Fremsat den 27. februar 2013 af erhvervs-
og vækstminister (Annette Vilhelmsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
håndhævelse af udbudsreglerne m.v.
(Mere effektivt klagesystem på
udbudsområdet samt præcisering af retsvirkningerne af
at anvende indkøbscentralers rammeaftaler)
§ 1
I lov nr. 492 af 12. maj 2010 om
håndhævelse af udbudsreglerne m.v., som ændret
ved § 13 i lov nr. 1556 af 21. december 2010, § 1 i lov
nr. 618 af 14. juni 2011 og § 31 i lov nr. 1231 af 18.
december 2012, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 7, stk. 1, ændres
»30 kalenderdage« til: »20
kalenderdage«.
2. I
§ 7, stk. 2, nr. 1, ændres
»6 måneder« til: »45
kalenderdage«.
3. I
§ 7, stk. 2, nr. 3, ændres
»12 måneder« til: »6
måneder«.
4. I
§ 7 indsættes efter stk. 3
som nye stykker:
»Stk. 4. Klage
over overtrædelser af lov om indhentning af tilbud på
visse offentlige og offentligt støttede kontrakter skal
være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage
regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet
de berørte tilbudsgivere om, hvem ordregiveren har besluttet
at indgå kontrakt med, hvis underretningen indeholder en kort
redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
2) 6 måneder
efter, at ordregiven har indgået en rammeaftale, regnet fra
dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de
berørte ansøgere og tilbudsgivere, hvis
underretningen indeholder en kort redegørelse for de
relevante grunde for beslutningen.
Stk. 5. Har en
ordregiver iværksat et begrænset udbud med anvendelse
af prækvalifikation efter lov om indhentning af tilbud
på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter,
skal en virksomheds klage over ikke at være blevet
prækvalificeret være indgivet til Klagenævnet for
Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor
ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte
ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis
underretningen indeholder en kort redegørelse for de
relevante grunde for beslutningen.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 6 og
7.
5. I
§ 7, stk. 4, der bliver stk. 6,
ændres »Stk. 1-3« til: »Stk.
1-5«.
6. I
§ 7, stk. 5, der bliver stk. 7,
ændres »stk. 1-3« til: »stk.
1-5«.
7. I
§ 10 indsættes efter stk. 1
som nye stykker:
»Stk. 2.
Klagenævnet kan afvise en sag eller afgøre den i
realiteten helt eller delvist.
Stk. 3.
Klagenævnet kan beslutte, at en sag, der er afvist efter stk.
2, skal optages til behandling, hvis særlige grunde taler
herfor, herunder i tilfælde af at nævnet har modtaget
nye oplysninger, som skønnes at have væsentlig
betydning for vurdering af sagen.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 4-6.
8. I
§ 17 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Såfremt beslutning om tildeling af en indkøbscentrals
rammeaftale ikke er annulleret, jf. § 13, stk. 1, nr. 2,
på tidspunktet for iværksættelse af
tildelingsprocedure for en kontrakt på baggrund af
rammeaftalen, kan kontrakten ikke erklæres for uden virkning
med henvisning til, at indkøbscentralen har begået
fejl, jf. dog § 17, stk. 1, nr. 2 og 3.«
9. § 18,
stk. 1, affattes således:
»En kontrakt erklæres for uden virkning
for fremtidige leverancer i kontrakten. Erklæres en kontrakt
for uden virkning, skal det angives, fra hvilket tidspunkt
kontrakten skal anses for uden virkning, eller hvilke dele af
kontrakten der skal anses for uden virkning.«
10. § 18,
stk. 2, nr. 3, affattes således:
»3) en del af
en kontrakt erklæres for uden virkning, jf. stk.
1.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. maj 2013.
Stk. 2. Klage over
kontrakter, der er indgået inden lovens ikrafttrædelse,
behandles efter de hidtil gældende regler.
Stk. 3. § 17, stk.
5, i lov om håndhævelse af udbudsreglerne m.v., som er
affattet ved § 1, nr. 8, finder anvendelse på
kontrakter, der er indgået forud for lovens
ikrafttrædelse.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | 1. | | Indledning | | 1.1. | Lovforslagets baggrund og
hovedindhold | 2. | | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Forkortelse af klagefrister ved EU-udbud
og indførelse af klagefrister ved klager over
tilbudsloven | | 2.2. | Præcisering af klagenævnets
mulighed for at afvise at behandle en klage | | 2.3. | Begrænsning af anvendelsen af
sanktionen uden virkning | | 2.4. | Bedre retssikkerhed ved indgåelse af
rammeaftaler | 3. | | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | | Forholdet til EU-retten | 8. | | Høring | 9. | | Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser | | | |
|
1. Indledning
1.1. Lovforslagets baggrund og
hovedindhold
Hovedformålet med lovforslaget er at
sikre en effektiv håndhævelse af udbudsreglerne. Derfor
tilstræber lovforslaget, at klagesystemet på
udbudsområdet effektiviseres, samt at der skabes klarhed om
retsvirkningerne af at anvende indkøbscentralers
rammeaftaler til gavn for indkøbscentralens brugere.
Det er vigtigt at have et effektivt og smidigt
Klagenævn for Udbud, der håndhæver udbudsreglerne
og understøtter en effektiv konkurrence om offentlige
opgaver. Effektiv konkurrence om offentlige opgaver bevirker, at
alle virksomheder har lige adgang til offentlige kontrakter, og at
det offentlige får de bedste anskaffelser til prisen.
Formålet med denne del af lovforslaget er at
understøtte et mere effektivt og forenklet klagesystem for
udbud.
Der har været rejst kritik af, at
praksis i det nuværende klagesystem for udbud kan
indebære for store forsinkelser og omkostninger. Samtidig er
der gennem de seneste år sket en markant stigning i antallet
af klager. Dette skal ses i sammenhæng med, at stadig
færre klagere ender med at få medhold.
På den baggrund nedsatte regeringen en
arbejdsgruppe, der skulle se på forenkling af klagesystemet
samt fremlægge konkrete forslag til en ny organisering af
klagesystemet. Forslaget følger arbejdsgruppens anbefalinger
om ændringer i håndhævelsesloven.
