Fremsat den 28. februar 2013 af
justitsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven og lov om
erstatning fra staten til ofre for forbrydelser
(Udvidelse af ordning om underretning af
forurettede og styrkelse af rammerne for behandling af
ansøgninger om offererstatning)
§ 1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1008 af 24. oktober 2012, som ændret ved § 1 i lov
nr. 1242 af 18. december 2012 og § 1 i lov nr. 1387 af 23.
december 2012, foretages følgende ændring:
1. I
§ 741 g, stk. 1, indsættes
efter 1. pkt.:
»I sådanne tilfælde
underrettes den forurettede desuden efter anmodning, hvis
gerningsmanden under afsoning og på institutionens
område med institutionens viden medvirker i optagelserne til
et tv- eller radioprogram produceret til udsendelse her i landet,
hvori den pågældende har en fremtrædende rolle,
eller i et portrætinterview i et dansk dagblad. Det samme
gælder ved medvirken i optagelserne af et sådant tv-
eller radioprogram eller interview uden for institutionens
område i tilfælde, hvor institutionen har meddelt
tilladelse til udgang med viden herom.«
§ 2
I lov om erstatning fra staten til ofre for
forbrydelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 688 af 28. juni
2004, som senest ændret ved § 2 i lov nr. 325 af 11.
april 2012, foretages følgende ændringer:
1. § 11,
stk. 2, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Erstatningsnævnet består af en formand og en eller
flere næstformænd, der tilsammen udgør
formandskabet, samt et antal yderligere medlemmer.
Erstatningsnævnets formand og næstformænd skal
være landsdommere. Nævnets øvrige medlemmer
udnævnes efter indstilling fra henholdsvis social- og
integrationsministeren og fra Advokatrådet.
Stk. 3.
Justitsministeren bestemmer antallet af næstformænd og
øvrige medlemmer.
Stk. 4.
Erstatningsnævnets formand, næstformænd og
øvrige medlemmer udnævnes for en periode på 4
år. Genudnævnelse kan finde sted.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 5 og
6.
2. I
§ 11, stk. 3, der bliver stk. 5,
indsættes efter »stk. 2«: »-4«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2013.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men § 2 kan ved kongelig anordning helt
eller delvis sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og
baggrund
2.
Underretningsordningen
2.1. Gældende
ret
2.2. Lovforslagets
udformning
3. Rammerne for
behandling af ansøgninger om offererstatning
3.1. Gældende
ret
3.1.1.
Offererstatningsloven mv.
3.1.2.
Erstatningsnævnet
3.2. Lovforslagets
udformning
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
4.1.
Underretningsordningen
4.2. Rammerne for
behandling af ansøgninger om offererstatning
5. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
6. De
administrative konsekvenser for borgerne
7. De
miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til
EU-retten
9. Hørte
myndigheder mv.
10. Sammenfattende
skema
1. Indledning
og baggrund
Som anført i regeringsgrundlaget fra oktober 2011, "Et
Danmark, der står sammen", ønsker regeringen, at ofre
for kriminalitet skal hjælpes bedre.
Regeringen har derfor i samarbejde med Enhedslisten fremlagt en
offerpakke bestående af initiativer, der skal sikre, at ofre
for kriminalitet får bedre hjælp. Offerpakken
består af tre tiltag: Etablering af en offerfond, udvidelse
af underretningsordningen over for ofre samt et tiltag, som skal
kunne sætte offerets version af sagen i centrum i
retssager.
Med dette lovforslag foretages de lovændringer, der er
nødvendige for at gennemføre tiltaget om udvidelse af
underretning af forurettede. Tiltaget om etablering af en offerfond
behandles i et sideløbende lovforslag.
Spørgsmålet om at sætte offerets version af
sagen i centrum i retssager vil blive behandlet af
Strafferetsplejeudvalget.
Som et yderligere tiltag ønsker regeringen ligeledes i
samarbejde med Enhedslisten at gennemføre en markant
styrkelse af rammerne for behandlingen af sager om offererstatning.
Med dette lovforslag foreslås således endvidere, at der
tilføres yderligere ressourcer til Erstatningsnævnet
samtidig med, at rammerne for nævnets sagsbehandling
ændres, således at ofrene for kriminalitet kan få
afgjort de længerevarende erstatningssager eller dele heraf
hurtigere end i dag.
2. Underretningsordningen
2.1. Gældende ret
2.1.1. Ved lov nr. 412 af 9. maj
2011 blev der indsat en ny bestemmelse i retsplejeloven (§ 741
g), hvorefter forurettedes muligheder for at blive underrettet,
når gerningsmanden kommer på fri fod, blev udvidet.
Bestemmelsen blev indsat på baggrund af de anbefalinger,
der fremgår af en rapport om en styrket indsats over for ofre
for forbrydelser, som blev afgivet i december 2010 af en
arbejdsgruppe nedsat af Justitsministeriet.
Ifølge bestemmelsen i retsplejelovens § 741 g, stk.
1, skal den forurettede i sager, hvor der er afsagt dom om
ubetinget fængselsstraf for en grovere overtrædelse af
straffeloven, hvor vold, trusler eller anden personfarlig
kriminalitet indgår, eller en sædelighedsforbrydelse,
efter anmodning un-derrettes om tidspunktet for den dømtes
første uledsagede udgang og løsladelse og om eventuel
undvigelse, hvis den dømte har været
varetægtsfængslet før dom og ikke har
været løsladt mellem dommens afsigelse og
fuldbyrdelse. Er den forurettede afgået ved døden,
underrettes den forurettedes nære pårørende
efter anmodning. Underretning kan afslås, hvis
væsentlige hensyn til gerningsmanden taler for det, f.eks.
ved risiko for misbrug af oplysningerne.
Ifølge § 741 g, stk. 2, finder reglerne i stk. 1
tilsvarende anvendelse, hvis gerningsmanden er dømt til
anbringelse efter straffelovens §§ 68, 69, 73 eller 74 a
eller til forvaring efter straffelovens § 70.
Desuden fremgår det af § 741 g, stk. 3, at
justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om
underretningsordningen, herunder om, at afgørelser ikke kan
påklages til en højere administrativ myndighed, og at
persondatalovens bestemmelser om oplysningspligt ikke finder
anvendelse i forhold til den dømte.
Ifølge forarbejderne til bestemmelsen begrænser
retsplejelovens § 741 g ikke de allerede eksisterende
muligheder for at underrette forurettede om gerningsmandens
løsladelse mv., jf. Folketingstidende 2010-11, 1. samling,
tillæg A, lovforslag nr. L 134, pkt. 2.3.2.1. Der vil
således fortsat - uanset arten af den begåede
kriminalitet - i konkrete tilfælde, hvor det ud fra
præventive eller sikkerhedsmæssige overvejelser
konstateres, at der er et særligt hensyn at tage til
forurettede i sagen, kunne foretages underretning ved
gerningsmandens løsladelse mv.
Bestemmelsen trådte i kraft den 1. juli 2011 og finder
anvendelse på overtrædelser, der begås efter
dette tidspunkt.
Der er i medfør af § 741 g, stk. 3, udstedt
bekendtgørelse nr. 809 af 29. juni 2011 om underretning ved
udgang og løsladelse mv., som fastsætter de
nærmere regler for underretningsordningen.
Det følger af bekendtgørelsens § 6, at
kriminalforsorgen foretager underretning vedrørende
dømte, som er idømt en ubetinget fængselsstraf,
hvilket er kerneområdet for underretningsordningen.
Tilsvarende er det kriminalforsorgen, der foretager underretning
vedrørende personer dømt til forvaring. Ved
foranstaltningsdømte henholdsvis ved unge, som er
idømt en ungdomssanktion, forestår statsadvokaten
henholdsvis politiet underretningen af offeret.
