Fremsat den 27. februar 2013 af
transportministeren (Henrik Dam Kristensen)
Forslag
til
Lov om elektrificering af jernbanen
Projektering
og anlæg
§ 1. Transportministeren bemyndiges
til at undersøge, projektere og etablere de
nødvendige anlæg med henblik på hel eller delvis
elektrificering af statslige jernbanestrækninger.
§ 2. Transportministeren kan i en
bekendtgørelse fastsætte nærmere regler om de
for elektrificeringen nødvendige installationer.
Stk. 2. De regler, der udstedes af
transportministeren efter stk. 1, skal lægges til grund
i kommuneplanlægningen.
§ 3. Banedanmark forestår
udarbejdelse af eventuel VVM-redegørelse, herunder
høring, for de nødvendige anlæg med henblik
på elektrificering af de konkrete jernbanestrækninger,
og forelægger en detaljeret indstilling om godkendelse af
anlægget vedrørende den eller de enkelte
jernbanestrækninger for transportministeren.
Stk. 2. Offentliggørelse af
VVM-redegørelse kan ske udelukkende digitalt.
§ 4. Godkendelse af den endelige
udformning af elektrificeringen for den pågældende
strækning, herunder nye broer, arealerhvervelser,
erstatningsnatur, servitutter m.m., træffes af
transportministeren efter høring af Naturstyrelsen,
Miljøstyrelsen og Kulturstyrelsen samt et af Folketinget
nedsat udvalg.
Stk. 2. Transportministerens godkendelse
efter stk. 1 træder i stedet for en VVM-tilladelse efter
§ 11 g, stk. 4, i lov om planlægning.
Stk. 3. Involverede kommuner vedtager
herefter kommuneplantillæg i overensstemmelse med
transportministerens godkendelse.
§ 5. Banedanmark bemyndiges til
efter ministerens godkendelse, jf. § 4, at forestå
anlæg af elektrificeringen af konkrete
jernbanestrækninger, som omfattet af § 1.
Stk. 2. Eventuelle mindre
ændringer af et godkendt projekt, der kan gennemføres
uden ny VVM-procedure kan efter indstilling fra Banedanmark
godkendes af transportministeren og i relevant omfang efter
høring af Naturstyrelsen, Miljøstyrelsen og
Kulturstyrelsen samt et af Folketinget nedsat udvalg.
Stk. 3. Større ændringer af
et godkendt projekt, der efter en gennemført VVM-screening
kræver en fornyet VVM-procedure, kan først godkendes
af transportministeren efter, at Banedanmark har udført en
fornyet VVM-procedure efter reglerne i §§3-4.
§ 6. Planlovgivningens regler om
udarbejdelse af redegørelse om vurdering af offentlige og
private anlægs indvirkning på miljøet (VVM)
finder for så vidt angår anlæg efter denne lov
anvendelse med de ændringer, der følger af denne
lov.
Forlods
overtagelse
§ 7. Transportministeren kan efter
anmodning fra ejeren forlods overtage en ejendom, der
berøres særligt indgribende af en igangsat
projektering, når ejeren af særlige personlige grunde
ønsker at afstå ejendommen før det tidspunkt,
hvor der kan foretages ekspropriation, og ejendommen ikke kan
afhændes på normale vilkår.
Stk. 2. Overtagelsessummen
fastsættes af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i
henhold til lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.
Byggelinjer,
forbud og ekspropriation mv.
§ 8. Transportministeren kan
pålægge byggelinjer, når det er nødvendigt
for at sikre anlæg som nævnt i § 1.
Byggelinjer kan pålægges for en periode af højst
10 år. Byggelinjepålægget kan ved et nyt
pålæg forlænges med yderligere op til 10
år.
Stk. 2. På ejendomme, der ligger
inden for byggelinjen, må der ikke uden tilladelse fra
transportministeren opføres ny bebyggelse, herunder ved
tilbygning eller ved genopførelse af nedbrændt eller
nedrevet bebyggelse, ligesom der ikke må foretages
væsentlige forandringer i eksisterende bebyggelse. På
sådanne ejendomme må der heller ikke indrettes andre
anlæg af blivende art.
§ 9. Transportministeren kan som en
midlertidig foranstaltning forud for et eventuelt pålæg
af byggelinjer nedlægge forbud mod, at der på en
ejendom, der berøres af de i § 1 nævnte
anlæg, foretages de foranstaltninger, der er nævnt i
§ 8, stk. 2. Et sådant forbud kan
nedlægges for et tidsrum af 1 år og kan ikke
nedlægges mere end én gang.
Stk. 2. Kommunen skal indberette til
transportministeren, inden der meddeles tilladelse til byggeri
på ejendomme, der ikke er pålagt byggelinjer, og som
berøres af det i § 1 nævnte anlæg.
Hvis transportministeren ikke inden for 2 måneder efter at
have modtaget sådan indberetning nedlægger forbud i
henhold til stk. 1, kan byggetilladelse meddeles.
Stk. 3. Klage over nedlæggelse af
forbud skal ske, senest 4 uger efter at meddelelsen er kommet frem
til den pågældende.
Stk. 4. Klage over en afgørelse
om forbud fritager ikke klageren for at efterkomme forbuddet.
Transportministeren kan dog bestemme, at klagen skal have
opsættende virkning.
§ 10. Transportministeren skal i
stedlige nyhedsmedier offentliggøre
byggelinjepålæg efter § 8.
Transportministeren skal endvidere sende meddelelse til de ejere og
brugere, hvis ejendomme direkte berøres af
pålægget, og hvis adkomst fremgår af
tingbogen.
Stk. 2. Klage over pålæg af
byggelinjer skal ske, senest 4 uger efter at meddelelsen er kommet
frem til den pågældende.
Stk. 3. Når fristen for klage er
udløbet, og der er truffet afgørelse i klagesagen,
skal byggelinjepålægget tinglyses med angivelse af
hjemmel.
Stk. 4. Klage over en afgørelse
om byggelinjepålæg fritager ikke klageren for at
efterkomme pålægget. Transportministeren kan dog
bestemme, at klagen skal have opsættende virkning.
Stk. 5. Byggelinjepålæg
skal fra offentliggørelsen respekteres af ejendommenes
ejere, brugere, panthavere og andre indehavere af rettigheder over
ejendommene, uanset hvornår rettighederne er erhvervet.
Stk. 6. Forinden byggearbejder
iværksættes på en ejendom, hvor der er
pålagt byggelinjer i henhold til § 8, skal
bygherren indhente oplysning hos transportministeren om, hvorvidt
arbejdets udførelse vil komme i strid med
byggelinjepålægget.
§ 11. Hvis ejeren af et areal, der
er pålagt byggelinjer efter § 8, afskæres fra
en udnyttelse af arealet, der er økonomisk rimelig og
forsvarlig under hensyn til arealets beliggenhed og øvrige
beskaffenhed, og som svarer til den udnyttelse, der finder sted af
andre tilgrænsende eller omliggende arealer, kan ejeren
på ethvert tidspunkt kræve, at transportministeren
overtager arealet mod erstatning.
Stk. 2. Ejeren af et areal, der i
væsentligt omfang er pålagt byggelinjer efter
§ 8, kan på ethvert tidspunkt desuden kræve,
at transportministeren overtager arealet mod erstatning, når
byggelinjerne hindrer afhændelse af arealet på normale
vilkår, og ejeren af særlige personlige grunde
ønsker at afstå arealet før det tidspunkt, hvor
der kan foretages ekspropriation.
Stk. 3. Udgør det areal, der er
pålagt byggelinjer efter § 8, kun en del af en
ejendom, kan ejeren kræve hele ejendommen overtaget, hvis den
tilbageværende del af ejendommen bliver så lille eller
af en sådan beskaffenhed, at ejendommen ikke skønnes
hensigtsmæssigt at kunne bevares som selvstændig
ejendom eller udnyttes på rimelig måde. Tilsvarende
gælder, hvis byggelinjepålægget hindrer
afhændelse af hele ejendommen på normale vilkår i
de situationer, der er nævnt i stk. 2.
Stk. 4. Afslår
transportministeren ejerens anmodning om overtagelse efter
stk. 1-3, eller opnås der ikke enighed om erstatningens
størrelse, kan ejeren påklage transportministerens
afgørelse til de taksationsmyndigheder, der er nævnt i
§§ 57 og 58 i lov om offentlige veje.
Taksationsmyndighederne afgør, om ejerens krav efter
stk. 1-3 skal imødekommes, og fastsætter i
så fald erstatning for arealets overtagelse efter reglerne i
§ 51, stk. 1 og 2, i lov om offentlige veje. Ved
taksationsmyndighedernes behandling finder bestemmelserne i
§§ 58 a-62 i lov om offentlige veje tilsvarende
anvendelse.
Stk. 5. Afgørelser, der kan
påklages efter stk. 4, kan ikke indbringes for
domstolene, før klageadgangen er udnyttet.
Søgsmål skal være anlagt, inden for 6
måneder efter at klagemyndighedens afgørelse er kommet
frem til klageren.
