Skriftlig fremsættelse (27. februar
2013)
Økonomi- og
indenrigsministeren (Margrethe Vestager):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
regional statsforvaltning, lov om børns
forsørgelse, lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning og forskellige andre love som følge af
ændret organisering af statsforvaltningerne (Ændret
organisering af statsforvaltningerne, regelforenklinger og
omkostningsdækkende egenbetaling på det familieretlige
område m.v.)
(Lovforslag nr. L 157)
Lovforslagets formål er at
udmønte en del af den politiske aftale om
statsforvaltningernes struktur, som blev indgået mellem
Regeringen, Enhedslisten og Liberal Alliance i forbindelse med
Finansloven for 2013.
Forslaget indebærer, at de
nuværende fem statsforvaltninger fremover bliver organiseret
som én myndighed. Statsforvaltningen skal fortsat varetage
den regionale, statslige forvaltning tæt på borgerne,
navnlig inden for familieretsområdet. Øvrige opgaver,
der forudsætter regional tilstedeværelse, skal
ligeledes fortsat løses i alle statsforvaltningens regionale
centre. Organiseringen som én myndighed gør det
muligt at samle og dermed specialisere de faglige opgaver i
statsforvaltningen, der ikke indebærer direkte
borgerkontakt.
Det foreslås, at
ægtefæller får adgang til skilsmisse uden
forudgående separation. Samtidig forkortes
separationsperiodens længde fra 1 år til 6
måneder i de tilfælde, hvor parterne ikke er enige,
så separationsperioden i alle tilfælde er 6
måneder.
I forbindelse med separation og skilsmisse
skal vilkårsforhandling aktivt vælges til i stedet for
som i dag vælges fra af ægtefællerne.
Klagefristen forkortes fra 1 år til 4
uger i sager om børne- og ægtefællebidrag.
Organiseringen af statsforvaltningerne som
én myndighed har nødvendiggjort en justering af
stiftsøvrighedens sammensætning samt et antal
forenklinger af stiftsøvrighedens opgaver. Forenklingerne
indebærer, at biskoppen får kompetencen alene i forhold
til visse ledelses- og driftsmæssige opgaver, som i dag
også kræver stiftamtmandens
(statsforvaltningsdirektørens) medvirken.
Endelig indeholder lovforslaget regler om
gebyrer i sager om separation, skilsmisse, vilkårsforhandling
og ændring af underholdsbidrag til børn. Gebyrerne
må ikke overstige omkostningerne ved behandlingen af sagerne
og vil blive fastsat og reguleret af social- og
integrationsministeren.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.