Betænkning afgivet af Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik den 16. april 2013
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. februar
2013 og var til 1. behandling den 22. februar 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 20. december 2012 dette udkast til
udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 51. Den 6. februar 2013 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, S, RV, SF, EL og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Flertallet vil
stemme imod det af DF stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag. Selv om ændringsforslaget ikke
vedtages ved 2. behandling, vil mindretallet stemme for
lovforslaget ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse. Mindretallet vil stemme hverken
for eller imod det af DF stillede ændringsforslag.
Venstre og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget mener, at lovforslaget adresserer et
væsentligt integrationsproblem. Tvangsægteskaber og
tvang i forbindelse med religiøse vielser uden borgerlig
gyldighed står i skærende kontrast til danske
værdier, og for V og KF er det helt fundamentalt, at man selv
kan vælge sin ægtefælle. Alt andet er
krænkende og undertrykkende.
Religiøse vielser uden borgerlig
gyldighed tillægges i visse miljøer lige så stor
betydning som vielser med borgerlig gyldighed. For V og KF er det
helt naturligt, at tvang i forbindelse med religiøse vielser
uden borgerlig gyldighed straffes lige så hårdt som
tvang i forbindelse med almindelige vielser. V og KF kan
støtte lovforslaget.
V og KF kan ikke tiltræde Dansk
Folkepartis ændringsforslag, idet det efter
Justitsministeriets opfattelse vil være i strid med Danmarks
EU-retlige forpligtelser.
Det er Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalgets opfattelse, at islamiske parallelle retssystemer har
nået et sådant omfang, at Folketinget bør
reagere med ny lovgivning, som giver myndighederne de redskaber der
skal til for at kunne bekæmpe de konstante angreb på
dansk kultur, herunder dansk retskultur.
Eksistensen af parallelle retssamfund er en
realitet blandt visse grupper af muslimer i Danmark. Denne farlige
tendens har vi efterhånden set mange konkrete eksempler
på.
Et af de mere skræmmende eksempler
så vi i oktober 2011, hvor en gruppe såkaldte
salafister under navnet Kaldet til islam skabte stor opstandelse,
da de erklærede, at de flere steder i København ville
indføre shariazoner, hvor islamiske straffeprincipper skulle
være gældende.
Indførelsen af shariazoner i Danmark
fremstår måske som et verdensfjernt ønske fra en
lille gruppe ekstremister. Men det er virkeligheden i
Storbritannien, at muslimske grupper patruljerer i gaderne med det
formål at håndhæve sharia, hvilket social- og
integrationsministeren har bekræftet i et svar til
Folketinget. Dette fænomen burde lovforslaget naturligvis
have taget højde for.
I Danmark er realiteten den, at mange
mennesker allerede i dag lever et liv, hvor de må rette sig
efter muslimske privatretlige praksisser og instanser, som intet
har med dansk lovgivning at gøre. F.eks. er det i visse
områder med mange muslimske beboere almindeligt, at dansk lov
kombineres med eller erstattes af skrevne og uskrevne
religiøse love.
Et eksempel på eksistensen af
parallelle retssystemer ses i øvrigt i forbindelse med
muslimske ægteskaber. I november 2011 udkom en rapport fra
SFI, der dokumenterer, at islamisk lov og forskellige kulturelle og
sociale normer i høj grad er virkeligheden for mange kvinder
overalt i Danmark. De bliver muslimsk viet i såkaldte
nikahforhold og indgår dermed ægteskaber, som det ikke
er nemt at komme ud af, idet opløsning af et muslimsk
ægteskab som udgangspunkt fordrer mandens tilsagn.
DF mener, at det er afgørende, at vi
én gang for alle gør op med de parallelle
retssystemer og den tankegang, der ligger bag. Dansk kultur,
herunder dansk retskultur, skal ikke tilsidesættes af
religiøse mørkemænd, der ønsker at
praktisere sharia i det danske samfund. DF støtter
også den del af lovforslaget, som omhandler et kursus i
familieret for religiøse forkyndere, da det er vigtigt, at
udefrakommende får et solidt kendskab til og indblik i danske
samfundsforhold. DF er dog åben over for at diskutere en mere
målrettet ordning for visse religiøse forkyndere. DF
støtter samlet set lovforslaget og opfordrer regeringen til
at arbejde videre med bekæmpelsen af parallelle
retssystemer.
DF's beslutningsforslag om kriminalisering
af parallelle retssamfund, B 34 (folketingsåret 2011-12), er
efter ønske fra DF optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
Enhedslistens medlemmer af udvalget er
enige i, at religiøse vielser uden borgerlig gyldighed og
juridisk anerken?dte vielser bør ligestilles i relation til
indsatsen mod tvangsægteskaber, idet tvang bør
bekæmpes, uanset om den optræder i forbindelse med den
ene eller den anden slags vielse.
Enhedslistens medlemmer af udvalget er
generelt imod enhver stramning af de i forvejen alt for stramme
bestemmelser om udvisning på grund af kriminalitet. Men da EL
principielt mener, at de religiøse vielser uden borgerlig
gyldighed bør ligestilles med juridisk anerkendte vielser i
relation til dette lovforslag, og da udvisningsbestemmelserne i
relation til tvang ved vielser med borgerlig gyldighed ikke
strammes yderligere med lovforslaget, kan EL støtte
lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af et mindretal
(DF):
01)
Efter den under nr. 1 foreslåede § 9
f, stk. 5, indsættes som nyt stykke:
»Stk. 6. Stk. 4 og
5 finder også anvendelse for religiøse forkyndere, som
er tyrkiske statsborgere.«
Stk. 5-7 bliver herefter til stk. 7-9.
[Religiøse forkyndere fra
Tyrkiet omfattes af krav om deltagelse i undervisning om dansk
familieret, danskkursus og kursus i danske samfundsforhold som
betingelse for forlængelse af opholdstilladelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at religiøse
forkyndere fra Tyrkiet, der foretager vielser, ikke betragtes
som arbejdstagere. Derfor er de ikke omfattet
af associeringsaftalen (med Tyrkiet), og derfor skal disse
på lige fod med andre religiøse
forkyndere deltage i undervisning om dansk familieret,
danskkursus og kursus i danske samfundsforhold, hvis de vil have
forlænget deres opholdstilladelse.
Trine Bramsen (S) fmd. Jacob Bjerregaard (S) Karen J.
Klint (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Maja Panduro (S) Ole
Hækkerup (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Zenia Stampe
(RV) Liv Holm Andersen (RV) Nadeem Farooq (RV) Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) Anne Baastrup (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)
Pernille Skipper (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Gitte
Lillelund Bech (V) Peter Christensen (V) Karen Ellemann (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Fatma Øktem (V) Karen Jespersen (V)
Karsten Lauritzen (V) Inger Støjberg (V) Martin Henriksen
(DF) Peter Skaarup (DF) nfmd.
Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Simon Emil
Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 143
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | 1. udkast til betænkning | 4 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 143
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. , om udvisningsreglerne allerede i
dag er skærpet i en grad, så den foreslåede
ændring ikke vil have nogen praktisk betydning, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om effekt af strafskærpelsen
fra 2008, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om kommentar til Dansk Folkepartis
beslutningsforslag B 34 (2011-12) om kriminalisering af parallelle
retssamfund, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om udvisningsreglerne, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvilke konsekvenser det vil
få, hvis Folketinget vedtager det af Dansk Folkeparti
stillede ændringsforslag til lovforslaget, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Optryk af indholdet af B 34 (2011-12)