Skriftlig fremsættelse (7. februar
2013)
Justitsministeren
(Morten Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om offentlighed i
forvaltningen
(Lovforslag nr. L 144)
1. Regeringen har den 3. oktober 2012
indgået en politisk aftale med Venstre og Konservative om en
ny offentlighedslov, der skal afløse den nugældende
offentlighedslov fra 1985.
Det
fremgår bl.a. af aftalen, at parterne med den politiske
aftale er blevet enige om en ny offentlighedslov, som både
indeholder en modernisering og en udbygning af den gældende
lovs grundlæggende princip om åbenhed og demokratisk
kontrol med den offentlige forvaltning.
I
overensstemmelse med den politiske aftale er lovforslaget baseret
på Offentlighedskommissionens betænkning nr. 1510/2009
om offentlighedsloven. Der er - i lyset af den debat, der har
været - foretaget en nyaffattelse af ministerbetjeningsreglen
i lovforslagets § 24, således at betingelserne for
adgangen til at undtage dokumenter fra aktindsigt efter
bestemmelsen præciseres. Som en konsekvens af den politiske
aftale anvendes begrebet "ministerbetjening" - i modsætning
til Offentlighedskommissionens lovudkast og det forslag til lov om
offentlighed i forvaltningen (L 90), som blev fremsat for
Folketinget den 8. december 2010 - ikke i lovteksten. Med
præciseringen tydeliggøres hensigten om, at
bestemmelsen i lovforslagets § 24 skal fortolkes og anvendes
restriktivt, og det vil bidrage til, at bestemmelsen ikke bliver
anvendt forkert i praksis.
Aftalen
sikrer, at en åben og gennemsigtig offentlig forvaltning
fortsat er en hjørnesten i det danske samfund, og at
borgerne og medierne har størst mulig adgang til at
følge med i og dermed føre kontrol med, at alt
går rigtigt til ved forvaltningens udførelse af dens
opgaver.
Lovforslaget
om en ny offentlighedslov udmønter den politiske aftale.
2. Om forslagets væsentligste nye
elementer i forhold til gældende ret kan fremhæves
følgende:
Der
foreslås indsat en bestemmelse, der angiver de formål,
som offentlighedsloven navnlig varetager. Det foreslås
desuden, at lovens anvendelsesområde udvides til også
at omfatte KL og Danske Regioner. Endvidere foreslås en
udvidelse af lovens anvendelsesområde til som udgangspunkt
også at omfatte selskaber, hvor det offentlige ejer mere end
75 pct. af ejerandelene, samt selskaber, institutioner m.v., i det
omfang de træffer afgørelser på vegne af staten,
en region eller en kommune.
Endvidere
foreslås det at ophæve det såkaldte subjektive
identifikationskrav og erstatte det med et krav om, at temaet for
aktindsigtsanmodningen skal angives af den, som fremsætter
anmodningen. I tilknytning hertil foreslås der indført
en adgang for en myndighed til at undlade at behandle en anmodning
om aktindsigt - selvom det nye identifikationskrav er opfyldt -
hvis det vil nødvendiggøre et uforholdsmæssigt
ressourceforbrug.
Der
foreslås desuden indført en ret til at få
foretaget en sammenstilling af oplysninger i myndighedernes
databaser (dataudtræk) samt en ret til at få indsigt i
den databeskrivelse, der knytter sig til en database.
Endvidere
foreslås der dels lovfæstet en pligt for myndighederne
til af egen drift at overveje meroffentlighed, dels indført
en udvidelse af meroffentlighedsprincippet til også at
omfatte sager undtaget fra aktindsigt.
Der
foreslås også indført regler i
offentlighedsloven, der regulerer myndighedernes pligt til at
foretage journalisering, ligesom der foreslås etableret et
forsøg med en postlisteordning og en pligt for visse
myndigheder til på myndighedens hjemmeside på
internettet løbende at give information om vedkommende
myndigheds virksomhed.
Desuden
foreslås der indført en række udvidelser i
retten til aktindsigt. Der foreslås således bl.a.
indført en ret til indsigt i bødeforelæg, der
er vedtaget af en juridisk person, og i den øverste
ledelseskontrakt (herunder f.eks. direktørkontrakter) for
så vidt angår oplysninger om de overordnede
prioriteringer for den pågældende myndighed. Endvidere
foreslås der indført en ret til indsigt i oplysninger
om interne faglige vurderinger i endelig form, der indgår i
et fremsat lovforslag m.v. Denne ret skal dog ikke gælde i
forhold til interne faglige vurderinger i dokumenter, der er
udarbejdet til brug for bl.a. ministerrådgivning.
Der
foreslås imidlertid også indført visse
begrænsninger i retten til aktindsigt. Således
foreslås der bl.a. en undtagelse af alle sager om
førelse af en kalender fra retten til aktindsigt samt
undtagelse af interne oplysninger og dokumenter, der udveksles
mellem myndigheder på et tidspunkt, hvor der er konkret grund
til at antage, at en minister har eller vil få behov for
embedsværkets rådgivning og bistand. Endvidere
foreslås der indført adgang til at undtage dokumenter,
der udarbejdes og udveksles mellem ministre og folketingsmedlemmer
i forbindelse med sager om lovgivning eller anden tilsvarende
politisk proces.
Endelig
foreslås der en række ændringer af
offentlighedslovens regler om kompetence, klageadgang og
sagsbehandling m.v.
3. Der er samtidig med fremsættelsen af
det foreliggende lovforslag fremsat et forslag til lov om
ændring af forvaltningsloven og retsplejeloven
(ændringer i lyset af lov om offentlighed i forvaltningen)
(lovforslag nr. L 145) med henblik på navnlig at skabe
overensstemmelse mellem de nævnte loves regler om aktindsigt
og de regler om aktindsigt, der følger af det foreliggende
lovforslag.
Endvidere er
der fremsat et forslag til lov om ændring af forskellige
lovbestemmelser om aktindsigt m.v. (konsekvensændringer i
lyset af lov om offentlighed i forvaltningen og af ændringer
i forvaltningsloven og retsplejeloven) (lovforslag nr. L 146),
hvorved der foretages de fornødne konsekvensændringer
i anden lovgivning, der indeholder henvisninger til den
gældende offentlighedslov og forvaltningslov.
4. Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.