Fremsat den 27. februar 2013 af
transportministeren (Henrik Dam Kristensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en Cityring og lov
om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S
(Afgrening fra Cityringen til
Nordhavnen)
§ 1
I lov nr. 552 af 6. juni 2007 om en Cityring
foretages følgende ændringer:
1.
Efter Kapitel 3 indsættes:
»Kapitel 3 a
Afgrening til
Nordhavnen
§ 5 a.
Transportministeren bemyndiges til at træffe dispositioner i
henhold til denne lov om udvidelse af Cityringen med en afgrening
til Nordhavnen.
Stk. 2. Kort over
udvidelse af Cityringen med afgreningen til Nordhavnen
fremgår af bilag 2.
Stk. 3. §§
3-5, § 6 samt § 7, stk. 2-5, finder ikke anvendelse
på afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen.
§ 5 b.
Metroselskabet I/S forestår projektering, anlæg og
drift af afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen. Driften af
afgreningen til Nordhavnen foregår som en integreret del af
driften på den øvrige Cityring.
§ 5 c.
Metroselskabet I/S skal foretage udbud af anlæg, drift og
vedligehold af afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen.
Afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen skal ejes af
Metroselskabet I/S.
Stk. 2. Efter afholdelse
af udbud og inden Metroselskabet I/S indgår kontrakter om
anlæg, drift og vedligehold af afgreningen fra
Cityringen til Nordhavnen, forelægger Metroselskabet I/S sin
indstilling med henblik på godkendelse heraf for
transportministeren og Københavns Kommune.
Stk. 3. Kontrakter om
anlæg, drift og vedligehold af afgreningen til
Nordhavnen efter stk. 2 kan kun indgås, hvis der er enighed
herom mellem transportministeren og Københavns Kommune.
§ 5 d. Ved
tilkøb eller udnyttelse af optioner forstås udgifter
til anlæg og drift, der ikke er nødvendige for
afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen, og som staten eller
Københavns Kommune har mulighed for at vælge i
forbindelse med gennemførelse af anlægget.
Tilkøb og udnyttelse af optioner betales af den, der
ønsker at foretage tilkøb eller udnytte option.
Stk. 2. Uforudsete
udgifter, som er nødvendige af hensyn til
gennemførelse af afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen,
betales af Metroselskabet I/S. Den nødvendige finansiering
tilvejebringes i fællesskab af Københavns Kommune med
54,5 pct. og staten med 45,5 pct.
Stk. 3. De i stk. 1 og 2
nævnte betalinger omfatter betaling til
anlægsomkostninger og i givet fald til drifts- og
vedligeholdelsesomkostninger.
§ 5 e.
Udgifter som følge af krav fra en myndighed, herunder som
følge af internationale krav, EU-retlige krav eller national
lov, herunder jernbanesikkerhedsmæssige krav i forbindelse
med projektering, anlæg og drift af afgreningen fra
Cityringen til Nordhavnen betales af Metroselskabet I/S. Den
nødvendige finansiering tilvejebringes af Københavns
Kommune med 54,5 pct. og staten med 45,5 pct.
§ 5 f.
Udgiften til eventuelle nødvendige tilpasninger af
vandforsyningsnettet i forbindelse med projektering og anlæg
af afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen betales af
Metroselskabet I/S. Den nødvendige finansiering
tilvejebringes i fællesskab af Københavns Kommune med
54,5 pct. og staten med 45,5 pct.
Stk. 2. Kommunen er
forpligtet til at føre afløbsledninger frem til
tilslutningspunkter lige uden for hver stations- og
skaktkonstruktion i forbindelse med projektering og anlæg af
afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen. Metroselskabet I/S
betaler sædvanligt tilslutningsbidrag til
afløbsledninger. Metroselskabet I/S afholder eventuelle
udgifter til afledning af oppumpet vand fra udgravninger, og den
nødvendige finansiering tilvejebringes i fællesskab af
Københavns Kommune med 54,5 pct. og staten med 45,5 pct.
§ 5 g.
§ 106, stk. 1, i lov om offentlige veje om
gæsteprincippet finder anvendelse i forbindelse med
projektering og anlæg af afgreningen fra Cityringen til
Nordhavnen, jf. § 5 a.«
2. Som
bilag 2 indsættes efter bilag 1
til denne lov.
§ 2
I lov nr. 551 af 6. juni 2007 om Metroselskabet
I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, som ændret ved
lov nr. 632 af 14. juni 2011, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 15 indsættes som stk. 10:
»Stk. 10.
Selskabet skal bidrage med 900 mio. kr. til udvidelse af Cityringen
med en afgrening til Nordhavnen, som anlægges af
Metroselskabet I/S, samt vederlagsfrit stille arealer til
rådighed herfor.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juni 2013.
Bilag 1
»Bilag 2
Kort over udvidelse af Cityringen med afgreningen til
Nordhavnen
«
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Lovforslagets hovedindhold og
baggrund | | 1.1. | Indledning | | 1.2. | Baggrund | | | 1.2.1. | Politisk aftale af 20. juni 2012 om bedre
cykeltrafik og ny metro til Københavns Nordhavn mv. | | | 1.2.2 | Aftale mellem staten, Københavns
Kommune og Frederiksberg Kommune om anlæg og drift af en
afgrening til Nordhavnen fra Cityringen | 2. | Lovforslagets indhold | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommune og regioner | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | | 6.1. | VVM-processen | | 6.2. | Miljømæssige konsekvenser i
driftsfasen | | | 6.2.1. | Trafikale forhold | | | 6.2.2. | Naturforhold | | | 6.2.3. | Kulturhistoriske forhold | | 6.3. | Miljømæssige konsekvenser i
anlægsfasen | | | 6.3.1. | Trafikale forhold | | | 6.3.2. | Støj | | | 6.3.3. | Vibrationer | | | 6.3.4. | Naturforhold | | | 6.3.5. | Kulturhistoriske forhold | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Høring over lovforslaget | 9. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1.
Lovforslagets hovedindhold og baggrund
1.1.
Indledning
Lovforslaget indebærer, at Cityringen
kan udvides med en afgrening til Nordhavnen. Afgreningen skal
anlægges af Metroselskabet I/S som en integreret del af
anlægsarbejderne på Cityringen. Afgreningen til
Nordhavnen omfatter en tunnel fra Cityringens sporskiftekammer ved
Øster Søgade, der går til en dyb station i
tilknytning til den ny nordlige adgang til Nordhavns S-togsstation,
og derfra videre ud i byudviklingsområdet til en endestation
på højbane ved Orientkaj. Linjen vil senere kunne
forlænges til en evt. yderligere byudvikling i Nordhavnen,
men en forlængelse er ikke omfattet af lovforslaget.
Afgreningen skal drives og vedligeholdes af Metroselskabet I/S som
en integreret del af Cityringen.
1.2.
Baggrund
Der er foretaget et større
udredningsarbejde om afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen, jf.
»Cityringen, Udredning om en afgrening til Nordhavnen«,
oktober 2011.
På baggrund af udredningen blev der
indgået en aftale mellem staten, Københavns Kommune og
Frederiksberg Kommune om at igangsætte de forberedende
arbejder for en afgrening til Nordhavnen. Aftalen blev
tiltrådt af de tre parters bevilgende myndigheder, jf. for
statens vedkommende aktstykke 50 af 9. februar 2012. Med aftalen
fik Metroselskabet I/S hjemmel til at mellemfinansiere udgifter for
96 mio. kr. til de forberedende arbejder som et udlæg.
