Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Bygningsudvalget den 16. maj 2013
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og bygningsministeren har
stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. februar
2013 og var til 1. behandling den 28. februar 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi-
og Bygningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 6
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og klima-,
energi- og bygningsministeren sendte den 28. november 2012 dette
udkast til udvalget, jf. KEB alm. del - bilag 69. Den 20. februar
2013 sendte klima-, energi- og bygningsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6
spørgsmål til klima-, energi- og bygningsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Dansk Byggeri,
DI Byg,
Kommunernes Landsforening og
Landbrug & Fødevarer.
Klima-, energi- og bygningsministeren har
over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af klima-, energi- og
bygningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»01. § 28, stk. 1, affattes
således:
»Gebyrer for kommunalbestyrelsens
behandling af ansøgninger i henhold til loven skal
opkræves efter tidsforbrug. Undtaget fra dette krav er dog
mindre bygninger, herunder carporte, garager, udhuse, drivhuse m.v.
og tilbygninger hertil. Klima-, energi- og bygningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om opkrævning af gebyrer
for kommunalbestyrelsens behandling af ansøgninger i henhold
til loven eller regler fastsat i medfør af
loven.««
[Krav om, at byggesagsgebyrer skal
opkræves efter tidsforbrug]
2)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
29, stk. 1, ændres »§ 28, stk. 1 og
3« til: »§ 28, stk. 1 og 4«.«
[Konsekvensændring som
følge af indsættelse af nyt stk. 3 i § 28]
Til § 2
3) Nr. 1
udgår.
[Fortsat forbud mod at anvende
Bygnings- og Boligregistrets energiforbrugsdata til kontrol med
energiforbrug]
Til § 3
4)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2013, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr.
01, træder i kraft den 1. januar 2015.«
[Ikrafttrædelsesbestemmelse
til kravet om opkrævning af byggesagsgebyrer efter
tidsforbrug]
Bemærkninger
Til nr. 1
Regeringens Vækstplan DK, som skal
fremme vækst og beskæftigelse i den private sektor
gennem bl.a. forbedrede rammevilkår for virksomhederne,
indeholder et initiativ, der skal sikre en hurtigere og mere
effektiv byggesagsbehandling og ensartethed i opkrævningen af
byggesagsgebyrer. Kommunerne har en uensartet praksis i
opkrævningen af byggesagsgebyrer, hvorfor virksomheder og
borgere oplever store forskelle i størrelserne af
byggesagsgebyrerne. Regeringen ønsker derfor at ændre
byggelovens gebyrbestemmelse, således at der stilles krav om,
at kommunerne fremover skal opkræve gebyrer for
byggesagbehandlingen efter tidsforbrug med henblik på at
fremme en mere gennemskuelig og ensartet gebyropkrævning.
Efter den gældende byggelovs §
28, stk. 1, fastsætter klima-, energi- og bygningsministeren
nærmere regler om gebyrer for kommunalbestyrelsens behandling
af ansøgninger i henhold til loven. Efter de gældende
regler kan kommunerne selv bestemme, om omkostningerne til
byggesagsbehandlingen skal finansieres gennem opkrævningen af
byggesagsgebyrer, eller om omkostningerne helt eller delvis skal
dækkes via skatteindtægter.
Ved ændringen af byggeloven ved lov
nr. 514 af 17. juni 2008 blev det i bemærkningerne
anført, at der for at sikre gennemsigtighed og øget
ensartethed i kommunernes ressourceforbrug ville blive udarbejdet
en bekendtgørelse, som skulle angive, hvordan byggesagerne
skulle kategoriseres, så det blev muligt for kommunerne at
fastlægge rammerne for udredningen af ressourceforbruget
inden for de enkelte bygningstyper.
