Fremsat den 6. februar 2013 af
justitsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om våben og
eksplosivstoffer og straffeloven
(Udførsel af skydevåben m.v.
til civil brug til lande uden for EU, lempelse af kontrolordningen
for visse hardball- og paintballvåben m.v.)
§ 1
I lov om våben og eksplosivstoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1005 af 22. oktober 2012, foretages
følgende ændringer:
1. § 1,
stk. 2, litra b, affattes således:
»b) hardball-
og paintballvåben og ammunition hertil,«
2. § 2 c,
stk. 1, affattes således:
»Justitsministeren kan fastsætte regler
om, at skytteforeninger under nærmere angivne organisationer
kan give våbenpåtegning på foreningens
medlemsbeviser til skydevåben, der er optaget på
organisationernes skydeprogrammer.«
3. § 3,
stk. 5, 2. pkt., affattes således:
»Inden der fastsættes sådanne
bestemmelser vedrørende skytteforeninger, der kan give
våbenpåtegning på foreningens medlemsbeviser
efter regler fastsat i henhold til § 2 c, stk. 1, skal der
så vidt muligt forhandles med de organisationer, som
skytteforeningerne hører under.«
4. § 6,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Stk. 1
gælder ikke for
1) udførsel
af varer, der er omfattet af Rådets forordning (EF) nr.
1236/2005 af 27. juni 2005 om handel med visse varer, der kan
anvendes til henrettelse, tortur eller anden grusom, umenneskelig
eller nedværdigende behandling eller straf, til destinationer
uden for EU's toldområde, jf. forordningens artikel 18,
og
2)
udførsler, der er omfattet af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 258/2012 af 14. marts
2012.«
5. I
§ 6 a indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om forenklede
procedurer for udførsler omfattet af artikel 9, stk. 2, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 258/2012 af
14. marts 2012.«
6. § 9,
stk. 2, 1. pkt., affattes således:
»Skytteforeninger, der kan give
våbenpåtegning på foreningens medlemsbeviser
efter regler fastsat i henhold til § 2 c, stk. 1, kan uanset
§ 2, stk. 1, anskaffe og besidde våben, der er optaget
på skydeprogrammerne hos de organisationer, som
skytteforeningerne hører under, samt piber, låsestole
og baskyler til de nævnte våben og ammunition og
aftagelige magasiner dertil.«
7. I
§ 10, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »og § 7 c, stk. 1« til: »§
7 c, stk. 1, og artikel 4, stk. 1, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 258/2012 af 14. marts
2012«.
§ 2
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1007 af 24. oktober 2012, som ændret ved § 2 i lov nr.
1242 af 18. december 2012 og § 2 i lov nr. 1385 af 23.
december 2012, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 192 a, stk. 1, indsættes
efter »lovgivningen om våben og
eksplosivstoffer«: »eller artikel 4, stk. 1, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 258/2012 af
14. marts 2012«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juni 2013, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr.
4-5 og 7, samt § 2 træder i kraft den 30. september
2013.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning | 2. Udførsel af skydevåben mv. til civil brug
til lande uden for EU | | 2.1. Gældende dansk ret | | 2.2. Europaparlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 258/2012 af 14. marts 2012 | | 2.3. Justitsministeriets
overvejelser | 3. Hardball- og paintballvåben | | 3.1. Gældende ret | | 3.2. Justitsministeriets
overvejelser | 4. Særlige beføjelser mv. for
skytteforeninger | | 4.1. Gældende ret | | 4.2. Justitsministeriets overvejelse | 5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige | 6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet | 7. Administrative konsekvenser for borgerne | 8. Miljømæssige konsekvenser | 9. Forholdet til EU-retten | 10. Hørte myndigheder og organisationer
mv. | 11. Sammenfattende skema | Bilag 1: Lovforslaget
sammenholdt med gældende ret | Bilag 2: Forordning
(EU) nr. 258/2012 af 14. marts 2012 | |
|
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at bringe dansk ret i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 258/2012 af 14. marts 2012. Forordningen indeholder regler
om kontrol med udførsel af skydevåben mv. til civil
brug fra EU's toldområde til eller gennem tredjelande.
Lovforslaget indebærer, at det vil komme til at
fremgå udtrykkeligt af våbenloven, at udførsler
omfattet af forordningen ikke længere vil være omfattet
af lovens eksportkontrolregler, når forordningen træder
i kraft den 30. september 2013. Endvidere foreslås
justitsministeren i overensstemmelse med forordningen bemyndiget
til at fastsætte bestemmelser om forenklede procedurer for
visse udførsler omfattet af forordningen.
Der lægges med lovforslaget op til, at de relevante
straffebestemmelser i våbenloven og straffeloven tilpasses
således, at overtrædelse af forordningens
eksportkontrolregler vil blive straffet på samme måde,
som overtrædelse af våbenlovens eksportkontrolregler
straffes på i dag.
Herudover indeholder lovforslaget et våbenteknisk
begrundet forslag om, at den gældende undtagelse af hardball-
og paintballvåben med visse drivmidler fra våbenlovens
generelle krav om tilladelse til skydevåben udvides til at
gælde alle hardball- og paintballvåben - uanset
drivmiddel.
Det forslås endelig at justere ordningen, hvorefter
justitsministeren kan fastsætte regler om, at
skytteforeninger under visse i loven udtrykkeligt anførte
organisationer kan meddele våbenpåtegning
(våbentilladelse) på medlemsbeviser. Forslaget
indebærer, at de nævnte organisationer udgår af
lovens tekst, og at der i stedet indsættes en bemyndigelse
for justitsministeren til administrativt at fastsætte regler
om, hvilke organisationer der skal være omfattet af
ordningen.
2. Udførsel af skydevåben mv. til civil brug
til lande uden for EU
2.1. Gældende dansk ret
2.1.1. Våbenlovens § 6, stk. 1, nr. 1, 2 og
6, forbyder udførsel af våben af enhver art med
undtagelse af jagtvåben samt ammunition og dele hertil fra
Danmark uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren
bemyndiger dertil.
Justitsministeren kan efter våbenlovens § 6, stk. 9,
udstede forbud mod, at der udføres våben og ammunition
af enhver art. Denne bemyndigelse er udnyttet ved
våbenbekendtgørelsens § 28 til at fastsætte
en tilladelsesordning, som indebærer, at udførsel af
våben og ammunition af enhver art, herunder jagtvåben
og ammunition hertil, kræver tilladelse, jf. dog
våbenbekendtgørelsens §§ 29 og 30, som er
omtalt i pkt. 2.1.3 nedenfor.
2.1.2. Det fremgår af våbenlovens § 8, stk. 2,
at kravet om tilladelse i § 6, stk. 1, ikke gælder for
militære styrker og militært personel som led i den
militære tjenesteudøvelse. § 6, stk. 1,
gælder heller ikke militære myndigheders midlertidige
udførsel af udrustning og materiel med henblik på
reparation og vedligeholdelse.
Kravet om tilladelse til udførsel gælder endvidere
ikke for politiets udførsel af våben mv. som led i
tjenesten, jf. våbenlovens § 9, stk. 1.
I øvrigt anses skydevåben, der er deaktiveret ved
gennemskæring på langs, evt. med undtagelse af
skæftet og kolben, efter fast praksis for at falde uden for
våbenlovens anvendelsesområde. Sådanne
våben kan således udføres uden tilladelse.
2.1.3. Justitsministeren kan efter våbenlovens § 6 a
fastsætte bestemmelser, hvorefter personer, der indrejser til
landet for at deltage i jagt eller skydekonkurrence, eller som
udrejser herfra med sådant formål, uden tilladelse kan
medbringe jagt- og konkurrencevåben samt ammunition hertil.
Sådanne regler er for så vidt angår
udførsel til lande uden for EU fastsat i
våbenbekendtgørelsens §§ 29 og 30.
Efter disse regler kan våben og ammunition til brug ved
jagt, fiskeri og konkurrenceskydning indføres fra og
genudføres til lande uden for EU uden tilladelse i
forbindelse med gennemrejse eller ophold indtil 3 måneder i
Danmark, jf. våbenbekendtgørelsens § 29, stk.
1.
Våbenbesidderen skal ved indrejsen forevise told- og
skatteregionen en våbentilladelse fra hjemlandets myndigheder
eller en erklæring fra hjemlandets myndigheder om, at en
våbentilladelse er ufornøden, og ved indførsel
af våben til brug for en konkurrence skal der endvidere
forevises en invitation fra den relevante organisation her i
landet, jf. våbenbekendtgørelsens § 29, stk. 2 og
3.
Våben og ammunition til brug ved jagt, fiskeri og
konkurrenceskydning kan endvidere udføres og
genindføres uden tilladelse til brug under ophold i indtil 3
måneder i et land uden for EU, jf.
våbenbekendtgørelsens § 30, stk. 1. En
særlig blanket skal afleveres til toldvæsenet ved
udrejsen fra og indrejsen til Danmark.
2.1.4. Tilladelse til udførsel af skydevåben samt
dele og ammunition hertil til lande uden for EU meddeles som
udgangspunkt af Justitsministeriet. Politiet er dog bemyndiget til
at meddele tilladelse til udførsel til Færøerne
og Grønland og EØS-landene af paint- og
hardballvåben, signalvåben, luft- og fjedervåben,
våben til jagt, fiskeri og konkurrenceskydning og dele og
ammunition hertil samt visse antikke skydevåben, jf.
våbenbekendtgørelsens § 28.
Opnåelse af tilladelse forudsætter, at
ansøgeren opfylder dokumentationskrav, der varierer med
mængden af skydevåben eller ammunition og
modtagerlandet.
Som hovedregel skal ansøgeren fremlægge enten en
indførselstilladelse eller et såkaldt internationalt
importcertifikat udstedt af de kompetente myndigheder i
modtagerlandet. Dette gælder dog som udgangspunkt ikke, hvis
modtageren er en statsinstitution. Herudover skal ansøgeren
dokumentere, at eventuelle transitlande er indforstået med,
at der sker transit af de pågældende våben mv.
Endelig skal ansøgeren som hovedregel afgive en
erklæring om blandt andet, at det pågældende
vareparti kun vil blive afsendt til den anførte modtager.
Der henvises til våbencirkulærets § 28 for
så vidt angår sager, der behandles af politiet, og
Udenrigsministeriets udførselsrapport for 2011, side 20-23,
for så vidt angår Justitsministeriets praksis.
2.1.5. Overtrædelse af våbenlovens § 6,
stk. 1, straffes i henhold til våbenlovens
§ 10, stk. 1, med bøde, fængsel indtil
4 måneder eller under skærpende omstændigheder
fængsel indtil 2 år.
På samme måde straffes overtrædelse af
våbenbekendtgørelsens udførselsregler, jf.
bekendtgørelsens § 44, stk. 1.
Efter straffelovens § 192 a straffes overtrædelse af
lovgivningen om våben og eksplosivstoffer under særligt
skærpende omstændigheder med fængsel fra 1
år indtil 6 år. Sker overtrædelsen af § 192
a med forsæt til terrorisme, er strafferammen fængsel
indtil livstid, jf. straffelovens § 114, stk. 1, nr. 6.
2.2. Europaparlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
258/2012 af 14. marts 2012
2.2.1. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
258/2012 af 14. marts 2012 fastlægger regler for
udførsel af skydevåben samt dele, komponenter og
ammunition hertil fra EU's toldområde til eller gennem
tredjelande.
De skydevåben, dele og komponenter samt den ammunition,
der som udgangspunkt er omfattet af forordningen, er angivet i
forordningens bilag I. Det drejer sig i store træk om
håndskydevåben med undtagelse af fuldautomatiske
våben samt væsentlige dele og komponenter hertil.