Lovforslaget indebærer en forkortelse af
klagefristerne ved EU-udbud samt indførelse af klagefrister
ved klager i henhold til lov om indhentning af tilbud på
visse offentlige og offentligt støttede kontrakter (herefter
tilbudsloven). Lovforslaget forventes bl.a. at medvirke til, at
Klagenævnet for Udbud ikke skal anvende ressourcer på
sager, hvor der for længst er indgået kontrakt. Dermed
frigøres ressourcer til aktuelle sager. Desuden kan
forslaget medføre fordele i form af reducerede omkostninger
til klagesager for såvel ordregivere som
leverandører.
Forslaget præciserer endvidere, at
klagenævnet har mulighed for at afvise en klage eller
afgøre den helt eller delvist. En præcisering af
muligheden for at afvise en klage kan begrænse antallet af
åbenlyst ubegrundede klager og medvirke til at frigøre
ressourcer hos klagenævnet, hvilket kan have en positiv
effekt på sagsbehandlingstiden.
Når klagenævnet erklærer en
kontrakt for uden virkning, påbydes den relevante ordregiver
efter den gældende lov at bringe kontrakten til ophør.
Det kan være indgribende for såvel de involverede
virksomheder som for ordregiveren og med afledte skadevirkninger
for samfundet. Derfor indfører forslaget en
begrænsning i Klagenævnet for Udbuds anvendelse af den
særlige udbudsretlige sanktion uden virkning på to
måder. For det første foreslås, at en kontrakt
alene kan erklæres for uden virkning for fremtidige
leverancer. Dette indebærer, at en kontrakt ikke kan
erklæres for uden virkning for allerede foretagne leverancer.
I en sådan situation skal der i stedet fastsættes en
alternativ sanktion. Forslaget er en regelforenkling og sikrer en
mindre byrdefyld implementering af reglerne om uden virkning i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/66 af 11.
december 2007 om ændring af Rådets direktiv
89/665/EØF og 92/13/EØF for så vidt angår
forbedring af effektiviteten af klageprocedurerne i forbindelse med
indgåelse af offentlige kontrakter (herefter
kontroldirektiverne). For det andet foreslås, at der skabes
klarhed om retsvirkningerne af at anvende indkøbscentralers
rammeaftaler for derved at skabe større retssikkerhed for
indkøbscentralers brugere. Lovforslaget sikrer, at en
indkøbscentrals brugere kan anvende indkøbscentralens
rammeaftaler uden at risikere, at de kontrakter, der indgås
på grundlag af rammeaftalerne, senere erklæres for uden
virkning på baggrund af fejl begået af en
indkøbscentral. Forslaget præciserer, at en kontrakt,
der indgås på baggrund af en indkøbscentrals
rammeaftale på et tidspunkt, hvor der ikke foreligger en
afgørelse om annullation af indkøbscentralens
tildelingsbeslutning vedrørende rammeaftalen, ikke kan
erklæres for uden virkning. Annullation af en
tildelingsbeslutning kan finde sted, når Klagenævnet
for Udbud eller domstolene konstaterer, at indgåelse af
rammeaftalen er sket ved en grov overtrædelse af
udbudsreglerne. Foreligger en sådan annullation af
tildelingsbeslutningen ikke, kan kontrakter, der indgås
på baggrund af en indkøbscentrals rammeaftaler, ikke
erklæres for uden virkning på baggrund af fejl
begået af indkøbscentralen.
Forslaget understøtter samlet set en
effektiv håndhævelse af udbudsreglerne, idet forslaget
først og fremmest forventes at medføre færre
klager, herunder særligt åbenlyst ubegrundede klager.
Dette forventes at reducere omkostningerne til klagesager. Samtidig
forventes forslaget at medføre en hurtigere
sagsbehandlingstid samt understøtte en mere effektiv
tilrettelæggelse af udbud. Endeligt sikres en effektiv
håndhævelse af udbudsreglerne ved, at der skabes
større retssikkerhed for indkøbscentralers brugere.
Forslaget skal ses i sammenhæng med planlagte ændringer
af bekendtgørelse om Klagenævnet for Udbud.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Forkortelse af klagefrister ved
EU-udbud og indførelse af klagefrister i tilbudsloven
Lov om håndhævelse af
udbudsreglerne m.v. (herefter håndhævelsesloven)
indeholder frister for indbringelse af klager over
overtrædelse af udbudsdirektiverne. Indbringes en klage ikke
inden fristernes udløb, vil den blive afvist. Lovforslaget
indebærer en markant forkortelse af de gældende
klagefrister ved indbringelse af klager over EU-udbud. De
foreslåede frister er inden for rammerne af
kontroldirektiverne.
Samtidig indføres der som noget nyt
frister for indbringelse af klager over overtrædelser af
tilbudsloven. Tilbudslovens regler finder anvendelse på
offentlige indkøb af varer, visse tjenesteydelser og bygge-
og anlægsopgaver, der ikke er omfattet af EU's
tærskelværdier. Ved indførelse af klagefrister i
tilbudsloven, sidestilles klager over mindre anskaffelser efter
tilbudsloven med klager over større anskaffelser efter
udbudsdirektivet og forsyningsvirksomhedsdirektivet.
De nye frister tvinger potentielle klagere til
hurtigere at tage stilling til, hvorvidt der er anledning til at
klage. Effekten er, at Klagenævnet for Udbud ikke skal
anvende ressourcer på sager, hvor der for længst er
indgået kontrakt, men i stedet kan anvende sine ressourcer
på aktuelle sager.
Ændringen vil tilskynde til en mere
effektiv håndhævelse, da den sikrer en hurtigere
indbringelse af eventuelle klager, og den reducerer den periode,
hvor ordregivere og leverandører bliver mødt med
usikkerhed om, hvorvidt en kontrakt kan anfægtes.
2.2. Præcisering af
klagenævnets mulighed for at afvise en klage
Klagenævnet har i dag fast praksis for,
at nævnet kan undlade at behandle en sag. Forslaget
præciserer, at klagenævnet har mulighed for at afvise
en klage eller afgøre den helt eller delvis. Med forslaget
bliver det tydeliggjort, at klagenævnet eksempelvis kan
afvise klager og påstande, som er udsigtsløse eller
åbenlyst ubegrundede. For at sikre klagers retssikkerhed
foreslås det samtidig, at Klagenævnet for Udbud kan
beslutte, at klagen skal optages til behandling, hvis særlige
grunde taler herfor - f. eks. hvis nævnet har modtaget nye
oplysninger, som skønnes at have væsentlig betydning
for vurdering af sagen. Tydeliggørelsen af, at
klagenævnet kan afvise en sag, kan begrænse antallet af
åbenlyst ubegrundede klager. Samtidig kan den
omstændighed, at klagenævnet afviser flere ubegrundede
eller udsigtsløse klager medvirke til at frigøre
ressourcer hos klagenævnet, hvilket kan have en positiv
effekt på sagsbehandlingstiden. Derudover kan det reducere
omkostningerne for ordregivere og tilbudsgivere ved at føre
udsigtsløse klagesager.