§ 12. Transportministeren kan
efter anmodning fra ejeren i særlige tilfælde
ekspropriere en ejendom, der berøres særligt
indgribende af anlæg nævnt i § 1, før
tidspunktet for de ordinære ekspropriationer.
Stk. 2. Erstatningen fastsættes
af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i henhold til lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom.
Stk. 3. Ved
erstatningsfastsættelsen finder reglerne i § 51,
stk. 1 og 2, i lov om offentlige veje tilsvarende
anvendelse.
§ 13. Transportministeren
bemyndiges til ved ekspropriation at erhverve de arealer og
ejendomme m.v., der er nødvendige for gennemførelsen
af elektrificeringen af jernbanestrækninger nævnt i
§ 1.
Stk. 2. Transportministeren bemyndiges
til ved ekspropriation at pålægge ejendomme langs
jernbanestrækninger, jf. § 1, servitut om eldrift
eller andre servitutter med deraf følgende
rådighedsindskrænkninger, der er nødvendige for
elektrificeringen af anlægget nævnt i
§ 1.
Stk. 3. Ekspropriation sker efter
reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.
Stk. 4. Ved
erstatningsfastsættelsen finder reglerne i § 51,
stk. 1 og 2, i lov om offentlige veje tilsvarende
anvendelse.
§ 14. § 106,
stk. 1, i lov om offentlige veje om gæsteprincippet
finder anvendelse på ledningsarbejder i forbindelse med
anlæg vedr. elektrificeringen af jernbanestrækninger,
jf. § 1.
Delegation,
klage og ikrafttræden mv.
§ 15. Transportministeren kan
bemyndige Banedanmark eller andre myndigheder under
Transportministeriet til at udøve ministerens
beføjelser i denne lov.
Stk. 2. Banedanmarks afgørelser
efter denne lov, herunder eventuelle afgørelser, som
følge af delegation af transportministerens
beføjelser, kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed end transportministeren. Afgørelser truffet af
andre myndigheder under Transportministeriet efter delegation efter
stk. 1 kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed
end transportministeren.
Stk. 3. Transportministeren kan
fastsætte regler om adgangen til at klage over
afgørelser, der træffes efter denne lov, herunder om
klagefrister eller om, at afgørelserne ikke kan
påklages til transportministeren.
Stk. 4. Transportministerens
afgørelser efter denne lov kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
§ 16. Loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2. Lov nr. 206 af 23. maj 1979 om
indførelse af elektrisk drift på
fjerntrafikstrækningerne ved Banestyrelsen,
ophæves.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | Almindelige
bemærkninger | | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Baggrund og
hovedindhold | | 1.1. | Politisk aftale af 7.
februar 2012 om elektrificering af jernbanen mv. | | 1.2. | Aftale af 11. november
2012 mellem regeringen og Enhedslisten om Finansloven for
2013 | | 1.3. | Trafikale forbedringer
og muligheder | | 1.4. | Trafik i
anlægsfaser | 2. | Tidsplan | | 2.1. | Tidsplan
vedr. elektrificering af
jernbanestrækningen Esbjerg-Lunderskov | | 2.2. | Tidsplan
vedr. Køge
Nord-Næstved | 3. | Lovforslagets
indhold | | 3.1. | Projektering, herunder
evt. VVM-undersøgelse | | 3.2. | Godkendelse og
gennemførelse af elektrificering af
jernbanestrækning | | 3.3. | Forlods overtagelse,
byggelinjer, forbud og ekspropriation | | 3.4. | Ophævelse af lov
nr. 206 af 23. maj 1979 om indførelse af elektrisk drift
på fjerntrafikstrækningerne ved
Banestyrelsen | 4. | Ekspropriation og
forholdet til grundlovens § 73 | | 4.1. | Fremrykket
ekspropriation | | 4.2. | Ekspropriation og
servitutter | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommune og
regioner | 6. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 7. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 8. | Miljømæssige konsekvenser | | 8.1. | Screening
vedr. VVM-undersøgelse | | 8.2. | Projektering og
evt. VVM-undersøgelse | 9. | Forholdet til
EU-retten | 10. | Høring | 11. | Sammenfattende
skema | | | |
|
1. Baggrund
og hovedindhold
1.1.
Politisk aftale af 7. februar 2012 om elektrificering af jernbanen
mv.
Af aftale af 7. februar 2012 om elektrificering af
jernbanen mv. mellem regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti) og Venstre, Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti fremgår bl.a.
følgende:
»Elektrificering af jernbanenettet
Elektrificering af jernbanen skal på sigt
skabe rammerne for en langt mere moderne jernbane med bedre,
billigere og mere stabil drift, samtidig med at det gavner
miljø og klima. Elektrificering giver nye muligheder for at
anvende moderne eldrevet togmateriel. Elektrificering bidrager
også til at nå målet om, at jernbanen på
sigt skal gøres uafhængig af fossile
brændstoffer.
Banedanmarks analyser viser, at el-tog, der kan
køre over 160 km/t, er billigere end tilsvarende dieseltog.
Samtidig har el-tog lavere drifts- og vedligeholdelsesomkostninger,
bedre driftsstabilitet, og de medfører kortere
rejsetider.
I dag er hovedstrækningen mellem
Øresund og Padborg via Storebælt og Lillebælt
elektrificeret. Det samme er strækningerne Tinglev -
Sønderborg og København - Helsingør. Parterne
noterer sig, at de tidligere beslutninger i forligskredsen om
anlæg af den nye bane mellem København og Ringsted via
Køge samt udbygningen af Sydbanen mellem Ringsted og
Rødby som led i Femernprojektet vil medføre, at en
større del af det danske banenet elektrificeres.
Der er behov for at tage konkret fat på
næste fase i elektrificeringen af det danske banenet.
Elektrificering kræver betydelige
investeringer. Det er bl.a. nødvendigt at hæve broer
og ændre anlæg som led i elektrificeringen. Samtidig er
det nødvendigt at gennemføre beskyttelse
(immunisering) af elektriske installationer langs med banen. De
elektriske installationer, der udskiftes som led i udrulningen af
signalprogrammet, er immuniserede som standard. Det vil derfor
være økonomisk klogt, at elektrificeringen afventer
udrulningen af signalsystemet.
Banestrækningen Esbjerg - Lunderskov er
allerede delvis klargjort til elektrificering, og det giver
på den baggrund størst samfundsøkonomisk nytte
at elektrificere denne strækning, inden signalprogrammet
udrulles. Samtidig vil det give en række fordele for dansk
jernbanedrift, hvis netop denne strækning elektrificeres
først som led i næste fase af elektrificeringen af det
danske jernbanenet.
Parterne er derfor enige om at afsætte 1.194
mio. kr. i 2012-2015 til elektrificering af strækningen
Esbjerg - Lunderskov, heraf 11 mio. kr. til udarbejdelse af en
VVM-analyse og 4 mio. kr. til forberedelsesreserve.
Med elektrificering af Esbjerg - Lunderskov bliver
det fra 2015 muligt at køre med el-tog på hele
strækningen mellem København og Esbjerg. Det giver et
markant løft til togbetjeningen og bedre muligheder for at
tilrettelægge materielanvendelsen på en
hensigtsmæssig måde. Det vil også øge
muligheden for at køre med el-tog på strækningen
mod Padborg - Flensborg, hvor der i dag kører dieseltog.
Derved vil der kunne frigøres dieselmateriel til andre
strækninger.
Beslutningen om at elektrificere banen Esbjerg -
Lunderskov markerer samtidig en strategisk prioritering af en
fortsat elektrificering af den danske jernbane.
Parterne er endvidere enige om, at de resterende
5,1 mio. kr. af bevillingen til den strategiske analyse af
elektrificering anvendes til udarbejdelse af mere præcise
anlægsskøn i form af såkaldt »begrundede
anlægsoverslag« for elektrificering af følgende
strækninger, som ifølge Banedanmarks analyser giver
det største afkast:
? Køge Nord
- Næstved
? Roskilde -
Kalundborg
? Fredericia -
Aarhus
? Aarhus -
Aalborg
Parterne er enige om at drøfte næste
fase af elektrificeringen af det danske jernbanenet, herunder
finansieringsmulighederne, når resultatet af disse
strategiske analyser og anlægsskøn er klar i
efteråret 2013.«
1.2. Aftale
af 11. november 2012 mellem regeringen og Enhedslisten om
Finansloven for 2013.
Af aftale af 11. november 2012 mellem regeringen
og Enhedslisten om Finansloven for 2013 om grønnere
kollektiv transport fremgår bl.a. følgende:
»Regeringen og Enhedslisten er enige om, at
den kollektive transport skal gøres grønnere og
være et bedre alternativ til individuel transport. Der skal
gennemføres en særlig indsats for at forbedre
tilgængeligheden af tog og stationer samt øge
elektrificering af jernbaneinfrastrukturen.
