Fremsat den 6. februar 2013 af
justitsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven,
udlændingeloven og lov om tilhold, opholdsforbud og
bortvisning
(Styrket indsats mod tvang i forbindelse med
ægteskaber og religiøse vielser)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1007 af 24. oktober 2012, som ændret ved § 2 i lov nr.
1242 af 18. december 2012 og § 2 i lov nr. 1385 af 23.
december 2012, foretages følgende ændring:
1. I
§ 260, stk. 2, indsættes
efter »ægteskab«: »eller til en
religiøs vielse uden borgerlig gyldighed«.
§ 2
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 984 af 2. oktober 2012, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 571 af 18. juni 2012 og
§ 1 i lov nr. 572 af 18. juni 2012, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 9 f indsættes efter stk. 4
som nyt stykke:
»Stk. 5. Hvis
ansøgeren som led i sit virke foretager eller vil foretage
vielser med eller uden borgerlig gyldighed, skal forlængelse
af opholdstilladelse efter stk. 1 endvidere betinges af, at
ansøgeren inden 6 måneder efter meddelelsen af
opholdstilladelsen har gennemført et
undervisningsforløb om dansk familieret. Det påhviler
ansøgeren at fremlægge dokumentation herfor. Fristen
på 6 måneder kan efter ansøgning forlænges
ved lovligt forfald.«
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 6-8.
2. I
§ 9 h, stk. 4, og § 33, stk. 5, ændres »§
9 f, stk. 7,« til: »§ 9 f, stk. 8,«.
3. I
§ 19, stk. 1, nr. 9, ændres
»§ 9 f, stk. 5,« til: »§ 9 f, stk.
6,«.
4. I
§ 22, nr. 7, indsættes efter
»ægteskab«: »eller til en religiøs
vielse uden borgerlig gyldighed«.
5. I
§ 52 b, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »jf. nr. 1 og 2,«:
»herunder afgørelser om lovligt forfald, jf. § 9
f, stk. 5,«.
§ 3
I lov nr. 112 af 3. februar 2012 om tilhold,
opholdsforbud og bortvisning foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 2 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3. Tilhold
kan derudover gives, hvis en person med rimelig grund
mistænkes for at have begået eller forsøgt at
begå en overtrædelse af straffelovens bestemmelse om
ulovlig tvang ved at tvinge en anden til ægteskab eller en
religiøs vielse uden borgerlig gyldighed.
Politidirektøren kan uanset betingelserne i § 14
træffe afgørelse om tilhold efter 1. pkt.«
2. I
§ 4, nr. 1, ændres
»§ 2, stk. 2,« til: »§ 2, stk. 2 eller
3,«.
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 2, nr.
1-3 og 5, træder i kraft den 1. oktober 2013.
Stk. 3. § 2, nr. 1,
finder alene anvendelse for udlændinge, der meddeles
opholdstilladelse efter lovens ikrafttræden.
Stk. 4. § 2, nr. 4,
finder alene anvendelse, hvis det forhold, der begrunder
udvisningen, er begået efter lovens ikrafttræden.
§ 5
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne, men § 2 kan ved
kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Stk. 2. Loven
gælder ikke for Grønland, men §§ 2 og 3 kan
ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| | 1. | Indledning | 2. | Skærpelse af straffen for ulovlig
tvang i forbindelse med religiøse vielser | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | Strategi mod parallelle retsopfattelser -
opgør med tvang og undertrykkelse i forbindelse med
religiøse vielser | | 2.3. | Lovforslagets udformning | 3. | Udvisning i forbindelse med ulovlig tvang
i forbindelse med religiøse vielser | | 3.1. | Gældende ret | | 3.2. | Lovforslagets udformning | 4. | Krav om deltagelse i undervisning om dansk
familieret for religiøse forkyndere, der foretager vielser,
som betingelse for forlængelse af opholdstilladelse | | 4.1. | Gældende ret | | 4.2. | Strategi mod parallelle retsopfattelser -
opgør med tvang og undertrykkelse i forbindelse med
religiøse vielser | | 4.3. | Justitsministeriets overvejelser | | 4.4. | Lovforslagets udformning | | 4.5. | Personer, der vil være undtaget fra
kravet om undervisningsdeltagelse | 5. | Tilhold og opholdsforbud i forbindelse med
tvangsægteskaber mv. | | 5.1. | Gældende ret | | 5.2. | Justitsministeriets overvejelser | | 5.3. | Lovforslagets udformning | 6. | Ligestillingsvurdering af
lovforslaget | 7. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 8. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 9. | De administrative konsekvenser for
borgerne | 10. | De miljømæssige
konsekvenser | 11. | Forholdet til EU-retten | 12. | Hørte myndigheder og organisationer
mv. | 13. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Det fremgår af
regeringsgrundlaget »Et Danmark, der står sammen«
fra oktober 2011, at regeringen vil afdække muligheden for at
skride ind over for familiemedlemmer, der udsætter en ung for
trusler eller lignende for at få den unge til at indgå
i et ægteskab, som den unge ikke ønsker.
Det fremgår videre af
regeringsgrundlaget, at regeringen ikke vil acceptere, at
religiøse retsinstanser træder i stedet for lovgivning
og domstole i Danmark, og at regeringen vil undersøge nye
midler til at nå ind til dem, der ligger under for
religiøs privatretlig praksis.
I november 2011 offentliggjorde Det
Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) en rapport om
parallelle retsopfattelser i Danmark. I rapporten blev der peget
på, at der findes »pluralistiske retsopfattelser«
blandt nogle religiøse grupper i Danmark, som
indebærer, at der eksisterer andre normer og traditioner end
dem, der knytter sig til den sædvanlige praksis i Danmark.
Det gælder navnlig i forbindelse med indgåelse og
opløsning af religiøse vielser uden borgerlig
gyldighed.
Regeringen nedsatte på den
baggrund en tværministeriel arbejdsgruppe, som havde til
opgave at udarbejde et katalog med lovgivningsmæssige tiltag
og forslag til elementer, der kan bidrage til at løse
konflikter forårsaget af religiøse vielser. På
baggrund af arbejdsgruppens anbefalinger udarbejdede regeringen en
strategi mod parallelle retsopfattelser - opgør med tvang og
undertrykkelse i forbindelse med religiøse vielser, der blev
offentliggjort i november 2012.
Formålet med dette lovforslag
er bl.a. at udmønte de lovgivningsinitiativer, der
fremgår af strategien.
Det foreslås således at
skærpe straffen for ulovlig tvang til en religiøs
vielse uden borgerlig gyldighed. Hermed ligestilles sådanne
religiøse vielser med tvangsægteskaber i straffelovens
forstand. Samtidig foreslås det at ændre
udvisningsreglerne, så der kan ske udvisning uanset
frihedsstraffens længde og uanset varigheden af
udlændingens ophold her i landet, hvis udlændingen har
tvunget nogen til en religiøs vielse.
Det foreslås endvidere, at
forlængelse af en opholdstilladelse meddelt til
religiøse forkyndere m.fl., der foretager vielser
(såvel borgerligt gyldige vielser som religiøse
vielser uden borgerlig gyldighed), fremover tillige skal betinges
af, at den pågældende har deltaget i undervisning om
dansk familieret.
Lovforslaget skal herudover ses i
sammenhæng med National strategi mod æresrelaterede
konflikter fra juli 2012.
Strategien indeholder mere end 30
konkrete initiativer, der har til formål at hjælpe unge
mænd og kvinder, som oplever social kontrol,
tvangsægteskab, genopdragelsesrejser og andre
æresrelaterede konflikter med familien.
I forlængelse af
initiativerne i denne strategi foreslås der med dette
lovforslag en ændring af tilholdsreglerne, så de i
højere grad målrettes situationer, hvor en person
tvinges til at indgå ægteskab eller til en
religiøs vielse.
2. Skærpelse af straffen for ulovlig tvang i
forbindelse med religiøse vielser
2.1. Gældende ret
2.1.1.
Efter straffelovens § 260, stk. 1, straffes med bøde
eller fængsel indtil 2 år for ulovlig tvang den, som
ved vold eller ved trussel om vold, om betydelig skade på
gods, om frihedsberøvelse eller om at fremsætte usand
sigtelse for strafbart eller ærerørigt forhold eller
at åbenbare privatlivet tilhørende forhold tvinger
nogen til at gøre, tåle eller undlade noget. Det samme
gælder den, som ved trussel om at anmelde eller
åbenbare et strafbart forhold eller om at fremsætte
sande ærerørige beskyldninger tvinger nogen til at
gøre, tåle eller undlade noget, for så vidt
fremtvingelsen ikke kan anses som tilbørligt begrundet ved
det forhold, som truslen angår.
Ulovlig tvang efter straffelovens
§ 260 er fuldbyrdet, når tvangen har haft den tilsigtede
virkning. Hvis tvangen ikke har virket efter hensigten, kan der
efter omstændighederne straffes for forsøg på
ulovlig tvang, jf. herved straffelovens § 21.
Straffelovens § 260 omfatter
bl.a. tilfælde, hvor en person ved vold eller trussel om vold
tvinges til at blive religiøst viet, selv om den
religiøse vielse ikke har borgerlig gyldighed og dermed er
uden de civilretlige forpligtelser, der umiddelbart følger
heraf (f.eks. arveretligt, skatteretligt, familieretligt osv.).
Dette vil f.eks. omfatte et tilfælde, hvor et familiemedlem
truer en datter eller søn med vold eller med at slå
vedkommende ihjel, hvis vedkommende ikke lader sig vie
religiøst med den person, som familien har valgt.
Bestemmelsen fortolkes
således, at truslerne om vold mv. ikke behøver at
være udtrykkelige, men kan fremgå af situationen.
2.1.2.
Straffelovens § 260 omfatter alle, der ved tilskyndelse,
råd eller dåd har medvirket til den ulovlige tvang, jf.
straffelovens § 23. Der vil således f.eks. foreligge
medvirken, hvis en far tilskynder sin søn til at
udøve vold mod sin datter for at tvinge hende til at blive
religiøst viet.
Medvirkensansvaret omfatter
også den, der udfører den religiøse vielse,
hvis den pågældende er bekendt med, at vielsen
indgås som følge af, at der er udøvet tvang af
den karakter, som er nævnt i straffelovens § 260.
2.1.3.
Strafudmålingen vil afhænge af omstændighederne i
den konkrete sag. I vurderingen heraf kan bl.a. indgå,
hvilken tvang der har været anvendt, herunder om der har
været anvendt vold eller trusler om vold eller
frihedsberøvelse, samt hvilket omfang og hvilken
tidsmæssig udstrækning den udøvede tvang har
haft. Også forurettedes alder og et eventuelt
afhængighedsforhold af den, der udøver eller
står bag tvangen, kan have indflydelse på
strafudmålingen.
Straffelovens § 260, stk. 2,
indeholder en skærpet (side)strafferamme, som omfatter
tilfælde, hvor nogen tvinges til at indgå
ægteskab. Strafferammen er i dette tilfælde det
dobbelte (fængsel indtil 4 år). Straffelovens §
260, stk. 2, omfatter imidlertid alene ægteskaber med
borgerlig gyldighed, hvorimod religiøse vielser uden
borgerlig gyldighed ikke omfattes.