De forberedende aktiviteter omfattede bl.a.
gennemførelse af udbud og indgåelse af kontrakter om
rådgiverydelser, indgåelse af kontrakt om
gennemførelse af geotekniske undersøgelser, ydelse af
faglig bistand til Københavns Kommunes udarbejdelse af en
VVM-undersøgelse med tilhørende
kommuneplantillæg, forberedelse af grundlaget for udbud og
indgåelse af kontrakter om anlæg og transportsystem og
indgåelse af kontrakter om og gennemførelse af
nødvendige ændringer på Cityringsprojektet,
herunder især kontrakt om en ændret udformning af
sporskiftekammeret under Øster Søgade med henblik
på at omdanne dette kammer til et udfletningskammer for
afgreningen til Nordhavnen.
1.2.1.
Politisk aftale af 20. juni 2012 om bedre cykeltrafik og ny metro
til Københavns Nordhavn mv.
Af Aftale af 20. juni 2012 om bedre
cykeltrafik og ny metro til Københavns Nordhavn mv. mellem
regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti), Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti, fremgår
følgende:
»Metro til Københavns Nordhavn
Parterne er enige om, at
der skal etableres en metrolinje til Københavns Nordhavn,
som kan sikre en attraktiv kollektiv trafikbetjening af dele af
Østerbro og Nordhavnen.
En ny bydel er på
vej i Nordhavnen, og etablering af en metrolinje som en afgrening
fra Cityringen til Nordhavnen vil sikre området og de mange
beboere og erhvervsdrivende, der i løbet af de kommende
år vil bosætte sig i området, en effektiv og
miljøvenlig transportform, og dermed medvirke til et markant
løft af den kollektive trafik.
Metrolinjen til Nordhavn
vil indgå som en integreret del af
Cityringen. Det betyder, at der
skabes direkte forbindelse mellem de nye byudviklingsområder
og de centrale bydele, herunder de centrale stationer med mange
forbindelser til den øvrige kollektive trafik.
Der er både
økonomiske og miljø- og byplanmæssige fordele
ved at lave en metrolinje til Nordhavnen nu frem for
senere. Anlægget bliver ca.
300 mio. kr. billigere, fordi der i forvejen arbejdes på
Cityringen. Der vil desuden blive
færre gener for naboer til byggeriet, og der vil være
færre forstyrrelser i driften for passagererne på
Cityringen.
Parterne er enige om, at
disse fordele skal søges udnyttet, og har allerede i Aftale
om elektrificering af jernbanen mv. af 7. februar 2012 besluttet,
at Metroselskabet igangsætter forberedende arbejder frem til
medio 2012 inden for en ramme på 96 mio. kr. Det
fremgår endvidere af aftalen, at parterne medio 2012 skal
tage stilling til, om der kan prioriteres midler til et statsligt
bidrag til anlægget af en afgrening fra Metrocityringen til
Nordhavnen i København.
Metroselskabet og By
& Havns beregnede samlede anlægsoverslag for projektet er
2,9 mia. kr. (inkl. 30 pct.
reserve). Projektet udføres
i regi af Metroselskabet og Metroen til Nordhavn og kan stå
færdig i 2019. Finansieringen af projektet tilvejebringes gennem
ejerbidrag fra Københavns Kommune og staten,
passagerindtægter og indtægter ved salg af ejendomme
mv.
Parterne noterer sig, at
der er enighed med Københavns Kommune om, at ejerfordelingen
mellem kommunen og staten til Nordhavnsmetroen bliver med 45,5 pct.
til staten og 54,5 pct. til kommunen.
Parterne er enige om, at
der nu afsættes et statsligt bidrag på 328 mio. kr. til
etableringen af en ny metrolinje til Nordhavn. Heraf indskydes 137 mio. kr. i 2012 i Metroselskabet
og de resterende 191 mio. kr. reserveres som en statslig
reserve.
Det statslige bidrag
finansieres af besparelserne på Signalprogrammet som
følge af budgetanalysen vedr. udgifterne til styring mv. af
Signalprogrammet.«
1.2.2.
Aftale mellem staten, Københavns Kommune og Frederiksberg
Kommune om anlæg og drift af en afgrening til Nordhavnen fra
Cityringen
Efter den politiske aftale af 20. juni 2012 om
bl.a. en ny metro til Københavns Nordhavn, jf. afsnit 1.2.1,
er der mellem staten, Københavns Kommune og Frederiksberg
Kommune indgået en aftale om metroafgreningen til Nordhavnen.
Aftalen er godkendt af de tre parters bevilgende myndigheder og
blev underskrevet af de tre parter i september 2012. Aftalen
indeholder bl.a. en ejeraftale, som i forlængelse af, at
parterne i februar 2012 aftalte at igangsætte den
første del af de forberedende arbejder inden for en ramme
på 96 mio. kr. (2012-priser) fastslår, at
Metroselskabet I/S kan fortsætte og afslutte de forberedende
arbejder m.v. inden for et yderligere beløb på 40 mio.
kr. (2012-priser).
Det fremgår bl.a. af aftalen mellem
staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune, at:
»Formålet med
anlæg af afgreningen til Nordhavnen nu er:
• at opnå en forbedring af den samlede
kollektive transport i Hovedstaden ved at forsyne en ny stor bydel
i Nordhavnen med en højklasset metrolinje,
• at medvirke til en forøgelse af antallet af
passagerer i den kollektive trafik
• at gøre udviklingen af den nye bydel i
Nordhavnen mere attraktiv og derved medvirke til en hurtigere
udbygning og til at sikre en højere kvalitet af denne
bydel,
• at medvirke til at øge beskæftigelsen,
dels gennem stimulering af private investeringer i den nye bydel,
dels gennem en forøgelse af egentlige
anlægsaktiviteter. Det
vurderes, at der i perioden 2012-2019 vil kunne skabes op til 4.000
nye job som direkte og indirekte effekt af
anlægsarbejdet.
• at opnå en synergieffekt, som kan nedbringe
omkostningerne ved anlæg af afgreningen væsentligt uden
at indebære forsinkelse af anlægget af
Cityringen. Synergieffekten kan
opnås gennem en fysisk og tidsmæssig koordinering af
anlægget af afgreningen med anlægsarbejderne på
Cityringen. Synergieffekten og
dermed besparelserne opnås bl.a. gennem en mere
hensigtsmæssig udformning af det samlede anlæg, hvor
Cityringens sporskiftekammer omdannes til et udfletningskammer,
således at både konstruktioner og byggeplads udnyttes
til begge anlæg.
• at mindske indgrebet i driften af Cityringen i
forbindelse med anlæg og senere åbning af en afgrening
til Nordhavnen til en ganske kort periode. En senere etablering uden forberedende tiltag
på nuværende tidspunkt vurderes at medføre
reduceret drift på Cityringen i omkring seks
år. Såfremt alene
udfletningskammeret etableres på nuværende tidspunkt,
vurderes en senere etablering af afgreningen til Nordhavnen at
medføre reduceret drift med énvejskørsel
på Cityringen i omkring et år.«
Som det blev aftalt for første del af
de forberedende arbejder, forudsættes Metroselskabet I/S'
omkostninger til de resterende forberedende aktiviteter
midlertidigt afholdt af Metroselskabet I/S som udlæg under
Cityringsprojektet, men permanent finansieret under selskabets
anlægsbudget for afgreningen til Nordhavnen, når
gennemførelsen af projektet er godkendt.
Såfremt det besluttes ikke at
gennemføre anlægget, forudsættes omkostningerne
afholdt af Metroselskabet I/S. En forlængelse af
tilbagebetalingstiden for selskabets gæld som følge
heraf skønnes at være på ca. 1 år.
Omkostningerne til en del af de forberedende
aktiviteter vil kunne nyttiggøres, selv om afgreningen til
Nordhavnen først gennemføres på et senere
tidspunkt. Det gælder særligt ændring af
sporskiftekammeret ved Øster Søgade til et
udfletningskammer og gennemførelse af de geotekniske
undersøgelser.
Afgreningen til Nordhavnen vil ifølge
udredningen koste 2.460 mio. kr. inklusiv 10 pct. reserve
(2012-priser) - med 30 pct. reserve er anlægsudgiften
på 2,9 mia. kr., jf. ovenfor i afsnit 1.2.1.
