Betænkning afgivet af Udvalget for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 4. april 2013
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. februar
2013 og var til 1. behandling den 19. februar 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
fødevareministeren sendte den 18. januar 2013 dette udkast
til udvalget, jf. FLF alm. del - bilag 114. Den 7. februar 2013
sendte fødevareministeren de indkomne høringssvar og
et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Landbrug &
Fødevarer.
Fødevareministeren har over for
udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Landbrug &
Fødevarer mundtligt over for udvalget redegjort for deres
holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 28
spørgsmål til fødevareministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Venstres, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget finder, at
lovforslaget herunder forslagene om automatisk nedsættelse af
kvælstofkvoten, ophævelse af muligheden for
forhøjelse af kvælstofkvoten og særskilt
indberetning af efterafgrøder vil medføre en
yderligere stramning i forhold til landbrugets
kvælstofanvendelse og dermed en yderligere forringelse af
landbrugets rammevilkår og konkurrenceevne.
Danmark er det land i EU, der har den
strammeste regulering af kvælstoftilførsel. I alle
andre lande end Danmark ligger det inden for god landmandspraksis
f.eks. at tilføre mere kvælstof i de år, hvor
der er en stor nedbørsmængde i
forårsmånederne.
Lovforslaget går derfor i stik modsat
retning af regeringens udmeldinger om »Grøn omstilling
og vækst«, herunder regeringens mål om, at
»grøn omstilling tilrettelægges, så danske
virksomheders konkurrenceevne ikke forringes«.
Vi finder det absurd at fremsætte et
lovforslag, der fortsætter med at stramme det gældende
generelle og restriktive kvælstofregime i Danmark og med
yderst begrænset - om nogen - miljøgevinst.
Vi ønsker en ændret
kvælstofregulering i Danmark, der tager udgangspunkt i den
enkelte recipients tilstand og stressfaktorer, og hvor
udfordringerne håndteres med målrettet regulering.
Reguleringen skal ud over at være målrettet, så
vi får mest miljø for pengene, også være
mere fleksibel, således at der skabes bedre rammevilkår
for erhvervet og i sidste ende bedre konkurrenceevne,
arbejdspladser m.m.
Vi finder endvidere, at lovforslaget
bør forkastes, da Natur- og Landbrugskommissionen snart vil
komme med sine anbefalinger, herunder formentlig komme med forslag
til en mere målrettet og fleksibel
kvælstofregulering.
Automatisk nedsættelse af
kvælstofkvoten ved manglende etablering af
efterafgrøder vil betyde, at der forekommer en yderligere
undergødskning i de år, hvor vejrlig resulterer i, at
efterafgrøder ikke kan etableres. Hvis landmanden har
anvendt almindelige driftsmæssige principper til etablering
af efterafgrøder, så er det urimeligt, at han
først får et økonomisk tab som følge af
f.eks. meget våde somre og efterfølgende bliver
yderligere straffet i form af et træk i kvælstofkvoten,
såfremt etableringen ikke lykkes.
Undergødskning har stor
økonomisk betydning for landbrugserhvervet. Seneste
beregninger fra Videncentret for Landbrug anslår, at den
nuværende undergødskning koster erhvervet i
størrelsesordenen 3,3 mia. kr. årligt ved det aktuelle
høje prisniveau for afgrøder og protein.
Det er således afgørende, at
der skabes mulighed for dispensation ved ekstremt vejrlig.
At ministeren skal kunne dispensere, er
endnu mere relevant set i lyset af erfaringerne fra 2011 og 2012,
hvor store nedbørsmængder i august ikke har
ført til en merudledning af kvælstof, fordi
kvælstof omdannes til frit, uskadeligt luftformigt
kvælstof, når jorden bliver vandmættet.
Ved ophævelse af muligheden for
forhøjelse af kvælstofkvoten risikerer landmanden at
havne i en situation, hvor han lider et økonomisk stort tab
som følge af store nedbørsmængder i
forsommeren. Med den eksisterende mulighed for ved
konsulenterklæringer at forhøje kvælstofkvoten
har der kun i få år været tale om et ekstra
kvælstofforbrug, og reglen har afværget et
unødvendigt stort tab som følge af
undergødskning for flere landmænd. Især
områder med sandjord har risiko for udbyttetab, hvis
muligheden for forhøjelse af kvælstofkvoten ved
ekstreme vejrforhold ophæves.
Det er uforståeligt, at denne
mulighed ønskes ophævet, set i lyset af at ordningen
har fungeret tilfredsstillende og netop ikke har medført en
merbelastning af miljøet.
Særskilt indberetning af
efterafgrøder øger omfanget af omstændige
regler og reducerer mulighederne for tilpasninger, f.eks.
muligheden for at korrigere i indberettede arealer af
efterafgrøder, såfremt efterafgrøden enten ikke
lykkes, eller den lykkes bedre end først vurderet.