2.3. Begrænsning af anvendelsen
af sanktionen uden virkning
Efter håndhævelsesloven kan
klagenævnet erklære en kontrakt for uden virkning for
allerede foretagne leverancer, hvor særlige forhold taler
herfor, og hvis leverancerne kan tilbageleveres i væsentlig
samme stand. Forslaget indfører en begrænsning af
anvendelsen af sanktionen uden virkning. Efter forslaget vil det
ikke længere være muligt at erklære allerede
opfyldte leverancer for uden virkning og dermed stille krav om
tilbagelevering af gennemførte leverancer. Sanktionen uden
virkning for allerede foretagne leverancer har i forvejen et
begrænset anvendelsesområde, idet der stilles krav om,
at leverancerne skal kunne tilbageleveres i væsentlig samme
stand. Reglen har hidtil ikke været anvendt. Forslaget er en
regelforenkling og sikrer en mindre byrdefyld implementering af
kontroldirektivernes regler om uden virkning.
2.4. Bedre retssikkerhed ved
indgåelse af rammeaftaler
Udbud er et effektivt redskab til at
købe bedst og billigst ind, herunder gennem centralt
koordinerede indkøb, f.eks. via indkøbscentraler. Der
er imidlertid uklarhed om de udbudsretlige konsekvenser for den
enkelte bruger af en rammeaftale, når der konstateres fejl
på en rammeaftale udbudt af en indkøbscentral.
Uklarheden skal ses i sammenhæng med, at der i det
nuværende udbudsdirektiv ikke er taget udtrykkeligt stilling
hertil. Denne usikkerhed i forhold til indkøbscentraler og
deres kunder er aktualiseret af flere kendelser fra
Klagenævnet for Udbud. Det foreslås derfor, at der
skabes klarhed om retsvirkningerne af at anvende
indkøbscentralers rammeaftaler. For at skabe større
retssikkerhed for indkøbscentralers brugere sikres, at en
indkøbscentrals brugere kan anvende indkøbscentralens
rammeaftaler uden at risikere, at de kontrakter, der indgås
på grundlag af rammeaftalerne, senere erklæres for uden
virkning på baggrund af fejl begået af
indkøbscentralen. Derfor præciserer forslaget, at
kontrakter, der indgås på baggrund af en
indkøbscentrals rammeaftale, hvor klagenævnet ikke
inden igangsættelse af tildelingen af kontrakten har
annulleret indkøbscentralens tildelingsbeslutning for
rammeaftalen, ikke kan erklæres for uden virkning. En
annullation af tildelingsbeslutningen vil alene finde sted, hvis
klagenævnet eller domstolene konstaterer, at indgåelse
af rammeaftalen er sket ved en grov overtrædelse af
udbudsreglerne. I sådanne tilfælde kan
klagenævnet annullere indkøbscentralens beslutning om
at tildele rammeaftalen. Foreligger en sådan annullation af
tildelingsbeslutningen ikke, kan kontrakter, der indgås
på baggrund af en indkøbscentrals rammeaftaler, ikke
erklæres for uden virkning.
3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Forslaget forventes at ville kunne
medføre, at der indbringes færre klager over
overtrædelse af udbudsreglerne. Dette gælder navnlig
klager, der indgives til Klagenævnet for Udbud, da
nævnet er den mest anvendte klageinstans. Dermed må
ressourceanvendelsen i klagenævnet forventes at blive
nedbragt.
Færre klagesager vil endvidere have en
positiv effekt for de ordregivende myndigheder i form af lettelse
af de økonomiske og administrative byrder. Det kan
således være forbundet med såvel
økonomiske og administrative byrder at have en klagesag til
behandling.
Endelig må færre klagesager
forventes at have en positiv effekt på sagsbehandlingstiden i
klagenævnet, hvilket vil komme såvel ordregivere som
tilbudsgivere til gavn.
Klarhed om retsvirkningerne af anvendelse af
indkøbscentralers rammeaftaler skaber større
retssikkerhed for indkøbscentralers brugere, hvilket vil
føre til større anvendelse af sådanne
rammeaftaler.
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Forkortelse af klagefrister ved EU-udbud og
indførelse af klagefrister i tilbudsloven indebærer,
at potentielle klagere har kortere tid til at træffe
beslutning om, hvorvidt der er grundlag for at indbringe en
klage.
Begrænsning af anvendelsen af sanktionen
uden virkning må forventes at have positive økonomiske
og administrative konsekvenser for leverandører, der dermed
undgår at skulle tage allerede leverede leverancer retur.
Færre klagesager forventes at have en
positiv effekt på sagsbehandlingstiden i klagenævnet,
hvilket vil komme såvel ordregivere som tilbudsgivere til
gavn.
Forslaget har været forelagt
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) med henblik
på en vurdering af, om forslaget indeholder væsentlige
administrative konsekvenser (over 10.000 timer). TER har vurderet,
at forslaget ikke medfører administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Kontroldirektiverne, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2007/66 af 11. december om ændring af
Rådets direktiv 89/665/EØF og 92/13/EØF for
så vidt angår forbedring af effektiviteten af
klageprocedurerne i forbindelse med indgåelse af offentlige
kontrakter, indeholder regler om anvendelse af sanktionen uden
virkning samt regler om minimumsfrister for indgivelse af
klager.
Forslagets begrænsning af anvendelsen af
sanktionen uden virkning er i overensstemmelse med
kontroldirektiverne og indebærer en mere lempelig
implementering af reglerne.
Forslagets begrænsning og
indførelse af klagefrister er inden for kontroldirektivernes
rammer.