Ved aktstykke 115 af 16. august 2012, er der
givet bevillingsmæssig hjemmel til at indskyde 137 mio. kr. i
Metroselskabet I/S som statens andel til etablering af afgreningen
fra Cityringen til Nordhavnen, samt til at der afsættes en
central reserve til projektet på 191 mio. kr.
2.
Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder forslag om både
projektering, anlæg og drift af en udvidelse af Cityringen
med en afgrening til Nordhavnen.
Lovforslaget indeholder hjemmel til, at
Cityringen udvides til også at omfatte afgreningen til
Nordhavnen.
Der indsættes således et nyt
kapitel i lov om en Cityring om afgreningen til Nordhavnen. Det nye
kapitel fastslår, at transportministeren bemyndiges til at
træffe dispositioner i henhold til loven om en udvidelse af
Cityringen med en afgrening til Nordhavnen, og at Metroselskabet
I/S skal forstå projektering, anlæg og drift af
afgreningen samt at driften skal foregå som en integreret del
af Cityringen.
Det fastslås desuden, at §§
3-5, § 6 samt § 7, stk. 2-5, i lov om en Cityring, ikke
finder anvendelse på afgreningen til Nordhavnen.
Det skyldes, at de særlige regler i
§§ 3-4 i lov om en Cityring om udarbejdelse af VVM og
godkendelse af anlægget ikke finder anvendelse på
udvidelsen af Cityringen med en afgrening til Nordhavnen, idet VVM
processen for anlægget følger de almindelige regler i
planlovgivningen, idet det er Københavns Kommune, der som
planmyndighed udarbejder kommuneplantillæg med
VVM-redegørelse og miljøvurdering og som giver
VVM-tilladelsen til bygherren.
På grund af anlæggets
sammenhæng med den øvrige Cityring vil nogle af
anlægsopgaverne af såvel tekniske som funktionelle og
sikkerhedsmæssige grunde ikke kunne adskilles fra Cityringen.
Det vil derfor kunne komme på tale i overensstemmelse med
gældende udbudsregler at undtage fra udbudspligten for visse
opgaver, fx levering af styresystemet. Anlæg af den basale
infrastruktur, fx anlæg af tunneller vil derimod skulle
udbydes efter de normale udbudsprocedurer. Der henvises til de
særlige bemærkninger til den foreslåede § 5
c.
Desuden kræver indgåelse af
kontrakter om afgreningen til Nordhavnen kun tilslutning fra staten
og Københavns Kommune og ikke fra Frederiksberg Kommune.
Det er ligeledes kun staten og
Københavns Kommune, der skal betale for eventuelle
uforudsete udgifter og fordyrelser, samt udgifter som følge
af skærpede myndighedskrav, tilpasninger til
vandforsyningsnettet og fremførsel af afløbsledninger
til tilslutningspunkter lige uden for hver stations- og
skaktkonstruktion i forbindelse med udvidelse af Cityringen med en
afgrening til Nordhavnen.
Lovforslaget indeholder desuden forslag om, at
Udviklingsselskabet By & Havn I/S får hjemmel til at
bidrage til afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen med 900 mio.
kr., samt til at stille arealer vederlagsfrit til rådighed
for afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen.
Det bemærkes, at de gældende
regler i lov om en Cityring vedr. ekspropriation også finder
anvendelse for ekspropriationer i forbindelse med afgreningen fra
Cityringen til Nordhavn.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommune
og regioner
Afgreningen til Nordhavnen vil ifølge
udredningen koste 2.460 mio. kr. inklusiv 10 pct. reserve
(2012-priser), jf. tabel 1.
| | Tabel
1. Anlægsøkonomi for
afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen. | Anlægsøkonomi (mio. kr.
afrundet til hele 10 mio. kr., medio 2012-niveau) | Nordhavnsafgrening ved 10 pct.
reserve | Bygge- og anlægsarbejder | 1.320 | Transportsystem, anlæg | 430 | Andre arbejder og udgifter | 50 | Overordnede generelle omkostninger | 430 | Basisoverslag | 2.230 | Reserver - 10 pct. | 220 | Samlet anlægsoverslag | 2.460 | Samlet overslag omregnet til
nutidsværdi medio 2012 | 2.190 |
|
Anlægsomkostningerne per kilometer vil
gennemsnitligt blive cirka 20 procent lavere for afgreningen end
for Cityringen. Det skyldes først og fremmest, at der er
tale om integration af afgreningen til Nordhavnen i Cityringen,
så der bl.a. ikke er behov for at anlægge et nyt
Kontrol- og Vedligeholdelsescenter på afgreningen, og at en
del af strækningen er højbane. Men det skyldes
også, at Cityringens sporskiftekammer ved Øster
Søgade kan omdannes til et afgreningskammer, således
at der kan spares konstruktionsomkostninger og omkostninger til
byggepladsen, som kan anvendes til begge anlæg. Besparelsen
alene som følge af integreringen af anlægsarbejderne
vurderes til at udgøre omkring 300 mio. kr.
Når der tages hensyn til, at
omkostningerne vil falde over nogle år, svarer det til ca.
2.190 mio. kr. i 2012-priser, under forudsætning af en
realrente på 3 pct. pr. år og med en tidshorisont
på 50 år.
I det samlede anlægsoverslag herover er
der inkluderet en reserve på 10 pct. til uforudsete udgifter.
Det endelige ankerbudget kendes først, når
anlægget har været i udbud, og der efter ejernes
godkendelse indgås kontrakt, hvilket forventes at ske primo
2014. Den endelige anlægssum foreligger, når
Metroselskabet I/S aflægger anlægsregnskab ved
projektets afslutning.
Finansiering tilvejebringes via øgede
passagerindtægter på 1.080 mio. kr.
(nettodriftsoverskud) samt bidrag fra Udviklingsselskabet By &
Havn I/S på 900 mio. kr. (ejendomsbidrag og OPP-bidrag. )
Herudover via et ejerbidrag fra Københavns Kommune og staten
på i alt 300 mio. kr., som fordeles ift. ejerandelene
på 54,5 pct. til Københavns Kommune og 45,5 pct. til
staten.
Københavns Kommune har i 2012 indskudt
163 mio. kr. og staten har i 2012 indskudt 137 mio. kr., jf.
aktstykke 115 af 16. august 2012.
Parterne har derudover reserveret midler til
en central reserve for projektet. Staten har reserveret 191 mio.
kr. og Københavns Kommune har reserveret 137 mio. kr. Staten
anvender ny anlægsbudgettering og den statslige reserve
på 191 mio. kr. er således en yderligere 20 pct.
reserve, idet indskuddet på 137 mio. kr. var inklusiv en 10
pct. reserve. Der er således fra statens side samlet afsat en
reserve på 30 pct. i overensstemmelse med ny
anlægsbudgettering.
De angivne reserver gælder, hvis de var
blevet indbetalt til Metroselskabet I/S medio 2012. I
tilfælde af, at indbetalingen helt eller delvis sker på
et senere tidspunkt, men inden en eventuel beslutning om anvendelse
af reserverne, skal beløbene, ligesom anlægsbudgettet,
fremskrives med anlægsindekset. Efter en eventuel beslutning
om anvendelse af reserven forrentes beløbet med en realrente
på 3 pct. pr. år.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
De ledningsejere, hvis ledninger er anbragt
som gæst på arealer, som skal bruges til afgreningen
fra Cityringen til Nordhavnen, bliver pålagt at betale for
flytningen af deres ledninger. Udgiften for de berørte
ledningsejere er anslået til at være ca. 45 mio.
kr.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Forslag til tillæg til kommuneplan 2011
for Københavns Kommune om metro til Nordhavn med
tilhørende VVM-redegørelse og miljøvurdering
indgår som planlægningsmæssig forudsætning
for anlæg af afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen.