? Der
afsættes i alt 650 mio.kr. i perioden 2013-2018 til
elektrificering af jernbanestrækningen mellem Køge
Nord og Næstved. Elektrificeringen bidrager både til at
reducere rejsetiden og mindske forurening fra jernbanetrafikken. I
sammenhæng med en ny banestrækning fra København
over Køge til Ringsted forbedres den kollektive transport
mellem København og en række byer på Midt- og
Sydsjælland markant.
…
Initiativerne vil medvirke til at skabe bedre
vilkår for togrejsende og bidrager til at gøre den
kollektive trafik mere attraktiv.
Initiativerne skal ses i sammenhæng med
Transportministeriets strategiske analyser om bl.a. bedre mobilitet
i hovedstadsområdet samt Trængselskommissionens
arbejde.«
1.3.
Trafikale forbedringer og muligheder
Elektrificering giver nye muligheder for at
anvende moderne eldrevet togmateriel. El-tog, der kan køre
over 160 km/t, er billigere end tilsvarende dieseltog. Samtidig har
el-tog lavere drifts- og vedligeholdelsesomkostninger, bedre
driftsstabilitet, og de medfører kortere rejsetider,
især på strækninger med mange standsninger.
Med elektrificering af den 114 km lange
strækning mellem Esbjerg og Lunderskov bliver det fra 2015
muligt at køre med el-tog på hele strækningen
mellem København og Esbjerg. Det giver et markant
løft til togbetjeningen og bedre muligheder for at
tilrettelægge materielanvendelsen på en
hensigtsmæssig måde. Det vil også øge
muligheden for at køre med el-tog på strækningen
mod Padborg/Flensborg, hvor der i dag kører dieseltog.
Derved vil der kunne frigøres dieselmateriel til andre
strækninger.
Med elektrificeringen som følge af
finanslovsaftalen på strækningen mellem Køge
Nord og Næstved skabes i sammenhæng med en ny
banestrækning fra København over Køge til
Ringsted markante forbedringer i den kollektive transport mellem
København og en række byer på Midt- og
Sydsjælland.
1.4. Trafik
i anlægsfaser
Elektrificeringen vil påvirke banetrafikken
under udførelse. Både opsætning og udrulning af
køreledningsanlæg samt ændring af vejbroer mm.
vil påvirke trafikken i større omfang. Det vil
være nødvendigt at indstille trafikken i begge spor i
begrænsede perioder samt at indstille trafikken i ét
spor af gangen i længere perioder.
2.
Tidsplan
2.1.
Tidsplan vedr. elektrificering af jernbanestrækningen
Esbjerg-Lunderskov
I 2013 forventes gennemført
detailprojektering af nye broer, elektrisk beskyttelse af
sikringsanlæg (immunisering), jording af diverse
installationer samt bygherreledelse.
I 2014/2015 anlægges nye broer og
tilstødende vejanlæg, elektrisk beskyttelse af
sikringsanlæg (immunisering), jording af diverse
installationer, samt fundamenter til nye
banetransformere/fordelerstationer. Desuden planlægges
gennemført ekspropriationer og diverse forberedende
arbejder.
I 2015 planlægges endvidere opsætning
og afprøvning af komplet
kørestrømsanlæg, installering og
afprøvning af banetransformere/fordelerstationer og
ibrugtagningproces. Hertil kommer den tid, der er forbundet med
Trafikstyrelsens myndighedsbehandling vedr.
ibrugtagningstilladelsesproces.
2.2.
Tidsplan vedr. Køge Nord-Næsted
Der sigtes mod at anlægget kan tages i brug
i 2018 samtidig med den ny jernbane fra København over
Køge til Ringsted kan tages i brug.
3.
Lovforslagets indhold
I det følgende redegøres for
hovedpunkterne i lovforslaget. Lovforslaget er en kombineret
projekterings- og anlægslov for elektrificering på
jernbanen og indeholder således bestemmelser, der tager sigte
på projekterings- og anlægsfasen. Lovforslaget giver
hjemmel til, at transportministeren kan undersøge,
projektere og etablere de nødvendige anlæg med henblik
på elektrificering af jernbanestrækninger.
Bemyndigelsen vil blive anvendt først på
strækningen Esbjerg-Lunderskov, senere Køge Nord og
Næstved og på et senere tidspunkt - når der
foreligger det politiske grundlag herfor - på andre statslige
jernbanestrækninger helt eller delvist.
Lovforslaget giver desuden hjemmel til at foretage
de fornødne ekspropriationer og desuden foretage andre
nødvendige retslige skridt til at sikre anlægget,
herunder nedlægge byggelinjer og forbud samt servitutter om
eldrift eller andre servitutter med
rådighedsindskrænkninger, der er nødvendige for
elektrificeringen.
3.1.
Projektering, herunder evt. VVM-undersøgelse
Lovforslaget indeholder hjemmel til, at
transportministeren kan undersøge, projektere og etablere de
nødvendige anlæg med henblik på elektrificering.
Transportministeren vil delegere ministerens kompetence til
Banedanmark. Banedanmark skal således i første omgang
forestå projekteringen og det forberedende arbejde. I den
forbindelse skal det vurderes, om der på en given
strækning skal gennemføres en VVM-vurdering. Dette
afgøres ved en VVM-screening, som foretages af
Naturstyrelsen efter de gældende regler for udførelse
af VVM-screeninger. Hvis VVM-screeningen resulterer i, at der skal
udarbejdes en egentlig VVM-redegørelse, indebærer
lovforslaget, at Banedanmark gennemfører en VVM-vurdering,
der vil opfylde gældende regler, herunder EU-regler.
Banedanmark forestår således udarbejdelse af
VVM-redegørelse, herunder høring, for de anlæg,
der er nødvendige for elektrificering af
jernbanestrækningen og forelægger en detaljeret
indstilling om godkendelse af anlægget for
transportministeren.
Bestemmelsen svarer til, hvad der har været
gældende i nyere projekteringslove vedr.
jernbaneanlæg.
Banedanmark foretager således i
første omgang VVM-vurdering vedrørende
jernbanestrækningen Esbjerg-Lunderskov og derefter
vedrørende Køge Nord-Næstved.
3.2.
Godkendelse og gennemførelse af elektrificering af
jernbanestrækning
Lovforslaget indeholder forslag om, at et projekt
om elektrificering, som Banedanmark har forestået,
forelægges for transportministeren til godkendelse. Af hensyn
til den fornødne politiske og miljømæssige
koordination foreslås endvidere, at transportministeren forud
for sin godkendelse skal foretage en egentlig høring af
Naturstyrelsen, Miljøstyrelsen, Kulturstyrelsen og et af
Folketinget nedsat udvalg, typisk Folketingets Transportudvalg.
Banedanmarks projekteringsarbejde vil
således blive fulgt op af en godkendelse, der træffes
af transportministeren. Projekteringsarbejdet vil derfor ikke - som
det ellers har været tilfældet med helt nye
jernbanestrækninger - blive fulgt op af anlægslove for
de konkrete jernbanestrækninger. Baggrunden herfor er, at
arbejdet i det foreliggende tilfælde med elektrificering er
knyttet meget tæt til eksisterende jernbanestrækninger,
der allerede er besluttet ved en anlægslov. Selve
elektrificeringsarbejdet er også i sig selv af mindre
indgribende karakter end en helt ny jernbane.
Kommunens planlægning efter planloven skal
respektere ministerens godkendelse af anlægget
vedrørende elektrificeringen, der således går
forud for planlovens bestemmelser.
Banedanmark gennemfører anlægget
vedrørende elektrificeringen af de konkrete
jernbanestrækninger.
3.3. Forlods
overtagelse, byggelinjer, forbud og ekspropriation.
Lovforslaget indeholder tilsvarende i lighed med
nyere jernbaneanlægslove hjemmel til, at transportministeren
af hensyn til en grundejer forlods kan overtage en ejendom, der
berøres særligt indgribende af en igangsat
projektering, og når der foreligger særlige personlige
grunde til, at ejendommen ønskes afstået før
tidspunktet, hvor der kan foretages en egentlig ekspropriation.
Det foreslås, at transportministeren
får bemyndigelse til at sikre de nødvendige arealer
til projektering og anlæg ved at kunne pålægge
byggelinjer, udstede forbud og evt. overtage et areal.
Endvidere indeholder lovforslaget hjemmel til, at
der kan eksproprieres arealer eller pålægges
servitutter, når dette er nødvendigt for at
gennemføre elektrificeringen af en given strækning,
jf. i øvrigt det anførte i afsnit 4.
3.4.
Ophævelse af loven om indførelse af elektrisk drift
på fjerntrafikstrækningerne ved Banestyrelsen
Den eksisterende lov om indførelse af
elektrisk drift på fjerntrafikstrækningerne ved
Banestyrelsen foreslås samtidig ophævet. Baggrunden
herfor er, at loven kun omfatter fjerntrafikstrækninger, og
at loven ikke er opdateret med hensyn til vurdering af
miljøkonsekvenser.
4.
Ekspropriation og forholdet til grundlovens § 73
Det fremgår af grundlovens § 73,
at ejendomsretten er ukrænkelig, og at ingen kan tilpligtes
at afstå sin ejendom uden, hvor almenvellet kræver det.
Det kan kun ske ifølge lov og mod fuldstændig
erstatning.
