Fremsat den 12. marts 2013 af
miljøministeren (Ida Auken)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse1)
(Ændret anvendelse af ikke
indløst pant, som kan indtægtsføres af et
selskab m.v., der har eneret til at drive en pant- og returordning
og sikkerhedsstillelse for pant og gebyrer)
§ 1
I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juni 2010, som senest
ændret ved lov nr. 1249 af 18. december 2012, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 9, stk. 2, nr. 3, ændres
»returnering, og« til: »returnering,«.
2. I
§ 9, stk. 2, nr. 4, ændres
»pant- og returordningen.« til: »pant- og
returordningen, og«.
3. I
§ 9, stk. 2, indsættes som
nr. 5:
»5) pligt for
producenter og importører til at stille sikkerhed for
betaling af pant og gebyrer, herunder om beregning og
efterfølgende regulering af sikkerhedsstillelsens
størrelse og frigivelse af sikkerhedsstillelse, og om, at
visse producenter og importører ikke skal stille
sikkerhed.«
4. I
§ 9 a, stk. 1, nr. 10,
ændres »pant- og retursystem, og« til:
»pant- og retursystem,«.
5. I
§ 9 a, stk. 1, nr. 11,
ændres »selskabet.« til: »selskabet,
og«.
6. I
§ 9 a, stk. 1, indsættes som
nr. 12:
»12)
selskabets administration af sikkerhedsstillelse for betaling af
pant og gebyrer, jf. § 9, stk. 2, nr. 5.«
7. I
§ 9 c indsættes som stk. 3 og 4:
»Stk. 3. Det
selskab m.v., som i henhold til regler udstedt i medfør af
§ 9, stk. 3, har fået tildelt eneret til at administrere
og kontrollere pant- og returordningen for drikkevareemballager,
betaler årligt i 2015-2019 et beløb af den ikke
indløste pant, som selskabet m.v. efter stk. 1 kan
indtægtsføre. Betalingen tilfalder statskassen og
udgør målt i 2012-priser 26,0 mio. kr. i 2015, 37,1
mio. kr. i 2016, 56,0 mio. kr. i 2017, 60,9 mio. kr. i 2018 og 62,9
mio. kr. i 2019. Beløbene reguleres årligt pr. 1.
januar med den af Finansministeriet fastsatte sats for det
generelle pris- og lønindeks. Det regulerede beløb
afrundes opad til det nærmeste hele kronebeløb.
Stk. 4. Ministeren kan
fastsætte nærmere regler om indbetaling og
opkrævning af betalingen efter stk. 3, herunder regler om
betalingsperiode og renter.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
baggrund | | 2.1. | Det Danske pant- og
retursystem for drikkevareemballager | | | 2.1.1. | Dansk Retursystem A/S'
eneret til at drive det danske pant- og retursystem | | | 2.1.2. | Indtægtsført pant | | | 2.1.3. | Salg af
emballageaffald m.v. | | | 2.1.4. | Gebyrer | | 2.2. | Ændret
anvendelse af indtægtsført pant | | 2.3. | Sikkerhedsstillelse | 3. | Hovedpunkter i
lovforslaget | | 3.1. | Ændret
anvendelse af indtægtsført pant | | | 3.1.1. | Gældende
ret | | | 3.1.2. | Lovforslaget | | 3.2. | Sikkerhedsstillelse
for pant og gebyrer | | | 3.2.1. | Gældende
ret | | | 3.2.2. | Lovforslaget | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer | 10. | Sammenfattende
skema | | | | |
|
1.
Indledning
Finanslovsaftalen for 2012 mellem regeringen
og Enhedslisten indeholder en beslutning om at indføre en ny
model for anvendelse af ikke indløst pant, som Dansk
Retursystem A/S, der driver det danske pant- og retursystem for
drikkevareemballager, kan indtægtsføre. Modellen skal
sikre staten øgede indtægter og vil blive
udmøntet i overensstemmelse med en forståelse
indgået den 13. november 2012 mellem Dansk Retursystem A/S og
Miljøministeriet om opretholdelse af et økonomisk og
miljømæssigt velfungerende pant- og retursystem.
Forståelsen indebærer bl.a., at
Dansk Retursystem A/S' eneret til at drive det danske pant- og
retursystem forlænges til udgangen af 2019, at det
gennemsnitlige niveau i 2013 til 2019 for de gebyrer, som
producenter og importører betaler til selskabet, ikke
bør stige (målt i 2012-priser) og at Dansk Retursystem
A/S i 2015-2019 betaler et årligt beløb til staten.
Betalingen muliggøres bl.a. ved, at Dansk Retursystem A/S'
omkostninger til drift af pant- og retursystemet reduceres gennem
en række effektiviseringer og eventuelle omprioriteringer af
pant- og retursystemet.
Lovforslaget fastsætter de årlige
beløb af indtægtsført pant, som det selskab
m.v., der i henhold til regler udstedt i medfør af
miljøbeskyttelseslovens § 9, stk. 3, er tildelt eneret
til at drive en pant- og returordning for drikkevareemballager,
skal betale til staten.
Desuden indeholder forslaget en ny
bemyndigelse til, at miljøministeren kan fastsætte
regler om producenters og importørers sikkerhedsstillelse
for betaling af pant og gebyrer for produkter, varer og emballager
omfattet af en pant- og returordning. Det foreslås
også, at ministeren bemyndiges til at fastsætte regler
om, at det selskab, som driver en pant- og returordning, kan
forestå administrationen af reglerne om sikkerhedsstillelse.
Udmøntningen af forslaget skal mindske risikoen for, at
Dansk Retursystem A/S lider tab som følge af manglende
indbetaling af pant og gebyrer for emballager og dermed reducere
selskabets omkostningsniveau.
2.
Lovforslagets baggrund
2.1. Det
danske pant- og retursystem for drikkevareemballager
2.1.1. Dansk
Retursystem A/S' eneret til at drive det danske pant- og
retursystem
Dansk Retursystem A/S er tildelt eneret til at
drive pant- og retursystemet for drikkevareemballager i Danmark
indtil udgangen af 2016 efter § 119, stk. 1, i
bekendtgørelse om pant på og indsamling m.v. af
emballager til visse drikkevarer (herefter
pantbekendtgørelsen). Hjemlen til, at miljøministeren
kan tildele et selskab m.v. eneret til at forestå
administration og kontrol af et pant- og retursystem, findes i
miljøbeskyttelseslovens § 9, stk. 3. Efter § 9,
stk. 4, kan eneretten gives for en periode på indtil seks
år.
Dansk Retursystem A/S er en privatejet,
non-profit virksomhed, der blev etableret i 2000 af bryggerierne i
samarbejde med dagligvarehandlen, og som er ejet af en række
danske bryggerier.
Selskabet fik i 2002 første gang
tildelt eneretten til i seks år at drive pant- og
retursystemet for visse drikkevareemballager. På baggrund af
en evaluering i 2006 blev Dansk Retursystem A/S' eneret
forlænget til 2013. I 2007 indgik Miljøministeriet en
aftale med Erhvervs- og Vækstministeriet om, at Dansk
Retursystem A/S evalueres hvert tredje år, og at det på
baggrund af evalueringens resultat besluttes, om eneretten til
Dansk Retursystem A/S kan forlænges med yderligere tre
år. Efter en evaluering i 2009 blev Dansk Retursystem A/S'
eneret forlænget til udgangen af 2016.
Ifølge pantbekendtgørelsen har
Dansk Retursystem A/S følgende to hovedopgaver: 1) At
indsamle tom engangsemballage til visse drikkevarer til
genanvendelse og udbetale pant for disse til butikker m.v., og 2)
at effektivisere håndteringen af tomme pantbelagte emballager
i butikkerne og hos Dansk Retursystem A/S, samt udbetale
håndteringsgodtgørelse til butikker.
Dansk Retursystem A/S finansierer disse
opgaver ved tre primære indtægtskilder:
Indtægtsført pant fra ikke indløste
engangsemballager, salg af materialer fra de indsamlede
engangsemballager m.v. og gebyrer, som betales af producenter og
importører.
2.1.2.
Indtægtsført pant
I pant- og retursystemet for
drikkevareemballager sondres mellem engangsemballager og
genpåfyldelige emballager. For genpåfyldelige
emballager gælder, at de enkelte producenter og
importører skal sikre, at emballagerne indgår i et
retursystem, hvor emballagerne indsamles med henblik på
genpåfyldning, jf. pantbekendtgørelsens § 7, stk.
1. Producenten og importøren skal tage de tomme
genpåfyldelige emballager retur fra deres kunder (butikker,
restauranter m.v.) og udbetale panten til kunderne for
emballagerne, jf. pantbekendtgørelsens § 6, stk. 1, nr.
1.
Dansk Retursystem A/S varetager således
ingen opgaver i forhold til indsamling af og udbetaling af pant for
genpåfyldelige emballager. Selskabet afholder dermed ingen
udgifter og oppebærer heller ingen indtægter i den
forbindelse. Det betyder også, at ikke indløst pant
for genpåfyldelige emballager ikke opspares i Dansk
Retursystem A/S, men forbliver hos producenten eller
importøren.