I overensstemmelse med kravene til
VVM-redegørelse og miljøvurdering er
miljømæssige konsekvenser og påvirkninger af
omgivelserne beskrevet og vurderet med hensyn til en række
forhold. Selve VVM-processen er beskrevet nedenfor i afsnit 6.1. De
væsentligste miljømæssige forhold er beskrevet i
afsnit 6.2. for driftsfasen og i afsnit 6.3. for
anlægsfasen.
6.1.
VVM-processen
Fra den 1. marts 2012 til den 13. april 2012
gennemførte Københavns Kommune en
for-offentlighedsfase og scoping, hvor borgere og berørte
myndigheder kunne komme med ideer og forslag til, hvilke
miljøforhold og undersøgelser, der burde indgå
i VVM-redegørelsen.
På baggrund af høringsperioden
blev der udarbejdet en hvidbog, som sammenfattede kommunens
vurdering af de indkomne bemærkninger. Hvidbogen blev
tiltrådt af Borgerrepræsentationen den 20. juni
2012.
Københavns Kommune udarbejdede med
udgangspunkt i den forudgående høring et forslag til
kommuneplantillæg med VVM-redegørelse og
miljøvurdering for metro til Nordhavn.
Borgerrepræsentationen besluttede den 20. september 2012 at
sende planforslaget i høring fra den 1. oktober til den 30.
november 2012. Københavns Kommune udarbejdede en hvidbog ud
fra de modtagne høringssvar. Hvidbogen samt det endelige
planforslag for metro til Nordhavn blev vedtaget 7. februar
2013.
6.2.
Miljømæssige konsekvenser i driftsfasen
6.2.1.
Trafikale forhold
Nordhavnsmetroen vil medvirke til at
løse behovet for persontransport i den nye bydel i Nordhavn
og vil hermed indirekte bidrage til at reducere behovet for lokal
personbiltransport. Når den nye bydel i indre Nordhavn og de
stationsnære områder nord herfor er udbygget, forventes
det, at ca. 6.300 personer pr. døgn vil stige på ved
stationen v/Orientkaj og ca. 4.300 personer pr. døgn ved
Nordhavn metrostation.
6.2.1.
Støj og vibrationer
I driftsfasen forventes der ikke nogen
væsentlig støj fra metrotrafikken. Ingen eksisterende
bygninger vil blive belastet med støj fra metrotrafik
på højbanen over den vejledende
støjgrænse på 64 dB. Det vurderes, at
støjgrænserne vil kunne overholdes til nyt
nabobyggeri, når udbygningen af Nordhavnen skrider frem.
Ventilationsanlæg og andre faste
anlæg ved stationerne indrettes således, at
grænseværdier for støj i omgivelserne
overholdes. Der vil ikke være støj fra
ventilationsristen i Krauseparken under normal drift.
Der vil ikke være overskridelser af
grænseværdier for bygningsskadelige vibrationer,
komfortvibrationer eller infralyd i driftsfasen.
Sporene i tunnelerne vil blive befæstede
på en måde, så kørslen med metrotog heller
ikke giver anledning til overskridelse af grænseværdier
for strukturlyd.
6.2.2.
Naturforhold
Drift af metroen vil ikke påvirke dyre-
eller plantelivet.
6.2.3.
Kulturhistoriske forhold
Højbanen i Nordhavn vil blive et
markant element i den fremtidige nye bydel i Nordhavnen.
Strækningen på ca. 160 m med åben rampe og
dæmning vil udgøre en markant barriere.
6.3.
Miljømæssige konsekvenser i anlægsfasen
Et stort anlægsprojekt som afgreningen
fra Cityringen til Nordhavnen anlagt i de centrale dele af
København vil uundgåeligt påvirke omgivelserne i
anlægsfasen. Anlægsarbejdet vil således generere
øget lastbiltrafik og medføre støj og
vibrationer omkring byggepladserne samt påvirke natur- og
kulturforhold.
Disse påvirkninger er vurderet som led i
udarbejdelsen af Københavns Kommunes VVM-redegørelse.
Omfanget af øget lastbilkørsel er heri vurderet
på grundlag de forventede transportmængder og
støj- og vibrationspåvirkning baseret på
støj- og vibrationsberegninger, men uden at der foreligger
et detaljeret anlægsprojekt og uden detaljeret kendskab til
den kommende entreprenørs anlægsmetoder. Det er
væsentligt at dette medtages ved myndighedernes behandling af
de nødvendige tilladelser til anlægsarbejdernes
gennemførelse, som vil skulle baseres på
VVM-redegørelsen.
6.3.1.
Trafikale forhold
På grundlag af de i
VVM-redegørelsen indeholdte vurderinger forventes det, at
omfanget af jordtransporter til skaktbyggepladsen i Krauseparken
gennemsnitligt vil være på ca. 20 lastbiler i
døgnet i den periode på nogle måneder, hvor der
graves ud til skakten. I den resterende anlægsperiode vil
lastbiltrafikken være mindre.
For at mindske generne for beboere og andre
lokale trafikanter og skabe størst mulig trafiksikkerhed vil
Københavns Kommune i samarbejde med Københavns Politi
og Metroselskabet I/S fastlægge lastbilruter mellem
Strandboulevarden og Krauseparken. Det er muligt, at der i den
forbindelse vil ske mindre ombygninger af lokalvejene. Eventuelle
gener fra ventende lastbiler vil blive imødegået ved
etablering af et venteområde uden for de tætte
boligkvarterer, ligesom ind- og udkørsel af lastbiler til og
fra byggepladsen vil blive dirigeret af portvagter/flagmænd
efter behov.
Til og fra byggepladsen i Nordhavnen er det i
VVM-redegørelsen vurderet, at der gennemsnitligt vil
køre ca. 20 lastbiler i døgnet i den periode på
4-5 år, hvor stationen skal etableres. Dog vil der i den
periode på ca. et år, hvor tunnelboringen finder sted,
gennemsnitligt køre ca. 200 lastbiler i døgnet. Det
opborede materiale ("muck") fra tunnellerne forventes kørt
ca. 2 km til deponering i Nordhavnen.
Der vil blive sikret trafikal forbindelse til
Aarhusgadekvarteret i hele anlægsperioden, ligesom der
også vil blive sikret trafikal forbindelse mellem Industrivej
og Orientkaj.
6.3.2.
Støj
På grundlag af de i
VVM-redegørelsen indeholdte vurderinger forventes det, at
det i perioder ikke vil være muligt at overholde
grænseværdierne for bygge- og anlægsstøj
ved beboelser i både dag- og nattetimer. Det gælder
bl.a. i forbindelse med etableringen af byggegrubeindfatningen til
skakten i Krauseparken og til stationen ved Nordhavn samt i
forbindelse med tunnelboringen, hvor der vil skulle arbejdes i
døgndrift.
Særligt vil det i Krauseparken på
grund af de snævre pladsforhold være nødvendigt
at arbejde tæt på boliger med støjende
entreprenørmaskiner, herunder formentlig sekantpæle
maskiner. I Nordhavnen vil byggepladsen ligge i større
afstand fra boliger. Ved byggepladsen i Nordhavnen vil
kontorblokkene i Sundkrogsgade i perioder blive belastet med
støjniveauer ud over grænseværdierne i den
normale arbejdstid.
I VVM-redegørelsen er det derfor
forudsat, at støjbelastningen i omgivelserne vil blive
søgt reduceret gennem støjafskærmning samt
optimering af arbejdsmetoder. Det forudsættes endvidere, at
naboer til byggepladser vil blive informeret forud for planlagte
aktiviteter, der støjer særligt, og at
støjforholdene løbende overvåges.
I VVM-redegørelsen er der særlig
fokus på støjbelastningen af de nærliggende
småbørnsinstitutioner ved byggepladsen i Krauseparken.