Anmodninger fra forurettede om at modtage underretning behandles
af den politikreds, som behandler eller har behandlet straffesagen,
jf. bekendtgørelsens § 2, stk. 1. Der er ingen frister
for indgivelse af en anmodning om underretning. Anmodningen skal
behandles i forlængelse af modtagelsen. Der kan dog
først tages stilling til anmodningen efter straffesagens
endelige afslutning ved retten, jf. bekendtgørelsens §
2, stk. 2.
Det fremgår af forarbejderne til retsplejelovens §
741 g, at gerningsmanden - i modsætning til forurettede - som
udgangspunkt ikke forvaltningsretligt kan anses for part i sagen om
forurettedes anmodning om modtage underretning ved
løsladelse mv., jf. Folketingstidende 2010-11, 1. samling,
tillæg A, lovforslag nr. L 134, pkt. 3.2.3. Det betyder
bl.a., at gerningsmanden ikke har krav på at blive
partshørt over oplysningerne i sagen.
I forbindelse med indsættelsen af § 741 g i
retsplejeloven blev det vurderet, at bestemmelsen indebærer,
at det i alle tilfælde - inden for de i bestemmelsen angivne
rammer - vil være berettiget at videregive oplysninger om
gerningsman?dens løsladelse mv. til forurettede eller
forurettedes nære pårørende. Dette gælder,
uanset om videregivelsen ellers skulle have været
bedømt efter persondataloven eller forvaltningsloven.
Derimod fandtes gerningsmanden ikke at burde orienteres om
afgørelsen om underretning af forurettede, hvilket
myndighederne ellers er forpligtede til efter persondataloven,
medmindre særlige grunde taler herfor. Der blev herved
henvist til, at oplysningen om, at offeret har anmodet om
underretning, i sig selv vil kunne skabe eller forstærke et
modsætningsforhold mellem offer og gerningsmand.
Det følger på den baggrund af § 741 g, stk. 3,
at justitsministeren ved fastsættelsen af de nærmere
regler om underretningsordningen bl.a. kan fastsætte regler
om, at persondatalovens bestemmelser om oplysningspligt ikke finder
anvendelse i forhold til den dømte. Denne hjemmel er
udnyttet i bekendtgørelsens § 4. Gerningsmanden skal
således ikke orienteres om myndighedens afgørelse om
at underrette offeret.
Gerningsmanden vil i stedet blive informeret om
underretningsordningens eksistens i kriminalforsorgens generelle
vejledning til afsonere.
Anmodningen om underretning kan afslås, hvis
væsentlige hensyn til gerningsmanden taler for det. Det
fremgår således af den af Justitsministeriet nedsatte
arbejdsgruppes overvejelser, som er gengivet i bemærkningerne
til lovforslaget, at der kan være tilfælde, hvor der er
risiko for hævn fra forurettedes side - f.eks. ved
banderelaterede forbrydelser. Desuden kan det ikke udelukkes, at
der vil være tilfælde, hvor hensynet til
gerningsmandens privatliv overstiger hensynet til forurettedes
interesse i tryghed, f.eks. hvis der er risiko for chikane fra
tredjemand.
Politikredsene skal ved vurderingen af, om der foreligger
sådanne væsentlige hensyn, lægge vægt
på de oplysninger, som allerede er i deres besiddelse. Kun
efter en konkret vurdering skal politiet søge at oplyse
grundlaget for afgørelsen i videre omfang. En eventuel
yderligere sagsoplysning bør i videst muligt omfang ikke ske
ved at anmode gerningsmanden om en udtalelse om sagen, idet
oplysningen om, at offe?ret har anmodet om underretning, i sig
selv vil kunne skabe eller forstærke et
modsætningsforhold mellem offer og gerningsmand.
Kun i tilfælde, hvor politikredsen efter en konkret
vurdering afslår at give underretning, vil det være
nødvendigt at meddele forurettede dette skriftligt. I andre
tilfælde vil det således være
tilstrækkeligt, at politikredsen i forbindelse med
modtagelsen af anmodningen har oplyst, at forurettede kan regne med
underretning ved udgang og løsladelse mv. Hvis anmodningen
fremsættes skriftligt, bør politikredsens
afgørelse om, at der skal gives underretning af forurettede,
dog ligeledes meddeles skriftligt.
Politidirektørens afgørelse kan ikke
påklages til en højere administrativ myndighed, jf.
§ 3, stk. 2, i bekendtgørelsen.
Der findes ikke efter gældende ret bestemmelser om
underretning af forurettede om gerningsmandens eventuelle
deltagelse i tv-programmer, radioprogrammer eller skrevne
interview.
2.1.2. Efter
straffuldbyrdelseslovens § 59, stk. 1, har en indsat ret til i
institutionen at udtale sig og i den forbindelse at lade sig
fotografere til medierne. Denne ret kan dog begrænses af
ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn, for at beskytte den
forurettede ved lovovertrædelsen eller for i øvrigt at
modvirke en åbenbar krænkelse af retsfølelsen,
jf. stk. 2.
Bestemmelsen i straffuldbyrdelseslovens § 59 skal ses i
sammenhæng med samme lovs § 55, ifølge hvilken de
indsatte har adgang til at rette skriftlig henvendelse til bl.a.
dagspressen og de elektroniske medier og § 46, der
indebærer, at de indsatte under udgang sædvanligvis kan
opnå kontakt med repræsentanter for medierne, der
ligeledes kan tage kontakt til den pågældende indsatte
under straffuldbyrdelsen efter reglerne om besøg, jf. §
51.
I medfør af straffuldbyrdelseslovens § 59, stk. 3,
er der ved bekendtgørelse nr. 379 af 17. maj 2001
(mediebekendtgørelsen) fastsat nærmere regler om
gennemførelsen af de indsattes ret efter stk. 1. Det
fremgår heraf bl.a., at institutionen, forinden der gives
tilladelse til interview mv., skal give den indsatte
fornøden vejledning om de mulige følger af at
stå frem i medierne, jf. bekendtgørelsens § 2.
Afgørelse efter straffuldbyrdelseslovens § 59 og
reglerne i bekendtgørelsen træffes af institutionens
leder eller den, der bemyndiges dertil, idet kompetencen til at
træffe afgørelse om tilladelse til tv-interview dog
ikke kan delegeres til andre end en
vicefængselsinspektør, økonomichef eller
vicepolitimester (nu vicepolitidirektør), jf.
bekendtgørelsens § 3.
Hvis en afsoner eller forvaringsdømt skal optages
på tv, forudsætter det en tilladelse fra institutionen,
hvis optagelsen foregår på institutionens område.
Ved indsattes afgivelse af interview til en dagbladsjournalist, der
indfinder sig på institutionens område, vil der ikke
nødvendigvis blive indhentet specifik tilladelse hertil fra
institutionen, idet den pågældende journalist i stedet
vil kunne aflægge besøg i medfør af
besøgsreglerne.
Hverken tv- eller radiooptagelser eller afgivelse af interview,
der finder sted uden for institutionens område, kræver
i sig selv tilladelse. I visse tilfælde vil institutionen dog
i forbindelse med behandlingen af en ansøgning om
udgangstilladelse blive bekendt med, at der planlægges
sådanne optagelser mv. Dette gælder navnlig i de
særlige tilfælde, hvor der meddeles udgangstilladelse
med henblik på den dømtes deltagelse i en udflugt mv.,
hvorunder den dømte vil skulle optræde eller lignende.
Som eksempel herpå kan nævnes et fængselskors
optrædener.
