Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 23. april 2013
1 Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget. Børne- og undervisningsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 3. Dansk Folkeparti har stillet
ændringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar
2013 og var til 1. behandling den 12. marts 2013. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
børne- og undervisningsministeren sendte den 10. januar 2013
dette udkast til udvalget, jf. BUU alm. del - bilag 91. Den 28.
februar 2013 sendte børne- og undervisningsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 14
spørgsmål til børne- og undervisningsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 7 af udvalgets
spørgsmål til børne- og undervisningsministeren
og ministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og EL) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
børne- og undervisningsministeren stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Hvis ændringsforslag nr. 2 stillet af
Dansk Folkeparti bliver forkastet ved 2. behandling, vil Dansk
Folkeparti stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af børne- og
undervisningsministeren stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil redegøre for sin indstilling til det af
Dansk Folkeparti stillede ændringsforslag ved 2.
behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4 Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af børne- og
undervisningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
9 indsættes som stk.
7:
»Stk. 7.
Børne- og undervisningsministeren kan for andre offentlige
og private uddannelsesinstitutioner, der ikke er omfattet af stk.
1, fastsætte regler om lokale uddannelsesudvalg, herunder om
nedsættelse, sammensætning og
opgaver.««
[Bemyndigelse til at
fastsætte regler om nedsættelse af lokale
uddannelsesudvalg for godkendte private AMU-udbydere]
Af et mindretal
(DF):
2) I
det under nr. 4 foreslåede § 10, stk. 4, ændres
»internationale forpligtelser« til: »den nordiske
overenskomst af 6. marts 1982 om samarbejde mellem myndigheder og
institutioner inden for erhvervsmæssig revalidering og
arbejdsmarkedsuddannelserne«.
[Ministerens hjemmel til at
fastsætte regler om adgang til arbejdsmarkedsuddannelser
begrænses til den nordiske overenskomst af 6. marts 1982]
Af børne- og
undervisningsministeren, tiltrådt af udvalget:
3) I
nr. 8 ændres »og § 19, stk. 3,« til: »§ 19, stk. 3, og § 20, stk. 1,«.
[Ændring af teknisk
karakter]
Bemærkninger
Til nr.1
Ændringsforslaget giver udtrykkeligt
børne- og undervisningsministeren en særlig hjemmel
til at fastsætte regler, der med en vis tillempning som
følge af de forskellige praktiske forhold om institutionerne
pålægger uddannelsesinstitutioner, der er godkendt til
udbud af arbejdsmarkedsuddannelser uden at være godkendt
efter lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, at
nedsætte lokale uddannelsesudvalg. Det er vurderingen, at
nedsættelse af lokale uddannelsesudvalg også hos andre
udbydere kan være med til at understøtte
arbejdsmarkedsuddannelsessystemet, herunder det nødvendige
fokus på kvalitet og hensigtsmæssig anvendelse.
Under hensyn til at
spørgsmålet om uddannelsesudvalg med rådgivende
funktioner i forvejen omhandles af lovens § 9, er det mere
hensigtsmæssigt at indsætte en særlig bestemmelse
i denne paragraf i stedet for at lade ministeren udnytte
bemyndigelsen til at fastsætte nærmere regler om de
godkendte institutioners forvaltning af udbudsgodkendelsen, der ved
lovforslagets § 1, nr. 10, foreslås indsat som ny §
16, stk. 5, i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
De lokale uddannelsesudvalg vil i vidt
omfang svare til dem, der omhandles i gældende § 9, stk.
1-6, i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., men under hensyn til,
at de institutioner, der kan omfattes af bestemmelsen, afviger fra
institutioner for erhvervsrettet uddannelse vedrørende
formål og opbygning og for en dels vedkommende også
vedrørende størrelse, findes det
hensigtsmæssigt med en særskilt regulering deraf.
Erfaringerne med de udvalg, som vil blive oprettet på
baggrund af reglerne, vil eventuelt senere kunne danne grundlag for
at indsætte en mere præcis bestemmelse om sådanne
udvalg i loven. De andre institutioner end institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, der for tiden er godkendt, er 14 private
uddannelsesinstitutioner, 3 professionshøjskoler og 1
universitet. Bestemmelsen forventes umiddelbart anvendt til at
fastsætte regler om lokale uddannelsesudvalg for de private
udbydere.
