Skriftlig fremsættelse (27. februar
2013)
Transportministeren (Henrik Dam
Kristensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om elektrificering af
jernbanen
(Lovforslag nr. L 156)
Lovforslaget udmønter en del af
transportaftalen af 7. februar 2012 om elektrificering af jernbanen
mv. mellem regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti) og Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti og finanslovsaftalen af 11.
november 2012 mellem regeringen og Enhedslisten om finansloven for
2013 bl.a. om elektrificering af strækningen mellem
Køge Nord-Næstved.
Lovforslaget indebærer, at
transportministeren bemyndiges til at undersøge, projektere
og etablere de nødvendige anlæg med henblik på
elektrificering af statslige jernbanestrækninger.
Bemyndigelsen vil først blive anvendt på
strækningen Esbjerg-Lunderskov, derefter Køge
Nord-Næstved og på et senere tidspunkt - når
der foreligger det politiske grundlag og bevillingsmæssige
grundlag herfor - på andre statslige
jernbanestrækninger helt eller delvist.
Transportministerens beføjelser til
projekterings- og anlægsarbejdet i forbindelse med
elektrificeringen forventes delegeret til Banedanmark.
Lovforslaget er en kombineret
projekterings- og anlægslov og indeholder således
bestemmelser, der tager sigte på dels projekteringsfasen dels
anlægs- og driftsfasen. Herudover indeholder
lovforslaget sædvanlige regler i projekterings- og
anlægslove på jernbaneområdet, f.eks. om forlods
overtagelse og ekspropriation.
Statens udgift til elektrificering af
jernbanestrækningerne Esbjerg-Lunderskov og Køge
Nord-Næstved skønnes at udgøre ca. 1,9 mia. kr.
(2013-priser).
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.