Forordningen finder anvendelse fra den 30. september 2013.
Det følger af forordningens artikel 3, at forordningen
ikke finder anvendelse på:
a) transaktioner
mellem stater eller statsoverførsler,
b) skydevåben
og dele, væsentlige komponenter samt ammunition hertil, som
er specielt konstrueret til militær anvendelse, og under
ingen omstændigheder fuldautomatiske skydevåben,
c) skydevåben
og dele, væsentlige komponenter samt ammunition hertil, som
er beregnet til de væbnede styrker, politiet eller offentlige
myndigheder i medlemsstaterne,
d) samlere og
institutter, der har kulturelt eller historisk sigte på
området for skydevåben og dele, komponenter samt
ammunition hertil, og som er anerkendt som sådanne ved
anvendelse af denne forordning af den medlemsstat, på hvis
område de har hjemsted, forudsat at der er sikret
sporingsforanstaltninger,
e) deaktiverede
skydevåben, og
f) antikke
skydevåben og efterligninger heraf som fastsat i henhold til
national lovgivning, forudsat at de antikke skydevåben ikke
omfatter skydevåben, der er fremstillet efter 1899.
2.2.2. Efter forordningen kræves der som udgangspunkt
tilladelse til udførsel af de våben mv., der er
omfattet af forordningen, jf. artikel 4. Tilladelser udstedes i
overensstemmelse med formularen i bilag II til forordningen. I
formularen skal der angives en række oplysninger om blandt
andet ind- og udførselslandet, eventuelle transittredjelande
og nødvendige oplysninger til identifikation af
våbnene mv., jf. artikel 8.
Det følger af artikel 7, at medlemsstaterne ikke må
udstede udførselstilladelser, før det er
kontrolleret, at indførselstredjelandet har givet tilladelse
til den relevante indførsel, og som udgangspunkt også
at eventuelle transittredjelande senest inden forsendelsen har
givet skriftlig meddelelse om, at de ingen indvendinger har mod
transitten.
Efter forordningens artikel 11, stk. 1, litra a, skal
medlemsstaterne afslå at udstede en
udførselstilladelse, hvis ansøgeren ikke har en ren
straffeattest for så vidt angår lovovertrædelser
omfattet af den europæiske arrestordre eller på grund
af enhver anden adfærd, der udgjorde en strafbar handling,
der kan straffes med frihedsstraf af en maksimal varighed på
mindst fire år eller en strengere straf.
Efter artikel 10 skal medlemsstaterne ved afgørelsen af,
om de skal udstede en udførselstilladelse efter
forordningen, tage hensyn til alle relevante forhold, herunder den
tiltænkte endelige anvendelse og risikoen for
omdirigering.
Medlemsstaterne skal oplyse hinanden om meddelte afslag på
udførselstilladelser og tage hensyn til sådanne
oplysninger ved afgørelsen af, om der i et givet
tilfælde skal meddeles tilladelse, jf. artikel 11, stk. 2 og
3. En medlemsstat, der beslutter at udstede tilladelse til en
udførsel, som i alt væsentligt er identisk med et
tilfælde, hvor en anden medlemsstat har meddelt afslag, skal
forklare afgørelsen over for de andre medlemsstater.
2.2.3. Forordningens artikel 9 indeholder undtagelser fra
udgangspunktet i artikel 4 om, at udførsel kræver
tilladelse.
Af artikel 9, stk. 1, fremgår det således, at der
ikke kræves tilladelse til midlertidig udførsel af
skydevåben mv. til jagt- eller konkurrencebrug. Når de
pågældende jægere og konkurrenceskytter forlader
EU's toldområde kan de således nøjes med at
fremvise et såkaldt europæisk skydevåbenpas eller
- hvis de forlader EU's toldområde via den medlemsstat, hvor
de har bopæl - et andet dokument, som den kompetente
myndighed i den pågældende medlemsstat betragter som
værende gyldigt til dette formål.
Efter artikel 9, stk. 2, skal medlemsstaterne - i
overensstemmelse med deres nationale lovgivning - indføre
forenklede procedurer for:
a)
genudførsel af skydevåben efter midlertidig
indførsel med henblik på vurdering eller udstilling
uden salg, eller aktiv forædling til reparation, forudsat at
skydevåbnene fortsat tilhører en person, der er
etableret uden for EU's toldområde, og at skydevåbnene
genudføres til denne person,
b)
genudførsel af skydevåben og dele, væsentlige
komponenter samt ammunition hertil, hvis de opbevares midlertidigt
fra det øjeblik, de indføres på EU's
toldområde, til de udføres fra dette, og
c) midlertidig
udførsel af skydevåben med henblik på vurdering
og reparation og udstilling uden salg, forudsat at
eksportøren dokumenterer den lovlige besiddelse af disse
skydevåben og udfører dem under toldproceduren for
passiv forædling eller midlertidig udførsel.
2.2.4. Det følger af
forordningens artikel 16, at medlemsstaterne skal fastsætte
bestemmelser om sanktioner for overtrædelse af forordningen
og træffe alle nødvendige foranstaltninger til at
sikre gennemførelsen heraf. Sanktionerne skal være
effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og
have en afskrækkende virkning.
2.2.5. Forordningen indeholder
herudover blandt andet bestemmelser om Kommissionens adgang til at
ændre bilag I, jf. artikel 5 og 6, og om udveksling og
opbevaring af oplysninger mv., jf. artikel 12, 13 og 19. Artikel 17
og 18 indeholder nærmere regler om toldproceduren, herunder
om at eksportøren skal føre bevis for, at der
foreligger behørig udførselstilladelse.
2.3. Justitsministeriets overvejelser
2.3.1. Både forordningen og våbenlovgivningen
indeholder regler om udførsel af skydevåben fra
Danmark til lande uden for EU, jf. pkt. 2.1 og 2.2.
Forordninger er umiddelbart gældende i EU-medlemsstaterne,
har forrang for national ret og skal anvendes i deres EU-retlige
form. Når forordningen træder i kraft, skal
udførsler omfattet af forordningen derfor behandles efter
forordningen. Udførsler, der er undtaget fra eller falder
uden for forordningen, og som i dag er omfattet af
våbenlovens § 6, stk. 1 - eksempelvis udførsel af
skydevåben, som er specielt konstrueret til militær
anvendelse, jf. artikel 3 - vil derimod fortsat skulle behandles
efter våbenlovens eksportkontrolordning.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at det bør
fremgå udtrykkeligt af våbenloven, at lovens
§ 6, stk. 1, ikke vil gælde udførsler,
der er omfattet af forordningen, når denne træder i
kraft.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4.
2.3.2. Som det fremgår af
pkt. 2.2.3, skal medlemslandene indføre forenklede
procedurer for visse genudførsler efter midlertidig
indførsel og visse midlertidige udførsler, jf.
artikel 9, stk. 2, i forordningen.
Justitsministeriet finder det mest
hensigtsmæssigt, at justitsministeren - i overensstemmelse
med våbenlovens systematik i øvrigt, jf.
bemyndigelsesbestemmelserne i lovens § 6, stk. 6, og § 6
a - bemyndiges til at fastsætte sådanne forenklede
procedurer administrativt. Dermed kan procedurerne ændres
hurtigt og smidigt, hvis f.eks. sikkerhedsmæssige hensyn
måtte tilsige dette.
For så vidt angår de i
forordningens artikel 9, stk. 2, litra a og b, nævnte
tilfælde påtænker Justitsministeriet at
fastsætte en ordning, hvor opnåelse af tilladelse til
genudførsel som udgangspunkt alene vil kræve, at
ansøgeren dokumenterer, at den anførte modtager er
den samme, som våbnene oprindeligt blev importeret fra, og
underskriver en erklæring om, at de pågældende
våben mv. kun vil blive udført til den anførte
modtager. Det bemærkes i den forbindelse, at den
forudgående midlertidige indførsel og besiddelse i
Danmark af våbnene mv. som hidtil vil kræve tilladelse
efter våbenlovgivningen.
For så vidt angår de i
forordningens artikel 9, stk. 2, litra c, nævnte
tilfælde påtænker Justitsministeriet ligeledes at
fastsætte en ordning, hvor opnåelse af tilladelse til
midlertidig udførsel - ud over det i artikel 9, stk. 2,
litra c, nævnte krav om, at eksportøren dokumenterer
den lovlige besiddelse af våbnene - som udgangspunkt alene
vil være betinget af, at ansøgeren dokumenterer, at
udførslen sker til et af de i artikel 9, litra c
nævnte formål, og underskriver en erklæring om,
at de pågældende våben kun vil blive
udført til den anførte modtager. Ud over det i
artikel 9, stk. 2, litra c, nævnte vilkår om, at
våbnene skal udføres under toldproceduren for passiv
forædling eller midlertidig udførsel, vil det
indgå som et vilkår for tilladelsen, at våbnene
genindføres til Danmark inden for en nærmere angiven
frist.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 5.
2.3.3. Som nævnt i pkt. 2.2.4
pålægger forordningen medlemslandene at fastsætte
nærmere regler om sanktioner for overtrædelse af
forordningen.
Det følger af § 2, stk.
3, i lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions
retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 635 af 9. juni 2011 med senere
ændringer, at den, der foretager handlinger i strid med
bestemmelser, der er indeholdt i eller udstedt i medfør af
Den Europæiske Unions forordninger efter artikel 207 om ind-
og udførsel i Traktaten om den Europæiske Unions
Funktionsmåde, uden at være i besiddelse af en
tilladelse, som kræves i henhold til disse retsakter,
straffes med bøde.
Justitsministeriet finder det
imidlertid rigtigst at opretholde status quo med hensyn til straf,
således at overtrædelser af forordningens
udførselsregler straffes på samme måde som
overtrædelser af de udførselsregler i
våbenloven, som forordningen delvis erstatter.
Overtrædelse af forordningens
udførselsregler foreslås således straffet efter
våbenloven med bøde, fængsel indtil 4
måneder eller under skærpende omstændigheder
fængsel indtil 2 år, jf. våbenlovens § 10,
stk. 1. Endvidere foreslås overtrædelser under
særligt skærpende omstændigheder straffet efter
straffeloven med fængsel fra 1 år indtil 6 år,
jf. straffelovens § 192 a, stk. 1. Sker overtrædelsen af
§ 192 a med forsæt til terrorisme, er strafferammen
fængsel indtil livstid, jf. straffelovens § 114, stk. 1,
nr. 6.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 7 og §
2.
De forenklede procedurer efter
forordningens artikel 9, stk. 2, påtænkes fastsat i
våbenbekendtgørelsen, og overtrædelse af de
pågældende regler vil blive omfattet af
våbenbekendtgørelsens straffebestemmelser, som
indeholder samme strafferammer som våbenloven. Endvidere
finder strafskærpelsesreglen i straffelovens § 192 a
også anvendelse på overtrædelser af
våbenbekendtgørelsen under særligt
skærpende omstændigheder.
3. Hardball-
og paintballvåben
3.1. Gældende ret
Det er i dag forbudt for enhver at
indføre, fremstille, erhverve, besidde, bære eller
anvende hardball- og paintballvåben med andre drivmidler end
luft og kulsyre (f.eks. gas) uden tilladelse fra justitsministeren,
jf. våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, og
§ 2, stk. 1, 1. pkt.
Det er derimod alene forbudt for
personer under 18 år at erhverve, besidde, bære eller
anvende luftdrevne og kulsyredrevne hardball- og
paintballvåben uden tilladelse, jf. våbenlovens
§ 2, stk. 1, 2. pkt., jf. § 1,
stk. 2, litra a og b. Personer over 18 år kan
således uden særlig tilladelse erhverve, besidde,
bære eller anvende sådanne våben.