Producenter og importører af
drikkevarer i engangsemballager, omfattet af det danske pant- og
retursystem, skal betale pant til Dansk Retursystem A/S for hver
enkelt engangsemballage, som markedsføres, jf.
pantbekendtgørelsens § 29, stk. 1. Enhver, der
markedsfører drikkevarer i pantbelagte emballager, skal
opkræve pant ved salg, udlevering og overdragelse af
emballagerne, jf. pantbekendtgørelsens § 3, stk. 1.
Det betyder, at producenter og
importører af drikkevarer i engangsemballager dels betaler
pant til Dansk Retursystem A/S ved markedsføringen og dels
opkræver pant fra den mellemhandler eller distributør,
butik m.v., som køber eller får emballagen med
drikkevarer udleveret eller overdraget. Mellemhandleren eller
distributøren m.v. skal herefter opkræve pant for
emballagerne i forbindelse med f.eks. videresalg til en butik og
butikken skal opkræve pant for emballagen ved salg m.v. til
forbrugere. Når forbrugeren returnerer den tomme pantbelagte
emballage til butikken, udbetaler butikken i henhold til
pantbekendtgørelsens § 6 panten til forbrugeren.
Butikken får herefter panten udbetalt af Dansk Retursystem
A/S, når returneringen af den tomme engangsemballager er
registreret af selskabet, jf. pantbekendtgørelsens §
71. Desuden udbetaler Dansk Retursystem A/S pant til kontorer,
restauranter m.v., for de tomme pantbelagte engangsemballager, som
selskabet her har indsamlet.
Da nogle engangsemballager, som producenter og
importører har betalt pant for til Dansk Retursystem A/S,
ikke returneres, indestår der hos selskabet et beløb
af ikke indløst pant, som selskabet kan
indtægtsføre under betingelser, som nærmere er
faststat i miljøbeskyttelseslovens § 9 c, stk. 1. Dansk
Retursystem A/S' anvendelse af indtægtsført pant er
reguleret i pantbekendtgørelsens §§ 83-85.
Hovedparten af den indtægtsførte
pant anvendes herefter til hel eller delvis dækning af
udgifter, som alternativt skal finansieres af de gebyrer, som
producenter og importører betaler til Dansk Retursystem A/S
for hver markedsført engangsemballage. Det er f.eks.
udgifter til Dansk Retursystem A/S' indsamling og optælling
af tomme engangsemballager. Indtægtsført pant kan
også anvendes til finansiering af udgifter, som alternativt
skal dækkes af gebyrer på både engangsemballager
og genpåfyldelige emballager. Det er f.eks. udgifter til
sikkerhedsudstyr til returautomater og til information om pant- og
retursystemet.
Størrelsen af det beløb, som
Dansk Retursystem A/S kan indtægtsføre, varierer fra
år til år. Beløbet afhænger dels af, hvor
mange engangsemballager med drikkevarer, producenter og
importører markedsfører i Danmark, dels af, hvor
mange af disse emballager, der returneres af forbrugere m.v.
(returprocenten), og dels af pantens størrelse, jf.
pantbekendtgørelsens § 3, stk. 2, for de ikke
returnerede engangsemballager. Dansk Retursystem A/S kunne i 2011
indtægtsføre ikke indløst pant på 145
mio. kr., svarende til 31 % af de samlede indtægter. Fremover
forventes beløbet at blive lavere, fordi forventningerne til
salget af øl og sodavand i Danmark er nedjusteret bl.a. som
følge af de indførte afgiftsstigninger på
øl og sodavand i januar 2012.
2.1.3. Salg
af emballageaffald m.v.
Udover indtægtsført pant, har
Dansk Retursystem A/S desuden indtægter fra salg af
materialerne fra de engangsemballager, som selskabet indsamler.
Indtægten fra salg af emballagematerialer afhænger af
markedsprisen for henholdsvis aluminium-, glas- og plastaffald, og
kan derfor variere afhængigt af markedssituationen. Desuden
har Dansk Retursystem A/S en mindre indtægt fra udleje af
udstyr til butikker m.v.
I 2011 udgjorde Dansk Retursystem A/S'
indtægter fra salg af emballageaffald m.v. i alt 119 mio.
kr., svarende til 26 % af de samlede indtægter fra gebyrer,
salg af emballageaffald, leje og renter. I 2012 forventes en lidt
lavere indtægt.
2.1.4.
Gebyrer
Den største del af Dansk Retursystem
A/S' indtægter (43 % i 2011) udgøres af
gebyrindbetalinger fra producenter og importører af
drikkevarer i emballager, som er omfattede af pant- og
retursystemet. Der betales et gebyr for hver engangsemballage med
drikkevarer, som en producent eller en importør
markedsfører. Desuden betales et gebyr for hver
genpåfyldelig emballage med drikkevarer, som
markedsføres til butikker. Gebyret, som skal betales for
hver emballage, beregnes ud fra et brugerbetalingsprincip med
udgangspunkt i, at den enkelte emballagetype skal bære Dansk
Retursystem A/S' faste og variable omkostninger, som er forbundet
med indsamlingen og håndteringen m.v. af den
pågældende emballage samt administrationen heraf, jf.
pantbekendtgørelsens §§ 32-35. Dansk Retursystem
A/S fastsætter årligt gebyrsatserne, som skal godkendes
af Miljøstyrelsen, jf. pantbekendtgørelsens §
38, stk. 1.
Der beregnes årligt ca. 70 forskellige
gebyrsatser for engangsemballager. I 2012 er gebyret f.eks. 9
øre for en 33 cl. aluminiumsdåse og 21 øre for
en 50 cl. engangsflaske af plast. Det gennemsnitlige gebyrniveau i
2012 er 17,7 øre pr. engangsemballage. Gebyret for
engangsemballager skal - efter fradrag af indtægter fra salg
af emballagematerialer m.v. og eventuelt fradrag af
indtægtsført pant - dække omkostningerne
forbundet med indsamling m.v. af disse emballager.
Der beregnes årligt tre gebyrsatser for
genpåfyldelige emballager, som skal dække Dansk
Retursystem A/S' omkostninger til
håndteringsgodtgørelse til butikker og administration
i forbindelse hermed. I 2012 er dette gebyr f.eks. 4 øre for
en genpåfyldelig 33 cl. glasflaske (almindelig grøn
ølflaske).
Desuden har Dansk Retursystem A/S en mindre
indtægt fra administrationsgebyrer i forbindelse med
tilmelding af producenter, importører, emballager og
butikker, jf. pantbekendtgørelsens §§ 31 og
36.
2.2.
Ændret anvendelse af indtægtsført pant
Den nye model for anvendelse af
indtægtsført pant skal sikre staten en årlig
indtægt i perioden 2015-2019.
Modellen indebærer, at Dansk Retursystem
A/S årligt i 2015-2019 betaler et beløb til
statskassen af den ikke indløste pant, som selskabet kan
indtægtsføre. Betalingen udgør (målt i
2012-priser) 26,0 mio. kr. i 2015, 37,1 mio. kr. i 2016, 56,0 mio.
kr. i 2017, 60,9 mio. kr. i 2018 og 62,9 mio. kr. i 2019. Samlet
udgør betalingen i perioden 2015-2019 ca. 240 mio. kr.
Udmøntning af den nye model sker med
baggrund i en analyse af effektiviserings- og
omprioriteringspotentialer i driften af pant- og retursystemet samt
forståelsen mellem Dansk Retursystem A/S og
Miljøministeriet om opretholdelse af et økonomisk og
miljømæssigt velfungerende pant- og retursystem.
To væsentlige præmisser ligger til
grund for udmøntningen af den nye model. Dels bør
gebyrerne (målt i faste 2012-priser), som producenter og
importører betaler til Dansk Retursystem A/S for hver enkelt
markedsført engangsemballage omfattet af pant- og
retursystemet, i gennemsnit i perioden 2013-2019 ikke overstige det
gennemsnitlige gebyrniveau i 2012 på 17,7 øre pr.
engangsemballage. Og dels skal modellen sikre et pant- og
retursystem for drikkevareemballager, så det i fremtiden
også vil være muligt at kunne håndtere emballager
fra grænsehandlen.
Den nye model for anvendelse af
indtægtsført pant indebærer derfor, at Dansk
Retursystem A/S' eneret forlænges med tre år fra
udløbet af den nuværende eneretsperiode den 31.
december 2016 til den 31. december 2019. Dermed gives selskabet
bedre muligheder for at investere i fortsat effektivisering og
udvikling af pant- og retursystemet. Desuden medvirker en
længere tidshorisont for selskabets drift til, at de
årlige omkostninger kan holdes nede. Forlængelsen sker
ved en ændring af pantbekendtgørelsen, som forventes
at træde i kraft senest den 1. januar 2014.
Desuden indebærer den nye model, at
Miljøministeriet og Dansk Retursystem A/S gennemgår
pantbekendtgørelsen med henblik på
gennemførelse af mulige forenklinger, der kan give Dansk
Retursystem A/S mere fleksible rammer for økonomiske
dispositioner og administrative lettelser inden for rammerne for
den statslige styring, som tildelingen af en eneret
nødvendiggør. Herudover kan der også være
behov for at foretage yderligere besparelser gennem
omprioriteringer af pant- og retursystemets drift.
