger videre af Lov nr. 431 af 9.
juni 2004 om ændring af lov om anvendelse af
Christianiaområdet, at fæstningsanlægget, udover
alene at kunne overdrages i sin helhed, alene kunne overdrages til
en offentlig myndighed.
Hvis christianialoven ophæves, er der
mulighed for, at der kan ske frasalg af
fæstningsanlægget til andre end en offentlig myndighed.
Mulige fremtidige købere kan både være
offentlige myndigheder og private købere, fx ejere af
tilstødende områder, som kan varetage opgaven i
forhold til genopretning, drift og vedligehold af
fæstningsanlægget. Et evt. fremtidigt salg af
fæstningsanlægget vil skulle ske efter de almindelige
regler om afhændelse af statslige ejendomme, som er fastsat i
budgetvejledningen og cirkulære om salg af statens faste
ejendomme. Et salg vil endvidere forudsætte dispensation fra
museumsloven i det omfang, salget kræver, at der sker
udstykning, matrikulering eller arealoverførsel af
fortidsmindet. Uanset et eventuelt salg skal de aftaler, der er
indgået mellem staten og Fonden Fristaden Christiania,
respekteres.
Lokalplanen
På baggrund af landsplandirektiv af 17.
marts 1989 blev der i januar 1991 godkendt en lokalplan for
Christianiaområdet. Lokalplanen skulle bidrage til, at den i
christianialoven fra 1989 forudsatte udvikling kunne opnås
indenfor lovens rammer. Da christianialoven blev ændret i
2004 var det forudsat, at der efter planlovgivningens
sædvanlige regler skulle gennemføres en ny lokalplan
for området. Den gældende lokalplan for området
er dog fortsat lokalplanen fra 1991. Det er Københavns
Kommune, der som planmyndighed tilrettelægger den fremtidige
planlægning på området.
3. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget indebærer, at der ikke
længere skal søges om tilladelse efter
christianialoven til brug af bygninger og arealer, og
opførsel, nedrivning og forandring af byggeri mv. Dette vil
medføre administrative lettelser for det offentlige. Efter
ophævelsen af christianialoven vil der dog fortsat skulle
varetages opgaver i forhold til administration af de aftaler om
salg og udlejning, samt genopretning og vedligeholdelse, som er
blevet indgået mellem staten og Fonden Fristaden Christiania.
Udgiften til administration af disse opgaver vurderes at
udgøre ca. 2-3 mio. kr. årligt, svarende til
bevillingen på FL13, hvorfor ophævelsen af loven ikke
har bevillingsmæssige konsekvenser.
Det følger af den gældende
christianialov, at personer, der har en tilladelse til at bo
på Christiania i medfør af lovens § 2a, og som
skal fraflytte området, har ret til en erstatningsbolig samt
godtgørelse af rimelige og dokumenterede flytteudgifter.
Virksomheder, der skal fraflytte området, har under visse
omstændigheder ret til godtgørelse af tab på
inventar og installationer, driftstab i flytteperioden,
flytteudgifter og rimelige udgifter til sagkyndig bistand.
Københavns Kommune administrerer ordningen, men staten
refunderer kommunens udgifter. Ophævelsen af christianialoven
betyder, at staten ikke fremover vil få udgifter til
genhusning, flyttegodtgørelse mv. Det bemærkes dog, at
ordningen aldrig har været brugt. Det indebærer, at der
ikke er økonomiske konsekvenser heraf.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Forslaget indeholder ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. De
administrative konsekvenser for borgere
Med lovforslaget ophæves
christianialoven. Det betyder, at der ikke længere skal
søges om tilladelse til brug af bygninger og arealer
på Christianiaområdet og om tilladelse efter
christianialoven til at opføre, nedrive eller ombygge
bygninger og til at placere boder, skure, skurvogne, campingvogne,
hegn eller andre genstande på Christianiaområdet. Det
vil medføre administrative lettelser for borgerne.
Der vil dog, som det har været
tilfældet siden ændringen af christianialoven i 2004,
skulle søges tilladelse til ændringer, herunder
opførelse eller afvikling af byggeri, anlægsarbejder
mv. hos de sædvanlige myndigheder.
6. De
miljømæssige konsekvenser
Forslaget indeholder ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har været i
høring hos:
Københavns Kommune, Dragør
Kommune, Tårnby Kommune, Frederiksberg Kommune, Danmarks
Naturfredningsforening, Kulturmiljørådet i
København og Frederiksberg Kommuner, Landsforeningen for
Bygnings- og Landskabskultur, Christianias Kontaktgruppe,
Beboerrådgivningen Herfra og Videre, Christianshavns
Lokalråd, Christianshavns Lokaludvalg, Fonden Fristaden
Christiania.