Ammunition til hardball- og
paintballvåben, som består af henholdsvis hård
plastik og en skal af gelatine mv., der indeholder farvestof, anses
efter fast praksis ikke for at være omfattet af
våbenloven.
3.2. Justitsministeriets overvejelser
Rigspolitiet har oplyst, at der
ikke er holdepunkter for at antage, at hardball- og
paintballvåben med andre drivmidler end luft eller kulsyre er
farligere end luft- og kulsyredrevne hardball- og
paintballvåben.
Der er således ingen
våbenteknisk begrundelse for at skelne mellem de nævnte
våbentyper.
På den baggrund og under
hensyn til, at hardball- og paintballvåben alene anvender
plastikkugler eller kugler bestående af gelatineskaller med
farvestof eller massivt gummi, foreslås det, at alle
hardball- og paintballvåben ligestilles således, at
personer over 18 år fremover uden særlig tilladelse vil
kunne erhverve, besidde, bære eller anvende sådanne
våben uanset drivmiddel.
Det foreslås endvidere, at
det anføres udtrykkeligt i våbenloven, at ammunition
til hardball- og paintballvåben ikke er omfattet af
loven.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1.
4. Særlige beføjelser mv. for
skytteforeninger
4.1. Gældende ret
4.1.1. Efter våbenlovens
§ 2, stk. 1, jf. § 1, stk. 1, er det forbudt uden
tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger
dertil, at erhverve, besidde, bære eller anvende de
våben, der er omfattet af lovens kontrolordning.
Udstedelse af våbentilladelse
er i alle tilfælde betinget af, at ansøgeren kan
godtgøre at have en legitim interesse i
våbenbesiddelsen. Endvidere er det en forudsætning for
meddelelse af våbentilladelse, at ansøgerens
personlige forhold og hidtidige vandel ikke gør det
betænkeligt at imødekomme ansøgningen.
Våbentilladelser udstedes som
udgangspunkt af politiet. Efter våbenlovens § 2 c, stk.
1, kan justitsministeren fastsætte regler om, at
skytteforeninger under henholdsvis De Danske Skytteforeninger,
Forbundet af Danske Sortkrudtsskytteforeninger, Dansk Skytte Union
og Dansk Firmaidrætsforbund kan give
våbenpåtegning på foreningens medlemsbeviser. En
våbenpåtegning er at sidestille med en
våbentilladelse.
4.1.2. Med hjemmel i bemyndigelsen
er bekendtgørelse nr. 997 af 19. oktober 2009 om våben
og ammunition mv. udstedt. Efter bekendtgørelsen kan
skytteforeninger under de i loven nærmere opregnede
organisationer meddele våbenpåtegning til foreningens
medlemmer, hvis foreningen er godkendt hertil af politiet.
Meddelelse af våbenpåtegning kræver samtykke fra
politiet i hvert enkelt tilfælde.
Reglerne om, at
våbenpåtegning på et medlemsbevis til en
skytteforening kan danne grundlag for besiddelse mv. af
våben, er ikke udtryk for, at de almindelige betingelser for
våbenbesiddelse er fraveget. Behovet for
våbenbesiddelse er således godtgjort gennem det aktive
medlemskab af en skytteforening, og kravene til besidderens
personlige forhold og vandel undersøges i forbindelse med
politiets meddelelse af samtykke til, at våbenpåtegning
gives.
4.1.3. De Danske Skytteforeninger,
Dansk Skytte Union og Dansk Firmaidrætsforbund er udover at
være omtalt i våbenlovens § 2 c, stk. 1, ligeledes
nævnt i lovens § 3, stk. 5, 2. pkt., og § 9, stk.
2.
I våbenlovens § 9, stk.
2, er det således bestemt, at reglen i våbenlovens
§ 2, stk. 1, ikke er til hinder for, at skytteforeninger under
De Danske Skytteforeninger, skytteforeninger under Dansk Skytte
Union og skytteforeninger under Dansk Firmaidrætsforbund
anskaffer og besidder våben, der er optaget på
organisationernes skydeprogrammer, samt piber, låsestole og
baskyler til disse våben og ammunition og aftagelige
magasiner dertil. Bestemmelsen giver således hjemmel til, at
skytteforeninger under de opregnede organisationer kan eje og
besidde våben uden særskilt våbentilladelse. Der
er dog i våbenbekendtgørelsens §§ 12 og 13
fastsat krav om blandt andet forudgående godkendelse fra
politiet.
Endelig fremgår det af
våbenlovens § 3, stk. 5, 2. pkt., at der så vidt
muligt skal forhandles med De Danske Skytteforeninger, Dansk Skytte
Union og Dansk Firmaidrætsforbund, inden justitsministeren
udnytter sin bemyndigelse i våbenlovens § 3, stk. 5, 1.
pkt., til at bestemme, at genstande og stoffer omfattet af
våbenlovens § 1 (herunder f.eks. skydevåben) af
hensyn til den offentlige sikkerhed skal afstås til det
offentlige mod fuld erstatning eller deponeres.
4.2. Justitsministeriets overvejelser
Som det fremgår af pkt. 4.1,
giver våbenloven en række udtrykkeligt anførte
organisationer visse beføjelser mv. Hvis der skulle blive
behov for at tillægge andre skytteorganisationer tilsvarende
beføjelser mv., vil det i hvert enkelt tilfælde
kræve en ændring af våbenloven. En ændring
af våbenloven er ligeledes påkrævet, hvis
organisationerne opregnet i loven skifter navn, fusionerer mv.,
hvilket må anses for uhensigtsmæssigt.
Våbenloven foreslås
derfor ændret, således at loven ikke udtrykkeligt
opregner de organisationer, som efter justitsministerens
nærmere bestemmelse kan give våbentegning mv. Med
forslaget lægges der i stedet op til, at justitsministeren
bemyndiges til administrativt at fastsætte regler om, hvilke
organisationer der skal være omfattet af ordningen i
våbenlovens § 2 c, stk. 1, mv.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 2, 3 og 6.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget tilpasser dansk ret til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 258/2012 af 14. marts 2012 om
udførsel af skydevåben og dele, komponenter samt
ammunition hertil.
10. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslaget har været sendt til
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Advokatrådet, Danmarks
Jægerforbund, Danmarks Rederiforening, Danske Advokater,
Danmarks Vaabenhandlerforening, Danske Regioner, Dansk Erhverv,
Dansk Firmaidrætsforbund, Danske Speditører, Dansk
Land- og Strandjagt, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk
Skibsmæglerforening, Dansk Skytte Union, Dansk Transport og
Logistik, Datatilsynet, De Danske Skytteforeninger, Den Danske
Dommerforening, Det Kriminalpræventive Råd, DI
Organisationen for erhvervslivet, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Fagligt
Fælles Forbund 3F, Foreningen af Offentlige Anklagere, HK
Landsklubben Danmarks Domstole, Institut for Menneskerettigheder,
Kommunernes Landsforening, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Nordisk Våbenforum, Politidirektørforeningen,
Politiforbundet i Danmark, Rederiforeningen af 2010,
Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Præsidenterne for samtlige byretter, Præsidenten for
Sø- og Handelsretten, Præsidenten for Vestre Landsret,
Præsidenten for Østre Landsret og Vaabenhistorisk
Selskab.
11. Sammenfattende skema
| | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget tilpasser dansk ret til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) Nr. 258/2012 af
14. marts 2012 om om udførsel af skydevåben og dele,
komponenter samt ammunition hertil. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (våbenlovens § 1, stk. 2, litra b)
Med den foreslåede
bestemmelse ligestilles alle hardball- og paintballvåben -
uanset drivmiddel. Dette indebærer, at alle typer hardball-
og paintballvåben fremover vil kunne fremstilles og
indføres uden tilladelse. Personer, der er fyldt 18
år, vil endvidere kunne erhverve, besidde, bære og
anvende alle typer hardball- og paintballvåben uden
tilladelse.
Efter våbenlovens § 2, stk. 1, 2. pkt., vil
det fortsat generelt være forbudt for personer under 18
år at erhverve, besidde, bære eller anvende hardball-
og paintballvåben uden tilladelse.
Den foreslåede bestemmelse indebærer endvidere, at
det kommer til at fremgå udtrykkeligt af våbenloven, at
ammunition til hardball- og paintballvåben ikke er omfattet
af loven og således ikke kræver tilladelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2 (våbenlovens §
2 c, stk. 1)
Efter den gældende
våbenlovs § 2 c, stk. 1, kan justitsministeren
fastsætte regler om, at skytteforeninger under nærmere
udtrykkeligt opregnede organisationer kan give
våbenpåtegning til sine medlemmer. Bestemmelsen
indebærer, at der skal foretages lovændring, hvis en af
de anførte organisationer eksempelvis skifter navn.
Bestemmelsen forslås derfor ændret således, at
bestemmelsen ikke udtrykkeligt opregner de organisationer, som er
omfattet af ordningen, og at det i stedet overlades til
justitsministeren administrativt at fastsætte regler om,
hvilke organisationer der skal være omfattet.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 4 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 3 (våbenlovens §
3, stk. 5, 2. pkt.)
Der er tale om en tilpasning af
våbenlovens § 3, stk. 5, 2. pkt., i overensstemmelse med
ændringen af våbenlovens § 2 c, stk. 1, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2, og pkt. 4 i de almindelige
bemærkninger. Den foreslåede bestemmelse
indebærer således, at der fortsat så vidt muligt
skal forhandles med de organisationer, som skytteforeninger med ret
til at give våbenpåtegning på foreningens
medlemsbeviser hører under, inden justitsministeren
eventuelt fastsætter bestemmelser om, at de
pågældende skytteforeninger skal afstå eller
deponere skydevåben mv.
Til nr. 4 (våbenlovens § 6, stk. 2)
Med den foreslåede bestemmelse videreføres den
gældende bestemmelse i våbenlovens § 6, stk. 2,
som § 6, stk. 2, nr. 1. Bestemmelsen blev indsat ved lov nr.
503 af 7. juni 2006, hvortil der henvises.
Samtidig indsættes der som § 6, stk. 2, nr. 2, en ny
bestemmelse, som fastslår, at lovens § 6, stk. 1, ikke
vil gælde udførsler, der er omfattet af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 258/2012 af
14. marts 2012, når denne er trådt i kraft.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.1 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 5 (våbenlovens § 6 a, stk. 2)
Bestemmelsen indebærer, at justitsministeren kan
fastsætte regler om forenklede procedurer i overensstemmelse
med artikel 9, stk. 2, i forordningen.
For så vidt angår de i
forordningens artikel 9, stk. 2, litra a og b, nævnte
tilfælde påtænker Justitsministeriet at
fastsætte en ordning, hvor opnåelse af tilladelse til
genudførsel som udgangspunkt alene vil kræve, at
ansøgeren dokumenterer, at den anførte modtager er
den samme, som våbnene oprindeligt blev importeret fra, og
underskriver en erklæring om, at de pågældende
våben mv. kun vil blive udført til den anførte
modtager. Det bemærkes i den forbindelse, at den
forudgående midlertidige indførsel og besiddelse i
Danmark af våbnene mv. som hidtil vil kræve tilladelse
efter våbenlovgivningen.
For så vidt angår de i forordningens artikel 9, stk.