Dansk Retursystem A/S' bestyrelse
træffer beslutning om de effektiviseringer og eventuelle
prioriteringer, som er nødvendige for den nye model for
anvendelse af indtægtsført pant og indstiller til
Miljøministeriet de ændringer af
pantbekendtgørelsen og eventuelt af
miljøbeskyttelsesloven, som er nødvendige for
gennemførelsen af de besluttede effektiviseringer og
eventuelle prioriteringer. Bekendtgørelsesændringen
forventes udstedt inden udgangen af 2013, men skal forinden som
udkast notificeres efter emballagedirektivet og
informationsproceduredirektivet. Det betyder, at der kan ske
ændringer i såvel tidsplanen for
bekendtgørelsens gennemførelse som indhold, hvis
notifikationen fører til udførlig udtalelse fra
Kommissionen eller de øvrige medlemslande.
Endelig forudsætter den nye model, at
betalingen af halvdelen af de årlige beløb til
statskassen betinges af, at der opnås en aftale om et
dansk-tysk grænsepantsystem med Dansk Retursystem A/S som
operatør. Hvis grænsepantsystemet får fuld
virkning senere end 2015, vil Dansk Retursystem A/S og
Miljøministeriet på ny drøfte størrelsen
af de årlige beløb, som Dansk Retursystem A/S skal
betale til staten i forbindelse med driften af
grænsepantsystemet.
Den fornødne hjemmel til etablering og
drift af en pant- og returordning for indsamling i Danmark af
drikkevareemballager fra de tyske grænsebutikker vil skulle
tilvejebringes ved yderligere en ændring af
miljøbeskyttelsesloven.
Der er en positiv udvikling i
drøftelserne mellem Miljøministeriet og de tyske
myndigheder om udformningen af et dansk-tysk
grænsepantsystem. En endelig enighed om, hvordan systemet
konkret skal indrettes og fungere, er dog endnu ikke opnået.
Reguleringen af grænsepantsystemet kan først
gennemføres, når der er opnået en endelig
enighed mellem Tyskland og Danmark om systemets indretning m.v.
Hvis den nye models forudsætninger
vedrørende et dansk-tysk grænsepantsystem ikke eller
kun delvis opfyldes, vil der blive fremsat lovforslag om
ændring af de årlige beløb i § 9 c, stk.
3.
2.3.
Sikkerhedsstillelse
Det foreslås at indføre en ny
bemyndigelse til, at miljøministeren kan fastsætte
regler om producenters og importørers sikkerhedsstillelse
for betaling af pant og gebyrer for produkter, varer og emballager
omfattet af en pant- og returordning. Desuden foreslås det,
at ministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at det
selskab, som driver en pant- og returordning, kan varetage
administrationen af reglerne om sikkerhedsstillelse.
Udmøntningen af forslaget skal mindske risikoen for, at
Dansk Retursystem A/S lider tab som følge af manglende
indbetaling af pant og gebyrer for emballager og dermed reducere
selskabets omkostningsniveau.
Ifølge pantbekendtgørelsens
§ 21, stk. 1, kan producenter og importører foretage
pantmærkning af engangsemballager på to måder.
Enten kan producenten eller importøren foretage
mærkning med selvklæbende pantetiketter (sekundær
mærkning), eller også kan mærkningen ske ved
påtryk af pantmærket direkte på emballagen eller
dennes primære etiket (primær mærkning). De
påtrykte pantmærker skal overholde en række krav,
som er fastsat i bilag 2 til bekendtgørelsen.
De selvklæbende pantetiketter trykkes af
Dansk Retursystem A/S og udleveres til producenten eller
importøren sammen med en opkrævning for betaling af
pant og gebyrer for det antal engangsemballager, som svarer til
antallet af udleverede pantetiketter, jf.
pantbekendtgørelsens § 22, stk. 1 og 2. Trykning af
primær mærkning foretages af producenten eller
importøren selv eller dennes leverandør, og betaling
af pant og gebyrer til Dansk Retursystem A/S sker bagudrettet hver
fjerde uge på baggrund af producentens eller
importørens indberetning af, hvor mange engangsemballager
med drikkevarer, producenten eller importøren har
markedsført i de foregående fire uger, jf.
pantbekendtgørelsens §§ 46, 51 og 106.
Da producenters og importørers betaling
af pant og gebyrer for markedsførte primært
mærkede engangsemballager beror på producentens eller
importørens egen indberetning om markedsførte
mængder, kan producenter og importører oparbejde en
gæld til Dansk Retursystem A/S ved at indberette et lavere
antal emballager, end det faktiske markedsførte antal. Dansk
Retursystem A/S kan først registrere, at producenten eller
importøren har indberettet et for lavt tal, når
selskabet har modtaget flere tomme pantmærkede emballager
retur, end producenten eller importøren ifølge egen
indberetning har markedsført. Mangler producenten eller
importøren vilje eller evne til at betale pant og gebyrer
til Dansk Retursystem A/S for det faktiske antal
markedsførte engangsemballager med drikkevarer, risikerer
Dansk Retursystem A/S at lide et tab, fordi selskabet er forpligtet
til at udbetale pant for returnerede tomme, pantbelagte emballager,
uanset om producenten eller importøren har indbetalt panten
til Dansk Retursystem A/S.
Dansk Retursystem A/S har opgjort tabet til
samlet ca. 20 mio. kr. i perioden 2009-2012. Tabet hidrører
især fra virksomheder, som importerer kildevand i
engangsemballage af plast, og foretager pantmærkningen med
primær mærkning.
3.
Hovedpunkter i lovforslaget
3.1.
Ændret anvendelse af indtægtsført pant
3.1.1.
Gældende ret
Pant for engangsemballager, som ikke
indløses hos Dansk Retursystem A/S, fordi emballagen ikke
returneres af forbrugere, henstår i selskabet som ikke
indløst. Se også afsnit 2.1.2 om
indtægtsført pant.
Ifølge miljøbeskyttelseslovens
§ 9 c, stk. 1, kan det selskab m.v., som i medfør af
lovens § 9, stk. 3, har fået tildelt eneret til at drive
pant- og retursystemet, indtægtsføre ikke
indløst pant, der er indbetalt til selskabet, hvis
indtægten er endeligt godtgjort i overensstemmelse med god og
forsigtig regnskabspraksis ifølge erklæring fra
selskabets revisor. Ifølge bestemmelsens stk. 2 kan
miljøministeren fastsætte nærmere regler om, til
hvilke formål indtægtsført pant kan anvendes.
Det kan herunder bestemmes, at den indtægtsførte pant
skal anvendes til almennyttige formål.
Ifølge de specielle bemærkninger
til § 9 c i forslag til lov nr. 475 af 7. juni 2001 om
ændring af lov om miljøbeskyttelse (pant og
retursystemer) er det en betingelse for, at selskabet m.v. kan
indtægtsføre den ikke indløste pant, at
selskabet m.v. til enhver tid skal være i stand til at betale
pant for pantbelagte emballager, der returneres. »God og
forsigtig regnskabspraksis« er ifølge de specielle
bemærkninger en retlig standard, der kræver
forsigtighed ved regnskabsmæssige dispositioner m.v., og som
er fastlagt i retspraksis.
Forarbejderne anfører desuden, at
»[d]et forudsættes, at indtægtsført pant
anvendes til formål, der ligger indenfor den etablerede
ordning, og som dermed kommer brugerne og/eller miljøet til
gode. Ministeren kan dog bestemme, at ikke indløste
pantmidler skal anvendes til almennyttige formål, f.eks.
projekter og foreningsarbejde med kulturelle, sociale,
miljø- eller arbejdsmiljømæssige aspekter.
Formålet er alene at sikre, at ministeren, i det omfang det
ikke måtte være muligt at finde en forsvarlig
anvendelse af de ikke indløste pantindtægter til gavn
for pant- og retursystemet, har mulighed for at bestemme, at
indtægterne kan anvendes til andre fornuftige formål.
Herved undgås også, at der akkumuleres en større
eller mindre formue i pant- og returselskabet som følge af,
at der ikke sker en optimal indsamling af de solgte
emballager.«
Med den gældende
pantbekendtgørelses § 119, stk. 1, er Dansk Retursystem
A/S tildelt eneret til at drive det danske pant- og retursystem
frem til udgangen af 2016. Bemyndigelsen til, at ministeren kan
fastsætte regler om, hvilke typer af udgifter Dansk
Retursystem A/S kan dække med indtægtsført pant,
er udnyttet i pantbekendtgørelsens §§ 83-85.
Der er ikke i dag hjemmel i
miljøbeskyttelsesloven til at udstede regler om etablering
og drift af en pant- og returordning for indsamling i Danmark af
drikkevareemballager fra de tyske grænsebutikker, herunder
hjemmel til at udstede regler, hvormed der tildeles et selskab m.v.
eneret til at administrere og kontrollere et sådant
system.
3.1.2.
