Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 2. maj 2013
1. Ændringsforslag
Erhvervs- og vækstministeren har
stillet 45 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 1. marts 2013
og var til 1. behandling den 15. marts 2013. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervs-
og vækstministeren sendte den 12. december 2012 dette udkast
til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 86. Den 1. marts 2013 sendte
erhvervs- og vækstministeren de indkomne høringssvar
og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra
Finansrådet og InvesteringsForeningsRådet.
Erhvervs- og vækstministeren har over
for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3
spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og LA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1-7, 9-12, 14-16,
18-31 og 33-45 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil
stemme imod ændringsforslag nr. 8, 13, 17 og 32.
Mindretallets medlemmer af udvalget
udtaler, at DF og LA agter at støtte lovforslaget i sin
helhed, da det samlet set vil styrke konkurrencen. DF og LA er dog
meget skeptiske i forhold til de nye administrative byrder,
forslaget vil medføre, og noterer med bekymring, at der
både i selve lovforslaget og i ændringsforslagene gives
en lang række bemyndigelser til, at ministeren og
Finanstilsynet kan udarbejde og udstede forskellige supplerende
regler. DF og LA mener, at den opgave først og fremmest
hører hjemme hos Folketinget, og at de mange uddelegeringer
af Folketingets centrale lovgivningsmæssige kompetencer er en
uskik, der svækker den parlamentariske kontrol med
lovgivningsprocessen.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 2 ændres
»172-176,« til: »172-175,«.
[Præcisering af lovens
anvendelsesområde for forvaltere, som forvalter eller
markedsfører alternative investeringsfonde gennem filialer i
Danmark]
2) I
stk. 3 ændres
»172-176,« til: »172-175,«.
[Præcisering af lovens
anvendelsesområde for forvaltere fra tredjelande, der
planlægger at markedsføre alternative
investeringsfonde i Danmark]
3) I
stk. 5 ændres
»172-176,« til: »172-175,«.
[Præcisering af lovens
anvendelsesområde for forvaltere med
markedsføringspas]
4) Stk.
6 udgår.
[Præcisering af definitionen
på en kapitalforening]
Til § 3
5) To
steder i stk. 1, nr. 8, litra b, og i
stk. 1, nr. 25, 33, 37 og 46, ændres »2004/39/EF af 15.
december 2004 om harmonisering af gennemsigtighedskrav i
forbindelse med oplysninger om udstedere, hvis værdipapirer
er optaget til handel på et reguleret marked« til:
»2004/39/EF af 21. april 2004 om markeder for finansielle
instrumenter«.
[Korrektion]
6) Stk. 1, nr.
11, affattes således:
»11)
Kapitalforening: En alternativ investeringsfond stiftet i
medfør af afsnit VIII som en forening med en eller flere
investorer,
a) hvis
formål er at skabe et afkast til foreningens investorer ved
investering i likvide midler, herunder valuta, eller finansielle
instrumenter omfattet af bilag 5 i lov om finansiel virksomhed,
b) hvis
vedtægter angiver, at foreningen er en kapitalforening,
og
c) som har udpeget
en forvalter, der har tilladelse til at administrere alternative
investeringsfonde, som har ansvaret for at forvalte
kapitalforeningen.«
[Præcisering af definitionen
på en kapitalforening]
7) I
stk. 3 udgår »§ 18,
stk. 7,«.
[Korrektion]
Til § 5
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (V, S, RV, SF, EL og KF):
8) I
stk. 7 ændres
»Finanstilsynet« til: »Erhvervs- og
vækstministeren«.
[Erhvervs- og vækstministeren
bemyndiges til at udstede regler om markedsføring til
detailinvestorer]
Til § 6
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
9) I
§ 6 indsættes efter stk. 3
som nyt stykke:
»Stk. 4.
Tærskelværdierne i stk. 1 finder ikke anvendelse for
virksomheder, der forvalter en eller flere kapitalforeninger, idet
disse forvaltere uanset værdien af aktiverne skal have
tilladelse af Finanstilsynet til at forvalte alternative
investeringsfonde.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og
6.