Straffelovens § 260, stk. 2,
blev indsat ved lov nr. 316 af 30. april 2008 for bl.a. at
afspejle, at tvang til ægteskab indebærer et alvorligt
indgreb i den personlige frihed, som kan have meget
vidtrækkende og langvarige konsekvenser for den person, der
har været udsat for en sådan tvang.
2.2. Strategi mod
parallelle retsopfattelser - opgør med tvang og
undertrykkelse i forbindelse med religiøse
vielser
2.2.1.
Regeringen offentliggjorde i november 2012 en strategi mod
parallelle retsopfattelser - opgør med tvang og
undertrykkelse i forbindelse med religiøse vielser.
Strategien har bl.a. til formål at forebygge, at personer,
herunder mindreårige, tvinges til at blive religiøst
viet og fastholdt i parforhold baseret på sådanne
vielser.
Strategien tager udgangspunkt i en
rapport udarbejdet af SFI (Det nationale Forskningscenter for
Velfærd) om parallelle retsopfattelser i Danmark fra november
2011.
Det fremgår af strategien, at
der ifølge SFI-rapporten blandt nogle religiøse
grupper i Danmark findes »pluralistiske
retsopfattelser«, som indebærer, at der inden for disse
grupper i varierende grad kan gælde andre retsopfattelser og
andre normer og traditioner end dem, der knytter sig til den
sædvanlige praksis i Danmark. Det gælder især
på det familieretlige område og primært i
forbindelse med indgåelse og opløsning af
religiøse vielser uden borgerlig gyldighed.
For det meste sker dette i fuld
overensstemmelse med dansk ret, men praksissen kan blandt nogle
grupper medføre forskellige former for vanskeligheder for
især kvinder.
Det fremgår af strategien, at
kvindekrisecentrene har oplyst, at en stor del af de kvinder, der
henvender sig til centrene på grund af
tvangsægteskaber, ofte ikke har indgået et borgerligt
gyldigt ægteskab. I stedet er de blevet tvunget ind og
fastholdt i et ægteskabslignende parforhold baseret på
en religiøs vielse.
2.2.2.
Det fremgår af strategien videre, at praksis
vedrørende indgåelse og ophævelse af
religiøse vielser ifølge SFI-rapporten i nogle
sammenhænge kan skabe en række udfordringer i
samspillet med dansk retspraksis.
Som eksempel på en
religiøs vielse uden borgerlig gyldighed nævnes i
strategien de såkaldte »nikah-forhold«, som er
den mest almindelige betegnelse for et ægteskab i islam. Selv
om den religiøse vielse ikke er juridisk bindende,
tillægges den i nogle muslimske miljøer større
betydning end et borgerligt gyldigt ægteskab efter dansk
ret.
»Nikah-forholdene« er
kontraktbaserede forhold, og i Danmark indgås sådanne
religiøse vielser normalt privat eller i en moske med
tilstedeværelse af en imam og to vidner. Den religiøse
ægteskabskontrakt kan baseres på en mundtlig aftale,
men indgås ofte skriftligt. Kontrakten er ikke en gyldig
vielsesattest i henhold til dansk ret, men en almindelig aftale
mellem parterne.
2.2.3.
Det anføres i strategien, at selv om et par er skilt efter
danske regler, kan de, såfremt den religiøse vielse
ikke er opløst, ifølge SFI-rapporten fortsat
betragtes som ægtefæller i visse miljøer. Som
eksempel nævnes i SFI-rapporten, at der ifølge
islamiske retsprincipper eksisterer forskellige former for
skilsmisser, som henholdsvis manden og kvinden kan tage initiativ
til. Der er forskellige praksisser på området, men
overordnet set kan en mand altid ensidigt opløse den
religiøse vielse uden at give særlige grunde hertil
eller uden sin hustrus accept. Det fremgår videre, at kvinden
generelt står svagere end manden i forhold til at kunne tage
initiativ til skilsmisse. En kvinde har dog ret til at blive
løst fra det religiøse parforhold, hvis hun har
»gyldige grunde«, f.eks. hvis manden er voldelig over
for hende eller har forladt hjemmet.
2.2.4.
Ifølge ægteskabsloven kan personer under 18 år
ikke indgå ægteskab uden samtykke fra forældrene
og tilladelse fra kommunen. Hvis der er tale om en religiøs
vielse uden borgerlig gyldighed, har denne handling ikke nogen
retsvirkninger i Danmark, og handlingen er heller ikke omfattet af
ægteskabslovens betingelser for at indgå
ægteskab. Mindreårige kan imidlertid leve og blive
betragtet som ægtepar i f.eks. visse muslimske
miljøer, hvis de har indgået en religiøs
vielse.
Det fremgår af strategien, at
unge muslimske par ofte bliver religiøst viet for at
opnå en social accept af deres forhold.
2.3. Lovforslagets udformning
Som det fremgår af pkt. 2.1,
er det strafbart ved ulovlig tvang at tvinge nogen til at blive
religiøst viet, jf. straffelovens § 260, stk. 1.
Straffen er bøde eller fængsel indtil 2 år.
Tvinges nogen til at indgå
ægteskab, kan straffen stige til fængsel indtil 4
år, jf. straffelovens § 260, stk. 2. Tvang til
religiøse vielser uden borgerlig gyldighed er derimod ikke
omfattet af denne forhøjede strafferamme.
En religiøs vielse kan bl.a.
indebære social accept af et parforhold fra familie og
netværk. Religiøse vielser uden borgerlig gyldighed
tillægges derfor typisk stor betydning i de miljøer,
hvor sådanne vielser finder sted, og de betragtes i
sådanne miljøer ofte som lige så bindende og
forpligtende som vielser med borgerlig gyldighed. Der er endvidere
miljøer, hvor religiøse vielser tillægges
større betydning end borgerligt gyldige
ægteskaber.
Det kan på den baggrund have
lige så indgribende og vidtrækkende konsekvenser for en
person at blive udsat for tvang i forbindelse med en
religiøs vielse som de konsekvenser, der følger af et
tvangsægteskab. Der henvises herom i øvrigt til pkt.
2.2 ovenfor.
Religiøse vielser bør
efter Justitsministeriets opfattelse derfor sidestilles med
ægteskaber i forhold til straffelovens bestemmelse om ulovlig
tvang.
Det foreslås i
overensstemmelse hermed, at straffelovens §? ??260, stk. 2, om
tvangsægteskaber, udvides til også at omfatte ulovlig
tvang til religiøse vielser. Hermed vil ulovlig tvang i
forbindelse med religiøse vielser blive omfattet af den
skærpede strafferamme på fængsel indtil 4
år.
Det forudsættes, at der ved
strafudmålingen sker en væsentlig forhøjelse af
den straf, der kunne forventes udmålt efter strafferammen i
straffelovens § 260, stk. 1.
Fastsættelsen af straffen i
den enkelte sag vil som hidtil bero på domstolenes konkrete
vurdering af alle sagens relevante omstændigheder. Som
eksempler på omstændigheder, der kan virke i yderligere
skærpende retning, kan nævnes, at den ulovlige tvang er
udøvet af flere gerningsmænd i forening eller er
udøvet gennem lang tid, at der er udøvet grov vold,
eller at offeret er meget ungt.
Der henvises til lovforslagets
§ 1.
3. Udvisning i
forbindelse med ulovlig tvang i forbindelse med religiøse
vielser
3.1. Gældende
ret
En udlænding, der
idømmes ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig
retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville
have medført en straf af denne karakter, for
overtrædelse af straffelovens §§ 260 eller 266,
fordi den pågældende har tvunget nogen til at
indgå ægteskab mod eget ønske, kan udvises,
uanset hvor længe den pågældende har haft lovligt
ophold i Danmark, og uanset på hvilket grundlag den
pågældende er meddelt opholdstilladelse. Dette
følger af udlændingelovens §§ 22, nr. 7, 23,
nr. 1, og 24, nr. 1.
Adgangen til udvisning gælder
endvidere uanset frihedsstraffens længde. Mens udvisning
efter bestemmelserne i §§? ?22, nr. 1-3, og 23, nr. 2-4,
er betinget af, at udlændingen idømmes ubetinget
frihedsstraf af en vis varighed, er udvisning efter § 22, nr.
4-8, der angår en række nærmere bestemte
straffelovsovertrædelser, alene betinget af, at
udlændingen idømmes ubetinget frihedsstraf. Dette
gælder således også udvisning efter § 22,
nr. 7, om udvisning i forbindelse med overtrædelse af
straffelovens §§ 260 eller 266 under henvisning til, at
den pågældende har tvunget nogen til at indgå
ægteskab mod eget ønske.
Efter udlændingelovens §
26, stk. 2, skal en udlænding udvises efter §§
22-24, medmindre dette vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser.
En udlænding, der
idømmes ubetinget frihedsstraf for overtrædelse af
straffelovens §§ 260 eller 266, fordi den
pågældende har tvunget nogen til at indgå
ægteskab mod eget ønske, skal således udvises,
medmindre dette vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser.
Det følger af
udlændingelovens § 24 b, stk. 1, 1. pkt., at en
udlænding udvises betinget, hvis der ikke er grundlag for at
udvise den pågældende efter § 22, nr. 7, fordi
dette vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser, jf. § 26, stk. 2.
Længden af et indrejseforbud
i forbindelse med udvisning afhænger som udgangspunkt af
frihedsstraffens længde, jf. udlændingelovens §
32, stk. 2. Indrejseforbud i forbindelse med udvisning efter blandt
andet udlændingelovens § 22, nr. 7, § 23, nr. 1,
jf. § 22, nr. 7, og § 24, nr. 1, jf. § 22, nr. 7,
meddeles dog for mindst 6 år, jf. § 32, stk. 3.
3.2. Lovforslagets
udformning
Som det fremgår af afsnit
3.1, er der i dag en udvidet adgang til udvisning ved
overtrædelse af straffelovens §§ 260 eller 266
under henvisning til, at udlændingen har tvunget nogen til at
indgå ægteskab mod eget ønske. Der kan ske
udvisning, hvis udlændingen idømmes ubetinget
frihedsstraf. Det gælder uanset frihedsstraffens længde
og varigheden af udlændingens ophold her i landet.
Regeringen finder, at tvang i
forbindelse med religiøse vielser er lige så
uacceptabelt som tvang i forbindelse med indgåelse af
ægteskab. Som konsekvens heraf bør der efter
regeringens opfattelse være den samme udvidede adgang til
udvisning, uanset om der er tale om ulovlig tvang i forbindelse med
indgåelse af et ægteskab eller ulovlig tvang i
forbindelse med en religiøs vielse.
Det foreslås derfor, at
udlændingelovens § 22, nr. 7, udvides, således at
adgangen til udvisning - uanset varigheden af frihedsstraffens
længde og udlændingens ophold her i landet - ved
ulovlig tvang i forbindelse med indgåelse af ægteskab
mod eget ønske også skal gælde ved ulovlig tvang
i forbindelse med en religiøs vielse uden borgerlig
gyldighed.
Der henvises til lovforslagets
§ 2, nr. 4.