2, litra c, nævnte tilfælde påtænker
Justitsministeriet ligeledes at fastsætte en ordning, hvor
opnåelse af tilladelse til midlertidig udførsel - ud
over det i artikel 9, stk. 2, litra c, nævnte krav om, at
eksportøren dokumenterer den lovlige besiddelse af
våbnene - som udgangspunkt alene vil være betinget af,
at ansøgeren dokumenterer, at udførslen sker til et
af de i artikel 9, litra c nævnte formål, og
underskriver en erklæring om, at de pågældende
våben kun vil blive udført til den anførte
modtager. Ud over det i artikel 9, stk. 2, litra c, nævnte
vilkår om, at våbnene skal udføres under
toldproceduren for passiv forædling eller midlertidig
udførsel, vil det indgå som et vilkår for
tilladelsen, at våbnene genindføres til Danmark inden
for en nærmere angiven frist.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.2 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 6 (våbenlovens §
9, stk. 2, 1. pkt.)
Der er tale om en tilpasning af
våbenlovens § 9, stk. 2, 1. pkt., i overensstemmelse med
ændringen af våbenlovens § 2 c, stk. 1, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2, og pkt. 4 i de almindelige
bemærkninger. Den foreslåede bestemmelse
indebærer således, at de skytteforeninger, der kan give
våbenpåtegning på foreningens medlemsbeviser,
fortsat vil kunne anskaffe og besidde våben uden
særskilt våbentilladelse.
Til nr. 7 (våbenlovens § 10, stk. 1, 1. pkt.)
Forslaget indebærer, at overtrædelse af artikel 4,
stk. 1, i forordningen straffes med bøde, fængsel
indtil 4 måneder eller under skærpende
omstændigheder fængsel indtil 2 år.
Der vil således gælde de samme strafferammer for
overtrædelse af forordningens udførselsregler som for
overtrædelse af de udførselsregler i våbenloven,
som forordningen erstatter.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.3 i de almindelige
bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1 (straffelovens § 192 a)
Forslaget indebærer, at overtrædelse af
forordningens artikel 4, stk. 1, under særligt
skærpende omstændigheder straffes med fængsel i 1
år og indtil 6 år efter straffelovens § 192 a.
Sker overtrædelsen af § 192 a med forsæt til
terrorisme, er strafferammen fængsel indtil livstid, jf.
straffelovens § 114, stk. 1, nr. 6.
Der vil således gælde
den samme strafferamme for overtrædelse af forordningens
udførselsregler under særligt skærpende
omstændigheder som for en tilsvarende overtrædelse af
de udførselsregler i våbenloven, som forordningen
erstatter.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.3 i de almindelige
bemærkninger.
Til § 3
Bestemmelsen fastlægger
lovens ikrafttrædelsestidspunkt.
Bestemmelserne om hardball- og
paintballvåben og skytteforeningernes særlige
beføjelser mv. træder i kraft den 1. juni 2013.
De øvrige bestemmelser, som
vedrører forordningen, træder i kraft den 30.
september 2013, fra hvilken dato forordningen finder
anvendelse.
Til § 4
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og
indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om våben og eksplosivstoffer,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1005 af 22. oktober 2012,
foretages følgende ændringer: | | | | § 1.
… Stk. 2.
Undtaget fra forbuddet er: | | 1. § 1, stk. 2, litra b, affattes
således: | a) | . . . | | »hardball- og paintballvåben
og ammunition hertil,« | b) | kulsyredrevne hardball- og
paintballvåben, | | | . . . | | | | | | | | | § 2 c.
Justitsministeren kan fastsætte regler om, at
skytteforeninger under De Danske Skytteforeninger, skytteforeninger
under Forbundet af Danske Sortkrudtsskytteforeninger,
skytteforeninger under Dansk Skytte Union og skytteforeninger under
Dansk Firmaidrætsforbund kan give våbenpåtegning
på foreningens medlemsbeviser til skydevåben, der er
optaget på Skytteforeningernes, Unionens eller
Firmaidrætsforbundets skydeprogrammer. | 2. § 2 c, stk. 1, affattes
således: | »Justitsministeren kan fastsætte
regler om, at skytteforeninger under nærmere angivne
organisationer kan give våbenpåtegning på
foreningens medlemsbeviser til skydevåben, der er optaget
på organisationernes skydeprogrammer.« | | | | | § 3.
… | | | Stk. 5.
Såfremt det under særlige omstændigheder er
påkrævet af hensyn til den offentlige sikkerhed, kan
justitsministeren bestemme, at genstande eller stoffer, der er
omfattet af forbuddet i § 1, skal afstås til det
offentlige mod fuld erstatning eller deponeres. Forinden der
fastsættes sådanne bestemmelser vedrørende
skytteforeninger under De Danske Skytteforeninger, skytteforeninger
under Dansk Skytte Union og skytteforeninger under Dansk
Firmaidrætsforbund, skal der så vidt muligt forhandles
med Skytteforeningerne, Unionen og
Firmaidrætsforbundet. | | | | 3. § 3. stk. 5, 2. pkt., affattes
således: | »Inden der fastsættes
sådanne bestemmelser vedrørende skytteforeninger, der
kan give våbenpåtegning på foreningens
medlemsbeviser efter regler fastsat i henhold til § 2 c, stk.
1, skal der så vidt muligt forhandles med de organisationer,
som skytteforeningerne hører under. « | | | | | | § 6.
… | | | Stk. 2.
Forbuddet i stk. 1 omfatter ikke udførsel af varer, der er
omfattet af Rådets forordning (EF) nr. 1236/2005 af 27. juni
2005 om handel med visse varer, der kan anvendes til henrettelse,
tortur eller anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende
behandling eller straf, til destinationer uden for EU's
toldområde, jf. forordningens artikel 18. … | | 4. § 6, stk. 2, affattes
således: | »Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke
for | 1) | udførsel af varer, der er
omfattet af Rådets forordning (EF) nr. 1236/2005 af 27. juni
2005 om handel med visse varer, der kan anvendes til henrettelse,
tortur eller anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende
behandling eller straf, til destinationer uden for EU's
toldområde, jf. forordningens artikel 18, og | 2) | udførsler, der er omfattet af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
258/2012 af 14. marts 2012.« | | | | § 6 a.
Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser, hvorefter
personer, der indrejser til landet for at deltage i jagt eller
skydekonkurrencer, eller som udrejser herfra med sådant
formål, uden tilladelse kan medføre jagt- og
konkurrencevåben samt ammunition hertil. | | | | | 5. I § 6 a, indsættes som stk. 2: | | | »Stk. 2. Justitsministeren kan
fastsætte bestemmelser om forenklede procedurer for
udførsler omfattet af artikel 9, stk. 2, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 258/2012 af
14. marts 2012.« | | | | § 9. . .
. | | 6. § 9, stk. 2, 1. pkt., affattes
således: | Stk. 2.
Skytteforeninger under De Danske Skytteforeninger, skytteforeninger
under Dansk Skytte Union og skytteforeninger under Dansk
Firmaidrætsforbund kan uanset § 2, stk. 1,
anskaffe og besidde våben, der er optaget på
Skytteforeningernes, Unionens eller Firmaidrætsforbundets
skydeprogrammer, samt piber, låsestole og baskyler til de
nævnte våben og ammunition og aftagelige magasiner
dertil. Justitsministeren kan fastsætte regler herom samt om
registrering af de nævnte våben mv. … | | »Skytteforeninger, der kan give
våbenpåtegning på foreningens medlemsbeviser
efter regler fastsat i henhold til § 2 c, stk. 1, kan uanset
§ 2, stk. 1, anskaffe og besidde våben, der er optaget
på skydeprogrammerne hos de organisationer, som
skytteforeningerne hører under, samt piber, låsestole
og baskyler til de nævnte våben og ammunition og
aftagelige magasiner dertil.« | | | | § 10.
Med bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under
skærpende omstændigheder fængsel indtil 2
år straffes den, der overtræder §§ 1-2
a, 2 c, 2 d, 3 a og 3 b, § 5, stk. 1, § 6,
stk. 1, § 7, § 7 b, stk. 1, og
§ 7 c, stk. 1. På samme måde straffes
den, der forsætligt eller ved grov uagtsomhed
overtræder § 2, stk. 4, og § 7 a,
stk. 2. … | | 7. I § 10, stk. 1, 1.
pkt., ændres »og § 7 c, stk. 1« til:
Ȥ 7 c, stk. 1, og artikel 4, stk. 1, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 258/2012 af
14. marts 2012«. | | | | | | § 2 | | | | | | I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1007 af 24. oktober 2012, som ændret ved § 2 i lov
nr. 1242 af 18. december 2012 og § 2 i lov nr. 1385 af 23.
december 2012, foretages følgende ændringer: | | | | § 192 a.
Med fængsel fra 1 år indtil 6 år straffes den,
der overtræder lovgivningen om våben og
eksplosivstoffer ved under særligt skærpende
omstændigheder at indføre, udføre,
transportere, erhverve, overdrage, besidde, bære, anvende,
tilvirke, udvikle eller med henblik på udvikling forske
i | | 1. I § 192 a, stk. 1, indsættes efter
»lovgivningen om våben og eksplosivstoffer«:
»eller artikel 4, stk. 1, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 258/2012 af 14. marts
2012«. | 1) | skydevåben eller | 2) | andre våben eller
eksplosivstoffer, når våbnet eller eksplosivstofferne
på grund af deres særdeles farlige karakter er egnet
til at forvolde betydelig skade. … | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juni 2013, jf. dog stk. 2. | | | Stk. 2. §
1, nr. 4-5 og 7, samt § 2 træder i kraft den 30.
september 2013. | | | | | | § 4 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|
Bilag 2
Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 258/2012
af 14. marts 2012
om
gennemførelse af artikel 10 i De Forenede Nationers protokol
om bekæmpelse af ulovlig fremstilling af og handel med
skydevåben og dele, komponenter samt ammunition hertil, der
supplerer De Forenede Nationers konvention om bekæmpelse af
grænseoverskridende organiseret kriminalitet ("FN's
våbenprotokol"), og om fastsættelse af
udførselstilladelse og indførsels- og
transitforanstaltninger for skydevåben og dele, komponenter
samt ammunition hertil
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
HAR -
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde, særlig artikel 207,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt
til de nationale parlamenter,
efter den almindelige lovgivningsprocedure1), og
ud fra følgende betragtninger:
(1) I
overensstemmelse med Rådets afgørelse 2001/748/EF af
16. oktober 2001 om undertegnelse på Det Europæiske
Fællesskabs vegne af De Forenede Nationers protokol om
bekæmpelse af ulovlig fremstilling af og handel med
skydevåben og dele, komponenter samt ammunition hertil, der
er knyttet som bilag til De Forenede Nationers konvention om
bekæmpelse af grænseoverskridende organiseret
kriminalitet2), undertegnede
Kommissionen denne protokol (i det følgende benævnt
"FN's våbenprotokol") på Fællesskabets vegne den
16. januar 2002.
(2) FN's
våbenprotokol, der har til formål at fremme, lette og
styrke samarbejdet mellem de kontraherende parter for at forebygge,
bekæmpe og udrydde ulovlig fremstilling af og handel med
skydevåben og dele, komponenter samt ammunition hertil,
trådte i kraft den 3. juli 2005.
(3) For at lette
sporingen af skydevåben og effektivt bekæmpe ulovlig
handel med skydevåben samt dele, væsentlige komponenter
og ammunition hertil er det nødvendigt at forbedre
udvekslingen af oplysninger mellem medlemsstaterne, navnlig gennem
bedre udnyttelse af eksisterende kommunikationskanaler.
(4)
Personoplysninger skal behandles i overensstemmelse med reglerne i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/46/EF af 24.
oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger3) og i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 45/2001 af 18. december 2000 om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger
i fællesskabsinstitutionerne og -organerne og om fri
udveksling af sådanne oplysninger4).