[Præcisering af det fastsatte
krav i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 11, til
kapitalforeninger om at skulle forvaltes af en forvalter med
tilladelse]
Til § 11
10) I
stk. 3, nr. 1, indsættes
før »kapitalgrundlag«:
»tilstrækkeligt«.
[Sproglig præcisering]
Til § 16
11) I
stk. 7 indsættes efter
»eller i andele i UCITS«: »og kapitalforeninger,
der opfylder betingelserne i § 162, stk. 1, nr. 8, i lov om
finansiel virksomhed«.
[Udvidelse af placeringsmuligheden
for forvaltere af alternative investeringsfondes
kapitalgrundlag]
12) I
stk. 10 ændres »stk. 9 og
10« til: »stk. 8 og 9«.
[Korrektion]
Til § 18
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (V, S, RV, SF, EL og KF):
13) I
stk. 3 ændres
»Finanstilsynet« til: »Erhvervs- og
vækstministeren«.
[Erhvervs- og vækstministeren
bemyndiges til at udstede regler om god skik for forvaltere af
alternative investeringsfonde]
Til § 25
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
14) I
stk. 1 ændres
»enhver« til: »hver«.
[Sproglig korrektion]
Til § 28
15) I
stk. 1 indsættes efter
»Danmark«: », som har værdipapirer optaget
til handel på et reguleret marked i et land inden for Den
Europæiske Union eller et land, som Unionen har indgået
aftale med på det finansielle område, eller som har en
balancesum på 500 mio. kr. eller derover i 2 på
hinanden følgende regnskabsår,«.
[Præcisering af bestemmelsens
anvendelsesområde]
Til § 49
16) I
nr. 3 indsættes efter
»svarer til reguleringen«: »og
overvågningen«.
[Sproglig præcisering]
Til § 62
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (V, S, RV, SF, EL og KF):
17) I
stk. 3 ændres
»Finanstilsynet« til: »Erhvervs- og
vækstministeren«.
[Erhvervs- og vækstministeren
bemyndiges til at udstede regler om oplysninger til
detailinvestorer]
Til § 70
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
18) I
stk. 6 udgår », som er
vedtaget«.
[Sproglig præcisering]
Til § 77
19) I
stk. 2, nr. 4, udgår »eller
oplysninger om«.
[Sproglig præcisering]
Til § 79
20) I
stk. 2, 1. pkt., indsættes efter
»forvalteren i øvrigt ikke længere vil«:
»kunne«.
[Sproglig præcisering]
Til § 86
21) I
stk. 2, 1. pkt., indsættes efter
»forvalteren i øvrigt ikke længere vil«:
»kunne«.
[Sproglig præcisering]
Til § 93
22) I
stk. 2, 1. pkt., indsættes efter
»forvalteren i øvrigt ikke længere vil«:
»kunne«.
[Sproglig præcisering]
Til § 101
23) I
stk. 2, 1. pkt., indsættes efter
»forvalteren i øvrigt ikke længere vil«:
»kunne«.
[Sproglig præcisering]
Til § 106
24) I
stk. 2, 1. pkt., indsættes efter
»forvalteren i øvrigt ikke længere vil«:
»kunne«.
[Sproglig præcisering]
Til § 109
25) 1.
pkt. affattes således:
»En forvalter af alternative
investeringsfonde med registreret hjemsted i Danmark, et andet land
inden for Den Europæiske Union eller et land, som Unionen har
indgået aftale med på det finansielle område, som
har fået tilladelse til at forvalte alternative
investeringsfonde i henhold til regler, der gennemfører
direktiv 2011/61/EU af 8. juni 2011 om forvaltere af alternative
investeringsfonde, og som ønsker at markedsføre
alternative investeringsfonde fra et tredjeland eller alternative
investeringsfonde fra et land inden for Den Europæiske Union
eller et land, som Unionen har indgået aftale med på
det finansielle område, som er feederfonde, der ikke opfylder
kravet i § 76, stk. 2, til professionelle investorer i
Danmark, kan af Finanstilsynet få tilladelse til dette,
når følgende betingelser er opfyldt:«
[Markedsføring i Danmark af
alternative investeringsfonde fra tredjelande]
Til § 114
26) I
stk. 1, 2. pkt., ændres
»§ 113, stk. 1, litra a, § 113, stk. 3 og 4, og
§ 113, stk. 5, litra a« til: »§ 113, stk. 1,
nr. 1, stk. 3 og 4, og stk. 5, nr. 1«.