Bemyndigelsen vil kunne bruges til
fastsættelse af regler om sådanne lokale
uddannelsesudvalgs nedsættelse, sammensætning og
opgaver, herunder udbydernes forpligtelse til at yde
sekretariatsbistand og afgive relevante oplysninger, med
udgangspunkt i den ordning, der gælder for de bestående
udvalg ved institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Det er tanken, at forpligtelsen til
nedsættelse af udvalg alene skal omfatte udbydere med
større udbud af arbejdsmarkedsuddannelser, hvorimod udbydere
med et meget lille og specielt udbud ikke påtænkes
omfattet af kravet.
Til nr. 2
Dansk Folkepartis ændringsforslag
indebærer, at ministerens hjemmel, jf. lovforslagets §
1, nr. 4, til at fastsætte regler om adgang til
arbejdsmarkedsuddannelser med henblik på at opfylde
internationale aftaler bliver begrænset til den nordiske
overenskomst af 6. marts 1982 om samarbejde mellem myndigheder
og institutioner inden for erhvervsmæssig revalidering og
arbejdsmarkedsuddannelserne.
Efter gældende lovgivning er der
ingen muligheder for at gøre undtagelser for betingelserne
om fast bopæl eller reel og faktisk beskæftigelse i
Danmark for at blive optaget på
arbejdsmarkedsuddannelser.
Lovforslagets § 1, nr. 4, giver
børne- og undervisningsministeren hjemmel til med henblik
på opfyldelsen af internationale forpligtelser at
fastsætte regler om adgang for personer til
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der er optaget i en
fælles kompetencebeskrivelse, herunder om, at der kan
opkræves fuld deltagerbetaling og ydes kost og logi som
indtægtsdækket virksomhed.
Børne- og undervisningsministeren
har i svar på spørgsmål 2 oplyst, at
hovedformålet med forslaget i § 1, nr. 4, er at danne
ramme om opfyldelsen af Danmarks eksisterende forpligtigelser i
henhold til den nordiske overenskomst af 6. marts 1982 om
samarbejde mellem myndigheder og institutioner inden for
erhvervsmæssig revalidering og arbejdsmarkedsuddannelser.
Forslaget i § 1, nr. 4, er imidlertid,
jf. børne- og undervisningsministerens svar på
spørgsmål 2 og 3, hverken i lovteksten eller i
bemærkningerne begrænset til at angå personer med
bopæl i de nordiske lande eller til at angå allerede
indgåede internationale aftaler.
Dansk Folkeparti ønsker med
ændringsforslaget at begrænse ministerens hjemmel til
at fastsætte regler om adgang til arbejdsmarkedsuddannelser
til regler med henblik på opfyldelsen af den nordiske
overenskomst af 6. marts 1982 om samarbejde mellem myndigheder
og institutioner inden for erhvervsmæssig revalidering og
arbejdsmarkedsuddannelserne. Hvis ministeren på et senere
tidspunkt ønsker bemyndigelsen udvidet eller ændret,
vil det kræve en lovændring.
Til nr. 3
§ 20, stk. 1, i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. indeholder ligesom overskriften til
§ 14, § 14, stk. 1 og 3, § 16, stk. 2, og § 19,
stk. 3, formuleringen »flygtninge og indvandrere«, som
nu foreslås ændret til »tosprogede«, men
§ 20, stk. 1, var ved en fejl ikke medtaget i
lovforslaget.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Annette Lind (S) Karin Gaardsted (S) Julie Skovsby (S) Orla Hav (S)
fmd. Rasmus Horn Langhoff (S)
Troels Ravn (S) Lotte Rod (RV) nfmd. Jeppe Mikkelsen (RV) Marlene
Borst Hansen (RV) Pernille Vigsø Bagge (SF) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Rosa Lund (EL) Lars Dohn (EL) Henning Hyllested (EL)
Karen Ellemann (V) Peter Juel Jensen (V) Esben Lunde Larsen (V)
Louise Schack Elholm (V) Anni Matthiesen (V) Tina Nedergaard (V)
Ulla Tørnæs (V) Alex Ahrendtsen (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Marie Krarup (DF) Martin Henriksen (DF) Merete
Riisager (LA) Villum Christensen (LA) Vivi Kier (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 169
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra børne- og undervisningsministeren | 2 | Ændringsforslag, fra børne-
og undervisningsministeren | 3 | Udkast til tidsplan for
udvalgsbehandlingen af lovforslaget | 4 | Tidsplan for udvalgsbehandlingen af
lovforslaget | 5 | Udkast til betænkning | 6 | Ændringsforslag, fra børne-
og undervisningsministeren | 7 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 169
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. , om der efter gældende
lovgivning er muligheder for at gøre undtagelser for
betingelserne om fast bopæl eller reel og faktisk
beskæftigelse i Danmark for at blive optaget på
arbejdsmarkedsuddannelser, til børne- og
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. , om ministerens hjemmel til at
fastsætte regler om adgang til arbejdsmarkedsuddannelser med
henblik på at opfylde internationale aftaler er