Med de forslåede bestemmelser skabes i
overensstemmelse med grundlovens § 73 en lovhjemmel til
tvangsmæssigt at erhverve de fornødne arealer til brug
for elektrificeringen af jernbanestrækningen
Esbjerg-Lunderskov og andre statslige jernbanestrækninger,
når et projekt herom er godkendt af transportministeren og
der foreligger den fornødne bevillingsmæssige
hjemmel.
Ekspropriation kan kun ske, hvis det er
nødvendigt at erhverve de pågældende arealer
enten midlertidigt eller permanent for at kunne gennemføre
elektrificeringen.
Ekspropriationskommissionen foretager en
tilbundsgående prøvelse af, om den enkelte
ekspropriation er nødvendig. Kravet om, at ekspropriationen
skal være nødvendig, er udtryk for, at det almindelige
proportionalitetsprincip skal være opfyldt.
Tvangsmæssig afståelse af ejendom kan således
ikke gennemføres, hvis det, der tilsigtes med
ekspropriationen, kan gennemføres på en for
grundejeren mindre indgribende måde.
Ekspropriation vil i henhold til lovforslaget ske
med henblik på elektrificering af jernbanestrækninger
og har således et formål, der har offentlig karakter og
dermed ligger inden for almenvellet.
Erstatningen skal være fuldstændig,
det vil sige at der skal betales en erstatning, der
økonomisk stiller ejeren, som denne ville være
stillet, hvis ekspropriationen ikke var sket.
Det vil først og fremmest være tab
som følge af mindre arealafståelser og
servitutpålæg, som vil kunne erstattes, men der vil
også kunne blive behov for ekspropriation af arealer til
etablering af erstatningsbiotoper eller erstatning af fredskov og
midlertidige adgangsveje.
Størstedelen af arealbehovet tilgodeses
ved, at elektrificeringsinstallationerne placeres inden
for banens areal. Kun i det omfang at dette ikke kan lade sig
gøre, vil der blive behov for ekspropriation af arealer.
4.1.
Fremrykket ekspropriation
I lighed med de seneste jernbaneanlægslove
foreslås, at der bliver mulighed for, at transportministeren
i særlige tilfælde kan ekspropriere en ejendom
før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer.
Denne mulighed foreslås af hensyn til eventuelle ejere af
ejendomme, der skal eksproprieres, og hvor der kan foreligge
særlige tvingende grunde til, at ekspropriationen bør
fremrykkes, f.eks. som følge af sygdom og lignende.
4.2.
Ekspropriation og servitutter
Der er behov for inddragelse af arealer til
opsætning af kørestrømsmaster med
køretråd, og opsætning af fordelerstationer.
Endvidere skal en række vejbærende broer erstattes af
nye broer, der bliver ca. 1 meter højere, og enkelte broer
skal hæves. Herudover er der behov for regnvandsbassiner og
omlægning af skærende veje. Herudover vil der blive
pålagt servitutter om eldriften, der foreskriver
begrænsninger i beplantning, bebyggelse og lignende på
ejendomme af hensyn til køreledninger og
højspænding. Erstatning herfor vil blive ydet efter
gældende regler.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Forslaget indebærer udgifter for staten til
anlæg til brug for elektrificering af
jernbanestrækningen Esbjerg-Lunderskov og til ekspropriation
af de for projektet nødvendige arealer. Erstatning som
følge af ekspropriation vil finde sted i overensstemmelse
med lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.
Herudover indeholder forslaget hjemmel til, at
transportministeren kan projektere og godkende elektrificeringer af
andre jernbanestrækninger, der endnu ikke er truffet
afgørelse om. Først når en politisk aftale og
den fornødne bevillingsmæssige hjemmel til
elektrificering af yderligere jernbanestrækninger foreligger,
vil transportministeren udnytte sin bemyndigelse og anmode
Banedanmark om at undersøge og projektere den eller de
pågældende jernbanestrækninger.
Banedanmark vil i overensstemmelse med
udbudsreglerne udbyde elektrificeringsopgaven. Det er muligt at
udbyde opgaver vedrørende både projektering og/eller
drift og/eller vedligehold, herunder drift og vedligehold i en
længere årrække, f.eks. 10-20 år. Udbuddene
vil blive tilrettelagt med sigte på at optimere de
økonomiske og kvalitative fordele for staten, bl.a. ved at
byderne anmodes om at give optioner på elektrificering af
fremtidige strækninger. Optionerne vil først kunne
udnyttes, når der er politisk flertal og
bevillingsmæssig hjemmel for elektrificering af en given
strækning.
Anlægsoverslaget for Esbjerg-Lunderskov er udarbejdet efter
principperne i Ny Anlægsbudgettering som beskrevet i
aktstykke 16 af 24. oktober 2006. Resultatet er, at
anlægsomkostningerne udgør 1,228 mia. kr., inkl. 50 %
reserve i 2013-priser. Fordelingen over anlægsperioden
fremgår af følgende tabel:
| Anlægsudgift,
Esbjerg-Lunderskov | 2013 | 2014 | 2015 | I alt | (mio. kr. i 2013 priser) | 120 | 404 | 704 | 1228 | |
|
Tallene er dels baseret på et begrundet
anlægsoverslag for Esbjerg - Lunderskov dels på
forventningen om, at udførelsen af dette
elektrificeringsprojekt vil indgå som en del af det samlede
elektrificeringsprogram, der skal håndtere fremtidige
elektrificeringsprojekter i Banedanmark. Udgifterne er inkl. 50 %
reserve.
Banedanmark forestår drift og vedligehold af
elektrificeringen, herunder eventuelt i form af udbud af opgaven,
som en del af infrastrukturforvalterens almindelige opgaver.
Banedanmark vurderer, at de gennemsnitlige
vedligeholdelsesudgifter, der afholdes inden for Banedanmarks
bevillingsmæssige rammer, i levetiden andrager ca. 3,26 mio.
kr. årligt i 2013-priser for den nye 114 km (2 x57 km)
elektrificerede strækning. Når anlægget på
et tidspunkt vil skulle udskiftes, vil der være omkostninger
til fornyelse.
Anlægget planlægges at kunne tages i
drift i 2015.
For så vidt angår elektrificeringen af
Køge Nord - Næstved,
hvor der er afsat 650 mio.kr. (2013-priser), planlægges
anlægget at kunne tages i drift i 2018 i en koordineret
proces med den ny jernbane fra København over Køge
til Ringsted.
Lovforslaget indebærer ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for kommuner
eller regioner.
Hvis der bliver tale om ledningsomlægninger
betales dette af ledningsejerne i overensstemmelse med
gæsteprincippet i vejlovens § 106, stk. 1,
hvis det drejer sig om ledninger, som ligger som gæst.
Hvis kommuner vælger i tilknytning til
elektrificeringen af en jernbanestrækning at foretage
ændringer, der ikke er indeholdt i et af transportministeren
godkendt projekt, jf. lovforslagets § 4, afholder den
pågældende kommune selv hele udgiften hertil og
sørger for det evt. fornødne plangrundlag. Hvis en
kommune ønsker sådanne forslag gennemført i et
koordineret proces med elektrificeringsprojektet, er det en
forudsætning, at dette tidsmæssigt kan
gennemføres, og ikke medfører forsinkelse af statens
projekt. Banedanmark afgør, om det tidsmæssigt vil
være muligt at koordinere kommunens forslag med et
elektrificeringsprojekt. Hvis kommunens forslag medfører
øgede udgifter for statens projekt, er det desuden et krav,
at kommunen afholder udgiften hertil.
6.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget medfører ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
7.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
8.
Miljømæssige konsekvenser
De miljømæssige konsekvenser ved en
elektrificering af jernbanestrækningen Esbjerg-Lunderskov vil
blive kortlagt i en miljøvurdering, som vil bliver
afrapporteret i en miljøredegørelse, som i omfang og
krav om inddragelse af offentligheden vil svare til en VVM-analyse
(Vurdering af Virkninger for Miljøet). Banedanmark
forestår således udarbejdelse af
VVM-redegørelse, herunder høring, for de anlæg,
der er nødvendige for elektrificering af
jernbanestrækningen og forelægger en detaljeret
indstilling om godkendelse af anlægget for
transportministeren.
Herudover vil det konkret for hver enkelt
jernbanestrækning, som påtænkes elektrificeret,
blive vurderet, om de miljømæssige konsekvenser vil
skulle kortlægges i en miljøvurdering, jf. afsnit 8.1.
og 8.2. , og en detaljeret indstilling om godkendelse af
elektrificeringsanlægget vil blive forelagt for
transportministeren.
Elektrificering af den resterende del af
banenettet giver gevinster for miljø og klima, herunder
energiforbruget og CO2-emissionerne.
Elektrificeringen vil betyde, at det samlede
CO2-udslip i Danmark reduceres, fordi elektrificering af togene
medfører lavere CO2-udledning end dieseldrift, da
elproduktionen blandt andet kan baseres på vedvarende energi.
Derudover er de elektriske tog mere energieffektive.