4. Krav om deltagelse i
undervisning om dansk familieret for religiøse forkyndere,
der foretager vielser, som betingelse for forlængelse af
opholdstilladelse
4.1. Gældende
ret
4.1.1.
Efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1, kan der efter
ansøgning meddeles opholdstilladelse til en udlænding,
der her i landet skal virke som religiøs forkynder eller som
missionær, eller en udlænding, der her i landet skal
virke inden for et religiøst ordenssamfund.
Opholdstilladelse som
religiøs forkynder kan gives, hvis udlændingen kan
fremlægge dokumentation for, at vedkommende skal virke som
forkynder inden for et herværende trossamfund.
Opholdstilladelse som
missionær kan gives, hvis udlændingen kan
fremlægge dokumentation for, at vedkommende skal virke som
missionær og dermed udbrede en bestemt religion eller tro med
tilknytning til et herværende trossamfund.
Endelig kan opholdstilladelse med
henblik på at virke inden for et religiøst
ordenssamfund gives, hvis udlændingen kan fremlægge
dokumentation for, at vedkommende skal virke inden for et
religiøst ordenssamfund. Det gælder f.eks. nonner og
munke, som traditionelt har et religiøst virke internt i et
ordenssamfund. Folkekirken eller et anerkendt eller godkendt
trossamfund skal over for Udlændingestyrelsen erklære,
at ordenssamfundet er oprettet af og/eller virker inden for
trossamfundet.
Udlændinge, der får
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f, meddeles
også arbejdstilladelse, jf. § 34, stk. 4, i
bekendtgørelse nr. 727 af 28. juni 2012 om udlændinges
adgang her til landet (udlændingebekendtgørelsen).
Opholdstilladelse efter § 9 f
er bl.a. betinget af, at udlændingen godtgør at have
tilknytning til folkekirken eller et anerkendt eller godkendt
trossamfund her i landet, at antallet af udlændinge med
opholdstilladelse inden for trossamfundet står i rimeligt
forhold til trossamfundets størrelse, og at
udlændingen godtgør at have en relevant baggrund eller
uddannelse for at virke som religiøs forkynder,
missionær eller inden for et religiøst ordenssamfund,
jf. udlændingelovens §? ?9 f, stk. 2 og 3.
Fælles for anerkendte og
godkendte trossamfund er, at Ankestyrelsen kan bemyndige personer,
herunder udlændinge, inden for trossamfundet til at foretage
vielser med borgerlig gyldighed.
4.1.2.
Opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1,
gives første gang for højst 2 år med mulighed
for forlængelse for perioder på op til 3 år, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 25, stk. 11.
Udlændinge, der skal virke som religiøse forkyndere og
missionærer mv., får normalt opholdstilladelse
for 7 måneder med mulighed for forlængelse
for ét år ad gangen i sammenlagt højst tre
år.
Forlængelse af en
opholdstilladelse efter § 9 f, stk. 1, er betinget af, at
ansøgeren inden 6 måneder efter meddelelsen af
opholdstilladelsen har bestået en prøve i dansk
på A1-minus-niveau og en prøve i danske
samfundsforhold (indvandringsprøven), jf. § 9 f, stk.
4.
4.2. Strategi mod
parallelle retsopfattelser - opgør med tvang og
undertrykkelse i forbindelse med religiøse
vielser
Regeringens strategi mod parallelle
retsopfattelser fra november 2012, der er omtalt nærmere
under pkt. 2.2, indeholder bl.a. et initiativ om udvikling af et
særligt undervisningstilbud om dansk familieret for
religiøse forkyndere. Tilbuddet retter sig mod alle
religiøse autoriteter uanset opholdsgrundlag, herunder
også personer, som allerede har virket som religiøse
autoriteter i en længere periode.
Med hensyn til de religiøse
autoriteter, der foretager vielser med eller uden borgerlig
gyldighed, lægges der med strategien herudover op til, at en
forlængelse af opholdstilladelse til religiøse
forkyndere m.fl., der har opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 f, fremover skal betinges af, at
den pågældende inden 6 måneder fra meddelelse af
opholdstilladelsen har gennemført
undervisningsforløbet om dansk familieret. Det vil i
øvrigt som hidtil være et krav, at den
pågældende herudover inden 6 måneder fra
meddelelse af opholdstilladelse har bestået
indvandringsprøven.
Hensigten med
undervisningsforløbet er at understrege vigtigheden af, at
forkyndere har forståelse for dansk familieret, herunder
navnlig for reglerne om ægteskabs indgåelse,
skilsmisse, forældremyndighed mv., samt forståelse for
forskellen mellem borgerligt gyldige vielser og religiøse
vielser uden borgerlig gyldighed. Formålet med undervisningen
er således, at personer, der arbejder som religiøse
forkyndere her i landet, forstår de sociale og juridiske
konsekvenser af ikke-borgerligt gyldige religiøse
vielser.
Undervisningen vil have fokus
på samspil og modsætninger mellem religiøse
sædvaner og dansk ret. Der vil i undervisningen blive
informeret om kravene til erhvervelse og anvendelse af
vielsesbemyndigelse (i forhold til vielser med borgerlig
gyldighed).
Undervisningsforløbet vil
bestå af et to-dages kursus, der vil blive afholdt i
København og Århus to gange om året hvert sted.
Kursernes afholdelse vil blive tilrettelagt således, at
kurserne afholdes på forskellige tidspunkter af året.
Der vil blive udstedt et kursusbevis til kursusdeltagere, der har
deltaget i kurset begge kursusdage.
4.3. Justitsministeriets overvejelser
Som det fremgår af pkt. 2.2,
viser SFI-rapporten om parallelle retsopfattelser, at der på
det familieretlige område blandt nogle religiøse
grupper i Danmark findes en anden retsopfattelse i relation til
indgåelse og opløsning af religiøse vielser
uden borgerlig gyldighed. Dette skaber i visse tilfælde en
række udfordringer i samspillet med dansk retspraksis.
Det er afgørende for
regeringen, at udlændinge, der får opholdstilladelse
her i landet som religiøse forkyndere mv. efter
udlændingelovens § 9 f, stk. 1, og som foretager vielser
eller vielseslignende handlinger, har kendskab til dansk
familieret, herunder navnlig reglerne om ægteskab og
skilsmisse.
Det foreslås derfor i
overensstemmelse med anbefalingerne i regeringens strategi mod
parallelle retsopfattelser, at forlængelse af en
opholdstilladelse meddelt til en udlænding efter
udlændingelovens § 9 f, der foretager vielser med eller
uden borgerlig gyldighed, fremover tillige skal betinges af, at
udlændingen inden 6 måneder har deltaget i et
undervisningstilbud for religiøse forkyndere m.fl. om dansk
familieret, jf. pkt. 4.2 ovenfor.
Herved sikres det, at
religiøse forkyndere m.fl., der foretager vielser med eller
uden borgerlig gyldighed, får den nødvendige viden om
dansk familieret, herunder kendskab til forskellen mellem
borgerligt gyldige vielser og religiøse vielser uden
borgerlig gyldighed, således at deltagerne opnår en
forståelse for de sociale og civilretlige konsekvenser af
ikke-borgerligt gyldige religiøse vielser.
4.4. Lovforslagets
udformning
Efter udlændingelovens §
9 f, stk. 4, 1. pkt., er forlængelse af en opholdstilladelse
til religiøse forkyndere m.fl. betinget af, at den
pågældende består en prøve i dansk og
danske samfundsforhold (indvandringsprøven).
Med henblik på at
imødegå, at der her i landet findes pluralistiske
retsopfattelser på det familieretlige område og dermed
blandt visse religiøse grupper tilsyneladende kan herske
usikkerhed om en religiøs vielses civilretlige konsekvenser,
foreslås det ved en ændring af udlændingelovens
§ 9 f, at forlængelse af en opholdstilladelse for
religiøse forkyndere m.fl., der foretager vielser med eller
uden borgerlig gyldighed, fremover tillige skal betinges af, at den
pågældende har deltaget i undervisning i dansk
familieret.
Forslaget indebærer, at
nytilkomne religiøse forkyndere m.fl., der foretager vielser
og vielseslignende handlinger, og som ønsker at få
forlænget deres opholdstilladelse, inden 6 måneder
efter meddelelsen af opholdstilladelsen skal have gennemført
undervisning for religiøse forkyndere m.fl. om dansk
familieret.
Kurset i familieret forventes
afholdt 4 gange om året, jf. pkt. 4.2 ovenfor. På den
baggrund er der efter Justitsministeriets opfattelse behov for en
hjemmel til, at Udlændingestyrelsen i forbindelse med en
udlændings lovlige forfald fra kurset kan fastsætte en
ny frist for dettes gennemførelse. Det foreslås
derfor, at der indsættes en bestemmelse om, at der efter
ansøgning kan fastsættes en ny frist, hvis
Udlændingestyrelsen finder det godtgjort, at
udlændingen som følge af lovligt forfald har
været forhindret i at deltage i et kursus inden for
6-måneders perioden.
Det foreslås i
forlængelse heraf, at afgørelser om lovligt forfald
skal kunne påklages til det nyoprettede
Udlændingenævn, der fungerer som klageinstans for
Udlændingestyrelsens afgørelser om afslag på
forlængelse af opholdstilladelser efter § 9 f, jf.
udlændingelovens § 52 b, stk. 1, nr. 3.
Alle udlændinge, der
får opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9
f, vejledes i dag i forbindelse med meddelelse af opholdstilladelse
om, at det er en betingelse for at få opholdstilladelsen
forlænget, at vedkommende består
indvandringsprøven inden 6 måneder.
Fremover vil udlændinge, der
får opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9
f, i forbindelse med meddelelsen af opholdstilladelse endvidere
skulle vejledes om, at det - hvis den pågældende som
led i sit virke foretager vielser, herunder både borgerligt
gyldige vielser og religiøse vielser uden borgerlig
gyldighed - tillige er en betingelse for at få
opholdstilladelsen forlænget, at den pågældende
inden 6 måneder har deltaget i undervisning om dansk
familieret.
Den pågældende skal i
forlængelsesansøgningen på tro og love oplyse,
om den pågældende som led i sit virke foretager eller
vil foretage vielser, herunder både borgerligt gyldige
vielser og religiøse vielser uden borgerlig gyldighed.
Udlændingestyrelsen vil ikke skulle foretage en nærmere
vurdering af, om den pågældende konkret foretager
vielser som led i sit virke, men vil skulle lægge
oplysningerne i erklæringen til grund. Afgiver
udlændingen i den forbindelse falsk erklæring, vil den
pågældende efter omstændighederne kunne straffes
med bøde eller fængsel indtil 2 år, jf.
straffelovens § 163.
Hvis den pågældende
oplyser at foretage vielser som led i sit virke, skal
ansøgningen vedlægges dokumentation for, at den
pågældende har gennemført
undervisningsforløbet i dansk familieret.
Der henvises til lovforslagets
§ 2, nr. 1 og 5.
