Fremsat den 7. februar 2013 af ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri (Mette Gjerskov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om jordbrugets
anvendelse af gødning og om plantedække
(Regulering af kvælstofkvoten og
indberetning af plantedække m.v.)
§ 1
I lov om jordbrugets anvendelse af gødning
og om plantedække, jf. lovbekendtgørelse nr. 415 af 3.
maj 2011, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 5 ændres
»§§ 6-9« til: »§§
6-8«.
2. § 7,
stk. 1, affattes således:
»En virksomhed, der ikke har udlagt
efterafgrøder eller anvendt et af alternativerne til
udlægning af efterafgrøder efter regler fastsat i
medfør af § 18, får reduceret den samlede kvote
for kvælstof for planperioden. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte
nærmere regler herom.«
3. §
9 ophæves.
4. I
§ 10 indsættes som stk.
2:
»Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om, at kvælstof i
husdyrgødning, forarbejdet husdyrgødning, anden
organisk gødning end husdyrgødning eller
handelsgødning efter ansøgning kan fratrækkes i
virksomhedens forbrug af kvælstof i tilfælde af brand,
tyveri, eller andre særlige omstændigheder.«
5. § 13,
stk. 1, affattes således:
»Virksomhedens forbrug af kvælstof i
anden organisk gødning end husdyrgødning beregnes som
leverandørens angivelse af den totale mængde af
kvælstof i den gødning, der er leveret til
virksomheden i planperioden, tillagt planperiodens primolager og
fratrukket planperiodens ultimolager af kvælstof i anden
organisk gødning end husdyrgødning.«
6.
Efter § 21 indsættes:
Ȥ 21
a. Virksomheden skal hvert år indberette virksomhedens
samlede areal, hvorpå der er etableret plantedække,
efter regler fastsat i medfør af § 18.
Stk. 2. Ministeren
fastsætter nærmere regler om indberetningen, herunder
udformning og indhold og fristen for indberetning.«
7. § 22,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Gødningsregnskabet skal opgøres på grundlag af
virksomhedens gødningsplanlægning, jf. § 21, samt
de indberetninger, der er nævnt i stk. 2 og 3, om
husdyrbesætning, lagre m.v. og angive
1) virksomhedens
samlede kvote for kvælstof, jf. §§ 6-8, og
virksomhedens forbrug af kvælstof, jf. §§
10-14,
2) oplysninger om
husdyrbesætning og det samlede areal med et
gødningsbehov, og
3) oplysninger om
virksomhedens aftaler om forpagtning til brug for udbringning af
husdyrgødning og om virksomhedens
husdyrgødningsaftaler.«
8. § 26 a,
stk. 1, affattes således:
»Ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri kan fastsætte regler om pligt til at anvende digital
kommunikation i forbindelse med registrering efter § 2, stk.
2, registrering og afmelding efter § 2, stk. 3 og 7,
ansøgning om at få tildelt en kvælstofkvote til
brødhvede efter regler fastsat i henhold til § 6,
ansøgning om under særlige omstændigheder at
fratrække kvælstof i virksomhedens forbrug af
kvælstof efter regler fastsat i henhold til § 10, stk.
2, indberetning af gødningsplanlægningen efter §
21, stk. 1, indberetning af arealer med plantedække efter
§ 21 a samt indberetning af de oplysninger, der er omhandlet i
§ 22, stk. 2-4, og § 24.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1 | Indledning | 2. | Baggrund for lovforslaget | 3. | Lovforslagets hovedindhold | | 3.1 | Gældende ret | | | 3.1.1 | Efterafgrøders betydning for
kvælstofkvoten | | | 3.1.2 | Mulighed for forhøjelse af
kvælstofkvoten ved ekstreme vejrligstilfælde | | | 3.1.3 | Nedsættelse af
jordbrugsvirksomhedens forbrug af kvælstof under
særlige omstændigheder | | | 3.1.4 | Opgørelse af kvælstof i anden
organisk gødning | | | 3.1.5 | Indberetning af efterafgrøder | | | 3.1.6 | Pligt til at anvende digital
kommunikation | | 3.2 | De foreslåede ændringer | | | 3.2.1 | Efterafgrøders betydning for
kvælstofkvoten | | | 3.2.2 | Muligheden for forhøjelse af
kvælstofkvoten ved ekstreme vejrligstilfælde | | | 3.2.3 | Nedsættelse af
jordbrugsvirksomhedens forbrug af kvælstof under
særlige omstændigheder | | | 3.2.4 | Opgørelse af kvælstof i anden
organisk gødning | | | 3.2.5 | Indberetning af efterafgrøder | | | 3.2.6 | Pligt til at anvende digital
kommunikation | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes med henblik
på ændring af lov om jordbrugets anvendelse af
gødning og om plantedække, jf.
lovbekendtgørelse nr. 415 af 3. maj 2011.
At reducere udvaskningen af kvælstof til
vandmiljøet mest muligt er en vigtig del af regeringens
ønske om en grøn omstilling af jordbruget i Danmark.
Med lovforslaget sikres det, at vandmiljøet ikke bliver
ekstra belastet af kvælstof fra jordbruget i tilfælde
af ekstremt vejrlig. Således foreslås det, at
fødevareministeren bemyndiges til at fastsætte regler
om, at jordbrugere automatisk får nedsat deres
kvælstofkvote, hvis kravet om at udlægge
efterafgrøder ikke opfyldes f.eks. på grund af
dårligt vejr. Det foreslås ligeledes at ophæve
muligheden for at fastsætte regler om forhøjelse af en
jordbrugsvirksomheds kvælstofkvote ved ekstremt vejrlig.
Endvidere indeholder forslaget hjemmel til at fastsætte
regler om, at efterafgrøder fremover skal indberettes
særskilt, hvilket vil indebære, at alle typer af
efterafgrøder skal indberettes i begyndelsen af planperioden
umiddelbart efter, at de er udlagt, i modsætning til
gældende ret, hvor disse først indberettes i
forbindelse med gødningsregnskabet mere end 1½
år efter, at de er udlagt. Således bliver grundlaget
for kontrollen af efterafgrødekravet mere præcist.
Endelig foreslås mindre, tekniske justeringer af reglerne
for, hvordan en virksomheds kvælstofforbrug skal
opgøres.
2. Baggrund for lovforslaget
Kvælstofregulering i Danmark er en
konsekvens af det stadigt øgede fokus på
kvælstofbelastningen af vandmiljøet både fra
dansk side og fra EU's side gennem de seneste 25 år. Der er
løbende i forbindelse med de forskellige
vandmiljøplaner - Vandmiljøplan I i 1987,
Vandmiljøplan II i 1998 og Vandmiljøplan III i 2004 -
iværksat en lang række tiltag for at nedbringe
kvælstofbelastningen af det danske vandmiljø.
Som led heri har lov om jordbrugets anvendelse
af gødning og om plantedække som formål at
regulere jordbrugets anvendelse af gødning og
dyrkningsrelaterede tiltag for at begrænse udvaskningen af
kvælstof. I loven er eksempelvis fastsat principper for
beregning af det maksimalt tilladte forbrug af kvælstof i
jordbrugsvirksomheder (virksomhedens kvælstofkvote) og for
beregning af den enkelte virksomheds forbrug af kvælstof i
handelsgødning, husdyrgødning, forarbejdet
husdyrgødning og anden organisk gødning.
Jordbrugsvirksomhederne skal hvert år udarbejde et regnskab
for, hvor meget gødning (kvælstof) der er anvendt i
perioden 1. august til 31. juli (planperioden). Derudover gives der
i loven mulighed for at fastsætte regler om udlægning
af efterafgrøder og andre dyrkningsrelaterede tiltag
såsom forbud mod jordbearbejdning. Disse hjemler
udmøntes hvert år i en
gødskningsbekendtgørelse, der fastsætter de
nærmere regler for opgørelsen af
gødningsforbruget, fastsættelsen af
jordbrugsvirksomhedernes kvælstofkvoter og de konkrete
dyrkningsmæssige tiltag, som jordbrugsvirksomhederne skal
iværksætte i den kommende planperiode. Siden
gødskningsbekendtgørelsen for planperioden 1. august
1998 til 31. juli 1999 (bekendtgørelse nr. 523 af 8. juli
1998 om jordbrugets anvendelse af gødning og om
plantedække) har jordbrugsvirksomheder været
pålagt at etablere efterafgrøder på 6 % af deres
areal. For planperioden 1. august 2008 til 31. juli 2009 blev
efterafgrødekravet forhøjet til 10 eller 14 %
afhængigt af virksomhedens karakter, hvilket kravet har
været lige siden.