(5) Kommissionen
anførte i sin meddelelse af 18. juli 2005 om
foranstaltninger til at skabe større sikkerhed med hensyn
til sprængstoffer, detonatorer, udstyr til fremstilling af
bomber og våben5), at den agtede at gennemføre artikel 10
i FN's våbenprotokol som led i de foranstaltninger, der skal
træffes, for at Unionen kan blive i stand til at indgå
protokollen.
(6) FN's
våbenprotokol kræver, at parterne indfører eller
forbedrer administrative procedurer eller systemer til at
udøve en effektiv kontrol over fremstilling, mærkning,
indførsel og udførsel af skydevåben.
(7) Efterlevelsen
af FN's våbenprotokol forudsætter også, at
ulovlig fremstilling af og handel med skydevåben og dele,
væsentlige komponenter og ammunition hertil anses for
strafbare handlinger, og at der træffes foranstaltninger,
således at sådanne ulovligt fremstillede eller handlede
produkter kan konfiskeres.
(8) Denne
forordning bør ikke gælde for skydevåben og
dele, væsentlige komponenter eller ammunition hertil, som
specifikt er beregnet til militære formål.
Foranstaltningerne til at imødekomme kravene i artikel 10 i
FN's våbenprotokol bør tilpasses, så der bliver
forenklede procedurer for skydevåben til civil brug. Derfor
bør der sikres visse lempelser med hensyn til tilladelse til
flerdobbelte forsendelser, transitforanstaltninger og midlertidig
udførsel til lovlige formål.
(9) Denne
forordning påvirker ikke anvendelsen af artikel 346 i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, som
henviser til væsentlige sikkerhedsinteresser for
medlemsstaterne, og denne forordning har ingen indvirkning på
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/43/EF af 6. maj
2009 om forenkling af vilkår og betingelser for
overførsel af forsvarsrelaterede produkter inden for
Fællesskabet6) eller på
Rådets direktiv 91/477/EØF af 18. juni 1991 om
erhvervelse og besiddelse af våben7). Desuden finder FN's våbenprotokol, og
som følge deraf denne forordning, ikke anvendelse på
transaktioner mellem stater eller på statsoverførsler
i de tilfælde, hvor anvendelsen af protokollen ville gribe
ind i en kontraherende parts ret til at handle af hensyn til den
nationale sikkerhed i overensstemmelse med FN's charter.
(10) Direktiv
91/477/EØF omhandler overførsel af skydevåben
til civil brug inden for Unionens område, hvorimod denne
forordning fokuserer på foranstaltninger i forbindelse med
udførsel fra Unionens toldområde til eller gennem
tredjelande.
(11)
Skydevåben og dele, væsentlige komponenter samt
ammunition hertil, som indføres fra tredjelande, er omfattet
af EU-retten og navnlig af kravene i direktiv
91/477/EØF.
(12) Det bør
sikres, at der er overensstemmelse med gældende bestemmelser
for registrering i henhold til EU-retten.
(13) For at sikre,
at denne forordning anvendes korrekt, bør medlemsstaterne
træffe foranstaltninger, der giver de kompetente myndigheder
passende beføjelser.
(14) For at kunne
føre listen over skydevåben og dele, væsentlige
komponenter samt ammunition hertil, som der kræves tilladelse
til i henhold til denne forordning, bør beføjelsen
til at vedtage retsakter delegeres til Kommissionen i
overensstemmelse med artikel 290 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde med henblik på at
tilpasse bilag I til denne forordning til bilag I til Rådets
forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og
statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif8) og til bilag I til
direktiv 91/477/EØF. Det er navnlig vigtigt, at Kommissionen
gennemfører relevante høringer under sit forberedende
arbejde, herunder på ekspertniveau. Kommissionen bør i
forbindelse med forberedelsen og udarbejdelsen af delegerede
retsakter sørge for samtidig, rettidig og
hensigtsmæssig fremsendelse af relevante dokumenter til
Europa-Parlamentet og Rådet.
(15) Unionen har
vedtaget en samling af toldregler, som er indeholdt i Rådets
forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om
indførelse af en EF-toldkodeks9) og dens gennemførelsesbestemmelser som
fastlagt i Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/9310). Der bør
også tages hensyn til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 450/2008 af 23. april 2008 om EF-toldkodeksen
(moderniseret toldkodeks)11), hvis bestemmelser er gældende i
forskellige faser i henhold til dennes artikel 188. Intet i
nærværende forordning indskrænker de
beføjelser, der gælder i henhold til og i kraft af
EF-toldkodeksen og gennemførelsesbestemmelserne hertil.
(16)
Medlemsstaterne bør fastsætte regler om sanktioner for
overtrædelse af denne forordning og sikre, at de
gennemføres. Disse sanktioner bør være
effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og
have en afskrækkende virkning.
(17) Denne
forordning berører ikke Unionens ordning for kontrol med
udførsel, overførsel, mæglervirksomhed og
transit i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse, som er
fastsat i Rådets forordning (EF) nr. 428/200912).
(18) Denne
forordning er i overensstemmelse med de andre relevante
bestemmelser om skydevåben og dele, væsentlige
komponenter samt ammunition hertil til militær brug,
sikkerhedsstrategier, ulovlig handel med håndvåben og
lette våben og eksport af militærteknologi, herunder
Rådets fælles holdning 2008/944/FUSP af 8. december
2008 om fælles regler for kontrol med eksport af
militærteknologi og -udstyr13).
(19) Kommissionen
og medlemsstaterne bør underrette hinanden om
foranstaltninger, der træffes i henhold til denne forordning,
og om andre relevante oplysninger, de har kendskab til i
forbindelse med denne forordning.
(20) Denne
forordning forhindrer ikke medlemsstaterne i at anvende deres
forfatningsmæssige bestemmelser vedrørende aktindsigt
i offentlige dokumenter, under hensyntagen til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1049/2001 af 30. maj 2001 om
aktindsigt i Europa-Parlamentets, Rådets og Kommissionens
dokumenter14) -
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
KAPITEL I
EMNE, DEFINITIONER OG
ANVENDELSESOMRÅDE
Artikel 1
I denne forordning fastlægges regler for
udførselstilladelse og for indførsels- og
transitforanstaltninger for skydevåben og dele,
væsentlige komponenter samt ammunition hertil med henblik
på gennemførelse af artikel 10 i De Forenede Nationers
protokol om bekæmpelse af ulovlig fremstilling af og handel
med skydevåben og dele, komponenter samt ammunition hertil,
der supplerer De Forenede Nationers konvention om bekæmpelse
af grænseoverskridende organiseret kriminalitet ("FN's
våbenprotokol").
Artikel 2
I denne forordning forstås ved:
1)
"skydevåben": ethvert bærbart våben med
løb, som udsender, er konstrueret til at udsende eller kan
ombygges til at udsende et hagl, en kugle eller et projektil ved
hjælp af et brændbart drivmiddel, jf. bilag I.
| | | En genstand anses for at kunne ombygges
til at udsende et hagl, en kugle eller et projektil ved hjælp
af et brændbart drivmiddel, hvis den: |
|
- fremtræder
som et skydevåben og
- som følge
af sin konstruktion eller det materiale, den er fremstillet af, kan
ombygges hertil
2) "dele": ethvert
element eller ethvert udskiftningselement, jf. bilag I, der er
specifikt konstrueret til et skydevåben, og som er
væsentligt for anvendelsen af det, herunder løb, ramme
eller låsestol, slæde eller cylinder, bundstykke eller
slagboltblokering og enhver anordning, der er konstrueret eller
tilpasset til at dæmpe lyden ved affyring af et
skydevåben
3)
"væsentlige komponenter": et skydevåbens
låsemekanisme, kammer og løb, dersom særskilte
genstande hører ind under den tekniske kategori af
skydevåben, i hvilken de er eller skal være en del
4) "ammunition":
patronen i sin helhed eller komponenter heraf, herunder
patronhylster, tændladning, drivladning, kugle eller
projektiler, der anvendes i et skydevåben, jf. bilag I,
forudsat at disse komponenter selv er underlagt krav om tilladelse
i den relevante medlemsstat
5) "deaktiverede
skydevåben": genstande, der på anden måde svarer
til definitionen af et skydevåben, der er gjort definitivt
uegnet til brug ved en deaktivering, der sikrer, at alle
væsentlige dele af skydevåbnet er gjort definitivt
ubrugelige og umulige at fjerne, udskifte eller ændre med
henblik på reaktivering af skydevåbenet.
Medlemsstaterne træffer foranstaltninger
med henblik på at lade disse deaktiveringsforanstaltninger
kontrollere ved en kompetent myndighed. Medlemsstaterne
sørger for, at der i forbindelse med denne kontrol udstedes
en attest eller et dokument, der bekræfter skydevåbnets
deaktivering, eller at der i dette øjemed
påsættes skydevåbnet et klart synligt
mærke
6)
"udførsel":
a) en
udførselsprocedure som omhandlet i artikel 161 i forordning
(EØF) nr. 2913/92
b) en
genudførsel som omhandlet i artikel 182 i forordning
(EØF) nr. 2913/92, dog ikke varer, der forsendes under
proceduren for ekstern forsendelse, jf. artikel 91 i nævnte
forordning, hvor formaliteterne for genudførsel som
omhandlet i artikel 182, stk. 2, i nævnte forordning ikke er
blevet opfyldt
7) "person": en
fysisk person, en juridisk person og, hvis de gældende
forskrifter giver mulighed herfor, en sammenslutning af personer,
der anerkendes at kunne udføre retshandler, men som ikke har
en juridisk persons retsstilling
8)
"eksportør": en person, som er etableret i Unionen, og som
foretager eller for hvis regning der foretages en
udførselsangivelse, dvs. den person, der på det
tidspunkt, hvor angivelsen antages, har kontrakten med modtageren i
tredjelandet og har beføjelse til at beslutte, at produktet
sendes ud af Unionens toldområde. Hvis der ikke er
indgået nogen udførselskontrakt, eller hvis
indehaveren af kontrakten ikke handler for egen regning, betragtes
den person, der har beføjelse til at beslutte, at produktet
sendes ud af Unionens toldområde, som eksportør.
Når retten til at disponere over
skydevåben og dele, væsentlige komponenter eller
ammunition hertil, ifølge den kontrakt, i henhold til
hvilken udførslen finder sted, tilskrives en person, der har
hjemsted uden for Unionen, betragtes den kontrahent, der har
hjemsted i Unionen, som eksportør.