4.5. Personer, der
vil være undtaget fra kravet om
undervisningsdeltagelse
Den 12. september 1963 indgik Det
Europæiske Økonomiske Fællesskab og Tyrkiet en
associeringsaftale. Formålet med aftalen var at styrke de
økonomiske og handelsmæssige forbindelser mellem EU og
Tyrkiet. Aftalen giver således bl.a. visse rettigheder til
tyrkiske statsborgere, der er arbejdstagere eller på anden
måde økonomisk aktive i et EU-land.
Associeringsaftalen er senere
blevet suppleret med en tillægsprotokol af 23. november 1970
samt af Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80 af 19.
september 1980, som blev vedtaget inden for rammerne af
associeringsaftalen.
Tillægsprotokollen og
afgørelse nr. 1/80 indeholder såkaldte stand
still-klausuler, der indebærer et forbud mod at vedtage nye
begrænsninger inden for visse områder.
Associeringsrådets
afgørelse nr. 1/80 indeholder således i artikel 13 en
stand still-klausul, der medfører, at Tyrkiet og
EU-medlemsstaterne ikke efter ikraftrædelsen af
Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80 den 1. december
1980 må indføre nye begrænsninger for så
vidt angår vilkårene for adgang til beskæftigelse
for arbejdstagere og deres familiemedlemmer, som har opnået
opholds- og arbejdstilladelse efter nationale regler herom.
Af EU-Domstolens praksis
fremgår, at artikel 13 i Associeringsrådets
afgørelse nr. 1/80 bl.a. er til hinder for, at der vedtages
helt nye restriktioner for udøvelsen af arbejdskraftens frie
bevægelighed, herunder restriktioner med hensyn til de
materielle vilkår for og/eller fremgangsmåden ved den
første indrejse for tyrkiske statsborgere, der agter at
gøre brug af denne frihed i den pågældende
medlemsstat.
I forhold til nægtelse af
forlængelse af opholdstilladelse til tyrkiske statsborgere,
der er arbejdstagere i Danmark, må der heller ikke opstilles
nye begrænsninger efter stand still-klausulernes
ikrafttræden eller i forhold til senere indførte
lempelser. Dette gælder uanset grundlaget for den oprindelige
opholdstilladelse.
Religiøse forkyndere, der
skal forkynde det religiøse budskab som præst, imam
eller lignende, må som udgangspunkt anses for at være
arbejdstagere. Det betyder, at de materielle regler for
opnåelse af opholdstilladelse som religiøs forkynder
mv. er omfattet af stand still-klausulerne.
Missionærer og munke mv. kan
derimod som udgangspunkt ikke anses for at være
arbejdstagere.
Det må dog bero på en
konkret vurdering, om de pågældende skal udføre
lønnet arbejde af et sådan omfang, at de kan anses som
arbejdstagere og dermed omfattet af stand still-klausulen.
Der må således ikke
indføres nye begrænsninger for så vidt
angår vilkårene for adgangen til beskæftigelse
for religiøse forkyndere m.fl., som kan anses for at
være arbejdstagere.
Den foreslåede bestemmelse om
undervisning i dansk familieret som betingelse for, at
religiøse forkyndere m.fl. kan få forlænget
deres opholdstilladelse, indebærer en skærpelse i
forhold til tidligere gældende regler om adgang til
forlængelse af en opholdstilladelse meddelt til
religiøse forkyndere m.fl.
Det betyder, at der ikke vil kunne
stilles krav om deltagelse i undervisning i familieret som
betingelse for fortsat ophold for en tyrkisk statsborger, der er
indrejst med opholdstilladelse som religiøs forkynder, hvis
den pågældende kan anses for at være
arbejdstager. I sådanne tilfælde vil den
pågældende derfor ikke være omfattet af kravet om
deltagelse i undervisning i dansk familieret i den foreslåede
bestemmelse i § 9 f, stk. 5, jf. forslagets § 2, nr.
1.
5. Tilhold og
opholdsforbud i forbindelse med tvangsægteskaber
mv.
5.1. Gældende ret
5.1.1.
Den 1. marts 2012 trådte en ny lov om tilhold, opholdsforbud
og bortvisning i kraft.
Ved et tilhold kan en person
forbydes at opsøge en anden ved personlig, mundtlig eller
skriftlig henvendelse, herunder ved elektronisk kommunikation,
eller på anden måde kontakte eller følge efter
den anden, jf. lovens § 1.
Bestemmelsen omfatter for det
første kontakt. Efter
bestemmelsen er enhver kontakt som udgangspunk forbudt. Det
gælder også henvendelser via e-mail, sms eller beskeder
via sociale netværk. Afgørende er, om den
pågældende adfærd reelt har karakter af en
henvendelse eller kontakt fra gerningsmanden til den forurettede.
Det er derimod ikke afgørende, om kontakten sker
direkte.
Bestemmelsen omfatter også
andre former for henvendelser som f.eks. henvendelser i form af
ophold lige uden for forurettedes bolig.
Bestemmelsen omfatter for det andet
det at »følge efter«
en person. Det omfatter f.eks. chikane i form af, at gerningsmanden
følger efter den forurettede uden helt at nærme sig,
således at adfærden ikke eller ikke med sikkerhed kan
betegnes som kontakt.
Et tilhold kan begrænses til
et forbud mod visse former for adfærd eller henvendelser
mv.
Af lovens § 2 fremgår de
betingelser, der skal være opfyldt for, at der kan gives et
tilhold.
Efter § 2, stk. 1, kan tilhold
gives, hvis der er begrundet mistanke om, at en person enten har
krænket den forurettedes fred eller mod den forurettede har
begået et strafbart forhold, der kan sidestilles med en
fredskrænkelse, og der er bestemte grunde til at antage, at
personen fortsat vil krænke den forurettede på den
måde.
Lovens § 2, stk. 2, indeholder
en særlig regel om tilhold, hvorefter tilhold kan gives, hvis
der er begrundet mistanke om, at den pågældende har
begået en grov personfarlig forbrydelse mod den forurettede,
og den forurettede eller dennes nærmeste efter
lovovertrædelsens grovhed ikke findes at skulle tåle
henvendelser fra den pågældende Tilhold kan efter denne
bestemmelse gives, uanset om der i øvrigt er konkret
grundlag for at antage, at den pågældende på ny
vil krænke den forurettede eller dennes nærmeste.
5.1.2.
Tilhold vil for det første kunne meddeles, når en
person har krænket en andens fred ved at forfølge
eller genere den anden ved kontakt mv. som omfattet af lovens
§ 1, jf. §? ?2, stk. 1, nr. 1, litra a.
Fredskrænkelsen kan f.eks. bestå i hyppige
uønskede henvendelser eller andre handlinger, der ikke i sig
selv er strafbare, men som opleves som ubehagelige og forstyrrende
på grund af deres antal, deres indhold eller et udtrykt
ønske om at være fri for yderligere kontakt.
Efter § 2, stk. 1, nr. 1,
litra b, vil tilhold for det andet kunne gives, hvis en person mod
den anden har begået et strafbart forhold, der kan
sidestilles med en fredskrænkelse (omfattet af § 2, stk.
1, nr. 1, litra a). Kravet kan være opfyldt ved, at forholdet
har karakter af en egentlig, strafbar fredskrænkelse som
f.eks. husfredskrænkelse eller trusler efter straffelovens
§ 266. Endvidere kan kravet være opfyldt ved strafbart
forhold, som efter de konkrete omstændigheder kan sidestilles
med en fredskrænkelse. F.eks. vil en række tyverier,
der begås for at chikanere den forurettede, efter
omstændighederne kunne begrunde et tilhold.
Det er ikke et krav, at der er
faldet dom i en eventuel straffesag. Et strafbart forhold, der kan
sidestilles med en fredskrænkelse, vil således efter
omstændighederne kunne danne grundlag for et tilhold, uden at
gennemførelse af en straffesag skal afventes.
Efter § 2, stk. 1, nr. 1, er
det et krav, at der er »begrundet mistanke« om, at der
er sket fredskrænkelse eller er begået et strafbart
forhold mod den anden. Kriteriet »begrundet mistanke«
svarer til mistankekravet i retsplejelovens § 762, stk. 1, om
varetægtsfængsling, og praksis efter denne bestemmelse
vil i denne henseende være vejledende.
Efter § 2, stk. 1, nr. 2, kræver et tilhold endvidere, at der
er bestemte grunde til at antage, at den pågældende
fortsat vil krænke den anden som anført i nr. 1.
5.1.3.
Som det fremgår af pkt. 5.1.1, indeholder lovens § 2,
stk. 2, en særlig regel om tilhold, hvorefter tilhold kan
gives i tilfælde, hvor den pågældende har udsat
en person for et så groft strafbart forhold, at den
forurettede eller dennes nærmeste ikke findes at skulle
tåle henvendelser fra den indklagede, uanset om der i
øvrigt er konkret grundlag for at antage, at den
pågældende på ny vil krænke den forurettede
eller dennes nærmeste.
Efter bestemmelsen er det for det
første en betingelse, at der er begrundet mistanke om, at
den pågældende har begået en overtrædelse
af straffelovens bestemmelser om drab, røveri,
frihedsberøvelse, vold, brandstiftelse, voldtægt eller
anden sædelighedsforbrydelse eller forsøg på en
af de nævnte forbrydelser (§ 2, stk. 2, nr. 1). For det
andet er det en betingelse, at den forurettede eller dennes
nærmeste efter lovovertrædelsens grovhed ikke findes at
skulle tåle kontakt mv. med gerningsmanden som anført
i § 1 (§ 2, stk. 2, nr. 2).
En grov personfarlig forbrydelse
vil således - i lighed med en strafbar fredskrænkelse
eller et strafbart forhold, der kan sidestilles med en
fredskrænkelse efter § 2, stk. 1 - kunne danne grundlag
for udstedelse af et tilhold, blot der er begrundet mistanke om, at
et strafbart forhold er begået.
Der stilles i modsætning til
§ 2, stk. 1, ikke krav om, at der - udover den strafbare
handling - har været fredskrænkende henvendelser mv.
forud for, at tilhold kan gives, og heller ikke, at der er bestemte
grunde til at frygte fortsat krænkelse. Det er - som det
også er tilfældet efter stk. 1 - ikke en betingelse, at
der er faldet dom i en eventuel straffesag.
5.1.4.
Medvirken til en strafbar fredskrænkelse omfattet af §?
?2, stk. 1, eller et strafbart forhold omfattet af § 2, stk.
2, vil efter omstændighederne ligeledes kunne begrunde et
tilhold.
Der vil kunne udstedes tilhold til
en flerhed af personer i forhold til den samme forurettede. Det
gælder f.eks. i sager, hvor de pågældende hver
for sig eller sammen (eventuelt på skift) krænker den
forurettedes fred ved at opsøge eller følge efter den
forurettede.
Tilholdsreglerne giver
således mulighed for at udstede tilhold til flere
familiemedlemmer, der f.eks. truer en datter til at indgå
ægteskab mod hendes vilje.
Efter § 12 må et tilhold
ikke stå i misforhold til den herved forvoldte forstyrrelse
af den pågældendes forhold, hensynet til den eller dem,
foranstaltningen skal beskytte, og karakteren af den adfærd,
der er udvist fra den pågældendes side. Det
fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at tilhold i langt
de fleste tilfælde vil være proportionale, da der som
udgangspunkt vil være tale om en begrænset forstyrrelse
af den pågældendes forhold.