2.2. Lovforslagets udformning
2.2.1. Mange ofre for især
personfarlig kriminalitet vil i tiden efter forbrydelsen befinde
sig i en særlig sårbar situation præget af
utryghed. Nogle ofre kan bl.a. opleve en angst for at blive
konfronteret med gerningsmanden. Først og fremmest kan
frygten for fysisk at møde gerningsmand, når denne
f.eks. har udgang eller er blevet løsladt, gøre det
vanskeligt for offeret at komme videre i hverdagen, men også
risikoen for at blive konfronteret med gerningsmanden gennem
eksempelvis et tv-program eller et avisinterview kan virke
angstfremkaldende for offeret. Offeret kan derfor have en interesse
i at vide, hvornår risikoen for at blive konfronteret med
gerningsmanden er til stede. Alene det at vide, at man vil få
besked på forhånd og ikke pludselig og intetanende -
direkte eller indirekte - bliver konfronteret med gerningsmanden,
kan være en tryghed og lette hverdagen for offeret.
Det foreslås derfor, at den gældende særlige
underretningsordning i retsplejelovens § 741 g udvides til
også at omfatte tilfælde, hvor gerningsmanden skal have
en fremtrædende rolle i et tv- eller radioprogram produceret
til udsendelse her i landet eller skal optræde i et
portrætinterview i et dansk dagblad, og at udvidelsen
også gælder ved medvirken i optagelserne af et
sådant tv- eller radioprogram eller interview uden for
institutionens område i tilfælde, hvor institutionen
har meddelt tilladelse til udgang med viden herom.
Formålet med udvidelsen af ordningen er at afhjælpe
den belastning, som et offer kan opleve ved indirekte at skulle
konfronteres med gerningsmanden gennem medierne. For nogle ofre vil
det oveni den frygt, som en sådan konfrontation kan
fremkalde, kunne virke stødende at opleve gerningsmanden
ytre sig og være vidne til den opmærksomhed og i visse
tilfælde forherligelse, gerningsmanden tildeles som
fremtrædende person i et tv- eller radioprogram eller som
medvirkende i et portrætinterview i et dagblad. Ved at
modtage underretning kan offeret forberede sig og tage de
nødvendige forholdsregler.
Det bemærkes, at den foreslåede ordning ikke
indebærer begrænsninger i den dømtes mulighed
for at ytre sig, ligesom ordningen ikke i sig selv har betydning
for, hvorvidt der konkret meddeles tilladelse til optagelser eller
interview efter de gældende regler herom.
2.2.2. I forhold til gerningsmandens
medvirken i optagelserne til et tv- eller radioprogram er det ikke
alle situationer, hvor et offer konfronteres med gerningsmanden
gennem tv eller radio, der vil være omfattet af ordningen.
Der skal være tale om, at gerningsmanden er tildelt en
fremtrædende rolle i programmet, dvs. at han eller hun
deltager som hovedpersonen eller som en af flere hovedpersoner og
har lejlighed til at ytre sig. Situationer, hvor gerningsmanden
indtager en mere perifer rolle, eller hvor gerningsmanden
optræder i tv- eller radioprogrammet ved en
tilfældighed, vil således ikke være omfattet.
Justitsministeriet har i tilknytning hertil overvejet, om
ordningen bør omfatte alle typer af tv- eller
radioprogrammer, herunder eksempelvis også interview med
dømte i nyhedsindslag, eller om ordningen bør
begrænses til visse programtyper, såsom underholdnings-
og såkaldte realityprogrammer. Det er Justitsministeriets
opfattelse, at ordningen bør omfatte alle typer af tv- og
radioprogrammer. Justitsministeriet har herved lagt vægt
på, at det for offeret vil kunne virke stødende at se
sin gerningsmand i en fremtrædende rolle i tv, uanset
programmets karakter, ligesom det kan virke stødende at
høre gerningsmanden i radioen. I praksis vil interview
afgivet i forbindelse med nyhedsindslag eller lignende dog ofte
være af så relativ kort varighed, at vurderingen af den
dømtes rolle i programmet ofte konkret vil føre til,
at programmet ikke omfattes af den foreslåede ordning, idet
vedkommende ikke kan siges at have en fremtrædende rolle i
det pågældende tv- eller radioprogram.
Det er ikke afgørende, om der er tale om optagelse til
programmer, der forventes sendt i lokal eller landsdækkende
tv/radio. Det er imidlertid en forudsætning, at det
pågældende program produceres til udsendelse her i
landet. Ordningen vil således ikke omfatte programmer, der
optages alene med henblik på udsendelse i udlandet. Ordningen
vil endvidere ikke omfatte optagelser til brug for dokumentarfilm
mv., der optages alene med henblik på visning i biografen.
Det forhold, at et sådant program, der oprindeligt er
produceret til udsendelse i udlandet eller til visning i en
biograf, efterfølgende måtte blive sendt i dansk
tv/radio, bringer ikke programmet ind under ordningen, idet det
afgørende er, hvorvidt programmet er produceret til
udsendelse her i landet i radio/tv. Det bemærkes i den
forbindelse, at den relevante myndighed ikke kan forventes at
være bekendt med, at eksempelvis en dansk tv-station
opkøber og sender programmer, der oprindeligt er produceret
til visning i en biograf eller til udsendelse i udlandet.
Ud over de ovenfor nævnte radio- og tv-programmer omfatter
underretningsordningen endvidere tilfælde, hvor der bringes
portrætinterview i et dansk dagblad.
Ved dagblad forstås en avis, som udkommer mindst én
gang ugentligt, og som henvender sig til en bred kreds af
læsere. Et skrift, der eksempelvis retter sig mod bestemte
erhvervs- eller faggrupper, vil ikke være omfattet af
ordningen. Der skal endvidere være tale om et dagblad, hvis
indhold hovedsagelig består af redaktionelt stof (det vil
sige ikke annoncer) i form af artikler mv. inden for et bredt
emneområde. Det er ikke afgørende, om der er tale om
et landsdækkende, regionalt eller lokalt dagblad.
Justitsministeriet har overvejet, hvilke typer af interview med
den dømte ordningen bør omfatte. Det er
Justitsministeriets opfattelse, at der ikke blot skal være
tale om en artikel om den pågældende gerningsmand.
Justitsministeriet har herved lagt vægt på, at det
særligt vil virke stødende for offeret, hvis der
bringes et længere, personligt interview med gerningsmanden,
hvor den pågældende får lejlighed til at udtale
sig om sine personlige forhold. Den pågældende artikel
skal således kunne karakteriseres som et egentligt
portrætinterview med den dømte. Almindelige artikler
som f.eks. har karakter af nyhedshistorier, hvor der alene
formidles fakta om den pågældende dømte eller
dennes straffesag samt artikler, hvor der alene bringes kortere
udtalelser eller lignende fra gerningsmanden, vil derfor ikke
være omfattet af underretningsordningen.
Afgræsningen til tv-/radioprogrammer, hvori den
dømte har en fremtrædende rolle, og
portrætinterview i dagblade indebærer, at programmer og
interviews, hvori den pågældende optræder
anonymt, falder uden for ordningen.
Justitsministeriet har overvejet, i hvilke situationer der skal
kunne ske underretning. Underretning kan siges at være
særligt relevant, når det pågældende tv-
eller radioprogram sendes, eller
når det pågældende portrætinterview bringes under gerningsmandens afsoning, hvor
offeret kan have en større grad af forventning om ikke at
blive konfronteret med sin gerningsmand. Dette kunne tale for at
afgrænse ordningen til tilfælde, hvor den relevante
myndighed (kriminalforsorgen mv.) er bekendt med, at programmet
rent faktisk sendes eller portrætinterviewet bringes under
gerningsmandens afsoning, uafhængigt af hvornår
programmet er optaget eller interviewet er lavet.