For at leve op til Danmarks forpligtelser i
henhold til EU's vandrammedirektiv, jf. Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om
fastsættelse af en ramme for Fællesskabets
vandpolitiske foranstaltninger (EF-Tidende 2000, nr. L 327, side 1)
ændredes lov om jordbrugets anvendelse af gødning og
om plantedække ved lov nr. 1528 af 27. december 2009
således, at der indførtes hjemmel til at stille krav
om etablering af målrettede 140.000 ha yderligere
efterafgrøder ifølge vandplanerne. Disse
efterafgrøder vil skulle udlægges første gang i
eftersommeren 2014 for planperioden 1. august 2014-31. juli 2015,
når de endelige vandplaner foreligger, og hvis der heri
stilles krav om udlægning af disse målrettede
efterafgrøder.
I 2010 og 2011 betød den kraftige
nedbør i august, at en stor del af de efterafgrøder,
der skulle udlægges efter
gødskningsbekendtgørelsen for at opnå
målene i vandmiljøplanerne, ikke kunne etableres.
Denne situation bevirkede, at NaturErhvervstyrelsen (det
daværende Plantedirektorat) måtte give en række
dispensationer fra efterafgrødekravet, og dermed var
grundlaget for den kvælstofreducerende effekt, der var
forudsat i vandmiljøplanerne, ikke til stede i hele
perioden.
For at sikre miljøeffekten af de
nuværende og de kommende krav om udlægning af
efterafgrøder blev reglerne om etablering af
efterafgrøder ændret ved bekendtgørelse nr. 804
af 18. juli 2012 om jordbrugets anvendelse af gødning i
planperioden 2012/2013 og om plantedække (herefter
gødskningsbekendtgørelsen) således, at
efterafgrøderne for den planperiode, der blev
påbegyndt den 1. august 2012, skulle være etableret i
begyndelsen af planperioden og ikke som før efter
planperiodens udløb. Skulle jordbrugsvirksomheden i august
ikke have mulighed for at udlægge de pligtige
efterafgrøder, kan jordbrugsvirksomheden indrette sig efter
dette og f.eks. anvende mindre gødning i foråret eller
bruge opsparede efterafgrøder fra tidligere
planperioder.
Efter § 9 i den gældende lov har
fødevareministeren bemyndigelse til at fastsætte
regler om, at jordbrugsvirksomhedens kvælstofkvote for en
mark kan forhøjes, hvis der ved ekstreme
vejrligstilfælde bortfyger eller udvaskes udbragt
kvælstof fra en mark eller dele af en mark. Denne bestemmelse
har senest været udnyttet i bekendtgørelse nr. 845 af
12. juli 2011 om jordbrugets anvendelse af gødning for
planperioden 2011/2012 og om plantedække
(gødskningsbekendtgørelsen for 2011/2012). Denne
mulighed vurderes ikke at være i overensstemmelse med
nitratdirektivet, Rådets direktiv 91/676/EØF af 12.
december 1991 om beskyttelse af vand mod forurening
forårsaget af nitrater, der stammer fra landbruget
(EF-Tidende, nr. L 375 af 31. december 1991, s. 1-8), hvorfor
EU-kommissionen i brev af 8. december 2011 har henstillet, at
bestemmelsen i loven ophæves. Således er
bemyndigelsesbestemmelsen i lovens § 9 ikke udnyttet i den
seneste gødskningsbekendtgørelse for planperioden
2012/2013.
3. Lovforslagets hovedindhold
3.1. Gældende ret
Lov om jordbrugets anvendelse af
gødning og om plantedække (gødskningsloven),
jf. lovbekendtgørelse nr. 415 af 3. maj 2011, har til
formål at begrænse udvaskningen af kvælstof ved
regulering af jordbrugets anvendelse af gødning, ved krav om
etablering af plantedække og ved andre dyrkningsrelaterede
tiltag.
I loven er fastsat principper for beregning af
det maksimalt tilladte forbrug af kvælstof
(jordbrugsvirksomhedens kvælstofkvote) og for beregning af
den enkelte jordbrugsvirksomheds forbrug af kvælstof i
handelsgødning, husdyrgødning, forarbejdet
husdyrgødning og anden organisk gødning. Reglerne
vedrørende forbrug af kvælstof gælder for
jordbrugsvirksomheder, der er optaget i Fødevareministeriets
register over virksomheder, der er berettigede til at modtage
handelsgødning uden at skulle betale kvælstofafgift
(Register for Gødningsregnskab). Derudover bemyndiges
fødevareministeren i lovens § 18 til at fastsætte
regler om udlægning af efterafgrøder og andre
dyrkningsrelaterede tiltag såsom forbud mod jordbearbejdning.
Efter lovens § 22 skal jordbrugsvirksomhederne hvert år
udarbejde et regnskab for, hvor meget gødning
(kvælstof) der er anvendt i perioden 1. august til 31. juli
(planperioden). Heri skal også indgå oplysninger om
etablerede efterafgrøder.
Lovens hjemler udmøntes hvert år
i en gødskningsbekendtgørelse, der fastsætter
de nærmere regler for opgørelsen af
gødningsforbruget, fastsættelsen af
jordbrugsvirksomhedernes kvælstofkvoter og de konkrete
dyrkningsmæssige tiltag, som jordbrugsvirksomhederne skal
iværksætte i den kommende planperiode. Siden
gødskningsbekendtgørelsen for planperioden 1. august
1998 til 31. juli 1999 (bekendtgørelse nr. 523 af 8. juli
1998 om jordbrugets anvendelse af gødning og om
plantedække) har jordbrugsvirksomheder været
pålagt at etablere efterafgrøder på 6 % af deres
areal. For planperioden 1. august 2008 til 31. juli 2009, jf.
bekendtgørelse nr. 786 af 22. juli 2008, blev
efterafgrødekravet forhøjet til 10 eller 14 %
afhængigt af virksomhedens karakter, hvilket kravet har
været lige siden.
3.1.1. Efterafgrøders betydning for
kvælstofkvoten
I lovens § 18 bemyndiges
fødevareministeren til at fastsætte regler om
etablering af plantedække, herunder efterafgrøder, og
andre dyrkningsmæssige tiltag. Ministeren kan desuden
fastsætte regler om, at etablering af pligtige
efterafgrøder helt eller delvist kan erstattes af en
reduktion af virksomhedens samlede kvote for kvælstof, jf.
§ 7, stk. 1.
Bemyndigelsen er udmøntet i
gødskningsbekendtgørelsens kapitel 6 (senest
bekendtgørelse nr. 804 af 18. juli 2012 om jordbrugets
anvendelse af gødning i planperioden 2012/2013 og om
plantedække), hvoraf det af bekendtgørelsens § 32
fremgår, at jordbrugsvirksomheder kan anvende en række
alternativer til at opfylde af efterafgrødekravet, herunder
en reduktion af jordbrugsvirksomhedens kvælstofkvote.
Efter § 29 i
gødskningsbekendtgørelsen for planperioden 2012/2013
og i de forudgående gødskningsbekendtgørelser
kan NaturErhvervstyrelsen efter ansøgning dispensere fra
efterafgrødekravet i særlige tilfælde. Hjemlen
har været anvendt i tilfælde, hvor der er faldet
ekstraordinært meget nedbør i sommermånederne. I
2010 blev der således givet ca. 7000 hele eller delvise
dispensationer fra efterafgrødekravet. I 2011 blev der givet
en generel dispensation fra kravet om etablering af
efterafgrøder på grund af megen nedbør i
august. Effekten af de pligtige efterafgrøder udlagt i 2011
vurderes på denne baggrund at være halveret i forhold
til det forudsatte i vandmiljøplanerne.
