Betænkning afgivet af
Miljøudvalget den 20. marts 2013
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget. Miljøministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2 og 3. Venstres medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 1.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. februar
2013 og var til 1. behandling den 21. februar 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Miljøudvalget.
Venstres, Dansk Folkepartis og Liberal
Alliances medlemmer af udvalget anmoder om, at lovforslaget efter
2. behandling henvises til fornyet behandling i udvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
miljøministeren sendte den 16. november 2012 dette udkast
til udvalget, jf. MIU alm. del - bilag 73. Den 7. februar 2013
sendte miljøministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Business Kolding,
Dansk Energi,
Dansk Supermarked,
De Samvirkende Købmænd,
EHS, Foreningen af
el-overfølsomme,
Camilla Pedersen, Esrum, og
Randers Kommune.
Miljøministeren har over for
udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget:
Business Kolding,
Dansk Energi,
Dansk Supermarked,
De Samvirkende Købmænd og
Randers Kommune.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 61
spørgsmål til miljøministeren og 1
spørgsmål til ministeren for by, bolig og
landdistrikter og miljøministeren til skriftlig besvarelse,
som disse har besvaret, bortset fra 13, som forventes besvaret
inden 2. behandling.
Samråd
Udvalget har stillet 4
spørgsmål til miljøministeren til mundtligt
besvarelse, som denne har besvaret i et åbent samråd
med udvalget den 19. marts 2013.
Miljøministeren har
efterfølgende sendt udvalget det talepapir, der lå til
grund for ministerens besvarelse af
samrådsspørgsmålene.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF, EL, KF og IA) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de af
miljøministeren under nr. 2 og 3 stillede
ændringsforlag. Flertallet vil stemme imod det af Venstre
under nr. 1 stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Radikale Venstres,
Socialistisk Folkepartis, Konservative Folkepartis og Enhedslistens
medlemmer af udvalget er glade for, at vi med lovforslaget
gør vores aftale fra november 2012 til virkelighed.
Planlovsændringen er et vigtigt skridt for at skabe
vækst og udvikling i landdistrikterne og beskytter samtidig
landskaber og kyster mod tilfældigt byggeri.
Det er vigtigt at sikre levende bymidter og
handelsliv. Derfor ændres planloven, så det ikke
længere er muligt for kommuner med mellemstore byer at
opføre store udvalgsvarebutikker på over 2.000
m², f.eks. byggemarkeder og møbelbutikker, uden for
bymidten. Det sker for at bevare de levende bymidter, som
detailhandelsredegørelsen fra december 2011 også
anbefaler.
Med lovændringen får alle
kommuner mulighed for at give tilladelse til mere erhverv og
bebyggelse på en række områder. Det kan
være et ønske om at indrette boliger i en gammel skole
eller produktionsvirksomhed i et nedlagt mejeri. Samtidig
ophæver planlovsændringen en række
særregler for 29 kommuner, som f.eks. har haft ekstra
mulighed for at give tilladelse til byggeri inden for
kystnærhedszonen med miljøministerens tilladelse.
Vi finder det positivt, at vi med
lovændringen skaber bedre muligheder for mobildækning i
landdistrikterne. Det bliver enklere at sætte antenner op.
Det vil forbedre mulighederne for vækst og udvikling i
landdistrikterne.
Et mindretal i
udvalget (V, DF og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil ved 2. behandling stemme for ændringsforslag nr. 1 og 3.
Hvis ændringsforslag nr. 1 forkastes, vil mindretallet stemme
for ændringsforslag nr. 2.
Venstres, Dansk Folkepartis og Liberal
Alliances medlemmer af udvalget har en lang række
betænkeligheder ved lovforslaget omkring planloven.
De 10 mellemstore danske byer er med
planloven sat uden for indflydelse i den fremtidige udvikling af
den lokale detailhandel. De tekniske forvaltninger i byerne har
store planlægningsmæssige problemer, når der skal
findes muligheder for at etablere 2.000 m² store
udvalgsvarebutikker i bymidten. Det har ligeledes økonomiske
konsekvenser for byerne, som må se sig nødsaget til at
standse planer om at bygge udvalgsvarehuse, hvor der er plads til
dem, hvilket er uden for bymidten.
