Betænkning afgivet af
Miljøudvalget den 25. april 2013
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar
2013 og var til 1. behandling den 12. marts 2013. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Miljøudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
miljøministeren sendte den 10. december 2012 dette udkast
til udvalget, jf. MIU alm. del - bilag 110. Den 28. februar 2013
sendte miljøministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget. Den 4. marts 2013 sendte
miljøministeren supplerende høringssvar til
udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra DI Handel, og
miljøministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til miljøministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og LA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse uændret.
Socialdemokratiets, Radikale Venstres,
Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget. Én af de store prioriteter for
S, RV, SF og EL er at beskytte vand, grundvand, sundhed og
natur.
Det er sket både med ændring af
pesticidafgifterne, hvor de hårde pesticider bliver dyrere og
de mindst belastende billigere, og med
sprøjtemiddelstrategien fra februar dette år.
Partierne er meget optaget af at nedbringe
brugen af pesticider og sikre natur og grundvand.
Vi er rigtig glade for dette lovforslag, da
der nu bliver slået betydelig hårdere ned på de
skruppelløse virksomheder og enkeltpersoner, der både
importerer og bruger ulovlige sprøjtemidler. Der er jo en
årsag til, at de er ulovlige i Danmark.
Brugen af de ulovlige midler kan give
voldsomme belastninger af miljø og grundvand og er
også ødelæggende for dem, der overholder
reglerne.
Nu bliver straffene af sådan en
karakter, at det ikke kan betale sig at importere, bruge eller for
den sags skyld opbevare de ulovlige midler.
Der er nu ikke længere noget loft
over bødestørrelserne, og der bliver et betydelig
højere minimumsniveau end de bøder, der er set indtil
nu.
Vi er også meget tilfredse med, at
det fremover bliver muligt at fratage brugere deres autorisation,
hvis de bliver ved med at snyde. Kort og godt, bøden bliver
heftig og det er slut med at sprøjte.
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget støtter lovforslaget, som sikrer et
højere bødeniveau samt kontrol med køb og salg
af sprøjtemidler. Vi må desværre erkende, at der
har været uheldige eksempler på ulovlig brug af
sprøjtemidler. Derfor er det også nødvendigt
med en klar stigning i bødetaksterne og at sætte en ny
standard for brug og import af bekæmpelsesmidler i forhold
til private forbrugere, erhvervsdrivende og forhandlere.
Lovforslaget ligger i tråd med
Venstres og Det Konservative Folkepartis ambition om ikke at
belaste vores miljø yderligere og er i øvrigt
samtidig en del af sprøjtemiddelstrategien, som vi
også støtter.
Et mindretal i
udvalget (DF og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan
ikke støtte lovforslaget, da vi ikke kan støtte, at
man med dette lovforslag pålægger erhvervet store
byrder, som konkurrerende virksomheder i andre EU-lande ikke er
pålagt. Beregninger viser, at hver forhandler vil få en
udgift på 10.000 kr. til efteruddannelse som følge af
forslaget. Vi frygter, at dette lovforslag vil medføre, at
mange butikker må lukke.
Der kan være god fornuft i at
indføre højere bøder for salg af ulovlige
sprøjtemidler, og intentionen om at sikre mere
rådgivning i forbindelse med salg er også ganske fin.
Men selv om Dansk Folkeparti har sympati for dele af lovforslaget,
kan vi ikke stemme for det samlede lovforslag, da det vil
pålægge virksomhederne store byrder og vil koste
arbejdspladser.
Liberal Alliances medlem af udvalget
indstiller lovforslaget til forkastelse, da lovforslaget vil
medføre merudgifter for ca. 3.000 virksomheder i en samlet
størrelsesorden 20 mio. kr.
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Jens Joel (S) John Dyrby Paulsen (S)
Mette Reissmann (S) Torben Hansen (S) Simon Kollerup (S) Lone
Loklindt (RV) fmd. Andreas
Steenberg (RV) Lotte Rod (RV) Eigil Andersen (SF) Steen Gade (SF)
Per Clausen (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Sara Olsvig
(IA) Erling Bonnesen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) Henrik
Høegh (V) Birgitte Josefsen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Anni Matthiesen (V) nfmd. Hans
Christian Thoning (V) Eyvind Vesselbo (V) Dennis Flydtkjær
(DF) René Christensen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Villum Christensen (LA) Vivi Kier (KF)
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 173
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra miljøministeren | 2 | Supplerende høringssvar, fra
miljøministeren | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Henvendelse af 11/4-13 fra DI Handel | 5 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 173
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om at kommentere henvendelsen af
11/4-13 fra DI Handel, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå |
|