Det tilkendegives, at såfremt generende støj i
institutionerne ikke kan undgås i perioder, kan det komme
på tale at afhjælpe støjproblemerne på
anden vis, f.eks. ved midlertidig omplacering af udendørs
sovepladser eller opstilling af støjafskærmning
på institutionens areal. Konkrete løsninger vil blive
aftalt mellem Københavns Kommune, Metroselskabet I/S og den
berørte institution.
Ligeledes er det i VVM-redegørelsen
tilkendegivet, at der for særligt udsatte beboere, hvis
hverdag generes væsentligt, f.eks. søvn efter
nattearbejde, barsel, hjemmearbejde mm. , kan blive tale om at
tilbyde midlertidige opholdsrum i dagtimerne.
Da det af VVM-redegørelsen
fremgår, at det må forventes, at støjniveauerne
både i dagtimer og nattetimer i periode vil overstige
støjgrænserne for bygge- og anlægsarbejder, og
da det ikke forventes, at de nævnte støjreducerende
tiltag vil kunne nedbringe støjen til under
støjgrænserne, er det forudsat, at der udstedes de
nødvendige dispensationer og tilladelser, således at
anlægsarbejdet kan gennemføres med effektive
anlægsmetoder, der begrænser varigheden af de perioder,
hvor støjen uundgåeligt vil overstige
grænseværdierne. Det er herved forudsat, at der forud
gennemføres relevante støjbegrænsede
tiltag.
6.3.3.
Vibrationer
Ved anlæg af Nordhavnsmetroen forventes
ingen eller meget få bygningsskader som følge af
vibrationer.
Det forventes ikke, at vibrationsniveauet
eller det strukturbårne lydniveau for kørsel med
arbejdstog vil overskride grænseværdierne.
For særligt udsatte beboere, hvis
hverdag generes væsentligt, f.eks. søvn efter
nattearbejde, barsel, hjemmearbejde mm. , kan der evt. tilbydes
midlertidige opholdsrum i dagtimerne.
Naboer vil blive informeret forud for
planlagte aktiviteter, der kan medføre generende
vibrationer.
Vibrationer fra passage af tunnelboremaskinen
kan være generende i overliggende boliger og virksomheder,
men varigheden for den enkelt bygning vil normalt være
begrænset til ca. 4 døgn pr. tunnelrør.
Anlægsarbejderne giver anledning til en
generelt forhøjet vibrationsbelastning ved Krauseparken, der
kan medføre gener. Det er beregnet, at
grænseværdien for bygningsskadelige vibrationer ikke
vil blive overskredet.
Ved boring af sekantpæle i Krauseparken,
kan der i en længere periode forekomme mindre overskridelser
af grænseværdien for komfortvibrationer i de
nærmeste boliger. Udgravning og betonarbejder kan også
i perioder overskride grænseværdier for
vibrationskomfort.
Anlægsarbejderne giver anledning til en
generelt forhøjet vibrationsbelastning ved Nordhavn Station
og udgravning og betonarbejder kan overskride
grænseværdier for vibrationskomfort i mindre omfang.
Vibrationsniveauerne i forbindelse med etablering af
indfatningsvægge vil i de nærmest beliggende ejendomme
i perioder kunne overstige komfortgrænsen, men de ligger
væsentligt under grænseværdierne for
bygningsskadelige vibrationer. I forbindelse med anlæg af en
nødskakt i Krauseparken vil såvel
støj-emissioner som vibrationsniveauer løbende blive
overvåget.
Der iværksættes
måleprogrammer ved kritiske vibrationsbelastninger på
omgivelserne. Entreprenøren skal sikre, at myndighedskrav
overholdes således at vibrationsbelastningen på
omgivelser og naboer begrænses.
6.3.4.
Naturforhold
I den nordligste del af Nordhavn findes en
bestand af grønbroget tudse, der er optaget på
EF-habitatdirektivets bilag IV og derfor er særligt
beskyttelseskrævende. Arten er ikke fundet i
projektområdet, men den kan vandre langt. For at
forhindre grønbroget tudse i at bevæge sig ind
på arbejdspladsen, opsættes der paddehegn omkring
arbejdspladsen i anlægsperioden.
6.3.5.
Kulturhistoriske forhold
Der er ingen fredede fortidsminder, kirker
eller fredede bygninger, der vil blive påvirket af
Nordhavnsmetroen.
Københavns Museum vil forud for
anlægsarbejdet vurdere, om det er nødvendigt at
gennemføre arkæologiske undersøgelser i dele af
projektområdet.
Placeringen af Nordhavn station vil betyde, at
to bevaringsværdige bygninger i Århusgade må
fjernes.
7. Forholdet
til EU-retten
Forslaget skal overholde gældende
EU-krav vedrørende udbud af offentlig servicetrafik
(Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 1370/2007
af 23. oktober 2007 om offentlig personbefordring med jernbane og
ad vej og om ophævelse af Rådets forordning
(EØF) nr. 1107/70) (PSO-forordningen) samt EU' udbudsregler
for offentlige kontrakter (Europa-Parlamentets og Rådets
Direktiv nr. 2004/18/EF af 31. marts 2004 om samordning af
fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige
vareindkøbskontrakter offentlige tjenesteydelseskontrakter
og offentlige bygge- og anlægskontrakter (udbudsdirektivet)
samt (Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv nr. 2004/17/EF
af 31. marts 2004 om samordning af fremgangsmåderne ved
indgåelse af kontrakter inden for vand- og energiforsyning,
transport samt posttjenester
("forsyningsvirksomhedsdirektivet")).
Det forhold, at staten med denne lov overlader
Metroselskabet I/S en række opgaver, er derfor ikke i sig
selv omfattet af EU's udbudsregler.
8.
Høring over lovforslaget
Et udkast til lovforslag har været sendt
i høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Advokatsamfundet, Ankenævnet for Bus,
Tog og Metro, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Trafik, Danmarks
naturfredningsforening, Dansk arbejdsgiverforening, Dansk byggeri,
Dansk cyklistforbund, Dansk Erhverv, Dansk Handicap forbund, Danske
handicaporganisationer, Dansk jernbaneforbund, Dansk
Ledningsejerforum, Dansk Transport og Logistik - DTL, Danske Havne,
Danske Havnevirksomheder, Danske Regioner, DI Transport, DSB,
Energinet.dk, Fagligt Fælles Forbund, Frederiksberg Kommune,
Friluftsrådet, Håndværksrådet, Kommunernes
Landsforening, Københavns Kommune, Landsorganisationen i
Danmark, Metroselskabet I/S, Movia, NOAH-Trafik, Rådet for
Bæredygtig Trafik, Trafikselskaberne i Danmark og
Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 9. Sammenfattende skema | | | | Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Det samlede anlægsoverslag for
projektet er 2.190 mio. kr. (medio 2012-niveau ved 10 pct.
reserve). Finansiering tilvejebringes via
øgede passagerindtægter (nettodriftsoverskud) samt
bidrag fra Udviklingsselskabet By & Havn I/S (ejendomsbidrag og
OPP-bidrag. ) Herudover via et ejerbidrag fra Københavns
Kommune og staten på i alt 300 mio. kr. som fordeles ift.
ejerandelene på 54,5 pct. til Københavns Kommune og
45,5 pct. til staten. Staten har. i 2012 indskudt 137 mio. kr. og
afsætter 191 mio. kr. som en statslig reserve, jf. aktstykke
115 af 16. august 2012. Københavns Kommune har indskudt 163
mio. kr. i 2012 og afsætter en reserve på 137 mio.
kr. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | De ledningsejere, hvis ledninger er anbragt
som gæst på arealer, som skal bruges til afgreningen
fra Cityringen til Nordhavnen, bliver pålagt at betale for
flytningen af deres ledninger. Udgiften for de berørte
ledningsejere er anslået til at være ca. 45 mio.
kr. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Afgreningen understøtter
mulighederne for bæredygtig transport, der på sigt vil
kunne reducere udledningen af CO2. | Konsekvenserne er vurderet i
Københavns Kommunes VVM-redegørelse og
miljøvurdering. Der vil blive iværksat diverse tiltag
for at generne i anlægsfasen vil blive mindsket. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget overholder gældende EU-krav
vedrørende udbud af offentlig servicetrafik
(Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 1370/2007
af 23. oktober 2007 om offentlig personbefordring med jernbane og
ad vej og om ophævelse af Rådets forordning
(EØF) nr. 1107/70) (PSO-forordningen) samt EU' udbudsregler
for offentlige kontrakter (Europa-Parlamentets og Rådets
Direktiv nr. 2004/18/EF af 31. marts 2004 om samordning af
fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige
vareindkøbskontrakter offentlige tjenesteydelseskontrakter
og offentlige bygge- og anlægskontrakter (udbudsdirektivet)
samt (Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv nr. 2004/17/EF
af 31. marts 2004 om samordning af fremgangsmåderne ved
indgåelse af kontrakter inden for vand- og energiforsyning,
transport samt posttjenester
("forsyningsvirksomhedsdirektivet")). | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Der foreslås indsat et nyt kapitel 3 a.