Lovforslaget
Med den foreslåede § 9 c, stk. 3,
betaler det selskab m.v., som i henhold til regler udstedt i
medfør af lovens § 9, stk. 3, har fået tildelt
eneret til at administrere og kontrollere pant- og returordningen
for drikkevareemballager, årligt i 2015-2019 et beløb
af den ikke indløste pant, som selskabet m.v. efter § 9
c, stk. 1, kan indtægtsføre. Betalingen tilfalder
statskassen og udgør (målt i 2012-priser) 26,0 mio.
kr. i 2015, 37,1 mio. kr. i 2016, 56,0 mio. kr. i 2017, 60,9 mio.
kr. i 2018 og 62,9 mio. kr. i 2019.
Beløbene reguleres årligt pr. 1.
januar med den af Finansministeriet fastsatte sats for det
generelle pris- og lønindeks. Det regulerede beløb
afrundes opad til det nærmeste hele kronebeløb.
De beløb, der anføres i det
foreslåede § 9 c, stk. 3, svarer til de beløb,
som fremgår af anmærkningsteksten til § 23.23.08
på Finansloven for 2013.
Betalingen af halvdelen af de årlige
beløb til statskassen er ifølge forståelsen
mellem Dansk Retursystem A/S og Miljøministeriet betinget
af, at der opnås en aftale om et dansk-tysk
grænsepantsystem med Dansk Retursystem A/S som
operatør. Hvis grænsepantsystemet får fuld
virkning senere end 2015, vil Dansk Retursystem A/S og
Miljøministeriet på ny drøfte størrelsen
af de årlige beløb, som Dansk Retursystem A/S skal
betale til staten i forbindelse med driften af
grænsepantsystemet.
Den fornødne hjemmel til etablering og
drift af en pant- og returordning for indsamling i Danmark af
drikkevareemballager fra de tyske grænsebutikker vil skulle
tilvejebringes ved yderligere en ændring af
miljøbeskyttelsesloven. I den forbindelse vil § 9 c,
stk. 3, blive foreslået tilpasset, så det
fremgår, hvor stor en del af de årlige beløb,
der skal betales af indtægtsført pant fra henholdsvis
det danske system og et dansk-tysk grænsepantsystem.
Der er en positiv udvikling i
drøftelserne mellem Miljøministeriet og de tyske
myndigheder om udformningen af et dansk-tysk
grænsepantsystem. En endelig enighed om, hvordan systemet
konkret skal indrettes og fungere, er dog endnu ikke opnået.
Reguleringen af grænsepantsystemet kan først
gennemføres, når der er opnået en endelig
enighed mellem Tyskland og Danmark om systemets indretning m.v.
Hvis forudsætningerne vedrørende
et dansk-tysk grænsepantsystem ikke eller kun delvis
opfyldes, vil der blive fremsat lovforslag om ændring af de
årlige beløb i § 9 c, stk. 3.
Med lovforslaget tages der dels stilling til
det årlige beløb af indtægtsført pant,
som Dansk Retursystem A/S skal betale til staten i den
gældende eneretsperiode, der udløber med udgangen af
2016, og dels til det beløb, som Dansk Retursystem A/S
årligt skal betale i den forlængede eneretsperiode fra
2017-2019, som selskabet i overensstemmelse med forståelsen
mellem selskabet og Miljøministeriet om opretholdelse af et
økonomisk og miljømæssigt velfungerende pant-
og retursystem, vil blive tildelt med en ændring af
pantbekendtgørelsens § 119, stk. 1.
Der er ikke med nærværende
lovforslag taget stilling til størrelsen af den årlige
betaling af den indtægtsførte pant i 2020 og frem. Det
vil ske efter en evaluering af pant- og retursystemet, som
forventes gennemført i 2015-2016. Gennemførelse af en
beslutning om betaling af et beløb til staten i 2020 og frem
vil ske med en ændring af miljøbeskyttelsesloven.
3.2.
Sikkerhedsstillelse for betaling af pant og gebyrer
3.2.1.
Gældende ret
Der findes ikke i forvejen hjemmel i
miljøbeskyttelsesloven til at fastsætte regler om
sikkerhedsstillelse for producenters og importørers betaling
af pant og gebyrer for produkter, varer og emballager omfattet af
en pant- og returordning.
Dansk Retursystem A/S opkræver pant og
gebyrer for sekundært mærkede engangsemballager i
forbindelse med, at selskabet udleverer de selvklæbende
pantetiketter til producenten eller importøren, dvs. forud
for markedsføringen af emballagerne med drikkevarer.
Betalingen skal ske otte dage fra fakturadatoen, jf.
pantbekendtgørelsens § 107, stk. 1.
Producenters og importørers betaling af
pant og gebyrer for primært mærkede engangsemballager
sker, som anført foran under afsnit 2.3, på grundlag
af producenters og importørers egen indberetning af antallet
af markedsførte emballager.
Dansk Retursystem A/S følger
systematisk op over for producenter og importører, som ikke
foretager indberetning af salg m.v., eller som foretager mangelfuld
indberetning, herunder med inddrivelse ved domstolene. Desuden
videregiver selskabet konsekvent til Miljøstyrelsen
oplysninger om producenter og importører, som ikke foretager
indberetninger, eller som foretager mangelfulde indberetninger. Som
tilsynsmyndighed kan Miljøstyrelsen foretage
politianmeldelse af den pågældende producent eller
importør for overtrædelse af
pantbekendtgørelsens § 51, jf. § 118, stk. 1, nr.
19. I 2011 foretog Miljøstyrelsen således i 73
tilfælde politianmeldelse af producenter og importører
for mangelfuld eller manglende indberetning af salg m.v. I 2012
foretog Miljøstyrelsen 59 politianmeldelser.
Desuden har Dansk Retursystem A/S i hvert af
årene 2011 og 2012 indgivet konkursbegæring af seks
producenter og importører, som har oparbejdet gæld til
selskabet for manglende betaling af pant og gebyrer for
markedsførte, primært mærkede
engangsemballager.
Der er i pantbekendtgørelsens § 72
hjemmel til, at Miljøstyrelsen efter samråd med Dansk
Retursystem A/S træffer afgørelse om, at Dansk
Retursystem A/S skal standse udbetalingen af pant for
engangsemballager til konkrete drikkevarer (produkttyper), som er
markedsført af producenter eller importører, der har
undladt helt eller delvist at betale pant til Dansk Retursystem A/S
for det faktiske antal markedsførte engangsemballager med
drikkevarer. Miljøstyrelsen traf afgørelse om
standsning af udbetaling af pant i ni sager i 2012. Otte af de ni
sager vedrørte drikkevarer i primært mærkede
engangsemballager af plast.
Når Dansk Retursystem A/S standser
udbetalingen af pant for en produkttype, kan forbrugerne ikke
længere få udbetalt pant for de tomme pantmærkede
emballager, når de returneres i butikkernes returautomater,
jf. pantbekendtgørelsens § 72, stk. 3. I nogle
tilfælde vil butikkerne dog alligevel udbetale pant til
forbrugerne og dermed lider butikkerne et tab.
3.2.2.
Lovforslaget
Det foreslås, at ministeren skal kunne
fastsætte regler om producenters og importørers pligt
til at stille sikkerhed for betaling af pant og gebyrer for
produkter, varer og emballager omfattet af en pant- og
returordning, herunder om, at visse producenter og
importører ikke skal stille sikkerhed. Desuden
foreslås det, at ministeren skal kunne fastsætte
nærmere regler om, at det selskab, der efter
miljøbeskyttelseslovens § 9, stk. 3, har fået
henlagt administrationen og kontrollen med en pant- og
returordning, skal kunne fastsætte sikkerhedsstillelse,
herunder at ministeren kan fastsætte regler om selskabets
beregning og efterfølgende regulering af
sikkerhedsstillelsens størrelse og frigivelse af
sikkerhedsstillelse. Det er hensigten, at bestemmelserne skal
udmøntes i pantbekendtgørelsen.
Udmøntningen af forslaget skal bidrage
til at reducere Dansk Retursystem A/S' omkostninger ved at sikre
selskabet mod tab som følge af producenters og
importørers manglende betaling af pant og gebyrer. Desuden
forbedres konkurrencevilkårene for producenter og
importører, som betaler pant og gebyrer for det faktiske
antal markedsførte emballager med drikkevarer. Det vil
også være til gavn for forbrugere og butikker at
mindske behovet for, at Dansk Retursystem A/S standser udbetalingen
af pant for pantmærkede emballager, som forbrugere har betalt
pant for.
De nærmere regler i
pantbekendtgørelsen om sikkerhedsstillelse forventes som
udgangspunkt kun at skulle gælde for producenter og
importører, der foretager primær mærkning af
engangsemballager. Det vil sige mærkning trykt direkte
på emballagen eller dennes primære etiket. Producenter
og importører vil således fortsat kunne foretage
sekundær mærkning af engangsemballager med
selvklæbende pantetiketter uden at skulle stille sikkerhed
for betaling af pant og gebyrer for emballagerne. Det skyldes, at
betalingen for pant og gebyrer for sekundært mærkede
engangsemballager sker inden markedsføring af de
pantmærkede engangsemballager. Dermed udgør
producenter og importører, som foretager pantmærkning
af engangsemballager med sekundær mærkning, en lille
økonomisk risiko for Dansk Retursystem A/S sammenlignet med
producenter og importører, der foretager mærkning af
engangsemballager med primær mærkning. Ved primær
mærkning sker betaling af pant og gebyrer efter, at
markedsføringen har fundet sted, jf. afsnit 3.2.1.