Hvis udenlandske detailkæder reelt
set kun kan etablere sig i 5 danske byer, kan man risikere, at
disse detailkæder ikke vil etablere sig i Danmark. Det
går ud over fremtidig vækst i flere danske byer og
går i den grad ud over vores udvikling i landdistrikterne
også. Kunderne fra disse områder kører blot
endnu længere væk for at handle i den type
butikker.
Det er en uhensigtsmæssig
forskelsbehandling, når Danmarks 5 største byer har
fri mulighed for at etablere udvalgsvarehuse, hvor de vil, og hvor
det er bedst for byudviklingen, mens de 10 mellemstore byer skal
placere store varehuse i bymidten. Det er en misforstået
hjælp til handelslivet i bykernen, at man vil skabe store
udvalgsvarehuse, hvor der ikke er plads.
Desuden har vi tiltro til byrådene i
de enkelte kommuner. De er de nærmeste til at afgøre,
hvor deres erhvervsliv skal etableres. Det er dem, der har det
indgående kendskab til deres bys behov og udvikling. Vi har i
øvrigt også stor tiltro til, at de danske kommuner,
som er omfattet af kystnærhedszonen, og som før har
haft mulighed for at bygge uden særlig begrundelse, ikke har
interesse i at ødelægge den turistmagnet, som den
danske kystzone er.
Endvidere finder mindretallet, at det er
dybt uantageligt, at et flertal i Miljøudvalget har
fremskyndet behandlingen af lovforslaget og dermed
ikrafttrædelsestidspunktet. Dette indebærer, at Randers
Kommune, der i dag er i den sidste fase omkring planlægningen
af et varehus uden for Randers by, netop ikke når at afslutte
de lovpligtige tiltag forud for den endelige vedtagelse af
projektet. Udvalgets beslutning indebærer, at langt over et
års planlægning til flere millioner kroner er spildt og
muligheden for hen ved 550 arbejdspladser er forsvundet.
Miljøudvalgets beslutning er udtryk for manglende respekt
for det kommunale selvstyre, og det er undergravende for borgernes
tillid til Folketinget.
Sluttelig støtter mindretallet
Venstres ændringsforslag vedrørende valg af
tv-kanaler. Forbrugerne skal have de bedst mulige vilkår for
frit at kunne vælge, hvilke tv-kanaler de vil se og betale
for, samt hvordan de vil modtage dem. Et frit marked styrker
udbuddet af kvalitets-tv-kanaler til glæde for seerne.
Medieaftalen for 2012-14 er i kraft af de ændrede regler for
»must carry«, som Venstre og Dansk Folkeparti fik
forhandlet med i aftalen, et skridt i den rigtige retning mod mere
frihed til forbrugerne.
Tilslutningspligten til
fællesantenneanlæg forhindrer danskerne i frit at
vælge og kombinere, hvilke tv-kanaler de kan modtage i deres
fjernsyn. Derfor skal afskaffelsen af overgangsordningen ske
tidligere end foreslået af regeringen. Dog bør der
tages hensyn til fællesantenneforeninger med store
gældsbyrder, som ikke har afhændet deres anlæg
til kommercielle operatører, hvilket det stillede
ændringsforslag imødekommer.
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (DF og
LA):
1) Stk.
2 udgår, og i stedet indsættes:
»Stk. 2. Lovens
§ 1, nr. 9, træder i kraft den 1. januar 2014.
Stk. 3.
Miljøministeren kan i forhold til lovens § 1, nr. 9,
fastsætte overgangsregler for perioden den 1. januar 2014 til
den 1. april 2015 med henblik på at sikre, at
ikkekommercielle ejere af fællesantenneanlæg til
modtagelse og distribution af tv- og radiosignaler med
større gældsposter får mulighed for at afvikle
disse.«
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 4-7.