[Korrektion]
Til § 116
27)
Henvisningen »§ 11, stk. 3, nr. 6« ændres
til: »§ 11, stk. 3, nr. 7«.
[Korrektion]
Til § 122
28) I
stk. 1, nr. 1 og 2, ændres
»marketingsstrategi« til:
»markedsføringsstrategi«.
[Sproglig præcisering]
Til § 126
29) I
stk. 9, 1. pkt., indsættes efter
»forvalteren i øvrigt ikke længere vil«:
»kunne«.
[Sproglig præcisering]
Til § 128
30) I
stk. 3, nr. 4, udgår »eller
oplysninger om«.
[Sproglig præcisering]
31) I
stk. 11, 1. pkt., indsættes efter
»forvalteren i øvrigt ikke længere vil«:
»kunne«.
[Sproglig præcisering]
Ny paragraf
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (V, S, RV, SF, EL og KF):
32)
Efter § 131 indsættes i kapitel
22 som ny paragraf:
Ȥ
01. Finanstilsynet kan fastsætte regler om revision
for forvaltere af alternative investeringsfonde med registreret
hjemsted i Danmark, der ikke er selvforvaltende, og som har
tilladelse til at forvalte alternative investeringsfonde, og deres
dattervirksomheder, herunder om krav til revisor og om valg og
udpegelse af revisor.
Stk. 2. Finanstilsynet
kan fastsætte regler om intern revision og om
systemrevisionens gennemførelse i fælles
datacentraler.«
[Hjemmel til fastsættelse af
regler om revision for forvaltere af alternative investeringsfonde
med registreret hjemsted i Danmark, der ikke er selvforvaltende, og
som har tilladelse til at forvalte alternative
investeringsfonde]
Til § 133
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
33)
Som stk. 7 indsættes:
»Stk. 7. Det skal
fremgå af en kapitalforenings vedtægter, efter hvilke
regnskabsregler kapitalforeningen vil aflægge
årsrapport.«
[Krav om vedtægtsbestemmelse
om valg af regnskabsregler for kapitalforeninger]
Til § 134
34) I
stk. 1 ændres
»betegnelserne« til: »betegnelsen«.
[Sproglig korrektion]
Til § 169
35) I
stk. 9 ændres »stk. 6, nr.
18, 2. pkt.« til: »stk. 7, nr. 18, 2. pkt.«
[Korrektion]
Til § 173
36) I
stk. 2 og 3
ændres »§ 67, stk. 5« til: »§ 67,
stk. 4«.
[Korrektion]
Til § 189
37) I
stk. 1 ændres »§ 67,
stk. 1-6« til: »§ 67, stk. 1-5«.
[Konsekvensrettelse]
38) I
stk. 4 ændres »§ 32,
stk. 2« til: »§ 32, stk. 3«, og
»§ 67, stk. 7« til: »§ 67, stk.
6«, efter »§ 131, stk. 6,« indsættes:
»§ 01,«, og »§ 154, stk. 6,«
udgår.
[Korrektion]
39) I
stk. 7 ændres »anden
lovgivning« til: »den øvrige
lovgivning«.
[Sproglig præcisering]
Til § 196
40)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
360, stk. 2, ændres »§ 361, stk. 1, nr.
20« til: »§ 361, stk. 1, nr. 19«.«
[Konsekvensrettelse]
41)
Den under nr. 4 foreslåede
rykningsklausul affattes således:
»Nr. 20-22 bliver herefter nr.
19-21.«
[Korrektion]
42) Nr.
5 affattes således:
»5. § 361, stk. 1, nr. 22, der bliver nr.
21, ophæves.
Nr. 23-32 bliver herefter nr.
21-30.«
[Korrektion]
43) Nr.
6 affattes således:
»6. § 361, stk. 1, nr. 31 og 32, som bliver nr. 29 og 30, ophæves,
og i stedet indsættes:
»29) Centrale
modparter med tilladelse, jf. artikel 14 i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 2012/648 af 4. juli 2012
(EMIR-forordningen), jf. § 83, stk. 1, i lov om
værdipapirhandel m.v., betaler årligt 387.250 kr.
