Skriftlig fremsættelse (12. marts
2013)
Miljøministeren (Ida Auken):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse. (Ændret anvendelse af ikke
indløst pant, som kan indtægtsføres af et
selskab m.v., der har eneret til at drive en pant- og returordning
og sikkerhedsstillelse for pant og gebyrer)
(Lovforslag nr. L 178)
Formålet med lovforslaget er at
gennemføre finanslovsaftalen for 2012 mellem regeringen og
Enhedslisten om indførelse af en ny model for anvendelse af
ikke indløste pant, som Dansk Retursystem A/S kan
indtægtsføre. Modellen skal sikre staten øgede
indtægter og vil blive udmøntet i overensstemmelse med
en forståelse mellem Dansk Retursystem A/S og
Miljøministeriet om opretholdelse af et økonomisk og
miljømæssigt velfungerende pant- og retursystem. Dette
indebærer bl.a., at Dansk Retursystem A/S' eneret til drift
af det danske pant- og retursystem for drikkevareemballager
forlænges til udgangen af 2019, og at det gennemsnitlige
niveau for de gebyrer, som producenter og importører betaler
til selskabet, ikke stiger (målt i 2012-priser). Når
gebyrniveauet holdes i ro, påvirkes grænsehandlen
ikke.
Lovforslaget fastsætter de
årlige beløb, som Dansk Retursystem A/S i 2015-2019
skal betale til staten af indtægtsført pant, svarende
til i alt ca. 240 mio. kr. Halvdelen af betalingen
muliggøres bl.a. ved, at Dansk Retursystem A/S' omkostninger
til drift af pant- og retursystemet reduceres gennem en række
effektiviseringer og eventuelle omprioriteringer af pant- og
retursystemet. Betaling af den anden halvdel forudsætter, at
der indgås aftale om et dansk-tysk grænsepantsystem med
Dansk Retursystem A/S som operatør, og at selskabet i den
forbindelse kan indtægtsføre ikke indløst
pant.
Den fornødne hjemmel til etablering
og drift af en pant- og returordning for indsamling i Danmark af
drikkevareemballager fra de tyske grænsebutikker vil skulle
tilvejebringes ved yderligere en ændring af
miljøbeskyttelsesloven, når der er opnået en
endelig enighed mellem Tyskland og Danmark om systemets indretning
m.v.
Hvis forudsætningerne for betaling af
indtægtsført pant fra et grænsepantsystem ikke
eller kun delvis opfyldes, vil der blive fremsat nyt lovforslag om
ændring af beløbene i dette lovforslags § 9 c,
stk. 3.
For at reducere Dansk Retursystem A/S' tab
som følge af producenters og importørers manglende
indbetaling af pant og gebyrer for markedsførte emballager
indeholder lovforslaget desuden en ny bemyndigelse til, at
miljøministeren kan fastsætte regler dels om
producenters og importørers sikkerhedsstillelse for betaling
af pant og gebyrer for varer, produkter og emballager omfattet af
en pant- og returordning, og dels om, at det selskab m.v., som
driver pant- og returordningen kan fastsætte
sikkerhedsstillelsen.
Bemyndigelsen forventes udmøntet i
en ny pantbekendtgørelse og vil dermed reducere Dansk
Retursystem A/S' omkostningsniveau.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.