begrænset til at angå personer med bopæl i de
nordiske lande, til børne- og undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. , om ministerens hjemmel til at
fastsætte regler om adgang til arbejdsmarkedsuddannelser med
henblik på at opfylde internationale aftaler er
begrænset til at angå allerede indgåede
internationale aftaler, til børne- og
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. , om bemærkningerne til §
1, nr. 4, (§ 10 a, stk. 4) harmonerer med ministerens
bemærkninger under 1. behandling, til børne- og
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om ændringsforslag, som
indebærer, at ministerens hjemmel til at fastsætte
regler om adgang til arbejdsmarkedsuddannelser med henblik på
at opfylde internationale aftaler er begrænset til den
nordiske aftale af 6. marts 1982, til børne- og
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, i hvilket omfang lovforslaget
udvider mulighederne for at udvikle arbejdsmarkedsuddannelser
på områder, hvor private initiativtagere allerede
udbyder uddannelsesaktiviteter, til børne- og
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvordan der skal skelnes mellem
private og offentlige udbydere eller underleverandører i
relation til regler omkring udbud, til børne- og
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre et
fleksibelt og anvendeligt AMU-system, som virksomheder og
medarbejdere kan anvende i opkvalificeringen, hvis der skal
opstilles rigide retningslinjer for udbud, til børne- og
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvorfor der fastsættes
geografiske dækningsområder i forbindelse med
godkendelsen af udbydere, til børne- og
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. , om hensigten med, at ministeren
skal have mulighed for at »fastsætte særlige
vilkår for benyttelse af godkendelsen« til at udbyde,
til børne- og undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm. om undervisningens afholdelsesform,
til børne- og undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm. om kommentarer til
høringssvaret fra DA, til børne- og
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. , om ministeren mener, at offentlige
og private udbydere skal behandles forskelligt, til børne-
og undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om ændringsforslag i forhold
til RUT-registeret og den politiske aftale bag dette register, til
børne- og undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
|
Bilag 2
Nogle af udvalgets
spørgsmål til børne- og undervisningsministeren
og ministerens svar herpå
Spørgsmål 7-13 og ministerens
svar herpå er optrykt efter ønske fra V.
Spørgsmål 7:
Kan ministeren oplyse, hvordan ministeren
forestiller sig, der skal skelnes mellem private og offentlige
udbydere eller underleverandører i relation til regler
omkring udbud?
Svar:
AMU-systemet skal være relevant og
fleksibelt og medvirke til at sikre både en horisontal og en
vertikal opkvalificering af faglærte og ufaglærte.
Dette gælder uanset om leverancerne sker via offentlige eller
private udbydere. Derfor skelnes der i udgangspunktet eller i
bestemmelserne i lovforslaget ikke mellem godkendte private og
godkendte offentlige AMU-udbydere.
Forskelle mellem
godkendte AMU-udbydere, som er offentlige eller private
Selvom udgangspunktet er, at der ikke skelnes
mellem godkendte offentlige AMU-udbydere og godkendte private
AMU-udbydere, så er der alligevel forskel på graden af
regulering, hvilket blandt andet hænger sammen med, at det
overordnede formål for de offentlige udbydere er at levere
undervisning. Reguleringen er således på visse punkter
mere omfattende for offentligt godkendte udbydere og mindre
omfattende for de private aktører blandt andet af hensyn
til, at de reelt skal være interesseret i at medvirke til
opgaveløsningen.
De aktuelle forskelle
vedrører især:
- Godkendte
offentlige AMU-udbydere er omfattet af institutionslovgivningen
på området, som typisk er lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse. Dette er de godkendte private
AMU-udbydere ikke. Dette medfører bl.a., at godkendte
offentlige AMU-udbydere er forpligtiget til at indsende
revisorattesteret årsregnskab over deres samlede aktivitet,
hvilket ikke kræves af de godkendte private AMU-udbydere.
- Statens
løn og ansættelsesvilkår, herunder ved
timelæreransættelse, skal følges af de godkendte
offentlige AMU-udbydere, som forudsætning for udbetaling af
tilskud. Dette gælder heller ikke for de godkendte private
AMU-udbydere.
- Krav om
nedsættelse af lokale uddannelsesudvalg har indtil videre
alene været et krav for de godkendte offentlige AMU-udbydere.
