Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 2. maj 2013
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. februar
2013 og var til 1. behandling den 12. marts 2013. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transportministeren sendte den 14. december 2012 dette udkast til
udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 98. Den 1. marts 2013 sendte
transportministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9
spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med indtagelse af DF og EL) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (DF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF):
1)
Efter § 14 indsættes som ny
paragraf med tilhørende overskrift:
»Sociale klausuler
i forbindelse med udbud
§ 01. I
forbindelse med udbud af elektrificering af
jernbanestrækninger skal ordregiveren via indarbejdelse af
sociale klausuler i udbudsmaterialet forpligtes til at sørge
for, at gældende danske arbejds-, løn- og
overenskomstvilkår bliver overholdt under byggeriet, herunder
danske bestemmelser vedrørende tillidsmands- og
sikkerhedsrepræsentanter. Desuden skal ordregiveren som
følge af de sociale klausuler sikre, at der ikke sker
løndumpning via brug af udenlandske selskaber og
vikarbureauer.
Stk. 2. De sociale
klausuler i udbudsmaterialet skal tillige indeholde krav om, at der
ansættes et antal unge i praktik og et antal ledige og
udfaldstruede personer med henblik på at sikre disses
genindtræden på arbejdsmarkedet.
Stk. 3. De sociale
klausuler i udbudsmaterialet skal forpligtige ordregiveren til
indledningsvis og løbende at arbejdspladsvurdere de
lokaliteter, hvor der arbejdes, og under hvilke forhold dette sker,
og sikre, at dette sker i tæt samarbejde med de ansattes
repræsentanter og Arbejdstilsynet.«
[Indsættelse af krav om
indarbejdelse af sociale klausuler i udbudsmateriale]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget ønsker
Enhedslisten at sikre, at der indarbejdes sociale klausuler i
lovforslaget, således at elektrificeringsprojekterne dels
bliver sikret mod løndumpning, dels medvirker til at skabe
praktikpladser til unge og arbejdspladser til udfaldstruede
ledige.
Benny Engelbrecht (S) fmd. Karin Gaardsted (S) Magnus
Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S)
Jesper Petersen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen
(RV) Lone Loklindt (RV) Anne Baastrup (SF) Jonas Dahl (SF) Henning
Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)
Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian
Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn
Dohrmann (DF) Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike
Legarth (KF) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 156
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra transportministeren | 2 | Udkast til udvalgets tidsplan for
behandling af lovforslaget | 3 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 156
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvilke delstrækninger med
hastighedsnedsættelse der findes på
Lunderskov-Esbjerg-banen, til transportministeren, og ministerens
svar herpå | 2 | Spm. om, hvorfor det er nødvendigt
at ombygge ni broer på strækningen Lunderskov-Esbjerg i
forbindelse med elektrificeringsprojektet, til transportministeren,
og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvorvidt det vil være
teknisk muligt at sænke sporene under de ni broer, der
planlægges ombygget på strækningen
Lunderskov-Esbjerg i forbindelse med elektrificeringsprojektet, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvad det vil koste at opgradere
hele strækningen Lunderskov-Esbjerg til 200 km/t. , til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvorvidt timemodellen
Odense-Esbjerg vil kunne realiseres, hvis ikke der sker en
opgradering til 200 km/t. på strækningen
Lunderskov-Esbjerg, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om, hvor meget de
hastighedsbegrænsninger, der i dag forekommer på
banestrækningen Lunderskov-Esbjerg, forlænger
rejsetiden, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om, hvor stor ekstraudgiften vil
være, såfremt Køge-Næstved-banen designes
til godstog, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om, hvor meget det vil koste at
nedlægge samtlige overkørsler på de to aktuelle
strækninger, der skal elektrificeres: Lunderskov-Esbjerg og
Køge-Næstved, til transportministeren, og ministerens
svar herpå | 9 | Spm. om, hvorvidt der findes
internationale sikkerhedsnormer, der kræver nedlæggelse
af overkørsler, når strækningshastigheden
overstiger henholdsvis 120 km/t. , 140 km/t. eller 160 km/t. , til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
|