Fremsat den 28. februar 2013 af ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri (Mette Gjerskov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om udendørs
hold af svin
(Ændring af revisionsbestemmelse
m.v.)
§ 1
I lov nr. 173 af 19. marts 2001 om
udendørs hold af svin, som ændret ved § 1 i lov
nr. 1562 af 20. december 2006, lov nr. 496 af 12. juni 2009, §
6 i lov nr. 500 af 12. juni 2009, lov nr. 649 af 15. juni 2010 og
lov nr. 561 af 18. juni 2012, foretages følgende
ændringer:
1. §
12 affattes således:
Ȥ
12. Alle svin på over to uger skal have permanent
adgang til frisk vand i tilstrækkelig
mængde.«
2. I
§ 18 a ændres
»2012-13« til: »2014-15«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås
revisionsbestemmelsen i § 18 a i lov om udendørs hold
af svin ændret, således at revisionsperioden
forlænges til folketingsåret 2014-2015.
Ifølge den gældende
revisionsbestemmelse i § 18 a skal ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri (tidligere justitsministeren)
i folketingsåret 2012-13 fremsætte forslag om revision
af lovens § 12, hvoraf det følger, at alle svin bortset
fra pattegrise under 14 dage altid skal have fri adgang til rent
drikkevand. Formålet med revisionsbestemmelsen er at give
mulighed for nærmere at afdække svins behov for
permanent adgang til vand om natten i frostvejr.
Revisionsperioden i lovens § 18 a er
senest i folketingsåret 2011-12 blevet forlænget til
folketingsåret 2012-13 for at afvente en afrapportering fra
et forskningsprojekt udført af DCA - Nationalt Center for
Fødevarer og Jordbrug (tidligere Det Jordbrugsvidenskabelige
Fakultet) ved Aarhus Universitet om behovet for vandtildeling til
udendørs søer i vinterperioden. Forskningsprojektet
er afsluttet ultimo maj 2012. Revisionsperioden foreslås
endnu engang forlænget, idet det pågældende
forskningsprojekt ikke entydigt og fyldestgørende har belyst
problematikken vedrørende svins behov for permanent adgang
til vand om natten i frostvejr.
Endvidere foreslås ordlyden af lovens
§ 12 ændret, således at den bringes i fuld
overensstemmelse med teksten i Rådets direktiv 2008/120/EF om
fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af
svin (kodificeret udgave) og Europarådets reviderede
rekommandation af 2. november 2004 for svin.
2. Lovforslagets
baggrund
Revisionsbestemmelsen i § 18 a i lov
om udendørs hold af svin blev oprindeligt indsat under
Folketingets behandling af lov nr. 1526 af 20. december 2006 om
ændring af bl.a. lov om udendørs hold af svin.
Ifølge bestemmelsens daværende ordlyd skulle
justitsministeren i folketingsåret 2008-09 fremsætte
forslag om revision af § 12, hvilket var baggrunden for,
at ministeren den 28. januar 2009 fremsatte lovforslag nr. L 108 om
ændring af lov om udendørs hold af svin
(Ophævelse af revisionsbestemmelse).
Ved lovforslaget blev lovens § 18 a
foreslået ophævet. Baggrunden herfor var, at en
evaluering af, hvorvidt der for alle typer af svin er behov for
permanent adgang til vand om natten i frostvejr og, hvordan kravet
om permanent adgang til vand fungerer i praksis, viste, at kravet i
§ 12 ikke havde givet anledning til alvorlige
vanskeligheder.
Et flertal i Folketingets Udvalg for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri fremsatte imidlertid et
ændringsforslag, hvorefter bestemmelsen i § 18 a
ikke skulle ophæves, men perioden for revision i stedet
forlænges med et år, således at justitsministeren
blev pålagt i folketingsåret 2009-10 at fremsætte
forslag om revision af lovens § 12. Ifølge
bemærkningerne til ændringsforslaget havde
forlængelsen til formål at sikre, at justitsministeren
fik udarbejdet en videnskabelig afdækning af svins behov for
adgang til rent drikkevand. Ændringsforslaget blev vedtaget
ved lov nr. 496 af 12. juni 2009 om ændring af lov om
udendørs hold af svin (Ændring af
revisionsbestemmelse). På baggrund af den ændrede
revisionsbestemmelse fremsatte justitsministeren den 25. februar
2010 lovforslag nr. L 143 om ændring af lov om
udendørs hold af svin (Ophævelse af
revisionsbestemmelse), hvorved lovens § 18 a på ny blev
foreslået ophævet.