Kapitlet omhandler afgreningen til Nordhavnen.
Til § 5
a
Den foreslåede bestemmelse i § 5 a bemyndiger transportministeren til
at træffe bestemmelser i henhold til denne lov om udvidelse
af Cityringen med en afgrening til Nordhavnen. Ministerens
beføjelser er begrænset af, at Metroselskabet I/S er
tillagt beføjelser, jf. den foreslåede § 5 b.
Af § 5 a, stk.
2, fremgår, at der som bilag 2 til loven er vedlagt et
kort, der viser linjeføringen for afgreningen fra Cityringen
til Nordhavnen samt placeringen af de to stationer på
afgreningen.
Det foreslås i § 5 a, stk. 3, at §§ 3-5,
§ 6 samt § 7, stk. 2-5, i loven ikke finder anvendelse
på afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen. Dette skyldes,
at de nævnte bestemmelser i loven for så vist
angår afgreningen til Nordhavnen foreslås erstattet af
bestemmelserne i kapital 3 a. De særlige bestemmelser om
VVM-processen og godkendelse af anlægget finder ikke
anvendelse på afgreningen til Nordhavnen, idet afgreningen
følger den normale VVM-procedure, hvor det er
Københavns Kommune, der udarbejder VVM-redegørelse og
miljøvurdering.
Til § 5
b
Det foreslås i § 5 b, at Metroselskabet I/S
forestår projektering, anlæg og drift af afgreningen
fra Cityringen til Nordhavnen. Driften af afgreningen til
Nordhavnen skal foregå som en integreret del af den
øvrige Cityring. Metroselskabet I/S får således
ansvaret for den samlede metro, dvs. både den allerede
anlagte metro (etape 1-3) samt den samlede Cityring inklusiv den
her foreslåede afgrening til Nordhavnen.
Til § 5
c
Det følger af § 5 c, stk. 1, at Metroselskabet I/S
skal overholde udbudsreglerne i forbindelse med indgåelse af
kontrakter vedrørende anlæg, drift og vedligehold af
afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen.
Udbudsreglerne fremgår af tilbudsloven,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1410 af 7. december 2007, som
ændret ved § 2 i lov nr. 618 af 14. juni 2011, samt af
udbudsdirektivet og forsyningsvirksomhedsdirektivet, jf. afsnit 7 i
de almindelige bemærkninger.
Som udgangspunkt vil alle opgaver omfattet af
udbudsreglerne således skulle udbydes. Der findes dog
forskellige undtagelser til udbudspligten, f.eks. i
udbudsdirektivets art. 31, der omhandler udbud med forhandling uden
forudgående udbudsbekendtgørelse, dvs. hvor ordregiver
går direkte i forhandling med en leverandør og blot
efterfølgende offentliggør indgåelse af
kontrakten. Udbudsdirektivets art. 31, stk. 1, litra b, som
gælder for offentlige bygge- og anlægskontrakter,
vareindkøbskontrakter og tjenesteydelseskontrakter, undtager
kontrakter der af bl.a. tekniske grunde kun kan overdrages til
én bestemt økonomisk aktør. Udbudsdirektivets
art. 31, stk. 2, litra b, som gælder for offentlige
vareindkøbskontrakter, undtager supplerende leveringer fra
den oprindelige leverandør til delvis fornyelse af
sædvanlige leveringer eller installationer eller til
udvidelse af allerede foretagne leveringer eller installationer.
Betingelsen for at anvende undtagelsen er, at »et
leverandørskifte ville gøre det nødvendigt for
den ordregivende myndighed at anskaffe udstyr, som på grund
af en forskel i teknisk beskaffenhed ville medføre teknisk
uforenelighed eller uforholdsmæssigt store tekniske
vanskeligheder eller uforholdsmæssigt store tekniske
vanskeligheder ved drift og vedligeholdelse«.
De nævnte undtagelser til udbudspligten
vil kunne komme på tale for så vidt angår de dele
af anlægsopgaverne, der indgår som en integreret del af
anlægget af Cityringen, i form af bygge- og
anlægskontrakter, vareindkøbskontrakter og
tjenesteydelseskontrakter. Dette vil bl.a. kunne gælde for
kontrakter i forbindelse med ændringen af det i
Cityringsprojektet indeholdte sporskiftekammer under
Sortedamssøen til et udfletningskammer. Denne opgave kan kun
udføres af anlægsentreprenøren og
transportsystemleverandøren på Cityringen som
tillæg til de allerede indgåede kontrakter. Det samme
gælder blandt andet leverancen af styresystemerne til
togdriften, som vil udgøre en integreret del af
styresystemet på Cityringen, samt drift og vedligeholdelse,
der ligeledes vil skulle integreres i driften og styres fra
Cityringens Kontrol- og Vedligeholdelsescenter. Disse opgaver kan
således af såvel tekniske som funktionelle og
sikkerhedsmæssige grunde ikke adskilles fra Cityringen.
Andre opgaver, som teknisk, funktionelt og
sikkerhedsmæssigt ikke udgør en fuldt integreret del
af den nuværende Cityring, vurderes ikke i udgangspunktet at
falde ind under undtagelserne til udbudspligten og vil
således skulle udbydes efter de normale udbudsprocedurer.
Dette gælder bl.a. anlæg af tunneler,
højbanestrækning, skakt, stationer og etablering af
den basale jernbaneinfrastruktur.
Det vil bero på en konkret vurdering af
den enkelte kontrakt, om den eventuelt er omfattet af undtagelserne
til udbudspligten.
For så vidt angår anskaffelsen af
de nødvendige ekstra tog, der - ligesom de allerede
kontraherede tog til Cityringen - skal køre i den
integrerede drift, har Metroselskabet I/S allerede i den
indgåede kontrakt om Cityringen taget option på
indkøb af yderligere togsæt. Denne option er forudsat
udnyttet.
Det følger ligeledes af § 8, stk.
4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn
I/S, at Metroselskabet I/S skal foretage offentlig udbud af drift
og vedligehold af metroen. Bestemmelsen i lov om Metroselskabet I/S
og Udviklingsselskabet By & Havn I/S omhandler de fremtidige
udbud af den samlede metro, både metroens etaper 1-3 og den
samlede Cityring, det vil så med dette lovforslag være
inklusiv afgreningen til Nordhavnen.
Det følger af det foreslåede
§ 5 c, stk. 2, at Metroselskabet
I/S efter afholdelse af udbud på anlæg, drift og
vedligehold af afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen skal
forelægge sin indstilling for staten og Københavns
Kommune om det økonomiske grundlag for indgåelse af
kontrakter om anlæg af afgreningen til Nordhavnen.
Det foreslås, i § 5 c, stk. 3, at kontrakter om
anlæg, drift og vedligehold af afgreningen til Nordhavnen kun
kan indgås, hvis der er enighed herom mellem
transportministeren og Københavns Kommune.