30) Udenlandske
forvaltere af alternative investeringsfonde fra et land inden for
Den Europæiske Union eller et land, som Unionen har
indgået aftale med på det finansielle område, og
udenlandske forvaltere af alternative investeringsfonde fra et
tredjeland, som Danmark er referenceland for, der er meddelt
tilladelse til at forvalte danske alternative investeringsfonde,
betaler årligt 20.000 kr.
31) Udenlandske
forvaltere af alternative investeringsfonde, som er meddelt
tilladelse til at markedsføre en udenlandsk alternativ
investeringsfond i Danmark, betaler årligt 2.000 kr. pr.
alternativ investeringsfond plus 2.000 kr. pr. afdeling.
32) Godkendte
udenlandske clearingcentraler, jf. § 8 a i lov om
værdipapirhandel m.v., betaler årligt 68.150
kr.««
[Korrektion]
Til § 198
44) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 3, stk. 1,
indsættes i nr. 5 efter
»indgået aftale med«: »på det
finansielle område«.
[Præcisering]
45)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
5, stk. 6, og § 9, stk. 1,
ændres »§ 3, stk. 1, nr. 4« til:
»§ 3, stk. 1, nr. 5«.«
[Konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovens anvendelsesområde
præciseres for forvaltere med tilladelse i et andet EU-land
eller et land, som Unionen har indgået aftale med på
det finansielle område, som forvalter eller
markedsfører andele i alternative investeringsfonde gennem
filialer i Danmark, idet § 176 ikke skal finde anvendelse for
sådanne forvaltere.
§ 176 omhandler alene forvaltere fra
et tredjeland, der har Danmark som referenceland, og skal derfor
ikke finde anvendelse for forvaltere omfattet af § 1, stk. 2,
idet denne bestemmelse fastsætter, hvilke bestemmelser der
skal finde anvendelse for forvaltere fra et andet
EU/EØS-land m.v., som har etableret en filial i Danmark.
Til nr. 2
Lovens anvendelsesområde for
forvaltere fra tredjelande, der planlægger at
markedsføre andele i alternative investeringsfonde i
Danmark, præciseres, idet § 176 ikke skal finde
anvendelse for sådanne forvaltere. § 176 omhandler
således alene forvaltere fra et tredjeland, der har Danmark
som referenceland, og skal derfor ikke finde anvendelse for
forvaltere omfattet af § 1, stk. 3, idet denne bestemmelse
fastsætter, hvilke bestemmelser der skal finde anvendelse for
forvaltere fra et tredjeland, der alene ønsker at
markedsføre alternative investeringsfonde i Danmark, men som
ikke har referenceland i Danmark eller et andet EU/EØS-land
m.v. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til nr.
1.
Til nr. 3
Lovens anvendelsesområde
præciseres for forvaltere fra et EU-land eller et andet land,
som Unionen har indgået aftale med på det finansielle
område, som forvalter eller markedsfører andele i
alternative investeringsfonde i Danmark uden at etablere en filial
i Danmark (markedsføringspas), idet § 176 ikke skal
finde anvendelse for sådanne forvaltere. § 176 omhandler
således alene forvaltere fra et tredjeland, der har Danmark
som referenceland, og skal derfor ikke finde anvendelse for
forvaltere omfattet af § 1, stk. 5, idet denne bestemmelse
fastsætter, hvilke bestemmelser der skal finde anvendelse for
forvaltere fra et andet EU/EØS-land m.v. Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til nr. 1.
Til nr. 4
Lovforslagets § 1, stk. 6,
foreslås at udgå, og i stedet indsættes det i
definitionen af en kapitalforening i lovforslagets § 3, stk.
1, nr. 11, at en kapitalforening altid vil være en alternativ
investeringsfond uanset antallet af investorer, jf. nærmere
nedenfor i bemærkningerne til nr. 6.
Til nr. 5
Der er tale om lovtekniske korrektioner,
idet direktiv nr. 2004/39/EF var angivet med en forkert titel.