Kravet skal både kunne rettes mod
producenter og importører, der for første gang
tilmelder sig Dansk Retursystem A/S, og producenter og
importører, som allerede er tilmeldt.
Dansk Retursystem A/S' afgørelser i
forbindelse med selskabets administration af reglerne om
sikkerhedsstillelse vil kunne påklages til
miljøministeren i medfør af
miljøbeskyttelseslovens § 9 f, stk. 1. Efter
bekendtgørelse nr. 1391 af 8. december 2010 om delegation af
miljøministerens beføjelser i lov om
miljøbeskyttelse og forskellige andre love til
Miljøstyrelsen er beføjelsen som klageinstans
delegeret til Miljøstyrelsen.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Staten får indtægter (målt i
2012-priser) fra ikke indløst pant, som Dansk Retursystem
A/S kan indtægtsføre, på 26,0 mio. kr. i 2015,
37,1 mio. kr. i 2016, 56,0 mio. kr. 2017, 60,9 mio. kr. i 2018 og
62,9 mio. kr. i 2019. Samlet udgør betalingen i perioden
2015-2019 ca. 240 mio. kr.
Betalingen af halvdelen af de årlige
beløb er betinget af, at der opnås en aftale om et
dansk-tysk grænsepantsystem med Dansk Retursystem A/S som
operatør, og at den fornødne hjemmel hertil
tilvejebringes ved yderligere en ændring af
miljøbeskyttelsesloven. Får grænsepantsystemet
fuld virkning senere end 2015, skal beløbene drøftes
på ny. Hvis forudsætningerne vedrørende et
dansk-tysk grænsepantsystem ikke eller kun delvis opfyldes,
vil der blive fremsat lovforslag om ændring af de
årlige beløb i det foreslåede § 9 c, stk.
3.
Der er ikke med nærværende
lovforslag taget stilling til størrelsen af den årlige
betaling af den indtægtsførte pant i 2020 og frem. Det
vil ske efter en evaluering af pant- og retursystemet, som
forventes gennemført i 2015-2016. Gennemførelse af en
beslutning om betaling af et beløb til staten i 2020 og frem
vil ske med en ændring af miljøbeskyttelsesloven.
Forslaget om, at ministeren skal bemyndiges
til at kunne fastsætte nærmere regler om
sikkerhedsstillelse for pant og gebyrer, har ikke i sig selv
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige. Udmøntningen af bemyndigelsen i
pantbekendtgørelsen kan have marginale administrative
konsekvenser for staten i form af behandling af klagesager.
Forslaget har i øvrigt ingen
økonomiske og administrative konsekvenser for staten,
regionerne og kommunerne.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Ikke indløst pant, som Dansk
Retursystem A/S kan indtægtsføre, anvendes til hel
eller delvis finansiering af en lang række udgiftsposter, som
sekundært kan dækkes af gebyrer for engangsemballager,
jf. de almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.4. Betaling af de
beløb af indtægtsført pant til staten i
årene 2015-2019, der er fastsat i lovforslaget,
forudsættes dog at kunne ske, uden at Dansk Retursystem A/S
må hæve de gebyrer, som bryggerier og andre producenter
samt importører af drikkevarer betaler for hver
engangsemballage, der er omfattet af det danske pant- og
retursystem. Gennem effektiviseringer og eventuelle
omprioriteringer af pant- og retursystemet kan Dansk Retursystem
A/S' omkostningsniveau reduceres. Gebyrerne (målt i
2012-priser) bør derfor i gennemsnit i perioden 2013-2019
ikke stige.
Dansk Retursystem A/S arbejder løbende
på at udvikle og effektivisere pant- og retursystemet bl.a.
for at reducere omkostningerne, og dermed gebyrniveauet, samt at
forbedre serviceniveauet over for forbrugerne, butikkerne m.v. Den
nye model for anvendelse af indtægtsført pant kan
betyde, at de planlagte og igangsatte effektiviseringer m.v. ikke i
samme omfang og takt, som forventet af Dansk Retursystem A/S,
fører til faldende gebyrniveau og forbedret service til gavn
for erhvervslivet.
Forslaget om, at ministeren skal bemyndiges
til at fastsætte nærmere regler om sikkerhedsstillelse
for pant og gebyrer, vil, når bemyndigelsen udmøntes i
pantbekendtgørelsen, have økonomiske og
administrative konsekvenser for især Dansk Retursystem A/S og
visse producenter og importører af drikkevarer i emballager
omfattet af pant- og retursystemet. Udmøntning af forslaget
vil årligt skønsmæssigt belaste ca. 20-30
nytilmeldte producenter og importører, som vil skulle stille
sikkerhed for pant og gebyrer. Desuden vil et lille antal allerede
tilmeldte producenter og importører blive berørt.
Hvis udmøntningen sker som forudsat
vurderes det, at niveauet for sikkerhedsstillelsen pr. producent
eller importør kommer til at ligge på ca. 500.000 kr.
for engangsemballager af plast og metal og på ca.
100.000-200.000 kr. for engangsemballager af glas, jf.
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3 og 6.
Forslaget vil betyde, at Dansk Retursystem A/S' omkostninger
reduceres ved at sikre selskabet bedre mod tab som følge af
producenters og importørers manglende betaling af gebyrer og
pant. Desuden forventes Dansk Retursystem A/S' administrative og
økonomiske omkostninger til inddrivelsessager om
producenters og importørers manglende betaling af pant og
gebyrer at falde.
For de berørte producenter og
importører vil kravet om sikkerhedsstillelse medføre
en mindre årlig økonomisk udgift og dermed i mindre
omfang øge adgangsbarriererne til markedet. Det vil
også have mindre administrative konsekvenser for de
berørte virksomheder at skulle stille sikkerheden.
Producenter og importører kan undgå kravet om at
stille sikkerhed, hvis de foretager pantmærkning med
selvklæbende pantetiketter. Mærkning af
engangsemballager med pantetiketter har dog også mindre
økonomiske og administrative konsekvenser.
For producenter og importører, som
betaler pant og gebyrer for det faktiske antal markedsførte
emballager med drikkevarer, vil reglerne om sikkerhedsstillelse
have positive økonomiske konsekvenser, idet
konkurrencevilkårene forbedres. Endelig vil butikkerne i
mindre omfang end i dag få tab som følge af udbetaling
af pant til forbrugere, der returnerer pantmærkede
emballager, som Dansk Retursystem A/S med Miljøstyrelsens
godkendelse har standset udbetalingen af pant for, da forslaget
forventes at nedbringe antallet af denne type sager.
Konsekvensernes endelige omfang vil bero
på den nærmere udformning af reglerne i
bekendtgørelsen, jf. bemærkningerne til § 1, nr.
3 og 6. Beregningen af de mere præcise økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet vil derfor
først blive foretaget i forbindelse med ændringen af
pantbekendtgørelsen.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget forventes hverken at have positive
eller negative miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Betaling af et beløb af den
indtægtsførte pant til statskassen rejser ikke
spørgsmål i forhold til TEUF artikel 34. Baggrunden
for dette er, at en sådan betaling sker uden en modydelse, og
at den ikke er diskriminerende. Det følger af EU-Domstolens
faste praksis, at betaling uden modydelse fra staten ikke skal
anses som en foranstaltning med tilsvarende virkning som en
kvantitativ restriktion (FTV) omfattet af TEUF artikel 34, og
betalingen falder således uden for anvendelsesområdet
for denne bestemmelse. Betaling til staten uden modydelse omfattes
derimod af TEUF artikel 110, der forbyder direkte og indirekte
diskriminerende afgifter. Lovforslaget vil ikke være af
diskriminerende karakter, hvorfor heller ikke TEUF artikel 110 vil
være til hinder for at gennemføre det. Endvidere er
forslaget ikke i strid med TEUF artikel 106, stk. 1, jf. artikel
102, om misbrug af dominerende stilling. Betaling af et
beløb til staten uden modydelse vil, selv om det måtte
indebære en eventuel gebyrstigning for den dominerende
virksomheds ydelser, ikke være »misbrug« i TEUF
artikel 102's forstand.
Lovforslaget er notificeret efter
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF af 22. juni
1998 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske standarder
og forskrifter (informationsproceduredirektivet).
De ændringer i
pantbekendtgørelsen, som skal udmønte lovforslagets
bestemmelser om sikkerhedsstillelse, skal som udkast notificeres
efter Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 94/62/EF af 20.
december 1994 om emballage og emballageaffald og efter
informationsproceduredirektivet.
9.
