Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 23. maj 2013
1. Ændringsforslag
Venstres og Enhedslistens medlemmer af
udvalget har stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. februar
2013 og var til 1. behandling den 22. februar 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 21. december 2012 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 125. Den 6. februar 2013 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra IT-Politisk
Forening.
Justitsministeren har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 15
spørgsmål til justitsministeren, 1
spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren, 1
spørgsmål til skatteministeren og 1
spørgsmål til forsvarsministeren til skriftlig
besvarelse, som disse har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, RV, SF, KF og SIU) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret. Flertallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
understreger vigtigheden af, at de danske logningsregler til
stadighed er udformet sådan, at der er balance mellem
på den ene side hensynet til en effektiv forebyggelse og
bekæmpelse af kriminalitet og på den anden side
hensynet til en høj beskyttelse af borgernes privatliv og
personlige frihed. Omfanget af registreringer af borgernes tele- og
internetkommunikation og omkostningerne forbundet med logning
bør altid stå i rimeligt forhold til udbyttet af, at
politi og anklagemyndighed har adgang til loggede oplysninger og
derigennem kan forebygge og opklare terrorangreb og anden alvorlig
kriminalitet. DF har noteret sig oplysningerne om politiets brug af
loggede tele- og internetoplysninger og anerkender, at disse har
betydning for retshåndhævelsen. DF havde gerne set, at
Europa-Kommissionen allerede nu havde fremlagt forslag til nye
EU-regler på området, så en revision af de danske
logningsregler kunne igangsættes. DF finder, at en revision
af de danske regler så vidt muligt bør ske i lyset af
de ønsker, som det danske Folketing måtte have, og
lægger afgørende vægt på, at Folketinget
vil blive tæt inddraget i det videre arbejde med
Europa-Kommissionens forslag og fastlæggelsen af de danske
sigtelinjer som led i den danske EU-procedure. DF lægger
endvidere afgørende vægt på, at de relevante
myndigheder og organisationer m.v., herunder tele- og
internetbranchen, inddrages i en kommende revision af
logningsreglerne. DF ønsker, at følgende vurderes og
overvejes i forbindelse med en revision: Det skal vurderes, i hvor
stor udstrækning sessionslogninger har effekt, herunder om de
på sigt vil få en større effekt, end de har haft
hidtil. DF har i den forbindelse noteret sig justitsministerens
svar på spørgsmål nr.14, hvoraf det bl.a.
fremgår, at det er »Justitsministeriets opfattelse, at
reglerne om sessionslogning bør revideres i
folketingsåret 2014-15, uanset om revisionen af EU-reglerne
om logning (logningsdirektivet) måtte blive yderligere
forsinket med den konsekvens, at de logningsregler, der bygger
på direktivet, ikke kan revideres i det
pågældende folketingsår. I givet fald agter
ministeriet således at foretage en revision af reglerne om
sessionslogning i et særskilt spor og fremsætte
særskilt lovforslag herom i efteråret 2014«. Det
bør desuden vurderes, om det er hensigtsmæssigt i
forhold til politiets muligheder for at anvende oplysninger, at
informationer lagres i længere tid, end de nugældende
regler forpligter udbyderne til. Endelig bør det vurderes,
bl.a. set i lyset af at logningsbestemmelserne tilsyneladende ikke
kunne understøtte opklaringen af, hvem der stormede Odense
Sygehus i forbindelse med urolighederne i Vollsmose, om
lovgivningen skal ændres, eller om de eksisterende muligheder
skal udnyttes bedre.