8. Høring
Et udkast til lovforslag har forud for
fremsættelsen været sendt i høring hos
Akademikernes Centraladministration, Advokatsamfundet, Affald
Danmark, Amagerforbrænding, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Asfaltindustrien, Boligselskabernes
Landsforeningen, Bryggeriforeningen, Bygherreforeningen,
Børsmæglerforeningen, CO-industri, Coop Danmark,
Danmarks Almene Boliger, Danmarks Apotekerforening, Danmarks
Eksportråd, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Nationalbank,
Danmarks Rederiforening, Dansk Annoncørforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv,
Dansk Fjernvarme, DI, Dansk IT, Dansk Landbrugsrådgivning,
Dansk Skovforeningen, Dansk Taxi Råd, Dansk Transport og
Logistik, Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske
Busvognmænd, Danske Dagblades Forening, Danske Malermestre,
Danske Regioner, De Samvirkende Købmænd, Den Danske
Dommerforening, Finansrådet, Forbrugerrådet, Foreningen
af offentlige indkøbere, Foreningen af rådgivende
ingeniører, Forlæggerforeningen, Forsikring og
Pension, Frederiksberg Kommune, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd,
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen,
International Transport Danmark, KL, Klagenævnet for Udbud,
Kooperationen, Københavns Kommune, Landbrug og
Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark, Lederne, Liberale
Erhvervs Råd, Lokale Pengeinstitutter, Medicoindustrien,
Offentligt Ansattes Organisationer, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, SKI og Tekniq.
| 9. Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser | | | Positive konsekvenser/ mindre
udgifter | Negative konsekvenser/medudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner | Forslaget forventes at ville kunne
medføre, at der indbringes færre klager over
overtrædelse af udbudsreglerne. Dette gælder navnlig
klager, der indgives til Klagenævnet for Udbud, da
nævnet er den mest anvendte klageinstans. Dermed må
ressourceanvendelsen i klagenævnet forventes at blive
nedbragt. Færre klagesager vil endvidere have en
positiv effekt for de ordregivende myndigheder - både i form
af lettelse af de økonomiske og administrative byrder. Det
kan således være forbundet med såvel
økonomiske og administrative byrder at have en klagesag til
behandling. Endelig må færre klagesager
forventes at have en positiv effekt på sagsbehandlingstiden i
klagenævnet, hvilket vil komme såvel ordregivere som
tilbudsgivere til gavn. Klarhed om retsvirkningerne af anvendelse af
indkøbscentralers rammeaftaler skaber større
retssikkerhed for indkøbscentralers brugere, hvilket vil
føre til større anvendelse af sådanne
rammeaftaler. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Begrænsning af anvendelsen af
sanktionen uden virkning må forventes at have positive
økonomiske og administrative konsekvenser for
leverandører, der dermed undgår at skulle tage
allerede leverede leverancer retur. Færre klagesager forventes at have en
positiv effekt på sagsbehandlingstiden i klagenævnet,
hvilket vil komme såvel ordregivere som tilbudsgivere til
gavn. Forslaget har været forelagt
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) med henblik
på en vurdering af, om forslaget indeholder væsentlige
administrative konsekvenser (over 10.000 timer). CKR har vurderet,
at forslaget ikke medfører administrative konsekvenser for
erhvervslivet. | Forkortelse af klagefrister ved EU-udbud og
indførelse af klagefrister ved klager over tilbudsloven
indebærer, at potentielle klagere har kortere tid til at
træffe beslutning om, hvorvidt der er grundlag for at
indbringe en klage. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Forslagets begrænsning af anvendelsen
af sanktionen uden virkning er i overensstemmelse med
kontroldirektiverne og indebærer en mere lempelige
implementering af reglerne. Forslagets begrænsning og
indførelse af klagefrister inden for kontroldirektivernes
rammer. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Håndhævelseslovens § 7, stk.
1, indeholder en frist for, hvor længe en virksomhed kan
klage over ikke at være blevet prækvalificeret i et
begrænset udbud, et udbud efter forhandling med
forudgående offentliggørelse af en
udbudsbekendtgørelse eller et udbud efter proceduren
konkurrencepræget dialog, som er gennemført efter
udbudsdirektivet eller forsyningsvirksomhedsdirektivet. Efter de
gældende regler skal en klage være indgivet til
Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen
efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de
berørte ansøgere om, hvem der er blevet
prækvalificeret, hvis underretningen er ledsaget af en kort
redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
Forslaget nedsætter denne frist til 20 kalenderdage. En klage
fra en virksomhed over ikke at være blevet
prækvalificeret i et begrænset udbud, et udbud efter
forhandling med forudgående offentliggørelse af en
udbudsbekendtgørelse eller et udbud efter proceduren
konkurrencepræget dialog, skal dermed være
klagenævnet i hænde sendes 20 kalenderdage regnet fra
dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de
berørte ansøgere om hvem af ansøgerne, der er
blevet prækvalificeret. Rådets forordning nr. 1182/71
af 3. juni 1971 om fastsættelse af regler om tidsfrister,
datoer og tidspunkter finder anvendelse. Potentielle klagere
tvinges herefter til at tage hurtigere stilling til, om der er
grundlag for at indgive en klage. Dermed får ordregiverne
hurtigere vished for, om der bliver indgivet klage over et udbud,
eller om udbudsproceduren kan fortsætte uden indsigelser.
Samtidig er der større sikkerhed for, at en eventuel klage
over manglende prækvalifikation bliver indgivet inden,
udbudsrunden er afsluttet.
Til nr. 2
Håndhævelseslovens § 7, stk.
2, nr. 1 indeholder en generel frist for klage over udbud omfattet
af udbudsdirektivet eller forsyningsvirksomhedsdirektivet. Klager,
som ikke ve?drører prækvalifikation, skal være
indgivet til Klagen?æ?v??net for Udbud inden 6 måneder
efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse
i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har
indgået en kontrakt. Forslaget ændrer denne generelle
frist på 6 måneder, således at klager over
udbudsdirektivet eller forsyningsvirksomhedsdirektivet, som ikke
vedrører prækvalifikation, skal være
klagenævnet i hænde senest 45 kalenderdage efter, at
ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den
Europæiske Unions Tidende, om, at ordregiveren har
indgået kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag,
hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. Rådets
forordning nr. 1182/71 af 3. juni 1971 om fastsættelse af
regler om tidsfrister, datoer og tidspunkter finder anvendelse.
Ændringen betyder, at potentielle klagere hurtigere skal
vurdere, om der er grundlag for at indgive en klage.