Hørte myndigheder og organisationer
Udkast til lovforslaget har været i
høring hos følgende myndigheder, virksomheder og
organisationer:
Advokatsamfundet, affald danmark, AKD Gruppen
A/S, Aluminium Danmark, Aqua d'or Mineral Water A/S, Bryggeriet
Landkær A/S, Bryggeriforeningen, Company Water A/S, Coop
Danmark, Dagrofa, DAKOFA, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Restauranter & Caféer, Dansk Dagligvareleverandør
Forening (DLF), Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Retursystem
A/S, Dansk Supermarked, Danske Regioner, Danske
Ølentusiaster, De Samvirkende Købmandsforeninger, Det
Økologiske Råd, Emballageindustrien,
Forbrugerrådet, Foreningen af Danske Bryghuse,
GenvindingsIndustrien, Greenpeace, Hancock Bryggerierne A/S, Hansen
& Co. A/S, Horesta, Informationscenter for Miljø &
Sundhed, Isklar Danmark, Kommunernes Landsforening, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen som sekretariat for Konkurrencerådet, Lidl
Danmark K/S, Landbrug og Fødevarer, Metro Danmark,
Nærbutikkernes Landsforening, Peter Skafte ApS,
Plastindustrien i Danmark, RenoSam, Rigsrevisionen, TheoBrands A/S,
Verdensnaturfonden og VSOD (Vin og Spiritus Organisationen i
Danmark).
| | | 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for staten,
regioner og kommuner | Staten: Indtægt (i 2012-priser): 2015: 26,0 mio. kr. 2016: 37,1 mio. kr. 2017: 56,0 mio. kr. 2018: 60,9 mio. kr. 2019: 62,9 mio. kr. | Ingen | Administrative konsekvenser for staten,
regioner, og kommuner: | Ingen | Staten: Den efterfølgende udmøntning
af forslaget om sikkerhedsstillelse kan eventuelt have marginale
administrative konsekvenser for staten. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Den efterfølgende udmøntning
af forslaget om sikkerhedsstillelse vil have positive
økonomiske konsekvenser for Dansk Retursystem A/S, som vil
få mindre tab og faldende omkostninger til
inddrivelsessager. ? Konkurrencevilkårene forbedres for
producenter og importører, som betaler pant og gebyrer for
det faktiske antal markedsførte emballager. ? Butikkernes tab, som følge af
standsning af pantudbetaling, mindskes. | Den nye model for anvendelse af
indtægtsført pant kan betyde, at gebyrerne, som
betales af producenter og importører, ikke i samme omfang og
takt, som forventet af Dansk Retursystem A/S, vil falde. ? Den efterfølgende udmøntning
af forslaget om sikkerhedsstillelse vil have økonomiske
konsekvenser for de producenter og importører af drikkevarer
omfattet af pant- og retursystemet, som vil blive mødt med
et krav om sikkerhedsstillelse. Kravet om sikkerhedsstillelse vil i
mindre omfang øge adgangsbarriererne til markedet for disse
producenter og importører. ? Dansk Retursystem A/S vil have mindre
omkostninger til administration af regler om
sikkerhedsstillelse. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Den efterfølgende udmøntning
af forslaget om sikkerhedsstillelse vil have positive
administrative konsekvenser for Dansk Retursystem A/S pga.
færre inddrivelsessager om producenters og importørers
manglende betaling af pant og gebyrer. | Den nye model for anvendelse af
indtægtsført pant kan betyde, at serviceniveauet ikke
forbedres i samme omfang og takt, som forventet af Dansk
Retursystem A/S. ? Den efterfølgende udmøntning
af forslaget om sikkerhedsstillelse kan have administrative
konsekvenser for især Dansk Retursystem A/S og de producenter
og importører af drikkevarer, som omfattes af kravet om
sikkerhedsstillelse. | Administrative konsekvenser for
borgerne. | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Betaling af et beløb af den
indtægtsførte pant til statskassen rejser ikke
spørgsmål i forhold til TEUF artikel 34, og er ikke i
strid med TEUF artikel 110 eller TEUF artikel 106, stk. 1, jf.
artikel 102. ? Lovforslaget er notificeret efter
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF af 22. juni
1998 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske standarder
og forskrifter (informationsproceduredirektivet). ? De ændringer i
pantbekendtgørelsen, som skal udmønte lovforslagets
bestemmelser om sikkerhedsstillelse, skal som udkast notificeres
efter Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 94/62/EF af 20.
december 1994 om emballage og emballageaffald og efter
informationsproceduredirektivet. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af, at der foreslås indsat et nyt nr. 5 i §
9, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr.
2
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af, at der foreslås indsat et nyt nr. 5 i §
9, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr.
3
Det foreslås at indsætte et nyt
nr. 5 i lovens § 9, stk. 2, hvorefter ministeren kan
fastsætte nærmere regler om pligt for producenter og
importører af produkter, varer og emballager til at stille
sikkerhed for betaling af pant og gebyrer, herunder regler om
beregning og efterfølgende regulering af
sikkerhedsstillelsens størrelse og frigivelse af
sikkerhedsstillelse, og om, at visse producenter og
importører ikke skal stille sikkerhed.
I første omgang forventes den
foreslåede bestemmelse udmøntet i
pantbekendtgørelsen. Det er hensigten, at reglerne om
sikkerhedsstillelse skal gælde for producenter og
importører af drikkevarer i engangsemballager omfattet af
pant- og retursystemet, som foretager pantmærkning af
emballagerne ved direkte tryk på emballagen eller denne
primære etiket (primær mærkning).
Det forventes, at Dansk Retursystem A/S med
bestemmelsens udmøntning i bekendtgørelsen skal
varetage administrationen af de nærmere regler om
sikkerhedsstillelse, jf. lovforslagets § 1, nr. 6, og
bemærkningerne hertil.
Da indførelse af et krav om
sikkerhedsstillelse kan være en adgangsbarriere til markedet,
skal der ved udmøntningen af bestemmelsen sikres lige og
objektive vilkår for producenter og importører, som
ikke virker prohibitive, men som samtidig så vidt muligt
sikrer Dansk Retursystem A/S mod tab som følge af
producenters og importørers manglende betaling af pant og
gebyrer for engangsemballager omfattet af pant- og
retursystemet.
Den nærmere regulering i
pantbekendtgørelsen vil blive gennemført efter
forudgående dialog med bl.a. de berørte brancher og
Dansk Retursystem A/S og indgå i det arbejde med forenklinger
m.v. af reguleringen af pant- og retursystemet, som
igangsættes af Miljøstyrelsen og Dansk Retursystem A/S
i overensstemmelse med den fælles forståelse om
opretholdelse af et økonomisk og miljømæssigt
velfungerende pant- og retursystem, jf. lovforslagets baggrund,
afsnit 2.2.
De nærmere regler i
pantbekendtgørelsen om sikkerhedsstillelse forventes som
udgangspunkt kun at skulle gælde for producenter og
importører, som foretager pantmærkning af
engangsemballager ved påtryk direkte på emballagen
eller dennes primære etiket (primær mærkning).
Det skyldes, at disse producenter og importører først
betaler pant og gebyrer, når markedsføringen af
emballagerne er sket. Producenter og importører vil i
så fald fortsat kunne foretage mærkning af
engangsemballager med selvklæbende pantetiketter
(sekundær mærkning) uden at skulle stille sikkerhed for
betaling af pant og gebyrer for emballagerne. Ved sekundær
mærkning af engangsemballager betaler producenter og
importører pant og gebyrer inden markedsføringen af
emballagerne. Dermed udgør producenter og importører,
som foretager pantmærkning af engangsemballager med
sekundær mærkning, en lille økonomisk risiko for
Dansk Retursystem A/S sammenlignet med producenter og
importører, som foretager mærkning af
engangsemballager med primær mærkning. Ved primær
mærkning sker betaling af pant og gebyrer efter, at
markedsføringen har fundet sted. Se også de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.3. og 3.2.1.
Ifølge pantbekendtgørelsens
§§ 51, 54 og 106 opkræver Dansk Retursystem A/S
betaling af pant og gebyrer for engangsemballager med primær
mærkning på baggrund af producenternes og
importørernes indberetning hver fjerde uge af antallet af
markedsførte drikkevarer i engangsemballager i en
forudgående periode på fire uger. Yderligere kan Dansk
Retursystem A/S' optælling af indsamlede engangsemballager
med primær mærkning først med en vis forsinkelse
afsløre et eventuelt misforhold mellem det indberettede salg
og det indsamlede antal emballager. På det tidspunkt kan den
pågældende producent eller importør have
oparbejdet en betydelig gæld til selskabet, som i en
række tilfælde ikke kan inddrives efterfølgende.
Se også de almindelige bemærkninger, afsnit 2.3. og
3.2.1.
Bestemmelsen kan udmøntes, så
kravet om sikkerhedsstillelse for betaling af pant og gebyrer
både rettes mod producenter og importører, som for
første gang tilmelder sig pant- og retursystemet, og mod
allerede tilmeldte producenter og importører.
Sikkerheden forventes at skulle stilles af den
enkelte producent eller importør. Udmøntningen af
bestemmelsen vil dog også kunne ske, så sikkerheden for
den enkelte producents eller importørs betaling af pant og
gebyrer kan stilles af en organisation eller af en gruppe af
producenter eller importører. Med bestemmelsen kan der
stilles krav om, at sikkerheden skal have en bestemt form, f.eks.
som bankgaranti, forsikring eller indsættelse på
spærret konto.