Imod en sådan afgrænsning taler imidlertid for det
første, at den relevante myndighed ikke kan forventes at
være bekendt med, hvis gerningsmanden forud for sin
indsættelse eller anbringelse er optaget som medvirkende i et
tv- eller radioprogram eller har givet et portrætinterview.
En sådan viden forudsætter, at optagelsen eller
interviewet finder sted under afsoning og med den relevante
institutions viden. Selv i sådanne tilfælde vil der for
det andet være en række tilfælde, hvor den
relevante myndighed ikke nødvendigvis ved, hvornår
eller om programmet eller interviewet rent faktisk sendes eller
bringes. I praksis kan det således ikke udelukkes, at et
planlagt tv- eller radioprogram eller portrætinterview enten
udskydes eller fremrykkes, uden at den relevante myndighed bliver
gjort bekendt hermed, ligesom den relevante myndighed bl.a. ikke
kan forventes at have kendskab til eventuelle genudsendelser eller
lignende genbrug.
På den baggrund - og idet det efter Justitsministeriets
opfattelse er væsentligt at udforme en ordning, som så
vidt muligt bygger på objektive og let administrerbare
kriterier - finder Justitsministeriet, at underretningsordningen
bør afgrænses til tilfælde, hvor det
pågældende tv- eller radioprogram optages under gerningsmandens afsoning. Det
vil i den forbin?delse være uden betydning,
hvornår programmet forventes sendt. Tilsvarende bør
underretningsordningen, for så vidt angår
portrætinterview, afgrænses til tilfælde, hvor
det pågældende interview laves under gerningsmandens afsoning, og det
er således også her uden betydning, hvornår det
pågældende portræt rent faktisk bringes.
Underretningsordningen vil alene omfatte tv- og radioprogrammer
samt portrætinterview, der optages eller laves med
myndighedernes viden. Ordningen omfatter således navnlig
optagelser eller interview, der finder sted på den relevante
institutions område. Tilfælde, hvor den dømte
medvirker i optagelsen af et tv- eller radioprogram eller stiller
op til et portrætinterview uden for institutionens
område, omfattes ligeledes, såfremt institutionen har
meddelt tilladelse til den dømtes udgang med viden om den
pågældendes medvirken i optagelserne eller interviewet.
Tilfælde, hvor den dømte deltager i et tv- eller
radioprogram eller et portrætinterview, der optages eller
laves under udgang eller anden form for ophold uden for
institutionen, og som institutionen ikke er vidende om i
forbindelse med behandlingen af en ansøgning om
udgangstilladelse, vil dermed falde uden for ordningen. Det vil
eksempelvis kunne være tilfældet, hvor en indsat bruger
en del af sin sædvanlige weekend-udgang til at medvirke i et
tv- eller radioprogram eller et portrætinterview i et
dagblad. I sådanne tilfælde vil institutionen ikke
nødvendigvis være orienteret herom i forbindelse med
behandlingen af ansøgningen om udgangstilladelse.
Der vil, for så vidt angår tilfælde, hvor
gerningsmanden optræder med et portrætinterview i
dagblade, i øvrigt være en række situationer,
hvor institutionen ikke vil være bekendt med, at den indsatte
under afsoningen har kontakt til en repræsentant for
medierne. Dette gælder bl.a. i tilfælde, hvor den
indsatte i medfør af straffuldbyrdelseslovens § 55 om
retten til brevveksling eller straffuldbyrdelseslovens § 57 om
retten til at føre telefonsamtaler fra institutionen afgiver
skriftlige eller mundtlige interview til pressen, uden at
institutionen har viden herom. Sådanne interview, som
foretages fra institutionen uden myndighedernes viden, vil
ligeledes falde uden for underretningsordningen.
I medfør af straffuldbyrdelseslovens § 51 har de
indsatte endvidere ret til at modtage besøg. Det vil ikke
nødvendigvis fremgå af en
besøgsansøgning fra eksempelvis en freelance
journalist på research, at vedkommende vil aflægge
besøg i denne egenskab. Det forudsættes imidlertid, at
de relevante institutioner i fornødent omfang gør sig
bekendt med, hvilke medier der aflægger besøg på
institutionerne, således at der kan ske underretning af en
given forurettet i tilfælde omfattet af ordningen. Det
bemærkes i den forbindelse, at den under pkt. 2.1.2
nævnte mulighed for at begrænse de indsattes ret til at
udtale sig til medierne af ordens- eller sikkerhedsmæssige
hensyn, for at beskytte den forurettede ved lovovertrædelsen
eller for i øvrigt at modvirke en åbenbar
krænkelse af retsfølelsen, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 59, stk. 2, i forvejen
forudsætter, at institutionen er bekendt med, at en indsat
planlægger at udtale sig til medierne.
At den pågældende institution er bekendt med, at en
indsat modtager besøg fra eksempelvis en journalist vil
imidlertid i sig selv næppe være tilstrækkeligt
til, at institutionen har den forudsatte viden, der kan
udløse en underretning af den forurettede. Ordningen
forudsætter derfor, at de relevante medier/journalister
bidrager med oplysninger, der gør det muligt for
institutionen at vurdere, om det pågældende
program/interview omfattes af ordningen, herunder bl.a. i henseende
til programmets/interviewets karakter og afgrænsningen af de
omfattede medier. Dette gælder også i tilfælde,
hvor den indsatte med institutionens viden under udgang skal
interviewes mv.
Det forudsættes, at de relevante institutioner indretter
deres sagsoplysning på en sådan måde, at der
hverken til medierne eller til vedkommende afsoner videregives
oplysninger om, at offeret har anmodet om underretning. Det
forudsættes ligeledes, at medierne inden for disse rammer
bidrager med oplysninger.
Som nævnt ovenfor vil det i en række tilfælde
ikke være muligt at oplyse offeret om det præcise
tidspunkt for offentliggørelse. Dette kan som anført
enten skyldes, at en planlagt udsendelse/udgivelse fremrykkes,
udskydes, genudsendes eller helt udgår. Underretningen af
offeret bør dog, i det omfang det er den underrettende
myndighed bekendt, så vidt muligt indeholde oplysninger om
det forventede sende- eller udgivelsestidspunkt. Også i denne
henseende forudsættes det, at det pågældende
medie så vidt muligt bidrager med oplysninger herom.
Det forhold, at medierne forudsættes at bidrage med de
oplysninger, der er relevante for at forurettede kan blive
underrettet, indebærer ikke i sig selv nogen
indskrænkning i den dømtes adgang til at udtale sig
til medierne.
Det bemærkes endvidere, at de pågældende
oplysninger kun i nødvendigt omfang forudsættes
videregivet til den forurettede. Det drejer sig i særdeleshed
om oplysningerne om, hvornår og i hvilket medie et program/et
portræt forventes bragt. Nærmere indholdsmæssige
oplysninger om det pågældende tv-program mv. forventes
imidlertid ikke videregivet til den forurettede.
Ved gerningsmandens deltagelse i en program- eller
portrætserie forudsættes underretning alene at skulle
ske én gang (når optagelserne eller interview til den
pågældende program- eller portrætserie starter).
Dette varetager efter Justitsministeriets opfattelse på
tilstrækkelig måde formålet med ordningen -
nemlig at "advare" offeret om, at vedkommendes gerningsmand
forventes at skulle optræde i et tv- eller radioprogram som
fremtrædende person eller i et portræ?tinterview i et
dagblad.
Der foreslås ingen ændringer i afgrænsningen
af de lovovertrædelser, som følge af hvilke
underretning kan komme på tale. Ligeledes foreslås der
ingen ændringer i forhold til, at underretning alene gives
efter anmodning fra den forurettede.