Tilhold kan besluttes, når
den person, som tilholdet skal beskytte, anmoder om det, eller
når almene hensyn tillader det, jf. § 14. Politiet vil
således kunne tage initiativ til at udstede et tilhold, hvis
det f.eks. må antages, at den forurettede ikke tør
anmode om et tilhold af frygt for familien mv. Reglen er
begrænset til tilfælde, hvor der er risiko for mere
alvorlige overgreb, herunder vold eller voldtægt eller
overgreb mod børn.
Meddelelse af et tilhold er en
forvaltningsretlig afgørelse, og forvaltningslovens regler
om partshøring, begrundelse og klagevejledning finder derfor
anvendelse.
Afgørelser om tilhold skal
forkyndes, jf. lovens § 16.
Overtrædelse af et tilhold
straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år, jf.
§ 21.
Et tilhold kan bortfalde, hvis den,
som tilholdet skal beskytte, frivilligt genoptager kontakten med de
personer, der har fået tilholdet.
5.1.5.
Efter tilholdslovens § 3 kan en person ved et opholdsforbud
(geografisk bestemt tilhold) forbydes at opholde sig eller
færdes i et nærmere afgrænset område i
nærheden af en anden persons bolig, arbejds-, uddannelses-
eller opholdssted eller andet område, hvor denne anden person
ofte færdes.
Betingelserne for at udstede et
opholdsforbud fremgår af lovens § 4.
Det kræves for det
første, at betingelserne for tilhold efter lovens § 2
er opfyldt. Herudover kræves det, at mistanken angår
oftere gentagen krænkelse efter § 2, stk. 1, nr. 1 (om
fredskrænkelse eller strafbart forhold, der kan sidestilles
med fredskrænkelse), forsætlig overtrædelse af et
tilhold eller en lovovertrædelse omfattet af § 2, stk.
2, om grov personfarlig kriminalitet eller § 8, nr. 1 (om
bortvisning).
Endelig er det en betingelse, at et
tilhold ikke kan antages at være tilstrækkeligt til at
værne den, som tilholdet skal beskytte.
5.2. Justitsministeriets overvejelser
5.2.1.
I juli 2012 blev National strategi mod æresrelaterede
konflikter offentliggjort.
Det fremgår af strategien, at
det er vanskeligt at opgøre omfanget af æresrelaterede
konflikter, bl.a. fordi en lang række af sådanne
familiekonflikter med baggrund i familiens opfattelse af ære
sker inden for hjemmets fire vægge.
Rigspolitiet fører ikke
statistik over antallet af indgåede tvangsægteskaber,
men Rigspolitiet har oplyst, at der i 2011 blev indberettet i alt
155 æresrelaterede sager til Rigspolitiet. Hovedparten af de
indberettede sager omhandler det, som af familierne opfattes som
forkert adfærd, forkert valg af
kæreste/ægtefælle mv., skilsmisse/hævede
forlovelser og tvangsægteskaber.
Herudover har LOKK
(Landsorganisationen af Kvindekrisecentre) oplyst, at
organisationen oplever en stigning i antallet af henvendelser om
æresrelaterede konflikter. Det samme gælder bostedet
Rehabiliteringscentret for Etniske kvinder i Danmark (R. E. D).
En undersøgelse af social
kontrol blandt 15 til 20-årige nydanskere offentliggjort af
Social- og Integrationsministeriet i november 2011 viser endvidere,
at der foregår en omfattende social kontrol af unge
nydanskere navnlig for så vidt angår partnervalg,
kærester og sex før ægteskabet.
5.2.2.
Det kan i tilfælde af chikane og trusler eller lignende i
forbindelse med tvangsægteskaber mv. være relevant at
afskære et familiemedlem fra at opsøge eller på
anden måde kontakte det forurettede medlem af familien.
Ligeledes kan det være relevant i sådanne sager at
forbyde en person at opholde sig i nærheden af den
forurettedes bopæl, arbejds- eller uddannelsessted.
Som det fremgår af pkt. 5.1
ovenfor, giver tilholdsreglerne allerede i dag mulighed for at
udstede tilhold til familiemedlemmer, der f.eks. truer en datter
til at indgå et ægteskab mod hendes vilje eller
på anden måde krænker hendes fred. Social
kontrol, der eksempelvis udøves ved, at familien sender en
række sms'er eller e-mails eller følger efter
vedkommende, vil således efter omstændighederne kunne
begrunde et tilhold efter tilholdslovens § 2, stk. 1.
Der vil ligeledes efter de
gældende regler kunne udstedes tilhold i tilfælde af
vold eller anden personfarlig kriminalitet eller forsøg
herpå, hvis der foreligger begrundet mistanke herom.
Strafbare forhold, der kan
sidestilles med en fredskrænkelse, jf. § 2, stk. 1,
eller grove personfarlige forbrydelser omfattet af § 2, stk.
2, kan således danne grundlag for udstedelse af tilhold, blot
der er begrundet mistanke om, at et sådant forhold er
begået, således at gennemførelse af en
straffesag ikke skal afventes.
Medvirken til en strafbar
fredskrænkelse omfattet af § 2, stk. 1, eller en
overtrædelse omfattet af § 2, stk. 2, vil efter
omstændighederne endvidere kunne begrunde et tilhold.
Der vil i medfør af de
gældende regler kunne udstedes tilhold til en flerhed af
personer, der hver især opfylder betingelserne for at
få et tilhold, i forhold til den samme forurettede.
5.2.3.
I sager om æresrelaterede konflikter kan det imidlertid i
praksis være svært for politiet at løfte
bevisbyrden for, at betingelserne for at udstede et tilhold er til
stede. Samtidig kan det være vanskeligt at finde frem til,
hvem i en familie der står bag konkrete fredskrænkelser
eller ulovlig tvang over for den forurettede.
Det er endvidere politiets
erfaring, at de personer, der henvender sig til et
kvindekrisecenter eller kommunen for at få hjælp i
sager om æresrelaterede konflikter, herunder
tvangsægteskaber mv., ofte ikke ønsker at indgive en
anmeldelse mod familien.
Desuden vil politiet i de sager,
hvor der foreligger en anmeldelse fra den forurettedes side, eller
hvor den forurettede anmoder om at få udstedt et tilhold mod
familien, ofte ikke have andet oplysningsgrundlag end den
forurettedes forklaring. Det vil således i højere grad
end i andre sager kunne forekomme, at der ikke foreligger objektive
omstændigheder i form af f.eks. telefonopkald, sms-beskeder
mv. til den forurettede, ligesom det i højere grad end i
andre sager kan forekomme, at den forurettedes familie er modvillig
til at medvirke til sagens oplysning.
Justitsministeriet finder, at
muligheden for at anvende tilhold i forhold til familiemedlemmer,
der står bag f.eks. trusler fremsat med det formål, at
en person skal indgå et ægteskab eller lade sig
religiøst vie, er et vigtigt element i den samlede indsats
mod tvangsægteskaber mv. I lyset af, at det i praksis kan
være vanskeligt for politiet at løfte bevisbyrden for,
at betingelserne for at udstede et tilhold er til stede i
sådanne sager, er det Justitsministeriets opfattelse, at de
nuværende regler bør ændres, så de i
højere grad målrettes sager om eksempelvis
tvangsægteskaber, herunder når tvangen udøves af
eller på vegne af flere medlemmer af en familie.
På den baggrund
foreslås det at lempe på mistankekravet i sager om
tilhold i forbindelse med tvangsægteskaber mv. Samtidig
bør der i lighed med reglen i § 2, stk. 2, ikke stilles
krav om, at der har været fredskrænkende henvendelser
mv. forud for, at tilhold kan gives, og heller ikke, at der er
bestemte grunde til at frygte fortsat krænkelse.
Ligeledes bør adgangen til
at udstede tilhold efter Justitsministeriets opfattelse ikke
være begrænset til tilfælde, hvor den forurettede
anmoder om det, eller almene hensyn kræver det, jf. §
14.
Endelig bør reglerne om
opholdsforbud udvides tilsvarende.
5.3. Lovforslagets udformning
Det foreslås, at der
etableres mulighed for at udstede tilhold i sager, hvor en person
med rimelig grund mistænkes for at have udøvet eller
forsøgt at udøve ulovlig tvang i forbindelse med
ægteskab eller en religiøs vielse uden borgerlig
gyldighed. Hermed vil de strafbare forhold, der kan begrunde et
tilhold efter bestemmelsen, svare til indholdet af den
gældende § 260, stk. 2, i straffeloven med den i
lovforslagets §? ?1, nr. 1, foreslåede udvidelse, jf.
pkt. 2.3. ovenfor.
Tilhold vil efter den
foreslåede bestemmelse ligeledes kunne gives til den eller
dem, der medvirker til den ulovlige tvang.
Der vil således kunne
udstedes et tilhold til en flerhed af personer, f.eks. medlemmer af
forurettedes familie, når der er rimelig grund til at antage,
at de pågældende ulovligt har tvunget eller
forsøgt at tvinge den forurettede til at indgå
ægteskab eller til en religiøs vielse.
Rimelig grund skal forstås i
overensstemmelse med eksempelvis retsplejelovens § 755 om
anholdelse. Det indebærer, at der skal være visse
konkrete holdepunkter for at antage, at den person, tilholdet skal
beskytte, er ved at blive udsat for et tvangsægteskab eller
tvang til en religiøs vielse.
Hvis betingelserne herefter er
opfyldt, vil der efter forslaget umiddelbart kunne udstedes et
tilhold til et eller flere medlemmer af en familie, uden at
gennemførelse af en straffesag skal afventes. Der stilles
således ikke krav om, at der foreligger en forudgående
fredskrænkelse, eller at der er bestemte grunde til at frygte
fortsat krænkelse. Der skal efter bestemmelsen heller ikke
foretages en selvstændig vurdering af den konkrete
overtrædelses grovhed.
Det foreslås endvidere, at
politiet skal kunne træffe afgørelse om tilhold
også i situationer, hvor den forurettede ikke har anmodet om
det, og hvor risikoen for overgreb ikke er så kvalificeret,
at forholdet er omfattet af § 14, sidste led, om almene
hensyn.
Endelig foreslås det at
udvide lovens § 4 om opholdsforbud, således at mistanke
om ulovlig tvang til indgåelse af ægteskab eller til en
religiøs vielse uden borgerlig gyldighed tilsvarende kan
begrunde et opholdsforbud.
Der henvises til lovforslagets
§ 3.
6. Ligestillingsvurdering af lovforslaget
Lovforslaget er umiddelbart
kønsneutralt, idet det bidrager til at værne om
både kvinders og mænds ret til frit at vælge
partner eller ægtefælle og til frit at kunne
færdes uden at blive forfulgt og chikaneret af familie
mv.
Som det fremgår af National
strategi mod æresrelaterede konflikter, er det imidlertid i
udstrakt grad kvinder, der er ofre for æresrelaterede
konflikter, herunder kvinder, der tvinges til at indgå
ægteskab eller til at blive religiøst viet.
På den baggrund har forslaget
efter Justitsministeriets opfattelse positive
ligestillingsmæssige konsekvenser.
7. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige af betydning.
8. De
økonomiske og administrative konsekvenser erhvervslivet
mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
9. De
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
10. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
11. Forholdet
til EU-retten
Udlændinge, som har ret til
ophold i Danmark efter EU-reglerne om den fri bevægelighed,
skal ikke have opholdstilladelse for at kunne opholde sig i
Danmark. Endvidere vil visse persongrupper være undtaget fra
det foreslåede krav om deltagelse i undervisning om dansk
familieret som betingelse for forlængelse af
opholdstilladelsen som religiøs forkynder m.fl., jf. pkt.
4.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
12. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre
Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, HK-Landsklubben
Danmarks Domstole, Rigspolitiet, Rigsadvokaten, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Politiforbundet i Danmark,
Advokatrådet, Danske Advokater, Amnesty International,
Ankestyrelsen, Børnerådet, Børns Vilkår,
CFU - Centralorganisationernes Fællesudvalg, Danmarks
Biblioteksforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau
Forening, Danner, Dansk Anti-Stalking Forening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp, Dansk
Missionsråd, Dansk Røde Kors Landskontoret, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Tyrkisk Islamisk Stiftelse,
Datatilsynet, Den Danske Helsinki-Komité for
Menneskerettigheder, Det Kriminalpræventive Råd,
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Finansrådet, Flygtningenævnet, Flygtninge Under Jorden,
Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Færørenes
Landsstyre, Grønlands Selvstyre, HK/Danmark,
Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder,
Joan-Søstrene, Kirkernes Integrationstjeneste, Kommunernes
Landsforening, Kriminalpolitisk Forening (KRIM), Kvinderådet,
Fredsfonden, Landsforeningen Adoption & Samfund,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorganisationen af
Kvindekrisecentre (LOKK), Landsforeningen Hjælp Voldsofre,
Migrantkvinder, Offerrådgivningerne i Danmark, Red Barnet,
RCT - Rehabiliterings- og Forskningscentret for Torturofre,
Rehabiliteringscentret for Etniske kvinder i Danmark (R. E. D),
Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Røde Kors
Asylkontoret, Røde Kors Landskontoret, Rådet for
Etniske Minoriteter, SOS mod Racisme, Ægteskab uden
Grænser, 3F, Assentoft Frikirke, Baptistkirken i Danmark,
Bethel Missionary Baptist Church, Bibel og Missionscentret,
Bornholmerkirken Evangelisk Luthersk Frimenighed, Brunstad Kristne
Menighed - Holstebro, Brunstad Kristne Menighed - København,
City Kirken Herning, Citykirken Århus, Copenhagen Community
Church (tidl. Amager Kristne Center), Dansk Teltmissions
Menighed, Den Apostoliske Pinsekirke, Den Apostolske Kirke i
Danmark, Den Armensk Apostolske Kirke, Den evangelisk-lutherske
Frikirke, Den Evangeliske Frikirke, Den Katolske Kirke i Danmark,
Den Koptisk-Ortodokse Kirke, Den koreanske kirke i Danmark, Den
Kristne Forsamling (tidligere Kristnastova), Den makedonske
ortodokse Kirke, Den Nyapostolske Kirke i Danmark, Den Ortodokse
Kirke i Danmark, Den ortodokse russiske kirkes menighed i
København, Den Rumænsk Ortodokse Menighed i Herning,
Den Rumænsk Ortodokse Menighed i København, Den
Rumænsk Ortodokse Menighed i Århus, Den
rumænsk-ortodokse menighed i Danmark, Den Russiske Ortodokse
Kirkes Menigheder, Den Serbisk Ortodokse Kirke i Danmark, Den
til St. Alban's English Church i København hørende
menighed, Det danske Missionsforbund, Etiopisk-Ortodokse Tewahedo
Kirke i Danmark, Exodus-Kirken, Fonden Guds Verdensvide Kirke
(Worldwide Church of God), Foreningen Liberal Katolsk Kirke i
Danmark, Forklarelsens Kirke, Forsamlingen Livdin, Frelsens
Hær, Frikirken Hillerød, Frikirken Oasan, Frikirken
på Havnen, Frimenigheden Kilden, Fårevejle
Evanglisk Lutherske Frimenighed, Græsted Frikirke, Guds
menighed, Hillerød Frimenighed, Holstebro
Frikirke, International Christian Community, International
Harvest Christian Center, Inuunerup Nutaap Oqaluffia -
Grønlands Frikirke, Jehovas Vidner, Jesu Kristi Kirke af
Sidste Dages Hellige (Mormoner), Kong Haakons Kirke,
Kristensamfundet i Danmark, Kristent Center, Kristent Centrum,
Kristent Fællesskab, København, Kristus Kirken
(frikirke), København Vinyard, Københavnerkirkens
frimenighed, Københavns Bibeltrænings Center,
Københavns Frimenighed, Livets Kilde, Luthersk
Missionsforenings Frimenighed, Menigheden af Kristne i Danmark i
Jesu navn, Menigheden Faderhuset, Menigheder inden for
Pinsebevægelsen, Metodistkirken i Danmark, Mission
Danmark, Morsø Frimenighed, Nazaræernes Kirke,
Nexø Frikirke, Nord-schleswigsche Geminde, Odder
Frimenighed, Redeemed Christian Church of God - Jesus Centre,
Reformerte menigheder, Skovbo Frikirke, (Den Kristne Forsamling
(Frikirken Berøa), Svenska Gustafsförsamlingen i
København, Sydfyns Frimenighed (tidligere Taasing
Frimenighed), Syvende-dags Adventistkirken - Danmark, The
Brethren, The International Church of Copenhagen (The American
Lutheran Congregation of Copenhagen), Thorsted Frimenighed,
Troens Ord (Brande Kristne Center), Yeshuat Tsion, Den
Messianske Synagoge i Danmark, Østens Assyriske Kirke i
Danmark (Den assyriske østkirke i Danmark),
Ågård Frimenighed, Aalborg Menighedscenter, Det
Mosaiske Trossamfund, Machsike Hadas, Shir Hatzafon - Progressiv
Jødedom i Danmark, Dansk Islamisk Center, Dansk Muslimsk
Union, Dansk Tyrkisk Islamisk Stiftelse, Den Islamiske forening af
Bosniakker i Danmark, Den Islamiske Verdensliga (Muslim
Worldliga), Det Albanske Trossamfund i Danmark, Det Islamiske
Forbund i Danmark, Det Islamiske Trossamfund, Det muslimske
Kulturcenter, Foreningen Ahlul Bait i Danmark (tidligere Al-Mostafa
Islamisk Center), Islamic Center Jaffaria, Islamic Cultural
Center, Islamisk Center for Europæiske
Lande, Islamisk Forum, Islamisk Kultur Center
Amager, Islams Ahmadiyya Djamâ'at (Bevægelse),
Kulturforeningen for folk fra Irak, Københavns Moske,
Minhaj ul Quran International Denmark, Muslim Cultural Institute,
Muslimernes Fællesråd, Pakistan Islamic Welfare
Society, Shiamuslimsk Trossamfund i Danmark, Århus
Islamiske Trossamfund, Center for Visdom og Medfølelse -
Tong-nyi Nying-je Ling, Den Burmesiske Theravada Buddhistforening
Buddha Ramsi, Den Vietnamesiske Buddhistiske Kulturelle Forening,
Chua Lieu Quan, Den Vietnamesiske Buddhistiske Kulturforening i
Århus, Foreningen Rangjung Yeshe Sangha, Foreningen Stupa,
Karma Kagyu Buddhistisk Sangha, Karma Kadjy Skolen (Karma-Kasjyba
Skolen), Karmapa-Trust-Sangye Tashi Ling, Phendeling - Center for
Tibetansk Buddhisme, Tendai Danmark, Tendai Buddhistisk Center, The
Buddhist Organisation Dhammakaya i Danmark, Wat Thai Danmark, Watpa
Copenhagen (Sunnataram Copenhagen), Bharatiya Mandir, Brahma
Kumaris Åndelige Verdensuniversitet, Brande Hindu Menighed,
Danmarks Hindu Kultur Aktivitets Center,
Krishnabevægelse/Iskcon (Hara Krishna), Sathya Sai Baba, Sikh
Foundation, Denmark, Siri Guru Singh Sabha, Copenhagen, Alevi
Forbundet i Danmark, Baha'i Samfundet - Det nationale
åndelige råd for bahà'ìerne i Danmark,
Den Mandæiske Mandea i Danmark, Forn Sidr- Asa- og
Vanetrosamfundet i Danmark samt Harreskovens Blótgilde.
| | | 13. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Udlændinge, som har ret til ophold i
Danmark efter EU-reglerne om den fri bevægelighed, skal ikke
have opholdstilladelse for at kunne opholde sig i Danmark.
Endvidere vil visse persongrupper være undtaget fra det
foreslåede krav om deltagelse i undervisning om dansk
familieret som betingelse for forlængelse af
opholdstilladelsen som religiøs forkynder m.fl. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 260, stk. 2)
Strafferammen i straffelovens
§ 260, stk. 1, om ulovlig tvang er bøde eller
fængsel indtil 2 år. Hvis nogen ved ulovlig tvang
tvinges til at indgå ægteskab, kan straffen stige til
fængsel indtil 4 år, jf. § 260, stk. 2. Den
skærpede sidestrafferamme finder alene anvendelse på
ægteskaber med borgerlig gyldighed.
Med den foreslåede
bestemmelse udvides § 260, stk. 2, således at også
ulovlig tvang til en religiøs vielse uden borgerlig
gyldighed omfattes af den skærpede sidestrafferamme på
fængsel indtil 4 år.
Religiøse vielser, der ikke
har borgerlig gyldighed, kan have forskellig karakter
afhængigt af religion og kulturelle sammenhænge.
Religiøse vielser forstås i denne sammenhæng som
en indstiftelse af et ægteskabslignende forhold under
tilstedeværelse af en religiøs autoritet. Der kan i
den forbindelse underskrives en form for ægteskabskontrakt,
men dette er ikke en forudsætning for, at forholdet kan falde
ind under den foreslåede bestemmelse.
Omfattet af den foreslåede
bestemmelse vil f.eks. være tvang udøvet i forhold til
indgåelse af et såkaldt »muslimsk
ægteskab« eller »nikah-forhold«, hvorved
forstås en gensidigt forpligtende ægteskabelig kontrakt
indgået i forbindelse med en religiøs vielse uden
borgerlig gyldighed.
Det forudsættes, at der med
forslaget ved strafudmålingen sker en væsentlig
forhøjelse af den straf, der kunne forventes udmålt
efter strafferammen i straffelovens § 260, stk. 1.
Fastsættelsen af straffen i
den enkelte sag vil som hidtil bero på domstolenes konkrete
vurdering af alle sagens relevante omstændigheder. Det vil
således bl.a. kunne have betydning, hvilken tvang der er
anvendt, herunder om der har været anvendt vold eller trusler
om vold eller frihedsberøvelse, og hvilket omfang og hvilken
tidsmæssig udstrækning den udøvede tvang har
haft. Også den tvungne persons alder og afhængighed af
den, der udøver tvangen, kan have indflydelse på
strafudmålingen, ligesom det kan have betydning, hvis flere
gerningsmænd har handlet i forening. Det vil også kunne
indgå i vurderingen, om tvangen har virket, således at
§ ?260 er fuldbyrdet, eller om der alene straffes for
forsøg, jf. straffelovens § 21.
