Skriftlig fremsættelse (27. februar
2013)
Erhvervs- og
vækstministeren (Annette Vilhelmsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om finansielle
rådgivere
(Lovforslag nr. L 151)
Lovforslaget har til formål at
fastsætte rammer for virksomheder, der er ikke-finansielle
virksomheder, der yder rådgivning om finansielle produkter
til forbrugere.
Lovforslaget gennemfører
anbefalingen om at indføre en lovgivning for
rådgivning om finansielle produkter. Anbefalingen
følger af Erhvervs- og Vækstministeriets rapport om
muligheder for at styrke uvildig rådgivning fra august 2012,
der er udarbejdet i forlængelse af et forslag til
folketingsbeslutning om uvildig rådgivning i finansielle
sager den 4. marts 2010.
I den nuværende lovgivning er der
ikke hjemmel til at stille krav om, at udbydere af finansiel
rådgivning skal have en tilladelse, hvis rådgivningen
sker uden for en finansiel virksomhed. Denne form for
rådgivning, som ligeledes omfatter rådgivning om
lån, udøves derfor uden tilladelse.
Med lovforslaget foreslås det
på denne baggrund først og fremmest, at
ikke-finansielle virksomheder, der yder rådgivning om
finansielle produkter til forbrugerne, skal have Finanstilsynets
tilladelse som finansiel rådgiver. Medlemmer af bestyrelsen
eller direktionen i disse virksomheder skal opfylde krav til
egnethed og hæderlighed, ligesom virksomheden blandt andet
skal tegne en ansvarsforsikring. Lovforslaget stiller derudover
krav om, at ansatte, som yder rådgivning, skal leve op til
lovens kompetencekrav.
Herudover indeholder lovforslaget regler om
god skik, der påbyder en finansiel rådgiver at drive
sin virksomhed i overensstemmelse med redelig forretningsskik og
god praksis. Lovforslaget indeholder samtidig regler om
håndtering af interessekonflikter og nærmere regler om,
hvornår en finansiel rådgiver må betegne sig selv
som værende "uafhængig".
Det foreslås, at Finanstilsynet skal
føre tilsyn med loven. Derudover får
Forbrugerombudsmanden mulighed for at anlægge sag
vedrørende handlinger, der strider mod redelig
forretningsskik og god praksis samt mulighed for at behandle visse
af lovens strafbelagte bestemmelser.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2014, men med en overgangsordning pr. 1. januar
2015 for de virksomheder, der allerede har påbegyndt
virksomhed omfattet af loven.
I forlængelse af ovenstående
giver lovforslaget først og fremmest forbrugerne sikkerhed
for kompetent finansiel rådgivning fra ikke-finansielle
virksomheder, ligesom det sikres, at såkaldt
"uafhængig" rådgivning også reelt er
uafhængig. Lovforslaget gavner ligeledes de finansielle
rådgivere, der modtager Finanstilsynets tilladelse, da de med
den nye certificeringsordning kan bevise, at de leverer finansiel
rådgivning på et højt niveau.
Med disse bemærkninger, og idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, anbefaler jeg forslaget til Tingets velvillige
behandling.