Til nr. 6
Bestemmelsen i § 3, stk. 1, nr. 11,
foreslås nyaffattet, hvorved det tilføjes til
definitionen af en kapitalforening, at en kapitalforening
kategoriseres som en alternativ investeringsfond. En
kapitalforening er således pr. definition en alternativ
investeringsfond uanset antallet af investorer i
kapitalforeningen.
Endvidere tilføjes det til
definitionen, at kapitalforeninger, i lighed med hvad der
gælder for specialforeninger m.v. efter den gældende
lov om investeringsforeninger m.v., kan investere i likvide midler,
herunder valuta, foruden de finansielle instrumenter omfattet af
bilag 5 i lov om finansiel virksomhed.
Til nr. 7
Henvisningen til § 18, stk. 7, er ikke
korrekt og udgår derfor.
Til nr. 8
Finanstilsynet er i lovforslaget tillagt
bemyndigelsen til at fastsætte nærmere regler om og
betingelser for, at en forvalter må markedsføre andele
i alternative investeringsfonde over for detailinvestorer i
Danmark. Tilsvarende bemyndigelser er i den øvrige
finansielle lovgivning tillagt erhvervs- og vækstministeren,
og bestemmelsen foreslås derfor ændret i
overensstemmelse hermed.
Til nr. 9
Det fremgår af lovforslagets §
3, stk. 1, nr. 11, litra c, at det er en betingelse for at stifte
en kapitalforening, at denne har udpeget en forvalter, der er
meddelt tilladelse af Finanstilsynet til at forvalte alternative
investeringsfonde. En registreret forvalter kan således ikke
forvalte kapitalforeninger uanset værdien af de forvaltede
aktiver.
Dette er en fravigelse af bestemmelsen i
§ 6, stk. 1, hvorefter en forvalter af alternative
investeringsfonde skal have tilladelse af Finanstilsynet,
såfremt den samlede værdi af de forvaltede aktiver
overstiger 100 mio. euro eller 500 mio. euro, såfremt
forvalteren udelukkende forvalter alternative investeringsfonde,
der ikke har gearet sine investeringer, og hvor ingen investorer i
fondene har en ret til at blive indløst i en periode
på minimum 5 år efter datoen for den oprindelige
investering i hver af fondene. Der er fundet hensigtsmæssigt
at præcisere denne fravigelse fra hovedreglen i selve
bestemmelsen, og det foreslås derfor indsat som et nyt stk.
4. Der er ikke tilsigtet nogen materiel ændring med
bestemmelsen.
Til nr. 10, 16, 18-24 og
29-31
Der er tale om en sproglig
præcisering.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget får
forvaltere af alternative investeringsfonde mulighed for at placere
deres kapitalgrundlag, herunder ekstra kapitalgrundlag, i andele i
kapitalforeninger, der opfylder betingelserne i det fremsatte
forslag til ændring af § 162, stk. 1, nr. 8, i lov om
finansiel virksomhed (L 177 fremsat den 1. marts 2013 om forslag
til ændring af lov om finansiel virksomhed og forskellige
andre love som følge af forslag til lov om
investeringsforeninger m.v.).
Med ændringen ligestilles forvaltere
af alternative investeringsfonde med
investeringsforvaltningsselskaber på dette punkt. Dette er
hensigtsmæssigt, idet det må forventes, at der vil
være flere selskaber, der vil få tilladelse til at
være såvel investeringsforvaltningsselskab som
forvaltere af alternative investeringsfonde.
Den foreslåede § 162, stk. 1,
nr. 8, i lov om finansiel virksomhed begrænser muligheden for
at placere kapital i andele i kapitalforeninger til de
kapitalforeninger, hvis vedtægter lever op til en række
begrænsninger, der indføres i §§ 162 a og
162 b i lov om finansiel virksomhed med samme lovforslag (L
177).