På dette område har jeg dog fremsat
ændringsforslag, så dette krav som udgangspunkt
også vil gælde for godkendte private AMU-udbydere
på lige fod med de godkendte offentlige AMU-udbydere.
Underleverandører
og udlicitering
Godkendte AMU-udbydere skal som udgangspunkt
selv forestå AMU-aktiviteten. De kan dog vælge at lade
en anden godkendt AMU-udbyder eller en anden ikke-godkendt
institution for erhvervsrettet uddannelse forestå
AMU-aktiviteten som udlagt undervisning. Derudover kan den
godkendte AMU-udbyder også vælge at udlicitere
undervisningen til en privat virksomhed. Udlicitering gør
det især muligt for private virksomheder at bidrage til at
løse konkrete undervisningsopgaver indenfor AMU, selv om de
ikke lever op til de noget strengere betingelser, som skal til for
at blive en statslig godkendt AMU-udbyder
Tilsynssagerne har vist, at de private
aktører har været overrepræsenteret, herunder
har der været en del sager, som netop har drejet sig om
udlicitering. Dette har medført, at jeg sidste år har
strammet op på vilkårene for udlicitering. Dette skal i
højere grad sikre, at den private kursusvirksomhed
både formelt og reelt optræder som
underleverandør i forhold til den godkendte udbyder. Bl.a.
er det en forpligtigelse, at der indgås en kontrakt om
udliciteringen, der som minimum svarer til ministeriet kontrakt
herom. Ligesom det ikke er muligt at udlicitere virksomhedsforlagt
undervisning eller kurser i fælleskataloget.
Spørgsmål 8:
Kan ministeren oplyse, hvordan ministeren vil
sikre et fleksibelt og anvendeligt AMU-system, som virksomheder og
medarbejdere kan anvende i opkvalificeringen, hvis der skal
opstilles rigide retningslinjer for udbud?
Svar:
Det er ikke hensigten at opstille rigide retningslinjer for
udbuddet af arbejdsmarkedsuddannelser.
Intentionen med lovforslaget er at skabe en
mere overskuelig regulering af den måde
arbejdsmarkedsuddannelserne udbydes på, samtidig med at
lovens regler gøres både mere klare og mindre
sårbare overfor misbrug. Det har ligeledes været
intentionen med lovforslaget at bevare fleksibiliteten
således, at AMU-systemet også i fremtiden smidigt kan
opfylde samfundets behov for efter- og videreuddannelse af
ufaglærte og faglærte. Denne balancegang mener jeg er
opnået i lovforslaget. Ligesom AMU-programmet fortsat rummer
mange muligheder for fleksibel tilrettelæggelse, hvor
udbyderne har mange frihedsgrader og samarbejdsmuligheder.
Spørgsmål 9:
Kan ministeren oplyse, hvorfor der
fastsættes geografiske dækningsområder i
forbindelse med godkendelsen af udbyderen?
Svar:
Alle institutioner har i dag et geografisk
dækningsområde tilknyttet deres udbudsgodkendelse, som
typisk omfatter en region. De geografiske
dækningsområder blev indført i forbindelse med
udbudsrunden i 2009 for at sikre en klarere ansvarsplacering for
forsyningen af arbejdsmarkedsuddannelser i det
pågældende område. Tidligere var
ansvarsplaceringen mere diffus og afgrænset som
institutionernes naturlige opland.
Ministeriet har gennemført en
række tiltag for at sikre, at der er et smidigt udbud
på tværs af de geografiske dækningsområder,
og at den enkelte bruger kun skal henvende sig ét sted. De
13 VEU-centre danner rammen om én fælles indgang i
forhold til almen- og erhvervsrettet voksenuddannelse. VEU-centrene
rådgiver og vejleder brugeren om det samlede udbud, og de er
hermed med til at synliggøre, hvor de forskellige
institutioners udbud er placeret. Der er herudover mulighed for at
afholde virksomhedsforlagt undervisning uden for det geografiske
dækningsområde.
Jeg vil naturligvis, når det bliver
aktuelt med en ny udbudsrunde, foretage en samlet vurdering af de
geografiske dækningsområder. Den faldende
aktivitetsudvikling på AMU-området har også
været genstand for temadrøftelser i Rådet for
Voksen- og Efteruddannelse (VEU-rådet), og jeg er
lydhør overfor eventuelle yderligere anbefalinger fra
VEU-rådet, som samlet set vurderes at styrke anvendelsen af
AMU.
