Skriftlig fremsættelse (27. februar
2013)
Erhvervs- og
vækstministeren (Annette Vilhelmsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
selskabsloven, lov om visse erhvervsdrivende virksomheder,
årsregnskabsloven og lov om Det Centrale Virksomhedsregister
(Indførelse af iværksætterselskaber,
nedsættelse af minimumskrav til anpartsselskabers
selskabskapital, afskaffelse af muligheden for at stifte nye
selskaber med begrænset ansvar omfattet af lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder m.v.)
(Lovforslag nr. L 152)
Formålet med lovforslaget er at samle
op på de erfaringer, som erhvervslivet, myndigheder og andre
interessenter har gjort sig med den nye selskabslov fra juni 2009.
Selskabsloven er resultatet af en større
moderniseringsopgave, som havde til formål at skabe en enkel,
klar og effektiv selskabsregulering. Loven indeholder en
revisionsklausul, og en evaluering blev igangsat i foråret
2012.
Den nye selskabslov er blevet godt
modtaget. Det generelle billede er, at selskaberne har positive
erfaringer med anvendelse af loven. Lovforslaget indeholder enkelte
større materielle forslag til ændringer samt en
række præciseringer af overvejende teknisk
karakter.
Evalueringen har vist, at langt flere
selskaber med begrænset ansvar (SMBA'er) går konkurs
eller tvangsopløses i forhold til anpartsselskaber. Derfor
udfases SMBA-selskabsformen med lovforslaget, så der
fremadrettet ikke kan oprettes SMBA'er.
Som samfund har vi en interesse i, at mange
vælger at etablere sig i en lovreguleret selskabsform, hvor
der stilles krav til kapital, ledelse og åbenhed, men
samtidig skal der være gode rammevilkår for nye
virksomheder. For at gøre det mere attraktivt at stifte et
anpartsselskab sænkes kapitalkravet fra 80.000 kr. til 50.000
kr. Det er i tråd med tendensen i de lande, vi traditionelt
sammenligner os med. Derudover gøres det muligt at etablere
et "iværksætterselskab", hvor kapitalkravet ved
stiftelsen er 1 kr. Selskabet skal derefter opbygge en
selskabskapital på min. 50.000 kr. ved at hensætte 25
pct. af det årlige overskud. Forslaget er inspireret af en
tilsvarende tysk ordning, som har ansporet mange nye
iværksættervirksomheder uden at føre til en
højere grad af konkurser end for andre selskaber. Med
ændringerne mindskes risikoen for, at Danmark bliver et land,
hvor nye selskaber i praksis er filialer af udenlandske selskaber,
etableret i lande med mindre regulering og lavere kapitalkrav end
Danmark.
EU-Domstolen har de seneste år afsagt
domme, der medfører, at det vil være i strid med
EU-retten at nægte et selskab at flytte hjemsted, medmindre
særlige beskyttelseshensyn gør sig gældende. Med
lovforslaget bliver det derfor muligt for selskaber at flytte deres
hjemsted til et andet EU-land, og der foreslås bestemmelser
til varetagelse af bl.a. kreditorer og medarbejderes
interesser.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg
anbefale lovforslaget til Tingets velvillige behandling.