Elektrificeringen betyder også, at
togdriftens CO2-emissioner kommer ind under CO2-kvotesystemet, da
elproduktionen er kvotebelagt. Da den samlede CO2-udledning fra de
kvotebelagte sektorer pr. definition er konstant, vil den
øgede CO2 udledning fra den øgede elproduktion
fortrænge anden kvotebelagt CO2-udledning.
Hvis der køres med elektriske tog frem for
dieseltog reduceres CO2 udledningen med 113.000 ton CO2 om
året indtil 2040. Derudover vil CO2-udledningen fra
elproduktionen blive reduceret, idet elproduktionen er
kvoteomfattet. Sammenlagt vil CO2 udledningen blive reduceret med
145.000 ton CO2 om året indtil 2040 svarende til 6,3 mio. ton
i hele perioden.
8.1.
Screening vedr. VVM-undersøgelse
For hver enkelt jernbanestrækning, som
påtænkes elektrificeret, vil der af Naturstyrelsen
efter de gældende regler for VVM-vurdering blive foretaget en
VVM-screening med henblik på at afgøre, om
elektrificeringen vil kunne indebære konsekvenser for
miljøet, der vil skulle nærmere kortlægges i en
egentlig miljøredegørelse.
8.2.
Projektering og evt. VVM-undersøgelse
Hvis screeningen resulterer i, at der vil skulle
gennemføres en egentlig miljøvurdering, vil
Banedanmark under den videre projektering forestå
miljøvurdering, der vil opfylde gældende krav i en
VVM-analyse.
Hvis screeningen resulterer i, at der ikke skal
gennemføres en egentlig miljøvurdering, udarbejdes
ikke miljøredegørelse, og Banedanmark varetager
herefter arbejdet med den nærmere projektering af
elektrificeringen af den pågældende
strækning.
9. Forholdet
til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Der vil for enkelte eller flere
jernbanestrækninger blive foretaget en vurdering i form af en
screening og evt. gennemførelse af en
VVM-undersøgelse vedr. virkningerne af projektet eller
projekterne på miljøet. Screening og
VVM-undersøgelse skal opfylde kravene i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om
vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning
på miljøet (kodifikation) (EF-Tidende 2012, nr. L 26,
side 1). VVM-undersøgelsen skal endvidere opfylde kravene i
habitatdirektivet, Rådets direktiv 92/43/EØF af 21.
maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter
(EF-tidende 1992 nr. L 206, side 7-50) og Rådets direktiv
2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde fugle
(fuglebeskyttelsesdirektivet) (EU-Tidende 2010, nr. L 20, side
7).
Det vil blive sikret, at fuglebeskyttelses- eller
habitatområder i henhold til Rådets direktiver sikres
gennem afværgeforanstaltninger og kompenserende tiltag. Det
vil således blive sikret, at de arter, der er omfattet af
habitatdirektivets bilag IV, ikke påvirkes negativt af
jernbanen. Ingen fuglebeskyttelses- eller habitatområder i
henhold til Rådets direktiver skønnes således at
blive negativt påvirket af elektrificeringen. Det
undgås så vidt muligt at fælde større
træer, der benyttes af flagermus. Anlægsarbejdet vil
blive planlagt under hensyntagen til både padder og
flagermus, således at anlægsarbejdet placeres i
bestemte perioder med henblik på at begrænse skadelige
virkninger. Den samlede økologiske funktionalitet for yngle-
og rastepladser vil blive opretholdt.
Gældende EU-krav vedrørende udbud af
offentlige kontrakter vil blive overholdt. EU's udbudsregler
indebærer en pligt for ordregivende myndigheder til at
følge bestemte procedurer ved indgåelse af visse
offentlige kontrakter. Det er en betingelse for udbudspligt, at der
skal foreligge en gensidigt bebyrdende aftale mellem ordregiveren
og leverandøren. De opgaver, som Banedanmark tillægges
efter denne lov er således ikke omfattet af udbudsreglerne.
Derimod vil de kontrakter, som Banedanmark vil skulle indgå
som følge af denne lov, skulle udbydes efter de
gældende EU-regler for offentlige udbud.
Forslaget er ikke omfattet af loven om
miljøvurdering af planer og programmer (lov nr. 936 af 24.
september 2009), jf. herved at grundlaget for indførelse af
elektrisk drift på danske fjerntrafikstrækninger blev
påbegyndt og afsluttet med lov nr. 206 af 23. maj 1979, og
dermed inden ikrafttrædelsen af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2001/42/EF af 27. juni 2001 om vurdering af
bestemte planers og programmers indvirkning på
miljøet.
10.
Høring
Lovforslaget har været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatsamfundet, Arriva Skandinavien, CFL cargo
Danmark Aps, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Cyklist
Forbund, Dansk Erhverv, Danske Handicaporganisationer, Dansk
Handicap Forbund, Dansk Jernbaneforbund, Dansk Ledningsejerforum,
Danske Regioner, Dansk Skovforening, Danske Speditører, DB
Schenker Rail Scandinavia A/S, DI Transport, DONG Energy, DSB, DSB
Øresund, Energinet.dk, Esbjerg Havn, Esbjerg Kommune, Faxe
Kommune, Fredningsnævnet for Nordjylland, syd-østlig
del, Fredningsnævnet for Sydjylland, nordlig del,
Fredningsnævnet for Sydjylland, sydlig del,
Fredningsnævnet for Sydsjælland, Møn, Lolland,
Falster, Fredningsnævnet for Østsjælland,
Friluftsrådet, Havarikommissionen for Civil Luftfart og
Jernbane, Hector Rail AB, HK Trafik & Jernbane, Hovedstadens
Lokalbaner A/S, Jernbanernes Arbejdsgiverforening, HTS Handel,
Transport og Service, Kolding Kommune, Kommunernes Landsforening,
Køge Kommune, Køge museum, Lemvigbanen, Lokalbanen
A/S, Metroselskabet, Metro Service A/S, Midtjyske Jernbaner,
Midttrafik, Movia, Museerne.dk, Museet på Koldinghus, Museet
på Sønderskov, NEG Niebüll GmbH, NOAH-trafik,
NOB, Nordjyllands Historiske Museum, Nordjyske Jernbaner A/S,
Nordjyllands Trafikselskab, Næstved Kommune, Næstved
museum, Region Nordjylland, Region Syddanmark, Region
Sjælland, Regionstog (Lollandsbanen, Vestsjællands
Lokalbaner og Østbanen), Rådet for Bæredygtig
Trafik, Sund & Bælt, Sydtrafik, Sydvestjyske Museer,
Teknologisk Institut, Transport & Service Handel, Tx Logistik,
Vejen Kommune, Vestbanen A/S ved Arriva, Øresundsbro
Konsortiet.
| | | 11. Sammenfattende skema | | | | Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Anlægsudgifterne vedr.
Esbjerg-Lunderskov anslås til 1,228 mia kr. (2013-priser) i
2013-2015. De gennemsnitlige vedligeholdelsesudgifter, der afholdes
inden for Banedanmarks bevillingsramme, i levetiden anslås
til 3,26 mio.kr. årligt i 2013-priser. Anlægsudgifterne vedr. Køge
Nord- Næstved anslås til 650 mio.kr. (2013-priser) i
2013-2018. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Projektet understøtter mulighederne
for bæredygtig transport, der på sigt vil kunne
reducere udledningen af CO2. | De miljømæssige konsekvenser
vil blive vurderet i forbindelse med VVM-undersøgelser, og
der vil i projektet blive indarbejdet de nødvendige
afværgeforanstaltninger, således at områdernes
økologiske funktionalitet kan opretholdes. | Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | De VVM-undersøgelser, der vil blive
gennemført, opfylder kravene i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering
af visse offentlige og private projekters indvirkning på
miljøet (kodifikation) (EF-Tidende 2012, nr. L 26, side 1).
VVM-undersøgelsen opfylder endvidere kravene i
habitatdirektiv, Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj
1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter
(EF-tidende 1992 nr. L 206 side 7-50) og Rådets direktiv
2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde fugle
(fuglebeskyttelsesdirektivet) (EU-Tidende 2010, nr. L 20, side 7).
Ingen fuglebeskyttelses- eller habitatområder i henhold til
Rådets direktiver skønnes at ville blive
påvirket negativt af anlæggene. Det sikres
således gennem afværgeforanstaltninger og kompenserende
tiltag, at de arter, der er omfattet af habitatdirektivets bilag
IV, ikke påvirkes negativt af jernbanen. | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Bestemmelsen bemyndiger transportministeren til at
undersøge, projektere og etablere de nødvendige
anlæg med henblik på hel eller delvis elektrificering
af statslige jernbanestrækninger. I første omgang
foretages undersøgelse og VVM-vurdering af
jernbanestrækningen Esbjerg-Lunderskov og derefter af
jernbanestrækningen Køge Nord - Næstved.
Først når der foreligger en politisk
aftale om at bevilge midler til elektrificering af yderligere
jernbanestrækninger, vil transportministeren udnytte sin
bemyndigelse til at undersøge, projektere og etablere andre
statslige jernbanestrækninger helt eller delvist.