Baggrunden for de foreslåede
begrænsninger i §§ 162 a og 162 b i lov om
finansiel virksomhed er, at de omfattede kapitalforeninger
fremadrettet ikke vil være under tilsyn og lovmæssig
regulering af Finanstilsynet, som de eksisterende specialforeninger
m.v. har været. Begrænsningerne indføres
for at sikre, at det er muligt for bl.a. forsikringsselskaber,
pensionskasser, investeringsforvaltningsselskaber og med dette
forslag også forvaltere af alternative investeringsfonde
inden for de lovgivningsmæssige rammer at kunne placere
kapital i kapitalforeningerne.
Den foreslåede bestemmelse i §
162 a i lov om finansiel virksomhed indeholder krav om, at det skal
fremgå af kapitalforeningens vedtægter, at foreningen
på en investors anmodning skal indløse andelen med
midler fra foreningens formue, at der kun må investeres i
likvide midler, herunder valuta, eller finansielle instrumenter
omfattet af lov om finansiel virksomhed, at der er nærmere
angivne begrænsninger på foreningens muligheder for at
optage lån, og at der skal fastsættes spredningsregler.
Rammerne for spredningsreglerne er beskrevet direkte i den
foreslåede bestemmelse i § 162 b i lov om finansiel
virksomhed.
Med kravene til kapitalforeningernes
vedtægter sikres en investorbeskyttelse, der skal svare til
den investorbeskyttelse, der gælder for specialforeninger
efter den gældende lov om investeringsforeninger m.v. Kravet
om, at investorens andel af formuen på investors anmodning
skal indløses med midler, der hidrører fra formuen,
medfører, at forvaltere af alternative investeringsfonde,
der har investeret i kapitalforeningen, altid vil kunne
afhænde andelene. Hermed sikres, at forslaget ikke er i strid
med kravet i artikel 9, stk. 8, i FAIF-direktivet om, at forvaltere
af alternative investeringsfonde kun må placere deres
kapitalgrundlag, herunder ekstra kapitalgrundlag, i likvide eller
let omsættelige aktiver.
De foreslåede krav i §§ 162
a og 162 b er nærmere beskrevet i bemærkningerne til L
177.
Til nr. 12
Der er tale om en lovteknisk korrektion,
idet henvisningen rettelig skal være til stk. 8 og 9 og ikke
som i den foreslåede bestemmelse stk. 9 og 10.
Til nr. 13
Finanstilsynet er i lovforslaget tillagt
bemyndigelsen til at fastsætte nærmere regler om god
skik for forvaltere af alternative investeringsfonde. Tilsvarende
bemyndigelser er i den øvrige finansielle lovgivning tillagt
erhvervs- og vækstministeren, og bestemmelsen foreslås
derfor ændret i overensstemmelse hermed.
Til nr. 14
Der er tale om en sproglig korrektion, idet
der fejlagtigt er skrevet »enhver«, hvor der rettelig
skal stå »hver«.
Til nr. 15
Med ændringsforslaget justeres
anvendelsesområdet for bestemmelsen om pligt til at opstille
måltal for andelen af det underrepræsenterede
køn i det øverste ledelsesorgan og at udarbejde
politikker for at øge andelen af samme i ledelsesorganerne
generelt. Pligten påhviler således efter forslaget kun
forvaltere, der enten har værdipapirer optaget til handel
på et reguleret marked i et EU/EØS-land m.v. eller har
en balancesum på 500 mio. kr. eller derover i 2 på
hinanden følgende regnskabsår.
Med ændringsforslaget bringes
bestemmelsen i overensstemmelse med den tilsvarende bestemmelse i
lov om finansiel virksomhed § 79 a, som bl.a. gælder for
investeringsforvaltningsselskaber.
Til nr. 17
Finanstilsynet er i lovforslaget tillagt
bemyndigelsen til at fastsætte nærmere regler om,
hvilke oplysninger der skal gives til detailinvestorer, og i
hvilken form oplysningerne skal gives. Tilsvarende bemyndigelse er
i den øvrige finansielle lovgivning tillagt erhvervs- og
vækstministeren, og bestemmelsen foreslås derfor
ændret i overensstemmelse hermed.
Til nr. 25
Ændringsforslaget nyaffatter §
109, 1. pkt., idet der ikke som i den foreslåede bestemmelse
bør henvises til § 97, men i stedet til § 76, stk.
2.
Det præciseres endvidere i
bestemmelsen, at den tillige gælder for forvaltere af
alternative investeringsfonde med registreret hjemsted i
Danmark.
