Skriftlig fremsættelse (7. februar
2013)
Miljøministeren (Ida Auken):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
planlægning (Nye muligheder i landdistrikterne for erhverv og
helårsboliger, ændring af regler om planlægning i
kystområder og til butiksformål, ophævelse af
tilvejebringelses- og tilslutningspligt til
fællesantenneanlæg og opsætning af panelantenner
og teknikskabe i landzone)
(Lovforslag nr. L 147)
Regeringen ønsker, at der i alle de
vanskeligt stillede dele af landdistrikterne skabes nye, enklere og
forbedrede muligheder for helårsbosætning og for
realisering af erhvervsinitiativer på baggrund af en
helhedsorienteret planlægning. Herunder at forbedre
mobilselskabernes mulighed for at skabe bedre dækning i bl.a.
landområderne, da adgangen til mobiltelefoni og mobil
bredbåndsdækning har betydning for bosætning og
erhvervsudvikling i disse områder.
Regeringen ønsker også at
ligestille kommunerne med hensyn til mulighederne for at
planlægge i kystnærhedszonen på en måde,
der afbalancerer hensynet til benyttelse og beskyttelse, og at
mindske risikoen for, at butikslivet i de mindre byer og
landdistrikterne forringes.
Den tidligere regering fremlagde den 3.
september 2010 "Danmark i balance i en global verden", som dannede
grundlag for en ændring af planloven, der trådte i
kraft den 1. september 2011. Loven indeholdt en række regler,
hvoraf nogle af reglerne kun omfatter yderområderne defineret
som en afgrænset gruppe af 29 kommuner og 15 ikke brofaste
øer i andre kommuner, og andre af reglerne kun omfatter
kommuner uden for hovedstadsområdet og Stevns Kommune.
Reglerne forskelsbehandler kommunerne og betyder, at andre dele af
landdistrikterne, som også har brug for at vende en
tilsvarende negativ udvikling, ikke har fået de samme
muligheder. Loven gav også nye muligheder for at
planlægge for store butikker uden for bymidterne, hvilket
miljøministerens Redegørelse om
detailhandelsplanlægning 2011 til Folketingets
Miljøudvalg har vist, kan påvirke handelslivet
negativt i de mindre og mellemstore byer og landdistrikterne.
Derfor foreslår regeringen
indførelse af en ny og forenklet landdistriktsbestemmelse og
ophævelse af de differentierede landzoneregler indført
ved planlovsændringen i 2011.
Samtidig foreslås ophævelse af
bestemmelsen om miljøministerens mulighed for at give en
tilladelse til planlægning i de 29 yderkommuner og 15 ikke
brofaste øer, selv om planlovens sædvanlige krav til
planlægning i kystområderne ikke er opfyldt. Herved
sikres alle kommuner lige muligheder for en afbalanceret
planlægning i kystnærhedszonen.
Ligeledes foreslås ophævelse af
de bestemmelser fra planlovsændringen i 2011, der kan betyde
en forringelse af mulighederne for handelslivet i de mindre byer og
landdistrikterne.
Landdistriktsbestemmelsen, der gælder
for alle kommuner, er målrettet alle de dele af
landdistrikterne, som står over for store udfordringer med
hensyn til bl.a. generelt manglende vækst, affolkning og
faldende beskæftigelsesgrad. Bestemmelsen tager samtidig
højde for, at landdistrikternes situation kan skifte over
tid. Den foreslåede bestemmelse vil gøre det lettere
for kommunerne at give landzonetilladelse til nye
helårsboliger, samt etablering og udvidelse af
erhvervsvirksomheder i vanskeligt stillede landdistrikter, hvor det
ansøgte giver basis for at styrke udviklingen i
området. Hensynet til udviklingen i et vanskeligt stillet
landdistrikt kan således tillægges ekstra vægt
ved afvejningen i en række landzonesager. Hensynet til de
planlægningsmæssige interesser og til naboer, samt til
landskabs- og naturinteresserne m.v. tilgodeses ved at give
kommunalbestyrelsen muligheden for og kompetencen til at vurdere,
hvad der efter en samlet afvejning bedst sikrer den ønskede
udvikling i området.
Som led i lovforslagets mål om at
forbedre mulighederne i landdistrikterne og forbedre
mobilselskabernes mulighed for at skabe bedre dækning i bl.a.
landområder foreslås en forenkling af
landzoneadministrationen, så opsætning af antenner til
mobilkommunikation på eksisterende master, siloer og
høje skorstene skal kunne ske uden landzonetilladelse.
For at fremme konkurrencen på
tv-distributionsmarkedet og udrulningen af en ny infrastruktur
orienteret imod de enkelte husstande foreslås, at
bestemmelser i gældende lokalplaner og servitutter om
tilvejebringelses- og tilslutningspligt til, samt pligtmæssig
etablering, drift og vedligeholdelse af
fællesantenneanlæg, skal miste deres virkning. For de
husstande, der er omfattet af sådanne bestemmelser, og som
har eller ønsker en individuel signalforsyning, betyder
forslaget, at de vil blive fritaget for meromkostningen ved
forpligtelsen til også at betale tilslutningsbidrag og faste
årlige udgifter til et fællesantenneanlæg. Denne
del af lovforslaget ligger i forlængelse af
planlovsændringen i 2011, hvormed kommunernes mulighed for at
fastsætte bestemmelser om tilslutningspligt m.v. til
fællesantenneanlæg i nye lokalplaner blev
ophævet.
Målet er, at den nye regulering kan
træde i kraft fra dagen efter offentliggørelsen i
Lovtidende. Dog træder de ændrede regler om
tilslutningspligt mv. til fællesantenneanlæg
først i kraft den 1. april 2015 for at sikre, at de
eksisterende fællesantenneforeninger ikke kommer i klemme
økonomisk.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.