Justitsministeriet havde til brug for
udarbejdelsen af lovforslaget indhentet udtalelser fra DCA -
Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug ved Aarhus
Universitet, Landbrug & Fødevarer, Økologisk
Landsforening og Fødevarestyrelsen. Det var
Justitsministeriets opfattelse, at de indhentede udtalelser viste,
at kravet i § 12 fortsat ikke gav anledning til alvorlige
vanskeligheder. Endvidere fremgik det af udtalelsen fra Det
Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, at de foreløbige
resultater fra igangværende forskning ved fakultetet viste,
at indegående søer i perioden op til faring har et
øget behov for væskeoptagelse, som om
nødvendigt eller muligt søges tilfredsstillet
også i hvileperioden om natten.
Under behandlingen af lovforslag nr. L 143 i
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
tiltrådte det samlede udvalg imidlertid et
ændringsforslag, hvorefter bestemmelsen i § 18 a ikke
skulle ophæves, men revisionsperioden i stedet
forlænges med 2 år til folketingsåret
2011-2012.
Baggrunden for dette var, at DCA - Nationalt
Center for Fødevarer og Jordbrug ved Aarhus Universitet
havde oplyst, at der i løbet af 2011 ville blive
gennemført forsøg med henblik på at
afdække bl.a. behovet for vandtildeling i vinterperioden, og
at afrapportering fra forsøgene tidligst kunne forventes i
2011. Ændringsforslaget blev vedtaget ved lov nr. 649 af 15.
juni 2010 om ændring af lov om udendørs hold af svin
(Ændring af revisionsbestemmelse).
Forskningsprojektet blev imidlertid forsinket.
Årsagen til forsinkelsen var det usædvanligt milde vejr
i vinteren 2011-2012. Temperaturerne var således i perioden
fra oktober 2011 til primo januar 2012 kun i meget korte perioder i
nærheden af eller under frysepunktet. DCA - Nationalt Center
for Fødevarer og Jordbrug havde derfor ikke i perioden
indtil primo januar 2012 mulighed for at indsamle resultater, der
gjorde det muligt at give svar vedrørende
spørgsmålet om søers vandoptag i perioder med
frostvejr.
Forsinkelsen medførte, at der ikke i
folketingsåret 2011-12 kunne fremsættes lovforslag om
revision af bestemmelsen på grundlag af forskningsprojektets
resultater. Revisionsperioden for § 18 a blev som konsekvens
heraf forlænget til folketingsåret 2012-13 ved lov nr.
561 af 18. juni 2012.
3. Gældende
ret
Efter § 12 i lov nr. 173 af 19.
marts 2001 om udendørs hold af svin, som ændret ved
lov nr. 1562 af 20. december 2006, skal alle svin, bortset fra
pattegrise under 14 dage, altid have fri adgang til rent
drikkevand.
Fri adgang til rent drikkevand indebærer
ifølge bemærkningerne til forslaget til hovedloven
bl.a., at afstanden fra svinenes opholdssteder til drikkevandet
ikke må være så stor, at svinene alene på
grund af afstanden hindres i at drikke, jf. Folketingstidende
2000-01, Tillæg A, side 1733. Endvidere følger det af
bemærkningerne, at der ved udendørs hold af svin kan
opstå problemer med tildeling af vand, når det er
frostvejr, jf. Folketingstidende 2000-01, Tillæg A, side
1733.
Før ændringen af lov om
udendørs hold af svin ved lov nr. 1562 af 20. december 2006
fulgte det af § 12, at alle svin, bortset fra pattegrise
på under 14 dage, altid skulle have fri adgang til rent
drikkevand, undtagen i perioder med frostvejr, hvor svinene mindst
en gang om dagen skulle have adgang til rent vand i forbindelse med
fodring.
Lov om udendørs hold af svin
§ 12 blev ændret ved lov nr. 1562 af 20. december
2006 om ændring af lov om udendørs hold af svin, lov
om indendørs hold af smågrise, avls- og slagtesvin
samt lov om indendørs hold af drægtige søer og
gylter (Gennemførelse af Europarådets reviderede
rekommandation om svin m.v.). Ændringen i 2006 af lov om
udendørs hold af svin gennemfører Europarådets
reviderede rekommandation af 2. december 2004 om svin, hvoraf det
bl.a. følger, at alle svin til enhver tid skal have adgang
til vand i tilstrækkelig mængde og af passende
kvalitet.