Til og med planperioden 1. august 2011 til 31.
juli 2012 skulle efterafgrødekravet for planperioden
opfyldes i efteråret efter planperiodens udløb. For at
sikre miljøeffekten af de nuværende og de kommende
krav om udlægning af efterafgrøder er reglerne om
etablering af efterafgrøder blevet ændret ved den
seneste gødskningsbekendtgørelse således, at
efterafgrøderne for den planperiode, der er påbegyndt
den 1. august 2012, skal være udlagt før eller i
begyndelsen af planperioden, dvs. inden den 1. eller 20. august
2012 afhængigt af typen af efterafgrøde, og ikke som
før efter planperiodens udløb.
Skulle jordbrugsvirksomheden således
ikke i august have mulighed for at udlægge de pligtige
efterafgrøder, kan jordbrugsvirksomheden indrette sig efter
dette i planperioden og f.eks. anvende mindre gødning i
foråret eller bruge opsparede efterafgrøder fra
tidligere planperioder.
3.1.2. Mulighed for forhøjelse af
kvælstofkvoten ved ekstreme vejrligstilfælde
I medfør af gødskningslovens
§ 9 kan fødevareministeren fastsætte regler om,
at jordbrugsvirksomhedens kvælstofkvote for en mark efter
ansøgning kan forhøjes, hvis der på grund af
ekstreme vejrligstilfælde bortfyger eller udvaskes
kvælstof.
Denne bemyndigelse har været
udmøntet i de årlige
gødskningsbekendtgørelser, hvorved
jordbrugsvirksomhederne på baggrund af en erklæring fra
en konsulent fik mulighed for at forhøje
kvælstofkvoten ved ekstreme vejrligstilfælde.
Bemyndigelsen vurderes ikke at være i overensstemmelse med
nitratdirektivet, Rådets direktiv 91/676/EØF af 12.
december 1991 om beskyttelse af vand mod forurening
forårsaget af nitrater, der stammer fra landbruget
(EF-Tidende, nr. L 375 af 31. december 1991, s. 1-8). På
denne baggrund har Kommissionen i brev af 8. december 2011
henstillet, at bemyndigelsen ophæves. Bemyndigelsen er derfor
ikke udmøntet i den seneste
gødskningsbekendtgørelse for planperioden
2012/2013.
3.1.3. Nedsættelse af jordbrugsvirksomhedens forbrug
af kvælstof under særlige
omstændigheder
Ved beregningen af en jordbrugsvirksomheds
forbrug af kvælstof tager NaturErhvervstyrelsen efter praksis
hensyn til, hvis det kan dokumenteres, at kvælstoffet ikke
har kunnet anvendes på grund af særlige
omstændigheder såsom ødelæggelse af
gødningslagre ved brand, tyveri af gødning eller
nedsættelse af gødningsværdien i
husdyrgødning og forarbejdet husdyrgødning på
grund af krav fra offentlige myndigheder i henhold til
bestemmelserne i lov om hold af dyr om særlig
håndtering i forbindelse med forekomst af smitsomme
sygdomme.
3.1.4. Opgørelse af kvælstof i anden organisk
gødning
Det følger af gødskningslovens
§ 13, stk. 1, at den totale mængde af kvælstof i
anden organisk gødning end husdyrgødning beregnes som
leverandørens angivelse af den totale mængde af
kvælstof i den gødning, der er leveret til
virksomheden i planperioden.
I praksis har forbruget af anden organisk
gødning end husdyrgødning været opgjort
på samme måde som forbruget af handelsgødning,
jf. lovens § 14, stk. 1, dvs., at man har tillagt
virksomhedens lagerbeholdning af den pågældende
gødningstype ved planperioden begyndelse og fratrukket
lagerbeholdningen ved planperiodens udløb, idet dette giver
det reelle billede af jordbrugsvirksomhedens
kvælstofforbrug.
3.1.5. Indberetning af efterafgrøder
Ifølge gødskningslovens §
22, stk. 4, nr. 3, skal jordbrugsvirksomheden angive det samlede
areal, hvorpå der er etableret plantedække, herunder
efterafgrøder, i gødningsregnskabet, som indsendes
senest den 31. marts året efter planperiodens afslutning. Det
kan således være vanskeligt for NaturErhvervstyrelsen
at kontrollere, at jordbrugsvirksomheden har udlagt de
efterafgrøder, der er angivet i gødningsregnskabet,
idet NaturErhvervstyrelsen først får valide
oplysninger om udlagte efterafgrøder 1½ år
efter, at afgrøderne er etableret.
3.1.6. Pligt til at anvende digital
kommunikation
Bestemmelsen i § 26 a i
gødskningsloven indeholder en hjemmel til at fastsætte
regler om pligt til at anvende digital kommunikation bl.a. ved
indberetning af gødningsregnskaber og
gødningsleverandørers indberetning af oplysninger om,
hvem der er afsat gødning til samt ansøgninger om
forhøjelsen af kvælstofkvoten ved ekstreme
vejrligstilfælde og dispensation fra kravet om såning
af efterafgrøder.
Bemyndigelsen er udnyttet i
gødskningsbekendtgørelsen, hvorefter indberetninger
og ansøgninger efter bekendtgørelsen skal sendes
digitalt via www.virk.dk eller www.naturerhverv.dk. Blandt andet
skal gødningsregnskabet indberettes digitalt, jf. § 39,
stk. 1. Jordbrugsvirksomheder, som har et samlet dyrket areal
på under 25 ha, kan indsende gødningsregnskabet i
papirform til NaturErhvervstyrelsen, jf. § 39, stk. 2. Ca. 98
% af alle jordbrugsvirksomheder indsender gødningsregnskabet
digitalt.
3.2. De
foreslåede ændringer
3.2.1. Efterafgrøders betydning for
kvælstofkvoten
Det foreslås, at en jordbrugsvirksomheds
samlede kvote for kvælstof i planperioden automatisk
reduceres, hvis jordbrugsvirksomheden ikke har etableret de
pligtige efterafgrøder eller anvendt et af alternativerne
til udlægning af efterafgrøder efter regler fastsat i
medfør af lovens § 18. Det foreslås endvidere, at
fødevareministeren får bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler herom. Disse regler vil blive
fastsat første gang i
gødskningsbekendtgørelsen for planperioden 1. august
2013 til 31. juli 2014. Ændringen skal ses i sammenhæng
med den seneste gødskningsbekendtgørelse, hvorefter
efterafgrøderne skal være udlagt i begyndelsen af
planperioden i modsætning til efter planperioden, som det har
været tilfældet til og med planperioden 2010/2011.
Efterafgrøderne skal således for indeværende
planperiode 2012/13, der går fra den 1. august 2012 til den
31. juli 2013, have været etableret i august 2012.
Jordbrugsvirksomheden har således mulighed for i begyndelsen
af planperioden at tage højde for virkningen af ikke at
udlægge efterafgrøder.
Kvælstofkvoten vil ikke blive nedsat,
hvis jordbrugsvirksomheden opfylder kravet om etablering af
efterafgrøder ved at overføre overskud af
efterafgrøder fra tidligere planperioder eller ved at
anvende et af de alternativer, der er nævnt i § 32 i den
seneste gødskningsbekendtgørelse for planperioden
2012/2013 som for eksempel udlægning af
mellemafgrøder, etablering af flerårige
energiafgrøder, afbrænding af fiberfraktion m.v.
Ifølge den seneste gødskningsbekendtgørelses
bilag 4, tabel 2, er omregningsfaktoren for reduktion af
kvælstofkvoten ved manglende udlægning af
efterafgrøder beregnet til 56-85 kg N pr. ha.
Jordbrugsvirksomheden har derved flere
muligheder for at opfylde kravet om efterafgrøder og har
også mulighed for at tage hensyn til eventuelle
vejrmæssige eller andre udfordringer i sin
planlægning.
Den foreslåede mulighed for automatisk
at nedsætte kvælstofkvoten, hvis efterafgrøderne
ikke er udlagt, og alternativerne ikke er anvendt, sikrer den
tilsigtede positive miljøeffekt af
efterafgrødekravet.