Det forventes som udgangspunkt, at producenter
og importører kun vil skulle stille sikkerhed i tre
situationer: 1) Producenter og importører af drikkevarer i
engangsemballage, der for første gang tilmelder sig pant- og
retursystemet, og som ønsker at foretage primær
mærkning af emballagerne. 2) Producenter og
importører, der allerede er tilmeldt pant- og retursystemet
med sekundært mærkede engangsemballager eller
genpåfyldelige emballager, og som ønsker at skifte til
primær mærkning af emballagerne eller at tilmelde nye
produkt- eller emballagetyper i engangsemballager med primær
mærkning. 3) Allerede tilmeldte producenter og
importører, som foretager primær mærkning af
engangsemballager, hvis producenten eller importøren
udgør en særlig økonomisk risiko for Dansk
Retursystem A/S ved f.eks. at have forfalden gæld til
selskabet.
Det er hensigten med hjemmel i de eksisterende
bestemmelser i miljøbeskyttelseslovens § 9, stk. 2, nr.
2 og 3, § 9 a, stk. 1, og § 9 a, stk. 2, nr. 1 og 4, samt
de foreslåede nye bestemmelser om sikkerhedsstillelse at
fastsætte regler om, at Dansk Retursystem A/S i
tilfælde, hvor en producent eller importør ikke
stiller den krævede sikkerhed, kan træffe
afgørelse om, at producenten eller importøren ikke
(længere) kan have primært mærkede
engangsemballager tilmeldt pant- og retursystemet. Producenten
eller importøren kan i stedet tilmelde engangsemballagerne
med sekundær mærkning, hvor pant og gebyrer betales
før markedsføring af emballagerne.
Hvis udmøntningen sker som forventet,
vurderer Dansk Retursystem A/S på basis af erfaringer fra de
seneste år, at skønsmæssigt ca. 20-30
nytilmeldte producenter og importører årligt vil
skulle stille sikkerhed. Desuden vil et lille antal allerede
tilmeldte producenter og importører blive berørt.
Det er hensigten, at sikkerhedens
størrelse skal fastsættes i pantbekendtgørelsen
og så vidt muligt afspejle det tab, som Dansk Retursystem A/S
kan risikere ved producentens eller importørens manglende
betaling af pant og gebyrer for det faktiske antal
markedsførte engangsemballager. Hvis sikkerhedens
størrelse præcist skal afspejle risikoen for Dansk
Retursystem A/S, vil det forudsætte, at sikkerheden
fastsættes individuelt for hver enkelt producent og
importør på baggrund af det faktiske antal
primært mærkede engangsemballager, som producenten
eller importøren har til hensigt at markedsføre i en
given periode. Som udgangspunkt vurderes det dog, sikkerhedens
størrelse ikke bør fastsættes individuelt
på baggrund af en skønnet opgørelse over
antallet af markedsførte primært mærkede
engangsemballager. Det skyldes, at et sådant skøn vil
ske på baggrund af producentens eller importørens egne
oplysninger om forventet salg, som derfor kan fastsættes for
lavt. Dermed vil Dansk Retursystem A/S' risiko for tab reelt ikke
mindskes.
Det er derfor hensigten, at bemyndigelsen i
første omgang skal udmøntes, så producenter og
importører skal stille en sikkerhed på ca. 500.000 kr.
Ud fra en proportionalitetsbetragtning bør producenter og
importører, der udelukkende eller overvejende
markedsfører drikkevarer i engangsemballager af glas dog
stille en lavere sikkerhed på ca. 100.000-200.000 kr. Det
skyldes, at producenter og importører, som overvejende
markedsfører drikkevarer i engangsemballager af glas
erfaringsmæssigt markedsfører færre emballager
med drikkevarer, end producenter og importører af
drikkevarer i engangsemballager af plast og metal og dermed
udgør en mindre økonomisk risiko for Dansk
Retursystem A/S.
Samlet udgør engangsemballage i glas
kun ca. 6 % af alle solgte engangsemballager med drikkevarer, mens
engangsemballager af plast og metal hver udgør ca. 47 % af
markedet.
Det er hensigten, at der i
pantbekendtgørelsen fastsættes regler om, at
sikkerheden som udgangspunkt skal stilles for en
tidsbegrænset periode på f.eks. to år. Videre er
det hensigten, at Dansk Retursystem A/S skal kunne træffe
konkret afgørelse om eventuel forlængelse af perioden
med f.eks. op til to år ad gangen, hvis selskabet vurderer,
at en producent eller importør (fortsat) udgør en
økonomisk risiko for selskabet. Det kan bl.a. være
tilfældet, hvis Dansk Retursystem A/S har fået udbetalt
sikkerhedsstillelsen eller dele heraf i løbet af de
første to år, eller hvis producenten eller
importøren har indgået en afdragsordning med Dansk
Retursystem A/S om betaling af en gæld som følge af
manglende betaling af pant og gebyrer.
Bemyndigelsen giver desuden mulighed for at
fastsætte regler om, at Dansk Retursystem A/S efter en
konkret vurdering af den økonomiske risiko for selskabet,
kan regulere sikkerhedens størrelse. F.eks. vil sikkerheden
kunne nedsættes, hvis producenten eller importøren har
nedbragt sin gæld til Dansk Retursystem A/S. Sikkerheden vil
også kunne forhøjes, f.eks. hvis en producent eller
importør har oparbejdet ny gæld til selskabet.
Til nr.
4
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af, at der foreslås indsat et nyt nr. 12 i
§ 9 a, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 6.
Til nr.
5
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af, at der foreslås indsat et nyt nr. 12 i
§ 9 a, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 6.
Til nr.
6
Det foreslås at indsætte et nyt
nr. 12 i lovens § 9 a, stk. 1, hvorefter ministeren kan
fastsætte nærmere regler om, at det selskab m.v., som i
henhold til § 9, stk. 3, driver en pant- og returordning, kan
varetage administrationen af reglerne om sikkerhedsstillelse, jf.
§ 9, stk. 2, nr. 5.
I første omgang er det hensigten, at
den foreslåede bestemmelse skal udmøntes i
pantbekendtgørelsen og at Dansk Retursystem A/S skal
administrere ordningen, jf. de almindelige bemærkninger
afsnit 3.2.2.
Den nærmere regulering i
pantbekendtgørelsen af sikkerhedsstillelsen vil blive
gennemført efter en forudgående dialog med de
berørte brancher og Dansk Retursystem A/S og indgå i
det arbejde med forenklinger m.v. af reguleringen af pant- og
retursystemet, som igangsættes af Miljøstyrelsen og
Dansk Retursystem A/S i overensstemmelse med den fælles
forståelse om opretholdelse af et økonomisk og
miljømæssigt velfungerende pant- og retursystem, jf.
lovforslagets baggrund, afsnit 2.2.
Selskabets afgørelser i forbindelse med
administrationen af reglerne om sikkerhedsstillelse vil kunne
påklages til miljøministeren i medfør af
miljøbeskyttelseslovens § 9 f, stk. 1. Efter
bekendtgørelse nr. 1391 af 8. december 2010 om delegation af
miljøministerens beføjelser i lov om
miljøbeskyttelse og forskellige andre love til
Miljøstyrelsen er beføjelsen som klageinstans
delegeret til Miljøstyrelsen.
Se i øvrigt bemærkningerne til
§ 1, nr. 3.
Til nr.
7
Det foreslås, at der indsættes et
§ 9 c, stk. 3, hvorefter det selskab m.v., som i henhold til
regler udstedt i medfør af § 9, stk. 3, har fået
tildelt eneret til at administrere og kontrollere pant- og
returordningen for drikkevareemballager, årligt i 2015- 2019
betaler et beløb af den ikke indløste pant, som
selskabet m.v. efter stk. 1, kan indtægtsføre.
Betalingen tilfalder statskassen og udgør (i 2012-priser)
26,0 mio. kr. i 2015, 37,1 mio. kr. i 2016, 56,0 mio. kr. i 2017,
60,9 mio. kr. i 2018 og 62,9 mio. kr. i 2019.
Beløbene reguleres årligt pr. 1.
januar med den af Finansministeriet fastsatte sats for det
generelle pris- og lønindeks. Det regulerede beløb
afrundes opad til det nærmeste hele kronebeløb.
De beløb, der anføres i det
foreslåede § 9 c, stk. 3, svarer til de beløb,
som fremgår af anmærkningsteksten til § 23.23.08
på Finansloven for 2013.
Betalingen af halvdelen af de årlige
beløb til statskassen er ifølge forståelsen
mellem Dansk Retursystem A/S og Miljøministeriet betinget
af, at der opnås en aftale om et dansk-tysk
grænsepantsystem med Dansk Retursystem A/S som
operatør. Betalingen af halvdelen af de årlige
beløb skal således ske af ikke indløst pant,
som selskabet som operatør af grænsepantsystemet vil
kunne indtægtsføre i årene 2015-2019. Hvis
grænsepantsystemet får fuld virkning senere end 2015,
vil Dansk Retursystem A/S og Miljøministeriet på ny
drøfte størrelsen af de årlige beløb,
som Dansk Retursystem A/S skal betale til staten i forbindelse med
driften af grænsepantsystemet.