Det fremgår af
ændringsforslaget, at en forvalter af alternative
investeringsfonde med registreret hjemsted i Danmark eller et andet
EU/EØS-land m.v., som har fået tilladelse i henhold
til regler, der gennemfører FAIF-direktivet, og som
ønsker at markedsføre alternative investeringsfonde
fra et tredjeland eller alternative investeringsfonde fra et land
inden for Den Europæiske Union eller et land, som Unionen har
indgået aftale med på det finansielle område, som
er feederfonde, der ikke opfylder kravene i det foreslåede
§ 76, stk. 2, til professionelle investorer i Danmark, af
Finanstilsynet kan få tilladelse til dette, når de i
det foreslåede § 109, nr. 1-4, nævnte betingelser
er opfyldt.
Alternative investeringsfonde, som ikke
opfylder kravene i § 76, stk. 2, er alternative
investeringsfonde fra et EU/EØS-land m.v., som er
feederfonde og hvor masterfonden eller masterfondens forvalter ikke
er fra et EU/EØS-land m.v.
Til nr. 26
Der er tale om lovtekniske korrektioner,
idet henvisningerne til § 113, stk. 1, litra a, og § 113,
stk. 5, litra a, rettelig skal være til § 113, stk. 1,
nr. 1, og stk. 5, nr. 1.
Til nr. 27
Der er tale om en lovteknisk korrektion,
idet henvisningen til § 11, stk. 3, nr. 6, rettelig skal
være til § 11, stk. 3, nr. 7.
Til nr. 28
Der er tale om en sproglig
præcisering, således at sprogbrugen i nr. 1 og 2
ensrettes med sprogbrugen i de øvrige bestemmelser i kapitel
18. Der er ikke tilsigtet nogen materiel ændring med
ændringsforslaget.
Til nr. 32
Der foreslås med
ændringsforslaget indsat hjemmel til, at Finanstilsynet kan
fastsætte regler om revision for forvaltere af alternative
investeringsfonde og deres dattervirksomheder. Forslaget til
bestemmelsen gælder for forvaltere med registreret hjemsted i
Danmark, der ikke er selvforvaltende, og som har tilladelse til at
forvalte alternative investeringsfonde.
Det foreslås i stk. 1, at
Finanstilsynet kan fastsætte regler om revision for
forvaltere af alternative investeringsfonde med registreret
hjemsted i Danmark, der ikke er selvforvaltende, og som har
tilladelse til at forvalte alternative investeringsfonde, og deres
dattervirksomheder. Reglerne vil bl.a. kunne omfatte krav til
revisor og kunne omhandle valg og udpegelse af revisor. I
medfør af § 7 i lovforslaget skal forvaltere med
tilladelse, der har registreret hjemsted i Danmark, og som ikke er
selvforvaltende, være juridiske personer omfattet af
selskabsloven. Reglerne fastsat af Finanstilsynet i medfør
af det foreslåede stk. 1 skal bygge på de
revisionsregler, der i dag gælder for selskaber omfattet af
selskabsloven.
Det foreslåede stk. 2 giver
Finanstilsynet hjemmel til at fastsætte regler om intern
revision i forvaltere af alternative investeringsfonde med
registreret hjemsted i Danmark, der ikke er selvforvaltende, og som
har tilladelse til at forvalte alternative investeringsfonde, og
deres dattervirksomheder og om systemrevisionens
gennemførelse i fælles datacentraler.
Til nr. 33
Der er ikke fastsat særlige regler om
regnskabsaflæggelse for kapitalforeninger i lov om forvaltere
af alternative investeringsfonde m.v. Det står derfor
kapitalforeningerne frit for, om de ønsker at aflægge
årsrapport. Med henblik på at sikre gennemsigtigheden
for investorerne foreslås det, at kapitalforeninger i deres
vedtægter skal fastsætte, efter hvilke regnskabsregler
kapitalforeningen vil aflægge årsrapport. En
kapitalforening kan f.eks. i vedtægterne fastsætte, at
den vil aflægge årsrapport efter
årsregnskabslovens regler for klasse A (frivillig ordning med
få og generelle regler) eller Finanstilsynets
regnskabsbekendtgørelse for investeringsforeninger og
specialforeninger m.v. med de fornødne tilpasninger. Den
foreslåede valgfrihed vil være med til at mindske de
administrative byrder for de eksisterende specialforeninger m.v.,
der fremover omdannes til kapitalforeninger, da de kan vælge
at fortsætte med at aflægge årsrapport efter
samme regler som i dag.