[Forkortelse og differentiering af
overgangsperioden for ophævelsen af tilslutningspligten m.v.
til fællesantenneanlæg ]
Af miljøministeren, tiltrådt af et
flertal (S, RV, SF, EL, KF og IA):
2) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 1, nr. 9,
fastsættes af miljøministeren, dog senest den 1. april
2015.«
[Bemyndigelse til at
fastsætte ikrafttrædelsestidspunkt for bestemmelse om
tilslutningspligt m.v. til fællesantenneanlæg]
Af miljøministeren, tiltrådt af
udvalget:
3) I
stk. 6 indsættes efter
»§ 1, nr.«: »1,«.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås
det, at overgangsperioden for ophævelsen af
tilslutningspligten m.v. til fællesantenneanlæg
forkortes fra ca. 2 år til ca. 9 måneder.
Miljøministeren får dog hjemmel til at fastsætte
overgangsregler, således at overgangsperioden kan blive op
til ca. 2 år i forhold til lokalplans- og
servitutbestemmelser, som pålægger tilslutningspligt
m.v. til et fællesantenneanlæg, som er ejet af en
ikkekommerciel operatør med større gældsposter.
I den forbindelse vil der blive fastsat nærmere kriterier
for, hvornår der er tale om en »ikkekommerciel«
ejer og om »større gældsposter« m.v.
Antenneforeninger skal kunne dokumentere en
større gældsætning via revisionspåtegnet
regnskab for at blive omfattet af undtagelsen. Definitionen af
foreninger med større gældsposter er foreninger, hvis
passiver (gæld) overstiger 20 pct. af foreningens finansielle
og fysiske anlægsaktiver (kabler, forstærkere,
hovedstation m.v.). Anlægs- og vedligeholdelsesudgifter, som
ejerne af antenneanlæg har påtaget sig efter
lovforslagets fremsættelse, indgår ikke i denne
beregning.
Til nr. 2
Ændringsforslaget bemyndiger
miljøministeren til administrativt at fastsætte
ikrafttrædelsestidspunktet for lovens § 1, nr. 9.
Ministeren skal dog sætte bestemmelsen i kraft senest den 1.
april 2015. Ændringen gør det muligt at indlede en
dialog med Kommissionen om åbningsskrivelsen om
ophævelse af tilslutningspligt til
fællesantenneanlæg, jf. MIU alm. del - bilag 203.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at § 5 m, stk. 4, ændres ved lovforslagets § 1,
nr. 1. Det fremsatte lovforslag indeholdt ikke en henvisning til
§ 1, nr. 1.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Jens Joel (S) John Dyrby Paulsen (S)
Mette Reissmann (S) Torben Hansen (S) Simon Kollerup (S) Lone
Loklindt (RV) fmd. Andreas
Steenberg (RV) Lotte Rod (RV) Sanne Rubinke (SF) Steen Gade (SF)
Per Clausen (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Sara Olsvig
(IA) Erling Bonnesen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) Henrik
Høegh (V) Birgitte Josefsen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Anni Matthiesen (V) nfmd. Hans
Christian Thoning (V) Eyvind Vesselbo (V) Jørn Dohrmann (DF)
René Christensen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Villum Christensen (LA) Vivi Kier (KF)
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 147
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra miljøministeren | 2 | Henvendelse af 28/2-13 fra Randers
Kommune | 3 | Henvendelse af 1/3-13 fra Dansk
Supermarked | 4 | Henvendelse af 5/3-13 fra EHS, Foreningen
af el-overfølsomme | 5 | Ændringsforslag fra
miljøministeren | 6 | Henvendelse af 22/2-13 fra Business
Kolding | 7 | Henvendelse af 5/3-13 fra Dansk
Energi | 8 | Henvendelse af 6/3-13 fra De Samvirkende
Købmænd | 9 | Henvendelse af 4/3-13 fra Randers
Kommune | 10 | Præsentation fra Dansk Energi ved
foretræde den 14/3-13 | 11 | Præsentation fra Dansk Supermarked
ved foretræde den 14/3-13 | 12 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 13 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 14 | Henvendelse af 12/3-13 fra De Samvirkende
Købmænd | 15 | Ændringsforslag fra
miljøministeren | 16 | Notat fra Randers Kommune fra
foretræde den 14/3-13 | 17 | Præsentation fra Business Kolding
ved foretræde den 14/3-13 | 18 | 1. udkast til betænkning | 19 | Henvendelse af 19/3-13 fra Randers
Kommune | 20 | Henvendelse af 19/3-13 fra Camilla
Pedersen, Esrum | 21 | Talepapir fra samrådet den 19/3-13,
fra miljøministeren |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 147
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. , om ministrene vil redegøre