Et mindretal i
udvalget (V og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Venstres, Enhedslistens og Liberal
Alliances medlemmer af udvalget konstaterer, at logningsreglerne
indebærer et indgreb i borgernes privatliv og personlige
frihed, og at det er bydende nødvendigt for retssikkerheden,
at sådanne indgreb altid begrænses til et minimum,
overvejes grundigt og jævnligt evalueres. Som partierne
også gjorde opmærksom på i forbindelse med
udvalgsbehandlingen af lovforslag nr. L 53 i sidste
folketingssamling, blev der bl.a. derfor indført en
revisionsbestemmelse i den oprindelige lov, som gennemførte
logningsdirektivet i dansk ret. Partierne understreger, at
Folketinget og justitsministeren løbende bør sikre,
at de danske logningsregler er udformet sådan, at der er
balance mellem på den ene side hensynet til en effektiv
forebyggelse og bekæmpelse af alvorlig kriminalitet og
terrorhandlinger og på den anden side hensynet til
beskyttelse af borgernes privatliv og personlige frihed. Omfanget
af registreringer af borgernes tele- og internetkommunikation og
omkostningerne forbundet med logning bør ligeledes altid
stå i rimeligt forhold til udbyttet for politi,
anklagemyndighed og efterretningstjenester. Partierne mener, at man
på den baggrund ikke længere bør blive ved med
at udsætte revisionen, og derfor har V og EL stillet
ændringsforslag, som støttes af LA, om, at revisionen
af logningsreglerne skal finde sted i 2013-14 og ikke i 2014-15,
som ministeren foreslår jf. lovforslaget.
Justitsministeren har i december 2012
på foranledning af Retsudvalget udarbejdet en
redegørelse om diverse forhold vedrørende de danske
logningsregler. Redegørelsen viser bl.a., at forpligtelsen
efter retsplejelovens § 786, stk. 4, til at opbevare
såkaldte sessionslogninger er gennemført retligt
på en sådan måde, at den stort set er blevet
uanvendelig, hvilket ifølge redegørelsen stod klart
for politiet, da man første gang ønskede at
gøre brug af sessionslogning i forbindelse med
efterforskningen af en straffesag.
Partierne finder bl.a. på baggrund af
politiets bidrag til redegørelsen ikke grundlag for at
opretholde lovens forpligtelse til at opbevare data fremkommet ved
sessionslogning. En så omfattende opbevaring af data, som
sessionslogningen efter de nugældende regler udgør,
bør ikke ske, når det ikke tjener et væsentligt
formål, dels af hensyn til borgernes almindelige
retssikkerhed, dels af hensyn til udbyderne, der ikke bør
pålægges den betydelige økonomiske byrde, der er
forbundet med forpligtelsen.
Partierne har både forud for og efter
Justitsministeriets redegørelse om de danske logningsregler
forsøgt at få afklaret, i hvilket omfang data, der
skal opbevares efter logningsreglerne, kan kræves udleveret
efter andre hjemler end bestemmelserne i retsplejeloven - herunder
er der især gjort forsøg på at få
afklaret, hvad SKAT kan kræve oplysninger om og under hvilke
betingelser. I Justitsministeriets redegørelse fremgår
det, at Skatteministeriet finder det usandsynligt, at SKAT skulle
få behov for at indhente oplysninger registreret i henhold
til logningsbekendtgørelsen. Desuden fremgår det, at
SKAT efter Justitsministeriets oplysninger ikke har taget stilling
til, om sådanne oplysninger i givet fald ville kunne
indhentes med hjemmel i skattekontrollovens § 8 D.
Retsudvalget har efterfølgende af skatteministeren, som svar
på spørgsmål 7 til lovforslaget, fået
oplyst, at de oplysninger, som SKAT vil anmode om med hjemmel i
skattekontrollovens § 8 D, er oplysninger, som teleudbyderne
bl.a. skal registrere og opbevare efter
udbudsbekendtgørelsen for at kunne tilbyde kunderne
specificerede oplysninger om deres forbrug af teleydelser. Der er
ifølge svaret et vist sammenfald mellem de oplysninger, der
skal registreres efter udbudsbekendtgørelsen og
logningsbekendtgørelsen. De oplysninger, som SKAT indhenter
efter skattekontrollovens § 8 D, vil altid være
oplysninger, der af myndighederne skønnes at være af
væsentlig betydning for skatteligningen. Partierne undrer sig
og finder det bekymrende, at SKAT i forbindelse med
Justitsministerens redegørelse fra december 2012 på
opfordring fra Retsudvalget ikke kunne eller ikke ønskede at
oplyse nærmere, om man med skattekontrollovens § 8 D har
hjemmel til at få udleveret teledata, der kræves
opbevaret efter logningsbekendtgørelsen. Da Retsudvalget en
del måneder senere, i forbindelse med lovforslaget, stillede
opfølgende spørgsmål herom
(spørgsmål 7), svarede Skatteministeriet, at man
henholder sig til redegørelsen fra Justitsministeriet. Det
tætteste, besvarelsen kommer på at tage stilling til
sagen, er, at det som nævnt i svaret påpeges, at der er
et vist sammenfald mellem de oplysninger, der skal registreres
efter udbudsbekendtgørelsen og
logningsbekendtgørelsen.