Den fornødne hjemmel til etablering og
drift af en pant- og returordning for indsamling i Danmark af
drikkevareemballager fra de tyske grænsebutikker vil skulle
tilvejebringes ved yderligere en ændring af
miljøbeskyttelsesloven. I den forbindelse vil § 9 c,
stk. 3, blive foreslået tilpasset, så det
fremgår, hvor stor en del af de årlige beløb,
der skal betales af indtægtsført pant fra henholdsvis
det danske system og det dansk-tyske grænsepantsystem.
Hvis forudsætningerne vedrørende
et dansk-tysk grænsepantsystem ikke eller kun delvis
opfyldes, vil der blive fremsat lovforslag om ændring af de
årlige beløb i § 9 c, stk. 3.
Forståelsen mellem
Miljøministeriet og Dansk Retursystem A/S om opretholdelse
af et økonomisk og miljømæssigt velfungerende
pant- og retursystem indebærer bl.a., at eneretten til Dansk
Retursystem A/S forlænges med tre år fra udløbet
af den nuværende eneretsperiode den 31. december 2016 til den
31. december 2019 ved en ændring af
pantbekendtgørelsens § 119, stk. 1. Se også de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.
Med den foreslåede § 9 c, stk. 3,
tages der dels stilling til det årlige beløb af
indtægtsført pant, som Dansk Retursystem A/S skal
betale til staten i den gældende eneretsperiode, der
udløber med udgangen af 2016, og dels til det beløb
af indtægtsført pant, som Dansk Retursystem A/S
årligt skal betale i den forlængede eneretsperiode fra
2017-2019. Samlet foreslås det således, at Dansk
Retursystem A/S i perioden 2015-2019 betaler ca. 240 mio. kr. (i
2012-priser) til staten.
Der er ikke med nærværende
lovforslag taget stilling til størrelsen af den årlige
betaling af den indtægtsførte pant i 2020 og frem. Det
vil ske efter en evaluering af pant- og retursystemet, som
forventes gennemført i 2015-2016. Gennemførelse af en
beslutning om betaling af et beløb til staten i 2020 og frem
vil ske med en ændring af miljøbeskyttelsesloven.
Med det nye § 9 c, stk. 4,
foreslås, at ministeren kan fastsætte nærmere
regler om indbetaling og opkrævning af betalingen efter
stk. 3, herunder regler om betaling af renter m.v.
Hensigten er, at bemyndigelsen skal
udmøntes i pantbekendtgørelsen, og f.eks. ske ved
fastsættelse af regler om, hvem der opkræver
betalingen, frist for betaling, betaling af renter, hvis betalingen
ikke sker rettidigt m.v.
Det er hensigten, at SKAT skal forestå
opkrævningen.
Til § 2
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. juli 2013.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
ret | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juni 2010, som senest
ændret ved lov nr. 1249 af 18. december 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | § 9.
Miljøministeren kan fastsætte regler om pant- og
rabatordninger for bestemte produkter, der medfører en
særlig miljøbelastning ved håndteringen som
affald, samt for bestemte emballagetyper. Stk. 2. Til
gennemførelse af de i stk. 1 nævnte pantordninger
kan ministeren fastsætte regler om 1) pantets eller rabattens
størrelse, 2) mærkning af de af ordningen
omfattede produkter, varer eller emballager, herunder producenters,
importørers og forhandleres m.v. pligt til at mærke
produkterne m.v. forud for markedsføring, udlevering eller
salg, | | | 3) pligt for producenter,
importører og forhandlere m.v. af de af pantordningerne
omfattede produkter, varer eller emballager til at være
tilsluttet pantordningerne, herunder pligt til at tilmelde
produkterne, varerne eller emballagerne til den relevante
pantordning forud for import med henblik på videresalg samt
pligt til at modtage og opbevare de pantbærende produkter
m.v. samt refundere pant for disse ved returnering, og | | 1. I § 9, stk. 2, nr. 3, ændres
»returnering, og« til: »returnering,« | 4) pligt for forhandlere m.v., producenter
og importører til at give myndighederne enhver oplysning,
eventuelt i en bestemt form, og få rigtigheden af
oplysningerne bekræftet af revisor til brug for
administrationen og kontrollen af pant- og returordningen. | | 2. I § 9, stk. 2, nr. 4, ændres
»pant- og returordningen.« til: »pant- og
returordningen, og« | | | | | | 3. I § 9, stk. 2, indsættes som nr. 5: | | | »5) pligt for producenter og
importører til at stille sikkerhed for betaling af pant og
gebyrer, herunder om beregning og efterfølgende regulering
af sikkerhedsstillelsens størrelse og frigivelse af
sikkerhedsstillelse, og om, at visse producenter og
importører ikke skal stille sikkerhed.« | | | | § 9 a.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om driften,
administrationen og kontrollen med pant- og returordninger, der er
henlagt til et selskab m.v. i henhold til § 9,
stk. 3. Der kan herunder fastsættes regler om 1) selskabets aktiviteter og godkendelse
af visse af selskabets dispositioner, herunder selskabets pligt til
ikke at drive anden virksomhed, 2) selskabets betaling af indbetalt pant
og anvendelse af gebyrindtægter i overensstemmelse med
skyldige økonomiske hensyn, herunder selskabets afholdelse
af administrationsudgifter og forvaltning af
gebyrindtægter, 3) selskabets udarbejdelse af
resultatopgørelser for gebyrområder, 4) kontrol og tilsyn med selskabet,
herunder regnskabsinstruks, budgetter, budgetopfølgning,
regnskab, beretning samt revision, revisors kontrol af selskabet og
revisors oplysningspligt til myndighederne i henhold til en af
ministeren fastsat revisionsinstruks, 5) selskabets opbevaring af materiale
vedrørende registrerede tilmeldinger til pant- og
returordningen i indtil fem år efter ophør af det
enkelte tilmeldingsforhold, 6) selskabets tilvejebringelse og
videregivelse af oplysninger og dokumentation af enhver art om
pant- og retursystemet og administrationen heraf samt selskabets
forhold i øvrigt til brug for myndighedernes administration
og kontrol med ordningen og selskabet, 7) selskabets opfyldelse af
miljømæssige målsætninger,
håndtering af de af ordningen omfattede varer, produkter og
emballager som affald og selskabets iværksættelse af
informationskampagner, 8) selskabets pligt til at udbyde
selskabets indkøb af varer og tjenesteydelser, 9) selskabets overvågning af
ordningen, herunder indsamling og bearbejdning af data fra
producenter, importører og forhandlere m.v., | | | 10) selskabets pligt til ved enerettens
ophør at udlevere materiale, herunder registre over
tilmeldinger, dokumenter og korrespondance vedrørende
tilmeldingsforhold, samt datamateriale, der er indgået i
fastsættelsen af gebyrer m.v., hvis ministeren
skønner, at det er nødvendigt af hensyn til
opretholdelsen af et pant- og retursystem, og | | 4. I §
9 a, stk. 1, nr. 10, ændres
»pant- og retursystem, og« til: »pant- og
retursystem,«. | 11) selskabets dispositioner over midler,
der før tildelingen af rettigheder til selskabet efter
regler udstedt i medfør af § 9, stk. 3, er
opsparet i selskabet. | | 5. I § 9 a, stk. 1, nr. 11, ændres
»selskabet.« til: »selskabet, og«. | | | | | | 6. I § 9 a, stk. 1, indsættes som nr. 12: | | | »12) selskabets administration af
sikkerhedsstillelse for betaling af pant og gebyrer, jf. § 9,
stk. 2, nr. 5.« | | | | § 9 c.
Det i § 9, stk. 3, nævnte selskab m.v. kan
indtægtsføre pant, der er indbetalt til selskabet, som
ikke er indløst, hvis indtægten er endeligt godtgjort
i overensstemmelse med god og forsigtig regnskabspraksis
ifølge erklæring fra selskabets revisor. Stk. 2.
Ministeren fastsætter nærmere regler om, til hvilke
formål indtægtsført pant kan anvendes. Det kan
herunder bestemmes, at den indtægtsførte pant skal
anvendes til almennyttige formål. | | | | | | | | 7. I § 9 c, indsættes som stk. 3 og 4: | | | Stk. 3. Det
selskab m.v., som i henhold til regler udstedt i medfør af
§ 9, stk. 3, har fået tildelt eneret til at administrere
og kontrollere pant- og returordningen for drikkevareemballager,
betaler årligt i 2015-2019 et beløb af den ikke
indløste pant, som selskabet m.v. efter stk. 1 kan
indtægtsføre. Betalingen tilfalder statskassen og
udgør målt i 2012-priser 26,0 mio. kr. i 2015, 37,1
mio. kr. i 2016, 56,0 mio. kr. i 2017, 60,9 mio. kr. i 2018 og 62,9
mio. kr. i 2019. Beløbene reguleres årligt pr. 1.
januar med den af Finansministeriet fastsatte sats for det
generelle pris- og lønindeks. Det regulerede beløb
afrundes opad til det nærmeste hele kronebeløb. Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om indbetaling
og opkrævning af betalingen efter stk. 3, herunder
regler om betalingsperiode og renter.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2013. | | | |
|
Officielle noter
1) Loven har som udkast været
notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet),
som ændret ved direktiv 98/48/EF.