9) "Unionens
toldområde": det område, der er omhandlet i artikel 3 i
forordning (EØF) nr. 2913/92
10)
"udførselsangivelse": den handling, ved hvilken en person i
behørig form og efter de foreskrevne regler tilkendegiver at
ville gøre skydevåben og dele, væsentlige
komponenter samt ammunition hertil til genstand for en
udførselsprocedure
11) "midlertidig
udførsel": forsendelse ud af Unionens toldområde af
skydevåben, som er bestemt til genindførsel inden for
en periode, der ikke overskrider 24 måneder
12) "transit":
transport af varer, der forlader Unionens toldområde og
passerer gennem et eller flere tredjelandes område med et
endeligt bestemmelsessted i et andet tredjeland
13) "omladning":
transit, der omfatter den fysiske handling at aflæsse varer
fra det transportmiddel, hvormed de indføres, og derpå
genlæsse dem med henblik på genudførsel, normalt
på et andet transportmiddel
14)
"udførselstilladelse":
a) en enkelt
tilladelse eller licens, der udstedes til en bestemt
eksportør til en enkelt forsendelse af et eller flere
skydevåben og dele, væsentlige komponenter samt
ammunition hertil til en identificeret slutmodtager eller modtager
i et tredjeland, eller
b) en flerdobbelt
tilladelse eller licens, der udstedes til en bestemt
eksportør til flerdobbelte forsendelser af et eller flere
skydevåben og dele, væsentlige komponenter samt
ammunition hertil til en identificeret slutmodtager eller modtager
i et tredjeland, eller
c) en global
tilladelse eller licens, der udstedes til en bestemt
eksportør til flerdobbelte forsendelser af et eller flere
skydevåben og dele, væsentlige komponenter og
ammunition hertil til flere identificerede slutmodtagere eller
modtagere i et eller flere tredjelande
15) "ulovlig
handel": indførsel, udførsel, salg, levering,
forsendelse eller overførsel af skydevåben og dele,
væsentlige komponenter eller ammunition hertil fra eller
gennem en medlemsstats område til et tredjelandsområde,
i tilfælde af at en eller flere af følgende
betingelser er opfyldt:
a) den
berørte medlemsstat tillader det ikke i henhold til
bestemmelserne i denne forordning
b)
skydevåbnene er ikke mærket i overensstemmelse med
artikel 4, stk. 1 og 2, i direktiv 91/477/EØF
c) de
indførte skydevåben er ikke mærket på
tidspunktet for indførslen med mindst en simpel
mærkning, som gør det muligt at identificere det
første indførselsland i Den Europæiske Union,
eller, hvis skydevåbnene ikke har en sådan
mærkning, en unik mærkning til identifikation af de
indførte skydevåben
16) "sporing":
systematisk tilbagesporing af skydevåben og, hvor det er
muligt, af dele, væsentlige komponenter samt ammunition
hertil fra fabrikant til køber med henblik på at
hjælpe de kompetente myndigheder i medlemsstaterne med at
afsløre, undersøge og analysere ulovlig fremstilling
og handel.
Artikel 3
1. Denne forordning finder ikke anvendelse på
a) transaktioner
mellem stater eller statsoverførsler
b) skydevåben
og dele, væsentlige komponenter samt ammunition hertil, som
er specielt konstrueret til militær anvendelse, og under
ingen omstændigheder fuldautomatiske skydevåben
c) skydevåben
og dele, væsentlige komponenter samt ammunition hertil, som
er beregnet til de væbnede styrker, politiet eller de
offentlige myndigheder i medlemsstaterne
d) samlere og
institutter, der har kulturelt eller historisk sigte på
området for skydevåben og dele, komponenter samt
ammunition hertil, og som er anerkendt som sådanne ved
anvendelse af denne forordning af den medlemsstat, på hvis
område de har hjemsted, forudsat at der er sikret
sporingsforanstaltninger
e) deaktiverede
skydevåben
f) antikke
skydevåben og efterligninger heraf som fastsat i henhold til
national lovgivning, forudsat at de antikke skydevåben ikke
omfatter skydevåben, der er fremstillet efter 1899.
2. Denne forordning berører ikke forordning (EØF)
nr. 2913/92 (EF-toldkodeksen), forordning (EØF) nr. 2454/93
(gennemførelsesbestemmelser af EF-toldkodeksen), forordning
(EF) nr. 450/2008 (den moderniserede toldkodeks) og ordningen for
kontrol med udførsel, overførsel,
mæglervirksomhed og transit i forbindelse med produkter med
dobbelt anvendelse, der blev indført ved forordning (EF) nr.
428/2009 (forordning om dobbelt anvendelse).
KAPITEL II
UDFØRSELSTILLADELSE, PROCEDURER
OG KONTROLLER SAMT INDFØRSELS- OG
TRANSITFORANSTALTNINGER
Artikel 4
1. Der kræves udførselstilladelse udarbejdet i
overensstemmelse med formularen i bilag II for udførsel af
skydevåben og dele, væsentlige komponenter samt
ammunition hertil, som er opført i bilag I. En sådan
tilladelse gives af de kompetente myndigheder i den medlemsstat,
hvor eksportøren er etableret, og udarbejdes og udstedes
skriftligt eller elektronisk.
2. Når udførsel af skydevåben og dele,
væsentlige komponenter samt ammunition hertil kræver en
udførselstilladelse i henhold til denne forordning, og denne
udførsel ligeledes er underlagt krav om tilladelse i
overensstemmelse med fælles holdning 2008/944/FUSP, kan
medlemsstaterne anvende en enkelt procedure til
gennemførelse af de forpligtelser, der pålægges
dem ved denne forordning og ved den pågældende
fælles holdning.
3. Hvis skydevåbnene og dele, væsentlige komponenter
samt ammunition hertil befinder sig i en eller flere medlemsstater
foruden den medlemsstat, hvor ansøgningen om
udførselstilladelse er indgivet, skal dette fremgå af
ansøgningen. De kompetente myndigheder i den medlemsstat,
hvor ansøgningen om udførselstilladelse er indgivet,
skal straks høre de kompetente myndigheder i den eller de
pågældende medlemsstater og give dem alle relevante
oplysninger. Den eller de medlemsstater, der høres,
tilkendegiver inden for en frist på ti arbejdsdage deres
eventuelle indsigelser mod udstedelsen af tilladelsen, og disse er
bindende for den medlemsstat, hvor ansøgningen er
indgivet.
Artikel 5
Kommissionen tillægges beføjelse til at vedtage
delegerede retsakter i overensstemmelse med artikel 6 med henblik
på ændring af bilag I på grundlag af
ændringer til bilag I til forordning (EØF) nr. 2658/87
og på grundlag af ændringer til bilag I til direktiv
91/477/EØF.
Artikel 6
1. Beføjelsen til at vedtage delegerede retsakter
tillægges Kommissionen på de i denne artikel
anførte betingelser.
2. Beføjelsen til at vedtage de delegerede retsakter, jf.
artikel 5, tillægges Kommissionen for en ubegrænset
periode.
3. Den i artikel 5 omhandlede delegation af beføjelser
kan til enhver tid tilbagekaldes af Europa-Parlamentet eller
Rådet. En afgørelse om tilbagekaldelse bringer
delegationen af de beføjelser, der er angivet i den
pågældende afgørelse, til ophør. Den
får virkning fra dagen efter offentliggørelsen af
afgørelsen i Den Europæiske Unions Tidende eller
på et senere tidspunkt, der angives i afgørelsen. Den
berører ikke gyldigheden af delegerede retsakter, der
allerede er i kraft.
4. Så snart Kommissionen vedtager en delegeret retsakt,
giver den samtidig Europa-Parlamentet og Rådet meddelelse
herom.
5. En delegeret retsakt vedtaget i henhold til artikel 5
træder kun i kraft, hvis hverken Europa-Parlamentet eller
Rådet har gjort indsigelse inden for en frist på to
måneder fra meddelelsen af den pågældende retsakt
til Europa-Parlamentet og Rådet, eller hvis
Europa-Parlamentet og Rådet inden udløbet af denne
frist begge har informeret Kommissionen om, at de ikke agter at
gøre indsigelse. Fristen forlænges med to
måneder på Europa-Parlamentets eller Rådets
initiativ.
Artikel 7
1. Før en medlemsstat udsteder en
udførselstilladelse for skydevåben og dele,
væsentlige komponenter samt ammunition hertil, kontrollerer
den, at:
a)
indførselstredjelandet har givet tilladelse til den
relevante indførsel, og
b) eventuelle
transittredjelande senest inden forsendelsen har givet skriftlig
meddelelse om, at de ingen indvendinger har mod transitten. Denne
bestemmelse gælder ikke:
- for forsendelser
ad sø- eller luftvejen og gennem havne eller lufthavne i
tredjelande, forudsat at der ikke foretages omladning eller
ændring af transportmiddel
- i tilfælde
af midlertidig udførsel til kontrollerbare lovlige
formål, herunder jagt, konkurrenceskydning, vurdering,
udstillinger uden salg samt reparation.
2. Medlemsstaterne kan beslutte, at i tilfælde, hvor der
ikke er kommet indvendinger mod transitten senest 20 arbejdsdage
fra den dag, hvor den skriftlige anmodning om ikke at få
indvendinger mod transitten er indgivet af eksportøren,
anses det hørte transittredjeland for ikke at have nogen
indvendinger mod transitten.
3. Eksportøren giver den kompetente myndighed i den
medlemsstat, som er ansvarlig for udstedelsen af
udførselstilladelsen, de dokumenter, der er
nødvendige for at kunne bevise, at
indførselstredjelandet har givet tilladelse til
indførslen, og at transittredjelandet ikke har indvendinger
mod transitten.
4. Medlemsstaterne behandler ansøgninger om
udførselstilladelser inden for en periode, der
fastsættes i medfør af national lov eller praksis, og
som ikke må overskride 60 arbejdsdage fra den dato, hvor alle
de nødvendige oplysninger er blevet indgivet til de
kompetente myndigheder. Under særlige omstændigheder og
af behørigt begrundede årsager kan denne periode
forlænges til 90 arbejdsdage.
5. Gyldigheden af en udførselstilladelse må ikke
overskride indførselstilladelsens gyldighedsperiode.
Præciseres der ikke en gyldighedsperiode i
indførselstilladelsen, skal gyldighedsperioden i
udførselstilladelsen, undtagen under særlige
omstændigheder og af behørigt begrundede
årsager, være mindst ni måneder.
6. Medlemsstaterne kan beslutte at benytte elektroniske
dokumenter til behandling af ansøgninger om
udførselstilladelser.
Artikel 8
1. Med henblik på sporing skal udførselstilladelsen
og den af indførselstredjelandet udstedte
indførselslicens eller -tilladelse samt ledsagende
dokumentation tilsammen indeholde oplysninger om:
a) datoerne for
udstedelse og udløb
b) stedet for
udstedelse
c)
udførselslandet
d)
indførselslandet
e) i givet fald
transittredjelandet eller -landene
f) modtageren
g) slutmodtageren,
hvis denne kendes på tidspunktet for forsendelsen
h)
nødvendige oplysninger til identifikation af
skydevåbnene og dele, væsentlige komponenter samt
ammunitionen hertil samt mængden heraf, herunder, senest
inden forsendelsen, om mærkning på
skydevåbnene.
2. De oplysninger, der henvises til i stk. 1, skal, hvis de er
indeholdt i indførselslicensen eller -tilladelsen,
indleveres på forhånd af eksportøren til
transittredjelandene senest inden forsendelsen.
Artikel 9
1. Forenklede procedurer for midlertidig udførsel og
genudførsel af skydevåben og dele, væsentlige
komponenter samt ammunition hertil finder anvendelse på
følgende måde:
a) Der kræves
ikke udførselstilladelse for
i) jægeres
eller konkurrenceskytters midlertidige udførsel som del af
deres ledsagede personlige ejendele under en rejse til et
tredjeland, forudsat at de over for de kompetente myndigheder
dokumenterer begrundelsen for rejsen, navnlig ved
forelæggelse af en indbydelse eller andet bevis for deres
jagt- eller konkurrenceskydningsaktiviteter i
bestemmelsestredjelandet, af:
- et eller flere
skydevåben
- disses
væsentlige komponenter, hvis disse er mærkede,
såvel som dele
- tilhørende
ammunition, begrænset til højst 800 patroner for
jægere og højst 1200 patroner for
konkurrenceskytter
ii) jægeres
eller konkurrenceskytters genudførsel som del af deres
ledsagede personlige ejendele efter midlertidig indførsel
til jagt- eller konkurrenceskydningsaktiviteter, forudsat at
skydevåbnene fortsat tilhører en person, der er
etableret uden for Unionens toldområde, og at
skydevåbnene genudføres til denne person.
b) Når
jægere eller konkurrenceskytter forlader Unionens
toldområde via en anden medlemsstat end den, hvor de har
deres bopæl, fremviser de et europæisk
skydevåbenpas, jf. artikel 1 og 12 i direktiv
91/477/EØF, til de kompetente myndigheder. I tilfælde
af rejse med fly skal det europæiske skydevåbenpas
fremvises til de kompetente myndigheder, der hvor de relevante
genstande overlades til luftfartsselskabet til transport ud af
Unionens toldområde.
