Skriftlig fremsættelse (27. februar
2013)
Forsvarsministeren
(Nick Hækkerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om Forsvarets
Efterretningstjeneste (FE)
(Lovforslag nr. L 163)
1. Regeringen har
den 26. februar 2013 indgået en politisk aftale med Dansk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Venstre om en ny lov,
der skal regulere FEs opgaver og behandling af personoplysninger.
Det er første gang, at der laves en særlig lov om FE.
Med den nye lov vil kontrollen med FE blive styrket, da der
oprettes et nyt uafhængigt tilsyn med
efterretningstjenesterne til at føre kontrol med
tjenesternes behandling af personoplysninger.
Det fremgår bl.a. af aftalen, at for
at sikre danske interesser og beskytte samfundet mod trusler har
Danmark brug for velfungerende og effektive efterretningstjenester.
I lyset af den globale udvikling er der derfor også sket en
styrkelse af efterretningstjenesterne, der afspejler den trussel og
de udfordringer, som Danmark reelt står overfor. Det
fremgår videre, at en styrkelse af efterretningstjenesterne
må gå hånd i hånd med klare og tidssvarende
regler for efterretningstjenesternes virksomhed og en betryggende
kontrol, herunder parlamentarisk kontrol hermed.
I overensstemmelse med den politiske aftale
er lovforslaget baseret på betænkning nr. 1529/2012 om
PET og FE, som blev afgivet den 24. februar 2012 af Udvalget
vedrørende Politiets og Forsvarets Efterretningstjenester
(det såkaldte Wendler Pedersen-udvalg).
Efter aftalen skal en sådan
lovgivning på den ene side sikre, at FE fortsat effektivt kan
løse sine meget vigtige opgaver med bl.a. at medvirke til at
forebygge og modvirke trusler mod Danmark og danske interesser og
tilvejebringe det efterretningsmæssige grundlag for dansk
udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitik. Det er i den forbindelse
helt afgørende, at FE kan samarbejde med andre landes
efterretningstjenester, herunder om tekniske kapaciteter og kilder
samt videregivelse af oplysninger med henblik på
bekæmpelse af terrorisme. Reguleringen skal på den
anden side sikre, at en styrkelse af efterretningstjenesterne
følges op af klare og tidssvarende regler for deres
virksomhed og en betryggende kontrol, som vil medvirke til at sikre
befolkningens fortsatte tillid til tjenesterne samt overholdelse af
gældende konventionsmæssige forpligtelser.
Lovforslaget om FE udmønter den
politiske aftale.
2. Om forslagets
væsentligste elementer skal fremhæves
følgende:
Det foreslås, at det ved lov bliver
fastsat, hvilke opgaver FE skal varetage for herved at skabe
klarhed om rammerne for FEs virksomhed.
Efter forslaget indføres en
lovregulering af FEs behandling af personoplysninger. Denne
regulering bygger på de almindelige persondataretlige
principper og begreber, herunder persondatalovens behandlingsbegreb
(og ikke det hidtidige mere begrænsede registerbegreb), med
de fravigelser, som er nødvendige for, at FE fortsat
effektivt kan løse sine opgaver.
Endvidere foreslås det, at et
uafhængigt tilsyn med efterretningstjenesterne (Tilsynet med
Efterretningstjenesterne) til afløsning af det
nuværende Wamberg-udvalg får til opgave at føre
tilsyn med FEs behandling af oplysninger om en i Danmark
hjemmehørende person. Dette vil for så vidt
angår ressourcer, uafhængighed og beføjelser
samlet set indebære en markant styrkelse af kontrollen med
FEs behandling af personoplysninger. Der foreslås ligeledes
indført en ny ret til at anmode Tilsynet med
Efterretningstjenesterne om at undersøge, om FE uberettiget
behandler oplysninger om vedkommende. Efter forslaget skal tilsynet
afgive og offentliggøre en årlig redegørelse om
sin virksomhed for herved at give offentligheden en generel
information om karakteren af det tilsyn, der udøves med
FE.
Desuden foreslås det, at FEs interne
behandling og videregivelse oplysninger om i Danmark
hjemmehørende juridiske personer (foreninger, organisationer
mv.) reguleres i loven, således at adgangen til at behandle
oplysninger om juridiske personer svarer til adgangen til at
behandle personoplysninger. Tilsynets kompetence
skal også omfatte juridiske personer.
Efter forslaget indføres samtidigt
en overordnet slettefrist for oplysninger om i Danmark
hjemmehørende fysiske og juridiske personer, der er
tilvejebragt som led i FEs efterretningsmæssige virksomhed.
FE vil herefter senest skulle slette tilvejebragte oplysninger,
når der ikke er tilvejebragt nye oplysninger, som
vedrører samme sag, inden for de seneste 15 år.
Hvis FE undtagelsesvist ikke vil
følge en henstilling i en udtalelse fra Tilsynet med
Efterretningstjenesterne, skal tjenesten underrette tilsynet herom
og forelægge sagen for forsvarsministeren. Forsvarsministeren
vil skulle orientere Folketingets Udvalg vedrørende
Efterretningstjenesterne, hvis det besluttes ikke at følge
tilsynets udtalelse.
3. Der er
samtidigt med fremsættelsen af dette lovforslag fremsat et
forslag til lov om ændring af lov om etablering af et udvalg
om forsvarets og politiets efterretningstjenester (lovforslag nr. L
162) med henblik på at styrke den parlamentariske kontrol
på efterretningsområdet.
Endvidere er der fremsat et forslag til lov
om Politiets Efterretningstjeneste (PET), der ligeledes bygger
på betænkning nr. 1529/2012.
4. Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.