Efter Dansk Folkeparties mening betyder
lovforslaget på sigt, at danske landmænd kan komme til
at lide den tort, at de skal undergødske deres marker endnu
kraftigere, end de allerede gør. De danske landmænd
undergødsker jo sådan set allerede kontinuerligt
på grund af de gødskningsregler, som gælder i
dag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
ønsker, at partierne får mulighed for at diskutere de
udfordringer, der selvfølgelig er med efterafgrøder,
og at dette sker i forlængelse af, at Folketinget har haft
mulighed for se det arbejde og de anbefalinger, som Natur- og
Landbrugskommissionen kommer frem til.
DF kan heller ikke støtte forslaget
om at give ministeren bemyndigelser på de mange
områder, der er lagt op til.
Dansk Folkeparti kan derfor ikke
støtte forslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Jesper Petersen (S) Bjarne
Laustsen (S) Karin Gaardsted (S) Orla Hav (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Mette Reissmann (S) Simon Kollerup (S)
Camilla Hersom (RV) Lone Loklindt (RV) Lotte Rod (RV) Steen Gade
(SF) Sanne Rubinke (SF) Per Clausen (EL) nfmd. Henning Hyllested (EL) Stine Brix
(EL) Erling Bonnesen (V) Thomas Danielsen (V) Henrik Høegh
(V) Jacob Jensen (V) Hans Christian Schmidt (V) Jan E.
Jørgensen (V) Esben Lunde Larsen (V) Tina Nedergaard (V)
René Christensen (DF) fmd.
Jørn Dohrmann (DF) Bent Bøgsted (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Mette Bock (LA) Lene Espersen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 148
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsvar og høringsnotat
fra fødevareministeren | 2 | Udkast til tidsplan | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
forslaget | 4 | Henvendelse af 11/3-13 fra Landbrug &
Fødevarer | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | Notat og PowerPoint-præsentation fra
Landbrug & Fødevarers foretræde for udvalget den
20/3-13 |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 148
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. , om omkostningerne er
tilstrækkeligt belyst i bemærkningerne til
lovforslaget, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om timingen for lovforslaget m.v.,
til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om konkurrencesituationen for danske
fødevarevirksomheder m.v., til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om ændring af kvotesystemet
m.v., til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om dokumentation for, at
kvælstofudledningen har været større i 2010 og
2011 m.v., til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om udledningstallene for
kvælstof til det marine miljø m.v., til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. , om lovforslaget er
tilstrækkeligt fagligt begrundet m.v., til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvis der reelt ikke har
været en øget udledning af kvælstof de
pågældende år i forhold til det forventede
niveau, med hvilken begrundelse er det så ministeren
skærper loven på dette område m.v., til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvorfor f.eks. tidlig
såning ikke kan indføres som alternativ til
efterafgrøder m.v., til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm. om revision i forlængelse af de
anbefalinger, som regeringens egen Natur- og Landbrugskommission
kommer med m.v., til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm. om eftergødskning med
kvælstof i andre EU-lande m.v., til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om manglende dispensationsmuligheder
for efterafgrøder m.v., til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå | 13 | Spm. , om det skal være muligheden
for kontrol, der skal sætte rammerne for lovgivningen m.v.,
til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm. om sikring af, at det er de faktiske
efterafgrøder på marken, der altid er det, der
tæller m.v., til fødevareministeren, og ministerens
svar herpå | 15 | Spm. , om der i andre lande end Danmark er
et forbud mod eftergødskning forårsaget af ekstremt
vejrlig m.v., til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 16 | Spm. om, hvad ministeren vil gøre
ved de meget restriktive og detaljerede regler på
området m.v., til fødevareministeren, og ministerens
svar herpå | 17 | Spm. , om ministeren er enig i de
forudsætninger, der ligger bag Videncentret for Landbrugs
beregninger, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 18 | Spm. om, i hvilket omfang der er taget
højde for den nedgang i proteinprocenten i dansk korn, som
følger af undergødskningen m.v., til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. , om lave proteinprocenter har
svækket konkurrenceevnen af husdyrproduktionen i Danmark
m.v., til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 20 | Spm. om, hvad ministeren vil gøre
for at hindre, at planteproduktionen i Danmark fortsat taber
konkurrenceevne m.v., til fødevareministeren, og ministerens
svar herpå | 21 | Spm. om, hvad ministeren har gjort for at
afdække konsekvensen af 15 års undergødskning
med hensyn til forsøg, monitoreringer m.v., til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 22 | Spm. om en redegørelse for
undergødskningens reelle størrelse og langsigtede
konsekvenser, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 23 | Spm. , om omkostningerne til
kvælstofreguleringen er højere i Danmark end i andre
lande m.v., til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 24 | Spm. om en redegørelse for de
alternativer, der kunne tages i anvendelse, når det ikke er
muligt at opfylde efterafgrødekravet m.v., til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 25 | Spm. om kommentar til henvendelse af
11/3-13 fra Landbrug & Fødevarer, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 26 | Spm. om kommentar til notatet og
PowerPoint-præsentationen fra Landbrug &
Fødevarers foretræde for udvalget den 20/3-13, jf. L
148 - bilag 6, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 27 | Spm. om, hvornår man forventer at
have indsamlet oplysninger fra forskere m.v. om diverse virkemidler
og deres effekt og har uarbejdet en liste over disse, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 28 | Spm. om at plante flere gange
vårsæd frem for vintersæd for at
imødegå lovforslagets skærpede regler, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
|