Når jægere og konkurrenceskytter
forlader Unionens toldområde via den medlemsstat, hvor de har
deres bopæl, kan de i stedet for det europæiske
skydevåbenpas vælge at fremvise et andet dokument, som
den kompetente myndighed i den pågældende medlemsstat
betragter som værende gyldigt til dette formål.
c) En medlemsstats
kompetente myndigheder suspenderer i en periode på
højst ti dage udførselsprocessen eller hindrer
på anden vis, hvis dette er nødvendigt, at
skydevåben og dele, væsentlige komponenter eller
ammunition hertil forlader Unionens toldområde via den
pågældende medlemsstat, når der er begrundet
mistanke om, at de af jægere eller konkurrenceskytter
dokumenterede grunde ikke er i overensstemmelse med de relevante
betragtninger og de forpligtelser, der er fastsat i artikel 10.
Under særlige omstændigheder og af behørigt
begrundede årsager kan perioden i dette litra forlænges
til 30 dage.
2. Medlemsstaterne indfører i overensstemmelse med deres
nationale lovgivning forenklede procedurer for:
a)
genudførsel af skydevåben efter midlertidig
indførsel med henblik på vurdering eller udstilling
uden salg, eller aktiv forædling til reparation, forudsat at
skydevåbnene fortsat tilhører en person, der er
etableret uden for Unionens toldområde, og at
skydevåbnene genudføres til denne person
b)
genudførsel af skydevåben og dele, væsentlige
komponenter samt ammunition hertil, hvis de opbevares midlertidigt
fra det øjeblik, de indføres på Unionens
toldområde, til de udføres fra dette
c) midlertidig
udførsel af skydevåben med henblik på vurdering
og reparation og udstilling uden salg, forudsat at
eksportøren dokumenterer den lovlige besiddelse af disse
skydevåben og udfører dem under toldproceduren for
passiv forædling eller midlertidig udførsel.
Artikel 10
1. Når medlemsstaterne træffer beslutning om,
hvorvidt de skal udstede en udførselstilladelse i henhold
til denne forordning, tager de hensyn til alle relevante forhold,
herunder i givet fald:
a) deres
forpligtelser og tilsagn som parter i relevante internationale
udførselskontrolordninger eller relevante internationale
traktater
b) den nationale
udenrigs- og sikkerhedspolitik, herunder hensyn, der er omfattet af
fælles holdning 2008/944/FUSP
c) den
tiltænkte endelige anvendelse, modtageren, den identificerede
slutmodtager og risikoen for omdirigering.
2. Når medlemsstaterne behandler en ansøgning om en
udførselstilladelse, tager de ud over de i stk. 1 omhandlede
relevante forhold hensyn til, om eksportøren anvender midler
og procedurer, der er egnede og står i rimeligt forhold til
formålet, for at sikre, at denne forordnings bestemmelser og
mål og tilladelsens vilkår og betingelser
overholdes.
Når medlemsstaterne træffer beslutning om, hvorvidt
de skal udstede en udførselstilladelse i henhold til denne
forordning, overholder de deres forpligtelser med hensyn til
sanktioner, der er pålagt ved afgørelser vedtaget af
Rådet eller ved en afgørelse truffet af Organisationen
for Sikkerhed og Samarbejde i Europa (OSCE) eller ved en bindende
resolution fra De Forenede Nationers Sikkerhedsråd, navnlig
hvad angår våbenembargo.
Artikel 11
1. Medlemsstaterne
a) afslår at
udstede en udførselstilladelse, hvis ansøgeren ikke
har en ren straffeattest på grund af adfærd, der
udgør en lovovertrædelse som nævnt i artikel 2,
stk. 2, i Rådets rammeafgørelse 2002/584/RIA af 13.
juni 2002 om den europæiske arrestordre og om procedurerne
for overgivelse mellem medlemsstaterne15), eller på grund af enhver anden
adfærd, der udgjorde en strafbar handling, der kan straffes
med frihedsstraf af en maksimal varighed på mindst fire
år eller en strengere straf
b) annullerer,
suspenderer, ændrer eller tilbagekalder en
udførselstilladelse, hvis betingelserne for udstedelsen ikke
eller ikke længere er til stede.
Dette stykke berører ikke strengere regler i henhold til
national lovgivning.
2. Når medlemsstaterne afslår, annullerer,
suspenderer, ændrer eller tilbagekalder en
udførselstilladelse, meddeler de de kompetente myndigheder i
de øvrige medlemsstater dette og giver dem relevante
oplysninger herom. Såfremt en medlemsstats kompetente
myndigheder har suspenderet en udførselstilladelse, skal
deres endelige vurdering meddeles de øvrige medlemsstater
ved suspensionens ophør.
3. Inden en medlemsstats kompetente myndigheder udsteder en
udførselstilladelse i henhold til denne forordning, skal de
tage hensyn til alle gyldige afslag i medfør af denne
forordning, som de har fået meddelelse om, for at kunne
fastslå, om en tilladelse er blevet afslået af de
kompetente myndigheder i en eller flere andre medlemsstater til en
i alt væsentligt identisk transaktion (angående en
genstand med hovedsageligt identiske parametre eller tekniske
egenskaber og vedrørende samme importør eller
modtager).
De kan først høre de kompetente myndigheder i den
eller de medlemsstater, der har meddelt afslag, annulleringer,
suspensioner, ændringer eller tilbagekaldelser i henhold til
stk. 1 og 2. Hvis medlemsstatens kompetente myndigheder efter
sådan høring beslutter at udstede en tilladelse,
meddeler de det til de kompetente myndigheder i de øvrige
medlemsstater og fremlægger alle relevante oplysninger til at
forklare afgørelsen.
4. Alle oplysninger, der gives i overensstemmelse med
bestemmelserne i nærværende artikel, skal overholde
bestemmelserne i artikel 19, stk. 2, med hensyn til deres
fortrolighed.
Artikel 12
Medlemsstaterne opbevarer i overensstemmelse med deres
gældende nationale lovgivning eller praksis i mindst 20
år alle de oplysninger om skydevåben og, hvor det er
hensigtsmæssigt og muligt, dele, væsentlige komponenter
samt ammunition hertil, som er nødvendige for at kunne spore
og identificere disse skydevåben og dele, væsentlige
komponenter samt ammunition hertil og for at kunne forebygge og
afsløre ulovlig handel hermed. Disse oplysninger skal
omfatte sted, udstedelses- og udløbsdato for
udførselstilladelsen; udførselslandet;
indførselslandet; i givet fald transittredjelande;
modtageren; slutmodtageren, hvis denne kendes på tidspunktet
for udførslen; og beskrivelsen og mængden af
genstandene, herunder enhver mærkning af dem.
Denne artikel finder ikke anvendelse på udførsler,
som er omhandlet i artikel 9.
Artikel 13
1. Medlemsstaterne skal, i tilfælde af mistanke, anmode
indførselstredjelandet om at bekræfte modtagelsen af
den afsendte forsendelse af skydevåben og dele,
væsentlige komponenter eller ammunition hertil.
2. Efter anmodning fra et udførselstredjeland, der
på tidspunktet for udførslen er part i FN's
våbenprotokol, bekræfter medlemsstaterne modtagelsen i
Unionens toldområde af den afsendte forsendelse af
skydevåben og dele, væsentlige komponenter eller
ammunition hertil, hvilket i princippet sker ved forelæggelse
af de relevante tolddokumenter for indførsel.
3. Medlemsstaterne efterkommer stk. 1 og 2 i overensstemmelse
med deres gældende nationale love og praksis. Navnlig kan
medlemsstatens kompetente myndighed i forbindelse med
udførsel beslutte enten at henvende sig til
eksportøren eller at kontakte indførselstredjelandet
direkte.
Artikel 14
Medlemsstaterne træffer alle nødvendige
foranstaltninger med henblik på at sikre, at deres
tilladelsesprocedurer er sikre, og at autenticiteten af
tilladelsesdokumentet kan verificeres eller valideres.
Verifikation og validering kan også i givet fald sikres
via diplomatiske kanaler.
Artikel 15
For at sikre, at denne forordning anvendes korrekt,
træffer medlemsstaterne nødvendige og
forholdsmæssige foranstaltninger for at gøre det
muligt for deres kompetente myndigheder at:
a) indsamle
oplysninger om alle ordrer eller transaktioner vedrørende
skydevåben og dele, væsentlige komponenter samt
ammunition hertil og
b) fastslå,
om kontrolforanstaltningerne vedrørende udførsel
anvendes korrekt, hvilket navnlig kan indebære adgang til
forretningssteder, der anvendes af personer, der har interesse i en
udførselstransaktion.
Artikel 16
Medlemsstaterne fastlægger regler om sanktioner for
overtrædelse af denne forordning og træffer alle
nødvendige foranstaltninger til at sikre
gennemførelsen af disse. Sanktionerne skal være
effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og
have en afskrækkende virkning.
KAPITEL III
TOLDFORMALITETER
Artikel 17
1. Ved opfyldelsen af toldformaliteter vedrørende
udførsel af skydevåben og dele, væsentlige
komponenter eller ammunition hertil på
udførselstoldstedet skal eksportøren føre
bevis for, at der foreligger behørig
udførselstilladelse.
2. Det kan kræves af eksportøren, at denne
fremlægger en oversættelse til et officielt sprog i den
medlemsstat, hvor udførselsangivelsen indgives, af de
dokumenter, der forelægges som bevis.
3. Med forbehold af de beføjelser, som tilkommer dem i
medfør af forordning (EØF) nr. 2913/92,
udsætter medlemsstaterne i en periode, som ikke overstiger ti
dage, udførselsprocessen fra deres område eller
hindrer på anden vis, hvis dette er nødvendigt, at
skydevåben og dele, væsentlige komponenter eller
ammunition hertil, som er omfattet af en behørig
udførselstilladelse, udføres fra Unionens
toldområde via deres område, når de har begrundet
mistanke om, at:
a) relevante
oplysninger ikke blev taget i betragtning, da tilladelsen blev
udstedt, eller
b)
omstændighederne har ændret sig væsentligt, siden
tilladelsen blev udstedt.
Under særlige omstændigheder og af behørigt
dokumenterede årsager kan denne periode forlænges til
30 dage.
4. Inden for den frist eller forlængede frist, der er
angivet i stk. 3, skal medlemsstaten enten frigive
skydevåbnene og delene, de væsentlige komponenter eller
ammunitionen hertil eller træffe foranstaltninger i henhold
til artikel 11, stk. 1, litra b).
Artikel 18
1. Medlemsstaterne kan fastsætte, at toldformaliteterne i
forbindelse med udførsel af skydevåben og dele,
væsentlige komponenter eller ammunition hertil kun kan
udfyldes ved toldsteder, der er bemyndiget hertil.
2. Når medlemsstaterne anvender den i stk. 1 omhandlede
mulighed, underretter de Kommissionen om, hvilke toldsteder der har
fået denne bemyndigelse, eller om efterfølgende
ændringer heraf. Kommissionen offentliggør og
ajourfører årligt disse oplysninger i C-udgaven af Den
Europæiske Unions Tidende.