for lovforslagets konsekvenser for vilkårene for og
udviklingen i landdistrikter og på øerne, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter og
miljøministeren, og ministrenes svar herpå | 2 | MFU spm. om, hvilken
beskæftigelsesmæssig effekt ændringer i
planlovens detailhandelsbestemmelser vil få, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvordan ministeren helt konkret
vil kontrollere, at kommuner udelukkende giver tilladelse til
styrkelse af udviklingen i vanskeligt stillede landdistrikter, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. , om kommunerne skal udpege
vanskeligt stillede landdistrikter ud fra
skoledistriktsgrænse eller bygrænse - eller hvordan ser
ministeren, at et vanskeligt stillet landdistrikt kan udpeges og
afgrænses, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. , om et landdistrikt vil ændre
status og dermed blive frataget de særlige tilladelser,
såfremt der i løbet af nogle få år sker en
positiv ændring, f.eks. en befolkningstilvækst, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvor ministeren mener, at byer
som f.eks. Kolding, Randers og Horsens m.fl. skal placere en
bilforhandler, som kræver meget store udstillingsarealer, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. , om der er lavet beregninger
på, hvor mange ekstra transportomkostninger dette lovforslag
vil medføre, når udviklingen nu koncentreres i de fem
største byer, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå | 8 | Spm. om, hvad der skal til, for at et
landdistrikt ændrer status og mister sine særlige
tilladelser som »et vanskeligt stillet landdistrikt«,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om at forklare, hvorfor det er den
bedste løsning i forhold til at skabe vækst og
beskæftigelse, at det kun er de fem største byer, der
må bygge i aflastningscentre, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, hvor mange projekter der var
igangsat ude i kommunerne efter den gamle lov, og hvor mange af
disse der vil blive stoppet, hvis loven bliver vedtaget, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, hvor mange arbejdstimer
kommunerne har brugt på planlægning af projekter, som
ikke kan gennemføres, hvis loven bliver vedtaget, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvor mange arbejdspladser loven
vil skabe, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. om, på hvilken måde loven
hjælper med at skabe flere jobs i de 29 særlige
kommuner i forhold til de muligheder, som disse kommuner har i dag,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om, hvorfor kommunen ikke kan
få lov til selv at definere og udfylde lokalplansrammer med
de aktiviteter, som kommunalbestyrelsen finder rigtige med
afsæt i det lokale demokrati, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 15 | Spm. om, hvorfor man skal argumentere med,
at den ønskede lokale aktivitet i kystnærhedszonen
ikke kan placeres andre steder, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvorfor kommunerne ikke selv i
fuldt omfang må udfylde deres lokalplansrammer med de
aktiviteter, som kommunalbestyrelsen finder rigtige med afsæt
i det lokale demokrati, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå | 17 | Spm. , om det er korrekt forstået,
at det er ministeren, som skal give den særlige tilladelse
til kommunal planlægning i kystnærhedszonen hos den
enkelte kommune, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 18 | Spm. om, hvor stor en procentdel af
Langeland og Ærø, der er omfattet af
kystnærhedsprincippet og dermed skal bede om særlig
tilladelse til erhvervsudvikling, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 19 | Spm. , om ministeren er enig i, at det er
et demokratisk problem, at ministeren vil stille
kommunalbestyrelserne ringere i forhold til lokal selvbestemmelse
over erhvervsudviklingen i kystnærhedszonen, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om, hvorfor ministeren er bedre end
kommunalbestyrelsen til at vurdere, om der må bygges i
kystnærhedszonen eller ej, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 21 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
5/3-13 fra EHS, Foreningen af el-overfølsomme, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 22 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