3.2.2. Muligheden for forhøjelse af
kvælstofkvoten ved ekstreme vejrligstilfælde
Det foreslås, at bemyndigelsen i den
nugældende § 9 i gødskningsloven til
fødevareministeren til at fastsætte regler om
forhøjelse af kvælstofkvoten ved ekstreme
vejrligstilfælde ophæves.
Bemyndigelsen er ikke udnyttet i den seneste
gødskningsbekendtgørelse.
En forhøjelse af en
jordbrugsvirksomheds kvælstofkvote i tilfælde af
ekstremt vejrlig betyder, at jordbruger ved for eksempel ekstreme
nedbørsmængder eller orkaner kan gødske mere,
end der normalt tillades, hvis den allerede tilførte
gødning udvaskes eller fyger bort. Dette medfører en
yderligere belastning af miljøet, idet der tilføres
yderligere kvælstof til miljøet, uden at der foretages
kompenserende foranstaltninger som for eksempel at etablere flere
eftergrøder for at undgå udvaskning af
kvælstoffet. Dette vurderes ikke at være i
overensstemmelse med nitratdirektivet, Rådets direktiv
91/676/EØF af 12. december 1991 om beskyttelse af vand mod
forurening forårsaget af nitrater, der stammer fra landbruget
(EF-Tidende, nr. L 375 af 31. december 1991, s. 1-8). På
denne baggrund har Kommissionen i brev af 8. december 2011
henstillet, at bemyndigelsen ophæves.
Jordbrugsvirksomheden vil fremadrettet skulle
imødegå eventuelt ekstremt vejrlig og dermed sikre en
effektiv udnyttelse af jordbrugsvirksomhedens kvælstofkvote
ved f.eks. at gødske ad flere omgange. Jordbrugsvirksomheden
må således ved planlægning mindske risikoen for
udvaskning af gødning til vandmiljøet i
tilfælde af ekstremt vejrlig.
3.2.3. Nedsættelse af jordbrugsvirksomhedens forbrug
af kvælstof under særlige
omstændigheder
Ved beregningen af en jordbrugsvirksomheds
forbrug af kvælstof tager NaturErhvervstyrelsen efter praksis
hensyn til, hvis det kan dokumenteres, at kvælstoffet ikke
har kunnet anvendes på grund af særlige
omstændigheder såsom ødelæggelse af
gødningslagre ved brand, tyveri af gødning, eller
gødningsværdien i husdyrgødning og forarbejdet
husdyrgødning har været nedsat på grund af krav
fra offentlige myndigheder om særlig håndtering f.eks.
i forbindelse med forekomst af smitsomme sygdomme, jf.
bestemmelserne i lov om hold af dyr.
Denne praksis foreslås tydeliggjort i
loven således, at det giver jordbrugsvirksomhederne en
sikkerhed for, at de efter ansøgning i særlige
tilfælde har mulighed for at fratrække kvælstof i
deres gødningsregnskab, så den gødning, der er
gået tabt eller ikke har kunnet anvendes på grund af de
særlige forhold, ikke medregnes som forbrugt i
gødningsregnskabet. Det står dermed klart for
jordbrugsvirksomhederne, at de kan udbringe den planlagte
mængde gødning på markerne uden at
overtræde deres kvælstofkvote. Bemyndigelsen vil blive
udmøntet i den årlige
gødskningsbekendtgørelse.
3.2.4. Opgørelse af kvælstof i anden organisk
gødning
Med forslaget til lovændringen skabes
der overensstemmelse mellem gældende praksis og lovens
ordlyd. Herved tydeliggøres det, at virksomhedens forbrug af
kvælstof i anden organisk gødning end
husdyrgødning beregnes som leverandørens angivelse af
den totale mængde af kvælstof i den gødning, der
er leveret til virksomheden i planperioden, tillagt planperiodens
primolager og fratrukket planperiodens ultimolager på samme
måde, som beregningen foretages for handelsgødning,
jf. lovens § 14, stk. 1.
For at give et retvisende billede af, hvad en
jordbrugsvirksomhed har forbrugt at kvælstof fra anden
organisk gødning end husdyrgødning, er det ikke
tilstrækkeligt, som det er beskrevet i den gældende
lovs § 13, stk. 1, at gå ud fra, at den mængde
gødning, som er blevet leveret til jordbrugsvirksomheden,
også er blevet forbrugt. Kvælstofforbruget er
også afhængigt af, hvor meget gødning der var
på jordbrugsvirksomheden ved planperiodens begyndelse, og
hvor meget gødning der er lagt på lager ved
planperiodens afslutning. Ændringen i bestemmelsen giver
jordbrugsvirksomheden mulighed for at korrigere for primo og
ultimolager, når forbruget af kvælstof i anden organisk
gødning opgøres. Sådan har beregningen
også været foretaget i praksis, men praksis har ikke
været tilstrækkeligt præcist udmøntet i
den gældende lovbestemmelse.
3.2.5. Indberetning af efterafgrøder
Det foreslås, at det fremover skal
være muligt at fastsætte regler om, at udlagte
efterafgrøder, herunder alternativer til udlægning af
efterafgrøder og udlagte efterafgrøder
overført fra tidligere planperioder, skal indberettes
særskilt elektronisk i Fødevareministeriets Tast
selv-service i modsætning til de gældende regler, hvor
oplysningerne først indberettes i forbindelse med
gødningsregnskabet, der skal indsendes senest den 31. marts
i året efter planperiodens afslutning.
For at kunne administrere og kontrollere
reglerne vedrørende efterafgrøder, herunder
anvendelse af alternativer, er det nødvendigt at have et
entydigt billede af, hvor mange efterafgrøder den enkelte
jordbrugsvirksomhed har udlagt.
Efterafgrøder skal ifølge
gødskningsbekendtgørelsens § 28 være
etableret før eller senest den 1. eller 20. august i
planperioden afhængigt af typen af efterafgrøde.
Derfor vil det være hensigtsmæssigt, at
NaturErhvervstyrelsen allerede på dette tidspunkt har klarhed
over, hvor mange efterafgrøder jordbruger har udlagt, eller
om jordbrugeren vil bruge alternativer til at opfylde kravet om
etablering af efterafgrøder. Efter de gældende regler,
hvor de udlagte efterafgrøder først indberettes
sammen med gødningsregnskabet for den pågældende
planperiode, dvs. 1½ år efter, de skulle være
udlagt, er det vanskeligt at kontrollere, om efterafgrøderne
rent faktisk er blevet udlagt.
Den foreslåede bemyndigelse vil blive
udmøntet i gødskningsbekendtgørelsen. Det
er hensigten, at det skal være muligt at ændre
indberetningen i Fødevareministeriets Tast selv-service frem
til et tidspunkt, hvor jordbrugsvirksomheden kan vurdere, om
efterafgrøden er veletableret. NaturErhvervstyrelsen vil
umiddelbart herefter have mulighed for fysisk at kontrollere, at
efterafgrøderne er udlagt som indberettet.
Jordbrugsvirksomheden vil således ikke
blive pålagt en ekstra indberetningsforpligtelse, men
indberetningen af efterafgrødearealerne flyttes fra
gødningsregnskabet til en indberetning i Tast selv-service.
Fremover vil efterafgrødearealerne alene indgå i
gødningsregnskabet som en del af den beregning af
virksomheden samlede kvælstofkvote, som foretages i Tast
selv-service på baggrund af de indberettede
efterafgrødearealer og de oplysninger, der i øvrigt
indberettes i Tast selv-service i forbindelse med
enkeltbetalingsansøgningen. Beregningen fra Tast
selv-service vil automatisk bliver overført til
gødningsregnskabet, hvis der skal ske ændringer i
virksomhedens samlede kvælstofkvote.