Der foreslås ingen ændringer af gerningsindholdet i
§ 260. Området for strafbar ulovlig tvang ændres
således ikke.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
(§ 9 f, stk. 5)
Efter den gældende
bestemmelse i udlændingelovens § 9 f, stk. 4, 1. pkt.,
skal forlængelse af en opholdstilladelse for religiøse
forkyndere m.fl. efter stk. 1 betinges af, at ansøgeren
inden 6 måneder efter meddelelsen af opholdstilladelsen har
bestået en prøve i dansk på A1-minus-niveau og
en prøve i danske samfundsforhold
(indvandringsprøven).
Efter den foreslåede
bestemmelse i § 9 f, stk. 5, skal forlængelse af en
opholdstilladelse efter stk. 1 endvidere betinges af, at
ansøgeren inden 6 måneder efter meddelelsen af
opholdstilladelsen har deltaget i undervisning for religiøse
forkyndere m.fl. om dansk familieret, hvis ansøgeren som led
i sit virke foretager eller vil foretage vielser, herunder
både borgerligt gyldige vielser og religiøse vielser
uden borgerlig gyldighed.
Den foreslåede ændring
indebærer, at nytilkomne religiøse forkyndere m.fl.,
der foretager vielser og vielseslignende handlinger, og som
ønsker at få forlænget deres opholdstilladelse,
inden 6 måneder efter meddelelsen af opholdstilladelsen
både skal have bestået indvandringsprøven og
have deltaget i undervisning for religiøse forkyndere m.fl.
om dansk familieret.
Undervisningsforløbet vil
have fokus på reglerne om ægteskabs indgåelse,
skilsmisse, forældremyndighed mv. samt forskellen mellem
borgerligt gyldige vielser og religiøse vielser uden
borgerlig gyldighed, herunder de sociale og juridiske konsekvenser
af ikke-borgerligt gyldige religiøse vielser. Der vil i
undervisningen blive informeret om kravene til erhvervelse og
anvendelse af vielsesbemyndigelse (i forhold til vielser med
borgerlig gyldighed).
Religiøse forkyndere m.fl.,
der får en opholdstilladelse efter § 9 f, og som
foretager vielser, vil fremover i forbindelse med meddelelsen af
opholdstilladelsen skulle vejledes om kravet om deltagelse i
familieretskurset som betingelse for forlængelse af
opholdstilladelsen.
Det påhviler ansøgeren
at fremlægge dokumentation for, at den pågældende
har gennemført undervisningsforløbet. De
udlændinge, der deltager i hele kursusforløbet
på to dage, vil få udstedt et kursusbevis, som vil
kunne anvendes som dokumentation i denne forbindelse.
Hvis ansøgeren bliver
forhindret i at deltage i et undervisningsforløb, kan den
pågældende søge om at få forlænget
6-måneders fristen. En forlængelse af fristen
kræver, at ansøgeren har haft lovligt forfald og kan
fremlægge dokumentation herfor. Lovligt forfald kan f.eks.
foreligge, hvis udlændingen har været forhindret i at
deltage på grund af udlændingens egen eller
udlændingens barns sygdom eller ekstraordinære og
uforudsete transportproblemer.
Det påhviler ansøgeren
at dokumentere lovligt forfald.
Er der på grund af lovligt
forfald grundlag for at forlænge fristen, skal den
forlænges med det tidsrum, der er nødvendigt for, at
udlændingen kan deltage i et nyt undervisningsforløb.
Udlændingen vil skulle tilmeldes og gennemføre det
førstkommende kursusforløb, uanset hvor i landet
dette finder sted. Styrelsen kan først fastsætte en ny
frist, når årsagen til det lovlige forfald er
ophørt.
Er udlændingens
opholdstilladelse udløbet på tidspunktet for
styrelsens afgørelse om, at der forelå lovligt
forfald, vil styrelsen samtidig forlænge udlændingens
opholdstilladelse, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt.
Fastsætter Udlændingestyrelsen ikke en ny frist for
gennemførelse af kurset i familieret, fordi det ikke kan
lægges til grund, at der forelå lovligt forfald, skal
udlændingen udrejse, når opholdstilladelsen
udløber. Er opholdstilladelsen udløbet på
tidspunktet for styrelsens afgørelse, fastsættes en
udrejsefrist.
Hvis udlændingen har deltaget
i kursusforløbets første dag, men bliver forhindret
på kursets anden dag, er det alene nødvendigt for
udlændingen at deltage i kursets anden dag. Dette skal ske i
forbindelse med det førstkommende kursusforløb.
Kursusbeviset vil blive udstedt, når udlændingen har
fuldført begge kursusdage, uanset om udlændingen har
deltaget i to sammenhængende dage eller i to dage i
forbindelse med forskellige undervisningsforløb. Ligger det
førstkommende kursusforløb tidsmæssigt efter
udløb af 6-måneders fristen, kan udlændingen
søge om en forlængelse af fristen, jf. ovenfor.
Udlændingestyrelsens
afgørelser om lovligt forfald vil - ligesom styrelsens
afgørelser om opholdstilladelse efter § 9 f i
øvrigt - kunne påklages til
Udlændingenævnet, jf. lovforslagets § 2, nr. 5, og
bemærkningerne til denne bestemmelse nedenfor.
Der henvises til pkt. 4.2 og 4.4 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2 og 3
(§ 9 h, stk. 4, § 19, stk. 1, nr. 9, og § 33, stk.
5)
Med forslagets § 2, nr. 1,
foreslås det at indsætte et nyt stykke (stk. 5) i
udlændingelovens § 9 f, hvorefter forlængelse af
opholdstilladelse til religiøse forkyndere, der foretager
vielser, fremover er betinget af, at udlændingen
gennemfører et kursus i dansk familieret.
Forslagets § 2, nr. 2 og 3, er
en konsekvens af, at der indsættes et nyt stykke i § 9
f, hvorved de nugældende stk. 5-7 bliver til stk. 6-8.
Til nr. 4
(§ 22, nr. 7)
Efter den gældende
bestemmelse i udlændingelovens § 22, nr. 7, kan en
udlænding, som har haft lovligt ophold her i landet i mere
end de sidste 9 år, og en udlænding med
opholdstilladelse efter § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2,
som har haft lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 8
år, udvises, hvis udlændingen efter straffelovens
§§ 260 eller 266 under henvisning til, at den
pågældende har tvunget nogen til at indgå
ægteskab mod eget ønske, idømmes ubetinget
frihedsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der
indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse,
for en lovovertrædelse, der ville have medført en
straf af denne karakter.
Adgangen til under samme
omstændigheder at udvise udlændinge, der har opholdt
sig her i landet i kortere tid, er indeholdt i
udlændingelovens §§ 23, nr. 1, og 24, nr. 1.
Efter den foreslåede
ændring af § 22, nr. 7,
omfatter adgangen til udvisning også tilfælde, hvor en
udlænding efter straffelovens §§ 260 eller 266
under henvisning til, at den pågældende har tvunget
nogen til en religiøs vielse uden borgerlig gyldighed mod
eget ønske, idømmes ubetinget frihedsstraf eller
anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller
giver mulighed for frihedsberøvelse, for en
lovovertrædelse, der ville have medført en straf af
denne karakter.
Der henvises til pkt. 3.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
(§ 52 b)
Afgørelser efter
udlændingeloven træffes i 1. instans som hovedregel af
Udlændingestyrelsen, jf. udlændingelovens § 46,
stk. 1.
Ved lov nr. 571 af 18. juni 2012 om
ændring af udlændingeloven og lov om kommunale og
regionale valg (Oprettelse af Udlændingenævnet samt
valgret og valgbarhed til kommunale og regionale valg m.v.) blev
Udlændingenævnet oprettet. Nævnet er klageinstans
for en række afgørelser truffet af
Udlændingestyrelsen, herunder afgørelser om afslag
på ansøgninger om forlængelse af
opholdstilladelse efter bl.a. udlændingelovens § 9
f.
Med den foreslåede
ændring af udlændingelovens §
52 b, stk. 1, nr. 3, foreslås det, at også
afgørelser om lovligt forfald i forbindelse med
undervisningsforløbet om dansk familieret, jf. forslagets
§ 2, nr. 1, kan påklages til
Udlændingenævnet.
Der henvises til pkt. 4.4 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Til nr. 1 (§ 2, stk. 3)
Efter den foreslåede §
2, stk. 3, i lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning kan
tilhold gives i tilfælde, hvor en person med rimelig grund
mistænkes for at have begået eller forsøgt at
begå en overtrædelse af straffelovens bestemmelse om
ulovlig tvang ved at tvinge en anden til ægteskab eller en
religiøs vielse uden borgerlig gyldighed. Det strafbare
forhold, der ligger til grund for tilholdet, skal forstås i
overensstemmelse med indholdet af straffelovens § 260, stk. 2,
og den foreslåede udvidelse heraf, jf. lovforslagets §
1, nr. 1.
»Rimelig grund« skal
forstås i overensstemmelse med eksempelvis retsplejelovens
§ 755 om anholdelse. Det indebærer, at der skal
være visse konkrete holdepunkter for at antage, at den
person, tilholdet skal beskytte, er ved at blive udsat for et
tvangsægteskab eller lignende. Politiet vil eksempelvis kunne
have modtaget en henvendelse fra en pårørende eller
fra et kvindekrisecenter, hvor den forurettede opholder sig.
Forurettedes egen forklaring vil efter omstændighederne kunne
danne grundlag for at udstede et tilhold efter bestemmelsen,
herunder når konkret viden om den pågældendes
familiemæssige baggrund understøtter forurettedes i
øvrigt troværdige forklaring.
Tilhold er efter den
foreslåede bestemmelse ikke betinget af, at der er sket en
forudgående krænkelse af den forurettedes fred. Det er
efter bestemmelsen heller ikke en betingelse, at der foretages en
vurdering af risikoen for, at krænkeren fortsat vil
krænke den andens fred.
Der skal efter bestemmelsen heller
ikke foretages en selvstændig vurdering af den konkrete
overtrædelses grovhed.
Bestemmelsen stiller således
efter forslaget - i modsætning til den almindelige regel i
tilholdslovens § 2, stk. 1, og den særlige regel om
tilhold i § 2, stk. 2 - ikke andre betingelser end
kriminalitetskravet (en overtrædelse omfattet af
straffelovens § 260, stk. 2) og mistankekravet (rimelig
grund).
Med bestemmelsen er der
således bl.a. mulighed for at beskytte den forurettede med et
tilhold mod dennes familie, mens straffesagen om ulovlig tvang
verserer.