Det fremgår tillige af aftalen mellem
staten og Københavns Kommune om anlæg og drift af en
afgrening til Nordhavnen fra Cityringen, at parterne ikke
forpligter sig til at gennemføre projektet, før
grundlaget for de store entreprenørkontrakter er forelagt
for ejerne, samt at beslutning om projektets videreførelse
vil blive forelagt for de to parters bevilgende myndigheder.
Til § 5
d
Den foreslåede bestemmelse i § 5 d, stk. 1, fastlægger, at ved
tilkøb eller udnyttelse af optioner forstås udgifter
til anlæg og drift, der ikke er nødvendige i
forbindelse med afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen, og
som staten og Københavns Kommune har mulighed for at
vælge i forbindelse med gennemførelse af
anlægget, jf. den forslåede § 5 b. Bestemmelsen
faslægger desuden at, det er den, der ønsker at
foretage et tilkøb eller udnytte en option, der skal betale
herfor.
Bestemmelsen svarer indholdsmæssigt til
lovens § 6, stk. 1, idet den her foreslåede bestemmelse
er tilpasset, idet det kun er staten og Københavns Kommune,
der har mulighed for at foretage tilkøbe eller udnytte en
option.
I § 5 d, stk.
2 fastlægges, at uforudsete udgifter, som er
nødvendige af hensyn til gennemførelse af afgreningen
fra Cityringen til Nordhavnen, betales af Metroselskabet I/S. Ved
uforudsete udgifter forstås således udgifter, der ikke
har været forudset i udredningen og i forbindelse med
indgåelse af aftalen mellem staten, Københavns Kommune
og Frederiksberg Kommune om anlæg og drift af en afgrening
til Nordhavnen fra Cityringen, jf. afsnit 1.2.2.
Den nødvendige finansiering
tilvejebringes i fællesskab af Københavns Kommune med
54,5 pct. og staten med 45,5 pct.
Bestemmelsen svarer i store træk til den
gældende lovs § 6, stk. 2 og 3, idet den her
foreslåede bestemmelse er tilpasset, idet det kun er staten
og Københavns Kommune, der er ansvarlige for den
nødvendige finansiering af uforudsete udgifter i forbindelse
med afgrening fra Cityringen til Nordhavnen.
Til § 5
e
Det følger af bestemmelsen i § 5 e, at udgifter som følge af
myndighedskrav, herunder som følge af internationale krav,
EU-retlige krav eller national lov, herunder
jernbanesikkerhedsmæssige krav, i forbindelse med
projektering, anlæg og drift af afgreningen fra Cityringen
til Nordhavnen, betales af Metroselskabet I/S. Den
nødvendige finansiering tilvejebringes af Københavns
Kommune med 54,5 pct. og staten med 45,5 pct.
Det forudsættes i øvrigt, at
staten og Københavns Kommune vil tilstræbe ikke at
stille nye unødigt skærpede krav, der indebærer
væsentlige øgede omkostninger for afgreningen til
Nordhavnen. Hvis det eventuelt skulle blive nødvendigt at
stille sådanne krav, forudsættes det, at staten og
Københavns Kommune i god tid forinden indleder en dialog
herom med Metroselskabet I/S og den anden part med henblik på
eventuelt at afbøde virkningen heraf for økonomien i
projektet, og i øvrigt med henblik på
tilrettelæggelsen af den fornødne planlægning
heraf.
Med hensyn til myndighedsgodkendelser og
opkrævning af gebyr henvises til den gældende lovs
§ 15.
Bestemmelsen svarer indholdsmæssigt til
den gældende lovs § 7, stk. 2, idet den her
foreslåede bestemmelse er tilpasset, idet det kun er staten
og Københavns Kommune, der skal tilvejebringe den
nødvendige finansiering.
Til § 5
f
Den foreslåede bestemmelse i § 5 f, stk. 1, fastlægger, at
udgiften til eventuelle nødvendige tilpasninger af
vandforsyningsnettet i forbindelse med projektering og anlæg
af afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen betales af
Metroselskabet I/S. Bestemmelsen fastlægger endvidere, at den
nødvendige finansiering tilvejebringes af Københavns
Kommune med 54,5 pct. og staten med 45,5 pct.
Bestemmelsen svarer indholdsmæssigt til
den gældende lovs § 7, stk. 3, idet den her
foreslåede bestemmelse er tilpasset, idet det kun er staten
og Københavns Kommune, der skal finansiere de
nødvendige tilpasninger af vandforsyningsnettet.
Det foreslås i § 5 f, stk. 2, at kommunen er forpligtet
til at føre afløbsledninger frem til
tilslutningspunkter lige uden for hver stations- og
skaktkonstruktion i forbindelse med projektering og anlæg af
afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen. Metroselskabet I/S skal
betale sædvanligt tilslutningsbidrag til
afløbsledninger. Metroselskabet I/S skal endvidere afholde
eventuelle udgifter til afledning af oppumpet vand fra
udgravninger. Bestemmelsen fastlægger endvidere, at den
nødvendige finansiering tilvejebringes i fællesskab af
Københavns Kommune med 54,5 pct. og staten med 45,5 pct.
Bestemmelsen svarer indholdsmæssigt til
den gældende lovs § 7, stk. 4, idet den her
foreslåede bestemmelse er tilpasset, idet det kun er staten
og Københavns Kommune, der er ansvarlige for den
nødvendige finansiering af tilslutningsbidrag og udgifter
til afledning af oppumpet vand fra udgravninger.
Til § 5
g
Det foreslås i § 5 g, at gæsteprincippet i §
106, stk. 1, i lov om offentlige veje, finder anvendelse i
forbindelse med projektering og anlæg af afgreningen fra
Cityringen til Nordhavnen, jf. den foreslåede bestemmelse i
§ 5 a.
Gæsteprincippet er betegnelsen for en
udfyldende regel, der finder anvendelse, hvor der uden vederlag, er
givet tilladelse til at anbringe en ledning på en ejendom,
der ikke tilhører ledningsejeren. Reglen indebærer, at
ledningsejeren som »gæst« skal bekoste
ledningsarbejder, der er nødvendiggjort af arealejerens
ændrede benyttelse af det areal, hvor ledningen er anbragt.
Det betyder fx, at en ledningsejer, som ejer en ledning, hvor en
flytning af ledningen er nødvendiggjort af anlægget af
afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen, selv skal betale for
flytningen af ledningen. Dette gælder dog kun, hvis
ledningsejeren ikke har betalt vederlag for, at ledningen ligger i
det pågældende areal, dvs. at ledningen ligger som
»gæst«.
Den foreslåede bestemmelse træder
for så vidt angår afgreningen fra Cityringen til
Nordhavnen i stedet for den gældende lovs § 7, stk. 5,
som gælder for den øvrige del af Cityringen. Den
ændrede formulering skyldes, at gæsteprincippet til
enhver tid bør fortolkes i overensstemmelse med nyeste
retspraksis.
Til nr.
2
Det foreslås, at bilag 1 til
lovforslaget optages som bilag 2 til loven.
Til § 2
Til nr.
1
Det foreslås i § 15, stk. 10, at
Udviklingsselskabet By & Havn I/S skal bidrage med 900 mio. kr.
samt stille arealer vederlagsfrit til rådighed for den
udvidelse af Cityringen med en afgrening til Nordhavnen, som
Metroselskabet I/S skal anlægge. Det fremgår af aftalen
mellem staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune
om anlæg og drift af en afgrening til Nordhavnen fra
Cityringen (jf. afsnit 1.2.2), at Udviklingsselskabet By & Havn
I/S skal bidrage med i alt 900 mio. kr., som selskabet skal betale
til Metroselskabet I/S ved denne lovs vedtagelse. Beløbet er
i medio 2012-priser og skal opskrives med et beløb svarende
til en realrente på 3 pct. p.a. fra medio 2012 og indtil
betaling af beløbet finder sted. Som grundlag for
opgørelse af inflationen benyttes nettoprisindekset.