Bestemmelsen vil ligeledes, når der
foreligger en politisk aftale herom, kunne anvendes for så
vidt angår landanlæggene vedr. den faste forbindelse
over Femern Bælt til fremrykning af visse
anlægsarbejder, f.eks. til forhøjelse eller
udskiftning af broer på strækningen mellem Ringsted og
Rødby med henblik på gennemførelse af en
første etape af anlægsarbejderne med henblik på
elektrificering af jernbanestrækningen.
Bemyndigelserne i § 1 forventes
delegeret til Banedanmark.
Til § 2
Bestemmelsen giver i stk. 1
transportministeren hjemmel til i en bekendtgørelse at
fastsætte nærmere regler om installationer, der er
nødvendige for elektrificeringen. Bemyndigelsen forventes
delegeret til Banedanmark.
Endvidere præciseres det i stk. 2, at
de regler, som transportministeren fastsætter efter
stk. 1, skal lægges til grund af kommunerne i
kommuneplanlægningen. De regler, som transportministeren
udsteder efter stk. 1, er således bindende for
kommunerne og går forud for planlovgivningen.
Til § 3
Bestemmelsen indebærer, at Banedanmark skal
udarbejde VVM-redegørelse, hvis dette kræves efter de
gældende regler for VVM-vurdering. Forud herfor kan det evt.
afklares konkret efter reglerne om screening, hvorvidt det er
nødvendigt med en VVM-vurdering. Selve screeningen
foretages, hvis den besluttes, af Naturstyrelsen efter de
gældende regler for screening af projekter med hensyn til, om
det vil være nødvendigt med en egentlig
VVM-undersøgelse ved indførsel af eldrift på
eksisterende jernbanestrækninger.
Banedanmark skal efter gennemførelsen af
VVM-processen, hvis en VVM-redegørelse er
påkrævet, forelægge en detaljeret indstilling om
godkendelse af anlægget vedr. den eller de konkrete
jernbanestrækninger for transportministeren, der skal
træffe afgørelse om godkendelse af projektet eller
projekterne, jf. § 4.
Det foreslås i stk. 2, at
offentliggørelse af VVM-redegørelsen kan ske
udelukkende digitalt. Forslaget er på linje med hvad, der
gælder i planlovens regi vedr. anvendelse af digital
offentliggørelse af VVM-redegørelser. Bestemmelsen
indebærer, at Banedanmark har mulighed for at bestemme, at
samtlige processer i forhold til offentligheden i forbindelse med
VVM-arbejdet kun skal foretages digitalt. Henvendelse til borgere,
hvis ejendom forventes eksproprieret i forbindelse med
elektrificeringen, vil dog fortsat foregå skriftligt,
medmindre den pågældende har accepteret at blive
kontaktet pr. mail.
Til § 4
Det følger af stk. 1, at
transportministeren skal godkende den endelige udformning af
elektrificeringen for den pågældende strækning,
herunder nye broer, arealafgivelser, erstatningsnatur og
servitutter m.m. Det foreslås, at transportministeren skal
foretage forudgående høring af
miljømyndighederne, Naturstyrelsen og Miljøstyrelsen,
samt Kulturstyrelsen og et af Folketinget nedsat udvalg, dvs.
formentlig Folketingets Transportudvalg.
I stk. 2 foreslås, at
transportministerens godkendelse efter stk. 1 træder i
stedet for en VVM-tilladelse efter § 11 g, stk. 4, i
lov om planlægning.
Transportministerens afgørelse vil kunne
indbringes for domstolene.
Efter transportministerens godkendelse efter
stk. 2, skal de kommuner, der måtte være
involveret i det pågældende projekt, efter bestemmelsen
i stk. 3 vedtage de fornødne kommuneplantillæg
endeligt og med de eventuelle ændringer, der fremgår af
godkendelsen.
Transportministerens godkendelse efter denne lov
går således forud for planlovgivningen og skal uden
videre lægges til grund af kommunerne.
Til § 5
Efter bestemmelsen i stk. 1 bemyndiges
Banedanmark til at forestå anlægsarbejdet i forbindelse
med elektrificeringen af konkrete jernbanestrækninger.
Bestemmelsen i stk. 2 indeholder regler for
proceduren i forbindelse med godkendelse af mindre ændringer
af et godkendt projekt. Det foreslås således, at
Banedanmark skal forelægge og indstille mindre
ændringer af et godkendt projekt, der kan gennemføres
uden ny VVM-procedure, for transportministeren, der kan tage
stilling til en godkendelse heraf, evt. i relevant omfang efter
høring af Naturstyrelsen, Miljøstyrelsen og
Kulturstyrelsen samt et af Folketinget nedsat udvalg.
Bestemmelsen i stk. 3 indeholder regler om
proceduren i forbindelse med godkendelse af større
ændringer af et godkendt projekt. Det foreslås
således, at der i tilfælde af større
ændringer af et godkendt projekt først foretages en
VVM-screening, der udføres af Naturstyrelsen efter de
gældende regler herfor. Hvis VVM-screeningen giver grundlag
for, at der skal foretages en ny VVM-redegørelse om
ændringen, foretager Banedanmark en fornyet VVM-vurdering og
forelægger en ny indstilling for transportministeren.
Transportministeren tager herefter stilling til en ændring af
projektet efter reglerne i § 4.
Alle ændringer, dvs. både mindre og
større ændringer, skal desuden overholde
gældende EU-regler om screening og VVM-undersøgelse,
jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet (kodifikation).
VVM-undersøgelsen skal endvidere opfylde kravene i
habitatdirektivet, Rådets direktiv 92/43/EØF af 21.
maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter og
Rådets direktiv 2009/147/EF af 30. november 2009 om
beskyttelse af vilde fugle
(fuglebeskyttelsesdirektivet).
Til § 6
Bestemmelsen indebærer, at planlovgivningens
regler om udarbejdelse af VVM-redegørelse for så vidt
angår statslige anlægs indvirkning på
miljøet (VVM) finder anvendelse på udarbejdelse af
VVM-redegørelser mv. efter denne lov med de justeringer, der
følger af denne lov.
Til § 7
Bestemmelsen giver mulighed for, at
transportministeren forlods kan erhverve en ejendom på
begæring af ejeren. Der skal være tale om ejendomme,
der berøres særligt indgribende af projekteringen. I
lighed med den vurdering, der skal foretages i forbindelse med
administrationen af bestemmelsen i lovforslagets § 12,
vil der i hvert enkelt tilfælde skulle foretages en vurdering
af projekteringens betydning for den pågældende
ejendom. Udgangspunktet er, at projektet skal berøre
ejendommen i et sådant omfang, at der er risiko for, at denne
vil blive eksproprieret i væsentligt omfang eller
påført betydelige gener i forbindelse med projektets
eventuelle gennemførelse. Det foreslås dog, at den
forventede delvise ekspropriation eller de gener, som projektet
indebærer, skal have et betydeligt omfang.
Der kan også blive tale om forlods at
overtage ejerlejligheder og andelslejligheder, der i
væsentligt omfang forventes eksproprieret eller eksproprieret
midlertidigt i en eventuelt kommende anlægsperiode, eller
erhvervslejemål, der forventes eksproprieret i
væsentligt omfang for at skaffe areal til projekterne.
Det er i øvrigt en betingelse, at projektet
hindrer salg af den pågældende ejendom på normale
vilkår, hvilket ejeren skal kunne dokumentere, f.eks. ved
erklæring fra en ejendomsmægler.
Det foreslås endvidere, at
overtagelsesadgangen kun kan komme på tale, når der
foreligger »særlige personlige grunde« til, at
ejeren ønsker ejendommen overtaget. Som eksempler på
»særlige tilfælde« kan nævnes, at en
forlods overtagelse kan afværge væsentlige
økonomiske konsekvenser, fx hvis en erhvervsvirksomhed lider
et betydeligt indtægtstab, hvis der ikke sker overtagelse
før de ordinære ekspropriationer. Ordinære
ekspropriationer kan først ske, når et anlæg er
godkendt af transportministeren efter § 4.
Andre »særlige personlige
grunde« kan være, hvis ejeren har særlige
personlige årsager til at ønske ejendommen overtaget
før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer.
Særlige personlige årsager kan fx være sygdom,
alder, familieforøgelse eller andre sociale
årsager.
Udgifter til en sådan overtagelse afholdes
af de midler, der er bevilliget til Banedanmark og afsat på
finanslovens § 28.63.02.73 til formålet.
Ejendomme, der måtte være overtaget
forlods, kan senere afhændes efter de almindelige regler,
såfremt det måtte vise sig, at ejendommen alligevel
ikke skal anvendes til jernbaneformål. Hvis der er tale om
forlods overtagelse af landsbrugsejendomme, kan ejendommens jord
eventuelt anvendes som led i en jordfordeling i forbindelse med et
kommende jernbaneanlæg. Bestemmelsen finder også
anvendelse, når der er nedlagt forbud efter
§ 9.
Det følger af det foreslåede
stk. 2, at overtagelsessummen fastsættes af
ekspropriations- og taksationsmyndighederne i henhold til lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom.