Endelig lægger partierne
afgørende vægt på, at Folketingets Retsudvalg
vil blive tæt inddraget i arbejdet med Europa-Kommissionens
kommende direktivforslag som led i den danske EU-procedure.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker desuden, at EL oprindeligt stemte imod
logningsbestemmelserne, og at partiet fortsat mener, at
logningsreglerne samlet set er for vidtgående set i lyset af
de omfattende indgreb i borgernes frihedsrettigheder, som de
udgør.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal (V
og EL), tiltrådt af et mindretal
(LA):
1) I
titlen indsættes efter »Sverige« ordene:
»og retsplejeloven«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
2) I
undertitlen indsættes efter
»revisionsbestemmelse« ordene: »og undtagelse af
sessionslogning fra logningsforpligtelsen«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
Til § 1
3) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 8 ændres
»2014-15« til: »2013-14«.
[Forslag om revision af
logningsreglerne fremsættes i 2013-14 i stedet for
2014-15]
Ny paragraf
4)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1008 af 24. oktober 2012, som ændret ved § 1 i lov
nr. 1242 af 18. december 2012, § 1 i lov nr. 387 af 23.
december 2012, § 2 i lov nr. 378 af 17. april 2013, § 1 i
lov nr. 428 af 1. maj 2013 og § 2 i lov nr. 429 af 1. maj
2013, foretages følgende ændring:
1. I
§ 786, stk. 4, indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Denne registrering og opbevaring skal ikke
omfatte oplysninger om en internetsessions initierende og
afsluttende pakke (sessionslogning).««
[Undtagelse af sessionslogning fra
logningsforpligtelsen]
Bemærkninger
Til nr. 1, 2 og 4
Ændringsforslagene har til
formål at undtage sessionslogning fra den
logningsforpligtelse, som ifølge retsplejelovens § 786,
stk. 4, påhviler udbydere af telenet eller teletjenester.
Implementeringen af logningen blev jf. Justitsministeriets
redegørelse til Retsudvalget fra december 2012
gennemført på en sådan måde, at den stort
set er blevet uanvendelig, hvilket ifølge
redegørelsen stod klart for politiet, da man første
gang ønskede at gøre brug af sessionslogning i
forbindelse med efterforskningen af en straffesag. Venstre og
Enhedslisten finder bl.a. på baggrund af politiets bidrag til
redegørelsen ikke grundlag for at opretholde lovens
forpligtelse til at opbevare data fremkommet ved sessionslogning.
En så omfattende opbevaring af data, som sessionslogningen
efter de nugældende regler udgør, bør ikke ske,
når det ikke tjener et væsentligt formål, dels af
hensyn til borgernes almindelige retssikkerhed, dels af hensyn til
udbyderne, der ikke bør pålægges den betydelige
økonomiske byrde, der er forbundet med forpligtelsen.
Til nr. 3
Folketingets Retsudvalg behandlede et
tilsvarende lovforslag sidste år om udskydelse af
revisionstidspunktet. Retsudvalget bad i den forbindelse
Justitsministeriet om at udarbejde en evalueringsrapport og se
nærmere på en række principielle aspekter
vedrørende logning. Rapporten foreligger nu i form af den
redegørelse der udgør lovforslagets bilag 2, og giver
ikke forslagsstillerne anledning til at ændre holdning; der
er ingen rimelig begrundelse for at udskyde revisionen
yderligere.
