Skriftlig fremsættelse (27. februar
2013)
Transportministeren (Henrik Dam
Kristensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
en Cityring og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By
& Havn I/S (Afgrening fra Cityringen til Nordhavnen)
(Lovforslag nr. L 155)
Lovforslaget er en opfølgning
på Aftale af 20. juni 2012 om bedre cykeltrafik og ny metro
til Københavns Nordhavn mv. mellem regeringen
(Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti), Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti.
Efter den politiske aftale er der mellem
staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune
indgået en aftale om metroafgreningen til Nordhavnen. Aftalen
er godkendt af de tre parters bevilgende myndigheder og blev
underskrevet af de tre parter i september 2012.
Lovforslaget indebærer, at Cityringen
kan udvides med en afgrening til Nordhavnen.
Det foreslås, at der indsættes
et nyt kapitel i lov om en Cityring om afgreningen til Nordhavnen.
Det nye kapitel fastslår, at transportministeren bemyndiges
til at træffe dispositioner i henhold til loven om en
udvidelse af Cityringen med en afgrening til Nordhavnen, og at
Metroselskabet I/S skal forstå projektering, anlæg og
drift af afgreningen samt at driften skal foregå som en
integreret del af Cityringen. Derudover foretages med lovforslaget
visse tilpasninger ift. til lov om en Cityring, idet afgreningen
til Nordhavnen skal følge de almindelige regler i
planlovgivningen, hvorefter det er Københavns Kommune, der
som planmyndighed udarbejder kommuneplantillæg med
VVM-redegørelse og miljøvurdering, og som giver
VVM-tilladelsen til bygherren. Derudover sker der en tilpasning af
diverse bestemmelser i lov om en Cityring, idet Frederiksberg
Kommune ikke bidrager til finansieringen af afgreningen fra
Cityringen til Nordhavnen.
Desuden indeholder lovforslaget hjemmel
til, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S skal bidrage til
afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen med 900 mio. kr., samt
til at selskabet vederlagsfrit stiller arealer til rådighed
for anlægget.
Statens udgift til afgreningen fra
Cityringen til Nordhavnen er 137 mio. kr. samt en reserve på
191 mio. kr. Det samlede anlægsoverslag er på 2.190
mio. kr. (medio 2012-niveau ved 10 pct. reserve).
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.