Erfaringer fra klagenævnet viser, at
langt de fleste klager i dag indgives i den såkaldte
standstill-periode, dvs. i den periode, hvor ordregiveren har
underrettet tilbudsgiverne om, hvem man agter at indgå
kontrakt med, men hvor ordregiveren endnu ikke har indgået
kontrakten. En frist på 45 kalenderdage efter
kontraktindgåelse synes således erfaringsmæssigt
at give potentielle klagere tilstrækkelig tid til at vurdere,
om der er grundlag for at indgive en klage.
Klagefristen gælder ved indgivelse af
klage og ikke som frist til at fremkomme med nye påstande i
en allerede verserende klagesag. Klagenævnet for Udbud vil
dog kunne afvise yderligere påstande i en sag, der er
indgivet i kraft af forslagets nr. 7 om ændring af § 10,
stk. 2.
Forslaget betyder, at ordregiverne får
hurtigere sikkerhed for, at et udbud ikke anfægtes. Samtidig
sikrer forslaget, at Klagenævnet for Udbud ikke skal anvende
ressourcer på sager, hvor der for længst er
indgået kontrakt, men i stedet kan anvende sine ressourcer
på aktuelle sager.
Til nr. 3
Håndhævelseslovens § 7, stk.
2, nr. 3, indeholder en særlig klagefrist vedrørende
udbud af rammeaftaler, som er omfattet af de EU-retlige
udbudsregler. Klager over indgåelse af en rammeaftale skal
være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 12
måneder. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor
ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere og
ansøgere. At klagefristen for klager over rammeaftaler er
længere end for klager over øvrige
kontraktindgåelser, hænger sammen med, at en potentiel
klager ikke altid har samme mulighed for at opdage en
overtrædelse af de EU-retlige udbudsregler, når der er
tale en rammeaftale frem for øvrige
kontraktindgåelser. I praksis kan der således gå
en betydelig periode, fra en ordregiver indgår en
rammeaftale, til ordregiveren påbegynder at tildele
kontrakter, der baserer sig på rammeaftalen.
Forslaget indebærer en forkortelse af
fristen for indbringelse af klager over rammeaftaler, således
at klager skal være indgået senest 6 måneder
regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har underrettet de
berørte tilbudsgivere og ansøgere i stedet for 12
måneder. Rådets forordning nr. 1182/71 af 3. juni 1971
om fastsættelse af regler om tidsfrister, datoer og
tidspunkter finder anvendelse. Fristen skal ses i sammenhæng
med, at klagefristen for almindelig kontraktindgåelse
afkortes fra 6 måneder til 45 kalenderdage. Dermed vil
fristen for at klage over rammeaftaler fortsat være
væsentlig længere end for øvrige
kontraktindgåelser.
Forslaget indebærer, at klager tvinges
til at være hurtigere til at indbringe en eventuel klage. Er
der hold i klagen, er det en fordel at få kortlagt
overtrædelsen hurtigst muligt.
Forslaget betyder, at ordregiverne og
leverandører får hurtigere sikkerhed for, at en
rammeaftale ikke anfægtes. Samtidig sikrer forslaget, at
Klagenævnet for Udbud ikke skal anvende ressourcer på
sager, hvor rammeaftalen er tildelt for længe siden, men i
stedet kan anvende sine ressourcer på aktuelle sager.
Til nr. 4
Håndhævelsesloven indeholder en
række klagefrister ved indgivelse af klage over EU-retlige
udbud. Derimod har der hidtil ikke været fastsat
klagefrister, når det gælder kontraktindgåelse,
der er omfattet af tilbudsloven. Dermed har der været en
frist for, hvor længe der kan indgives klager for udbud, der
vedrører store kontraktværdier, mens klager, som
vedrører mindre kontraktværdier, har kunnet indgives
til enhver tid - også længe efter
kontraktindgåelsen.
For at skabe ensartethed indfører
forslaget frister for indbringelse af klager i tilbudsloven. De
foreslåede frister for indbringelse af klager i tilbudsloven
svarer i store træk til de foreslåede frister for
indbringelse af klager over overtrædelser af udbudsdirektivet
og forsyningsvirksomhedsdirektivet.
Forslaget indebærer, at klager over
overtrædelse af tilbudsloven skal være indgivet til
Klagenævnet for Udbud senest 45 kalenderdage regnet fra dagen
efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte
tilbudsgivere om, hvem ordregiveren har besluttet at indgå
kontrakt med. En forudsætning for, at klagefristen går
i gang, er dog, at ordregiverens underretning af de berørte
tilbudsgivere indeholder en kort redegørelse for de
relevante grunde for beslutningen. Ordregiveren er ikke i henhold
til tilbudsloven forpligtet til at afgive en kort
redegørelse for de relevante grunde for
tildelingsbeslutningen, men ønsker ordregiveren, at der skal
gælde en klagefrist, skal underretningen være ledsaget
af en kort redegørelse for de relevante grunde. Dette er
nødvendigt for at sikre, at en forbigået tilbudsgiver
har tilstrækkelig information til at vurdere, om der er
anledning til at indgive en klage, når klagefristen begynder
at løbe.
En kort redegørelse om de relevante
grunde indebærer f.eks., at ordregiveren meddeler alle
forbigåede tilbudsgivere, hvorfor deres tilbud er forkastet.
Det er ikke et krav, at redegørelsen lever op til kravene i
håndhævelseslovens § 7, stk. 1. Den korte
redegørelse om de relevante grunde til beslutningen efter
tilbudsloven vil f.eks. ikke nødvendigvis indebære, at
ordregiveren skal give meddelelse om det antagne tilbuds
karakteristika og relative fordele.
Ligesom det er tilfældet for klager over
EU-udbud, foreslås en særlig klagefrist, når det
gælder klager, der vedrører rammeaftaler. At
klagefristen for klager over rammeaftaler foreslås
længere end for klager over øvrige
kontraktindgåelser hænger sammen med, at en potentiel
klager ikke altid har samme mulighed for at opdage en
overtrædelse, når der er tale en rammeaftale frem for
øvrige kontraktindgåelser. I praksis kan der
således gå en betydelig periode, fra en ordregiver
indgår en rammeaftale om f.eks. varer og tjenesteydelser, til
ordregiveren påbegynder at tildele kontrakter, der baserer
sig på rammeaftalen.