Jesper Petersen (S) Julie Skovsby
(S) Mogens Jensen (S) Mette Reissmann (S) Ole Hækkerup (S)
Rasmus Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla
Hersom (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) fmd. Mette Boye (SF) Pernille Skipper
(EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Henning Hyllested (EL) Doris
Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Inger
Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V)
Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Pia Adelsteen (DF)
Kim Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke
(KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 142
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren | 2 | Redegørelse fra december 2012 om
diverse spørgsmål vedrørende logningsreglerne,
fra justitsministeren | 3 | Henvendelse af 20/2-13 fra IT-Politisk
Forening | 4 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 6 | 1. udkast til betænkning | 7 | 2. udkast til betænkning | 8 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 9 | 3. udkast til betænkning | 10 | Yderligere revideret tidsplan for
udvalgets behandling af lovforslaget | | |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 142
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
20/2-13 fra IT-Politisk Forening, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvorfor politiet med udgangspunkt
i de beføjelser, man har, ikke har været i stand til
at identificere og sigte mange flere af de personer, der deltog i
det stormløb på Odense Universitetshospital, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om kommentar til den
socialdemokratiske it-ordførers udtalelser til
Tele2013-konferencen i København den 13. marts 2013, hvor
denne i forbindelse med en diskussion af den såkaldte
sessionslogning udtalte: »Jeg har set eksempler på,
hvad oplysningerne bruges til: Mord, børneporno og
våbenhandel…«, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om en redegørelse for, om der
er forskel på de retningslinjer og måder, hvorpå
hhv. TDC og andre teleselskaber forvalter den forpligtelse de har
vedrørende logning af teleoplysninger m.v. i medfør
af logningsbekendtgørelsen, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. , om ministeren vil indhente en
udtalelse fra TDC om, hvorvidt TDC er enig i ministerens måde
at definere sessionslogninger og anvendelse af termen, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. , om ministeren vil udarbejde den
kvantitative opgørelse over politiets brug af
logningsoplysninger, der er opbevaret hos teleudbydere m.fl. efter
logningsbekendtgørelsen, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. , om oplysninger, der er omfattet af
logningsbekendtgørelsen, ville kunne indhentes med hjemmel i
skattekontrollovens § 8 D, hvis SKAT måtte finde behov
for dette, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om, hvorvidt Forsvarets
Efterretningstjeneste har anvendt eller på anden måde
har haft nytte af loggede tele- og internetdata, som har
været opbevaret hos teleselskaber eller andre i henhold til
logningsbekendtgørelsen, til forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. om oversendelse af statistikken
vedrørende logningsdirektivets anvendelse i 2012, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om oversendelse af Rigsadvokatens
oversigt over indgreb i meddelelseshemmeligheden og ransagninger i
2012, til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om en redegørelse for, hvor
præcist logning af teledata m.v. generelt kan anvendes til at
lokalisere bestemte personers færden, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 12 | Spm. , om ministeren i forlængelse
af sin redegørelse for politiets brug af sessionslogning i
lovforslagets bilag 2 vil redegøre for, om der på
nuværende tidspunkt er yderligere eksempler på
sessionslogning, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. , om ministeren kan garantere, at de
tele- og internetdata, der opbevares hos udbyderne af tele- og
internettjenester, rent faktisk slettes efter reglerne i
udbudsbekendtgørelsen, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 14 | MFU spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der undtager sessionslogning fra
ændringen af revisionsbestemmelsen, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 15 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der afskaffer sessionslogning, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. , om ministeren vil bekræfte,
at bestemmelsen om sessionslogning ikke indeholder krav om
registrering af brugerens position, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 17 | Spm. om udgifterne til indgreb i
meddelelseshemmeligheden, herunder iværksættelse af
aflytninger og indhentelse af fremadrettede og historiske
teleoplysninger, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 18 | Spm. , om kravet om sessionslogning ikke
omfatter opbevaring af lokationsdata, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | | |
|