Spørgsmål 10:
Kan ministeren oplyse, hvad hensigten er med,
at ministeren skal have mulighed for at »fastsætte
særlige vilkår for benyttelse af godkendelsen«
til at udbyde, f.eks. indføre en begrænsning af adgang
til udlicitering, til gennemførelse af virksomhedsforlagt
undervisning? Er sigtet at lukke for muligheden for at lave
virksomhedsforlagt undervisning - også selv om det kan betyde
en bedre kvalitet i kursusudbuddet?
Svar:
Sigtet er ikke at lukke for muligheden for at
lave virksomhedsforlagt undervisning.
Lovforslagets § 1, nr. 11, tager sigte
på at tydeliggøre tilsynets præventive funktion
og dermed modvirke misbrug og misligholdelse af godkendelser til at
udbyde AMU. Forslaget ligger i forlængelse af de
gældende regler om sanktioner og den nuværende
tilsynspraksis. Det gøres med lovforslaget alene tydeligt,
at det vil være muligt at fastsætte særlige
vilkår for benyttelsen af godkendelsen, hvis det
skønnes, at udbyderen ikke har forestået
undervisningen og aktiviteten i overensstemmelse med godkendelsens
indhold samt reglerne om godkendelsen, om undervisningen og om
aktiviteten. Desuden hvis det skønnes nødvendigt for
at sikre, at udbyderen forestår undervisningen og aktiviteten
i overensstemmelse med godkendelsens indhold og reglerne. En
sådan vurdering vil skulle foretages konkret for hvert enkelt
tilfælde, og dette vil ske under iagttagelse af de
almindelige forvaltningsretlige grundsætninger, herunder
proportionalitetsprincippet.
Spørgsmål 11:
Kan ministeren oplyse, hvad ministeren mener
med »afholdelsesformer, der uden saglig grund vinder frem som
udtryk for en tendens til at tænke i
tilskudsmaksimering«? Sigter ministeren her på at
begrænse de fleksible afholdelsesformer - korte kurser,
udenfor arbejdstid m.v. - som er i såvel medarbejdernes som
virksomhedernes interesse?
Svar:
Det er ikke formålet med hjemlen at
begrænse de fleksible afholdelsesformer i AMU-programmet.
Hensigten er at skaffe hjemmel til at kunne regulere og
begrænse brugen af afholdelsesformer, hvis udbredelse
besværliggør tilsyn med uddannelserne, og
afholdelsesformer, som ikke findes hensigtsmæssige i forhold
til arbejdsmarkedsuddannelsernes formål og regulering. Dette
kan blandt andet ske ved at sikre mulighed for at gennemføre
tilsyn, f.eks. ved at afholdelse af AMU kun sker i Danmark.
Det afgørende er, at AMU afholdes med
henblik på at øge de ansattes generelle kompetencer,
og at der ikke anvendes afholdelsesformer, der indebærer
risiko for misbrug. Der har i tilsynssagerne været eksempler
på afholdelsesformer, der primært er valgt med henblik
på tilskudsmaksimering. Det har for eksempel drejet sig om
interne virksomhedskurser eller opretholdelse af produktion under
undervisningen.
Spørgsmål 12:
Ministerens kommentarer udbedes til den del af
høringssvaret fra DA, hvoraf fremgår: »I
bemærkningerne til lovforslaget nævnes
»Kulegravningsrapporten« under den aktuelle situation,
som lovforslaget sigter på. DA skal i den forbindelse
tilkendegive, at DA ikke finder det relevant at skelne mellem
private udbydere eller offentlige udbydere eller
underleverandører. Det centrale er, at udbyderne lever op
til det ansvar, der er forbundet med at være
udbyder.«
Svar:
Jeg er enig i, at det centrale er, om
AMU-udbyderne lever op til det ansvar, der er forbundet med at
være en godkendt AMU-udbyder eller en underleverandør.
For en uddybende redegørelse for reguleringen på
området henvises til min besvarelse af spørgsmål
7.
Spørgsmål 13:
Mener ministeren, at offentlige og private
udbydere skal behandles forskelligt?
Svar:
Som udgangspunkt mener jeg, at offentlige og
private AMU-udbydere skal behandles ens. Der er dog alligevel
områder, hvor graden af regulering er forskellig for private
og offentlige udbydere. Dette hænger blandt andet sammen med,
at det overordnede formål for de offentlige udbydere er at
levere undervisning. De private aktører er inviteret med til
at bidrage til opgaveløsningen, og reguleringen er på
visse områder mindre omfattende blandt andet af hensyn til,
at de reelt skal være interesseret i at medvirke til
opgaveløsningen, jf. min besvarelse af
spørgsmål 7.