Selskabet vil finansiere de 900 mio. kr., som selskabet skal betale
til Metroselskabet I/S ved at opkræve ejendomsbidrag og
OPP-bidrag, idet værdierne af arealerne i den nye bydel i
Nordhavnen forøges i og med, at der etableres en
metroforbindelse til Nordhavnen.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juni 2013.
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 552 af 6. juni 2007 om en
Cityring, foretages følgende ændringer: | | | | | | | § 5.
Metroselskabet I/S skal foretage offentligt udbud af anlæg og
drift, herunder vedligehold, af Cityringen. Cityringen og den
eksisterende metro skal ejes af Metroselskabet I/S. | | | Stk. 2. Efter
afholdelsen af offentligt udbud og inden Metroselskabet I/S
indgår de første kontrakter om anlæg og drift,
herunder vedligehold, af Cityringen, forelægger
Metroselskabet I/S sin indstilling med henblik på godkendelse
heraf for transport- og energiministeren, Københavns Kommune
og Frederiksberg Kommune. | | | Stk. 3.
Kontrakterne om anlæg og drift, herunder vedligehold, af
Cityringen efter stk. 2 kan kun indgås, hvis der er enighed
herom mellem transport- og energiministeren, Københavns
Kommune og Frederiksberg Kommune. | | | | | | | | »Kapitel 3 a | | | | | | Afgrening til Nordhavnen | | | | | | § 5 a.
Transportministeren bemyndiges til at træffe dispositioner i
henhold til denne lov om udvidelse af Cityringen med en afgrening
til Nordhavnen. | | | Stk. 2. Kort
over udvidelse af Cityringen med afgreningen til Nordhavnen
fremgår af bilag 2. | | | Stk. 3.
§§ 3-5, § 6 samt § 7, stk. 2-5, finder ikke
anvendelse på afgreningen fra Cityringen til
Nordhavnen. | | | | | | § 5 b.
Metroselskabet I/S forestår projektering, anlæg og
drift af afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen. Driften af
afgreningen til Nordhavnen foregår som en integreret del af
driften på den øvrige Cityring. | | | | | | § 5 c.
Metroselskabet I/S skal foretage udbud af anlæg, drift og
vedligehold af afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen.
Afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen skal ejes af
Metroselskabet I/S. | | | Stk. 2. Efter
afholdelse af udbud og inden Metroselskabet I/S indgår
kontrakter om anlæg, drift og vedligehold af afgreningen fra
Cityringen til Nordhavnen, forelægger Metroselskabet I/S sin
indstilling med henblik på godkendelse heraf for
transportministeren og Københavns Kommune. | | | Stk. 3.
Kontrakter om anlæg, drift og vedligehold af afgreningen til
Nordhavnen efter stk. 2 kan kun indgås, hvis der er enighed
herom mellem transportministeren og Københavns
Kommune. | | | | | | § 5 d. Ved
tilkøb eller udnyttelse af optioner forstås udgifter
til anlæg og drift, der ikke er nødvendige for
afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen, og som staten eller
Københavns Kommune har mulighed for at vælge i
forbindelse med gennemførelse af anlægget.
Tilkøb og udnyttelse af optioner betales af den, der
ønsker at foretage tilkøb eller udnytte option. | | | Stk. 2.
Uforudsete udgifter, som er nødvendige af hensyn til
gennemførelse af afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen,
betales af Metroselskabet I/S. Den nødvendige finansiering
tilvejebringes i fællesskab af Københavns Kommune med
54,5 pct. og staten med 45,5 pct. | | | Stk. 3. De i
stk. 1 og 2 nævnte betalinger omfatter betaling til
anlægsomkostninger og i givet fald til drifts- og
vedligeholdelsesomkostninger. | | | | | | § 5 e.
Udgifter som følge af krav fra en myndighed, herunder som
følge af internationale krav, EU-retlige krav eller national
lov, herunder jernbanesikkerhedsmæssige krav i forbindelse
med projektering, anlæg og drift af afgreningen fra
Cityringen til Nordhavnen betales af Metroselskabet I/S. Den
nødvendige finansiering tilvejebringes af Københavns
Kommune med 54,5 pct. og staten med 45,5 pct. | | | | | | § 5 f.
Udgiften til eventuelle nødvendige tilpasninger af
vandforsyningsnettet i forbindelse med projektering og anlæg
af afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen betales af
Metroselskabet I/S. Den nødvendige finansiering
tilvejebringes i fællesskab af Københavns Kommune med
54,5 pct. og staten med 45,5 pct. | | | Stk. 2. Kommunen
er forpligtet til at føre afløbsledninger frem til
tilslutningspunkter lige uden for hver stations- og
skaktkonstruktion i forbindelse med projektering og anlæg af
afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen. Metroselskabet I/S
betaler sædvanligt tilslutningsbidrag til
afløbsledninger. Metroselskabet I/S afholder eventuelle
udgifter til afledning af oppumpet vand fra udgravninger, og den
nødvendige finansiering tilvejebringes i fællesskab af
Københavns Kommune med 54,5 pct. og staten med 45,5
pct. | | | | | | § 5 g. §
106, stk. 1, i lov om offentlige veje om gæsteprincippet
finder anvendelse i forbindelse med projektering og anlæg af
afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen, jf. § 5
a.« | | | | | | 2. Som bilag 2 indsættes efter bilag 1 til
denne lov. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 551 af 6. juni 2007 om
Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, som
ændret ved lov nr. 632 af 14. juni 2011, foretages
følgende ændring: | | | | § 15.
Udviklingsselskabet By & Havn I/S' formål er at
forestå udvikling af selskabets arealer samt forestå
havnedrift i Københavns Havn. | | | Stk. 2.
Selskabet skal forestå drift og vedligehold af Ørestad
Station på Kastrupbanen samt motorvejsramperne ved Center
Boulevard. Transport- og energiministeren kan bestemme, at
såvel ejerskabet som drifts- og vedligeholdelsesopgaven
overdrages til en statslig myndighed, en statsvirksomhed eller et
statsligt aktieselskab under Transport- og Energiministeriet. Stk. 3.
Selskabet kan tillige drive anden virksomhed, som har en
forretningsmæssig sammenhæng med arealudvikling og
havnedrift. Stk. 4.
Selskabet skal drives på et forretningsmæssigt
grundlag. Stk. 5.
Selskabet kan helt eller delvis uden vederlag stille arealer til
rådighed for kulturelle formål og for fritids- og
rekreative formål. Stk. 6.
Selskabet kan efter de to ejeres godkendelse oprette
datterselskaber eller erhverve andele i andre selskaber med
begrænset ansvar i forbindelse med udøvelsen af sin
virksomhed, herunder med andre havne, også i udlandet. Stk. 7.
Selskabet kan indgå samarbejdsaftaler m.v. i forbindelse med
udøvelsen af selskabets virksomhed eller virksomhed, som har
en forretningsmæssig sammenhæng hermed. Stk. 8.
Selskabet og dets datterselskaber kan i særlige
tilfælde erhverve ejendomme med tilknytning til selskabets
egne ejendomme, såfremt det vurderes at have en samlet
værdiforøgende effekt. Stk. 9.
Selskabet skal bidrage med 700 mio. kr. til en vejforbindelse
mellem Helsingørmotorvejen og Nordhavnen, som anlægges
af Københavns Kommune. | | | | | | | | 1. I § 15, indsættes som stk. 10: | | | »Stk. 10.
Selskabet skal bidrage med 900 mio. kr. til udvidelse af Cityringen
med en afgrening til Nordhavnen, som anlægges af
Metroselskabet I/S, samt stille arealer vederlagsfrit til
rådighed herfor.« | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juni
2013. |
|