Efter den foreslåede
bestemmelse får politiet endvidere mulighed for at udstede
tilhold, uanset om der foreligger en anmodning fra den forurettede,
eller en sådan anmodning er trukket tilbage. Der stilles ikke
- som efter den gældende § 14 i tilholdsloven - krav om,
at almene hensyn tilsiger, at afgørelsen træffes, uden
at der er indgivet en anmodning. Politiet vil således f.eks.
kunne udstede et tilhold, hvis politiet har modtaget oplysninger
fra en tredjepart, der giver det fornødne mistankegrundlag,
selv om den forurettede - f.eks. af frygt for familien - ikke har
turdet anmode om et tilhold. Der skal således ikke foretages
en vurdering af, om almene hensyn kræver, at der udstedes et
tilhold.
Der vil som ved tilhold efter loven
i øvrigt altid skulle foretages en særskilt
proportionalitetsvurdering i forbindelse med politiets
afgørelse om at udstede et tilhold efter den forslåede
bestemmelse, jf. lovens § 12.
Som det fremgår af pkt. 5.1.4
i lovforslagets almindelige bemærkninger, vil et tilhold
kunne bortfalde, hvis den, som tilholdet skal beskytte, frivilligt
opsøger den eller de personer, som tilholdet skal beskytte
imod. Det gælder også tilhold, der er udstedt af
politiet på eget initiativ.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 5.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
(§ 4)
Efter tilholdslovens § 4 kan
der gives et opholdsforbud, hvis betingelserne for tilhold efter
lovens § 2 er opfyldt, og mistanken angår oftere
gentagen krænkelse efter § 2, stk. 1, nr. 1,
forsætlig overtrædelse af et tilhold eller en
lovovertrædelse omfattet af § 2, stk. 2, om grov
personfarlig kriminalitet eller § 8, nr. 1 (om
bortvisning).
I forlængelse af
lovforslagets § 3, nr. 1, om tilhold i sager om
tvangsægteskab mv. foreslås det at udvide
tilholdslovens § 4 tilsvarende, således at også
ulovlig tvang i forbindelse med ægteskab eller
religiøse vielser kan begrunde opholdsforbud.
Efter forslaget vil der
således kunne udstedes et opholdsforbud i forbindelse med
sager om ulovlig tvang i forbindelse med ægteskab eller en
religiøs vielse uden borgerlig gyldighed, hvis betingelserne
for tilhold i øvrigt er opfyldt, og et tilhold ikke anses
for tilstrækkeligt til at beskytte den anden person.
Der henvises til pkt. 5.1.5 og 5.3
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 4
Forslagets § 4, stk. 1, indebærer, at lovens
§ 1 (ændringen af straffeloven), § 2, nr. 4
(ændring af udlændingelovens udvisningsregler), og
§ 3 (ændringer i tilholdsloven) træder i kraft
dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
De foreslåede bestemmelser om
deltagelse i undervisning om dansk familieret for religiøse
forkyndere, der foretager vielser, som betingelse for
forlængelse af opholdstilladelse, jf. forslagets § 2,
nr. 1-3 og 5, foreslås at træde i kraft den 1. oktober
2013, jf. § 4, stk. 2.
Den foreslåede § 4, stk. 3,
indebærer, at kravet om deltagelse i familieretsundervisning
alene finder anvendelse for udlændinge, der meddeles
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1,
efter lovens ikrafttræden.
Den foreslåede § 4, stk. 4, indebærer, at den
foreslåede ændring af udlændingelovens § 22,
nr. 7, jf. lovforslagets § 2, nr. 4, om udvisning, hvis en
udlænding efter straffelovens §§ 260 eller 266 er
idømt ubetinget frihedsstraf under henvisning til, at den
pågældende har tvunget nogen til en religiøs
vielse uden borgerlig gyldighed, alene finder anvendelse, hvis det
forhold, der begrunder udvisningen, er begået efter lovens
ikrafttræden. For lovovertrædelser begået
før lovens ikrafttræden, finder de hidtil
gældende regler således anvendelse.
Til § 5
Bestemmelsen angår lovens territoriale gyldighed og
indebærer, at loven ikke gælder for Grønland,
men §§ 2 og 3 (ændring af udlændingeloven og
tilholdsloven) kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Grønland.
For så vidt angår Færøerne gælder
loven ikke, men § 2 (ændring af udlændingeloven)
kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft
for Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1007 af 24. oktober 2012, som ændret ved § 2 i lov
nr. 1242 af 18. december 2012 og § 2 i lov nr. 1385 af 23.
december 2012, foretages følgende ændring: | | | | § 260.
(…) | | | Stk. 2. Tvinges
nogen til at indgå ægteskab, kan straffen stige til
fængsel indtil 4 år. | | 1. I § 260, stk. 2, indsættes efter
»ægteskab«: »eller til en religiøs
vielse uden borgerlig gyldighed«. | | | | | | § 2 | | | | | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 984 af 2. oktober 2012, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 571 af 18. juni 2012 og
§ 1 i lov nr. 572 af 18. juni 2012, foretages følgende
ændringer: | | | | § 9 f.
(…) Stk. 1-4.
(…) | | | | | 1. I § 9 f indsættes efter stk. 4 som
nyt stykke: »Stk. 5.
Hvis ansøgeren som led i sit virke foretager eller vil
foretage vielser med eller uden borgerlig gyldighed, skal
forlængelse af opholdstilladelse efter stk. 1 endvidere
betinges af, at ansøgeren inden 6 måneder efter
meddelelsen af opholdstilladelsen har gennemført et
undervisningsforløb om dansk familieret. Det påhviler
ansøgeren at fremlægge dokumentation herfor. Fristen
på 6 måneder kan efter ansøgning forlænges
ved lovligt forfald.« Stk. 5-7 bliver herefter stk. 6-8. | | | | § 9 h.
(…) Stk. 1-3.
(…) | | | Stk. 4.
Ansøgningen afvises, hvis betingelsen i stk. 1 ikke er
opfyldt. Hvis en ansøgning, der er omfattet af stk. 1,
afvises på andet grundlag, jf. § 9 a, stk. 4, § 9
f, stk. 7, § 9 g, stk. 2 og 3, § 9 i, stk. 2, § 9 j,
stk. 2, § 9 k, stk. 2, § 9 l, stk. 2, § 9 m, stk. 2,
§ 9 n, stk. 2, § 11, stk. 8, og § 47 b, skal gebyret
tilbagebetales fratrukket et beløb på 750 kr. | | 2. I § 9 h, stk. 4, og § 33, stk. 5, ændres »§
9 f, stk. 7,« til: »§ 9 f, stk. 8,«. | | | | § 33.
(…) | | | Stk. 1-4.
(…) | | | Stk. 5.
Ansøgning om opholdstilladelse, som tillades indgivet her i
landet, jf. § 9, stk. 21, § 9 a, stk. 4, § 9 c, stk.
5, § 9 f, stk. 7, § 9 i, stk. 2, § 9 j, stk. 2,
§ 9 k, stk. 2, § 9 l, stk. 2, § 9 m, stk. 2, og
§ 9 n, stk. 2, og ansøgning om opholdstilladelse efter
§ 9 d tillægges opsættende virkning med hensyn til
udrejsefristen. | | | | | | § 19. En
tidsbegrænset opholdstilladelse kan inddrages: | | | 1)-8) | (…) | | | 9) | Når opholdstilladelsen er betinget
af, at udlændingen og personer, der meddeles
opholdstilladelse som følge af familiemæssig
tilknytning til udlændingen, ikke modtager offentlig
hjælp til forsørgelse under opholdet her i landet, jf.
§ 9 f, stk. 5, og udlændingen eller personer, der
meddeles opholdstilladelse som følge af familiemæssig
tilknytning til udlændingen, modtager offentlig hjælp
til forsørgelse. Kommunalbestyrelsen afgiver efter anmodning
fra Udlændingestyrelsen en udtalelse om, hvorvidt
udlændingen eller personer, der meddeles opholdstilladelse
som følge af familiemæssig tilknytning til
udlændingen, under opholdet her i landet har modtaget
offentlig hjælp til forsørgelse. | | 3. I § 19, stk. 1, nr. 9, ændres
»§ 9 f, stk. 5,« til: »§ 9 f, stk.
6,«. | | | | § 22. En udlænding, som har haft lovligt
ophold her i landet i mere end de sidste 9 år, og en
udlænding med opholdstilladelse efter § 7 eller §
8, stk. 1 eller 2, som har haft lovligt ophold her i landet i mere
end de sidste 8 år, kan udvises, hvis | | | 1)-6) | (…) | | | 7) | udlændingen efter straffelovens
§§ 260 eller 266 under henvisning til, at den
pågældende har tvunget nogen til at indgå
ægteskab mod eget ønske, idømmes ubetinget
frihedsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der
indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse,
for en lovovertrædelse, der ville have medført en
straf af denne karakter, eller | | 4. I § 22, nr. 7, indsættes efter
»ægteskab«: »eller til en religiøs
vielse uden borgerlig gyldighed«. | | | | | | | | § 52 b. For
Udlændingenævnet kan indbringes klager over
følgende afgørelser, som Udlændingestyrelsen
har truffet: | | | 1)-2) | (…) | | | 3) | Afslag på ansøgninger om
forlængelse af opholdstilladelse meddelt efter § 9,
§ 9 c, stk. 1, § 9 d og § 9 f, jf. nr. 1 og 2, og
afgørelser om inddragelse af sådanne
opholdstilladelser, jf. § 11, stk. 2, og § 19. | | 5. I § 52 b, stk. 1, nr. 3, indsættes
efter »jf. nr. 1 og 2,«: »herunder
afgørelser om lovligt forfald, jf. § 9 f, stk.
5,«. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov nr. 112 af 3. februar 2012 om tilhold,
opholdsforbud og bortvisning foretages følgende
ændringer: | | | | § 2.
(…) | | | Stk. 1-2.
(…) | | | | | 1. I § 2 indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
Tilhold kan derudover gives, hvis en person med rimelig grund
mistænkes for at have begået eller forsøgt at
begå en overtrædelse af straffelovens bestemmelse om
ulovlig tvang ved at tvinge en anden til ægteskab eller en
religiøs vielse uden borgerlig gyldighed.
Politidirektøren kan uanset betingelserne i § 14
træffe afgørelse om tilhold efter 1. pkt.« | | | | § 4.
Opholdsforbud kan gives, hvis betingelserne for tilhold efter
§ 2 er opfyldt, når | | | 1) | mistanken angår oftere gentagen
krænkelse efter § 2, stk. 1, nr. 1, forsætlig
overtrædelse af et tilhold efter § 1 eller en
lovovertrædelse omfattet af § 2, stk. 2, eller § 8,
nr. 1, og | | 2. I § 4, nr. 1, ændres »§
2, stk. 2,« til: »§ 2, stk. 2 eller
3,«. | | | | | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende, jf. dog stk. 2. Stk. 2. §
2, nr. 1-3 og 5, træder i kraft den 1. oktober 2013. Stk. 3. §
2, nr. 1, finder alene anvendelse for udlændinge, der
meddeles opholdstilladelse efter lovens ikrafttræden. Stk. 4. §
2, nr. 4, finder alene anvendelse, hvis det forhold, der begrunder
udvisningen, er begået efter lovens ikrafttræden. | | | | | | § 5 | | | | | | Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne, men § 2 kan ved
kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. Stk. 2. Loven
gælder ikke for Grønland, men §§ 2 og 3 kan
ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger. | | | | | | |
|