3.2.6. Pligt til at anvende digital
kommunikation
Det foreslås som konsekvens af de
foreslåede ændringer i § 1, nr. 2, 3, 4 og 6, at
nyaffatte § 26 a, stk. 1, så også ansøgning
om at fratrække kvælstof i gødningsregnskabet i
særlige tilfælde og indberetningen af
efterafgrøder vil blive omfattet af lovens udgangspunkt om
digital kommunikation. Ligeledes vil bestemmelsen ikke
længere skulle omhandle muligheden for at ansøge om
forhøjelse af kvælstofkvoten ved ekstremt vejrlig, da
bestemmelsen i lovens § 9 foreslås ophævet. Da det
foreslås, at jordbrugsvirksomhedens kvælstofkvote vil
blive reduceret automatisk, hvis de pligtige efterafgrøder
ikke er indberettet og udlagt, eller hvis det ikke er indberettet,
at de pligtige efterafgrøder er erstattet med alternativer,
vil det ikke længere være relevant at søge om
dispensation fra efterafgrødekravet, hvorfor den tilsvarende
bestemmelse om, at ansøgning om tilladelse til at fravige
efterafgrødekravene skal indsendes digitalt,
udgår.
Bestemmelsen i § 26 a, stk. 1 omhandler i
øvrigt ministerens hjemmel til at fastsætte regler om,
at indberetning af gødningsregnskaber og
gødningsleverandørens indberetning af oplysninger om,
hvem der er afsat gødning til, skal foregå digitalt.
Efter den gældende bestemmelse anses oplysningerne ikke som
modtaget i ministeriet, hvis de indsendes på anden måde
end digitalt.
Den nuværende bemyndigelse er udnyttet
således, at der for jordbrugsvirksomheder på under 25
ha er en overgangsordning, hvorefter de er undtaget fra kravet om
digital indberetning. Denne overgangsordning tænkes
videreført. I dag indberetter ca. 98 % af alle
jordbrugsvirksomheder digitalt.
Bemyndigelsen udmøntes i de
årlige gødskningsbekendtgørelser.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Den automatiske nedskrivning af
kvælstofkvoten, hvis det pligtige efterafgrødeareal
ikke er udlagt, vil skulle ske i Tast selv-service. Dette vil
være omkostningsneutralt bortset fra omkostninger til
udvikling af systemet.
De offentlige økonomiske konsekvenser
ved bemyndigelsen til at indføre et krav om, at
indberetningen af udlagte efterafgrøder fremrykkes, så
det sker selvstændigt i Tast selv-service i stedet for i
forbindelse med indberetning af gødningsregnskabet, vil
ligeledes være af begrænset omfang. Der vil dog skulle
ske en vis udvikling af Fødevareministeriets Tast
selv-service, så det er muligt at indberette
efterafgrøderne i et særskilt elektronisk skema.
Jordbrugsvirksomhederne skal i dag indberette, hvor mange
efterafgrøder de har udlagt, i gødningsregnskabet.
Hjemlen til, at jordbrugsvirksomheden kan forhøje sin
kvælstofkvote i tilfælde af ekstreme
vejrligstilfælde, er ikke udnyttet i
gødskningsbekendtgørelsen med virkning fra den 1.
august 2012. Forslaget om at ophæve muligheden for at
fastsætte regler om forhøjelse af kvælstofkvoten
ved ekstreme vejrligstilfælde vil således ikke have
nogen økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
Den foreslåede bemyndigelse til at
fastsætte regler om, at der ved beregningen af virksomhedens
forbrug af kvælstof under særlige omstændigheder
kan fratrækkes kvælstof, er en tydeliggørelse af
praksis, hvorfor forslaget hverken vil have økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige.
De øvrige forslag skønnes ikke
at have økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget om at indføre en automatisk
nedsættelse af kvælstofkvoten, hvis kravet om
udlægning af efterafgrøder ikke opfyldes, kan have den
negative konsekvens, at hvis jordbrugsvirksomheden ikke har
mulighed for at etablere efterafgrøder og derfor får
nedsat kvælstofkvoten, kan det betyde et mindre udbytte og
dermed mindre fortjeneste. Kravet om udlægning af
efterafgrøder skal således opfyldes uanset vejrlig,
eventuelt ved brug af alternativer, og i visse tilfælde ved
automatisk nedsættelse af kvælstofkvoten. I 2010 blev
der meddelt ca. 7000 dispensationer fra efterafgrødekravet
på grund af ekstremt vejrlig. Hvis en tilsvarende
vejrsituation skulle opstå i fremtiden, medfører den
foreslåede tilpasning af reguleringen således, at den
jordbruger, som på grund af vejret ikke har etableret de
pligtige efterafgrøder og ej heller har gjort brug af
alternativer, fremover i stedet for en dispensation vil få
reduceret kvælstofkvoten.
En reduktion af kvælstofkvoten vil
betyde en ekstra udgift på et gennemsnitligt planteavlsbrug
på mellem 1.100 og 2.400 kr. og på en husdyrbedrift
på mellem 3.300 og 11.000 kr. i tilfælde af ekstremt
vådt vejrlig i juli og august måned. Vægtet
på alle bedrifter vil ekstraudgiften være på
mellem ca. 2.300 og 8.000 kr. i år med ekstremt vejrlig.
Da efterafgrøder udlægges i
begyndelsen af planperioden, har jordbrugsvirksomhederne dog
fleksibilitet til at indrette deres gødskning herefter. Det
vil være muligt at vælge at bruge et alternativ til
etablering af efterafgrøder efter det tidspunkt, hvor
jordbrugsvirksomheden kan konstatere, om dennes
efterafgrøder er veletablerede. Jordbrugeren har mulighed
for at rette op på en mislykket efterafgrøde eller
vælge et alternativ til efterafgrøde ved at indrette
sin gødskning i planperioden herefter. Den negative
økonomiske effekt vil derfor være begrænset.
Hjemlen til at fastsætte regler om
forhøjelse af kvælstofkvoten i forbindelse med
ekstremt vejrlig er ikke udnyttet i den seneste
gødskningsbekendtgørelse, hvorfor forslaget om at
ophæve hjemlen ikke vil have nogen økonomisk eller
administrativ konsekvens for erhvervet.
Bemyndigelsen til at fastsætte regler
om, at kvælstof i gødning helt eller delvist kan
fratrækkes i jordbrugsvirksomhedens forbrug af kvælstof
under særlige omstændigheder, er en
tydeliggørelse af praksis. Dette vil således ikke have
nogen direkte konsekvenser for erhvervet.
Forslaget om at indføre en bemyndigelse
til at fastsætte regler om, at indberetning af oplysninger om
efterafgrøder skal ske via Fødevareministeriets Tast
selv-service, vil betyde en mindre forøgelse af den
løbende administrative byrde for jordbrugsvirksomhederne.
Den forøgede administrative byrde ved indberetning af
udlagte efterafgrøder i Fødevareministeriets Tast
selv-service vil til dels blive modsvaret af en administrativ
lettelse ved, at der ikke længere skal indberettes
efterafgrøder i gødningsregnskabet, idet
oplysningerne om efterafgrøder vil blive håndteret i
Fødevareministeriets Tast selv-service system og ikke
længere i gødningsregnskabet.
Gødningsregnskabet skal ikke længere indeholde
oplysninger om efterafgrøder, idet det alene er beregningen
af virksomhedens samlede kvælstofkvote, der blandt andet sker
på baggrund af de indberettede efterafgrøder, der
automatisk overføres fra Tast selv-service til
gødningsregnskabet. De øvrige forslag skønnes
ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser
for erhvervet.
6. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget vil ikke have administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Et krav om, at den enkelte virksomheds
kvælstofkvote nedskrives, hvis der ikke udlægges
pligtige efterafgrøder, vil have en positiv effekt på
kvælstofudvaskningen. I et år som 2011 vurderes det, at
effekten af de pligtige efterafgrøder kun var ca. halvdelen
af det forventede. Effekten af etablering af efterafgrøder
på udvaskningen af kvælstof til vandmiljøet
varierer afhængigt af en række faktorer
(afgrødetype, jordbundstype, m.v.), men DCA, Nationalt
Center for Fødevarer og Jordbrug, har tidligere
anslået, at udvaskningen som gennemsnit over jordtyper kan
reduceres med 31 kg N/ha ved dyrkning af veletablerede ikke
kvælstoffikserende efterafgrøder efter almindelige
landbrugsafgrøder med afstemt brug af handels- eller
husdyrgødning. Hvis det antages, at effekten er halveret i
2011, kan dispensationen i 2011 fra efterafgrødekravet
således have betydet en øget udvaskning til
vandmiljøet på mellem 1.100 og 1.300 ton N. En
mulighed for automatisk at nedsætte virksomhedens
kvælstofkvote vil sikre den kvælstofreducerende effekt,
der er forudsat i vandmiljøplanerne, selvom de pligtige
efterafgrøder ikke etableres.