Den foreslåede ændring af § 741 g, stk. 1, vil
således indebære, at gerningsmandens deltagelse som en
fremtrædende person i et tv- eller radioprogram, der
produceres til udsendelse her i landet, eller i et
portrætinterview i et dansk dagblad sidestilles med
gerningsmandens løsladelse mv. Hvis lovforslaget vedtages,
vil Justitsministeriet ændre bekendtgørelsen om
underretning ved udgang og løsladelse mv., således at
underretning ved gerningsmandens deltagelse i de
pågældende medier ligeledes omfattes heraf.
Forudsætningen for, at ofrene effektivt vil kunne benytte
muligheden for at få underretning, vil være, at de er
bekendt med, at muligheden eksisterer. Ordningen forudsættes
derfor at skulle fremgå af den generelle information, som er
tilgængelige for ofre.
2.2.3. Justitsministeriet har
overvejet, om videregivelse af oplysninger til offeret om
gerningsmandens medvirken i det pågældende tv- eller
radioprogram eller portrætinterview samt oplysninger om
forventet tidspunkt for offentliggørelse bør
forudsætte, at det pågældende dagblad, tv- eller
radioproduktionsselskab underrettes konkret herom. Efter
Justitsministeriets opfattelse må det imidlertid efter
gennemførelse af den foreslåede ordning kunne
forudsættes, at de relevante medier er bekendt med ordningen,
samt med at der inden for ordningens rammer vil kunne ske
underretning af offeret. Det bemærkes i tilknytning hertil,
at et medie i de situationer, der omfattes af ordningen, i
almindelighed vil vide, at den person, som skal deltage i
vedkommende tv- eller radioprogram eller interview, er afsoner, og
dermed også vil vide, at der kan være et offer, som i
givet fald vil blive underrettet om optagelsen af det
pågældende tv- eller radioprogram eller det
pågældende portrætinterview og det forventede
tidspunkt for offentliggørelse. Hertil kommer, at
vedkommende afsoner ikke selv konkret bliver gjort bekendt med,
hvorvidt vedkommendes offer får underretning.
2.2.4. Justitsministeriet har
overvejet, om underretningsordningen i forbindelse med
gerningsmandens deltagelse i et tv- eller radioprogram eller et
portrætinterview alene skal finde anvendelse i forhold til
overtrædelser, der begås efter lovens
ikrafttræden. Af hensyn til i videst muligt omfang at yde en
effektiv beskyttelse af ofrene finder Justitsministeriet
imidlertid, at ordningen også bør gælde i
forhold til allerede begåede grovere overtrædelser af
straffeloven, herunder overtrædelser begået forud for
ikrafttrædelsen af den gældende underretningsordning i
forbindelse med løsladelse mv.
Det bemærkes i den forbindelse, at muligheden for at
modtage underretning som anført ovenfor forudsættes at
fremgå af det generelle informationsmateriale, der er
tilgængelige for ofre. Bistandsadvokater, kontaktpersoner mv.
vil herudover kunne informere offeret om muligheden for
underretning, hvis der konkret er anledning til det, og det
skønnes at være relevant.
Da ordningen herved vil kunne komme til at omfatte dømte,
der ved lovens ikrafttræden allerede er påbegyndt
afsoning, forudsættes disse generelt i forbindelse med lovens
ikrafttræden at blive gjort bekendt med ordningen gennem en
opdateret version af kriminalforsorgens generelle vejledning, jf.
herom pkt. 2.1.1 ovenfor.
3. Rammerne
for behandling af ansøgninger om offererstatning
3.1. Gældende ret
3.1.1. Offererstatningsloven mv.
Staten yder efter reglerne i lov om erstatning til ofre for
forbrydelser (offererstatningsloven) erstatning og
godtgørelse til navnlig personer, der her i landet har
været udsat for en straffelovsovertrædelse eller en
overtrædelse af lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning.
Det er muligt at få erstatning, selv om gerningsmanden f.eks.
er ukendt eller ikke kan straffes, f.eks. fordi han eller hun er
under den kriminelle lavalder på 15 år.
Sager om erstatning efter offererstatningsloven behandles af
Erstatningsnævnet. Politiet vejleder en forurettet om
erstatningsmulighederne efter offererstatningsloven, når en
lovovertrædelse anmeldes eller umiddelbart herefter. Der ydes
erstatning og godtgørelse for personskade efter de
almindelige regler herom i erstatningsansvarsloven. Der kan
således f.eks. ydes erstatning for tabt arbejdsfortjeneste og
for tab af erhvervsevne samt godtgørelse for varigt men og
for svie og smerte.
Der kan endvidere ydes tortgodtgørelse mv. efter
erstatningsansvarslovens § 26, hvis betingelserne herfor
er opfyldt. Tortgodtgørelse ydes ved siden af de
øvrige erstatnings- og godtgørelsesposter, f.eks.
erstatning for tabt arbejdsfortjeneste eller godtgørelse for
svie og smerte. "Tort" er navnlig en krænkelse af selv- og
æresfølelsen, dvs. en persons opfattelse af eget
værd og omdømme. I praksis ydes der navnlig
tortgodtgørelse efter erstatningsansvarsloven for
ærekrænkelser mv. samt ved frihedsberøvelse og
sædelighedsforbrydelser.
Kommunerne har en række muligheder for at yde hjælp
til ofre for forbrydelser efter reglerne i den sociale lovgivning,
og efter regler i sundhedslovgivningen er der mulighed for at yde
tilskud til psykologbehandling til særligt udsatte grupper,
herunder bl.a. volds- og voldtægtsofre.
3.1.2. Erstatningsnævnet
Afgørelse om erstatning til ofre for forbrydelser
træffes af et nævn (Erstatningsnævnet), der er
nedsat af justitsministeren, jf. offererstatningslovens § 11,
stk. 1.
Efter bestemmelsen i § 11, stk. 2, består
Erstatningsnævnet af en formand, der skal være
landsdommer, og af to andre medlemmer, hvoraf det ene medlem
udnævnes efter indstilling fra social- og
integrationsministeren og det andet medlem efter indstilling fra
Advokatrådet. Medlemmerne og stedfortrædere for disse
udnævnes for 4 år.
For hvert af nævnets medlemmer beskikkes en suppleant, jf.
§ 11, stk. 3. Bestemmelsen i stk. 2 finder i den forbindelse
tilsvarende anvendelse.
Efter § 11, stk. 4, fastsætter Justitsministeriet
nævnets forretningsorden og regler om indgivelse af
ansøgning.
Når en sag modtages i Erstatningsnævnet, foretages
en hurtig udskillelse af de ansøgninger, hvor nævnet
har mulighed for umiddelbart at træffe afgørelse. Det
drejer sig f.eks. om de sager, hvor
erstatningsspørgsmålet er afgjort ved en dom, som
nævnet er bundet af. Tilsvarende gælder også i
sager om f.eks. mindre, oplagte eller veloplyste krav, som
nævnet umiddelbart kan træffe afgørelse om.
En del af ansøgningerne drejer sig om krav, der ikke er
tilstrækkeligt oplyste eller dokumenterede. I sådanne
sager vil der ofte være behov for mere tidskrævende
sagsbehandling.
I sager med alvorlig tilskadekomst, f.eks. varigt mén,
erhvervsevnetab mv., skal sagerne i overensstemmelse med reglerne i
erstatningsansvarsloven sædvanligvis forelægges for
Arbejdsskadestyrelsen.
Navnlig i sager med alvorlige skader med langvarige
sygeperioder, tabt arbejdsfortjeneste, helbredsbehandlinger, varigt
mén og erhvervsevnetab, vil nævnet - i det omfang, det
er muligt - træffe afgørelse om en del af kravene,
således at erstatning herfor straks kan udbetales.