Med bemærkningerne til lov nr. 514 af
17. juni 2008 blev der således foretaget en ændring af
den hidtidige praksis for kommunernes opkrævning af
byggesagsgebyrer med den hensigt at hindre, at der ikke systematisk
blev opkrævet et højere gebyr for enkelte typer af
byggeri, end den enkelte kommunes omkostninger for sagsbehandlingen
af den pågældende type byggeri. Udmøntningen
skete i bygningsreglementet 2008, kapitel 1.12, stk. 4, hvor der
blev indført fem bebyggelseskategorier, som kommunerne efter
ændringen skulle opdele opkrævningen af
byggesagsgebyrer efter. Efter indførelsen af de fem
bebyggelseskategorier har det ikke været muligt for
kommunerne at krydsfinansiere byggesagsbehandlingen på
tværs af bebyggelseskategorierne.
Den foreslåede ændring af
byggeloven i § 28, stk. 1, medfører, at der
indføres regler, som i videre udstrækning skal sikre
gennemsigtighed og større ensartethed i kommunernes
måde at opgøre byggesagsgebyrerne på. Dette
opnås, ved at der fastsættes bestemmelse om, at gebyrer
for kommunalbestyrelsens behandling af byggeansøgninger skal
opkræves efter tidsforbrug.
Den foreslåede ændring
indebærer, at klima-, energi- og bygningsministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen
skal opkræve gebyr for hver byggesag i forhold til den tid,
kommunen har brugt på at behandle byggesagen, således
at størrelsen af gebyret vil afspejle, hvor lang tid
kommunen har brugt på at behandle ansøgerens byggesag.
Da den foreslåede ændring medfører, at
byggesagsgebyrer skal opkræves efter tidsforbrug, vil det
ikke blive muligt for kommunerne at opkræve et fast
grundgebyr eller et »opstartsgebyr« ved siden af
timebetalingen.
Ved udmøntningen af bestemmelsen vil
det være op til den enkelte kommune at bestemme, om
omkostningerne til byggesagsbehandlingen skal finansieres gennem
opkrævningen af byggesagsgebyrer, eller om omkostningerne
helt eller delvis skal dækkes via skatteindtægter.
Den foreslåede ændring af
byggelovens § 28, stk. 1, ændrer ikke i principperne for
kommunernes opkrævning af gebyrer. Kommunerne må
således fortsat ikke opkræve gebyrer, der overstiger
omkostningerne til byggesagsbehandlingen.
Med henblik på at sikre
gennemsigtighed i gebyropkrævningen kan klima-, energi- og
bygningsministeren ved udmøntningen af reglerne
fastsætte bestemmelser om, at kommunen ved opkrævningen
af byggesagsgebyr skal udspecificere tidsforbruget i den enkelte
byggesag, således at byggeansøgeren får kendskab
til kommunens opgørelse af tidsforbruget i den enkelte
byggesag.
Ved udmøntningen af den
foreslåede ændring vil den enkelte kommune selv skulle
fastsætte sin timepris under hensyntagen til de almindelige
regler for gebyropkrævning, herunder at
gebyrindtægterne ikke må overstige de omkostninger, som
kommunen har haft i forbindelse med byggesagsbehandlingen. Den
enkelte kommune vil skulle opkræve samme timepris i alle
byggesager.
Den foreslåede ændring undtager
mindre bygninger såsom carporte, garager, udhuse, drivhuse
m.v. og tilbygninger hertil fra kravet om, at byggesagsgebyrer skal
opkræves efter tidsforbrug. Årsagen til dette er, at et
antal kommuner allerede efter de gældende regler
opkræver byggesagsgebyrer efter tidsforbrug, og erfaringerne
herfra viser, at opkrævning efter tidsforbrug ved disse
nævnte mindre bygninger kan medføre gebyrer, der ikke
står i forhold til ansøgerens investering i
byggeprojektet.
Ved udmøntningen af den
foreslåede ændring vil den enkelte kommune derfor
få mulighed for selv at vælge, om kommunen vil
fastsætte et fast gebyr for byggesagsbehandlingen af mindre
bygninger, eller om kommunen også for disse typer bygninger
vil opkræve byggesagsgebyrer efter tidsforbrug.