Bestemmelsen i lovforslagets § 7 er
på linje med tilsvarende bestemmelser i nyere
projekteringslove for jernbanestrækninger.
Til § 8
I stk. 1 foreslås det at give
transportministeren adgang til at sikre de nødvendige
arealer ved at kunne pålægge byggelinjer på
berørte ejendomme. Med bestemmelsen i stk. 1
begrænses den periode, der kan pålægges
byggelinjer i, til højst 10 år ad gangen. Der skal
således træffes en ny beslutning om
byggelinjepålæg, hvis byggelinjerne ønskes
opretholdt ud over denne periode. Byggelinjepålægget
kan ved nyt pålæg forlænges én gang med
yderligere op til 10 år.
Bestemmelsen i stk. 2 beskriver virkningerne
af byggelinjepålægget. Byggelinjerne medfører,
at grundejeren ikke uden transportministerens tilladelse må
opføre ny bebyggelse og anlæg af blivende art,
såsom sportspladser, kirkegårde, tankanlæg,
grusgrave eller lignende - herunder ved tilbygning eller ved
genopførsel - på det areal, der ligger inden for
byggelinjerne. Byggelinjerne er dog ikke til hinder for, at der
foretages almindelig istandsættelse og vedligeholdelse,
herunder tidssvarende modernisering af eksisterende bygninger og
anlæg. Byggelinjerne er heller ikke til hinder for salg af
ejendommen eller optagelse af lån mod sikkerhed i ejendommen,
f.eks. kreditforeningslån eller boliglån i bank.
Til § 9
Efter forslaget i stk. 1 gives
transportministeren hjemmel til at nedlægge forbud mod
bebyggelse på ejendomme, som vil blive berørt af de af
§ 1 omfattede anlæg.
Forbudsperioden har gyldighed i ét år
og kan ikke forlænges. Bestemmelsen giver mulighed for at
gribe ind i tilfælde, hvor der endnu ikke er pålagt
byggelinje, og hvor der påtænkes gennemført
foranstaltninger, som nævnt i § 8, stk. 2.
Bestemmelsens stk. 2 pålægger
kommunerne at underrette transportministeren om planlagt nybyggeri
på ejendomme, der ikke er pålagt byggelinjer, og som
berøres af projekteringen. Hvis der ikke er nedlagt forbud
inden to måneder efter indberetningen, kan
bygningsmyndigheden udstede byggetilladelse. Banedanmark vil i
forbindelse med projekteringsarbejdet nærmere informere de
berørte kommuner om de relevante ejendomme.
Til § 10
Efter stk. 1 skal der foretages offentlig
kundgørelse af pålæg af byggelinjer og om, at
der skal ske meddelelse direkte til ejere og brugere af ejendomme,
der direkte er berørt af pålægget, og der skal
oplyses om beliggenheden af byggelinjer på den
pågældendes ejendom.
I stk. 2 foreslås en frist for klager
over pålæg af byggelinjer på 4 uger. Bestemmelsen
giver hjemmel til tinglysning af byggelinjepålæg, dog
først efter at der er truffet afgørelse i forbindelse
med eventuel klage.
Det følger af stk. 3, at et
byggelinjepålæg skal tinglyses, når fristen for
klage er udløbet, og der er truffet afgørelse i en
evt. klagesag.
I stk. 4 fastsættes, at klager over
pålæg af byggelinjer som hovedregel ikke har
opsættende virkning, men at klagemyndigheden har mulighed for
i konkrete tilfælde at beslutte at give klagen
opsættende virkning.
I stk. 5 fastsættes det, at
byggelinjebestemmelser, der er offentligt kundgjort, skal
respekteres af såvel ejendommens ejere som af andre
rettighedshavere, uanset hvornår deres rettigheder er
erhvervet. Gyldighedsvirkningen af byggelinjepålæg er
knyttet til offentliggørelsen. Meddelelsen til ejere og
brugere af berørte ejendomme er kun af oplysende
karakter.
I stk. 6 pålægges bygherren pligt
til forud for iværksættelse af et planlagt byggeri at
indhente oplysning om, hvorvidt byggeri på en ejendom, der er
pålagt byggelinje efter § 8, vil komme i strid med
byggelinjebestemmelsen.
Til § 11
Efter forslaget i stk. 1 kan ejeren af et
areal, der er pålagt byggelinjer efter § 8,
kræve arealet overtaget af transportministeren mod
erstatning, hvis den pågældende afskæres fra en
udnyttelse af arealet, der er økonomisk rimelig og
forsvarlig under hensyn til ejendommens beliggenhed og
øvrige beskaffenhed, og som svarer til den udnyttelse, der
finder sted af andre tilgrænsende eller omliggende
arealer.
Den retsbeskyttelse, forslaget til stk. 1
giver grundejerne, er således begrænset til
situationer, hvor ejendommen ikke kan udnyttes på
økonomisk forsvarlig måde.
Som eksempel på et tilfælde, hvor
ejendommen ikke kan udnyttes på økonomisk forsvarlig
måde, kan nævnes den situation, hvor en tilbygning ikke
vil kunne opføres, og hvor det må lægges til
grund, at det på ejendommen beliggende hus efter kvarterets
karakter ikke har en sådan størrelse og beskaffenhed,
at grunden efter sin beliggenhed, størrelse og værdi
kan anses for udnyttet i økonomisk rimeligt omfang.
Med forslaget i stk. 2 kan ejeren af et
areal, der i væsentligt omfang er pålagt byggelinjer
efter § 8, kræve, at transportministeren overtager
arealet mod erstatning, når byggelinjerne hindrer
afhændelse af arealet på normale vilkår, og der
foreligger særlige personlige grunde hos ejeren.
»Særlige personlige grunde« vil
f.eks. foreligge, hvor en grundejer på grund af sygdom,
alder, familiemæssige eller af andre sociale grunde
ønsker at afhænde ejendommen for at flytte til et
andet sted.
Kravet om, at byggelinjerne skal omfatte et areal,
der i »væsentligt omfang« er pålagt
byggelinjer efter § 8, sigter til den situation, hvor det
vurderes, at den pågældende ejendom helt eller delvist
i større omfang vil blive eksproprieret i forbindelse med
projektets eventuelle gennemførelse. Der skal således
på det tidspunkt, hvor anmodningen om overtagelse
fremsættes, i hvert enkelt tilfælde foretages en
konkret vurdering af byggelinjernes betydning for arealet eller
ejendommen, baseret på den viden, der er om
linjeføringen ud fra den foretagne projektering på
dette tidspunkt. Vurderingen vil være afhængig af, om
der er tale om en beboelsesejendom eller en erhvervsejendom, og om
den pågældende ejendom består af én eller
flere lodder.
Som eksempel kan nævnes en
erhvervsvirksomhed, der ønsker at udvide i form af en
tilbygning, men hvor udvidelsen vil strække sig ind over
planlagte elektrificeringsanlæg. I et sådant
tilfælde vil der kunne pålægges byggelinjer med
den konsekvens, at der ikke vil kunne meddeles tilladelse til det
pågældende byggeri.
Udgangspunktet er, at
byggelinjepålægget skal omfatte en så stor del af
ejendommen, at der er risiko for, at transportministeren under alle
omstændigheder vil skulle overtage ejendommen helt eller
delvist i betydeligt omfang for at kunne realisere anlægget i
den linjeføring, som byggelinjen skal sikre.
Hvis byggelinjen eksempelvis alene vedrører
en lod af en landbrugsejendom, der er beliggende et stykke fra
bygningslodden, vil dette normalt ikke kunne begrunde en
overtagelse. Tilsvarende vil det forhold, at en landbrugsejendoms
bygningslod perifert berøres af byggelinjer, og uden at
byggelinjerne hindrer en fremtidig bygningsudvidelse, heller ikke
kunne begrunde en overtagelse.
Det er i øvrigt en betingelse, at
byggelinjerne hindrer salg af arealet eller ejendommen på
normale vilkår, hvilket ejeren f.eks. kan dokumentere ved
erklæring fra en ejendomsmægler. Der gælder ingen
frister for fremsættelse af begæring om
overtagelse.
Efter forslaget i stk. 3 kan ejeren af en
ejendom, hvor arealet, der er omfattet af
byggelinjepålægget, kun udgør en mindre del,
kræve hele ejendommen overtaget mod erstatning. Det
forudsættes dog, at den tilbageværende del af
ejendommen bliver så lille eller får en sådan
karakter, at det ikke vurderes som hensigtsmæssigt at bevare
den som en selvstændig ejendom. Hele ejendommen kan endvidere
kræves overtaget, hvis byggelinjepålægget hindrer
afhændelse af hele ejendommen på normale vilkår i
de i stk. 2 nævnte situationer.