Efter offererstatningslovens § 7 ydes der ikke erstatning i
det omfang, skaden godtgøres af skadevolderen eller
dækkes af forsikringsydelser eller andre ydelser, der har
karakter af virkelig skadeserstatning.
Som følge af § 7 vil Erstatningsnævnet,
når der ikke er klarhed over, hvorvidt en skade er
dækket af en forsikring, henvise offeret til at afklare
dette, før sagen tages til behandling.
Efter offererstatningslovens § 17 indtræder staten, i
det omfang der ydes erstatning, i skadelidtes krav mod
skadevolderen. Afgørelser om regres træffes af
politiet i den politikreds, som har udbetalt erstatningen. Hvis
nævnet tilkender erstatning, og der er kendt skadevolder, vil
nævnet sædvanligvis fremkomme med en vejledende
udtalelse til politiet om regres.
Nævnets forretningsorden, jf. bekendtgørelse nr.
365 af 17. april 2012 om forretningsorden for
Erstatningsnævnet, indeholder de nærmere bestemmelser
om bl.a. nævnets sammensætning, sagsbehandlingen i
nævnet og sekretariatet samt afgørelsen af
erstatningssagerne.
Det fremgår bl.a. heraf, at alle nævnets (tre)
medlemmer som udgangspunkt deltager i en sags behandling, jf.
§ 2, stk. 1. Nævnets formand eller dennes suppleant kan
dog i visse nærmere opregnede tilfælde træffe
afgørelse uden deltagelse af nævnets øvrige
medlemmer, jf. § 2, stk. 2. Endvidere kan nævnets
formand bemyndige sekretariatet til at træffe
afgørelse i visse nærmere afgrænsede sager.
Sekretariatsbistand til Erstatningsnævnet ydes af
Justitsministeriet. Organisatorisk har sekretariatet siden ultimo
2004 været placeret i Civilstyrelsen.
3.2. Lovforslagets udformning
Med forslaget ønsker regeringen at styrke hjælpen
til ofre for forbrydelse ved at fremme behandlingen af
offererstatningssager navnlig med henblik på en generel
nedbringelse af de længerevarende sagsbehandlingstider og
øge mulighederne for at træffe afgørelse
vedrørende dele af erstatningskravet i takt med, at delkrav
kan opgøres.
Antallet af afgørelser, der træffes i
offererstatningssagerne, er i de senere år steget markant
trods en stabil tilgang af nye sager.
| | | | | | | Offererstatning | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | Nye sager | 3.112 | 3.080 | 3.341 | 3.117 | 3.169 | 3.076 | Afgørelser | 4.700 | 4.613 | 4.552 | 5.306 | 5.086 | 5.955 |
|
Stigningen i antallet af afgørelser indebærer en
stigning i sagsbehandlingstiderne. Den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid er steget fra 75 dage i 2007 til 89 dage i
2012.
Erstatningsnævnet har allerede i dag fokus på, at
der træffes afgørelse hurtigst muligt. Når der
er tale om tunge og mere komplicerede sager, vil der imidlertid
være behov for mere tidskrævende sagsbehandling.
Regeringen ønsker på denne baggrund at styrke
behandlin?gen af offererstatningssager ved at tilføre
yderligere ressourcer med henblik på at øge
kapaciteten både i Erstatningsnævnet og nævnets
sekretariat.
Styrkelsen af Erstatningsnævnets kapacitet kan ske ved at
skabe mulighed for at etablere et "dobbeltnævn",
således at sagerne kan behandles i flere parallelle
nævnsgrupperinger samtidig med, at sekretariatets kapacitet
styrkes ved tilførsel af yderligere personaleressourcer og
øget digitalisering af distributionen af
mødemateriale til nævnets medlemmer.
Bestemmelsen i offererstatningslovens § 11, stk. 1,
indebærer, at Erstatningsnævnet - i modsætning
til f.eks. Flygtningenævnet og Udlændingenævnet -
ikke kun begrebsmæssigt, men også fysisk betragtes som
ét nævn. Styrkelse af behandlingen af sager om
offererstatning ved etablering af "dobbeltnævn" og den hermed
forbundne forøgelse af antallet af medlemmer af nævnet
forudsætter således ændring af bestemmelsen i
lovens § 11, stk. 2.
Erstatningsnævnet vil herefter bestå af en formand
og en eller flere næstformænd (formandskabet) og andre
medlemmer.
Svarende til hvad der allerede gælder, skal
Erstatningsnævnets formand og dennes suppleant være
landsdommer. Tilsvarende bør efter Justitsministeriets
opfattelse gælde for
næstformanden/næstformændene og suppleanter.
Justitsministeriet lægger i den forbindelse vægt
på, at en næstformand vil skulle kunne indtage samme
rolle i behandlingen af erstatningssager som formanden. Det
bemærkes i den forbindelse, at styrkelsen af
Erstatningsnævnets kapacitet som ovenfor anført giver
mulighed for at behandle erstatningssager i flere parallelle
nævnsgrupperinger. Ved udpegelsen af en eller flere
næstformænd er det således ikke tilsigtet, at der
vil skulle deltage flere nævnsmedlemmer i en sags behandling,
men derimod at skabe mulighed for at nævnet kan behandle
flere sager. Justitsministeriet lægger i tilknytning hertil
vægt på, at Erstatningsnævnets afgørelser
kan omfatte principielle spørgsmål, og at
afgørelserne kan være af væsentlig betydning for
skadelidte. Ministeriet lægger endvidere vægt på,
at de erstatninger, som Erstatningsnævnet udmåler, kan
være af betydelig størrelse. Herudover lægger
ministeriet vægt på, at nævnet har den endelige
administrative afgørelse af de sager, der indbringes for
nævnet, jf. offererstatningslovens § 16.
De øvrige medlemmer vil som efter de gældende
regler skulle udnævnes efter indstilling fra henholdsvis
social- og integrationsministeren og Advokatrådet.
Justitsministeren bestemmer antallet af næstformænd
og øvrige medlemmer.
Kapacitetsudvidelsen vil indebære, at
Erstatningsnævnet i endnu højere grad vil kunne
fokusere på muligheden for at træffe
delafgørelser i de sager, der i dag trækker ud,
så borgerne hurtigt kan få en del af deres erstatning.
Desuden vil sagsbehandlingstiden kunne nedbringes i de sager, der i
dag trækker ud.
Det vurderes i den forbindelse, at Erstatningsnævnet
senest tre måneder efter, at det kan konstateres, at der er
et erstatningsgrundlag, vil kunne vurdere, om der er grundlag for
at træffe afgørelse om en del af kravene,
således at denne del af erstatningen hurtigt kan udbetales,
og at sagsbehandlingstiden i de sager, der ikke i forvejen
afsluttes inden for de første 60 kalenderdage, kan
nedbringes.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
4.1. Underretningsordningen
Forslaget om udvidelse af underretningsordningen skønnes
ikke at medføre merudgifter for politiet, anklagemyndigheden
eller kriminalforsorgen af betydning.
Forslaget om en udvidet underretningsordning har ikke
økonomiske og administrative konsekvenser af betydning for
kommuner og regioner.
4.2. Rammerne for behandling af ansøgninger om
offererstatning
Forslaget om styrkelse af Erstatningsnævnet vil
medføre merudgifter for Civilstyrelsen til
"dobbeltnævn" og styrket sagsbehandling. Merudgiften vil i
2013 være 2 mio. kr., og i 2014 og frem vil merudgifterne
være 4 mio. kr. årligt. Merudgifterne finansieres
af reserven § 35.11.21. Pulje til nye initiativer
og vil blive indbudgetteret på konto 11.11.11.
Civilstyrelsen på TB13 og på forslag til finanslov for
2014.
5. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. De
administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder mv.