22/2-13 fra Business Kolding, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 23 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
4/3-13 fra Randers Kommune, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 24 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
12/3-13 fra De Samvirkende Købmænd, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 25 | Spm. om kommentar til præsentationen
fra Dansk Energi, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 26 | Spm. om kommentar til præsentationen
fra Dansk Supermarked, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå | 27 | Spm. om at yde teknisk bistand til
udarbejdelse af et ændringsforslag, således at den i
lovforslaget foreslåede overgangsperiode for bestemmelserne
vedrørende tilslutningspligt reduceres, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 28 | Spm. , om ministeren er enig med De
Samvirkende Købmænd i, at Randers Kommune ikke har
»handlet i god tro« i forbindelse med planerne om
opførelse af et Bilkavarehus i Randers, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 29 | Spm. om at redegøre for
drøftelserne med Randers Kommune på mødet
mellem ministeren og Randers' borgmester den 6/8-12 og det
efterfølgende møde med ministerens departementschef i
Randers, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 30 | Spm. , om der på mødet med
Randers Kommune den 6/8-12 blev aftalt en
»køreplan«, som Randers Kommune skulle
følge, såfremt man ville etablere et større
udvalgsvarehus, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 31 | Spm. om at bekræfte, at det er
Folketinget, der beslutter tidsplanen for behandlingen af
lovforslag, og at det er udvalget, der har fastsat tidsplanen for
udvalgsbehandlingen, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå | 32 | Spm. , om ministeren har kendskab til, om
Randers Kommune har hastebehandlet lokalplaner el.lign. i
forbindelse med etableringen af et større udvalgsvarehus i
Randers, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 33 | Spm. om, hvad der forstås med
formuleringen »Ansøgninger der er indsendt i henhold
til L424 færdigbehandles under dette regelsæt« i
aftalen om revision af planloven af november 2012, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 34 | Spm. om at bekræfte, at lovforslaget
er en udmøntning af aftalen af november 2012 mellem de
politiske partier, og at indholdet af lovforslaget har været
kendt siden aftalens offentliggørelse i november, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 35 | Spm. om at oplyse, hvad ministeren har
haft af dialog med Randers Kommune efter aftalen i november 2012,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå | 36 | Spm. , om erhvervsudviklingen på
hele Ærø og 91 pct. af Langeland ikke behøver
en særlig planlægningsmæssig begrundelse, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 37 | Spm. , om ministerens tilbagekaldelse af
den lempelse, de 29 kommuner og 15 ikkebrofaste øer har
haft, skyldes, at kommunerne i den nuværende periode har
tilsidesat landskabsmæssige attraktioner i
kystnærhedszonen, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå | 38 | Spm. om at uddybe, hvorfor ministeren
ønsker at lave så snævre rammer for kommunernes
planlægning, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 39 | Spm. om, i hvilket omfang man kan få
lov til at udvide eksisterende erhvervsbyggeri i
kystnærhedszonen, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå | 40 | Spm. om, hvilke miljømæssige
konsekvenser det har, at folk skal køre længere for at
komme i et storcenter, når man ikke må bygge uden for
de fem største byer, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 41 | Spm. om, hvor mange arbejdspladser
regeringen regner med at skabe med lovforslaget, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 42 | Spm. om, hvor der vil komme flere
arbejdspladser som følge af forslaget i forhold til i dag,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå | 43 | Spm. om, hvor mange tons CO2 ministeren regner med at det koster
ekstra, at lastbiler skal stoppe og starte ud til de små
købmænd, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå | 44 | Spm. om at oplyse, hvor mange kunder der