KAPITEL IV
ADMINISTRATIVT SAMARBEJDE
Artikel 19
1. Medlemsstaterne træffer i samarbejde med Kommissionen
og i overensstemmelse med artikel 21, stk. 2, alle
hensigtsmæssige foranstaltninger til at etablere et direkte
samarbejde og udveksling af oplysninger mellem de kompetente
myndigheder med henblik på at øge effektiviteten af de
foranstaltninger, der fastlægges ved denne forordning. Disse
oplysninger kan omfatte:
a) nærmere
oplysninger om eksportører, hvis ansøgning om en
tilladelse er blevet afvist, eller vedrørende
eksportører, som er genstand for beslutninger, der er
truffet af medlemsstaterne i henhold til artikel 11
b) oplysninger om
modtagere eller andre aktører, der er involveret i
mistænkelige aktiviteter og, hvis sådanne oplysninger
er tilgængelige, anvendte ruter.
2. Rådets forordning (EF) nr. 515/9716) om gensidig bistand,
navnlig nævnte forordnings bestemmelser om oplysningernes
fortrolighed, finder tilsvarende anvendelse på
foranstaltningerne i denne artikel, jf. dog artikel 20 i
nærværende forordning.
KAPITEL V
ALMINDELIGE OG AFSLUTTENDE
BESTEMMELSER
Artikel 20
1. Der nedsættes en Koordinationsgruppe for
Udførsel af Skydevåben ("koordinationsgruppen") med en
repræsentant for Kommissionen som formand. Hver medlemsstat
udpeger en repræsentant til koordinationsgruppen.
Koordinationsgruppen undersøger alle
spørgsmål vedrørende anvendelsen af denne
forordning, der rejses af formanden eller af en repræsentant
for en medlemsstat. Koordinationsgruppen er bundet af reglerne om
fortrolighed i forordning (EF) nr. 515/97.
2. Formanden for koordinationsgruppen eller koordinationsgruppen
skal, hvis det er nødvendigt, høre de relevante
parter, der berøres af denne forordning.
Artikel 21
1. Medlemsstaterne underretter Kommissionen om, hvilke love,
forskrifter og administrative bestemmelser, de har vedtaget for at
gennemføre denne forordning, herunder de foranstaltninger,
der er omhandlet i artikel 16.
2. Senest den 19. april 2012 underretter hver medlemsstat de
øvrige medlemsstater og Kommissionen om, hvem der er de
nationale myndigheder med kompetence til gennemførelse af
artikel 7, 9, 11 og 17. Ud fra disse oplysninger
offentliggør og ajourfører Kommissionen årligt
en liste over disse myndigheder i C-udgaven af Den Europæiske
Unions Tidende.
3. Senest den 19. april 2017 og herefter på anmodning af
koordinationsgruppen, og under alle omstændigheder hvert
tiende år, undersøger Kommissionen
gennemførelsen af denne forordning og forelægger
Europa-Parlamentet og Rådet en beretning om anvendelsen
heraf, eventuelt ledsaget af forslag til ændring heraf.
Medlemsstaterne giver Kommissionen alle relevante oplysninger med
henblik på udarbejdelsen af denne beretning, herunder
oplysninger om anvendelsen af den enkelte procedure, der er fastsat
i artikel 4, stk. 2.
Artikel 22
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen
efter offentliggørelsen i Den Europæiske Unions
Tidende.
Denne forordning anvendes fra den 30. september 2013.
Artikel 13, stk. 1 og 2, finder dog anvendelse fra tredivtedagen
efter den dato, hvor FN's våbenprotokol træder i kraft
i Den Europæiske Union efter indgåelsen heraf i
medfør af artikel 218 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde.
Denne forordning er bindende i alle
enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
| | | Udfærdiget i Strasbourg, den 14.
marts 2012. | | | | | På
Europa-Parlamentets vegne | På Rådets
vegne | M. Schulz | N. Wammen | Formand | Formand |
|
Bilag I (1)
Liste over
skydevåben og dele, væsentlige komponenter og
ammunition hertil
|
---|
| Beskrivelse | KN-kode (2) |
---|
1 | Korte skydevåben, halvautomatiske
eller med repetermekanisme. | ex 9302 00 00 | 2 | Korte enkeltladerskydevåben med
centralantændelse ved fænghætte. | ex 9302 00 00 | 3 | Korte enkeltladerskydevåben med
randantændelse ved fænghætte med en samlet
længde på under 28 cm. | ex 9302 00 00 | 4 | Lange halvautomatiske skydevåben,
hvis magasin og kammer kan indeholde over tre patroner. | ex 9303 20 10 | ex 9303 20 95 | ex 9303 30 00 | ex 9303 90 00 | 5 | Lange halvautomatiske skydevåben,
hvis magasin og kammer ikke kan indeholde over tre patroner, uden
indbygget ladeskinne, eller for hvilke der ikke er sikkerhed for,
at de ikke ved hjælp af almindeligt værktøj kan
ændres til våben, hvis magasin og kammer kan indeholde
over tre patroner. | ex 9303 20 10 | ex 9303 20 95 | ex 9303 30 00 | ex 9303 90 00 | 6 | Lange skydevåben med
repetermekanisme og lange halvautomatiske skydevåben med glat
løb, hvis løb højst måler 60 cm. | ex 9303 20 10 | ex 9303 20 95 | 7 | Halvautomatiske civile skydevåben,
som ligner automatiske skydevåben. | ex 9302 00 00 | ex 9303 20 10 | ex 9303 20 95 | ex 9303 30 00 | ex 9303 90 00 | 8 | Lange skydevåben med
repetermekanisme, der ikke er omfattet af punkt 6. | ex 9303 20 95 | ex 9303 30 00 | ex 9303 90 00 | 9 | Lange enkeltladerskydevåben med
riflet løb. | ex 9303 30 00 | ex 9303 90 00 | 10 | Halvautomatiske lange skydevåben,
der ikke er omfattet af punkt 4 til 7. | ex 9303 90 00 | 11 | Korte enkeltladerskydevåben med
randantændelse ved perkussion, og med en samlet længde
på mindst 28 cm. | ex 9302 00 00 | 12 | Lange glatløbede
enkeltladerskydevåben. | 9303 10 00 | ex 9303 20 10 | ex 9303 20 95 | 13 | Dele, der er specifikt beregnet til et
skydevåben, og som er væsentlig for anvendelsen af det,
herunder løb, ramme eller låsestol, slæde eller
cylinder, bundstykke eller slagboltblokering og enhver anordning,
der er beregnet eller tilpasset til at dæmpe lyden ved
affyring af et skydevåben. Væsentlige komponenter til disse
skydevåben: låsemekanismen, kammeret og løbet
på skydevåben, der som særskilte genstande
hører ind under den kategori, i hvilken det
skydevåben, som de er eller skal være en del af, er
klassificeret. | ex 9305 10 00 | ex 9305 21 00 | ex 9305 29 00 | ex 9305 99 00 | 14 | Ammunition: patronen i sin helhed eller
komponenter heraf, herunder patronhylstre, tændladning,
drivladning, kugler eller projektiler, der anvendes i et
skydevåben, forudsat at disse komponenter selv er underlagt
krav om tilladelse i den relevante medlemsstat. | ex 3601 00 00 | ex 3603 00 90 | ex 9306 21 00 | ex 9306 29 00 | ex 9306 30 10 | ex 9306 30 90 | ex 9306 90 90 | 15 | Samlinger og samlerobjekter af historisk
interesse. Antikviteter, der er over 100 år gamle. | ex 9705 00 00 | ex 9706 00 00 |
| (1)
Baseret på den kombinerede varenomenklatur indført ved
Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987
om told- og statistiknomenklaturen og den fælles
toldtarif. | | | (2) I
de tilfælde, hvor der er anført »ex«
KN-koder, fastlægges anvendelsesområdet ved anvendelse
af KN-koden sammen med den tilsvarende varebeskrivelse. | |
| | |
|
I dette bilag forstås ved:
a) »korte
skydevåben«: et skydevåben, hvis løb
måler højst 30 centimeter, eller hvis samlede
længde er højst 60 centimeter
b) »lange
skydevåben«: ethvert andet skydevåben end korte
skydevåben
c)
»automatisk skydevåben«: et skydevåben, som
efter affyring af et skud automatisk genlader, og som kan affyre
flere skud, ved at aftrækkeren påvirkes én
gang
d)
»halvautomatisk skydevåben«: et skydevåben,
der efter affyring af et skud automatisk genlader, og som kun kan
affyre ét skud, ved at aftrækkeren påvirkes
én gang
e)
»repetervåben«: et skydevåben, hvor der
efter affyring af et skud genlades fra et magasin eller en cylinder
ved hjælp af en håndbetjent mekanisme
f)
»enkeltladervåben«: et skydevåben uden
magasin, der før hvert skud skal lades med hånden ved
at placere ammunition i patronlageret eller et ladekammer.
Bilag II
(model for
formularer for udførselstilladelse)
(jf. artikel
4)
Medlemsstaterne bestræber sig ved meddelelse af
udførselstilladelser på at sikre, at det klart
fremgår af formularen, hvilken form for tilladelse der er
tale om.
Denne udførselstilladelse er gyldig i alle Den
Europæiske Unions medlemsstater indtil dens
udløbsdato.
21. | Nettomængde/værdi (nettomasse/anden enhed med angivelse af
enhed) | 24. | Tolddokument (type og nummer) eller uddrag (nr.) og dato for fratrækning | 25. | Medlemsstat, navn og underskrift, den
udstedende myndigheds stempel | 22. | I tal | 23. | Fratrukket mængde/værdi
angivet med bogstaver | | | | 1 | | | | | | 2 | | | | 1 | | | | | | 2 | | | | 1 | | | | | | 2 | | | | 1 | | | | | | 2 | | | | 1 | | | | | | 2 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | (1)
Der skal udfyldes en særskilt formular for hver
modtager. |
|
Officielle noter
1) Europa-Parlamentets holdning af
13.10.2011 (endnu ikke offentliggjort i EUT) og Rådets
afgørelse af 8.3.2012.
2) EFT L 280 af 24.10.2001, s. 5.
3) EFT L 281 af 23.11.1995, s. 31.
4) EFT L 8 af 12.1.2001, s. 1.
5) KOM(2005) 329. I meddelelsen
anføres tillige, at der gennemføres en teknisk
ændring af direktiv 91/477/EØF for at integrere de
hensigtsmæssige bestemmelser, der kræves i henhold til
protokollen vedrørende overførsler inden for
Fællesskabet af de våben, der er omfattet af
direktivet, som ændret endeligt ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/51/EF (EUT L 179 af 8.7.2008, s. 5).
6) EUT L 146 af 10.6.2009, s. 1.
7) EFT L 256 af 13.9.1991, s. 51.
8) EFT L 256 af 7.9.1987, s. 1.
9) EFT L 302 af 19.10.1992, s. 1.
10) EFT L 253 af 11.10.1993, s. 1.
11) EUT L 145 af 4.6.2008, s. 1.
12) EUT L 134 af 29.5.2009, s. 1.
13) EUT L 335 af 13.12.2008, s.
99.
14) EFT L 145 af 31.5.2001, s. 43.
15) EFT L 190 af 18.7.2002, s. 1.
16) Rådets forordning (EF) nr.
515/97 af 13. marts 1997 om gensidig bistand mellem
medlemsstaternes administrative myndigheder og om samarbejde mellem
disse og Kommissionen med henblik på at sikre den rette
anvendelse af told- og landbrugsbestemmelserne (EFT L 82 af
22.3.1997, s. 1).