Forslaget om indberetning af
efterafgrøder selvstændigt, via
Fødevareministeriets Tast selv-service kan have en mindre
indirekte positiv miljøeffekt, idet det kan forventes, at
den omstændighed, at NaturErhvervstyrelsen vil få et
bedre grundlag at kontrollere efterafgrøderne på, vil
have en præventiv effekt på overholdelse af
reglerne.
De øvrige forslag skønnes ikke
at have miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU retten
Ved at ophæve bemyndigelsen til at
fastsætte regler om forhøjelse af en virksomheds
kvælstofkvote i tilfælde af ekstremt vejrlig sikres
fuld overensstemmelse med nitratdirektivet, Rådets direktiv
91/676/EØF af 12. december 1991 om beskyttelse af vand mod
forurening forårsaget af nitrater, der stammer fra landbruget
(EF-Tidende, nr. L 375 af 31. december 1991, s. 1-8).
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har været sendt
i høring hos følgende organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Agropro, Brancheforeningen
for biogas, Foreningen for Bæredygtigt Landbrug,
Brancheudvalget for frø, DAKOFO, DANBIO, DANVA, Danmarks
Landboungdom, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Energi, Dansk
Erhvervsfrugtavl, Dansk Gartneri, Dansk Industri, Dansk
Juletræsdyrkerforening, Landbrug og Fødevarer,
Videnscentret for Landbrug, Dansk Pelsdyravlerforening, Dansk
Skovforening, Danske Regioner, Danske Svineproducenter, DataLogisk,
DLF-Trifolium A/S, Københavns Universitet, Det Natur- og
Biovidenskabelige Fakultet, Det danske Fjerkræråd, DCA
(Aarhus Universitet), DCE (Aarhus Universitet, Foreningen af danske
handelsmøller, Foreningen af Vandværker i Danmark,
Frie bønder - levende land, Frøsektionen,
Fødevareøkonomisk Institut (Københavns
Universitet), Garta, Green Farm Energy a/s, Greenpeace,
Hedeselskabet, Ingeniørforeningen i Danmark, Kommunernes
Landsforening, Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter,
Landsforeningen Dansk Fåreavl, Landsforeningen Danske
Maskinstationer, Landsforeningen for Gylleramte, Natur- og
Miljøklagenævnet, Natur & Samfund, NOAH, PLANKAT,
Sammenslutningen af Danske Småøer,
Skovdyrkerforeningen, Verdens Naturfonden og Økologisk
Landsforening.
| | | | | | 10. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Mindre udgift til udvikling af
Fødevareministeriets Tast selv-service og til udvikling af
systemet til automatisk reduktion af kvælstofkvoten og
overførsel af beregningen af kvælstofkvoten til
gødningsregnskabet. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | De økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Automatisk nedsættelse af
kvælstofkvoten kan medføre mindre udbytte i år
med ekstremt vejrlig. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | En mindre forøgelse af den
administrative byrde ved at skulle indberette
efterafgrøderne særskilt. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Positiv effekt, da det sikrer effekten af
efterafgrøder og dermed nedsætter udvaskning af
kvælstof til vandmiljøet. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslagets § 1, nr. 2, om
ophævelse af muligheden for at få kvælstofkvoten
forhøjet ved ekstremt vejrlig sikrer, at loven er i
overensstemmelse med nitratdirektivet. | | | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Forslaget er en konsekvens af forslaget i
§ 1, nr. 3, der er en ophævelse af den gældende
lovs § 9.
Til nr. 2
Det foreslås, at en jordbrugsvirksomheds
samlede kvote for kvælstof i planperioden automatisk
reduceres, hvis jordbrugsvirksomheden ikke har etableret de
pligtige efterafgrøder eller anvendt et af alternativerne
til udlægning af efterafgrøder efter regler fastsat i
medfør af lovens § 18. Det foreslås endvidere, at
fødevareministeren får bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler herom. Disse regler vil blive
fastsat første gang i
gødskningsbekendtgørelsen for planperioden 1. august
2013 til 31. juli 2014.
Det vil således blive muligt at
fastsætte regler om en automatisk, forholdsmæssig
nedskrivning af jordbrugsvirksomhedens kvælstofkvote for
planperioden, hvis kravet om etablering af efterafgrøder
ikke er opfyldt.
Ændringen skal ses i sammenhæng
med den seneste gødskningsbekendtgørelse,
hvorefter efterafgrøderne skal være udlagt i
begyndelsen af planperioden i modsætning til efter
planperioden. Efterafgrøderne skal således for
indeværende planperiode 2012/2013, der går fra den 1.
august 2012 til den 31. juli 2013, have været etableret i
august 2012.
Kvælstofkvoten vil ikke blive nedsat,
hvis jordbrugsvirksomheden opfylder kravet om etablering af
efterafgrøder ved at overføre overskud af
efterafgrøder fra tidligere planperioder eller ved at bruge
et af de alternativer, der er nævnt i § 32 i
gødskningsbekendtgørelsen for planperioden 2012/2013
som for eksempel udlægning af mellemafgrøder,
etablering af flerårige energiafgrøder,
afbrænding af fiberfraktion m.v. Ifølge den seneste
gødskningsbekendtgørelses bilag 4, tabel 2, er
omregningsfaktoren for reduktion af kvælstofkvoten ved
manglende udlægning af efterafgrøder beregnet til
56-85 kg N pr. ha.
Jordbrugsvirksomheden har derved flere
muligheder for at opfylde kravet om efterafgrøder og har
også mulighed for at tage hensyn til eventuelle
vejrmæssige eller andre udfordringer i sin
planlægning.
Reduktionen af kvælstofkvoten vil ske i
Tast selv-service, når det på bagrund af de
indberettede oplysninger står klart, hvor stort
jordbrugsvirksomhedens efterafgrødegrundareal er, og hvordan
jordbrugsvirksomheden har opfyldt efterafgrødekravet.
Beregningen af kvælstofkvoten vil blive overført
automatisk til gødningsregnskabet.
Den foreslåede mulighed for automatisk
at reducere kvælstofkvoten, hvis efterafgrøderne ikke
er udlagt, og alternativerne ikke er anvendt, sikrer den tilsigtede
positive miljøeffekt af efterafgrødekravet.
De nærmere regler vil blive fastsat i
den årlige gødskningsbekendtgørelse.
Til nr. 3
Det foreslås, at bemyndigelsen til
fødevareministeren til at fastsætte regler om
forhøjelse af kvælstofkvoten ved ekstreme
vejrligstilfælde ophæves.
Bemyndigelsen er ikke udnyttet i den seneste
gødskningsbekendtgørelse. En forhøjelse af en
jordbrugsvirksomheds kvælstofkvote i tilfælde af
ekstremt vejrlig betyder, at jordbruger ved for eksempel ekstreme
nedbørsmængder eller orkaner kan gødske mere,
end der normalt tillades, hvis den allerede tilførte
gødning udvaskes eller fyger bort. Dette medfører en
yderligere belastning af miljøet, idet der tilføres
yderligere kvælstof til miljøet uden, at der foretages
kompenserende foranstaltninger som for eksempel at etablere flere
efterafgrøder for at undgå udvaskning af
kvælstoffet. Dette vurderes ikke at være i
overensstemmelse med nitratdirektivet, Rådets direktiv
91/676/EØF af 12. december 1991 om beskyttelse af vand mod
forurening forårsaget af nitrater, der stammer fra landbruget
(EF-Tidende, nr. L 375 af 31. december 1991, s. 1-8). På
denne baggrund har Kommissionen i brev af 8. december 2011
henstillet, at bemyndigelsen ophæves.