Udkast til lovforslag om henholdsvis udvidelse af ordning om
underretning af forurettede og styrkelse af rammerne for behandling
af ansøgninger om offererstatning har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og
Handelsretten, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten,
Foreningen af Offentlige Anklagere, Rigspolitiet, Politiforbundet,
Fængselsforbundet i Danmark, Foreningen af
Fængselsinspektører m.fl., Kriminalforsorgsforeningen,
HK-Landsklubben for Kriminalforsorgen, Kriminalforsorgens lokale
præsteforening, Landsklubben af socialrådgivere i
Kriminalforsorgen, Erstatningsnævnet, Datatilsynet, Det
Kriminalpræventive Råd, Kommunernes Landsforening,
Danske Regioner, Advokatrådet, Danske Advokater,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Institut for
Menneskerettigheder, Amnesty International, Retssikkerhedsfonden,
Dansk Retspolitisk Forening, Kriminalpolitisk Forening (KRIM),
Offerrådgivningen i Danmark, Landsforeningen Hjælp
Voldsofre, Landsorganisationen for Kvindekrisecentre,
Joan-Søstrene.
Et udkast til lovforslag om udvidelse af ordning om underretning
af forurettede har endvidere været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Dansk Journalistforbund, Danske Mediers Forum, Boxer TV ApS,
Canal Digital Danmark A/S, Dk4, DR, I/S DIGI-TV, METV - Mesopotamia
TV, MTG A/S, Viasat, SBS TV A/S, SBS-Net, Stofa A/S, Teracom
(Broadcast Service Danmark A/S), TV Midt Vest, TV SYD, TV 2 Sport
A/S, TV 2/Bornholm, TV 2/DANMARK A/S, TV 2/FYN, TV 2/Lorry, TV
2/Nord, TV 2/Øst, TV 2/Østjylland, TV 3 A/S, Kanal
Hovedstaden, Kanal 23, YOUSEE, Danmarks Lokal-Tv Forening, Dansk
Student Tv Forening, Producentforeningen, De Danske Dagblades
Forening, Berlingske Media, Danske Medier, JP Politikens Hus, Gold
FM/Klassisk FM ApS, Radio 100FM, Radio 2, Radio Nova FM, Radio Pop
FM, Radio 24Syv, SBS Radio A/S.
10. Sammenfattende skema
| | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Den beskrevne styrkelse af
Erstatningsnæv?net vil indebære merudgifter på 2
mio. kr. i 2013. og 4 mio. kr. årligt derefter. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
er?hvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
er?hvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til retsplejelovens § 741 g, stk. 1
Det forslås, at den gældende underretningsordning i
retsplejelovens § 741 g, stk. 1, udvides, således at
forurettede også får mulighed for at blive underrettet
i situationer, hvor gerningsmanden under sin afsoning medvirker i
optagelserne til et tv- eller radioprogram produceret til
udsendelse her i landet, hvori den pågældende skal have
en fremtrædende rolle eller i et portrætinterview i et
dansk dagblad.
Det er ikke alle situationer, hvor et offer konfronteres med
gerningsmanden gennem tv, radio eller dagblade, der omfattes. I
forhold til tv- og radioprogrammer skal der være tale om, at
gerningsmanden er tildelt en fremtrædende rolle i programmet,
dvs. at han eller hun deltager som hovedpersonen eller som en af
flere hovedpersoner og har lejlighed til at ytre sig. Situationer,
hvor gerningsmanden indtager en mere perifer rolle, eller hvor
gerningsmanden indgår i programmet ved en tilfældighed,
vil således ikke være omfattet. Tilsvarende
gælder programmer, hvor gerningsmanden optræder
anonymt.
Ordningen omfatter alle typer af tv- og radioprogrammer. Det er
således uden betydning, om det pågældende program
produceres af eksempelvis en nyhedsredaktion eller en
underholdningsredaktion. Det afgørende vil være,
hvorvidt gerningsmanden skal have en fremtrædende rolle i
programmet. Dette vil typisk kunne forekomme ved
underholdningsprogrammer og såkaldte realityprogrammer. Som
eksempler på programmer, der typisk vil være omfattet
af den foreslåede ordning, kan nævnes programmer, der
følger dagligdagen for en gruppe af afsonere i et
fængsel eller som følger en gruppe af afsonere, der
deltager i særlige projekter, herunder projekter af
resocialiserende karakter så som oplæring i madlavning,
korsang mv.
I modsætning hertil vil tv- eller radiointerview afgivet i
forbindelse med nyhedsindslag eller lignende ofte være af
så kort varighed, at en vurdering af den
pågældendes rolle konkret vil føre til, at
programmet ikke omfattes af den foreslåede ordning, idet den
pågældende ikke kan siges at skulle indtage en
fremtrædende rolle.
I forhold til portrætinterview vil et længere,
personligt interview med gerningsmanden, hvor den
pågældende får lejlighed til at udtale sig om
sine personlige forhold være omfattet af ordningen. Den
pågældende artikel skal således kunne
karakteriseres som et egentligt portrætinterview af den
dømte. Almindelige artikler som f.eks. har karakter af
nyhedshistorier, hvor der alene formidles fakta om den
pågældende dømte eller dennes straffesag samt
artikler, hvor der alene bringes kortere udtalelser eller lignende
fra gerningsmanden, vil derimod ikke være omfattede.
Tilsvarende gælder interview, hvor gerningsmanden
optræder anonymt.
Den foreslåede underretningsordning omfatter
tilfælde, hvor det pågældende tv- eller
radioprogram optages under gerningsmandens afsoning. Det er i den
forbindelse uden betydning, hvornår programmet forventes
sendt. Tilsvarende omfatter underretningsordningen tilfælde,
hvor et dagbladsinterview laves under gerningsmandens afsoning, og
det er således også her uden betydning, hvornår
det pågældende portræt rent faktisk bringes.
Alene programmer og portrætinterview, der optages eller
laves med den relevante institutions viden, vil være omfattet
af ordningen. Ordningen vil hermed typisk omfatte optagelse af tv-
og radioprogrammer i institutionen samt interview, der afgives
under journalistens tilstedeværelse i institutionen, men
også programmer og andre interview der optages under udgang
vil være omfattet, hvis der er meddelt tilladelse til udgang
med viden om gerningsmandens medvirken i optagelserne eller
portrætinterviewet.
Navnlig i de atypiske tilfælde, hvor det efter en konkret
vurdering må antages, at den dømte vil skulle indtage
en fremtrædende rolle i et nyhedsindslag i tv eller radio og
dermed vil være omfattet af ordningen, vil det i praksis
kunne være vanskeligt, hvis ikke umuligt at foretage
underretning af offeret, inden programmet sendes. Dette skyldes, at
der navnlig ved nyhedsindslag vil kunne ske optagelse med kort
varsel, ligesom sådanne indslag vil kunne blive sendt
direkte. Tilsvarende vil det i praksis kunne være vanskeligt
eller endog umuligt at foretage underretning, inden et
portrætinterview bringes i et dagblad, idet dagblade ofte vil
operere med korte deadlines. I sådanne situationer
forudsættes det, at den relevante myndighed udfolder rimelige
bestræbelser på at underrette forurettede, hvilket
efter omstændighederne vil kunne ske telefonisk.
Selvom tidspunktet for offentliggørelse ikke er
afgørende for, om ordningen finder anvendelse, bør
underretningen af offeret så vidt muligt indeholde
oplysninger om det forventede tidspunkt for
offentliggørelse, i det omfang det er den underrettende
myndighed bekendt.
Er der tale om optagelse af flere programmer i en programserie
eller en serie af artikler som portrætterer en gerningsmand,
vil underretning alene skulle ske én gang. Er der derimod
tale om optagelse af flere forskellige programmer/programserier
eller forskellige artikler, der ikke har nogen indbyrdes
sammenhæng, forudsættes offeret at blive underrettet om
hvert enkelt program/programserie eller artikel/artikelserie.