Med forslaget skal klager være indgivet
til Klagenævnet for Udbud senest 6 måneder efter, at
ordregiveren har indgået en rammeaftale, regnet fra dagen
efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte
ansøgere og tilbudsgivere. Også her er det en
forudsætning for, at klagefristen går i gang, at
ordregiverens underretning af de berørte ansøgere og
tilbudsgivere indeholder en kort redegørelse for de
relevante grunde for beslutningen. Ordregiveren er heller ikke ved
tildeling af en rammeaftale forpligtet til at afgive en kort
redegørelse for de relevante grunde for
tildelingsbeslutningen i henhold til tilbudsloven. Men
ønsker ordregiveren, at der skal gælde en klagefrist,
skal underretningen være ledsaget af en kort
redegørelse for de relevante grunde. Dette er
nødvendigt for at sikre, at en forbigået tilbudsgiver
har tilstrækkelig information til at vurdere, om der er
anledning til at indgive en klage, når klagefristen begynder
at løbe.
En kort redegørelse om de relevante
grunde indebærer f.eks., at ordregiveren meddeler alle
forbigåede ansøgere og tilbudsgivere, hvorfor deres
tilbud er forkastet.
Forslaget indfører ligeledes en frist
for, hvor længe en virksomhed kan klage over ikke at
være blevet prækvalificeret efter tilbudsloven,
således at der gælder de samme fristregler for
udbudsdirektiverne som for tilbudsloven. Har en ordregiver
iværksat et begrænset udbud med anvendelse af
prækvalifikation efter lov om indhentning af tilbud på
visse offentlige og offentligt støttede kontrakter, skal en
virksomheds klage over ikke at være blevet
prækvalificeret være indgivet til Klagenævnet for
Udbud senest 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor
ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte
ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis
underretningen indeholder en kort redegørelse for de
relevante grunde for beslutningen. En kort redegørelse om de
relevante grunde indebærer f.eks., at ordregiveren meddeler
alle forbigåede ansøgere og tilbudsgivere, hvorfor
deres tilbud er forkastet.
Ved beregning af frister efter tilbudsloven
finder Rådets forordning nr. 1182/71 af 3. juni 1971 om
fastsættelse af regler om tidsfrister, datoer og tidspunkter
anvendelse, således at der dermed er symmetri mellem
fristberegningerne efter tilbudsloven og efter
udbudsdirektiverne.
Til nr. 5
Som konsekvens af forslaget § 1, nr. 4,
foreslås det at ændre »Stk. 1-3« til
»Stk. 1-5« i § 7, stk. 4.
Til nr. 6
Som konsekvens af forslaget § 1, nr. 4,
foreslås det at ændre »Stk. 1-3« til
»Stk. 1-5« i § 7, stk. 5.
Til nr. 7
Klagenævnet for Udbud afviser i dag
klager, hvor klageren ikke er klageberettiget, hvor
klagenævnet ikke har kompetence, og hvor gebyret efter §
5 i bekendtgørelsen om Klagenævnet for Udbud ikke
indbetales. Desuden har klagenævnet hjemmel til at afvise en
klage, såfremt klagen er uegnet til at danne grundlag for
sagens behandling. Herudover er der i klagenævnet fast
praksis for, at nævnet kan behandle en sag helt eller
delvist. Dette indebærer, at klagenævnet kan undlade at
tage stilling til nogle de påstande, som en klager har
nedlagt. Denne praksis skal navnlig ses i lyset af, at det
forekommer, at der klages over et meget stort antal
påståede overtrædelser af udbudsreglerne, og at
disse påstande af klageren anføres som grundlag for en
påstand om annullation af navnlig ordregiverens
tildelingsbeslutning. Klagenævnets praksis anvendes navnlig i
de tilfælde, hvor allerede en stillingstagen til en eller
flere påstande klart viser, at der er tilstrækkeligt
grundlag for annullation, og det således er
unødvendigt også at tage stilling til klagerens
resterende påstande. Forslaget præciserer, at
klagenævnet har mulighed for at afvise en klage eller
afgøre den helt eller delvist.
Forslaget tydeliggør, at
klagenævnet eksempelvis kan afvise klager og påstande,
som er udsigtsløse eller åbenlyst ubegrundede.
Klagenævnet har bl.a. mulighed for umiddelbart at afvise
klager og påstande, der ikke vil kunne medføre, at
klagenævnet træffer afgørelse om anvendelse af
de sanktioner, som klagenævnet kan anvende i medfør af
håndhævelsesloven. Klagenævnet vil også
kunne anvende bestemmelsen, hvis nævnet under forberedelsen
af sagen vurderer, at en påberåbt fejl er uden
betydning eller slet ikke er begået.
Den foreslåede bestemmelse vil blandt
andet kunne anvendes i forbindelse med klagenævnets vurdering
af en påstand om opsættende virkning. Bestemmelsen vil
også kunne anvendes, hvor klagenævnet i andre faser af
sagens behandling må nå frem til, at en klage er
udsigtsløs.
Af hensyn til klagers retssikkerhed
foreslås det samtidig, at Klagenævnet for Udbud kan
beslutte, at en sag, der er undladt behandlet, skal optages til
behandling, hvis særlige grunde taler herfor. Dette kan
navnlig være tilfældet, hvor nævnet har modtaget
nye oplysninger af klager, som skønnes at have
væsentlig betydning for vurdering af sagen.
Forslaget gør det tydeligt for
potentielle klagere, at klagenævnet kan udlade at behandle
f.eks. udsigtsløse klager, hvilket kan medvirke til at
begrænse antallet af åbenlyst ubegrundede klager.
Samtidig kan den omstændighed, at klagenævnet afviser
flere ubegrundede eller udsigtsløse klager medvirke til at
frigøre ressourcer hos klagenævnet, hvilket kan have
en positiv effekt på sagsbehandlingstiden.
Til nr. 8.
Den foreslåede bestemmelse har til
formål at skabe sikkerhed for, at en ordregiver kan anvende
en indkøbscentrals rammeaftaler uden at risikere, at
kontrakten senere kan erklæres for uden virkning på
baggrund af fejl begået af indkøbscentralen, så
længe klagenævnet eller domstolene ikke har annulleret
tildelingsbeslutningen vedrørende rammeaftalen.
Forslaget vedrører alene rammeaftaler,
der indgås af indkøbscentraler. En
indkøbscentral er, jf. udbudsdirektivets art. 1, stk. 10, en
ordregivende myndighed, der indkøber varer og/eller
tjenesteydelser for andre ordregivende myndigheder eller
indgår offentlige kontrakter eller rammeaftaler om bygge-
eller anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser for andre
ordregivende myndigheder.