Jordbrugsvirksomheden vil fremadrettet skulle
imødegå eventuelt ekstremt vejrlig og dermed sikre en
effektiv udnyttelse af jordbrugsvirksomhedens kvælstofkvote
ved f.eks. at gødske ad flere omgange. Jordbrugsvirksomheden
må således ved planlægning mindske risikoen for
udvaskning af gødning til vandmiljøet i
tilfælde af ekstremt vejrlig.
Til nr. 4
Det foreslås, at der indsættes en
hjemmel til at fastsætte regler om opgørelse af en
jordbrugsvirksomheds kvælstofforbrug, hvis gødning
ikke har kunnet anvendes, eller gødningsværdien i
husdyrgødning eller forarbejdet husdyrgødning er
nedsat. Baggrunden for forslaget er ønsket om at
tydeliggøre praksis for beregningen af en
jordbrugsvirksomheds kvælstofforbrug.
Ved beregningen af jordbrugsvirksomhedens
forbrug af kvælstof tager NaturErhvervstyrelsen efter praksis
hensyn til, hvis det kan dokumenteres, at kvælstoffet ikke
har kunnet anvendes på grund af særlige
omstændigheder såsom ødelæggelse af
gødningslagre ved brand, tyveri af gødning, eller
hvis gødningsværdien i husdyrgødning og
forarbejdet husdyrgødning er nedsat på grund af krav
fra offentlige myndigheder om særlig håndtering f.eks.
i forbindelse med forekomst af smitsomme sygdomme i henhold til lov
om hold af dyr.
Det vil efter forslaget stå klart for
jordbrugsvirksomhederne, at de efter ansøgning i
særlige tilfælde har mulighed for at fratrække
kvælstof i deres gødningsregnskab, og at de dermed kan
udbringe den planlagte mængde gødning på
markerne uden at overskride deres kvælstofkvote.
Bemyndigelsen vil blive udmøntet i den årlige
gødskningsbekendtgørelse.
Til nr. 5
Med forslaget til lovændringen skabes
der overensstemmelse mellem gældende praksis og lovens
ordlyd. Herved tydeliggøres det, at jordbrugsvirksomhedens
forbrug af kvælstof i anden organisk gødning end
husdyrgødning beregnes som leverandørens angivelse af
den totale mængde af kvælstof i den gødning, der
er leveret til jordbrugsvirksomheden i planperioden, tillagt
planperiodens primolager og fratrukket planperiodens ultimolager
på samme måde, som beregningen foretages for
handelsgødning jf. lovens § 14, stk. 1.
For at give et retvisende billede af, hvad en
jordbrugsvirksomhed har forbrugt af kvælstof i anden organisk
gødning end husdyrgødning, er det ikke
tilstrækkeligt, som det er beskrevet i den gældende
lovs § 13, stk. 1, at gå ud fra, at den mængde
gødning, som er blevet leveret til jordbrugsvirksomheden,
også er blevet forbrugt. Kvælstofforbruget er
også afhængigt af, hvor meget gødning der var
på jordbrugsvirksomheden ved planperiodens begyndelse, og
hvor meget gødning der er lagt på lager ved
planperiodens afslutning. Ændringen i bestemmelsen giver
jordbrugsvirksomheden mulighed for at korrigere for primo og
ultimolager, når forbruget af kvælstof i anden organisk
gødning opgøres. Sådan har beregningen
også været foretaget i praksis, men praksis har ikke
været tilstrækkeligt præcist udmøntet i
den gældende lovbestemmelse.
Til nr. 6
Det foreslås, at
fødevareministeren bemyndiges til at fastsætte regler
om, at alle typer efterafgrøder skal indberettes umiddelbart
efter, at de er udlagt, via Fødevareministeriets Tast
selv-service.
For at kunne administrere og kontrollere
reglerne vedrørende efterafgrøder, herunder
anvendelse af alternativer, er det nødvendigt at have et
entydigt billede af, hvor mange efterafgrøder den enkelte
jordbruger udlægger. Efterafgrøder skal ifølge
§ 28 i gødskningsbekendtgørelsen for
planperioden 2012/2013 være etableret før eller i
begyndelsen af planperioden (senest den 1. eller 20. august). Det
vil være hensigtsmæssigt, at NaturErhvervstyrelsen
på dette tidspunkt har klarhed over, hvor mange
efterafgrøder jordbrugsvirksomheden har udlagt, og om
jordbrugsvirksomheden eventuelt vil anvende et overskud af
efterafgrøder eller bruge alternativer til opfyldelse af
reglerne.
Den foreslåede bemyndigelse vil blive
udmøntet i den årlige
gødskningsbekendtgørelse. Det er hensigten, at det
skal være muligt at ændre indberetningen i
Fødevareministeriets Tast selv-service frem til det
tidspunkt, hvor jordbrugeren kan vurdere, om efterafgrøden
er veletableret. NaturErhvervstyrelsen vil umiddelbart herefter
have mulighed for fysisk at kontrollere, at efterafgrøderne
er udlagt som indberettet.
Fremover vil efterafgrødearealerne
alene indgå i gødningsregnskabet som en del af den
beregning af virksomheden samlede kvælstofkvote, som
foretages i Tast selv-service på baggrund af de indberettede
efterafgrødearealer og de oplysninger, der i øvrigt
indberettes i Tast selv-service i forbindelse med ansøgning
om landbrugsstøtte (enkeltbetalingsansøgningen).
Indberetningen sker digitalt. Se nærmere om pligten til
digital indberetning under bemærkningerne til nr. 8.
Beregningen fra Tast selv-service vil automatisk blive
overført til det elektroniske gødningsregnskab, hvis
der skal ske ændringer i virksomhedens samlede
kvælstofkvote.
Til nr. 7
Som konsekvens af at jordbrugsvirksomhedens
arealer med efterafgrøder, jf. § 18, fremover skal
indberettes særskilt i Tast selv-service, jf. forslagets
§ 1, nr. 6 (§ 21 a), skal de ikke indberettes i
gødningsregnskabet, hvorfor det foreslås, at
bestemmelsen herom ophæves.
Fremover vil efterafgrødearealerne
alene indgå i gødningsregnskabet som en del af den
beregning af virksomheden samlede kvælstofkvote, som
foretages i Tast selv-service på baggrund af de indberettede
efterafgrødearealer og de oplysninger, der i øvrigt
indberettes i Tast selv-service i forbindelse med
enkeltbetalingsansøgningen. Beregningen fra Tast
selv-service vil automatisk bliver overført til
gødningsregnskabet, hvis der skal ske ændringer i
virksomhedens samlede kvælstofkvote.
Da bemyndigelsen til at fastsætte regler
om at forhøje en jordbrugsvirksomheds kvælstofkvote
på grund af ekstreme vejrligstilfælde foreslås
ophævet, jf. § 1, nr. 3 (§ 9), foreslås
bestemmelsen konsekvensrettet i overensstemmelse hermed.
Bestemmelsen vedrører i øvrigt,
hvilke oplysninger gødningsregnskabet skal opgøres
på grundlag af. Gødningsregnskabet skal således
opgøres på grundlag af virksomhedens
gødningsplanlægning, indberetning om
husdyrbesætning, lagre m.v. og angive virksomhedens samlede
kvælstofkvote, virksomhedens forbrug af kvælstof, det
samlede areal med gødningsbehov samt oplysninger om
virksomhedens forpagtningsaftaler og husdyrgødningsaftaler.
Mange af disse oplysninger forudfyldes automatisk i
gødningsregnskaberne som følge af oplysninger
indberettet til Fødevareministeriet i anden anledning.