| | | 9. Sammenfattende skema | Sammenfatning af lovforslagets
konsekvenser | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget vil medføre
administrative lettelser for det offentlige, da loven ikke
længere skal administreres. Der vil dog fortsat skulle
varetages opgaver i forhold til administration af de aftaler om
salg og udlejning, samt genopretning og vedligeholdelse, som er
blevet indgået mellem staten og Fonden Fristaden Christiania
mv. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ophævelsen af christianialoven
betyder, at der ikke længere skal søges om tilladelse
til brug af bygninger og arealer på Christianiaområdet
og om tilladelse efter christianialoven til byggeri og til
placering af skure mv. på området. Det vil medføre administrative
lettelser for borgerne. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Lov nr. 431 af 9. juni 2004 om ændring
af lov om anvendelse af Christianiaområdet fastslår i
§ 2, stk. 2, at loven ophører med at gælde for de
dele af området, der overdrages i henhold til § 8. Den
del af Christianiaområdet, der er beliggende uden for
fortidsmindeafgræsningen (den tidligere
Bådsmandsstrædes Kaserne afgrænset af
Bådsmandsstræde, Prinsessegade og Refshalevej samt
fortidsmindeafgrænsningen), er overdraget til Fonden
Fristaden Christiania pr. 1. juli 2012, hvorefter Fonden Fristaden
Christiania har ejerskabet til den del af området. Lov om
anvendelse af Christianiaområdet er derfor ikke længere
gældende for den del af området, der ikke længere
er i statsligt ejerskab.
Formålet med lovforslaget er, at lov om
anvendelse af Christianiaområdet ophæves for den del af
området, hvor den fortsat er gældende, jf. ovenfor.
Det foreslås, at loven træder i
kraft 15. juli 2013.
Der er i lov nr. 431 af 9. juni 2004 om
ændring af lov om anvendelse af Christianiaområdet
indsat en revisionsbestemmelse, der forudsætter, at der
senest i folketingsåret 2010-2011 fremsættes et forslag
til revision af loven. Revisionsbestemmelsen er indsat med det
formål, at særloven for Christianiaområdet skal
ophæves. Revisionen er siden blevet udskudt to gange ved lov
nr. 1541 af 21. december 2010 og ved lov nr. 390 af 2. maj 2012.
Udskydelsen skete for at afvente gennemførsel af den
retssag, beboerne på området og Fællesskabet
Christiania havde anlagt mod staten, og som staten fik medhold i
(U2011. 1365H) og for at afklare mulighederne for at implementere
loven i samarbejde med Christiania.
Christianialoven har som formål, at der
skal ske en afvikling af den gældende christianiaordning,
hvor der gælder en særlov for området. Derfor er
det lov om anvendelse af Christianiaområdet med alle senere
ændringer, der skal ophæves, således at der
fremover ikke er en særlov for området.
Staten og Christiania indgik den 22. juni 2011
en aftale om udmøntning af christianialoven. Aftalen
indebærer, at der stiftes en fond, Fonden Fristaden
Christiania, der skal være ejer og lejer af
Christianiaområdet og varetage genopretning, drift og
vedligehold af området.
Aftalen af 22. juni 2011 indebærer
således, at christianialovens formål om udvikling af
Christianiaområdet kan implementeres i samarbejde mellem
Fonden Fristaden Christiania, den statslige ejer af området
og de relevante offentlige myndigheder. Der er derfor nu grundlag
for at ophæve loven, som det var forudsat ved
lovændringen i 2004.
Sager, der er rejst efter christianialoven om
byggeri mv., som er opført uden tilladelse på den del
af området, hvor loven fortsat er gældende, bortfalder
således, at disse sager ikke længere kan
forfølges administrativt efter christianialoven.
Påbud, der er givet efter 1. juli 2012, hvor fonden lejede
den del af Christianiaområdet, der fortsat er i statsligt
eje, kan staten forfølge i medfør af de
indgåede lejeaftaler.
Der var på tidspunktet for overdragelsen
af ejendomme mv. til Fonden Fristaden Christiania pr. 1. juli 2012
udstedt en række påbud om ulovligt byggeri mv.
Byggerierne harmonerer ikke med den tilsigtede udvikling af
Christianiaområdet, herunder i forhold til at sikre offentlig
adgang til og genopretning af fæstningsanlægget, og det
indgår i aftalen mellem staten og Fonden Fristaden
Christiania, at fonden skal medvirke til at lovliggøre
forholdene. For at give fonden en rimelig mulighed for at bringe
forholdene i orden efter overtagelsen pr. 1. juli 2012, er det
aftalt mellem staten og fonden, at fonden har en periode på 1
år frem til den 1. juli 2013 til at etablere en faktisk
tilstand, der opfylder formålene med påbuddene. Efter
udløbet af denne henstandsperiode vil staten i henhold til
aftalen kunne gøre misligholdelsesbeføjelser
gældende mod fonden, såfremt fonden ikke har opfyldt
sine forpligtelser vedrørende de pågældende
byggerier. Det er ikke hensigten med ophævelsen af
christianialoven, at fonden frigøres fra denne
aftalemæssige forpligtelse, selv om påbuddene efter
lovens ophævelse ikke længere kan forfølges
administrativt over for dem, der er ansvarlige for de
pågældende byggerier.
Byggerier mv. på
Christianiaområdet, som er etableret uden forudgående
tilladelser fra relevante myndigheder, vil i nogle tilfælde
kunne forfølges efter anden lovgivning, herunder bygnings-,
frednings- og naturbeskyttelseslovgivning. I de tilfælde,
hvor de relevante myndigheder vurderer, at der er forhold, hvor der
tidligere har været rejst sag efter christianialoven, der
skal påtales efter den lovgivning, de pågældende
er ressortansvarlige for, vil der blive givet meddelelse til
adressaterne for påbuddene. Der henvises til afsnittet
»Eksisterende sager« i de almindelige
bemærkninger.