Med den foreslåede ændring ligestilles
underretningsordnin?gen i tilfælde af gerningsmandens
deltagelse i visse medier med underretningsordningen i
tilfælde af gerningsmandens løsladelse mv. I
overensstemmelse hermed vil Justitsministeriet, hvis lovforslaget
vedtages, ændre bekendtgørelse nr. 809 af 29. juni
2011 om underretning ved udgang og løsladelse mv.,
således at reglerne heri også kommer til at omfatte
underretning i tilfælde af gerningsmandens deltagelse som
fremtrædende figur i et tv- eller radioprogram eller
gerningsmandens medvirken i portrætinterview i et
dagblad.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1-2.2.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til offererstatningslovens § 11, stk. 2-4
Med bestemmelsen fastsættes Erstatningsnævnets
sammensætning. Erstatningsnævnet vil herefter
bestå af en formand og en eller flere næstformænd
(formandskabet) og andre medlemmer.
Justitsministeren bestemmer antallet af næstformænd
og øvrige medlemmer. Det forudsættes i den
forbindelse, at der udnævnes et lige antal almindelige
medlemmer, således at halvdelen af disse vil skulle
udnævnes efter indstilling fra social- og
integrationsministeren og den anden halvdel efter indstilling fra
Advokatrådet.
Både Erstatningsnævnets formand og
næstformanden/næstformændene skal være
landsdommere. Tilsvarende gælder disses suppleanter.
Med adgangen til at udvide antallet af medlemmer af
Erstatningsnævnet åbnes for, at nævnet kan
arbejde i flere parallelle grupperinger under ledelse af enten
formanden, en næstformand eller en af disses suppleanter.
På denne måde skabes der mulighed for at etablere et
"dobbeltnævn" og dermed mulighed for at træffe flere
delafgørelser, idet der også fremover højst vil
skulle deltage tre medlemmer inklusiv formand/næstformand i
behandlingen af de enkelte sager.
Den nærmere tilrettelæggelse af nævnets
sagsbehandling vil blive fastsat i nævnets forretningsorden.
Der vil i den forbin?delse som hidtil bl.a. kunne
fastsættes nærmere regler om kompetencen for formanden
og dennes suppleant til at træffe afgørelser uden
øvrige medlemmers deltagelse i sagsbehandlingen, ligesom der
vil kunne fastsættes nærmere regler om
næstformændenes eller disses suppleanters kompetence
til at træffe afgørelser på egen hånd.
Ligeledes vil der som hidtil kunne fastsættes nærmere
regler om muligheden for at bemyndige sekretariatet til at
træffe afgørelser i visse sager.
Erstatningsnævnets medlemmer, herunder formand og
næstformænd udnævnes for en periode på 4
år. Genudnævnelse kan finde sted.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
3
Bestemmelsen fastsætter lovens
ikrafttrædelsestidspunkt. Loven træder i kraft den 1.
juli 2013.
Den nye regel i lovforslagets § 1. nr. 1, om underretning
af forurettede finder anvendelse i forhold til tv- og
radioprogrammer, der optages efter lovens
ikrafttrædelsestidspunkt samt portrætinterview, der
gives til dagblade efter lovens ikrafttrædelsestidspunkt. Det
afgørende er således ikke, hvornår det strafbare
forhold er begået, men derimod, hvornår tv- eller
radioprogrammet optages eller portrætinterviewet gives.
Bestemmelsen vil således også finde anven?delse i
forhold til ofre, hvis gerningsmænd allerede er dømt,
uanset om afsoning eller anbringelse på hospital, institution
mv. i henhold til dom er påbegyndt eller ej.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.4 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Den nye regel i lovforslagets § 2, nr. 1-2, om
Erstatningsnævnets sammensætning griber ikke ind i de
udnævnelser af medlemmer og suppleanter, som er foretaget
forud for lovens ikrafttræden. Disse udnævnelser vil
således fortsat være gældende i resten af
udnævnelsesperioden, hvorefter der i henhold til reglerne
herom vil være mulighed for genudnævnelse.
Til §
4
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed. Det
fastslås, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men at § 2
(ændring af offererstatningsloven) ved kongelig anordning
helt eller delvis kan sættes i kraft for Grønland med
de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. nr. 1008 af 24. oktober 2012, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1242 af 18. december 2012 og
§ 1 i lov nr. 1387 af 23. december 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | § 741 g. I
sager, hvor der er afsagt dom om ubetinget fængselsstraf for
en grovere overtrædelse af straffeloven, hvor vold, trusler
eller anden personfarlig kriminalitet indgår, eller en
sædelighedsforbrydelse, underrettes den forurettede efter
anmodning om tidspunktet for den dømtes første
uledsagede udgang og løsladelse og om eventuel undvigelse,
hvis den dømte har været varetægtsfængslet
før dom og ikke har været løsladt mellem
dommens afsigelse og fuldbyrdelse. Er den forurettede afgået
ved døden, underrettes den forurettedes nære
pårørende efter anmodning. Underretning kan
afslås, hvis væsentlige hensyn til gerningsmanden taler
for det. Stk. 2-3
(…) | | | 1. I § 741 g, stk. 1, indsættes efter
1. pkt.: »I sådanne tilfælde
underrettes den forurettede desuden efter anmodning, hvis
gerningsmanden under afsoning og på institutionens
område med institutionens viden medvirker i optagelserne til
et tv- eller radioprogram produceret til udsendelse her i landet,
hvori den pågældende har en fremtrædende rolle,
eller i et portrætinterview i et dansk dagblad. Det samme
gælder ved medvirken i optagelserne af et sådant tv-
eller radioprogram eller interview uden for institutionens
område i tilfælde, hvor institutionen har meddelt
tilladelse til udgang med viden herom.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om erstatning fra staten til ofre for
forbrydelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 688 af 28. juni
2004, som senest ændret ved § 2 i lov nr. 325 af 11.
april 2012, foretages følgende ændringer: | | | | § 11.
Afgørelse om erstatning træffes af et nævn, der
nedsættes af justitsministeren. Stk. 2.
Nævnet består af 1 formand, der skal være
landsdommer, og af 2 andre medlemmer, hvoraf det ene medlem
udnævnes efter indstilling fra social- og
integrationsministeren og det andet medlem efter indstilling fra
Advokatrådet. Medlemmerne udnævnes for 4
år. Stk. 3. Der
beskikkes en suppleant for hvert af nævnets medlemmer.
Stk. 2 finder tilsvarende anvendelse på beskikkelse af
suppleanter. Stk. 4.
Justitsministeren fastsætter nævnets forretningsorden
og regler om indgivelse af ansøgning. | | | 1. § 11, stk. 2, ophæves, og i stedet
indsættes: »Stk. 2.
Erstatningsnævnet består af en formand og en eller
flere næstformænd, der tilsammen udgør
formandskabet, samt et antal yderligere medlemmer.
Erstatningsnævnets formand og næstformænd skal
være landsdommere. Nævnets øvrige medlemmer
udnævnes efter indstilling fra henholdsvis social- og
integrationsministeren og fra Advokatrådet. Stk. 3.
Justitsministeren bestemmer antallet af næstformænd og
øvrige medlemmer. Stk. 4.
Erstatningsnævnets formand, næstformænd og
øvrige medlemmer udnævnes for en periode på 4
år. Genudnævnelse kan finde sted.« | | | | | | Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 5 og
6. | | | | | | 2. I § 11, stk. 3, der bliver stk. 5,
indsættes efter »stk. 2«: »-4«. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2013. | | | | | | § 4 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men § 2 kan ved
kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger. |
|