Rådets direktiv 2008/120/EF indeholder
en lignende bestemmelse om svins adgang til vand.
Efter § 18 a i lov om udendørs
hold af svin skal ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri i folketingsåret 2012-13 fremsætte forslag om
revision af lovens § 12. Revisionsbestemmelsen fik sin
nuværende ordlyd ved lov nr. 561 af 18. juni 2012 om
ændring af lov om udendørs hold af svin (Ændring
af revisionsbestemmelse). Der henvises herom nærmere til pkt.
2 ovenfor.
4. Forskningsprojekt om behovet for vand hos
udendørs søer i vinterperioden
Baggrunden for, at revisionsperioden i §
18 a i lov om udendørs hold af svin - vedrørende
kravet i lovens § 12 om svins adgang til vand - ved lov nr.
561 af 18. juni 2012 blev forlænget til folketingsåret
2012-13, var, at DCA - Nationalt Center for Fødevarer og
Jordbrug ved Aarhus Universitet havde oplyst, at det under pkt. 2
nævnte forskningsprojekt ville køre indtil april 2012,
og at der først i maj 2012 kunne forventes en
opgørelse, hvori man beskrev søernes vandoptag
igennem døgnet og i de forskellige diegivningsstadier under
de klimamæssige forhold i vinteren 2011-12.
DCA - Nationalt Center for Fødevarer og
Jordbrug offentliggjorde resultaterne af undersøgelsen
ultimo maj 2012. Forskningsprojektets resultater beskriver
søernes vandoptag igennem døgnet og i de forskellige
diegivningsstadier under de klimamæssige forhold i vinteren
2011-12.
Resultaterne af forskningsprojektet drager
imidlertid ikke entydige konklusioner om de farende og diegivende
søers behov for at optage vand om natten, samt deres evne
til at tilpasse sig forhold, hvor der ikke er adgang til vand om
natten. Projektet forholder sig heller ikke til, hvilket behov
andre aldersgrupper af svin har for at optage vand om natten, samt
hvordan et forhindret natligt vandoptag påvirker de
udegående svin generelt.
5. Fødevareministeriets overvejelser
Som anført ovenfor under pkt. 4 drager
resultaterne fra forskningsprojektet ikke entydige konklusioner om
de farende og diegivende søers behov for at optage vand om
natten samt deres evne til at tilpasse sig forhold, hvor der ikke
er adgang til vand om natten. Projektet forholder sig heller ikke
til, hvilket behov andre aldersgrupper af svin har for at optage
vand om natten, samt hvordan et forhindret natligt vandoptag
påvirker de udegående svin generelt.
Den manglende afklaring af disse
spørgsmål medfører efter
Fødevareministeriets opfattelse, at revisionsperioden i
§ 18 a bør forlænges, idet der ikke i
folketingsåret 2012-13 vil kunne fremsættes lovforslag
om revision af bestemmelsen, og/eller ophævelse af
revisionsbestemmelsen, på et tilstrækkeligt grundlag.
Det foreslås derfor, at de nævnte
spørgsmål søges afklaret gennem et nyt
forskningsprojekt udarbejdet af DCA - Nationalt Center for
Fødevarer og Jordbrug.
Revisionsperioden foreslås på den
baggrund forlænget til folketingsåret 2014-15.
Det er Fødevareministeriets
forventning, at resultaterne fra det nye forskningsprojekt vil
danne et fyldestgørende grundlag for en endelig
stillingtagen til, hvad kravet i § 12 vedrørende adgang
til drikkevand for svin, der holdes udendørs, skal
indebære.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at
Danmarks EU-retlige og folkeretlige forpligtelser på
området, jf. ovenfor under pkt. 3, sætter snævre
grænser for, hvilke ændringer der kan foretages af
lovens § 12 om svins adgang til vand.
Samtidig foreslås ordlyden i § 12
ændret, da Fødevareministeriet finder det
hensigtsmæssigt, at bestemmelsens ordlyd bringes i fuld
overensstemmelse med direktiv- og rekommandationsteksten. Med sin
nuværende ordlyd fremgår det af § 12, at alle svin
bortset fra pattegrise under 14 dage altid skal have fri adgang til
rent drikkevand, mens det af den foreslåede nye ordlyd af
§ 12 fremgår, at alle svin på over to uger skal
have permanent adgang til frisk vand i tilstrækkelig
mængde.
6. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for stat, kommuner eller regioner. Lovforslaget
medfører ikke merudgifter for staten i form af udgifter til
et nyt forskningsprojekt udarbejdet af DCA - Nationalt Center for
Fødevarer og Jordbrug, idet projektet forventes
gennemført under aftalen mellem Fødevareministeriet
(FVM) og Aarhus Universitet om forskningsbaseret
myndighedsbetjening m.v. på DCA - Nationalt Center for
Fødevarer og Jordbrug.
7. De
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget har været forelagt
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER), som har
vurderet, at lovforslaget ikke har administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
8. De
administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
9. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
10. Forholdet til
EU-retten
Med lovforslaget bringes ordlyden af § 12
i fuld overensstemmelse med teksten i Rådets direktiv
2008/120/EF om fastsættelse af mindstekrav med hensyn til
beskyttelse af svin (kodificeret udgave) og Europarådets
reviderede rekommandation af 2. november 2004 for svin. Herudover
indeholder lovforslaget ikke EU-retlige aspekter.
11. Hørte
myndigheder m.v.
Et udkast til lovforslaget har været
sendt i høring hos 3F - Fagligt Fælles Forbund, Aktive
Dyrerettigheder, Aktive Dyrevenner, Alle Dyrs Ret, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske
Regioner, Den Danske Dyrlægeforening, Det Biovidenskabelige
Fakultet v/ Københavns Universitet, Det Dyreetiske
Råd, Det Veterinære Sundhedsråd, Dyrefondet,
Dyrenes Beskyttelse, Dyreværnsforeningen Freja,
DyreværnsOrganisationernes Samarbejds-Organisation (DOSO),
Dyreværnsrådet, DCA - Nationalt Center for
Fødevarer og Jordbrug v/ Aarhus Universitet, Kommunernes
Landsforening, Kødbranchens Fællesråd, Landbrug
& Fødevarer, Landsforeningen af Danske Svineproducenter,
Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen
Frie Bønder - Levende Land, Landorganisationen i Danmark
(LO), OASA, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Sammenslutningen af
Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA), Teknologisk Institut,
Videncentret for Landbrug, WSPA og Økologisk
Landsforening.
| | | 12. Sammenlignende tabel | | | | | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgere | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Med lovforslaget bringes ordlyden af
§ 12 i fuld overensstemmelse med teksten i Rådets
direktiv 2008/120/EF om fastsættelse af mindstekrav med
hensyn til beskyttelse af svin (kodificeret udgave) og
Europarådets reviderede rekommandation af 2. november 2004
for svin. Herudover indeholder lovforslaget ikke EU-retlige
aspekter. | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at ordlyden i § 12
ændres, således at den bringes i fuld overensstemmelse
med ordlyden i bilag 1, kapitel 1, pkt. 7 i Rådets direktiv
2008/120/EF om fastsættelse af mindstekrav med hensyn til
beskyttelse af svin (kodificeret udgave) og artikel 14 i
Europarådets reviderede rekommandation af 2. november 2004
for svin.
Det fremgår af den nuværende
ordlyd af § 12, at alle svin bortset fra pattegrise under 14
dage altid skal have fri adgang til rent drikkevand, mens det af
den foreslåede nye ordlyd af § 12 fremgår, at alle
svin på over to uger skal have permanent adgang til frisk
vand i tilstrækkelig mængde.
Til nr. 2
Revisionsbestemmelsen i § 18 a i lov
om udendørs hold af svin foreslås ændret,
således at ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri skal fremsætte lovforslag om revision af lovens
§ 12 i folketingsåret 2014-15. Den foreslåede
ændring indebærer, at revisionsperioden forlænges
med to år i forhold til den gældende
revisionsbestemmelse.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2013.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 173 af 19. marts 2001 om
udendørs hold af svin, som ændret ved § 1 lov nr.
1562 af 20. december 2006, lov nr. 496 af 12. juni 2009, § 6 i
lov nr. 500 af 12. juni 2009, lov nr. 649 af 15. juni 2010 og lov
nr. 561 af 18. juni 2012 foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1. § 12 affattes således: | § 12.
Alle svin bortset fra pattegrise under 14 dage skal altid have fri
adgang til rent drikkevand. | | Ȥ
12. Alle svin på over to uger skal have permanent
adgang til frisk vand i tilstrækkelig
mængde.« | | | | § 18 a. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri fremsætter i
folketingsåret 2012-13 forslag om revision af
§ 12. | | 2. I § 18
a ændres »2012-13« til:
»2014-15«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2013. |
|