Til nr. 8
Lovens § 26 a, stk.1, omhandler pligt til
at anvende digital kommunikation i forbindelse med bl.a.
ansøgning om forhøjelse af kvælstofkvoten som
følge af ekstremt vejrligstilfælde. Da denne mulighed
foreslås ophævet i lovforslagets § 1, nr. 3
(§ 9), vil det som konsekvens af denne ændring betyde en
ændring af § 26 a, stk. 1. Da det i § 1, nr. 2
(§ 7, stk. 1) foreslås, at jordbrugsvirksomhedens
kvælstofkvote vil blive reduceret automatisk, hvis de
pligtige efterafgrøder ikke er indberettet og udlagt, eller
hvis det ikke er indberettet, at de pligtige efterafgrøder
er erstattet med alternativer, vil det ikke længere
være relevant at søge om dispensation fra
efterafgrødekravet, hvorfor den tilsvarende bestemmelse om,
at ansøgning om tilladelse til at fravige
efterafgrødekravene skal indsendes digitalt,
udgår.
Ligeledes foreslås det henholdsvis i
lovforslagets § 1, nr. 4 og 6, at jordbrugsvirksomhederne
efter ansøgning i særlige tilfælde kan
fratrække kvælstof i deres gødningsregnskab, og
at efterafgrøder skal indberettes selvstændigt via
Fødevareministeriets Tast selv-service. Således
foreslås det, at også disse bestemmelser bliver
omfattet af § 26 a, stk. 1, så udgangspunktet om digital
kommunikation fastholdes.
Bestemmelsen i § 26 a, stk. 1 omhandler i
øvrigt ministerens hjemmel til at fastsætte regler om,
at indberetning af gødningsregnskaber og
gødningsleverandørens indberetning af oplysninger om,
hvem der er afsat gødning til, skal foregå digitalt.
Efter den gældende bestemmelse anses oplysningerne ikke som
modtaget i ministeriet, hvis de indsendes på anden måde
end digitalt.
Den nuværende bemyndigelse er udnyttet
således, at der for jordbrugsvirksomheder på under 25
ha er en overgangsordning, hvorefter de er undtaget fra kravet om
digital indberetning. Denne overgangsordning tænkes
videreført. I dag indberetter ca. 98 % af alle
jordbrugsvirksomheder digitalt.
Bemyndigelsen udmøntes i de
årlige gødskningsbekendtgørelser.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2013.
Ændringerne i lovforslagets § 1,
nr. 2, og 4-7, forventes implementeret i forbindelse med
udstedelsen af gødskningsbekendtgørelsen for
planperioden 2013/2014.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I lov om jordbrugets anvendelse af
gødning og om plantedække, jf.
lovbekendtgørelse nr. 415 af 3. maj 2011, foretages
følgende ændringer: | | | | § 5. I
planperioden må registreringspligtige eller registrerede
virksomheders forbrug af kvælstof til
gødningsformål, jf. §§ 10-14, ikke overstige
virksomhedens kvote for kvælstof, jf. §§ 6-9. | | 1 § 5 ændres »§§
6-9« til: »§§ 6-8«. | | | | § 7.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, at etablering af pligtige
efterafgrøder helt eller delvis kan erstattes af en
reduktion af virksomhedens samlede kvote for kvælstof. Stk.
2. --- Stk.
3. --- | | 2. § 7, stk. 1, affattes
således: »En virksomhed, der ikke har udlagt
efterafgrøder eller anvendt et af alternativerne til
udlægning af efterafgrøder efter regler fastsat i
medfør af § 18, får reduceret den samlede kvote
for kvælstof for planperioden. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte
nærmere regler herom« | | | | § 9.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, at virksomhedens kvælstofkvote for
en mark efter ansøgning kan forhøjes, hvis der
på grund af ekstreme vejrligstilfælde bortfyger eller
udvaskes kvælstof. Ministeren kan herunder fastsætte
regler om ansøgningens udformning og indhold. | | 3. § 9 ophæves. | | | | § 10. For
planperioden skal virksomhedens samlede forbrug af kvælstof
beregnes som summen af forbruget af kvælstof i
husdyrgødning og forarbejdet husdyrgødning, jf.
§§ 11, 11a og 12, i anden organisk gødning end
husdyrgødning, jf. § 13, og i handelsgødning,
jf. § 14. | | 4. I § 10 indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om, at kvælstof i
husdyrgødning, forarbejdet husdyrgødning, anden
organisk gødning end husdyrgødning eller
handelsgødning efter ansøgning kan fratrækkes i
virksomhedens forbrug af kvælstof i tilfælde af brand,
tyveri, eller andre særlige
omstændigheder.« | | | | § 13. Den
totale mængde af kvælstof i anden organisk
gødning end husdyrgødning beregnes som
leverandørens angivelse af den totale mængde af
kvælstof i den gødning, der er leveret til
virksomheden i planperioden. | | 5. § 13, stk. 1, affattes
således: »Virksomhedens forbrug af
kvælstof i anden organisk gødning end
husdyrgødning beregnes som leverandørens angivelse af
den totale mængde af kvælstof i den gødning, der
er leveret til virksomheden i planperioden tillagt planperiodens
primolager og fratrukket planperiodens ultimolager af
kvælstof i anden organisk gødning end
husdyrgødning.« | | | | | | 6. Efter §
21 indsættes: »§ 21
a. Virksomheden skal hvert år indberette virksomhedens
samlede areal, hvorpå der er etableret plantedække,
efter regler fastsat i medfør af § 18. Stk. 2.
Ministeren fastsætter nærmere regler om indberetningen,
herunder udformning og indhold og fristen for
indberetning.« | | | | § 22.
… | | 7. § 22, stk. 4, affattes
således: | Stk.
4. Gødningsregnskabet skal opgøres
på grundlag af virksomhedens
gødningsplanlægning, jf. 21, samt de i stk. 2 og
3 nævnte indberetninger om husdyrbesætning, lagre
m.v. og angive | »Stk. 4.
Gødningsregnskabet skal opgøres på grundlag af
virksomhedens gødningsplanlægning, jf. § 21, samt
de indberetninger, der er nævnt i stk. 2 og 3, om
husdyrbesætning, lagre m.v. og angive | 1) | virksomhedens samlede kvote for
kvælstof, jf. §§ 6-9, og virksomhedens samlede
forbrug af kvælstof, jf. §§ 10-14, | 1) | virksomhedens samlede kvote for
kvælstof, jf. §§ 6-8, og virksomhedens samlede
forbrug af kvælstof, jf. §§ 10-14, | 2) | oplysninger om husdyrbesætning og det
samlede areal med et gødningsbehov, | 2) | oplysninger om husdyrbesætning og det
samlede areal med et gødningsbehov, og | 3) | virksomhedens samlede areal, hvorpå
der er etableret et plantedække, jf. kapital 3, og | 3) | oplysninger om virksomhedens aftaler om
forpagtning til brug for udbringning af husdyrgødning
og om virksomhedens husdyrgødningsaftaler. | 4) | oplysninger om virksomhedens aftaler om
forpagtning til brug for udbringning af husdyrgødning
og om virksomhedens husdyrgødningsaftaler. | | | | | | | § 26 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om pligt til at anvende digital
kommunikation i forbindelse med registrering efter § 2, stk.
2, registrering og afmelding efter § 2, stk. 3 og 7,
ansøgning om at få tildelt en kvælstofkvote til
brødhvede efter regler fastsat i henhold til § 6,
ansøgning om forhøjelse af kvælstofkvoten efter
regler fastsat i henhold til § 9, ansøgning om
tilladelse til fravigelse af kravene til såning af
efterafgrøder efter regler fastsat i henhold til § 18
samt indberetning af de oplysninger, der er omhandlet i § 22,
stk. 2-4, og § 24. | | 8. § 26 a, stk. 1, affattes
således: »Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om pligt til at
anvende digital kommunikation i forbindelse med registrering efter
§ 2, stk. 2, registrering og afmelding efter § 2, stk. 3
og 7, ansøgning om at få tildelt en
kvælstofkvote til brødhvede efter regler fastsat i
henhold til § 6, ansøgning om under særlige
omstændigheder at fratrække kvælstof i
virksomhedens forbrug af kvælstof efter regler fastsat i
henhold til § 10, stk. 2, indberetning af
gødningsplanlægningen efter § 21, stk. 1, samt
indberetning af de oplysninger, der er omhandlet i § 22, stk.
2-4, og § 24.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2013. |
|