Som eksempler på indkøbscentraler
kan nævnes Statens og Kommunernes Indkøbs Service
(SKI), Amgros og kommunale indkøbsfællesskaber som
KomUdbud. Endvidere fungerer Statens Indkøb, der er placeret
i Moderniseringsstyrelsen, som indkøbscentral for visse
ikke-statslige institutioner, som f.eks. selvejende
uddannelsesinstitutioner, kommuner og regioner, der har adgang til
at anvende visse af de statslige indkøbsaftaler, men som
ikke er en del af den juridiske enhed staten.
Såfremt en ordregiver har indgået
kontrakt eller har iværksat en tildelingsprocedure, inden
klagenævnet eller domstolene har annulleret
tildelingsbeslutningen vedrørende rammeaftalen, vil
kontrakten ikke kunne erklæres for uden virkning under
henvisning til fejl begået af indkøbscentralen.
Iværksættelse af
tildelingsprocedure anses for at være sket, når
ordregiveren har kontaktet de leverandører på
rammeaftalen, der kan udføre opgaven. Dette kan f. eks.
være sket ved fremsendelse af miniudbudsmateriale til
leverandørerne.
Er tildelingsbeslutningen vedrørende en
rammeaftale annulleret, og iværksættes der efter
tidspunktet for annullation en tildelingsprocedure under henvisning
til rammeaftalen, vil en kontrakt, der på den baggrund
indgås, kunne erklæres uden virkning, såfremt
håndhævelseslovens betingelser herfor i øvrigt
er opfyldt. Det bemærkes, at det er en forudsætning
for, at anvendelse af sanktionen uden virkning overhovedet kan
komme på tale, at kontraktens værdi overstiger
udbudsdirektivets tærskelværdi.
Såfremt en ordregiver af strengt
nødvendige årsager efter tidspunktet for annullation
af tildelingsbeslutningen har behov for at foretage indkøb
af varer eller ydelser omfattet af en rammeaftale, vil ordregiveren
kunne anvende rammeaftalen i en begrænset periode i
overensstemmelse med EU's udbudsregler.
Det er vigtigt for brugernes retssikkerhed, at
det sikres, at ordregivere får kendskab til afgørelser
om annullation af tildelingsbeslutninger, og dermed kendskab til,
at de i givet fald anvender en rammeaftale, som er konstateret
indgået i strid med udbudsreglerne. En indkøbscentral
bør derfor orientere sine brugere, hvis en
tildelingsbeslutning vedrørende en rammeaftale annulleres.
Indkøbscentralen bør ligeledes bringe rammeaftalen
til ophør hurtigst muligt.
Det bemærkes, at den foreslåede
bestemmelse ikke vil ændre på retsstillingen for
så vidt angår lovens § 17, stk. 1, nr. 3,
hvorefter en kontrakt skal erklæres for uden virkning
forudsat, at betingelserne herfor er opfyldt.
Til nr. 9
Efter håndhævelsesloven kan
klagenævnet erklære en kontrakt for uden virkning for
allerede foretagne leverancer, hvor særlige forhold taler
herfor, hvis leverancerne kan tilbageleveres i væsentlig
samme stand. Det foreslås, at det ikke længere vil
være muligt at erklære allerede opfyldte leverancer for
uden virkning. Ordregiverne får derved sikkerhed for, at
allerede gennemførte leverancer ikke skal tilbageleveres,
ligesom leverandører ikke tvinges til at tage allerede
gennemførte leverancer retur.
Konsekvensen af, at det ikke længere vil
være muligt at erklære allerede opfyldte leverancer for
uden virkning, vil være, at der i forbindelse med anvendelse
af sanktionen uden virkning for de fremtidige leverancer
fastsættes en alternativ sanktion for den del af kontrakten,
der allerede er gennemført, jf. § 18, stk. 2.
Sanktionen uden virkning for allerede
foretagne leverancer har i forvejen et begrænset
anvendelsesområde, idet der stilles krav om, at leverancerne
skal kunne tilbageleveres i væsentlig samme stand. Forslaget
er en regelforenkling og sikrer en mindre byrdefyld implementering
af kontroldirektivernes regler om uden virkning.
Til nr. 10
Som konsekvens af forslaget § 1, nr. 8,
foreslås det at ændre håndhævelsesloven
§ 18, stk. 3, således at sætningen »herunder
de tilfælde, hvor kontrakten alene erklæres for uden
virkning for fremtidige leverancer i kontrakten« udgår.
Ændringen foreslås for at understrege, at kontrakten i
alle tilfælde alene kan erklæres for uden virkning for
fremtidige leverancer.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at loven
træder i kraft den 1. maj 2013.
Med stk. 2
foreslås det, at såfremt en kontrakt er indgået,
før loven træder i kraft, vil klagefristen for denne
kontrakt skulle fastsættes efter de hidtil gældende
regler. Endvidere vil kontrakter indgået efter tilbudslovens
regler før lovens ikrafttrædelse, ikke være
omfattet af klagefrister. Endelig vil klagefristen over en
prækvalifikation, der er gennemført, før loven
træder i kraft, skulle fastsættes efter de hidtil
gældende regler.
Med stk. 3 foreslås det, at
håndhævelseslovens § 17, stk. 5, som er affattet
ved forslagets § 1, nr. 8, finder anvendelse på
kontrakter, der er indgået forud for lovens
ikrafttrædelse. Dermed vil også kontrakter, som er
tildelt på basis af en indkøbscentrals rammeaftale
inden lovens ikrafttrædelse være omfattet, hvilket vil
sige, at kontrakten ikke kan erklæres uden virkning med
henvisning til, at indkøbscentralen har begået fejl,
såfremt beslutning om tildeling af en indkøbscentrals
rammeaftale ikke er annulleret.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 492 af 12. maj 2010 om
håndhævelse af udbudsreglerne m.v., som ændret
ved § 13 i lov nr. 1556 af 21. december 2010, § 1 i lov
nr. 618 af 14. juni 2011 og § 31 i lov nr. 1231 af 18.
december 2012, foretages følgende ændringer: | | | | § 7. Har en
ordregiver iværksat et begrænset udbud, et udbud efter
forhandling med forudgående offentliggørelse af en
udbudsbekendtgørelse eller et udbud efter proceduren
konkurrencepræget dialog, efter udbudsdirektivet eller
forsyningsvirksomhedsdirektivet, skal en virksomheds klage, over
ikke at være blevet prækvalificeret, været
indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage
regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en
underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er
blevet prækvalificeret, jf. § 2, stk.1, nr. 1, hvis
underretningen har angivet en kort redegørelse for de
relevante grunde for beslutningen. | | 1. I § 7, stk. 1, ændres »30
kalenderdage« til: »20 kalenderdage«. | Stk. 2. Klage
over udbud omfattet af udbudsdirektivet eller
forsyningsvirksomhedsdirektivet, som ikke er omfattet af stk. 1,
skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud
inden: | | | 1) 6 måneder efter, at ordregiveren
har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske
Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt.
Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen
er blevet offentliggjort. | | 2. I § 7, stk. 2, nr. 1, ændres
»6 måneder« til: »45
kalenderdage«. | 2) . . . | | | 3) 12 måneder efter, at ordregiveren
har indgået en rammeaftale, regnet fra dagen efter den dag,
hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere
og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2. | | 3. I § 7, stk. 2, nr. 3, ændres
»12 måneder« til: »6
måneder«. | Stk. 3… | | | | | 4. I § 7 indsættes efter stk. 3 som nye
stykker: | | | »Stk. 4.
Klage over overtrædelser af lov om indhentning af tilbud
på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter
skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud
inden: | | | 1) 45 kalenderdage regnet fra dagen efter
den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte
tilbudsgivere om, hvem ordregiveren har besluttet at indgå
kontrakt med, hvis underretningen indeholder en kort
redegørelse for de relevante grunde for beslutningen. | | | 2) 6 måneder efter, at ordregiven har
indgået en rammeaftale, regnet fra dagen efter den dag, hvor
ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og
tilbudsgivere, hvis underretningen indeholder en kort
redegørelse for de relevante grunde for beslutningen. | | | Stk. 5. Har en
ordregiver iværksat et begrænset udbud med anvendelse
af prækvalifikation efter lov om indhentning af tilbud
på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter,
skal en virksomheds klage over ikke at være blevet
prækvalificeret være indgivet til Klagenævnet for
Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor
ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte
ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis
underretningen indeholder en kort redegørelse for de
relevante grunde for beslutningen.« | | | Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 6 og
7. | | | | Stk. 4. Stk. 1-3
finder tilsvarende anvendelse, hvis der ved domstolene
anlægges sag om, at der er regler, der ved domstolene
anlægges sag om, at de regler, der er nævnt i § 1,
stk. 2, nr. 1 og 2, er overtrådt, og sagsøgeren ikke
forinden har indgivet klage til Klagenævnet for Udbud
herom. | | 5. I § 7, stk. 4, der bliver stk. 6,
ændres »Stk. 1-3« til: »Stk.
1-5«. | | | | Stk. 5.
Konkurrencestyrelsen klage over udbud omfattet af stk. 1-3 skal
være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 2
år efter, at ordregiveren har offentliggjort en
bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at
ordregiveren har indgået en kontrakt eller efter at
indgå kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor
bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. | | 6. I § 7,
stk. 5, der bliver stk. 7, ændres
»stk. 1-3« til: »stk. 1-5«. | | | | §
10… | | | Stk.
1. . . | | 7. I § 10 indsættes efter stk. 1 som
nye stykker: | | | »Stk. 2.
Klagenævnet kan afvise en sag eller afgøre den i
realiteten helt eller delvist. Stk. 3.
Klagenævnet kan beslutte, at en sag, der er afvist efter stk.
2, skal optages til behandling, hvis særlige grunde taler
herfor, herunder i tilfælde af at nævnet har modtaget
nye oplysninger, som skønnes at have væsentlig
betydning for vurdering af sagen.« | Stk.
2-4… | | Stk. 2-4 bliver herefter stk. 4-6. | | | | § 17. .
. | | | Stk. 1-4. .
. | | 8. I § 17 indsættes som stk. 5: | | | »Stk. 5.
Såfremt beslutning om tildeling af en indkøbscentrals
rammeaftale ikke er annulleret, jf. § 13, stk. 1, nr. 2,
på tidspunktet for iværksættelse af
tildelingsprocedure for en kontrakt på baggrund af
rammeaftalen, kan kontrakten ikke erklæres for uden virkning
med henvisning til, at indkøbscentralen har begået
fejl, jf. dog § 17, stk. 1, nr. 2 og 3.« | | | | | | 9. § 18, stk. 1, affattes
således: | § 18. En
kontrakt erklæres for uden virkning for fremtidige leverancer
i kontrakten. Hvor særlige forhold taler derfor, kan
kontrakten tillige erklæres for uden virkning for allerede
foretagne leverancer, hvis leverancerne kan tilbageleveres i
væsentlig samme stand. Erklæres en kontrakt for uden
virkning, skal det angives, fra hvilket tidspunkt kontrakten skal
anses for uden virkning, eller hvilke dele af kontrakten der skal
anses for uden virkning. | | »En kontrakt erklæres for uden
virkning for fremtidige leverancer i kontrakten. Erklæres en
kontrakt for uden virkning, skal det angives, fra hvilket tidspunkt
kontrakten skal anses for uden virkning, eller hvilke dele af
kontrakten, der skal anses for uden virkning.« | Stk. 2. Der
fastsættes en alternativ sanktion efter §§ 19 og
20, når: | | | 1). . . | | | 2). . . | | 10. § 18, stk. 2, nr. 3, affattes
således: | 3) kun en del af en kontrakt erklæres
for uden virkning, herunder de tilfælde, hvor kontrakten
alene erklæres for uden virkning for fremtidige leverancer i
kontrakten, jf. stk.1. | | »3) en del af en kontrakt
erklæres for uden virkning, jf. stk. 1.« | Stk.
3. . . | | | Stk.
4. . . | | | | | § 1 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. maj 2013. | | | Stk. 2. Klage
over kontrakter, der er indgået inden lovens
ikrafttrædelse, behandles efter de hidtil gældende
regler. | | | Stk. 3. §
17, stk. 5, i lov om håndhævelse af udbudsreglerne
m.v., som er affattet ved § 1, nr. 8, finder anvendelse
på kontrakter, der er indgået forud for lovens
ikrafttrædelse. | | | |
|