Vælger en kommune at fastsætte
et fast gebyr for byggesagsbehandlingen af mindre bygninger,
må indtægterne fra de faste gebyrer samlet set ikke
overstige de omkostninger, som kommunen har i forbindelse med
byggesagsbehandlingen af de mindre bygninger, for hvilke kommunen
opkræver et fast byggesagsgebyr.
Den foreslåede ændring vil
blive udmøntet i bekendtgørelsesform.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 9, hvor der
foreslås et nyt stk. 3 indsat i § 28. Den gældende
§ 28, stk. 3, bliver med lovforslaget rykket til stk. 4,
hvorfor henvisningen til stykket som konsekvens heraf
foreslås ændret.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget udgår
adgangen for myndighederne til at anvende Bygnings- og
Boligregistrets energiforbrugsdata til kontrol, der ligger inden
for det oplysnings-, planlægnings- og
energieffektiviseringsformål, som energiforbrugsoplysningerne
er indsamlet til. Bestemmelsen udgår, da der på
nuværende tidspunkt ikke er politisk opbakning til at lade
energiforbrugsdata i BBR udgøre grundlaget for at
målrette oplysningsaktiviteter til forbrugere med et
særlig højt energiforbrug.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring af
byggelovens § 28, stk. 1, hvorefter kommunerne skal
opkræve byggesagsgebyrer efter tidsforbrug, skal træde
i kraft den 1. januar 2015, således at kommunerne får
rimelig tid til at indrette sig på de nye krav.
Julie Skovsby (S) Jens Joel (S)
Karin Gaardsted (S) Jesper Petersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil
(S) Jeppe Kofod (S) Flemming Møller Mortensen (S) Rasmus
Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV) Lotte Rod (RV) Steen Gade
(SF) fmd. Jonas Dahl (SF) Per
Clausen (EL) Frank Aaen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)
nfmd. Henrik Høegh (V)
Jacob Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Ellen Trane
Nørby (V) Ulla Tørnæs (V) Eyvind Vesselbo (V)
Mikkel Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) René
Christensen (DF) Kim Christiansen (DF) Villum Christensen (LA) Mike
Legarth (KF) Vivi Kier (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 150
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og høringsvar,
fra klima-, energi- og bygningsministeren | 2 | Tidplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | 1. udkast til betænkning | 4 | Ændringsforslag fra klima-, energi-
og bygningsministeren | 5 | 2. udkast til betænkning | 6 | Anmodning om indsættelse af afsnit i
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 1 fra klima-,
energi- og bygningsministeren | 7 | 3. udkast til betænkning | 8 | Henvendelse af 1/5-13 fra Kommunernes
Landsforening (KL) | 9 | 4. udkast til betænkning | 10 | Henvendelse af 7/5-13 fra Dansk Byggeri,
Landbrug & Fødevarer og DI Byg | 11 | 5. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 150
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om afgrænsning af hjemmelen
»til opfyldelse af forpligtelser af teknisk karakter i
forhold til EU-retten«, til klima-, energi- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om en uddybning af, hvorledes
BBR-oplysninger skal anvendes ved implementeringen af artikel 14 i
direktivet om bygningers energimæssige ydeevne, til klima-,
energi- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om borgernes beskyttelse imod, at
oplysninger om deres energiforbrug, som er registreret i BBR,
videregives til uvedkommende eksempelvis i forbindelse med, at
oplysningerne videregives til forskningsbrug, til klima-, energi-
og bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om - som teknisk bistand - at
udarbejde et ændringsforslag, der deler lovforslaget,
således at bestemmelserne i BBR-loven, der giver myndigheder
mulighed for at indsamle borgernes personlige energioplysninger for
at fremme satsninger på energieffektiviseringer, udgår
til et selvstændigt lovforslag, til klima-, energi- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 1/5-13 fra Kommunernes Landsforening (KL), til
klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 7/5-13 fra Dansk Byggeri, Landbrug &
Fødevarer og DI Byg, til klima-, energi- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå |
|