Til nr. 34
Der er tale om en sproglig korrektion, idet
der fejlagtigt er skrevet »betegnelserne«, hvor der
rettelig skal stå »betegnelsen«.
Til nr. 35
Der er tale om en lovteknisk korrektion,
idet henvisningen rettelig skal være til stk. 7, nr. 18, 2.
pkt., og ikke som i den foreslåede bestemmelse stk. 6, nr.
18, 2. pkt.
Til nr. 36
Der er tale om lovtekniske korrektioner,
idet henvisningerne i stk. 2 og 3 rettelig skal være til
§ 67, stk. 4, og ikke som i de foreslåede bestemmelser
til § 67, stk. 5.
Til nr. 37
Der er tale om en konsekvensrettelse, idet
henvisningen til § 67, stk. 1-6, rettelig skal være til
§ 67, stk. 1-5.
Til nr. 38
Der er tale om lovtekniske korrektioner.
Henvisningerne til § 32, stk. 2, og § 67, stk. 7, er ikke
korrekte. Der skal i stedet henvises til henholdsvis § 32,
stk. 3, og § 67, stk. 6. Desuden er der indsat mulighed for at
strafbelægge regler udstedt i medfør af § 01, som
indsættes med ændringsforslag nr. 32. Endelig er det
ikke hensigten at strafbelægge bestemmelser udstedt i
medfør af lovforslagets § 154, stk. 6, hvorfor
henvisningen til denne bestemmelse udgår.
Til nr. 39
Der er tale om en sproglig
præcisering, så sprogbrugen i bestemmelsen ensrettes i
forhold til stk. 8 i samme bestemmelse og tilsvarende bestemmelser
i den øvrige lovgivning på det finansielle
område.
Til nr. 40
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 196, nr. 4.
Til nr. 41-43
Der er tale om en lovteknisk
korrektion.
Til nr. 44
Der er tale om en præcisering, som
medfører, at det i lighed med den øvrige lovgivning
på det finansielle område fremgår direkte af
bestemmelsen, at der skal være tale om en aftale på det
finansielle område. Der er ikke tilsigtet nogen materiel
ændring med bestemmelsen.
Til nr. 45
Der er tale om en konsekvensrettelse, som
følge af at lovforslaget nyaffatter § 3, hvorved der
indsættes et nyt nr. 4 og det tidligere nr. 4 bliver nr.
5.
Benny Engelbrecht (S) Julie
Skovsby (S) Jan Johansen (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted
(S) fmd. Trine Bramsen (S) Simon
Kollerup (S) Andreas Steenberg (RV) Nadeem Farooq (RV) Lone
Loklindt (RV) Uffe Elbæk (RV) Mette Boye (SF) Steen Gade (SF)
Frank Aaen (EL) Henning Hyllested (EL) Kim Andersen (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) nfmd. Preben Bang Henriksen (V) Torsten
Schack Pedersen (V) Mads Rørvig (V) Hans Christian Schmidt
(V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen
(DF) Mette Bock (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 175
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra erhvervs- og vækstministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Henvendelse af 19/4-13 fra
InvesteringsForeningsRådet | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | Henvendelse af 30/4-13 fra
Finansrådet | 6 | Ændringsforslag fra erhvervs- og
vækstministeren | 7 | 2. udkast til betænkning | 8 | Ændringsforslag fra erhvervs- og
vækstministeren | | |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 175
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvilke muligheder de de danske
myndigheder har for at kontrollere en udenlandsk finansiel
virksomheds aktiviteter i Danmark og moderselskabets aktiviteter i
hjemlandet, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelse af
19/4-13 fra InvesteringsForeningsRådet, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om kommentar til henvendelse af
30/4-13 fra Finansrådet, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | | |
|