kommer i et center som Scandinavien Park i Tyskland, og hvor stor
en reduktion ministeren venter i antallet af besøgende syd
for grænsen som følge af lovens vedtagelse, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 45 | Spm. om, hvor mange gange De Samvirkende
Købmænd eller John Wagner har haft møder med
ministeriet eller et miljøcenter, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 46 | Spm. om, hvor mange møder
ministeren har haft omkring planlovændringer siden valget,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå | 47 | Spm. om kommentar til notat fra Randers
Kommune af 14/3-13, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 48 | Spm. om kommentar til præsentation
fra Business Kolding af 14/3-13, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 49 | Spørgsmålet er
tilbagetaget | 50 | Spm. om, i hvilke love og paragraffer
forpligtelser til tilslutning til fællesantenneanlæg,
der falder uden for de i dette lovforslag berørte, er
hjemlet, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 51 | Spm. om at oplyse, hvor mange projekter
kommunerne er i gang med at forberede, men endnu ikke har
fået tilladelse til, til miljøministeren | 52 | Spm. , om ministeren vil kontakte
kommunerne med henblik på at få afklaret, hvor mange
arbejdstimer der er brugt på planlægning af projekter,
som ikke kan gennemføres, hvis loven bliver vedtaget, til
miljøministeren | 53 | Spm. om, hvilke miljømæssige
konsekvenser det har, at folk skal køre længere for at
komme i en større udvalgsvarebutik, til
miljøministeren | 54 | Spm. , om ministeren er enig i, at det i
flere større byer er vanskeligt at finde plads i bymidten
til større udvalgsvarebutikker grundet hensyn til trafik og
bevaringsværdig bebyggelse, til miljøministeren | 55 | Spm. , om ministeren er enig i, at det er
en forudsætning for at reducere grænsehandelen, at vi i
Danmark kan tilbyde tilsvarende butiksløsninger, til
miljøministeren | 56 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
19/3-13 fra Randers Kommune, til miljøministeren | 57 | Spm. , om ministeren tog initiativet til
at ændre tidsplanen, til miljøministeren | 58 | Spm. , om ministeren vil redegøre
for, hvorfor det ikke er muligt at give en dispensation til Randers
Kommune i forhold til etablering af en større
udvalgsvarebutik, til miljøministeren | 59 | Spm. , om ministeren eller
embedsmænd fra ministeriet, forvaltninger eller styrelser
på noget tidspunkt har sagt til Randers Kommune, at det ikke
kunne lade sig gøre at få en lokalplan på plads
omkring etablering af et Bilkavarehus, til
miljøministeren | 60 | Spm. , om at bekræfte, at kommunerne
med dette lovforslag får kompetencen til at beslutte, hvad
der skal ligge i kystnærhedszonen, til
miljøministeren | 61 | Spm. , om ministeren har kendskab til
andre lovforslag, hvor tidsplanen er blevet ændret, efter at
udvalget har godkendt en anden tidsplan, til
miljøministeren | 62 | Spm. , om ministeren vil give eksempler
på, at de 29 kommuner og 15 ikkebrofaste øer har
tilsidesat landskabsmæssige attraktioner i
kystnærhedszonen, til miljøministeren | 63 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
19/3-13 fra Camilla Pedersen, Esrum, til
miljøministeren |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L 147
Samråds-spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm. om, i hvilket omfang
ministeren har haft indflydelse på, at ændringerne af
reglerne for etablering af butikscentre bliver hastet gennem
Miljøudvalget - og om baggrunden for denne, til
miljøministeren | B | Samrådsspm. , om det er forsvarligt
og i overensstemmelse med god skik at fremskynde
lovgivningsarbejdet, således at nye regler kommer til at
blokere for gennemførelsen af initiativer, der var planlagt
til at blive iværksat under den daværende lovgivning,
til miljøministeren | C | Samrådsspm. om at redegøre
for baggrunden for, at der i de foreslåede lovændringer
gøres forskel på landets fem største kommuner
og landets øvrige kommuner, til miljøministeren | D | Samrådsspm. , om ministeren har
forståelse for, at det ude i landets kommuner vækker
både undren og vrede, at man fra København haster en
lovgivning igennem, til miljøministeren |
|