Tillægsbetænkning afgivet af
Kommunaludvalget den 14. maj 2013
1. Ændringsforslag
Økonomi- og indenrigsministeren har
stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. februar
2013 og var til 1. behandling den 15. marts 2013. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Kommunaludvalget.
Udvalget afgav betænkning den 25. april 2013. Lovforslaget
var til 2. behandling den 7. maj 2013, hvorefter det blev henvist
til fornyet behandling i Kommunaludvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, RV, EL, SF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme imod det
stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for tillægsbetænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 18
Af økonomi- og
indenrigsministeren, tiltrådt af et flertal (S, RV, EL, SF og LA):
1) I
den under nr. 1 foreslåede § 17 a indsættes i stk. 3 som 2.
pkt.:
»Søger en part om nedsættelse af
bidrag, jf. stk. 1, til flere børn i sager mellem
forskellige parter, skal der ligeledes kun betale ét
gebyr.«
[Udvidelse af adgangen til kun at
skulle betale ét gebyr ved samtidig ansøgning om
nedsættelse af børnebidrag til flere børn]
Bemærkninger
Til nr. 1
I § 18, nr. 1, i lovforslaget er det
foreslået, at der i lov om børns forsørgelse
indsættes en ny bestemmelse - § 17 a, stk. 1 - hvorefter
der skal betales gebyr for ansøgninger om ændring af
børnebidrag. Bestemmelsen indebærer, at der ikke skal
betales gebyr for den første ansøgning til
statsforvaltningen vedrørende et børnebidrag - typisk
en ansøgning om fastsættelse af børnebidrag -
men at der skal betales gebyr for alle efterfølgende
ansøgninger om ændring af bidraget. Efter
bestemmelsens stk. 2 skal der i visse situationer ikke betales
gebyr for en ansøgning om ændring af et bidrag.
Endvidere skal der efter stk. 3 kun betales
ét gebyr, når en part søger om ændring af
bidrag til flere børn i en sag mellem de samme parter. Denne
undtagelse finder anvendelse, når en forælder samtidig
søger om ændring af bidraget til flere børn,
når ansøgningen kun involverer én
bidragsbetaler og én bidragsmodtager, dvs. en sag mellem
samme parter. Baggrunden for denne undtagelse er, at det forekommer
urimeligt byrdefuldt for ansøgeren, hvis der skal betales
bidrag for ansøgningen vedrørende hvert barn. Den i
lovforslaget foreslåede undtagelsesbestemmelse finder derimod
ikke anvendelse i sager mellem forskellige parter, f.eks. en
situation, hvor en bidragsbetaler har to børn med to
forskellige bidragsmodtagere og søger om nedsættelse
af bidragene til begge børn. Bidragsbetaleren skal
således i denne situation betale to gebyrer.
Ansøgninger om nedsættelse af
børnebidrag er ofte begrundet i indtægtsnedgang hos
bidragsbetaleren, f.eks. på grund af arbejdsledighed. Set fra
bidragsbetalerens side forekommer det ikke rimeligt, at der skal
betales to eller flere gebyrer ved samtidig ansøgning om
nedsættelse af bidrag til to eller flere børn, blot
fordi bidragene betales til forskellige bidragsmodtagere.
Det foreslås derfor, at der i den
foreslåede nye bestemmelse i § 17 a, stk. 3, i lov om
børns forsørgelse indsættes en bestemmelse,
hvorefter der kun skal betales ét gebyr ved samtidig
ansøgning om nedsættelse af bidrag til flere
børn i sager mellem forskellige parter. En bidragsbetaler,
der f.eks. oplever en indtægtsnedgang, og som søger om
nedsættelse af bidraget til flere børn, vil
således kun skulle betale ét gebyr, uanset om
bidragsbetaleren har fælles børn med én anden
forælder, eller om bidragsbetaleren har børn med flere
forskellige forældre. Den nye bestemmelse finder anvendelse
uanset bidragsbetalerens begrundelse for at søge bidragene
nedsat. Bestemmelsen finder således ikke kun anvendelse
på ansøgninger om nedsættelse af bidrag under
henvisning til indtægtsnedgang.
Simon Kollerup (S) Annette Lind
(S) Jan Johansen (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Lennart
Damsbo-Andersen (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) Liv Holm
Andersen (RV) Marlene Borst Hansen (RV) fmd. Nadeem Farooq (RV) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Pernille Vigsø Bagge (SF) Lars Dohn (EL) Rosa
Lund (EL) Finn Sørensen (EL) Erling Bonnesen (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Martin Geertsen (V) Jacob Jensen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Sophie Løhde (V) Anni Matthiesen (V)
Hans Christian Thoning (V) Morten Marinus (DF) Mikkel Dencker (DF)
Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Leif
Mikkelsen (LA) Mike Legarth (KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 157 efter afgivelse af betænkning
7 | Betænkning afgivet den 25. april
2013 | 8 | Ændringsforslag til L 157, fra
økonomi- og indenrigsministeren | 9 | Udkast til
tillægsbetænkning |
|