Byggelinjernes betydning for den enkelte ejer kan
ændre sig i tidens løb. Den ændrede betydning
kan skyldes ændringer i ejerens personlige forhold, men
også ændringer i vilkårene for drift af en
på ejendommen værende erhvervsvirksomhed kan betyde, at
der adskillelige år efter byggelinjepålægget
opstår et ønske om at få overtaget arealet af
staten. Det gælder f. eks. , hvis der på ejendommen
drives erhvervsvirksomhed, og byggelinjen hindrer en udbygning af
virksomhedens driftsbygninger, når denne anses
nødvendig for virksomhedens fortsatte drift på et
rimeligt økonomisk grundlag. Ejeren kan derfor til enhver
tid fremsætte begæring om overtagelse.
Efter forslaget i stk. 4 kan ejeren
påklage transportministerens afgørelse til de i
§§ 57 og 58 i lov om offentlige veje nævnte
taksationsmyndigheder, hvis transportministeren afslår
ejerens anmodning om overtagelse efter stk. 1-3, eller hvis
der ikke kan opnås enighed om erstatningens
størrelse.
Efter bestemmelsen i stk. 5 kan
spørgsmål om overtagelsesbegæringer som
følge af byggelinjepålæg først indbringes
for domstolene, når klageadgangen til taksationsmyndighederne
er udnyttet. Søgsmål skal anlægges senest 6
måneder efter, at afgørelse er kommet frem til
klageren.
Bestemmelsen i lovforslagets § 11 svarer
i det væsentlige til § 38 i lov om offentlige veje
og til § 5 i lov om projektering af en udbygning af
Nordvestbanen mellem Lejre og Vipperød, § 5 i
loven om projektering af København-Ringsted, og
§ 13 i lov om projektering af fast forbindelse over
Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.
Praksis på disse områder vil derfor i relevant omfang
kunne indgå i vurderingen efter lovforslagets
§ 11.
Det vil ikke være et krav, at det forventes,
at ejendommen vil skulle total eksproprieres. Det vil derfor kunne
komme på tale, hvis de øvrige betingelser er opfyldt,
at staten overtager et areal, selv om ejendommen kun forventes
delvist eksproprieret, eller hvis ejeren påføres
væsentlige ulemper i forbindelse med projektets
gennemførelse. Det foreslås dog, at den forventede
delvise ekspropriation eller de ulemper, som projektet
indebærer, skal have et betydeligt omfang.
Til § 12
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1
indebærer, at transportministeren i særlige
tilfælde efter anmodning fra ejeren, også selvom der
ikke er nedlagt byggelinjer, kan ekspropriere en ejendom, der
berøres særligt indgribende af
elektrificeringsprojektet, før tidspunktet for de
ordinære ekspropriationer.
Ved »særligt indgribende« sigtes
til en situation, hvor transportministeren vurderer, at der er en
betydelig risiko for, at den pågældende ejendom senere
vil blive totaleksproprieret. Det vil ikke være et krav, at
det forventes, at ejendommen vil skulle totaleksproprieres. Det vil
derfor kunne komme på tale, hvis de øvrige betingelser
er opfyldt, at staten overtager et areal, selv om ejendommen kun
delvist forventes eksproprieret, eller hvis ejeren
påføres væsentlige ulemper i forbindelse med
anlæggets gennemførelse. Det indebærer, at den
forventede delvise ekspropriation eller de ulemper, som projektet
indebærer, skal have et betydeligt omfang.
Selv om kravet om, at ejendommen skal
berøres særligt indgribende af
elektrificeringsprojektet, er opfyldt, skal også betingelsen
om, at der skal være tale om et særligt tilfælde
være opfyldt, førend transportministeren kan
ekspropriere de pågældende ejendomme på et
tidspunkt før de ordinære ekspropriationer. Som
eksempler på »særlige tilfælde« kan
nævnes, at en fremrykket ekspropriation kan afværge
væsentlige økonomiske konsekvenser, fx hvis en
erhvervsvirksomhed lider et betydeligt indtægtstab, hvis der
ikke sker ekspropriation før de ordinære
ekspropriationer. Et andet særligt tilfælde kan
være, hvis ejeren har særlige personlige årsager
til at ønske ejendommen overtaget før tidspunktet for
den ordinære ekspropriation. Særlige personlige
årsager kan fx være sygdom, alder,
familieforøgelse eller andre sociale årsager.
Forventede ændringer i ejendomspriserne kan ikke i sig selv
anses for at udgøre en væsentlig økonomisk
konsekvens.
En fremrykket ekspropriation vil kun komme
på tale, hvis ejeren af den pågældende ejendom
eller erhvervsvirksomhed anmoder herom.
Efter stk. 2 fastsættes erstatningen af
ekspropriations- og taksationsmyndighederne i henhold til lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom.
Det foreslås i stk. 3, at reglerne i
vejlovens § 51, stk. 1 og stk. 2 skal finde
tilsvarende anvendelse ved erstatningsfastsættelsen.
Til § 13
Efter den foreslåede hjemmel i stk. 1,
gives transportministeren hjemmel til at ekspropriere de arealer og
ejendomme m.v., der er nødvendige for gennemførelsen
af elektrificeringen af jernbanestrækninger.
Bemyndigelsen giver endvidere hjemmel til at
foretage ekspropriation, hvis hensynet til iagttagelse af
Sundhedsstyrelsens forsigtighedsprincip vedrørende
magnetiske felter taler for dette.
Bemyndigelsen giver ligeledes ministeren hjemmel
til midlertidigt at ekspropriere arealer til brug for adgangsvej,
arbejdsplads, materialedepot m.v. Når anlægsarbejderne
er færdige, er udgangspunktet, at de midlertidigt
eksproprierede arealer så vidt muligt reetableres og leveres
tilbage til den oprindelige ejer.
Forslaget til bestemmelsen i stk. 2 giver
transportministeren hjemmel til ved ekspropriation at
pålægge ejendomme langs anlægget servitut om
eldrift eller andre servitutter med deraf følgende
rådighedsindskrænkninger, der er nødvendige for
gennemførelsen af det i denne lov omhandlede anlæg.
Servitutten indebærer af sikkerhedsmæssige grunde
begrænsninger på de ejendomme, der støder op til
elektrificeringsanlægget med hensyn til beplantning,
bebyggelse og lignende.
Efter forslaget til stk. 3 sker
ekspropriation, jf. stk. 1 og 2, efter reglerne i lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom.
Efter stk. 4 fastsættes erstatningen i
henhold til reglerne i § 51, stk. 1 og stk. 2,
i lov om offentlige veje.
Til § 14
Det foreslås, at bestemmelsen om
gæsteprincippet i § 106, stk. 1, i lov om
offentlige veje, finder anvendelse på ledningsarbejder i
forbindelse med elektrificeringsanlæg.
Gæsteprincippet er betegnelsen for en
udfyldende regel, der finder anvendelse, hvor der uden vederlag, er
givet tilladelse til at anbringe en ledning på en ejendom,
der ikke tilhører ledningsejeren. Reglen indebærer, at
ledningsejeren som »gæst« skal bekoste
ledningsarbejder, der er nødvendiggjort af arealejerens
ændrede benyttelse af det areal, hvor ledningen er anbragt.
Det betyder f.eks., at en ledningsejer, som ejer en ledning, hvor
en flytning af ledningen er nødvendiggjort af et
elektrificeringsanlæg, selv skal betale for flytningen af
ledningen. Dette gælder dog kun, hvis ledningsejeren ikke har
betalt vederlag for, at ledningen ligger i det
pågældende areal, dvs. at ledningen ligger som
»gæst«. Ledninger, der oprindeligt er anlagt
på private arealer, er også efter en ekspropriation
omfattet af gæsteprincippet.
Ledninger, der ikke ligger på
gæsteprincip, betales af staten som led i den samlede udgift
til elektrificeringsanlægget.
Til § 15
Det foreslås i stk. 1, at
transportministeren kan bemyndige Banedanmark eller andre
myndigheder under Transportministeriet til at udøve
ministerens beføjelser i denne lov.
Banedanmarks afgørelser efter denne lov,
herunder eventuelle afgørelser, som følge af
delegation af transportministerens beføjelser, kan efter
bestemmelsen i stk. 2 ikke indbringes for anden administrativ
myndighed end transportministeren. Tilsvarende kan
afgørelser truffet af andre myndigheder under
Transportministeriet efter delegation efter stk. 1 ikke
indbringes for anden administrativ myndighed end
transportministeren.
Transportministeren kan efter bestemmelsen i
stk. 3 fastsætte regler om adgangen til at klage over
afgørelser, der træffes efter denne lov, herunder om
klagefrister eller om, at afgørelserne ikke kan
påklages til transportministeren.
Transportministerens afgørelser efter denne
lov kan efter bestemmelsen i stk. 4 ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Til § 16
Det foreslås i stk. 1, at loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. Det ønskes, at loven træder i kraft
så hurtigt som muligt af hensyn til fremdriften af projektet
vedr. elektrificering af Esbjerg -Lunderskov.
Samtidig foreslås i stk. 2, at loven om
indførelse af elektrisk drift på
fjerntrafikstrækningerne ved Banestyrelsen, jf. lov nr. 206
af 23. maj 1979, ophæves, da den ikke er opdateret med hensyn
til jernbanestrækninger eller miljøvurderinger.